iiroh Posted October 2, 2009 Share Posted October 2, 2009 Muutama kupla-aloittelijan kysymys: 1) Pystyykö nuo suojakannet vaihtamaan irrottamatta vetoakselia jousilatasta ? Siis jos vaihtaa pelkät kannet. Auto tosi vähän ajettu mutta kannet vaan aika ruosteessa joten aattelin ehkä vaihtaa tai sitten ainakin irrottaa kannet ja maalata ne. 2) Entäs nuo kannen alla olevat kumipuslat, onko niitä 2 kpl per puoli, ulompi ja sisempi vai miten ? Onko jompikumpi näistä sileä ja toinen sellaisilla "siivekkeillä" ? Onko puslia tarvis yleensä tarvis vaihtaa alle 100tkm ajetussa autossa ? Puslien vaihtoon pitää ilmeisesti tehdä sama operaatio kuin jos laskisi jousitusta, siihenhän on täällä ohjeet olleet moneen kertaan ? Kiitos neuvoista. Quote Link to comment
NO H2O Posted October 2, 2009 Share Posted October 2, 2009 1) Kyllä 2) Kannattaa vaihtaa, swinggiperässä vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin... Noita menee 2 kpl, itse operaatio on aikalailla helpompi kuin perän lasku... Itse kumin ja raudan välinen osuus kannattaa rasvata hyvällä rasvalla, jottei kumi kulua narskahda kesässä, sananmukaisesti. Edittiä: No niin päivän edetessä tulee hyviä ehdokkeja lisää tuon raudan ja kumin välin "rasvaamiseksi"... Itsekään noita kaikkia hoksannut ;-) Pitänee varmaan illalla tarkistaa opuksista mitä tehdas tuonne suosittaa? Quote Link to comment
-AP- Posted October 2, 2009 Share Posted October 2, 2009 1. Kyllä. 2. Muistaakseni KuusKutosessa molemmat on 'nyppylämallia'. Ajomäärä ei ole ainoa vaikuttava seikka, todennäköisesti 43 vuotiaat kumiosat on jo uusinnan tarpeessa tai ainakin ajovakavuus parantunee uusilla osilla. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted October 2, 2009 Share Posted October 2, 2009 eikä sitten kasatessa vaseliinia vaan kuparitahnaa tai könttisilikoonia sinne väliin että luistaa. Kitinää ei kuuntele kukaan, ja vaseliini turvottaa kumin niin että jumittaa suotta Quote Link to comment
Guest Posted October 2, 2009 Share Posted October 2, 2009 silikonipohjaista jarrurasvaa. Quote Link to comment
Guest Posted October 5, 2009 Share Posted October 5, 2009 mä oon ton jarrurasvan kannoilla kanssa..joskus vuonna nakki ja maggara, vaihoin just 66:eeni uudet kumit: kahta eri kumimallia yht 4kpl joista vasen sisäkumi kävi oikeelle ulos, ja oikee sisäkumi kävi vasemmalle ulos.(muistaakseni AP noin sen mulle aikonaan selitti), ja kumit tosiaan sitä siivekkeellistä mallia Kokeilin kaikilla mahdollisilla (väärillä) rasvoilla hiljentää sitä helkkarin narinaa, kunnes muistin hyllyssä olevan jarrukumirasvaa iso tuubillinen (sitä samaa siis millä voidellaan jarrusylkkien ja satuloiden tiivistekumit)-->loppui muuten kitinät aivan laakista Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted October 5, 2009 Share Posted October 5, 2009 sitäpä tuolla könttisilikoonilla tarkoitan :D Kenttiläistä pensselisilikoonia Quote Link to comment
-tipi- Posted October 5, 2009 Share Posted October 5, 2009 Itse olen käyttänyt mustaa molybdeenirasvaa, taitaa olla samaa jota tuolla jarrurasvalla tarkoitatte? Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted October 5, 2009 Share Posted October 5, 2009 jarru"rasva" on silikoonia Quote Link to comment
