Jump to content

Öljyä tielle, lasku kotiin


Recommended Posts

Kävi kesällä sellanen käpy, että pumpulta suodattimelle menevä öljyletku irtosi. Onneksi autossa toimi öljynpainevalo ja heti kun lähdin liikkeelle huomasin, että nyt joku mättää. Ei muutaku auto äkkiä seis ja ulos kattomaan mikä vikana. Letkuklemmari oli eläny letkun mukana ja pettäny. Letku oli öljyletkua ja klemmari sellainen sininen millä nyt letkuja kiristetään (ja oli viel uus!). Nykyään autossa tilalla on teetetyt liittimet uudella letkulla.

 

Takaisin tapahtumaan:

Öljyä kerkes valumaan tielle sen verran (reilusti alle 2l!), että päätin soittaa palomies kaverille, josko pitäis olla huolissaan. Kaveri neuvosta soitin hätänumeroon ja kerroin homman. Hätäkeskuksessa sanottiin, että ei sille varmaan tarvitse mitään tehdä. (!) Sanoin sinne kuitenkin, että olisihan se hyvä jos joku tulisi kattomaan hommaa, ettei sivullisille satu vahinkoa. Paloauto lähetettii paikalla. Palomiehen kävellessä paikan ohi ja menossa takaisin autolle pysäytin hänet ja pyysin tulemaan uudestaan katsomaan paikkaa. Siinä vaiheessa palomies suostu että laitetaan nyt sitten vähän imuheikkaa tuohon auton perään.

 

Juuri kun ajattelin ok homma ohi, ammattimiehet kattonu paikan ja sivulliset turvassa, niin palomies huikkasi että onko kyseessä minun auto. Sitten kaveri otti kynän, kirjotti rekkarin ylös ja sano, että tästä tulee sitten lasku. Olin vähän että mitä vittua! Jos mä erikseen pyydän hätäkeskuksessa, että eikö joku vois nyt kuitenkin tulla kattomaan. Lisäksi erikseen pyydän palomiestä, että etkö voisi kuitenkin laittaa sitä imuainetta tähän ja osoitan paikan kädestä pitäen. Laskullako palkitaan "kunnon kansalaista" ?

 

 

No okei. Maksaahan se imeytysaine ja jonkunhan se pitää maksaa. Mutta nyt muutama kuukaus myöhemmin tuli se lasku: 273e.

 

Ei vissiin tarvii rakentaa kuplaa tänä talvena, opiskelija kun olen.

Link to comment

Aika hanurista kyllä. Mulkumpi olis vaan jättäny öljy tielle ja selvinny maksutta.

Ite lapioin kerran noin neljä tuntia lunta jätesäkkeihin ku irtos venttiilikoppa kun ajelin järven jäällä. Pari litraa olis varmaan jo keväällä näkynyt ku on pieni järvi.

Link to comment

Joo eli aamulla selvittelin asioita. Lasku menee todennäköisesti vakuutusyhtiön maksettavaksi, mutta boonukset siis tippuu. Täytyy laskea kannattaako maksaa ite, vai kärsiä boonukset. Liikennevakuutus korvaa öljyvahingot, eli kaskoa siihen ei tarvii.

 

Mahtaako liikennevakuutuksessa olla "omavastuu"?

Link to comment
Guest jukka nurmo

eli mitä opimme, 1karata paikalta, ei kun muille voi sattua vahinkoa.

vai 2 kissanhiekkaa joka volkkarin keulalle.

aika omituinen laskutus periaate ?

kansalaisvelvollisuushan sanoo että kun huomaat / aiheutat asian josta voi olla vaaraa muille ihmisille/liikujille. niin ilmoita asioista viranomaisille.

pelastuslaitokset/poliisit pitäisi olla turvaamassa kansalaisten asioita.

ja veroja maksamme juuri noista palveluksista.

tuommoinen aiheuttaa sen että vatuuntunnoton ihminen liukenee paikalta (laskun pelossa).

