Jump to content

-66 kuplan takajousituksen suojakansien ja puslien vaihto


Recommended Posts

Posted

Muutama kupla-aloittelijan kysymys:

 

1) Pystyykö nuo suojakannet vaihtamaan irrottamatta vetoakselia jousilatasta ?

Siis jos vaihtaa pelkät kannet. Auto tosi vähän ajettu mutta kannet vaan

aika ruosteessa joten aattelin ehkä vaihtaa tai sitten ainakin irrottaa kannet ja maalata ne.

 

2) Entäs nuo kannen alla olevat kumipuslat, onko niitä 2 kpl per puoli, ulompi ja sisempi

vai miten ? Onko jompikumpi näistä sileä ja toinen sellaisilla "siivekkeillä" ? Onko puslia tarvis

yleensä tarvis vaihtaa alle 100tkm ajetussa autossa ? Puslien vaihtoon pitää ilmeisesti tehdä

sama operaatio kuin jos laskisi jousitusta, siihenhän on täällä ohjeet olleet moneen kertaan ?

 

Kiitos neuvoista.

Posted

1) Kyllä

 

2) Kannattaa vaihtaa, swinggiperässä vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin... Noita menee 2 kpl, itse operaatio on aikalailla helpompi kuin perän lasku... Itse kumin ja raudan välinen osuus kannattaa rasvata hyvällä rasvalla, jottei kumi kulua narskahda kesässä, sananmukaisesti.

 

Edittiä: No niin päivän edetessä tulee hyviä ehdokkeja lisää tuon raudan ja kumin välin "rasvaamiseksi"... Itsekään noita kaikkia hoksannut ;-) Pitänee varmaan illalla tarkistaa opuksista mitä tehdas tuonne suosittaa?

Posted

1. Kyllä.

 

2. Muistaakseni KuusKutosessa molemmat on 'nyppylämallia'. Ajomäärä ei ole ainoa vaikuttava seikka, todennäköisesti 43 vuotiaat kumiosat on jo uusinnan tarpeessa tai ainakin ajovakavuus parantunee uusilla osilla.

Guest Toheltaja
Posted

eikä sitten kasatessa vaseliinia vaan kuparitahnaa tai könttisilikoonia sinne väliin että luistaa. Kitinää ei kuuntele kukaan, ja vaseliini turvottaa kumin niin että jumittaa suotta

Posted

mä oon ton jarrurasvan kannoilla kanssa..joskus vuonna nakki ja maggara, vaihoin just 66:eeni uudet kumit: kahta eri kumimallia yht 4kpl joista vasen sisäkumi kävi oikeelle ulos, ja oikee sisäkumi kävi vasemmalle ulos.(muistaakseni AP noin sen mulle aikonaan selitti), ja kumit tosiaan sitä siivekkeellistä mallia

 

Kokeilin kaikilla mahdollisilla (väärillä) rasvoilla hiljentää sitä helkkarin narinaa, kunnes muistin hyllyssä olevan jarrukumirasvaa iso tuubillinen (sitä samaa siis millä voidellaan jarrusylkkien ja satuloiden tiivistekumit)-->loppui muuten kitinät aivan laakista

Guest Toheltaja
Posted

sitäpä tuolla könttisilikoonilla tarkoitan :D Kenttiläistä pensselisilikoonia

Posted

Tehtaan ohjeissa neuvotaan laittamaan grafiittijauhetta. Eli lyijykyniä murskaamaan, ei taida irtotavarana mistään sellaista enää saada.

Guest Toheltaja
Posted

lukkoliikkeestä viimeks grafiittia ostin jauheena. Tostin ostomaana oli brasilia :D Siellä tota käytetään avaimissa voitelemaan lukkopesiä, niihin kun ei hiekkapölyn takia voi oikeen rasvoja laitella.

Guest Toheltaja
Posted

tavan ruokakaupoissa näky ihan sähköjohdosta lähtien. Suklaa ja muut tuontimakeiset on hitusen hankala löytää kalliin verotuksen takia.

Posted

Eipä ole ihan nyt justiinsa reissua tiedossa Brasiliaan, joten taidan tyytyä

tuohon silikonirasvaan....

 

Ehdin jo tilata puslat muualta, mutta HC:n sivuilla oli näköjään hyvin täsmälliset

ohjeet siitä minkälainen pusla tulee

oikealle ja vasemmalle, sisäpuolelle ja ulkopuolelle. Vaihdan puslat ja kannetkin

sitten samantien.

 

Kiitos kaikille neuvoista.