Virtanen Posted October 5, 2009 Share Posted October 5, 2009 Tehtaan ohjeissa neuvotaan laittamaan grafiittijauhetta. Eli lyijykyniä murskaamaan, ei taida irtotavarana mistään sellaista enää saada. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted October 5, 2009 Share Posted October 5, 2009 lukkoliikkeestä viimeks grafiittia ostin jauheena. Tostin ostomaana oli brasilia :D Siellä tota käytetään avaimissa voitelemaan lukkopesiä, niihin kun ei hiekkapölyn takia voi oikeen rasvoja laitella. Quote Link to comment
-Alex- Posted October 5, 2009 Share Posted October 5, 2009 Offtopic: Mitä muuta brasiliasta saa kaupasta :D Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted October 5, 2009 Share Posted October 5, 2009 tavan ruokakaupoissa näky ihan sähköjohdosta lähtien. Suklaa ja muut tuontimakeiset on hitusen hankala löytää kalliin verotuksen takia. Quote Link to comment
iiroh Posted October 5, 2009 Author Share Posted October 5, 2009 Eipä ole ihan nyt justiinsa reissua tiedossa Brasiliaan, joten taidan tyytyä tuohon silikonirasvaan.... Ehdin jo tilata puslat muualta, mutta HC:n sivuilla oli näköjään hyvin täsmälliset ohjeet siitä minkälainen pusla tulee oikealle ja vasemmalle, sisäpuolelle ja ulkopuolelle. Vaihdan puslat ja kannetkin sitten samantien. Kiitos kaikille neuvoista. Quote Link to comment
Guest Keiteleen Kone Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Edulliset vääntövarren std. kumit ja suojakannet löytyvät heti Keiteleen Koneesta. Quote Link to comment
Tanhis Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Tehtaan ohjeissa neuvotaan laittamaan grafiittijauhetta. Eli lyijykyniä murskaamaan, ei taida irtotavarana mistään sellaista enää saada. Joka launtaina töissä joudun kyseisen paskan kanssa tekemisiin. Eli messinkivalimosta kyse eli jos lähiseudulta sellainen sattuu löytymään niin eikun kyselemään. Quote Link to comment
iiroh Posted October 12, 2009 Author Share Posted October 12, 2009 Meneeköhän hifistelyksi mutta tässä kuitenkin lisäkysymys: Useimpien osamyyjien sivuilla sisemmät puslat ja ulommat puslat samankokoisia. Vain ne "nystyt" ovat epäsymmetrisesti. Eli siis siten että vasen ulompi pusla ja oikea sisempi pusla samoja osia. Samalla tavalla vasen sisempi pusla ja oikea ulompi pusla samoja osia. Tarvitaan siis 2 kpl kumpaakin mallia. Kuitenkin kotimaisen HC:n sivuilla on puslien "valintaopas" jonka mukaan sisemmät puslat 48mm ja ulommat puslat 44mm. Eli tuon HC:n ohjeen mukaan oikea ja vasen ulompi pusla ovat keskenään samanlaisia 44mm halkaisijalla, kun taas sisemmät ovat molemmin puolin 48mm halkaisijalla ja keskenään erilaisia. Siis tarvitaan kolmea erilaista kumia. HC:n ohjeessa lukee että tarjotut puslat ovat alkuperäisiä. Mitäs tässä oikein pitäisi uskoa ? Vai onko niin että tässä tuo 4mm ero ei ole merkityksellinen. Auto siis edelleen -66 kupla täysin alkuperäisella takajousituksella. Suojakansissa on upotukset nystyille eli ilmeisesti ainakin kaikki 4 kumipuslaa pitää olla nystyllisiä. Quote Link to comment
vwagen Posted October 12, 2009 Share Posted October 12, 2009 Suosittelisin jotain edes vähän luotettavampaa lähdettä kuin HC.n sivuja. Quote Link to comment
