Jump to content

Made in Finland Billet kannet


Recommended Posts

Posted (edited)

Mitäs iditismia tms täs nyt on, todetaan esim Mikko ja Minä ettei välttämättä megakalliiden kansien myynti ole mikään helppo juttu jos ei ole muuta kuin kuvia ruudulla ja jos on, sitten muidenkin viriosien teko on helppoa esim voittajanokkien teko.

 

Eli alumiiniklöntti sorviin ja lopputulos strokeriin kiinni ja testamaan, siinä paras mainos tuotteelle.

 

Tämähän on raakaa faktaa eikä mitään kettuilua.

 

 

Kannattais löytää harrastaja joka maksaa jonkun muodollisen hinnan kansista ja saa ne testauspalkkioksi itselleen tai liisaa ne yhdeksi kiihdytyskaudeksi jne...

Edited by ARTO
Posted

Itseä kiinnostais minkä ihmeen takia nuo on tuosta jenkkialumiinista pitää tehdä. Siellä ne kyllä sitä purkkaa käyttävät joka paikassa jostakin syystä.

 

Rakenteissa ei euroopan puolella taideta sitä edes juuri käyttää missään? Suomessakin hyvin pienissä määrin(koskaan en oo nähny). 6082 taas löytyy joka tukkurilta hyllystä ja onhan tuo lujempaakin. Toki nuita on vielä muitakin vaihtoehtoja, mutta tuo on yleisin rakennelaatu ja varmasti edullisin sitä kautta(jos ei jostain jotain historiallista kätköä ole löytänyt).

Posted

Törmäsin tänään tre messuilla ständille, jossa ukoilla oli hiekkavalumuotiin keerna ja tän vieressä 4vena valettu kansi. En kyselly kanneesta. Mutta valu hommasta kylläkiin.

 

Jos on kaikki mallennettu kuten. Ale-x kannessa on, hinta arvatuista euromääristäni (500-1000-1500) kuulemma eka nr lähinnä Keernasta. Se mikä on käyntikortti ukkojen työn jako, ei auennu mulle.

 

Varsinaisia valufirmoja on suomi puolillaan. Tuolta voit saada protoosi ensiaskeleet, jos kerran CNC puoli takkuaa.

 

 

t. VinkkiValtonen

post-37-0-13488000-1410958028_thumb.jpg

  • 1 month later...
Guest J.Lunkka
Posted

Erittäin hienoa suunnittelua, kansimallintaja on ilmeisesti sinut Solidworksin kanssa..

 

Täällä harrastepajassa cnc koneet jouten että jos tarvitsee kansia vääntää.

Materiaalia löytyy mahdollisesti 6082-T651 sekä jotain 2000sta.

Sijainti Kouvolassa..

  • 6 months later...
Posted (edited)

Ok, pistettiin kyselyä eteenpäin pitkästä aikaa mm. Kouvolaan. Tommis Billet tämänhetkisten tietojen mukaan ei kerkee autonosia juurikaan tekemään tänä vuonna..?

 

Ja pikkuhiljaa vois piirrellä tuon 910 ratkaisun valmiiksi.

Edited by -Alex-
  • 3 months later...
Posted (edited)

Kyllä pari puljua ehkä olis valmiita tekemään kansia, tosin tommis billetistä ei ole kuulunut mitään, vaikka kyselty on. 

 

Blingfactory tekis kyllä, mutta myyntihinta kahdelle ekalle kansiparille n. 2000€  - ehkä 3-4 parin jälkeen 1800-1900€.

 

Hintaan ei vaikuta sylinterikoko tai kanavakoot.

Edited by -Alex-
  • 6 months later...
  • 1 month later...
  • 1 year later...
Posted

Ei ole kuollut, mutta alkuperäinen tilaaja ei kerkeä/halua/kykene tekeen muutamaa protosarjaa, ja itsellä ei kovin montaa ylimääräistä satasta pistää tähän projektiin nyt tai lähitulevaisuudessa. Toinen valmistaja kyllä tekisi mutta aloitussarjan hinta on n. 2000€..

  • 1 month later...
Posted

Pari kyselyä tullut joten innostuin vielä viilaan mallia vähäsen ja kysymään tarjouksia. Paikallinen kansiviilari neuvoo vähäsen vielä imukanavan suunnittelussa, lisään siihen juureen venturin. Uusi tarjouskysely ei toistaiseksi tuottanut edullisempaa tulosta, myyntihinnaksi muodostuisi 2100-2150€ / pari. Eka "protopari" mahdollisesti n satkun halvemmalla.

  • 2 months later...
Posted (edited)

Avataanpa vähän aihetta pitkästä aikaa. Valmistuksesta, hinnoista ja mallimuutoksista en vielä hiisku, mutta materiaalivalinta on mietitityttänyt pariinkin otteeseen. Sivulla 4 oli jo tästä vähän pohdintaa, etenkin lämmön vaikutuksest lujuuteen sekä lämmönjohtavuudesta.

 

Seuraavia materiaaleja pohdittu:

 

6061-T651

 

6082-T651

 

2618 T6

 

A356

 

 

Näistä kolme ensimmäistä on valssattua tankoa/levyä ja viimeinen valuseosta.

 

6061 ja 6082 erot ovat ainakin taulukoissa hyvin pieniä, joidenkin taulukoiden mukaan 6082:sssa ei ole silikonia.

 

2618 on taas männissä käytetty materiaali, mm. 911 billet kansia tehtyä näistä.

 

Amerikan V8 moottoreiden billetkansia tehdään paljon 6061 seoksesta

 

A356 lienee yleisin valukansissa, JPM, usa V8 jne.