Guest Keiteleen Kone
Posted

Edulliset vääntövarren std. kumit ja suojakannet löytyvät heti Keiteleen Koneesta.

Posted
Tehtaan ohjeissa neuvotaan laittamaan grafiittijauhetta. Eli lyijykyniä murskaamaan, ei taida irtotavarana mistään sellaista enää saada.

Joka launtaina töissä joudun kyseisen paskan kanssa tekemisiin. Eli messinkivalimosta kyse eli jos lähiseudulta sellainen sattuu löytymään niin eikun kyselemään.

Posted

Meneeköhän hifistelyksi mutta tässä kuitenkin lisäkysymys:

 

Useimpien osamyyjien sivuilla sisemmät puslat ja ulommat puslat samankokoisia. Vain ne "nystyt" ovat epäsymmetrisesti. Eli siis siten että vasen ulompi pusla ja oikea sisempi pusla samoja osia. Samalla tavalla vasen sisempi pusla ja oikea ulompi pusla samoja osia. Tarvitaan siis 2 kpl kumpaakin mallia.

 

Kuitenkin kotimaisen HC:n sivuilla on puslien "valintaopas" jonka mukaan sisemmät puslat 48mm ja ulommat puslat 44mm. Eli tuon HC:n ohjeen mukaan oikea ja vasen ulompi pusla ovat keskenään samanlaisia 44mm halkaisijalla, kun taas sisemmät ovat molemmin puolin 48mm halkaisijalla ja keskenään erilaisia. Siis tarvitaan kolmea erilaista kumia. HC:n ohjeessa lukee että tarjotut puslat ovat alkuperäisiä.

 

Mitäs tässä oikein pitäisi uskoa ? Vai onko niin että tässä tuo 4mm ero ei ole merkityksellinen. Auto siis edelleen -66 kupla täysin alkuperäisella takajousituksella. Suojakansissa on upotukset nystyille eli ilmeisesti ainakin kaikki 4 kumipuslaa pitää olla nystyllisiä.

Posted

Olisiko ehdotuksia mikä tuo luotettava lähde voisi olla ? Onko olemassa esim. jotain

alkuperäisiä räjäytyskuvia/ osalistoja tuon ajan kuplista ? Katselin vielä lisää noita

osakauppiaita ja taitaa olla niin että kaikki muut kuin HC tarjoaa tuota "vasen sisäpusla=oikea ulkopusla" periaatetta eli olisin taipuvainen uskomaan että tuo on oikein ?

Posted

311511245.jpg

SPRING PLATE RUBBER BUSHING, fits inner right and outer left for 1960-1968 Beetles

 

311511246.jpg

SPRING PLATE RUBBER BUSHING, fits inner left and outer right for 1960-1968 Beetles

 

t. Mika

Posted

VWC-311-501-245-2.jpg

VWC-311-501-245 - TORSION BAR BUSHING - LT OUTER or RT INNER FOR BEETLE/GHIA/T-3 60-68

 

VWC-311-501-246-2.jpg

VWC-311-501-246 - TORSION BAR BUSHING - RT OUTER or LT INNER FOR BEETLE/GHIA/T-3 60-68

 

t. Mika

Posted

Tuon asian selvittäminen osoittautuikin työlääksi,ei riittänyt 1 aamupäivä,jokatapauksessa tuo HC:n lista on lähinnä hatusta vetäisty,60-68 heiluriakselikuplissa on vasen sisempi ja oikea ulompi samat ja vastaavasti oikea sisempi ja vasen ulompi.

Mitään rasvaa sinne ei pidä laittaa väliin,talkki on oikea aine,tehdas kyllä suositteli grafiittijauhetta jossain vaiheessa mutta myöhemmin siirryttiin talkkiin,kumilaakeri on tarkoitettu toimimaan niin että liike tapahtuu kumin sisällä,ei niin että jousivarsi liikkuu rasvatussa kumissa ja kuluttaa kumin nopeasti pilalle.

Posted

no mutta mitäs jos se narisee ilman mitään rasvoja, niinkuin mulla teki?..sit kun laitto sitä väärää rasvaa, narisi kahta kauheemmin.

Posted
no mutta mitäs jos se narisee ilman mitään rasvoja,

 

Mitään rasvaa sinne ei pidä laittaa väliin,talkki on oikea aine.
Posted

sisälukutaito hukassa kesken työpäivän... :)

täytynee muistaa 20 vuoden päästä toi talkki kun ne auton vääntösauvojen kumit on kulunut hajalle ja tilaan uudet kaupasta :)

  • 1 month later...
Posted
60-68 heiluriakselikuplissa on vasen sisempi ja oikea ulompi samat ja vastaavasti oikea sisempi ja vasen ulompi.

