Urbantoy Posted September 9, 2014 Posted September 9, 2014 No se kyllä on huomattu.. joka asiaan pitää olla noita crosslake city idiotismeja jakamassa.. Quote
ARTO Posted September 9, 2014 Posted September 9, 2014 (edited) Mitäs iditismia tms täs nyt on, todetaan esim Mikko ja Minä ettei välttämättä megakalliiden kansien myynti ole mikään helppo juttu jos ei ole muuta kuin kuvia ruudulla ja jos on, sitten muidenkin viriosien teko on helppoa esim voittajanokkien teko. Eli alumiiniklöntti sorviin ja lopputulos strokeriin kiinni ja testamaan, siinä paras mainos tuotteelle. Tämähän on raakaa faktaa eikä mitään kettuilua. Kannattais löytää harrastaja joka maksaa jonkun muodollisen hinnan kansista ja saa ne testauspalkkioksi itselleen tai liisaa ne yhdeksi kiihdytyskaudeksi jne... Edited September 9, 2014 by ARTO Quote
Gerbiili Posted September 10, 2014 Posted September 10, 2014 Itseä kiinnostais minkä ihmeen takia nuo on tuosta jenkkialumiinista pitää tehdä. Siellä ne kyllä sitä purkkaa käyttävät joka paikassa jostakin syystä. Rakenteissa ei euroopan puolella taideta sitä edes juuri käyttää missään? Suomessakin hyvin pienissä määrin(koskaan en oo nähny). 6082 taas löytyy joka tukkurilta hyllystä ja onhan tuo lujempaakin. Toki nuita on vielä muitakin vaihtoehtoja, mutta tuo on yleisin rakennelaatu ja varmasti edullisin sitä kautta(jos ei jostain jotain historiallista kätköä ole löytänyt). Quote
Gerbiili Posted September 12, 2014 Posted September 12, 2014 Jos ei ihan sitä ++2000 euroa ole nii paljo sitte olis? 1 Quote
mikko k Posted September 12, 2014 Posted September 12, 2014 Tee Alexille tarjous et millä hinnalla kannet jyrsit... Tuota kuvassa olevaa alukalikkaa kannattaa hieman sahata ennenkuin alkaa jyrsintä... :-) Quote
Jarmo Lummi Posted September 16, 2014 Posted September 16, 2014 Kiinassa tekevät myös hyviä ja edukkaita valuja / aihioita kun ei halavinta. Kannattaa ainakin aina kysyä jos? Quote
P_Valtonen Posted September 17, 2014 Posted September 17, 2014 Törmäsin tänään tre messuilla ständille, jossa ukoilla oli hiekkavalumuotiin keerna ja tän vieressä 4vena valettu kansi. En kyselly kanneesta. Mutta valu hommasta kylläkiin. Jos on kaikki mallennettu kuten. Ale-x kannessa on, hinta arvatuista euromääristäni (500-1000-1500) kuulemma eka nr lähinnä Keernasta. Se mikä on käyntikortti ukkojen työn jako, ei auennu mulle. Varsinaisia valufirmoja on suomi puolillaan. Tuolta voit saada protoosi ensiaskeleet, jos kerran CNC puoli takkuaa. t. VinkkiValtonen Quote
P_Valtonen Posted September 17, 2014 Posted September 17, 2014 (edited) Mobiili tupla. . . . . Edited September 17, 2014 by P_Valtonen Quote
-Alex- Posted September 17, 2014 Author Posted September 17, 2014 Jaa siellä meidänkin toimiston porukka oli *hiks* *röyh* johtajaa myöden :) Quote
metake Posted October 22, 2014 Posted October 22, 2014 Lisää billet kansia: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.805515782804010.1073741839.789495631072692&type=3 Quote
ARTO Posted October 22, 2014 Posted October 22, 2014 Lisää billet kansia: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.805515782804010.1073741839.789495631072692&type=3 Taitavat olla parasta mitä billettinä löytyy jos maksimaalista tehoa tavoitellaan. Quote
Guest J.Lunkka Posted October 22, 2014 Posted October 22, 2014 Erittäin hienoa suunnittelua, kansimallintaja on ilmeisesti sinut Solidworksin kanssa.. Täällä harrastepajassa cnc koneet jouten että jos tarvitsee kansia vääntää. Materiaalia löytyy mahdollisesti 6082-T651 sekä jotain 2000sta. Sijainti Kouvolassa.. Quote
-Alex- Posted May 8, 2015 Author Posted May 8, 2015 (edited) Ok, pistettiin kyselyä eteenpäin pitkästä aikaa mm. Kouvolaan. Tommis Billet tämänhetkisten tietojen mukaan ei kerkee autonosia juurikaan tekemään tänä vuonna..? Ja pikkuhiljaa vois piirrellä tuon 910 ratkaisun valmiiksi. Edited May 8, 2015 by -Alex- Quote
