Ketsa Posted December 30, 2014 Author Share Posted December 30, 2014 10 vuotta on muuttanut avojen osien/raatojen hinnoittelua. Näin jälkikäteen voi viisastella, että olisi pitänyt aikoinaan ostaa samasta pihasta toinenkin avon raato osiksi, mutta mistäs sitä tiesi, että satasilla hinnoitellut avot loppuu Suomesta :-) Yllättävän paljon on avon osille kysyntää esim. Ebay.de:ssä, hyvin harvoin onnistuu löytämään mitään oikeasti halvalla. Jenkki ebayssa hinnat alhaisemmat, mutta rahdit vesittää monta löytöä. Kertokaas mitä tuohon M5 jenkaan tulee, jotta osaan tarvittaessa ottaa sen huomioon koesovituksessa. Quote Link to comment
Hebster52 Posted December 30, 2014 Share Posted December 30, 2014 (edited) Juu, totta. Tuohon korvakkeeseen tais tulla joku stoppari/kumi/bakeliitti palikka? http://vwlinkan.se/cab/Cab/Bytasufflett/_bsv005.html Edit: Saattaa jopa olla että on sama kumikäikäle joita myös nähdään splittien ja ovaalien ovissa ohjureina b-tolppaan? Edited December 30, 2014 by Hebster52 Quote Link to comment
metake Posted December 30, 2014 Share Posted December 30, 2014 Tuo kumipalikka nojaa alastaitettuun runkoon ja tuolla klipsillä lukitaan katto ala-asentoon. Ei rämähdä katto kiinni ihan niin helposti kesken paniikkijarrutuksen... Quote Link to comment
Ketsa Posted January 1, 2015 Author Share Posted January 1, 2015 Kiitokset Hepsterille ja Åkelle avustavista tiedoista, erityisesti Hepsterille hienosta mittasuhdepiirroksesta, jonka pohjalta pääsen tekemään seuraavaksi aisan päät oikeille mitoille. Tänään oli mahdollisuus pyörähtää pikaisesti pajalla, joten pääsin suorittamaan pikaisen koeasennuksen tähän astiselle aherrukselle. Ensin piti tosin korjata sarana, jonka toisessa osassa oli kiinnileikannut saranatappi ja toisesta osata oli toine korva poikki. Tappi ei suostunut lämmöllä ja lyömisellä irtoamaan, mutta onneksi oli pehmeää materiaalia, joten poraamalla 7mm kevennysreiän lähti lopulta irti. Uudeksi saranatapiksi asensin oven saranatapin, jonka avulla myös kohdistin murtuneen korvakkeen paikoilleen sitä hitsatessa. Kun sarana oli toiminnassa, ruuvasin väkästämäni aisan paikoilleen ja pienellä säätämisellä se istuikin jopa paremmin kuin osasin odottaa. Jos kaikki menee suunnitellusti, niin lauantaina pääsen tekemään kiinnityksiä tuulilasinkarmin poikkipuuhun. 1 Quote Link to comment
kuplatin Posted January 2, 2015 Share Posted January 2, 2015 Tuo kumipalikka nojaa alastaitettuun runkoon ja tuolla klipsillä lukitaan katto ala-asentoon. Ei rämähdä katto kiinni ihan niin helposti kesken paniikkijarrutuksen... Tarkoituksena on myös lukita katto tiiviisti mahdollisimman liikkumattomaksi paketiksi kun se on ala-asennossa. Ilman tuota katto elää ja liikehtii väistämättä ajon aikana, pikku hiljaa aiheuttaen jälkiä kattoon. Minulta nuo lukitteet uupuvat ja tuloksia voi tulla katsomaan tosta mun pahnasta.. Quote Link to comment
kuplatin Posted January 2, 2015 Share Posted January 2, 2015 Ja on se hieno lukea tätä topiccia ja ihmetellä miten kovaa kädentaitoa ihmisiltä voi löytyä! 4 Quote Link to comment