iiroh Posted October 12, 2009 Author Share Posted October 12, 2009 Olisiko ehdotuksia mikä tuo luotettava lähde voisi olla ? Onko olemassa esim. jotain alkuperäisiä räjäytyskuvia/ osalistoja tuon ajan kuplista ? Katselin vielä lisää noita osakauppiaita ja taitaa olla niin että kaikki muut kuin HC tarjoaa tuota "vasen sisäpusla=oikea ulkopusla" periaatetta eli olisin taipuvainen uskomaan että tuo on oikein ? Quote Link to comment
mikan Posted October 12, 2009 Share Posted October 12, 2009 SPRING PLATE RUBBER BUSHING, fits inner right and outer left for 1960-1968 Beetles SPRING PLATE RUBBER BUSHING, fits inner left and outer right for 1960-1968 Beetles t. Mika Quote Link to comment
mikan Posted October 12, 2009 Share Posted October 12, 2009 VWC-311-501-245 - TORSION BAR BUSHING - LT OUTER or RT INNER FOR BEETLE/GHIA/T-3 60-68 VWC-311-501-246 - TORSION BAR BUSHING - RT OUTER or LT INNER FOR BEETLE/GHIA/T-3 60-68 t. Mika Quote Link to comment
metake Posted October 12, 2009 Share Posted October 12, 2009 Tuon HC:n ohjeen mukaan aikanaan omaani tilasin ja tuli hyvät, ja vieläpä ihan oikeat: http://www.hotcars.net/Prod/pdf/g_4125-12.pdf 4125-12 Ulkopusla on symmetrinen, se käy molemmille puolille. 4125-14 ja -15 Sisäpuolen puslassa reikä sijaitsee epäsymmetrisesti, siksi oma pusla vasemmalle ja oikealle. Quote Link to comment
vwagen Posted October 13, 2009 Share Posted October 13, 2009 Tuon asian selvittäminen osoittautuikin työlääksi,ei riittänyt 1 aamupäivä,jokatapauksessa tuo HC:n lista on lähinnä hatusta vetäisty,60-68 heiluriakselikuplissa on vasen sisempi ja oikea ulompi samat ja vastaavasti oikea sisempi ja vasen ulompi. Mitään rasvaa sinne ei pidä laittaa väliin,talkki on oikea aine,tehdas kyllä suositteli grafiittijauhetta jossain vaiheessa mutta myöhemmin siirryttiin talkkiin,kumilaakeri on tarkoitettu toimimaan niin että liike tapahtuu kumin sisällä,ei niin että jousivarsi liikkuu rasvatussa kumissa ja kuluttaa kumin nopeasti pilalle. Quote Link to comment
Guest Posted October 13, 2009 Share Posted October 13, 2009 no mutta mitäs jos se narisee ilman mitään rasvoja, niinkuin mulla teki?..sit kun laitto sitä väärää rasvaa, narisi kahta kauheemmin. Quote Link to comment
-AP- Posted October 13, 2009 Share Posted October 13, 2009 no mutta mitäs jos se narisee ilman mitään rasvoja, Mitään rasvaa sinne ei pidä laittaa väliin,talkki on oikea aine. Quote Link to comment
Guest Posted October 13, 2009 Share Posted October 13, 2009 sisälukutaito hukassa kesken työpäivän... :) täytynee muistaa 20 vuoden päästä toi talkki kun ne auton vääntösauvojen kumit on kulunut hajalle ja tilaan uudet kaupasta :) Quote Link to comment
metake Posted December 7, 2009 Share Posted December 7, 2009 60-68 heiluriakselikuplissa on vasen sisempi ja oikea ulompi samat ja vastaavasti oikea sisempi ja vasen ulompi. Erikoinen juttu jos pitää olla sama kumi vaikka latassa olevan holkin (siis se johon johon vääntösauva tulee) sisä- ja ulkopuolen halkaisija on eri. -62:ssa sisäpuoli on 48mm ja ulkopuoli 45mm, miten tuohon sopii yksi ja sama kumi? Ainakin tuossa ko. -62:ssa oli erilaiset kumit sisäpuolella kuin ulkopuolella, ja VW leimoilla. Quote Link to comment
-AP- Posted December 7, 2009 Share Posted December 7, 2009 erilaiset kumit sisäpuolella kuin ulkopuolella, ja VW leimoilla. Oliko niissä varaosanumerotkin eri? Quote Link to comment