Gerbiili Posted September 4, 2015 Posted September 4, 2015 Jokos tämä on edennyt johonkin vaiheeseen? Vai kuoliko koko ajatus kokonaan? Quote
-Alex- Posted September 4, 2015 Author Posted September 4, 2015 (edited) Kyllä pari puljua ehkä olis valmiita tekemään kansia, tosin tommis billetistä ei ole kuulunut mitään, vaikka kyselty on. Blingfactory tekis kyllä, mutta myyntihinta kahdelle ekalle kansiparille n. 2000€ - ehkä 3-4 parin jälkeen 1800-1900€. Hintaan ei vaikuta sylinterikoko tai kanavakoot. Edited September 4, 2015 by -Alex- Quote
Jarmo Lummi Posted March 14, 2016 Posted March 14, 2016 Esimerkkiä kiinnostuneille http://www.specialmotorsengineering.fi/fi/TUOTTEET/Sylinterikannet/Billet+kannet.html http://www.specialmotorsengineering.fi/fi/TUOTTEET/Sylinteriryhm%C3%A4t.html Quote
P_Valtonen Posted October 12, 2017 Posted October 12, 2017 Jokos tämä on edennyt johonkin vaiheeseen? Vai kuoliko koko ajatus kokonaan? ? Quote
-Alex- Posted October 12, 2017 Author Posted October 12, 2017 Ei ole kuollut, mutta alkuperäinen tilaaja ei kerkeä/halua/kykene tekeen muutamaa protosarjaa, ja itsellä ei kovin montaa ylimääräistä satasta pistää tähän projektiin nyt tai lähitulevaisuudessa. Toinen valmistaja kyllä tekisi mutta aloitussarjan hinta on n. 2000€.. Quote
-Alex- Posted November 21, 2017 Author Posted November 21, 2017 Pari kyselyä tullut joten innostuin vielä viilaan mallia vähäsen ja kysymään tarjouksia. Paikallinen kansiviilari neuvoo vähäsen vielä imukanavan suunnittelussa, lisään siihen juureen venturin. Uusi tarjouskysely ei toistaiseksi tuottanut edullisempaa tulosta, myyntihinnaksi muodostuisi 2100-2150€ / pari. Eka "protopari" mahdollisesti n satkun halvemmalla. Quote
-Alex- Posted February 6, 2018 Author Posted February 6, 2018 (edited) Avataanpa vähän aihetta pitkästä aikaa. Valmistuksesta, hinnoista ja mallimuutoksista en vielä hiisku, mutta materiaalivalinta on mietitityttänyt pariinkin otteeseen. Sivulla 4 oli jo tästä vähän pohdintaa, etenkin lämmön vaikutuksest lujuuteen sekä lämmönjohtavuudesta. Seuraavia materiaaleja pohdittu: 6061-T651 6082-T651 2618 T6 A356 Näistä kolme ensimmäistä on valssattua tankoa/levyä ja viimeinen valuseosta. 6061 ja 6082 erot ovat ainakin taulukoissa hyvin pieniä, joidenkin taulukoiden mukaan 6082:sssa ei ole silikonia. 2618 on taas männissä käytetty materiaali, mm. 911 billet kansia tehtyä näistä. Amerikan V8 moottoreiden billetkansia tehdään paljon 6061 seoksesta A356 lienee yleisin valukansissa, JPM, usa V8 jne. https://www.makeitfrom.com/material-group/Aluminum-Alloy http://www.matweb.com/search/datasheet_print.aspx?matguid=1b8c06d0ca7c456694c7777d9e10be5b http://www.matweb.com/search/datasheettext.aspx?matguid=f6d0bebbfc7248838243b7fa141431ba Edited February 6, 2018 by -Alex- Quote
PZQ Posted February 6, 2018 Posted February 6, 2018 Oletko vertaillut / arvaillut painoeroa valu vs billet ? Quote
-Alex- Posted February 6, 2018 Author Posted February 6, 2018 Ei ole suurta eroa, 3D malli näyttää kertoo painon tarkkaan tilavuuden mukaan. Noin 6,4kg painaa nykyinen malli. Korkeintaan 0,4-0,5kg keveämpi on vastaava valumalli, kun niissä ei ole alapuolella yleensä yhtä paljon materiaalia. Quote
-Alex- Posted July 25, 2018 Author Posted July 25, 2018 Eka billet kansipari saatu pitkän toimitusajan jälkeen. Niin sanottu prototyyppipari, joka menee 2919cc E85 koneeseen Pohjanmaalle. Tämän jälkeen oma kansipari hyvin pienin muutoksin elo-marraskuu välillä riippuen Porin pajan kiireistä. Venttiikopat tulee näihin kahteen pantakiinnitteiset versiot billettinä myöskin. Sivuilla alareunassa tiivistepinnassa pienempi pyöristys joten mahtuu jopa 54x40 venttiilit pauterkeinujen kanssa. 9 Quote