 

 

https://www.makeitfrom.com/material-group/Aluminum-Alloy

 

http://www.matweb.com/search/datasheet_print.aspx?matguid=1b8c06d0ca7c456694c7777d9e10be5b

 

http://www.matweb.com/search/datasheettext.aspx?matguid=f6d0bebbfc7248838243b7fa141431ba

Edited by -Alex-
Posted

Ei ole suurta eroa, 3D malli näyttää kertoo painon tarkkaan tilavuuden mukaan. Noin 6,4kg painaa nykyinen malli. Korkeintaan 0,4-0,5kg keveämpi on vastaava valumalli, kun niissä ei ole alapuolella yleensä yhtä paljon materiaalia.

  • 5 months later...
Posted

Eka billet kansipari saatu pitkän toimitusajan jälkeen.  Niin sanottu prototyyppipari, joka menee 2919cc E85 koneeseen Pohjanmaalle.  Tämän jälkeen oma kansipari hyvin pienin muutoksin elo-marraskuu välillä riippuen Porin pajan kiireistä.

 

Venttiikopat tulee näihin kahteen pantakiinnitteiset versiot billettinä myöskin.  Sivuilla alareunassa tiivistepinnassa pienempi pyöristys joten mahtuu jopa 54x40 venttiilit pauterkeinujen kanssa.

37379219_10212562239150808_6877049888589217792_n.jpg

Billet kansi 1.png

37335367_10212562198549793_7327748814440235008_n.jpg

Kansi billet täydellinen 101.6 48x38.JPG

  • Like 9
Posted

Peukut näille!

 

Matalapuristeinen turbokone, kun on noin suuret palotilat?

 

Pantakiinnityksellä vois kyllä heittää vesilintua.. Kunnon pulttikiinnitystä ei voita mikään!

Posted

Joku alumiinin kanssa turaaja vois väsätä käsi-cnc-rälläkällä pikaisesti palat pulttikiinnitystä varten.. Viä olis helppoa kun kannet ei oo kiinni.. Saa kopioida muttei oo pakko.. ;-)

 

 

51286DD2-C8E7-4EAB-BF7D-DB93FAC26AE6.jpeg

Posted

Tuo pantahan on ihan yliveto. Helppo vaikka lähtöjen välissä nopeesti kattoo välyksiä jos tarve vaatii ilman että alkaa räikkäämään pultteja auki.

  • Like 1
Posted

Kansissa tai seeteissä, venoissa, keinuissa, säätöruuveissa, jne jossain on vikaa, jos lähtöjen välissä pitää alkaa venavälyksiä säätelemään..

Posted (edited)

Pulttikiinnitteiset venttiilikopat onnistuu myös, toi pantakiinnitteinen on vain yks vaihtoehto.

 

Noin 55-58cc palotila nyt

Edited by -Alex-
Posted

Tuli hommattua noihin ensimmäisiin kansiin CSP:ltä ohjarit, aika lyhyet, kokonaismitta 47,10mm.   Pakokanavaan ainakin OK, ei tartte lyhentää juurikaan, kun ei tule turbokäyttöön.

 

 

Valveguide.jpg

Valveguide2.JPG

  • 2 weeks later...
Posted
Sain tänään toisen kannen käsiini, otin vähän mainoskuvia. Pääsee myös kokeileen Pauter keinuvivustoa ja billet venttiilikoppia joista toinen on jo lähes valmis.
 
2mm paksut ja 3mm raolla olevat jäähdytysrivat vaikuttaa just passeleilta.
 
Verrattuna erääseen toiseen billet kanteen, kanavat vaikuttavat onnistuneemmilta, mm. imukanavan sisäpyöristys on selvästi isompi.
 
Vähän mm harmittaa noi yllättäen tehdyt indeksointireijät venttiilikopan tiivistepinnassa mutta korjaantuu alumiini/muovitapilla liiman kera.

20180807_162217.jpg

20180807_162229.jpg

20180807_162239.jpg

20180807_162308.jpg

20180807_162321.jpg

20180807_162351.jpg

20180807_162358.jpg

  • Like 3
Posted

Hyvää kehitystä. Oliko noille tyhjille aihioille hintaa parilta? Onkos kehitelty venoja ja niiden pituuksia? Ohjureitahan voi sorvailla Tambereella vaikuttavan raaka-aine firman tuotteilla ja seetejä myös. 

 

Mielenkiintoista ja tuloksii odotellessa

Posted

Ei oo vielä tarkempaa hintaa, riippuu paljon tekijästäkin.  Toistaiseksi pyörii 2000 euron tuntumassa pari, kun valmistusmäärät alle 3 paria samalta tekijältä.

 

Ainakin itse laitan tavanomaiset alupronssi raceohjurit mitä saa esim Scatilta, ainakin 8mm varrelle suotta alkaa sorvaileen, kun löytyy kaupasta 47-60mm pitkänä alupronssisina, 7mm ja 6mm varrelle varmaan joutuu jo sorvaan että saa sellaiset kuin haluaa.

 

117mm pitkät venttiilit vähintään suosittelen näihin, esim Type 4 tai sitten Chevyn 120-124mm pitkät 0.313"/8mm varrella tms. jos haluaa enemmän kuin 15mm nostoa.

Posted (edited)

Venakopat tosiaan pannoilla passas paremmin kuin odotti ja pauterin 1.4 keinut sopii just kohdilleen rulla ja venttiilinpää keskenään. Menee paikoilleenkin kopat kuin vakiotkin..

 

Nämä kannet tosiaan tulee E85 käyvään koneeseen, ruttu haetaan 12,5-13:1 tienoille.  Mahdollisesti 1mm siivun joutuu ottaa kannesta että päästään tavoitteeseen.

Edited by -Alex-

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...