Ketsa Posted January 3, 2015 Author Share Posted January 3, 2015 Kiitokset kuplattimelle kattovnkistä ja postauksiin kannustavista sanoista. Erittäin mukava kuulla, että kokonaisen avon omistaja lukee projektikertomusta, detail tiedoille tulee olemaan tarvetta projektin edetessä. Tänään oli pajapäivä ja keli kohdallaan avoauton rakentamiseen. Pöllytti pajan ovelle räpäskää niin paljon, että ei pihalle ikkoista nähnyt :-O Hommat eivät vaan oikein luistaneet suunnitellusti ja ensimmäisen aisan pään tuulilaskinkarmin poikkipuuhun liittämisyrityksen jälkeen joutui muistelemaan mitä ne teletapit aikoinaan sanoikaan, eli "uudestaan"... Vika ei niinkään ollut aisan päässä, vaan tuossa poikkipuun istumisessa tuulilasinkarmin päälle. Tapit tuntuivat pakottavan sen väkisin väärään luonnottomaan kohtaan. En keksinyt muuta kuin rälläköidä tappien kiinnitysraudat poikki ja katsoa mihin ne sojottavat tappien ollessa karmin rei-issä justiinsa kohdallaan. Alla kuva siitä kuinka pahasti pykälsi... Aikaa paloi sitten tuohon päkäilyyn ja noiden hitsailuun niin paljon, että en ehtinyt saamaan edes toista aisaa aivan valmiiksi. Alla olevista kuvista selviää mihin vaiheeseen pääsin, eli kolme vahvikepalaa, hitsailuja ja viimmeistely jäi tekemättä. Mutta ehkä seuraavan pajapäivän jälkeen tuo karmi on sillä mallilla, että sen voi irroittaa autosta puhallusta, maalausta ja tiivisteiden asentamista varten. 1 Quote Link to comment
Hebster52 Posted January 3, 2015 Share Posted January 3, 2015 Hiljaa hyvää tulee! Quote Link to comment
metake Posted January 3, 2015 Share Posted January 3, 2015 Huomioithan että tuon puun ja karmin väliin tulee vielä tiiviste, joka on melko paksu. Ja rättikin tulee vielä siihen(kin) väliin. Quote Link to comment
Ketsa Posted January 4, 2015 Author Share Posted January 4, 2015 Tiiviste oli puun ja karmin välissä siinä vaiheessa, kun mittailin työn alla olevan aisan ja oven lasien välistä tiivisteen rakoa. Rätin paksuutta en kyllä tajunnut huomoida, mutta pitääpä sovittaa köyhänmiehen vinyylikin tuonne väliin ennen yhtenäisien saumojen vetämistä puun kiinnikerautoihin. Quote Link to comment
Ketsa Posted January 14, 2015 Author Share Posted January 14, 2015 Pajalle ei ole ehtinyt, mutta posti toi tänään viimeisen Ebay-löydön. Nimittäin korjausoppaan mädäntyneelle avokuplalle. Kaikkea sitä on ennen interwebiä tehty... Quote Link to comment
Hebster52 Posted January 14, 2015 Share Posted January 14, 2015 Sit kun tarvit rättikaton asentaa mulla on siihen täydellinen ohjekirja. ;) Quote Link to comment
Hebster52 Posted January 14, 2015 Share Posted January 14, 2015 Tämmöinen opus: Quote Link to comment
Ketsa Posted January 17, 2015 Author Share Posted January 17, 2015 Hyvä tietää kenelle soittaa, jos sormi menee suuhun aikanaan rättiä asennellessa :-) Muutama aukeama oli tuossa kasarikirjassakin rätin asennuksesta ja herra nimeltä Malcom Beasley on ladannut youtubeen hyvä ohjeet värikuvien kera. Tänään pääsi hetkeksi pajalle, mutta pää oli työviikon jäljiltä niin tyhjä, että ei jaksanut (uskaltanut) jatkaa katon tekemistä. Joten ähisin sitten vain peruspeltihommia hanttarin puoleisen takasisälokarin kimpussa. 1 Quote Link to comment
