Kemin Karavaanari Posted March 22, 2011 Share Posted March 22, 2011 Onko olemassa originaaleja 5 pulttisia umpivanteita joissa ura tubeless renkaalle ? Tai onko kellään kokemuksia tubeless renkaasta normi vanteella ? Pysyykö rengas vanteella ? Itsellä huonoja kokemuksia matalista renkaista sisäkumella. Sisäkumi hiero ittensä puhki muutamassa viikossa. Miten muut on asian hoitanut matalien renkaiden kans orkkis vanteella ? Tiedän että tubeless vanteita on olemassa 66-67 mallisina, mutta löytyykö umpinaisina ? Tarkotus ois kyseinen kombo laittaa juniksen etuakselille. Quote Link to comment
metake Posted March 22, 2011 Share Posted March 22, 2011 Kyllä se tubeless toimii ihan ok vanhan mallin vanteellakin. Jos tiiviys epäilyttää niin rengasliikettä voi pyytää laittamaan tiivisteliisterin renkaan reunaan, ja samalla aine liimaa renkaan vanteelle. Mulla on tälläkin hetkellä vanha rättikumi vanhan mallisella vanteella ilman sisärengasta ja jo ainakin 2 vuotta on ilmat pysyny sisällä. Mulle kävi juuri samoin kun laitoin tubeles renkaaseen sisäkumin niin hieroi itsensä puhki, joten ei sekään ole hyvä vaihtoehto. Quote Link to comment
JM Posted March 22, 2011 Share Posted March 22, 2011 66-67 vanne ei ole umpinainen. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted March 22, 2011 Author Share Posted March 22, 2011 66-67 vanne ei ole umpinainen. Tiedän. Siksi kyselenkin että onko umpivanteita tubeless uralla? Noita 66-67 reikävanteita minulla oli tubeless mallisenakin edellisessä kulkineessa. Quote Link to comment
mikan Posted March 22, 2011 Share Posted March 22, 2011 Miten olis kehän/keskiön vaihto? Sais samalla leveyttä ja offsettiakin säädettyä jonkin verran. t. Mika Quote Link to comment
x-pj Posted March 22, 2011 Share Posted March 22, 2011 Minulla myös ollut renkaat ilman sisäkumeja vakiovanteilla ja hyvin on pysyneet. Quote Link to comment
Tanhis Posted March 22, 2011 Share Posted March 22, 2011 Siis miksi se sisärenkaan käyttö on niin hankalaa. Jos se hiertää itsensä puhki se on luultavasta vääränkokoinen tai sitten siinä on jotain muuta häikkää. Ja voihan sen aina rasvata niin tuskin silloin hiertää puhki voi vain rengas hommat olla hieman liukkaita. Quote Link to comment
Guest biblo Posted March 22, 2011 Share Posted March 22, 2011 Kyseessä ilmeisesti 15"-vanne? Venton varapyörästä kehä. 3,5" leveä ja siihen hitsuuttaa kiinni tuon volsun keskiön. Pari tuollaista löytyy itseltä odottamassa autoa. Saa tarpeen vaatiessa vielä levitettyäkin. Quote Link to comment
metake Posted March 22, 2011 Share Posted March 22, 2011 Jos se hiertää itsensä puhki se on luultavasta vääränkokoinen tai sitten siinä on jotain muuta häikkää. Nimenomaan jotain muuta.. Joissain tubeless renkaissa on sisällä teräviä kohtia, joissain siäpuolisia jäykisteitä yms. joihin sisärengas saattaa hankautua aikaa myöten rikki. Sisärengas toimii toisissa tubeless renkaissa ihan hyvin ja toisissa ei, sisäpuolelle kun vilkaisee ja vertaa sisärenkaalliseen niin saa paremman käsityksen. On mulla ollut useammassa tubeles kumissa sisärenkaatkin ja ihan hyvin toiminut, mutta tosiaan ei nuo vakiovanteet niitä kaipaa. Quote Link to comment