metake Posted December 7, 2009 Share Posted December 7, 2009 erilaiset kumit sisäpuolella kuin ulkopuolella, ja VW leimoilla. Oliko niissä varaosanumerotkin eri? Oli kyllä, muistaakseni, sen mitä niistä selvää sai. En tähän hätään muista numeroita, mutta pitää iltasella koittaa kaivella. Quote Link to comment
Hebster52 Posted December 7, 2009 Share Posted December 7, 2009 Jotenkin semmoinen muistikuva että noissa uudemmissa kumeissa toi sauvan reikä ei ole ihan keskellä joka olis syy moiseen ratkaisuun että ne tulevat samalle puolelle lattaa riippumatta kummalla puolella latat ovat? Quote Link to comment
metake Posted December 7, 2009 Share Posted December 7, 2009 Juuri näin, liitteenä kuvassa vasempi sisäpuolen kumi, 48 mm reiällä, kuvassa näkyy hyvin tuo epäkeskeisyys. Ulkopuolen kumi 44 mm (45 mm?) reiällä, joka on keskeisesti. Syytä tuolle epäkeskeisyydelle en tiedä, mutta ehkä joku kertoo? Tuo sisäpuolen kumihan on sama, tai ainakin sopiva uudemmissa ja vanhemmissa. Onko tuo epäkeskeinen kumi tullut vasta uudempiin ja siirrytty käyttämään myös vanhemmissa, vai pitäisikö vanhemmissa oikeasti olla erilainen kumi? Ulkopuolen kumihan on eri uudemmissa ja vanhemmissa (nystyt / ei nystyjä). Quote Link to comment
metake Posted December 7, 2009 Share Posted December 7, 2009 erilaiset kumit sisäpuolella kuin ulkopuolella, ja VW leimoilla. Oliko niissä varaosanumerotkin eri? Noniin, nyt kerkisin katsoa, niin on vain kahdenlaista varaosanumeroa. Kaksi on numerolla 311 511 245 ja kaksi loppunumerolla 246. Kummassakin numerosarjassa on toisessa kumissa teksti "OBEN", toisessa kumissa ei tekstiä näy. Reiät kumeissa on 45 ja 49. Kokeilin pienireikäisempää kumia sisäpuolelle ja kyllä se siihen venyy, mutta on todella tiukka. Sisäpuolen kumi on ulkopuolelle laitettuna väljä. Tosin jos sisäpuolella on ollut 45 mm reiällä oleva kumi, niin varmaan on vuosien saatossa väljistynyt reikä suuremmaksi. Onko kellään irrallaan uutta sisäpuolen kumia, että voisi mitata tuon reiän asentamattomasta yksilöstä? Quote Link to comment
Guest Aircooled.fi Posted December 8, 2009 Share Posted December 8, 2009 44 ja 48mm ne on vakiona ja niistä mitä oon joutunu mittaamaan tarkistukseksi, niin tuo 44mm kyllä on pitänyt paikkansa. Joskus kun asensin itselleni uudet kumit, niin tiukka oli sisempi kumi silloinkin. - Tomppa Quote Link to comment
Guest Poppius Posted January 27, 2010 Share Posted January 27, 2010 Koitin asentaa noita suojakansia omaan projektiini, ja tuntu olevan melko hankalaa... Eli pultinreiät oli puoli reiänmittaa pielessä, ylhäällä. Eli onko tavallista, että joutuu panttaamaan muutaman millin sitä ulompaa kumia "lyttyyn" siellä kannen sisällä että saa pultit paikoilleen? Quote Link to comment
tmm Posted June 4, 2010 Share Posted June 4, 2010 Mikäs olikaan raadin valinta kitinänpoistoaineeksi uretaanipuslien kanssa? HC:n oppaassa tyrkytetään teflonrasvaa - näyttää kyllä hiusgeeliltä... -Tuomas Quote Link to comment
metake Posted June 4, 2010 Share Posted June 4, 2010 Ihan sama mitä laitat, kitinä alkaa kuitenkin. Toisenmerkkisessä autossa olen käyttänyt silikonirasvaa ja kuparitahnaa mutta ei se kitinää estä. Quote Link to comment
Tanhis Posted June 4, 2010 Share Posted June 4, 2010 Molykote 111 -> rasva joka on suunniteltu estämään kumin tarttumista muihin materiaaleihin Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.