Ketsa Posted January 31, 2015 Author Share Posted January 31, 2015 Ei ole pajalle ehtinyt, joten puuhastelut on keskittyneet kotitallissa toissijaisiin juttuihin. Suurin piirtein kohtuu hintaan löytyneessä takapenkin selkänojassa ei ollut minkäänlaista taustapahvia, joten päätin sovitella sedanin takapenkin taustapahvia. Alla kuva, josta selviää aika havainnollistavasti minkä verran kapeampi avon takapenkki on Pienellä ähinällä taustapahvi muuntui ainakin tässä vaiheessa riittävän hyvin asiansa ajavaksi. Quote Link to comment
Ketsa Posted February 1, 2015 Author Share Posted February 1, 2015 Tänään pääsi käymään mailla, mutta lumisade leikkasi harrasteajan varsin vähiin, joten ainut aikaansaannos oli takapenkin istuinosan rungon väkästely. Järkihintaista avon istuinosaa kun ei löytynyt, niin suunnitelmana oli tehdä sellainen avon meriheinäosuudesta ja sedanin rungosta. Mittailusession jälkeen päädyin kaventamaan sedanin runkoa 9 cm, ottamaan syvyydestä pois 1 cm alarungosta ja 2,5 cm yläreunasta. Lisäksi piti jousia hiukan papukaijapihdeillä väännellä tuon 2,5 cm kutistuksen jälkeen. Ei hajuakaan onko yhtään sellainen kuin avossa pitäisi olla, mutta nyt ainakin runko täsmää meriheiniin ja sopii autossa paikoilleen... Seuraavaksi pitäisi houkutella rouva tai tytär kaventamaan verhoilu sopivaksi. 3 Quote Link to comment
Ketsa Posted February 22, 2015 Author Share Posted February 22, 2015 Päivän jälkiviisaus, tämä vaihe olisi pitänyt tehdä paljon aikaisemmin... Eli tänään paloin paljon aikaa oven ohjurikumin kolon tekemiseen ja lopputuloskaan ei vastaa alkuperäistä, mutta ajaa asiansa. Tuon päällehän tulee kromattu peltikuori, eli hiukan karu työnjälki jää täysin piiloon. Valitettavasti vaan sippasi akku puhelimesta, joten kuvaa kuori paikoillaan ei pystynyt ottamaan ja oven pintapellin sovittelukuvatkin jäivät seuraavaan kuvauskertaan. 2 Quote Link to comment
Ketsa Posted February 23, 2015 Author Share Posted February 23, 2015 Talviloma, joten pääsi heti aamusta rentoutumaan... Oven runko oli hiekkapuhallettu monta vuotta sitten ja aika ja erityisesti tinailut olivat aiheuttaneet vahvan pintaruosteen. Pajalle ei ollut tänään pääsyä, joten hiekkapuhaltaminen piti unohtaa ja keskittyä autotallissa ruosteen poistamiseen hiomalla. Jossain vaiheessa hiomakonetta vaihtaessa räpsäisty kuva kertoo mistä oli kyse. Ikävemmän vaiheen jälkeen pääsi levittämään epoksia isolla kädellä eikun siis suuttimella kevätauringossa. Ruiskutus oli kerrankin stressivapaata, kun valumista ei ollut haittaa, kunhan maalia vain meni joka koloon. Myös uusi tarvikepintapelti koki varastomaalin vaihtumisen epoksiin. Huomenna sitten pajalle hitsaamaan pintapelti paikoilleen. Pitäisiköhän seuraavaksi lähteä kauppaan ostamaan rouvalle uutta pyykinkuivatustelinettä... 3 Quote Link to comment
