Jump to content

porschen jako kuplaan


Recommended Posts

Posted

Miten olette toteuttaneet? Tavoite olis saada lyhyet vetarit tuoreempaan laatikkoon ja jaoksi 5x130

 

Jaon saa tehtyä 4 pulttiseen rumpuun mut ei ilmeisesti mee heittämällä vanhan vetarin kaveriksi, pitääkö sorvata?

 

Sana vapaa.

Posted

Vastaan itselleni, nelipulttiseen saa tehtyä jaon, takarummuista pitää sorvata 12-15mm mutterin alta. Nelipulttisesta käytetään kaikki jarrukamat kilpeä myöden.

Tämä siis takana, miten edessä?

Posted

Mulla on CSP:n/Kerscherin blank jarrulevyt, joihin koneistutan 5x130 jaon. Muistaakseni jos on nelipulttiset jarrut edessä, niin voi tehdä niin että yksi alkuperäinen reikä käytetään ja tehdään 4 uutta. Myös spacereita löytyy. Ite tykkään kuitenkin että paras tapa on uudet blank/5x130 rummut/levyt, joihin on valmiiks tehty reiät, näissä yleensä on enemmän materiaalia erilaista pulttijakojen takia.

Posted

Sitä kun osia ostaessa/tilatessa aina tietää milloin osa tulee kiinni ja mihinkin autoon, eikös niin?!

 

Tässä ihmetellyt kun jatkuvasti jostain unohduslaatikon nurkista löytää viime vuositunnella ostettuja (uusia) osia joita ei oo koskaan mihinkään käytetty jne...

Posted

Ei taida sopia 66>> jarrukilvet vakioon olkatappiolkaan - keskitin olan valussa on erikokoa. Akselilla nyt sinällään ei ole juur merkitystä, enemmän olalla. Voisithan tuota tietysti heittää vakioakseliin kiinni vaikka CBn pingpong olat joissa levylle korvakkeet valmiina. Laitat possunjaolla levyt paikalleen jnejne. Aika suoraviivanen upgrade, tietty joudut teettään tapituksen olille uudelleen mutta se ei mene varmaan hukkaan sekään? Miinuksena saataa ajotuntuma skarppautua ja väljistä kun tykkää kaikki...

Posted

Taakse menee "heittämällä" eli ilman koneistuksia myös 3/4 -tyypin nelipulttiset kamat eli jarrukilvet, navat ja irtorummut. Näitä taitaa saada uusinakin melko edukkaasti, ainakin rumpuja. Kengät taisi olla vähän kuplan kenkiä kalliimmat. Isommathan ne on, ja avoimesta vanteesta ehkä vähän rumemmatkin, makuasia.

 

Miulla on eteen (tulossa, ollu jo 4 vuotta?) busgodsin mainitseman sorttinen satsi eli CB droppiolat levyjarrukorvakkeilla, vakio-4-pulttilaikat joihin porattu 5-pulttijako ja talbotin satulat. Suoraviivaiseksi kehutaan, mitä nyt miulla uudet olkatapit joita joutuu käyttämään muualla kun ei sopivaa työkalua ole tallissa.

Posted

Juuri näin.

 

Harrastuksen jossain vaiheessa on oppinut huomaamaan että kaikkia työkaluja ei tartte hommata tallille >> ulkoistaminennn. Uskoisin että tuli vältettyä aika monta perkelettä silläkin helpotuksella? Keskittyminen kivoihin hommiin lienee harrastuksessa parasta, tai ainakin sen kannalta ettei se lopu.

 

Täältä tähän.

Posted

Motonet mutta saldot suht nollilla. Liekkö romikselta.

 

Jarrusatula Horizon -81 ATEvas 23-9110 Horizon Vasen jos ATE [1979 - 1986] 59.90 €

Jarrusatula Horizon -81 ATEoik 23-9111 Horizon Oikea jos ATE [1979 - 1986] 59.90 €

Jarrusatula Horizon -81 Girl/v 23-9114 Horizon Vasen jos Girling 78->6.81 [1978 - 1981] 69.90 €

Jarrusatula Horizon -81 Girl/O 23-9115 Horizon Oikea jos Girling 78->6.81 [1978 - 1981] 69.90 €

Jarrusatula Horizon 82- Girl/V 23-9112 Horizon Vasen jos Girling 7.81->86 [1981 - 1986] 59.90 €

Jarrusatula Horizon 82- Girl/O 23-9113 Horizon Oikea jos Girling 7.81->86 [1981 - 1986] 59.90 €

Jarrusatula Horizon -81 Bend/v 23-9263 Horizon Vasen jos Bendix 78->6.81 [1978 - 1981] 69.90 €

Jarrusatula Horizon -81 Bend/o 23-9264 Horizon Oikea jos Bendix 78->6.81 [1978 - 1981] 69.90 €

Posted

Talbotin satula on mitoitukseltaan sama kun kuplan oma siinä on vaan suuremmat painesylinterit jolloin saa paremmat jarrut,3 ja 4 tyyppien satulat on taas mitoitukseltaan erilaiset kun kuplassa eli joutuu rakentelemaan et saapi sattumaan kuplan olka-akseliin...

Posted

Täytyy sitte lähteä metsästämään osia autoon, jossa on bensakäyttöinen dieselmoottori. Kuplan 2piirisylinteri riittää vissiin hyvin?

Posted

Hyvin riittää, kovemman pedaalin ystävät voi vaihtaa esim. 2-koppagolffin sylkkään. Racemiehet taas alumiiniseen tölkin sylinteriin (en muista vuosimallia), tällä kuulemma painoa tiputettavissa puolisen kiloa.

