NordBling Posted June 3, 2010 Posted June 3, 2010 Miten olette toteuttaneet? Tavoite olis saada lyhyet vetarit tuoreempaan laatikkoon ja jaoksi 5x130 Jaon saa tehtyä 4 pulttiseen rumpuun mut ei ilmeisesti mee heittämällä vanhan vetarin kaveriksi, pitääkö sorvata? Sana vapaa. Quote
NordBling Posted June 4, 2010 Author Posted June 4, 2010 Vastaan itselleni, nelipulttiseen saa tehtyä jaon, takarummuista pitää sorvata 12-15mm mutterin alta. Nelipulttisesta käytetään kaikki jarrukamat kilpeä myöden. Tämä siis takana, miten edessä? Quote
-Alex- Posted June 5, 2010 Posted June 5, 2010 Mulla on CSP:n/Kerscherin blank jarrulevyt, joihin koneistutan 5x130 jaon. Muistaakseni jos on nelipulttiset jarrut edessä, niin voi tehdä niin että yksi alkuperäinen reikä käytetään ja tehdään 4 uutta. Myös spacereita löytyy. Ite tykkään kuitenkin että paras tapa on uudet blank/5x130 rummut/levyt, joihin on valmiiks tehty reiät, näissä yleensä on enemmän materiaalia erilaista pulttijakojen takia. Quote
metake Posted June 6, 2010 Posted June 6, 2010 Varmaan valmiita levyjä/rumpuja joissa on 5x130 jako ei kannattais ostella... ? Quote
ARTO Posted June 6, 2010 Posted June 6, 2010 Sitä kun osia ostaessa/tilatessa aina tietää milloin osa tulee kiinni ja mihinkin autoon, eikös niin?! Tässä ihmetellyt kun jatkuvasti jostain unohduslaatikon nurkista löytää viime vuositunnella ostettuja (uusia) osia joita ei oo koskaan mihinkään käytetty jne... Quote
NordBling Posted June 6, 2010 Author Posted June 6, 2010 Sopiiko uudemmat jarrukilvet olkatappiakseliin? Quote
busgods Posted June 8, 2010 Posted June 8, 2010 Ei taida sopia 66>> jarrukilvet vakioon olkatappiolkaan - keskitin olan valussa on erikokoa. Akselilla nyt sinällään ei ole juur merkitystä, enemmän olalla. Voisithan tuota tietysti heittää vakioakseliin kiinni vaikka CBn pingpong olat joissa levylle korvakkeet valmiina. Laitat possunjaolla levyt paikalleen jnejne. Aika suoraviivanen upgrade, tietty joudut teettään tapituksen olille uudelleen mutta se ei mene varmaan hukkaan sekään? Miinuksena saataa ajotuntuma skarppautua ja väljistä kun tykkää kaikki... Quote
DWL_Puavo Posted June 8, 2010 Posted June 8, 2010 Taakse menee "heittämällä" eli ilman koneistuksia myös 3/4 -tyypin nelipulttiset kamat eli jarrukilvet, navat ja irtorummut. Näitä taitaa saada uusinakin melko edukkaasti, ainakin rumpuja. Kengät taisi olla vähän kuplan kenkiä kalliimmat. Isommathan ne on, ja avoimesta vanteesta ehkä vähän rumemmatkin, makuasia. Miulla on eteen (tulossa, ollu jo 4 vuotta?) busgodsin mainitseman sorttinen satsi eli CB droppiolat levyjarrukorvakkeilla, vakio-4-pulttilaikat joihin porattu 5-pulttijako ja talbotin satulat. Suoraviivaiseksi kehutaan, mitä nyt miulla uudet olkatapit joita joutuu käyttämään muualla kun ei sopivaa työkalua ole tallissa. Quote
busgods Posted June 9, 2010 Posted June 9, 2010 Juuri näin. Harrastuksen jossain vaiheessa on oppinut huomaamaan että kaikkia työkaluja ei tartte hommata tallille >> ulkoistaminennn. Uskoisin että tuli vältettyä aika monta perkelettä silläkin helpotuksella? Keskittyminen kivoihin hommiin lienee harrastuksessa parasta, tai ainakin sen kannalta ettei se lopu. Täältä tähän. Quote
NordBling Posted June 9, 2010 Author Posted June 9, 2010 Paras idea tähän asti, mut miks Talbotin satulat? Tai mistä? Quote