jarmo juurikka Posted February 23, 2015 Share Posted February 23, 2015 Nostan hattua, melkoinen projekti. Quote Link to comment
Ketsa Posted February 24, 2015 Author Share Posted February 24, 2015 Kiitokset Jarmolle kannustuksesta. Lomapäivä 2 takana ja sen sain viettää pajalla. Aamusta kaikki näytti vielä helpolta ja uskoin saavani aikaan paljon muutakin kuin oven pellityksen. Mutta homma oli loppujen lopuksi varsin pirullinen. Päivän jälkiviisautena tosin voin todeta, että osin itse aiheutettua... En raskinnut tuhota hyvää saksalaista pystärin ovea, joten käytin IGP:n -67 -> -76 Fuscaan tarkoittamaa pintapeltiä ja ovenkahvan osuuden otin vm. -98 Mexico kuplan oven raadosta ja kun nuo piti sovittaa Karmanin koripajan ovenrunkoon, jota olin jo korjaillut kohtuu paljon, niin soppahan siitä syntyi... Ensimmäiset ongelmat olivat jo tiedossa aikaisemmasta sovittelusta, eli oven pintapelti oli liian lyhyt ja kaarevuus ei vastannus sivukylkeä. Kaarevuutta korjaillessa manasi työkaluista puuttuvaa kutistinta, olisi taassa kerran haukkunut hankintahintansa. No, rälläkällä viiltoja pellin takareunan kanttin ja sitten varovasti taivuttamalla kaarevuus oikeaksi. Pituus ongelman ratkaisin katkaisemalla pellin etureunastaan ja tekemällä leveän sauman oven runkopellin kohtaan. Päivän uusia ongelmia oli Mexico palan olematon aineenvahvuus. Aiheutti vetelyjä ja tarvetta käyttää liukuvasaraa... Toinen ongelma oli oven takapuolen rako, joka ei ollut tasasuuri. Jouduin melkein koko matkalta katkaisemaan pintapellin takareunastakin rakoa täsmäillessä. Alla kuva etureunan jatkoksesta. Mutta kaiken ähinän jälkeen lopputulos oli ihan kohtuullinen. Oven pintapelti on todella hyvässä jännityksessä, raot kohtuu hyvin kohdallaan ja vallan hirveää viimeistelyn tarvetta ei huomiselle jäänyt ennen pinnan pohjamaalausta. 4 Quote Link to comment
metake Posted February 24, 2015 Share Posted February 24, 2015 Jos nää ei ole sulle entuudestaan tuttuja, niin tässä pari opusta liittyen katon, korin takaosan ja ovien istuvuuteen. convertible_top_adjustments.pdf Quote Link to comment
APO Posted February 24, 2015 Share Posted February 24, 2015 Aamusta kaikki näytti vielä helpolta ja uskoin saavani aikaan... Tuttua... niin tuttua :). Mahtavaa osaamista, tätä on kiva seurata! Quote Link to comment
Ketsa Posted February 24, 2015 Author Share Posted February 24, 2015 (edited) Åke-> Oviaukot on mitoillaan, eli haasteet liittyivät nimenomaan palapelioveen. Ja tietyn pienen vivahteen antaa sedanin takasivukyljen reunassa oleva pyöristys, joka on aavistuksen suurempi kuin avon kylkipalassa on ollut (saa oven ja sivukyljen raon näyttämään suuremmalta alareunasta). Pohjia tehdessä voi sitten tinata pyöristyksen pienemmäksi, jos edelleen ottaa omaan silmään... Edit: Avon ovissa on jokin juttu, mikä ei ole vielä itseään minulle paljastanut ja se oli kummitellut aikaisemmin postaamani kasarikirjan ammattimiehillekkin. Rakensivat kirjassa myös sedan-kabriohybridiovia, mutta hylkäsivät ne maalaamossa suurien pohjatyötarpeiden vuoksi ja ostivat tehdasuudet ovet. Edited February 24, 2015 by Ketsa Quote Link to comment
