Jump to content

umpivanteet isolla jaolla & tubeless uralla


Recommended Posts

Onko olemassa originaaleja 5 pulttisia umpivanteita joissa ura tubeless renkaalle ?

 

Tai onko kellään kokemuksia tubeless renkaasta normi vanteella ? Pysyykö rengas vanteella ?

 

Itsellä huonoja kokemuksia matalista renkaista sisäkumella. Sisäkumi hiero ittensä puhki muutamassa viikossa.

 

 

Miten muut on asian hoitanut matalien renkaiden kans orkkis vanteella ?

Tiedän että tubeless vanteita on olemassa 66-67 mallisina, mutta löytyykö umpinaisina ?

 

Tarkotus ois kyseinen kombo laittaa juniksen etuakselille.

Link to comment

Kyllä se tubeless toimii ihan ok vanhan mallin vanteellakin. Jos tiiviys epäilyttää niin rengasliikettä voi pyytää laittamaan tiivisteliisterin renkaan reunaan, ja samalla aine liimaa renkaan vanteelle. Mulla on tälläkin hetkellä vanha rättikumi vanhan mallisella vanteella ilman sisärengasta ja jo ainakin 2 vuotta on ilmat pysyny sisällä.

 

Mulle kävi juuri samoin kun laitoin tubeles renkaaseen sisäkumin niin hieroi itsensä puhki, joten ei sekään ole hyvä vaihtoehto.

Link to comment

Siis miksi se sisärenkaan käyttö on niin hankalaa. Jos se hiertää itsensä puhki se on luultavasta vääränkokoinen tai sitten siinä on jotain muuta häikkää. Ja voihan sen aina rasvata niin tuskin silloin hiertää puhki voi vain rengas hommat olla hieman liukkaita.

Link to comment
Guest biblo

Kyseessä ilmeisesti 15"-vanne?

 

Venton varapyörästä kehä. 3,5" leveä ja siihen hitsuuttaa kiinni tuon volsun keskiön. Pari tuollaista löytyy itseltä odottamassa autoa. Saa tarpeen vaatiessa vielä levitettyäkin.

Link to comment
Jos se hiertää itsensä puhki se on luultavasta vääränkokoinen tai sitten siinä on jotain muuta häikkää.

 

Nimenomaan jotain muuta.. Joissain tubeless renkaissa on sisällä teräviä kohtia, joissain siäpuolisia jäykisteitä yms. joihin sisärengas saattaa hankautua aikaa myöten rikki. Sisärengas toimii toisissa tubeless renkaissa ihan hyvin ja toisissa ei, sisäpuolelle kun vilkaisee ja vertaa sisärenkaalliseen niin saa paremman käsityksen. On mulla ollut useammassa tubeles kumissa sisärenkaatkin ja ihan hyvin toiminut, mutta tosiaan ei nuo vakiovanteet niitä kaipaa.

Link to comment
Guest biblo

Hiertää itsensä puhki myös sen takia että nuo 65-sarjalaiset ja alle tuon ovat malliltaan kulmikkaita kun taasen sisuri on pyöreä.

 

Noihin mataliin kun ei kunnollisia sisureita oikein ole. Hurjimmille olen asennellut "mantsa"-sisureita eli paksuja enduron/tms motarin sisurin.

Link to comment

Tarkotus olis jättää edestä sisärenkaat pois.

-66 kuplan vanteet ja 145 R 15 kumit. Mitä voin pyyhkäistä "tiivisteliisteriksi" jos sattuu tarvitsemaan? Lisäksi vanteissa on isommat reijät venttiileille joten normi tubeless-venttiili menee läpi. Onko niitä isompana vai saako siihen jonku sovitteen?

Link to comment

Niinkuin tällaisia? ;)

 

4J*15 mutta valmistajan stanssi on niin ruosteensyömä ettei siitä saa oikein selvää, pyörylä kuitenkin ja Kuplan vakiovanne, siis VW tai KWjoku, jota juuri nyt en muista. Väittävät että molempia oli samassakin vuosimallissa kokolailla sekaisin kasauspäivästä riippuen.