Guest biblo Posted March 22, 2011 Share Posted March 22, 2011 Hiertää itsensä puhki myös sen takia että nuo 65-sarjalaiset ja alle tuon ovat malliltaan kulmikkaita kun taasen sisuri on pyöreä. Noihin mataliin kun ei kunnollisia sisureita oikein ole. Hurjimmille olen asennellut "mantsa"-sisureita eli paksuja enduron/tms motarin sisurin. Quote Link to comment
Västi Posted March 23, 2011 Share Posted March 23, 2011 Mulla on Jaguaarissa kaksi vannetta normaali tubeless mallia, mutta kaksi muuta ovat normaalia. Renkaat ovat paikallaan ilman sisäkumia, kaksi liimattiin vanteelle ja ovat paikallaan pysyneet, eikä vuotaneet. Quote Link to comment
xam1 Posted March 23, 2011 Share Posted March 23, 2011 Tarkotus olis jättää edestä sisärenkaat pois. -66 kuplan vanteet ja 145 R 15 kumit. Mitä voin pyyhkäistä "tiivisteliisteriksi" jos sattuu tarvitsemaan? Lisäksi vanteissa on isommat reijät venttiileille joten normi tubeless-venttiili menee läpi. Onko niitä isompana vai saako siihen jonku sovitteen? Quote Link to comment
Kharon Posted March 23, 2011 Share Posted March 23, 2011 Niinkuin tällaisia? ;) 4J*15 mutta valmistajan stanssi on niin ruosteensyömä ettei siitä saa oikein selvää, pyörylä kuitenkin ja Kuplan vakiovanne, siis VW tai KWjoku, jota juuri nyt en muista. Väittävät että molempia oli samassakin vuosimallissa kokolailla sekaisin kasauspäivästä riippuen. Kuten kuvasta näkyy, klipsit on vielä vaihtamatta: Hiekkapuhallus kovettaa jousiteräksisiä klipsejä niin että katkeavat kun aivastaa siihen suuntaan. :( Quote Link to comment
metake Posted March 23, 2011 Share Posted March 23, 2011 Mitä voin pyyhkäistä "tiivisteliisteriksi" jos sattuu tarvitsemaan? Kelvollisissa ja asiantuntevissa rengasliikkeissä on tuohon ainetta valmiiksi. Pyydät vaan laittamaan sen ja sillä selvä. Lisäksi vanteissa on isommat reijät venttiileille joten normi tubeless-venttiili menee läpi. Onko niitä isompana vai saako siihen jonku sovitteen? Tubeless venttiileitä löytyy myös tuohon isoon reikään. Kuten edellisessä kohdassa, niin tässäkin asiantunteva rengasliike tietää kyllä. Quote Link to comment
xam1 Posted March 23, 2011 Share Posted March 23, 2011 Mitä voin pyyhkäistä "tiivisteliisteriksi" jos sattuu tarvitsemaan? Kelvollisissa ja asiantuntevissa rengasliikkeissä on tuohon ainetta valmiiksi. Pyydät vaan laittamaan sen ja sillä selvä. Lisäksi vanteissa on isommat reijät venttiileille joten normi tubeless-venttiili menee läpi. Onko niitä isompana vai saako siihen jonku sovitteen? Tubeless venttiileitä löytyy myös tuohon isoon reikään. Kuten edellisessä kohdassa, niin tässäkin asiantunteva rengasliike tietää kyllä. Jep niin varmaan, mutta kun pyöräytän ne renkaat ite päälle enkä ole prätkäkorjaamolla tarvinnut liimoja tai isoja venttiilejä niin aattelin jos joku tätä lukeva tietäis. Pitänee kysyä (auton)rengasliikkeestä. Quote Link to comment