Arska Posted February 25, 2015 Share Posted February 25, 2015 Tämän tekemisessä on kyllä asenne/osaaminen kohdillaan. Arvostan:-) Quote Link to comment
NO H2O Posted February 25, 2015 Share Posted February 25, 2015 Toihan näytää hyvältä... Itse en olisi uskaltautunut tuohon ovipellin vaihtoon ollenkaan... P.S. Oli hyvä kun korjasit Petterin Doppelin... 1 Quote Link to comment
Ketsa Posted February 25, 2015 Author Share Posted February 25, 2015 (edited) Lomapäivä no. 3 alkaa olemaan pulkassa... Tänään ei ehtinyt pajalle, koska aamupäivästä sai juhlia tyttären 11 v synttäreitä. Koska tämä rojekti on aikoinaan ostettu tyttären ensiautoksi (ei ollut sillä hetkellä rouvan myöntämien romukiintiöiden puitteissa mahiksia ostaa ittelle), niin nopealla laskutuoimituksella selviää, että rojekti pitäisi saada valmiiksi alle seitsemässä vuodessa :-) Jo edesmennyt nuoruusvuosieni työkaverini totesi minulle aikoinaan, että "kitti kaiken kaunistaa, sanoi entinen automaalari", kun tarkasteli hänen autoonsa vaihtamiani takakaaria. Tuota viisautta muistellen kömmin iltapäivästä autotalliin touhuamaan alla kuvassa näkyvien viihdykkeiden kannsa. Hioin pintapellin puhtaaksi ja puunasin hitsaussaumat rälläkän teräsharjalla erityisen huolella, koska uskomusteni vastaisesti päätin vetää ensimmäisen kittikerroksen suoraan pellille. Näin sillä, että uskon sisäpuolen tiiviin epoksin pitävän takakautta tunkevan kosteuden poissa saumasta ja toisaalta tällä autolla tuskin tullaan paljoa huonoilla keleillä ajelemaan. Saumojen peittämiseen valitsin tuon kitin sillä, että siitä on todella hyviä kokemuksia Urvelostamme. Sitä kun muurattiin aikoinaan runsaasti tuolla ja huolimatta varsin rajusta käytöstä, on kitin kiinnipysyvyys on varsin kiitettävää. Alla ensimmäisessä kuvassa ensimmäinen kerros kittiä levitettynä saumoihin ja sinne missä kädellä tuntui olevan tarvetta täyttää. Seuraavassa kuvassa sitten viimeisen kerran hiottuna ennen maalausta. Sen verran aikaa meni, että maalausolosuhteet menivät jo varsin haastaviksi... Kun toisessa kädessä on maaliruisku ja toisessa työvalo, niin millä pirulla estää ilmaletkua laappimasta maalattavaa kohdetta... :-) No, pariin kohtaan jäi vähän kuivaa ruiskutusjälkeä, mutta minkäs sille maalari voi, jos valonnäyttäjä ei osaa hommaansa. Ja eihän sitä yleensä valonnäyttäjäksi paras mies valikoidukkaan... Mutta täytyy rehellisesti sanoa, että olen varsin happy lopputulokseen, paras kuplan oven pintapeltiremonttini ikinä :-) Edited February 25, 2015 by Ketsa 8 Quote Link to comment
JaniM Posted February 26, 2015 Share Posted February 26, 2015 Täytyy sanoa että todella hyvin onnistui pellin vaihto. Näinhän se on minkä silmä heittää, niin kitti peittää :) Quote Link to comment
sleepercooler Posted February 26, 2015 Share Posted February 26, 2015 Iso peukku,hienoa jälkeä Quote Link to comment
Hebster52 Posted February 26, 2015 Share Posted February 26, 2015 Jep, yhdyn edellisiin kommenteihin. Siks tarjosinkin pellinvääntöpestin tännepäinkin... ;) Quote Link to comment