 

Kuten kuvasta näkyy, klipsit on vielä vaihtamatta: Hiekkapuhallus kovettaa jousiteräksisiä klipsejä niin että katkeavat kun aivastaa siihen suuntaan. :(

post-3866-1388836310275_thumb.jpg

Link to comment
Mitä voin pyyhkäistä "tiivisteliisteriksi" jos sattuu tarvitsemaan?

Kelvollisissa ja asiantuntevissa rengasliikkeissä on tuohon ainetta valmiiksi. Pyydät vaan laittamaan sen ja sillä selvä.

 

Lisäksi vanteissa on isommat reijät venttiileille joten normi tubeless-venttiili menee läpi. Onko niitä isompana vai saako siihen jonku sovitteen?

Tubeless venttiileitä löytyy myös tuohon isoon reikään. Kuten edellisessä kohdassa, niin tässäkin asiantunteva rengasliike tietää kyllä.

Link to comment
Mitä voin pyyhkäistä "tiivisteliisteriksi" jos sattuu tarvitsemaan?

Kelvollisissa ja asiantuntevissa rengasliikkeissä on tuohon ainetta valmiiksi. Pyydät vaan laittamaan sen ja sillä selvä.

 

Lisäksi vanteissa on isommat reijät venttiileille joten normi tubeless-venttiili menee läpi. Onko niitä isompana vai saako siihen jonku sovitteen?

Tubeless venttiileitä löytyy myös tuohon isoon reikään. Kuten edellisessä kohdassa, niin tässäkin asiantunteva rengasliike tietää kyllä.

Jep niin varmaan, mutta kun pyöräytän ne renkaat ite päälle enkä ole prätkäkorjaamolla tarvinnut liimoja tai isoja venttiilejä niin aattelin jos joku tätä lukeva tietäis. Pitänee kysyä (auton)rengasliikkeestä.

Link to comment
Mitä voin pyyhkäistä "tiivisteliisteriksi" jos sattuu tarvitsemaan?

Kelvollisissa ja asiantuntevissa rengasliikkeissä on tuohon ainetta valmiiksi. Pyydät vaan laittamaan sen ja sillä selvä.

 

Lisäksi vanteissa on isommat reijät venttiileille joten normi tubeless-venttiili menee läpi. Onko niitä isompana vai saako siihen jonku sovitteen?

Tubeless venttiileitä löytyy myös tuohon isoon reikään. Kuten edellisessä kohdassa, niin tässäkin asiantunteva rengasliike tietää kyllä.

Jep niin varmaan, mutta kun pyöräytän ne renkaat ite päälle enkä ole prätkäkorjaamolla tarvinnut liimoja tai isoja venttiilejä niin aattelin jos joku tätä lukeva tietäis. Pitänee kysyä (auton)rengasliikkeestä.

 

Ok, no sitten tilanne on hiukan eri.. Tuosta liisteristä en tiedä muuta kuin että se on jotain kirkasta töhnää :) Noita isoja tubeless venttiileitä olen itse ostanut paikallisesta "vanhan liiton" rengasliikkeestä ja siellä niitä on hyllyssä, löytyy varmaan miltei jokaisesta rengasliikkeestä.

Link to comment
Guest biblo

Jos jollain ongelmia hankkia noita paksumpia tappeja tai sitten sovittimiä sisureille isompaan venanreikään niin voin auttaa asiassa.

 

Liisteriä en ole muuten itse nähnyt edes kertaakaan n.8v uran aikana.

Link to comment
Liisteriä en ole muuten itse nähnyt edes kertaakaan n.8v uran aikana.
...asiantunteva rengasliike tietää kyllä.

:D

 

No joo... asiaan.

 

 

Esim. Brema Bead Sealer, löytyy esim. tuosta luettelosta sivulta 13: http://www.eurovulk.fi/PDF/PremaTuoteluettelo.pdf

 

Ja oletettavasti niillä on tuota ainetta ihan myytäväksi asti: http://www.eurovulk.fi/

Link to comment
Miten riittää kantavuus matalaprofiilisessa 145 juniksen keulaan?

 

Eihän se mitenkään laillinen ole kun katsastussetä haluaa että kantavuus riittää kokonaispainon mukaiselle kuormalle.