metake Posted March 23, 2011 Share Posted March 23, 2011 Mitä voin pyyhkäistä "tiivisteliisteriksi" jos sattuu tarvitsemaan? Kelvollisissa ja asiantuntevissa rengasliikkeissä on tuohon ainetta valmiiksi. Pyydät vaan laittamaan sen ja sillä selvä. Lisäksi vanteissa on isommat reijät venttiileille joten normi tubeless-venttiili menee läpi. Onko niitä isompana vai saako siihen jonku sovitteen? Tubeless venttiileitä löytyy myös tuohon isoon reikään. Kuten edellisessä kohdassa, niin tässäkin asiantunteva rengasliike tietää kyllä. Jep niin varmaan, mutta kun pyöräytän ne renkaat ite päälle enkä ole prätkäkorjaamolla tarvinnut liimoja tai isoja venttiilejä niin aattelin jos joku tätä lukeva tietäis. Pitänee kysyä (auton)rengasliikkeestä. Ok, no sitten tilanne on hiukan eri.. Tuosta liisteristä en tiedä muuta kuin että se on jotain kirkasta töhnää :) Noita isoja tubeless venttiileitä olen itse ostanut paikallisesta "vanhan liiton" rengasliikkeestä ja siellä niitä on hyllyssä, löytyy varmaan miltei jokaisesta rengasliikkeestä. Quote Link to comment
Guest biblo Posted March 24, 2011 Share Posted March 24, 2011 Jos jollain ongelmia hankkia noita paksumpia tappeja tai sitten sovittimiä sisureille isompaan venanreikään niin voin auttaa asiassa. Liisteriä en ole muuten itse nähnyt edes kertaakaan n.8v uran aikana. Quote Link to comment
metake Posted March 24, 2011 Share Posted March 24, 2011 Liisteriä en ole muuten itse nähnyt edes kertaakaan n.8v uran aikana. ...asiantunteva rengasliike tietää kyllä. :D No joo... asiaan. Esim. Brema Bead Sealer, löytyy esim. tuosta luettelosta sivulta 13: http://www.eurovulk.fi/PDF/PremaTuoteluettelo.pdf Ja oletettavasti niillä on tuota ainetta ihan myytäväksi asti: http://www.eurovulk.fi/ Quote Link to comment
metake Posted March 24, 2011 Share Posted March 24, 2011 VW Heritagelta näyttää löytyvän umpinaista vannetta tubeless uralla 5,5" leveenä, mutta sielläkin 4" on ilman uraa. http://www.vwheritage.com/vw_act_shop.p ... try_GB.htm Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted March 24, 2011 Author Share Posted March 24, 2011 Niinkuin tällaisia? ;) Juuri tällaisia! Kiitos kuvasta, nyt uskoo kun näkee :) Eli ensisijaisesti tietää etsiä tuommoisia ja vasta plan B:nä alkaa liimailemaan kumeja normi vanteelle. Quote Link to comment
-tipi- Posted March 24, 2011 Share Posted March 24, 2011 Miten riittää kantavuus matalaprofiilisessa 145 juniksen keulaan? Quote Link to comment
Kharon Posted March 24, 2011 Share Posted March 24, 2011 Miten riittää kantavuus matalaprofiilisessa 145 juniksen keulaan? Eihän se mitenkään laillinen ole kun katsastussetä haluaa että kantavuus riittää kokonaispainon mukaiselle kuormalle. Se, että käytännössä autossa on pääsääntöisesti omapaino + pari henkeä, ei tähän vaikuta mitenkään ja kyseessä onkin täysin sama ideologia jonka mukaan autossa pitää olla suuri tarra kojelaudassa, jos alla olevat renkaat eivät kestäkään ajoneuvon maksiminopeutta. Ellei ole, tulee hylsy katsastuksesta, EU:ssa. Paitsi että Suomessa Trafi käytti harkintavaltaansa ja totesi että täysin idioottimaiden säädös maassa missä 96% autoista omistaa kahdet tai useammat renkaat ja siis autonomistaja tietää paremmin. Yrittivät kyllä täälläkin, ensin. Kumma juttu että miksi mitenkään sama menettely ei käy kuormauksen osalta, eikö olekin? Täysin triviaalia tehdä tarra missä lukee että "Max. 5hlö tai 400kg, näillä renkailla." Vaan ei käy koska Trafi. Kaivelin kuitenkin yhdestä (145/70R15) kantavuusluvun 71, joka on siis 345kg per pyörä eli ~700kg etuakselille. Ihan kohtuullinen määrä. Quote Link to comment