 

Erikoinen juttu jos pitää olla sama kumi vaikka latassa olevan holkin (siis se johon johon vääntösauva tulee) sisä- ja ulkopuolen halkaisija on eri. -62:ssa sisäpuoli on 48mm ja ulkopuoli 45mm, miten tuohon sopii yksi ja sama kumi? Ainakin tuossa ko. -62:ssa oli erilaiset kumit sisäpuolella kuin ulkopuolella, ja VW leimoilla.

Posted
erilaiset kumit sisäpuolella kuin ulkopuolella, ja VW leimoilla.

 

Oliko niissä varaosanumerotkin eri?

 

Oli kyllä, muistaakseni, sen mitä niistä selvää sai. En tähän hätään muista numeroita, mutta pitää iltasella koittaa kaivella.

Posted

Jotenkin semmoinen muistikuva että noissa uudemmissa kumeissa toi sauvan reikä ei ole ihan keskellä joka olis syy moiseen ratkaisuun että ne tulevat samalle puolelle lattaa riippumatta kummalla puolella latat ovat?

Posted

Juuri näin, liitteenä kuvassa vasempi sisäpuolen kumi, 48 mm reiällä, kuvassa näkyy hyvin tuo epäkeskeisyys. Ulkopuolen kumi 44 mm (45 mm?) reiällä, joka on keskeisesti. Syytä tuolle epäkeskeisyydelle en tiedä, mutta ehkä joku kertoo?

 

Tuo sisäpuolen kumihan on sama, tai ainakin sopiva uudemmissa ja vanhemmissa. Onko tuo epäkeskeinen kumi tullut vasta uudempiin ja siirrytty käyttämään myös vanhemmissa, vai pitäisikö vanhemmissa oikeasti olla erilainen kumi? Ulkopuolen kumihan on eri uudemmissa ja vanhemmissa (nystyt / ei nystyjä).

post-948-13888361704972_thumb.jpg

Posted
erilaiset kumit sisäpuolella kuin ulkopuolella, ja VW leimoilla.

 

Oliko niissä varaosanumerotkin eri?

 

Noniin, nyt kerkisin katsoa, niin on vain kahdenlaista varaosanumeroa. Kaksi on numerolla 311 511 245 ja kaksi loppunumerolla 246. Kummassakin numerosarjassa on toisessa kumissa teksti "OBEN", toisessa kumissa ei tekstiä näy. Reiät kumeissa on 45 ja 49. Kokeilin pienireikäisempää kumia sisäpuolelle ja kyllä se siihen venyy, mutta on todella tiukka. Sisäpuolen kumi on ulkopuolelle laitettuna väljä. Tosin jos sisäpuolella on ollut 45 mm reiällä oleva kumi, niin varmaan on vuosien saatossa väljistynyt reikä suuremmaksi.

 

Onko kellään irrallaan uutta sisäpuolen kumia, että voisi mitata tuon reiän asentamattomasta yksilöstä?

Guest Aircooled.fi
Posted

44 ja 48mm ne on vakiona ja niistä mitä oon joutunu mittaamaan tarkistukseksi, niin tuo 44mm kyllä on pitänyt paikkansa. Joskus kun asensin itselleni uudet kumit, niin tiukka oli sisempi kumi silloinkin.

 

- Tomppa

  • 1 month later...
Guest Poppius
Posted

Koitin asentaa noita suojakansia omaan projektiini, ja tuntu olevan melko hankalaa... Eli pultinreiät oli puoli reiänmittaa pielessä, ylhäällä. Eli onko tavallista, että joutuu panttaamaan muutaman millin sitä ulompaa kumia "lyttyyn" siellä kannen sisällä että saa pultit paikoilleen?

  • 4 months later...
Posted

Mikäs olikaan raadin valinta kitinänpoistoaineeksi uretaanipuslien kanssa?

HC:n oppaassa tyrkytetään teflonrasvaa - näyttää kyllä hiusgeeliltä...

 

-Tuomas

Posted

Ihan sama mitä laitat, kitinä alkaa kuitenkin. Toisenmerkkisessä autossa olen käyttänyt silikonirasvaa ja kuparitahnaa mutta ei se kitinää estä.

Posted

Molykote 111 -> rasva joka on suunniteltu estämään kumin tarttumista muihin materiaaleihin

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...