mikko k Posted July 26, 2018 Posted July 26, 2018 Peukut näille! Matalapuristeinen turbokone, kun on noin suuret palotilat? Pantakiinnityksellä vois kyllä heittää vesilintua.. Kunnon pulttikiinnitystä ei voita mikään! Quote
mikko k Posted July 26, 2018 Posted July 26, 2018 Joku alumiinin kanssa turaaja vois väsätä käsi-cnc-rälläkällä pikaisesti palat pulttikiinnitystä varten.. Viä olis helppoa kun kannet ei oo kiinni.. Saa kopioida muttei oo pakko.. ;-) Quote
HSuomi Posted July 26, 2018 Posted July 26, 2018 Tuo pantahan on ihan yliveto. Helppo vaikka lähtöjen välissä nopeesti kattoo välyksiä jos tarve vaatii ilman että alkaa räikkäämään pultteja auki. 1 Quote
mikko k Posted July 26, 2018 Posted July 26, 2018 Kansissa tai seeteissä, venoissa, keinuissa, säätöruuveissa, jne jossain on vikaa, jos lähtöjen välissä pitää alkaa venavälyksiä säätelemään.. Quote
HSuomi Posted July 26, 2018 Posted July 26, 2018 Tarkistuksia vaan. Ja jokatapauksessa tuo panta on paljo kätevämpi ku pultit, ainakin minusta. Quote
-Alex- Posted July 26, 2018 Author Posted July 26, 2018 (edited) Pulttikiinnitteiset venttiilikopat onnistuu myös, toi pantakiinnitteinen on vain yks vaihtoehto. Noin 55-58cc palotila nyt Edited July 26, 2018 by -Alex- Quote
-Alex- Posted July 26, 2018 Author Posted July 26, 2018 Tuli hommattua noihin ensimmäisiin kansiin CSP:ltä ohjarit, aika lyhyet, kokonaismitta 47,10mm. Pakokanavaan ainakin OK, ei tartte lyhentää juurikaan, kun ei tule turbokäyttöön. Quote
ARTO Posted July 26, 2018 Posted July 26, 2018 Peukutan ja kiva jossain välissä kuulla virtauslukujakinnn. Quote
-Alex- Posted August 7, 2018 Author Posted August 7, 2018 Sain tänään toisen kannen käsiini, otin vähän mainoskuvia. Pääsee myös kokeileen Pauter keinuvivustoa ja billet venttiilikoppia joista toinen on jo lähes valmis. 2mm paksut ja 3mm raolla olevat jäähdytysrivat vaikuttaa just passeleilta. Verrattuna erääseen toiseen billet kanteen, kanavat vaikuttavat onnistuneemmilta, mm. imukanavan sisäpyöristys on selvästi isompi. Vähän mm harmittaa noi yllättäen tehdyt indeksointireijät venttiilikopan tiivistepinnassa mutta korjaantuu alumiini/muovitapilla liiman kera. 3 Quote
Jarmo Lummi Posted August 7, 2018 Posted August 7, 2018 Hyvää kehitystä. Oliko noille tyhjille aihioille hintaa parilta? Onkos kehitelty venoja ja niiden pituuksia? Ohjureitahan voi sorvailla Tambereella vaikuttavan raaka-aine firman tuotteilla ja seetejä myös. Mielenkiintoista ja tuloksii odotellessa Quote
-Alex- Posted August 7, 2018 Author Posted August 7, 2018 Ei oo vielä tarkempaa hintaa, riippuu paljon tekijästäkin. Toistaiseksi pyörii 2000 euron tuntumassa pari, kun valmistusmäärät alle 3 paria samalta tekijältä. Ainakin itse laitan tavanomaiset alupronssi raceohjurit mitä saa esim Scatilta, ainakin 8mm varrelle suotta alkaa sorvaileen, kun löytyy kaupasta 47-60mm pitkänä alupronssisina, 7mm ja 6mm varrelle varmaan joutuu jo sorvaan että saa sellaiset kuin haluaa. 117mm pitkät venttiilit vähintään suosittelen näihin, esim Type 4 tai sitten Chevyn 120-124mm pitkät 0.313"/8mm varrella tms. jos haluaa enemmän kuin 15mm nostoa. Quote
mikan Posted August 7, 2018 Posted August 7, 2018 2919 cc motti ja millin dekki, niin paljonko tulee puristusuhteeksi? t. Mika Quote
0551 Posted August 7, 2018 Posted August 7, 2018 Hienot kannet !! Venttiilokopat vielä hienommat. Laita Alex kuvia niistä !!! Quote
-Alex- Posted August 7, 2018 Author Posted August 7, 2018 (edited) Venakopat tosiaan pannoilla passas paremmin kuin odotti ja pauterin 1.4 keinut sopii just kohdilleen rulla ja venttiilinpää keskenään. Menee paikoilleenkin kopat kuin vakiotkin.. Nämä kannet tosiaan tulee E85 käyvään koneeseen, ruttu haetaan 12,5-13:1 tienoille. Mahdollisesti 1mm siivun joutuu ottaa kannesta että päästään tavoitteeseen. Edited August 7, 2018 by -Alex- Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.