 

Se, että käytännössä autossa on pääsääntöisesti omapaino + pari henkeä, ei tähän vaikuta mitenkään ja kyseessä onkin täysin sama ideologia jonka mukaan autossa pitää olla suuri tarra kojelaudassa, jos alla olevat renkaat eivät kestäkään ajoneuvon maksiminopeutta. Ellei ole, tulee hylsy katsastuksesta, EU:ssa. Paitsi että Suomessa Trafi käytti harkintavaltaansa ja totesi että täysin idioottimaiden säädös maassa missä 96% autoista omistaa kahdet tai useammat renkaat ja siis autonomistaja tietää paremmin. Yrittivät kyllä täälläkin, ensin.

 

Kumma juttu että miksi mitenkään sama menettely ei käy kuormauksen osalta, eikö olekin? Täysin triviaalia tehdä tarra missä lukee että "Max. 5hlö tai 400kg, näillä renkailla." Vaan ei käy koska Trafi.

 

Kaivelin kuitenkin yhdestä (145/70R15) kantavuusluvun 71, joka on siis 345kg per pyörä eli ~700kg etuakselille. Ihan kohtuullinen määrä.

Link to comment
Guest HanttaP

Voihan sen kantavuuden pudottaa muutoskatsastuksella henkilöautoksi. No ei onnistu enää kikkailu kolmepaikkaiseksi henkilöautoksi. Tuo sininen vanne on ihan tavallisesta kuplasta. Renkaiden kokoja on vaikea vertailla, koska ristikudosrenkaiden tuumamitat ilmoittivat renkaan kokonaisleveyden ja uudet millimitat vyorenkaiden kulutuspinnan leveyden. Kantavuusvaatimukset ilmoitettiin kangasmäärinä 4 ply ja 6 ply juniksissa. Rekisteriotteessa voi lukea joitakin vaihtoehtoisia rengaskokoja.

Link to comment
Voihan sen kantavuuden pudottaa muutoskatsastuksella henkilöautoksi.

 

Jaa-a. Tässä saattaa ollakin jekku nykyisin, kas kun vero määräytyy kokonaispainosta ja kuten ehkä tiedätte, Trafi on suvainnut erittäin nihkeästi eli ei yhtään muutoksia joilla vero pienenee.

 

Voi toki yrittää: Jos jättää viisi paikkaa + omapainon niin kutakuinkin 1500kg jäisi kokonaispainoksi ja silloin tuo renkaat juuri riittäisivätkin. Samalla vuosivero tipahtaa 218-> 98 (jos älyää valita taktisen 1499kg kokonaispainoksi). Ajatuksena ihan mainio, pyörittelin samaa päässäni ihan vain tuon veron puolittumisen takia.

 

No ei onnistu enää kikkailu kolmepaikkaiseksi henkilöautoksi. Tuo sininen vanne on ihan tavallisesta kuplasta.

 

Joo toki, Kuplan vanne, jo mitat kertovat.

 

Renkaiden kokoja on vaikea vertailla, koska ristikudosrenkaiden tuumamitat ilmoittivat renkaan kokonaisleveyden ja uudet millimitat vyorenkaiden kulutuspinnan leveyden. Kantavuusvaatimukset ilmoitettiin kangasmäärinä 4 ply ja 6 ply juniksissa. Rekisteriotteessa voi lukea joitakin vaihtoehtoisia rengaskokoja.

 

Joo, aivan suoraan ei käy mutta tuumakokoisen profiilisuhde on 80 ja siitä laskemalla (ainakin joskus) pääsee lähelle. :) Jos mennään millipeliin niin ei auta kuin etsiä rengas ja mitata suoraan siitä. Tämä on joskus käyttöautossa huomattu, nimellismitaltaan samankokoinen (moderni) rengas ottaakin kiinni kun se on leveämpi jostain kohdasta kuin vanha ja vanha oli itsessään jo niin leveä kuin mahtui. Sitten piti etsiä uudet mittanauhan kanssa.

Link to comment
ristikudosrenkaiden tuumamitat ilmoittivat renkaan kokonaisleveyden ja uudet millimitat vyorenkaiden kulutuspinnan leveyden.

Ei nyt ihan noinkaan. Renkaan leveys nykymitoissa (esim. 175) kertoo nimenomaan koko renkaan leveyden kyljestä kylkeen standardin mukaiselle vanteelle asennettuna. Jotain pieniä heittoja toki esiintyy, mutta kulutuspinta on yleensä huomattavasti kapeampi.