Link to comment

Pitää nyt vain tälläisenä konekuskin välihuomiona sanoa että, jos jokaisen parin litran öljypäästön takia soittaisi palokuntaa paikalle niin ne saisi olla paikalla melkein aina kun on esim traktorin eteen laittamassa harjakonetta paikalleen.

Link to comment
Guest jukka nurmo
Pitää nyt vain tälläisenä konekuskin välihuomiona sanoa että, jos jokaisen parin litran öljypäästön takia soittaisi palokuntaa paikalle niin ne saisi olla paikalla melkein aina kun on esim traktorin eteen laittamassa harjakonetta paikalleen.

mut sinä varmaankin tiedät, että öljyä ym vahinkoa voi tulla niin osaat varautua?

mutta kun kyseessä on vahinko.

itse olen vpk:sa jossa tulee hälyytyksiä jopa pieni öljyvahinko?

emme tiedä onko mennyt 1000l vaiko 2l ei siitä kumminkaan laskuteta erikseen. mutta ei mennä kyllä pillitkään päällä:)

mutta kun siihen ajaa motoristi ym, silloin kyllä tulee paikanpäälle joku muu pillit päällä.

Link to comment

Juurikin tämän takia kyselinkin että millaisella paikalla vanhinko sattui jos se meni johonkin hiekkatielle tai parkkipaikalle niin itse en olisi kehdannut soittaa palokuntaa paikalle. Kun kuitenkin öljy katoaa aika nopeasti paikassa missä kulkee enemmän autoja ja ei sitä öljyä kuintekaan kaikkea saa imeytettyä ilman suuria ponnisteluja.

Ja en todellakaan ole mikään ympäristöterroristi joka kaataa jäteöljyt viemäriin vain omaa järkeäkin voi käyttää kuitenkin on siinä asfaltissakin jo valmiiksi sitä öljyä.

Link to comment

Paikkana oli helsinki ja tienpinta oli märkä asfaltti.

 

Öljyä valui alle 2 litraa. Hinattiin meinaa auto sinä iltana pajalle, laskin loput öljyt koneesta ja mittasin määrän (silmämääräisesti). Lupasivat tänään, että lähettävät raportin mulle tilanteesta. Nainen puhelimessa siteerasi sitä jotenkin näin "Pieni öljymäärä oli levinnyt noin 150m matkalle märälle tienpinnalle" Täytyy piruuttaa illalla mitata tuo matka, kun vie koiran ulos mitata tuo matka. Ite ilmotin hätäkeskukseen matkaksi muistaakseni 50m.

Link to comment
Guest jukka nurmo

öljy on siitä paska aine kun ei haihdu. tarvitsee kyllä kovan sateen et leviää 150m.

mutta näkyy todella laajasti märällä. mutta kyllä haluaisin saada itse selvityksen et mihinkä lasku perustuu. siihen et teit oikein kun ilmoitit?

vai keskeytitkö ehkä ruokatunnin:)

raportissahan kyllä näkyy että mitä on tehty kauan kesti 6miehen työ.

josta maksetaan veroillamme palkka.

turhat hälyt ym kyllä ymmärän mutta en tätä laskua.

tekisin kyllä valituksen paikalliseen pelastuslaitokseen. ja sitten maksaisin jos todella on näyttöä et olet jotenkin mokanut ?

Link to comment

jep. ja sit jos/kun jätät ilmoittamatta vahingosta, joku näkee ja "narauttaa", maksat luultavasti viel isomman laskun ja saat viel sakot ympäristörikkomuksesta tms. kaupantekijäisiksi... Mutta joo, kovin suurelta vaikuttaa lasku. Meille ei kyl maksanu mitään kun hydrauliletku poksahti lavetista ja öljyä oli ainakin sadan metrin matkalla keskellä valtatietä. Kovasti vaan palopäällikkö kiitteli rehellisyydestä.