Ketsa Posted February 26, 2015 Author Share Posted February 26, 2015 Kiitoksia jälleen kannustuksesta. Lomapäivä no. 4 pulkassa. Nyt alkoi konttorirotan paikat jo kolottamaan liiasta lomailusta ja sen seurauksena aamupäivä meni niska- ja hartiakipujen vuoksi menetettyjä yöunia sohvalla takaisin ottaessa... Lomalla tuntuu Rennie vaihtuvan Buranaan ja särkygeeliin :-/ Iltapäivästä kömmin sitten autotalliin, vesihion epoksin, rälläköin parista pisteestä saumaa alaspäin ja viimeistelin hiukan pintaa pintapakkelilla. Sen jälkeen hiomaväri niskaan ja sen hiominen hiomatyynyn kanssa vielä hiukan hiukan pahinta peläten. Mutta ei löytynyt vieläkään helevetin perkeleitä, ainoastaan yhdestä kohtaa oven alareunasti tuli tyynyllä hioessa hiukan harmaata esiin. Loppu talliaika menikin sitten pintapellin hitsisaumojen taustoja putsaillessa ja niihin pensselillä epoksia maalaillessa. Seuraavaksi ovelle pitää tehdä jossain vaiheessa viimeinen sovitus ja varmistaa vielä kerran istuvuus sivukyljen kanssa. Maalausta ja viimeisiä hiontoja varten on ajatuksissa tehdä sellainen teline, johon oven voisi pultata saranoista kiinni. Samassa telineessä voisi sitten tehdä oven kokoonpanon pelkäämättä ulkopintojen kolhiintumista. Huomenna alkaa iltapäivästä puolentoista päivän loppukiri pajalla jonkin muun korjattavan paikan kimpussa. Ovesta tuli jo yliannostus tälle viikolle :-) 1 Quote Link to comment
Ketsa Posted February 27, 2015 Author Share Posted February 27, 2015 Lomapäivä no. 5 taputeltu. Meni sen verran pitkälle iltapäivään pajalle pääsy, että päätin valita iltapuhteeksi helpon hitsauskohteen. Ja pystärin perinteiset takasisäkulmien korjauksethan ovat sellaisia. Mikä parasta, työn jälki jää äänieristeen, verhoilun ja takapenkin alle, joten saumaa vetäessä voi vaikka kaivella samalla nenää :-) Lähtökohta näytti tältä: Neljä palasta ehdin tekemään ennen kuin oli aika kömpiä saunan lämpöön. Viimeistely ja viimeinen pala tähän nurkkaan jäi huomiselle. Hiukan jo taas ennakkoon harmittaa se puuttuva kutistin... Olisi aika paljon helpompaa saada oikea kaarevuus viimeiseen palaan reunakantin tekemisen jälkeen :-/ 2 Quote Link to comment
SePi Posted February 28, 2015 Share Posted February 28, 2015 Alkaa vahvistua ymmärrys, kun näitä Karmannin koritehtaan tuotteita eri mallisina ja merkkisinä projekteina on tullut katseltua, että ne pitää arkaluonteisen ja lyhythermoisen kiertää heti ja kaukaa. Rakenteet suorastaan odottavat mahdollisuutta ruostua tai olla hankalia korjattavia jonkun pienenkin mällin jälkeen. Respektiä täältä Lempäälään! 1 Quote Link to comment
kerkko Posted February 28, 2015 Share Posted February 28, 2015 Katsoinpa juuri ketjun avauskuvat elokuulta 2009. Ne muutamat silloiset etäisesti avokuplaa muistuttavat osat ovat jalostuneet hienosti! Auto onkin varmaan ajossa kesällä 2016? Upea projekti! T. K. Quote Link to comment