 

Joo, aivan suoraan ei käy mutta tuumakokoisen profiilisuhde on 80 ja siitä laskemalla (ainakin joskus) pääsee lähelle.

Eikä näinkään ;) Vanhojen tuumakokoisten profiili on huomattavasti korkeampi, muistaakseni 90, tai ainakin hyvin lähelle sitä. Nykykokoisissa joissa profiilia ei ilmoiteta (esim. 165-15) yleensä profiiliksi mainitaan 80, mutta tarkkaan ottaen sekin on 82, tosin tähän taisi olla jotain eroavaisuuksia eri rengas standardien kesken.

Link to comment

Hiukan historia tietoa.

-sisärenkaattomat renkaat tuli Kuplaan vakiovarusteeksi Heinäkuussa-56

-sisärenkaattomien renkaiden vanteet(hump-vanne)10.10-67(siis kesken vuosimallin-68)

-venttiilireikä pieneni 16mm:stä 11,5mm:iin 1.8-68(siis vuosimallin-69 alusta).

-69 on ensimmäinen vuosimalli johon sai tilattua myös vyörenkailla.

-5 pulttia hump-vanteita ei siis koskaan ole asennettu Kupliin tehtaalla,mutta niitä on kyllä valmistettu ja myyty myöhemmin varaosina,ovat kuitenkin varsin harvinaisia.

 

Edit.Edellä kerrottu siis koskee Saksassa valmistettuja Kuplia.

 

Eli tehtaalla asennettiin yli 10 vuotta sisärenkaattomat renkaat tavalliselle vanteelle.

Hump-vanteisiin siirtyminen aiheutui siitä että vyörenkaiden katsottin mahdollistavan niin suuret kaarrenopeudet että renkaan pysyminen vanteella voisi olla epävarmaa ääritilanteissa.

Suomessa on kuitenkin ajettu varmasti miljoonia kilometrejä Kuplilla joissa on sisärenkaattomat vyörenkaat tavallisilla vanteilla(ilman liisteriä).

Minulla on 1 erittäin hyvä puhallettu ja pohjamaalattu 5 pulttinen hump-umpivanne pienellä venttiilireijällä,varsinaista vannevarastoa en pääse tutkimaan ennen kuin lumet sulaa,mutta tuon yhden voin ainakin myydä,hintaneuvottelut YV:llä.

Link to comment
5 pulttia hump-vanteita ei siis koskaan ole asennettu kupliin tehtaalla,mutta niitä on kyllä valmistettu ja myyty myöhemmin varaosina,ovat kuitenkin varsin harvinaisia.

 

Entä Brasilian ja Etelä-Afrikan autot, niissähän oli 5-pulttijarrut käytössä huomattavasti pitempään, eikö niissä käytetty humppeja?

Link to comment
  • 3 weeks later...
Niinkuin tällaisia? ;)

 

4J*15 mutta valmistajan stanssi on niin ruosteensyömä ettei siitä saa oikein selvää, pyörylä kuitenkin ja Kuplan vakiovanne, siis VW tai KWjoku, jota juuri nyt en muista.

 

Kaivelin omia varastojani ja löysin samanlaisen vanteen. Tuossa oli stanssi näkyvissä ja kyllä se on VW.

Link to comment
  • 2 years later...
Sen verran Googlettelin, että tuohon 15,8/16mm reikään sopiva venttiili on koodiltaan TR415.

 

Esim: http://www.vannetukku.fi/tubelessventti ... 30898.html

 

Nyt kun tämä nostettiin taasen ylös niin tuollainen ventiili on hyvä olla matkassa jos vaikka käy niin että se sisäkumi sanoo morjens niin voi tuupata sisäkumin venttiilin väliaikaisesti vanteen sisälle ja ujuttaa tuollaisen ventiilin reikään ja täyttää kumin ja matka jatkuu seuraavalle aukinaiselle rengasliikkeelle.

 

Ja sisäkumi kannattaa talkita asennuksen yhteydessä niin ei hierrä itseään niin helposti rikki.

 

Niin joo jos pienen kumin laittaa vanteen päälle niin ei sinne ole pakko tunkea sitä 15" täysprofiili sisäkumia vaan voi valkata vaikka 14 kumeksen niin ei hierrä niin paljon.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...