Guest HanttaP Posted March 26, 2011 Share Posted March 26, 2011 Voihan sen kantavuuden pudottaa muutoskatsastuksella henkilöautoksi. No ei onnistu enää kikkailu kolmepaikkaiseksi henkilöautoksi. Tuo sininen vanne on ihan tavallisesta kuplasta. Renkaiden kokoja on vaikea vertailla, koska ristikudosrenkaiden tuumamitat ilmoittivat renkaan kokonaisleveyden ja uudet millimitat vyorenkaiden kulutuspinnan leveyden. Kantavuusvaatimukset ilmoitettiin kangasmäärinä 4 ply ja 6 ply juniksissa. Rekisteriotteessa voi lukea joitakin vaihtoehtoisia rengaskokoja. Quote Link to comment
Kharon Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 Voihan sen kantavuuden pudottaa muutoskatsastuksella henkilöautoksi. Jaa-a. Tässä saattaa ollakin jekku nykyisin, kas kun vero määräytyy kokonaispainosta ja kuten ehkä tiedätte, Trafi on suvainnut erittäin nihkeästi eli ei yhtään muutoksia joilla vero pienenee. Voi toki yrittää: Jos jättää viisi paikkaa + omapainon niin kutakuinkin 1500kg jäisi kokonaispainoksi ja silloin tuo renkaat juuri riittäisivätkin. Samalla vuosivero tipahtaa 218-> 98 (jos älyää valita taktisen 1499kg kokonaispainoksi). Ajatuksena ihan mainio, pyörittelin samaa päässäni ihan vain tuon veron puolittumisen takia. No ei onnistu enää kikkailu kolmepaikkaiseksi henkilöautoksi. Tuo sininen vanne on ihan tavallisesta kuplasta. Joo toki, Kuplan vanne, jo mitat kertovat. Renkaiden kokoja on vaikea vertailla, koska ristikudosrenkaiden tuumamitat ilmoittivat renkaan kokonaisleveyden ja uudet millimitat vyorenkaiden kulutuspinnan leveyden. Kantavuusvaatimukset ilmoitettiin kangasmäärinä 4 ply ja 6 ply juniksissa. Rekisteriotteessa voi lukea joitakin vaihtoehtoisia rengaskokoja. Joo, aivan suoraan ei käy mutta tuumakokoisen profiilisuhde on 80 ja siitä laskemalla (ainakin joskus) pääsee lähelle. :) Jos mennään millipeliin niin ei auta kuin etsiä rengas ja mitata suoraan siitä. Tämä on joskus käyttöautossa huomattu, nimellismitaltaan samankokoinen (moderni) rengas ottaakin kiinni kun se on leveämpi jostain kohdasta kuin vanha ja vanha oli itsessään jo niin leveä kuin mahtui. Sitten piti etsiä uudet mittanauhan kanssa. Quote Link to comment
metake Posted March 29, 2011 Share Posted March 29, 2011 ristikudosrenkaiden tuumamitat ilmoittivat renkaan kokonaisleveyden ja uudet millimitat vyorenkaiden kulutuspinnan leveyden. Ei nyt ihan noinkaan. Renkaan leveys nykymitoissa (esim. 175) kertoo nimenomaan koko renkaan leveyden kyljestä kylkeen standardin mukaiselle vanteelle asennettuna. Jotain pieniä heittoja toki esiintyy, mutta kulutuspinta on yleensä huomattavasti kapeampi. Joo, aivan suoraan ei käy mutta tuumakokoisen profiilisuhde on 80 ja siitä laskemalla (ainakin joskus) pääsee lähelle. Eikä näinkään ;) Vanhojen tuumakokoisten profiili on huomattavasti korkeampi, muistaakseni 90, tai ainakin hyvin lähelle sitä. Nykykokoisissa joissa profiilia ei ilmoiteta (esim. 165-15) yleensä profiiliksi mainitaan 80, mutta tarkkaan ottaen sekin on 82, tosin tähän taisi olla jotain eroavaisuuksia eri rengas standardien kesken. Quote Link to comment