Ketsa Posted February 28, 2015 Author Share Posted February 28, 2015 Lomapäivä 6 paketissa, eli loma lusittu... Kerkko -> Ajamaan pääseminen ei ole motivaationlähde (ainakaan vielä), joten ei ole olemassa aikataulua ajoon saamiselle. Jos rakennelma alkaa ahistamaan, niin saattaa päätyä jälleen parin vuoden jäähylle... 2016 ajossa edellyttäisi korin maalaamista tulevana kesänä ja se saattaa olla liian paljon vaadittu (käytössä olevat harrastetilat kun eivät mahdollista korin maalausta kuin kesäaikaan). Viimeisen lomapäivän aamu lähti matkaan sisälokarin kimpussa hokattuani, että väärän vuosimallin tarvikepellistä raksittu kiinnityskorvakko ja sen vahvikepelti odottaa edelleen pajan pöydällä. Tämän perushomman jälkeen päätin lähteä morjestamaan nuoruuden kaveriani, jonka isältä ostin ensimmäisen kuplani & sain perusopit kuplan koneen kasaamisesta. Ja volkkarin rompetta kyseiseltä tontilta löytyy edelleen, mistä todisteena alla oleva kuva päivän saaliistani. Stanu runkolinja ja pikaisella tarkastelulla ei edes tarvetta aarporaukselle :-) Reissun jälkeen kävin sitten eilen puuttumaan jääneen pellinpalan kimppuun ja oikeassa olin, kutistajalle olisi ollut käyttöä. En saanut kaarevuutta kohdalleen kuin muutaman rälläkkäviillon avulla. No, ei nuo minnekkään näy, mutta... Loman viimeisenä rupeamana pääsin tekemään eniten vihaamaani harrastetyötä, eli omien jälkien korjaulua... Tammelan torilla kuulin tarinaa runsaasti kitatusta avosta, jonka katon vaihdossa oli ollut ongelmia takavaijerikourun ahtauden vuoksi. Vaikka juttun todenperästä ei ole sen suurempaa tietoa, päätin pelata varmanpäälle ja tilasin korjauspalan tuohon vaijerikouruun yhden isomman osapaketin mukana, jotta pätkistä tehty kouru ei pääse aiheuttamaan epämukavaa ylläriä maalauksen jälkeen. Orkkis pätkät kourua oli kohtuu helppoja irroittaa, mutta omavalmisteiset korjauspätkät olivatkin sitten lujassa... Vaijerikourun irroittamisen jälkeen homma näytti tältä: Ja uusi kouru asennettuna tältä: Onko kenelläkää teoria- tai kokemustietoa siitä kuinka leveä tuon uran tulisi olla? 1 Quote Link to comment
Ketsa Posted March 7, 2015 Author Share Posted March 7, 2015 Hetkeksi pääsi tänään pajalle puuhastelemaan. Pikku hiljaa alkaa oikean kyljen hommat olemaan valmiita ja pääsee kääntämään auton pajassa toisin päin, mutta ei ihan vielä... Päivän eka homma oli tarviketakaloksun sovittaminen paikoilleen. Olin oikeastaan positiivisesti yllättynyt loksun istuvuudesta. Vaati ainostaan yhden lisäreiän, leikkausreunojen siistimisen ja pienen viillon ja hitsauksen taka-alareunaan kiinityspinnassa oleen kuprun poistamiseksi. Eteen onkin sitten hyvät purkuautosta otettu loksupari, jotta ei umpioiden korkeudet yllätä :-) Mutta takaloksu kyllä osui niin hyvin, että ei kannata hitsata ja paklata edes kohtuukuntoisista, vaan säästää lokarin korjaamisen insipiraatio johonkin arvokkaampaan loksuun (yksi PV vulva odottaa varastossa etulkarien hitsaajaa)... Ja sitten ilouutinen kaikille, jotka ovat pelänneet hitsausten valmistumista tämän pystärin osalta :-) Nimittäin hitsausten tarve ei rajoitu vain peruspystärin hitsauksiin ja