multanen Posted August 8, 2018 Share Posted August 8, 2018 20 hours ago, -Alex- said: 2mm paksut ja 3mm raolla olevat jäähdytysrivat vaikuttaa just passeleilta. Onko se ulkonäköseikka kun ripojen päitä ei näissä pyöristetä/teroiteta? Ihan parhaat olisi tietysti jos koko ripa ohenisi juuresta kärkeä kohti ja sitten pyöristetty pää. Valmistustekniikkakin tietysti rajoittaa. Quote Link to comment
-Alex- Posted August 8, 2018 Author Share Posted August 8, 2018 Rivat tehdään kiekkoterällä, joten niiden tekeminen kartiomaiseksi ei ole rahallisesti kovin kannattavaa. Quote Link to comment
-Alex- Posted August 16, 2018 Author Share Posted August 16, 2018 (edited) Pikkupäivityksiä malliin, mahdollisesti ainakin 2-3 paria kansia lähtee tilaukseen syysloka aikavälillä. Pikkuisen oli varaa vielä levittää venttiilikopan tiivistepintaa, että saa vakiopannalla kiinni. Keinuvivusto geometriaa hienonhieno korjaus ja kanavien päivitys silmällä sekä laskukaavoja käyttäen. Pohdein tuota kanavakokoa esim. 48mm imuventtiilille, jossa seetin sisähalkaisija esim max 0,88 x venttiili josta kanava kasvaisi portaattomasti kohti imulaippaa kokoon 0,94 x venttiili. Muistaakseni MS250 kansissa on 44-45mm pyöreä kanavan suu imulaipassa. Katumoottoria ajatellen voisi olla tuo 0,90 kerroin paremmalta tuntuva idea tai jopa 0,88 kerroin. Edited August 16, 2018 by -Alex- Quote Link to comment
Roope Posted August 17, 2018 Share Posted August 17, 2018 Minkälainen näissä on kanavien muodot cnc:n jälkeen vai onko tarkoitus että tehdään käsin valmiiksi kanavat? Quote Link to comment
-Alex- Posted August 17, 2018 Author Share Posted August 17, 2018 (edited) Kyllä niitä joutuu seetien asennuksen jälkeen hiukan työstää, mutta todella minimaalisesti. Olen mitoittanut kanavan seetipäässä kaavalla venttiili halkaisija x 0,85-0,88 eli 48mm venttiilillä se on maksimissaan 42mm. Tässä pari lähikuvaa kanavista Edited August 17, 2018 by -Alex- 1 Quote Link to comment
Roope Posted August 17, 2018 Share Posted August 17, 2018 Juu joko kannet on käynny virtauspenkissä kun ovat jo tuossa vaiheessa? Quote Link to comment
-Alex- Posted August 17, 2018 Author Share Posted August 17, 2018 (edited) Ei vielä valitettavasti, sorvautin yhden ylimääräisen ohjarin vähän pienemmäksi niin pääsi kokeileen keinuvivustogeometrioita. En tarkkaa aikataulua tiedä mutta varmaan talven aikana kannet menee lopputyöstöön ja virtauspenkkiin omistajan puolesta. Puuttuu vielä 117mm type 4 50x40 venttiilit, jouset ja lautaset sekä seetit. Seetit luultavasti tulee kansitekijältä. Edited August 17, 2018 by -Alex- Quote Link to comment
-Alex- Posted August 19, 2018 Author Share Posted August 19, 2018 Nykyisiin kansiin tulee 5-pulttinen keinuvipuakselisto mutta pauterin keinuille. Quote Link to comment
-Alex- Posted August 22, 2018 Author Share Posted August 22, 2018 Tulipa taannoin suunniteltua Type 4 kannet ja keinutkin, mutta se taitaa olla jäissä toisen osapuolen takia toistaiseksi.. Quote Link to comment
Roope Posted August 23, 2018 Share Posted August 23, 2018 Oliko tarkotus tehdä nelosen kannet kupla tyylisellä pakoaukolla? Quote Link to comment
-Alex- Posted August 23, 2018 Author Share Posted August 23, 2018 Niin oli tarkoitus sillä joka halusi 3D mallit kansista. Tai toisessa versiossa T1 tyyliset pakokanavat ja epäsuorat imukanavat, ja toisessa lähemmmäs vakiotyyppiset. Quote Link to comment
-Alex- Posted September 12, 2018 Author Share Posted September 12, 2018 Mahdollisesti loka-marraskuun aikana tilaan omat kannet, ja jos ottajia niin useamman parin niin sais halvemmalla. Pikkuisia muutoksia, mm. rivoitus muutettu niin että mahtuu vakiopellit kohtuullisella työllä. Quote Link to comment
-Alex- Posted October 16, 2018 Author Share Posted October 16, 2018 Jäi tälläinen 3D malli 1.5 keinuineen type 4 kansisuunnitteluprojektista tarpeettomaksi. Itselläni ei ole tarvetta kyseisille malleille / piirustuksille. Pistä YV jos kiinnostaa. Quote Link to comment
-Alex- Posted November 20, 2018 Author Share Posted November 20, 2018 (edited) Mielenkiintoista... https://www.weerg.com/en/quote-and-order/1-aluminum-6082-t651-anticorodal https://www.facebook.com/weerg/ Edited November 20, 2018 by -Alex- Quote Link to comment