Posted
Motonet mutta saldot suht nollilla. Liekkö romikselta....

 

Koivunen Oy:nkin järjestelmä tuntee vielä Talbotin satulat, oikeanpuoleista näkyisi olevan vielä hyllyssä mutta on vasentakin tullut vielä viime vuoden puolella. Eli ei ne ihan sukupuuttoon ole vielä kuolleet.

Posted

Sitten kun saat ne Type 3:n takanavat käsiisi hypisteltäviksi niin huomaat miksi niihin ei voi porata 5-pulttista jakoa... :(

Posted

Vaikee kattoo ku navat on vielä tuhannen kilsan päässä. Eli mitä? Onko napa takaa jotain kukkavalua, paksut kohdat reikien kohdalla?

Posted
Onko napa takaa jotain kukkavalua, paksut kohdat reikien kohdalla?

 

Juuri näin. Vahvistukset pultinreikien kohdalla ja muualta sen verran ohutta että itse en ainakaan muihin kohtiin laittaisi, tuskin sinäkään teknisesti valveutuneena henkilönä ;)

Posted

Jepjep. No, tää mitään plug n play juttua tää harrastaminenn oo muutenkaan aina ollu, mietitään. Kunnolla toi pitää tehdä, ei tuu pääsemään takanavat ihan vähällä...

Posted

kannattaa myös kysellä romuttamoilta jos kävis hyvä tuuri ja löytyis halvalla 944 jarru setti joka suhkot helposti on muokattavis kuplaan...saa ainakin luotettavan jaon. Itellä kävi jokunen vuosi sitte tuuri, kun sain täydellisen sarjan napoineen ja tukivarsineen ja vielä "uusilla" levyillä ja paloilla 300€

  • 2 weeks later...
Posted

Tämä tuli ratkaistua, taakse tulee uudet rummut Porschen jaolla ja eteen levyjarrusetti samalla jaolla tietty, satuloiksi vakiosatulat. Ja dropit. Näin taakse käy normi nelipulttisen jarruosat ja eteen vakiopalat jahka niitä joskus tarvii vaihtaa. Lisäks pidin vakiosatulaa parempana vaihtoehtona ku sellasta missä on vaan yks mäntä ja sellanen luistizysteemi. Pala on ehkä pienempi mut riittänee hyvin.

  • 3 months later...
Posted
Onko napa takaa jotain kukkavalua, paksut kohdat reikien kohdalla?

 

Juuri näin. Vahvistukset pultinreikien kohdalla ja muualta sen verran ohutta että itse en ainakaan muihin kohtiin laittaisi, tuskin sinäkään teknisesti valveutuneena henkilönä ;)

 

 

Kun neljän reijän sijasta tulee viisi, niin eikös silloin olla taas plussalla... ;-)

 

Takana 8" ja edessä 7" lev. Uudet gummit on tilattu, noi eip sovi meikäläisen silmään.

 

th_B.jpg

Guest Aircooled.fi
Posted

5x130 levyt ja rummut Aircooledilta:

 

Rumpu eteen: http://aircooled.fi/shop/index.php?productID=1883

Rumpu taakse: http://aircooled.fi/shop/index.php?productID=1886

 

Levy eteen: http://aircooled.fi/shop/index.php?productID=2001

 

Jos miettii esim. 5x130 etulevysarjan sovittamista olkatappikeulaan, niin hankkii tämän setin:

 

http://aircooled.fi/shop/index.php?productID=1567

 

Vaihtaa siihen olkatappikeulaisen droppiolat ja 5x130 levyt sekä jättää kilvet pois (droppiolissa ei reikiä kilville) niin hinnaksi jää noin. 459 euroa.

 

Kohtuullinen hinta bolt-on 5x130 levyjarrusarjalle droppiolilla olkatappikeulaan? ;) Täytyykin muistaa tuotteistaa tuo sarja paketiksi, niin on helpompi ostaa.

 

- Tomppa

  • 6 years later...
Guest Poppius
Posted

Mitä etuja/synergioita tuossa vaihdossa 5x130 jakoon saavutetaan? Saako jotenkin isommat jarrut, ehkä jotkut tietyt Porschen orkkis vanteet yms...???

Posted

Bolt on levyjarrusarjat 5x130 jaolla taitaa olla 3 kertaa halvemmat kuin 5x205 jaolla.

 

Lisäksi 5x130 vanteissa on isompia ET lukuja eli rengas ei tule niin ulos -> ei välttämättä tarvitse kavennettua akselia madallettaessa.

 

Eri vannevalikoima.

Posted

Jos ei tiedä miksi jakoa muuttaisi, niin kannattaa perehtyä muihinkin kuin vain Porssen jakoon. Esim. 5*112 tai 4*100 jako tuo kummasti lisää vaihtoehtoja vannevalikoimiin.

 

Jaonmuutoksella ei välttämättä ole mitään vaikutusta jarruihin.

Guest Poppius
Posted

Jos ei tiedä miksi jakoa muuttaisi, niin kannattaa perehtyä muihinkin kuin vain Porssen jakoon. Esim. 5*112 tai 4*100 jako tuo kummasti lisää vaihtoehtoja vannevalikoimiin.

 

Jaonmuutoksella ei välttämättä ole mitään vaikutusta jarruihin.

Jees. Oon vaan kattellu noita laitettuja kuplia Airmighty -lehdistä, ja niissä näyttää olevan aika monessa Fuchsit porssen jaolla alla... Näyttää noita vanteita saavan myös 5x205 jaolla, mutta omaankin silmään tuo vanne on kivemman näköinen kun pultit on "keskemmällä".

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...