-timppa-

Link to comment

Mulla oli ex. pritschenistä kotipihalla kerrostalon edessä korkannut juuri vaihdettu polttoaineletku (b-kaupan letku :-) ). Oli joku täti soittanut palokunnan paikalle kun "petroooli haisi". Palokunta levitteli imeytysainetta ja itse harjasin alueen puhtaaksi. Oli sitä varmaan joku 15l siihen asvaltille pikkuhiljaa tiputellut..

 

Eikä maksanu mitään muuta kuin oman vaivan ja vitutuksen :) Näin Turussa.

Link to comment
Hätäkeskuksessa sanottiin, että ei sille varmaan tarvitse mitään tehdä. (!) Sanoin sinne kuitenkin, että olisihan se hyvä jos joku tulisi kattomaan hommaa, ettei sivullisille satu vahinkoa. Paloauto lähetettii paikalla. Palomiehen kävellessä paikan ohi ja menossa takaisin autolle pysäytin hänet ja pyysin tulemaan uudestaan katsomaan paikkaa. Siinä vaiheessa palomies suostu että laitetaan nyt sitten vähän imuheikkaa tuohon auton perään.

 

Bniin..

 

Jos itse olisin tuo palomies... .. niin voisin kuvitella kun sille tulee ilmoitus hätäkeskuksesta, että "siellä on jonkun autosta tullu öljyä tielle... ...ei oo kuulemma paljon... ...juu haluu ehdottomasti että tulee palokunta paikalle"

 

Nooh, palomies laittaa pullan ja kahvin sivuun ja hyppää piipaa-autoon ja hurauttaa paikalle ja toteaa itsekseen että " vittu eihän täällä mitään öljyä missään ole, mitä prklettä?" Sitten tulee heppu ja nykii hihasta, että tuossa, siihen jos laitettais imeytysainetta. Palomies ihmettelee että "mitä prklettä, johan nyt joka auton alla on isompi läntti öljyä parkkipaikalla, no laitetaan kun Herra haluaa"

 

Palomies kaivaa imeytysaineen ja lapion ja roiskasee lapion kärjellisen imeytysainetta läntin päälle. Vituttaa jo valmiiksi kun tietää että kaverit on syönyt pullan ja kahvi on kylmää...

 

Ehkä palomiehenä ihan kostoksi olisin laittanut laskun..

 

Joskus ehkä kannattaa uskoa mitä täti siellä hätäkeskuksessa sanoo. Omat velvoitteet tuolta osin on hoidettu kun hätäkeskukseen on ilmoitettu.

 

 

Edit: Tarkennuksena vielä, että tämä EI OLE vittuilua topicin aloittajalle, mutta tämä maailma nyt vaan on sellainen että varsinkaan viranomaisten kanssa ei aina kannata olla viimeisen päälle rehellinen :)

Link to comment

Asiasta en mitään tiedä, mutta kysäsin vaimolta joka on hätäkeskuspäivystäjä ja tuollaiset öljyvahingot on vähän siinä ja siinä tuleeko palokuntaa ns hälytysajona. Vaihtoehtoisesti hätäkeskuspäivystäjä voi soittaa päivystävälle palomestarille joka sitten soittaa ilmoituksen tehneelle ja palomestari ja ilmoituksen tehnyt sopivat keskenään miten asia menee. Ja tosiaan on ihan normaalia että palomestari voi jo tässä vaiheessa sanoa asina menevän vahingon aiheuttaneen piikkiin eli lasku tulee perästä.

 

Korostan kuitenkin tälläisten pikkuvahinkojen olevan täysin tapauskohtaisia.