vwagen Posted March 31, 2011 Share Posted March 31, 2011 Hiukan historia tietoa. -sisärenkaattomat renkaat tuli Kuplaan vakiovarusteeksi Heinäkuussa-56 -sisärenkaattomien renkaiden vanteet(hump-vanne)10.10-67(siis kesken vuosimallin-68) -venttiilireikä pieneni 16mm:stä 11,5mm:iin 1.8-68(siis vuosimallin-69 alusta). -69 on ensimmäinen vuosimalli johon sai tilattua myös vyörenkailla. -5 pulttia hump-vanteita ei siis koskaan ole asennettu Kupliin tehtaalla,mutta niitä on kyllä valmistettu ja myyty myöhemmin varaosina,ovat kuitenkin varsin harvinaisia. Edit.Edellä kerrottu siis koskee Saksassa valmistettuja Kuplia. Eli tehtaalla asennettiin yli 10 vuotta sisärenkaattomat renkaat tavalliselle vanteelle. Hump-vanteisiin siirtyminen aiheutui siitä että vyörenkaiden katsottin mahdollistavan niin suuret kaarrenopeudet että renkaan pysyminen vanteella voisi olla epävarmaa ääritilanteissa. Suomessa on kuitenkin ajettu varmasti miljoonia kilometrejä Kuplilla joissa on sisärenkaattomat vyörenkaat tavallisilla vanteilla(ilman liisteriä). Minulla on 1 erittäin hyvä puhallettu ja pohjamaalattu 5 pulttinen hump-umpivanne pienellä venttiilireijällä,varsinaista vannevarastoa en pääse tutkimaan ennen kuin lumet sulaa,mutta tuon yhden voin ainakin myydä,hintaneuvottelut YV:llä. Quote Link to comment
-tipi- Posted March 31, 2011 Share Posted March 31, 2011 5 pulttia hump-vanteita ei siis koskaan ole asennettu kupliin tehtaalla,mutta niitä on kyllä valmistettu ja myyty myöhemmin varaosina,ovat kuitenkin varsin harvinaisia. Entä Brasilian ja Etelä-Afrikan autot, niissähän oli 5-pulttijarrut käytössä huomattavasti pitempään, eikö niissä käytetty humppeja? Quote Link to comment
Guest Barn Posted March 31, 2011 Share Posted March 31, 2011 Kyllä te jaksatte vääntää,,,,,::) Quote Link to comment
metake Posted April 21, 2011 Share Posted April 21, 2011 Niinkuin tällaisia? ;) 4J*15 mutta valmistajan stanssi on niin ruosteensyömä ettei siitä saa oikein selvää, pyörylä kuitenkin ja Kuplan vakiovanne, siis VW tai KWjoku, jota juuri nyt en muista. Kaivelin omia varastojani ja löysin samanlaisen vanteen. Tuossa oli stanssi näkyvissä ja kyllä se on VW. Quote Link to comment
Pepe Posted November 17, 2013 Share Posted November 17, 2013 Sen verran Googlettelin, että tuohon 15,8/16mm reikään sopiva venttiili on koodiltaan TR415. Esim: http://www.vannetukku.fi/tubelessventti ... 30898.html Quote Link to comment
Tanhis Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 Sen verran Googlettelin, että tuohon 15,8/16mm reikään sopiva venttiili on koodiltaan TR415. Esim: http://www.vannetukku.fi/tubelessventti ... 30898.html Nyt kun tämä nostettiin taasen ylös niin tuollainen ventiili on hyvä olla matkassa jos vaikka käy niin että se sisäkumi sanoo morjens niin voi tuupata sisäkumin venttiilin väliaikaisesti vanteen sisälle ja ujuttaa tuollaisen ventiilin reikään ja täyttää kumin ja matka jatkuu seuraavalle aukinaiselle rengasliikkeelle. Ja sisäkumi kannattaa talkita asennuksen yhteydessä niin ei hierrä itseään niin helposti rikki. Niin joo jos pienen kumin laittaa vanteen päälle niin ei sinne ole pakko tunkea sitä 15" täysprofiili sisäkumia vaan voi valkata vaikka 14 kumeksen niin ei hierrä niin paljon. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.