-MITO- Posted June 9, 2010 Posted June 9, 2010 Motonet mutta saldot suht nollilla. Liekkö romikselta. Jarrusatula Horizon -81 ATEvas 23-9110 Horizon Vasen jos ATE [1979 - 1986] 59.90 € Jarrusatula Horizon -81 ATEoik 23-9111 Horizon Oikea jos ATE [1979 - 1986] 59.90 € Jarrusatula Horizon -81 Girl/v 23-9114 Horizon Vasen jos Girling 78->6.81 [1978 - 1981] 69.90 € Jarrusatula Horizon -81 Girl/O 23-9115 Horizon Oikea jos Girling 78->6.81 [1978 - 1981] 69.90 € Jarrusatula Horizon 82- Girl/V 23-9112 Horizon Vasen jos Girling 7.81->86 [1981 - 1986] 59.90 € Jarrusatula Horizon 82- Girl/O 23-9113 Horizon Oikea jos Girling 7.81->86 [1981 - 1986] 59.90 € Jarrusatula Horizon -81 Bend/v 23-9263 Horizon Vasen jos Bendix 78->6.81 [1978 - 1981] 69.90 € Jarrusatula Horizon -81 Bend/o 23-9264 Horizon Oikea jos Bendix 78->6.81 [1978 - 1981] 69.90 € Quote
NordBling Posted June 9, 2010 Author Posted June 9, 2010 Miksei kuplan oma satula? Vai onks tää hintakysymys? Käykö 3 tai 4 tyypin satula? Quote
Tutkija Posted June 10, 2010 Posted June 10, 2010 Talbotin satula on mitoitukseltaan sama kun kuplan oma siinä on vaan suuremmat painesylinterit jolloin saa paremmat jarrut,3 ja 4 tyyppien satulat on taas mitoitukseltaan erilaiset kun kuplassa eli joutuu rakentelemaan et saapi sattumaan kuplan olka-akseliin... Quote
NordBling Posted June 10, 2010 Author Posted June 10, 2010 Täytyy sitte lähteä metsästämään osia autoon, jossa on bensakäyttöinen dieselmoottori. Kuplan 2piirisylinteri riittää vissiin hyvin? Quote
DWL_Puavo Posted June 10, 2010 Posted June 10, 2010 Hyvin riittää, kovemman pedaalin ystävät voi vaihtaa esim. 2-koppagolffin sylkkään. Racemiehet taas alumiiniseen tölkin sylinteriin (en muista vuosimallia), tällä kuulemma painoa tiputettavissa puolisen kiloa. Quote
JaniM Posted June 10, 2010 Posted June 10, 2010 Kakkiksen sylkkä alua kans, ainakin noi mitä ostettu Mätänetistä. Ja on kevyitä. Quote
Guest Posted June 10, 2010 Posted June 10, 2010 Motonet mutta saldot suht nollilla. Liekkö romikselta.... Koivunen Oy:nkin järjestelmä tuntee vielä Talbotin satulat, oikeanpuoleista näkyisi olevan vielä hyllyssä mutta on vasentakin tullut vielä viime vuoden puolella. Eli ei ne ihan sukupuuttoon ole vielä kuolleet. Quote
NordBling Posted June 17, 2010 Author Posted June 17, 2010 No nyt on typ3 takajarrut tulossa. Onko jollain olemassa jigiä uuden jaon poraamiseen? Quote
metake Posted June 17, 2010 Posted June 17, 2010 Sitten kun saat ne Type 3:n takanavat käsiisi hypisteltäviksi niin huomaat miksi niihin ei voi porata 5-pulttista jakoa... :( Quote
NordBling Posted June 17, 2010 Author Posted June 17, 2010 Ööö miksei? Mitäs multa on jääny ymmärtämättä? Quote
Sakke Posted June 17, 2010 Posted June 17, 2010 KAtoppa navan takapuolelle niin huomaat miksi. Pinnapulteilla EHKÄ voisi onnistua. Quote
NordBling Posted June 17, 2010 Author Posted June 17, 2010 Vaikee kattoo ku navat on vielä tuhannen kilsan päässä. Eli mitä? Onko napa takaa jotain kukkavalua, paksut kohdat reikien kohdalla? Quote
metake Posted June 17, 2010 Posted June 17, 2010 Onko napa takaa jotain kukkavalua, paksut kohdat reikien kohdalla? Juuri näin. Vahvistukset pultinreikien kohdalla ja muualta sen verran ohutta että itse en ainakaan muihin kohtiin laittaisi, tuskin sinäkään teknisesti valveutuneena henkilönä ;) Quote
NordBling Posted June 17, 2010 Author Posted June 17, 2010 Jepjep. No, tää mitään plug n play juttua tää harrastaminenn oo muutenkaan aina ollu, mietitään. Kunnolla toi pitää tehdä, ei tuu pääsemään takanavat ihan vähällä... Quote
metake Posted June 17, 2010 Posted June 17, 2010 http://www.paruzzi.com/webstore/?zoektr ... &category= Quote
jusu Posted June 20, 2010 Posted June 20, 2010 kannattaa myös kysellä romuttamoilta jos kävis hyvä tuuri ja löytyis halvalla 944 jarru setti joka suhkot helposti on muokattavis kuplaan...saa ainakin luotettavan jaon. Itellä kävi jokunen vuosi sitte tuuri, kun sain täydellisen sarjan napoineen ja tukivarsineen ja vielä "uusilla" levyillä ja paloilla 300€ Quote