karmannin erikoisuuksien hitsauksiin. Lisäksi tulevat omasta päästä syntyvät hitsailut... Eli tarve tehdä omasta mielestä parempi, kuin mitä auto on alunperin ollut. Ja tässä tapauksessa se tarkoittaa turvallisuutta ja korin jäykkyyttä. Pari ideaa on kypsynyt jo tekemisen aseteelle, oviaukkojen jäykistäminen ja poikittaisvahvikepalkin kiinnitys runkotunneliin. Hatussa on vielä pari kolme vahvistusta hautumassa ja myös nätti turvakaari olisi halujen listalla, mutta se tuntuu olevan kovin vaikeasti toteutettavissa siten, että auto säilyy nelipaikkaisena. Oviaukon vahvistus syntyy parista laserleikkeestä kynnystä korottamalla. Alla olevassa kuvassa sisemmän pellin asennus vaiheessa. 2 Quote Link to comment
Arska Posted March 8, 2015 Share Posted March 8, 2015 (edited) Siistiiä pakertamista :-) Edited March 8, 2015 by Arska Quote Link to comment
Ketsa Posted March 19, 2015 Author Share Posted March 19, 2015 (edited) Viime viikonlopulta muutama kuvatus oviaukon vahvistamisesta. Alla olevassa kuvassa ulompikin poskilevy paikoillaan (ulottuu oven saranoiden kiinnityspaikan vahvikkeesta takapoikkipalkkiin). Lyhyillä latanpätkillä ei ole vaikutusta lujuuteen, mutta niiden avulla sai levyt tasaetäisyydelle toisistaan :-) Lankakoneesta loppui sitten kaasu kesken kaiken, joten muutaman pisteen joutui hitsaamaan tigillä ja muutama jäi hitsaamatta, mutta osat asettuivat jo paikoilleen. Vielä yksi kuva, josta saa hyvin mittasuhteita siitä kuinka suuri merkitys lisävahvikkeella vääntöjäykkyyteen. Kiertojäykkyyttä pitäisi jotenkin vielä parantaa, mutta varsinaista kuningasideaa ei ole asiasta vielä syntynyt. Rintapellistä tosin saisi helposti pellitettyä kotelorakenteen ja takaosassa takapenkin selkänojan taakse voisi rakentaa jäykkärin, ehkä jopa jonkinlaisen "väliseinän". Aikainen kevät laittaa nyt tämän projektin hetkeksi jäähylle muutaman kiireellisemmän jutun alta, mutta toivottavasti ehtii ennen talvea hitsaamaan ja pohjamaalaamaan kopan valmiiksi. Edited March 19, 2015 by Ketsa 1 Quote Link to comment
-Alex- Posted March 19, 2015 Share Posted March 19, 2015 (edited) Kyllä tästäkin tulee auto vielä.. :) Käsistään kätevä työkaveri (Turpaani) mietti kopan vahvistuksia, mutta mm. cabriolet tyyppiset vahvistukset vois olla sopivat, ihan kokeilun vuoksi vaikka vain. Tosin turvakehikko tai edes puolikaaret ajaa saman asian paremmin. Eikös tämä ollut alkujaan sininen vai mitenkä? :) Edited March 19, 2015 by -Alex- Quote Link to comment
Ketsa Posted March 19, 2015 Author Share Posted March 19, 2015 Juu, sininen oli ja saman sinisen saa aikanaan pintaansa. Kaarilla saa jäykkyyttä, mutta niiden kanssa tulee heti vastaan vanha sanonta "ruma on luja, mutta ei sen noin luja tarttis olla...". Jonkinlainen Boxsterin tyylinen kaari olisi halujen listalla, mutta on vaikea toteuttaa siten, että auto jää nelipaikkaiseksi. Quote Link to comment
jaraku Posted March 20, 2015 Share Posted March 20, 2015 minkäs takia tähän pitäis tulla turva kaari. 1 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.