Link to comment

Nonni. Nyt on soiteltu hätäkeskuksen ja helsingin pelastuslaitoksen "isoille herroille". Kovin koppavasti ottivat aluksi asian vastaan, mutta sitten kun rauhallisesti selitin asian, niin saatiin ihan keskustelua aikaiseksi. Hätäkeskuksen herralle soitin sitä varten, että saisin puhelun tallenteen itselleni, koska mielestäni hätäkeskus vähätteli asiaa. Itsellekin on tullu jälkikäteen mielee, et olis vaan pitäny sanoo sinne HäKeen "joo että ei tää oo paha vuoto, hyvää päivän jatkoa" ja lähtee lätkimään. Eilen tosin kävi ilmi, että joku ulkopuolinenkin oli ilmoittanu asiasta mun soiton ja palokunnan saapumisen välillä. Tuskin olisin siis päässyt tällä tavalla asiasta eroon. Ja vielä sen verran, että ittekin kun prätkällä välillä ajelen, niin en tosiaan haluu, että tielle on öljyä.

 

No, hätäkeskuksen tallennetta en saa itselleni. Se tarkistuskuunneltiin siellä ja ilmoittivat että HäKe on toiminut oikein tässä tilanteessa (ylläri!). Sai tosin mahdollisuuden mennä itse kuuntelemaan kyseisen nauhan. Täytyy katsoa tuleeko tarpeelliseksi.

 

Vakuutusyhtiöstä, kun kyselin, niin bonukset tippuu 20%. Tämä tarkoittaa, että maksan yhteensä reilusti enemmän neljän vuoden aikana kuin mitä itse lasku on (riippu tietenkin liikennevakuutuksen suuruudesta). Sain yhteystiedot ympäristöministeriöön ja aion valittaa sinne. Jos sekään ei auta, niin "halvin" tapa mulla lienee ottaa opintolainaa ja maksaa lasku pois.

 

Sekä hätäkeskuksen, että pelastuslaitoksen kanta oli se, että jokaisesta öljyvuodosta tulee ilmoittaa. Kaikki öljyvuodot myös siivotaan aiheuttajan piikkiin. Eli esimerkiksi vanhoista työkoneista tulee soittaa päivittäin? ;) Lisäksi jos ajoneuvon kuljettaja ei pysty todistamaan, että kyseessä on ilkivalta, niin omistaja maksaa.

 

Päivittelen taas, kun jotain selviää.

Link to comment

Eikös parempi ole kiukun sijaan maksaa lasku pois ja asian suhteen pääset itsekin rauhoittumaan. Jo katsastuspykälien mukaan öljyä vuotava auto ei läpäise katsastusta, joten uskoisin jatkossa muidenkin "korkeiden" virkamiesten vetoavan siihen että auton on oltava kunnossa. Litroittain öljyä tielle tiputtavahan ei voi olla kunnossa. Vahinkoja sattuu ja niille ei voi mitään.

 

Teit aivan oikein kun ilmoitit vahingosta hätäkeskukseen. Parempi näin kuin olisit jättänyt ilmoittamatta ja mahdollisesti ilmoittamattomuuden jälkeen olisit saanut lukea iltapäivälehdistä ko paikan öljyn aiheuttamasta onnettomudesta. EI varmaan olisi sekään tuntunut kivalta, eihän?!

Link to comment
Tässä vois ajatella kolehdin keruuta.

 

Sitä en tässä hae, kiitos kuitenkin :)

 

Tarkotus ei ollut tosiaan vollottaa täällä palstalla. Anteeksi jos ja kun ajautui hieman siihen. Halusin vaan kertoa, että kuinka mulle kävi ja herättää hiukka keskustelua, että mitä muut on mieltä asiasta.

 

Kiitos vastauksista ja ilmottelen tosiaan tähän jatkoks sitten, että kuinka homma lopulta ratkesi.

Link to comment
Guest jukka nurmo

ei voi kuin ihmetellä. tiedän kyllä et kaikki yksiköt suomenmaassa. on tulosvastuulisia. mutta kyllä tässä asiassa mennään perse edellä puuhun.

koska johtaa varmaankin siihen, että kukaa ei tule ilmoittamaan mistää rikkeestä/(vahingosta).

outoa toimintaa. PERKELE.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...