NordBling Posted June 30, 2010 Author Posted June 30, 2010 Tämä tuli ratkaistua, taakse tulee uudet rummut Porschen jaolla ja eteen levyjarrusetti samalla jaolla tietty, satuloiksi vakiosatulat. Ja dropit. Näin taakse käy normi nelipulttisen jarruosat ja eteen vakiopalat jahka niitä joskus tarvii vaihtaa. Lisäks pidin vakiosatulaa parempana vaihtoehtona ku sellasta missä on vaan yks mäntä ja sellanen luistizysteemi. Pala on ehkä pienempi mut riittänee hyvin. Quote
Tomppa Posted July 6, 2010 Posted July 6, 2010 Hyvin varustetuista VW-osakaupoista VW-satuloita suoraan hyllystä: http://aircooled.fi/shop/index.php?productID=1791 Quote
Risulsi Posted October 12, 2010 Posted October 12, 2010 Onko napa takaa jotain kukkavalua, paksut kohdat reikien kohdalla? Juuri näin. Vahvistukset pultinreikien kohdalla ja muualta sen verran ohutta että itse en ainakaan muihin kohtiin laittaisi, tuskin sinäkään teknisesti valveutuneena henkilönä ;) Kun neljän reijän sijasta tulee viisi, niin eikös silloin olla taas plussalla... ;-) Takana 8" ja edessä 7" lev. Uudet gummit on tilattu, noi eip sovi meikäläisen silmään. Quote
Risulsi Posted October 12, 2010 Posted October 12, 2010 16" ja Porsche D90. http://www.chapeltech.net/d90s_1.JPG Quote
Guest Aircooled.fi Posted October 13, 2010 Posted October 13, 2010 5x130 levyt ja rummut Aircooledilta: Rumpu eteen: http://aircooled.fi/shop/index.php?productID=1883 Rumpu taakse: http://aircooled.fi/shop/index.php?productID=1886 Levy eteen: http://aircooled.fi/shop/index.php?productID=2001 Jos miettii esim. 5x130 etulevysarjan sovittamista olkatappikeulaan, niin hankkii tämän setin: http://aircooled.fi/shop/index.php?productID=1567 Vaihtaa siihen olkatappikeulaisen droppiolat ja 5x130 levyt sekä jättää kilvet pois (droppiolissa ei reikiä kilville) niin hinnaksi jää noin. 459 euroa. Kohtuullinen hinta bolt-on 5x130 levyjarrusarjalle droppiolilla olkatappikeulaan? ;) Täytyykin muistaa tuotteistaa tuo sarja paketiksi, niin on helpompi ostaa. - Tomppa Quote
Guest Aircooled.fi Posted October 13, 2010 Posted October 13, 2010 Päätin tehdä elämän vähän helpommaksi. Nyt kaikki 4x100 ja 5x130 jaolla olevat pallonivel/olkatappi-etusarjat suoraan ostettavissa: http://aircooled.fi/shop/index.php?categoryID=564 HUOM! Nyt mukana myös droppiolilla varustetut paketit! Quote
Guest Poppius Posted June 27, 2017 Posted June 27, 2017 Mitä etuja/synergioita tuossa vaihdossa 5x130 jakoon saavutetaan? Saako jotenkin isommat jarrut, ehkä jotkut tietyt Porschen orkkis vanteet yms...??? Quote
Kemin Karavaanari Posted June 27, 2017 Posted June 27, 2017 Bolt on levyjarrusarjat 5x130 jaolla taitaa olla 3 kertaa halvemmat kuin 5x205 jaolla. Lisäksi 5x130 vanteissa on isompia ET lukuja eli rengas ei tule niin ulos -> ei välttämättä tarvitse kavennettua akselia madallettaessa. Eri vannevalikoima. Quote
Lasse Posted June 28, 2017 Posted June 28, 2017 Jos ei tiedä miksi jakoa muuttaisi, niin kannattaa perehtyä muihinkin kuin vain Porssen jakoon. Esim. 5*112 tai 4*100 jako tuo kummasti lisää vaihtoehtoja vannevalikoimiin. Jaonmuutoksella ei välttämättä ole mitään vaikutusta jarruihin. Quote
Guest Poppius Posted June 28, 2017 Posted June 28, 2017 Jos ei tiedä miksi jakoa muuttaisi, niin kannattaa perehtyä muihinkin kuin vain Porssen jakoon. Esim. 5*112 tai 4*100 jako tuo kummasti lisää vaihtoehtoja vannevalikoimiin. Jaonmuutoksella ei välttämättä ole mitään vaikutusta jarruihin. Jees. Oon vaan kattellu noita laitettuja kuplia Airmighty -lehdistä, ja niissä näyttää olevan aika monessa Fuchsit porssen jaolla alla... Näyttää noita vanteita saavan myös 5x205 jaolla, mutta omaankin silmään tuo vanne on kivemman näköinen kun pultit on "keskemmällä". Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.