Roope Posted November 20, 2018 Share Posted November 20, 2018 Paljonkohan maksaisi nelostyypin aihio keinut tuota kautta? Quote Link to comment
-Alex- Posted November 20, 2018 Author Share Posted November 20, 2018 (edited) 360€ näyttäis maksavan 4kpl esim imupuolen keinuja lujasta 7075 alumiinista tehtynä- Edited November 20, 2018 by -Alex- Quote Link to comment
mikko k Posted November 21, 2018 Share Posted November 21, 2018 Milläs kuvilla Weerg aikois noita koneistaa? Quote Link to comment
-Alex- Posted November 21, 2018 Author Share Posted November 21, 2018 44 minutes ago, mikko k said: Milläs kuvilla Weerg aikois noita koneistaa? Kansia vai keinuja? Quote Link to comment
mikko k Posted November 22, 2018 Share Posted November 22, 2018 Kumpaa ny vain. Quote Link to comment
-Alex- Posted November 22, 2018 Author Share Posted November 22, 2018 Millä vaan siis. Omat 101.6 kannet otan korkearipaisina kuitenkin, kanavakoko n. 90% 48mm imuventtiilillä. Quote Link to comment
ARTO Posted November 22, 2018 Share Posted November 22, 2018 Eli ensimmäistäkään kantta vielä tehty taikka luotettavia virtausarvoja vielä tiedossa vai ohjelmistomallinnukset antaa pitkälle oikea ja luotettavat numerot? Quote Link to comment
JaniM Posted November 22, 2018 Share Posted November 22, 2018 Seppä sipaisee loput fiilistelyt kuten Ellun kannetkin vissiin? Quote Link to comment
mikko k Posted November 22, 2018 Share Posted November 22, 2018 On 20.11.2018 at 2:08 PM, -Alex- said: Mielenkiintoista... https://www.weerg.com/en/quote-and-order/1-aluminum-6082-t651-anticorodal https://www.facebook.com/weerg/ Niin mikä tässä on nyt mielenkiintoista? Sitä mä vaan jäin miettimään. Ööh, hinnoittelu? Ovat kopioineet sun kuvat jostain? Ja myyvät ominaan? Vai toimitatko heille kuvat ja he tekevät kannet sulle? Jotain muuta mitä en hoksaa? Niin ja mitenkään en dissaa sun työtä, tms. joten ei herneitä nenuun. Quote Link to comment
-Alex- Posted November 22, 2018 Author Share Posted November 22, 2018 Eikun tuonne voi ladata mallin ja näkee hinnan aika suoraan, ei oo kauheen kallis. Quote Link to comment
Tanhis Posted November 23, 2018 Share Posted November 23, 2018 Oliko sivustolla myös pieni printti jolla annoit 100% oikeudet kansien sarjatuotantoon. Quote Link to comment
Marko Posted November 23, 2018 Share Posted November 23, 2018 Ton hintaluokan VW kansia tuskin päätyy suurimittaiseen sarjatuotantoon vaikka kuvat olisikin. Quote Link to comment
Pepe Posted November 23, 2018 Share Posted November 23, 2018 11 hours ago, Tanhis said: Oliko sivustolla myös pieni printti jolla annoit 100% oikeudet kansien sarjatuotantoon. Hyvä pointti mun mielestä sen osalta että mikään ei estä tuota palvelua jemmaamasta sinne lähetettyjä kuvia ja myymästä myöhemmin vaikka kiinalaisille. Joo foliohattuteorioita mutta täysin mahdollisia. Quote Link to comment
-Alex- Posted December 12, 2018 Author Share Posted December 12, 2018 (edited) Miettinyt tuota materiaalivalintaa vielä hieman. Lähinnä liittyen kannen maksimi lämpötilaan, onko se nyt jossain 180-200 asteen tienoilla ja alumiinin lujuuden tippuessa kun lämpötila nousee. Luonnollisesti useimmat (Specialmotors, Pieper, Remmele jne) billet kansi valmistajat pitävät materiaalinsa salaisuutena, vain yleensä maininta että lämpökäsiteltyä pursotettua/valssattua alumiinia. Melko varmasti jotain tavanomaista helposti saatavilla olevaa alumiinilajiketta. Helpoimmin saatavat vaihtoehdot ovat: 2024 T3 https://www.makeitfrom.com/material-properties/2024-T3-Aluminum 6082-T6 https://www.makeitfrom.com/material-properties/6082-T6-Aluminum 7075-T6 https://www.makeitfrom.com/material-properties/7075-T6-Aluminum 6061, 2618 ovat vähän vaikeammin saatavilla Suomessa. 2024 ja 7075 sisältävät kuparia/sinkkiä, ovat lujempia ja sietävät korkeampia lämpötiloja (n. max 200-210 astetta) kuin 6000 sarjan alumiinit, mutta ovat käytännössä hitsauskelvottomia jos joutuu joskus korjaushitsaan sekä anodisointi ei onnistu helpolla. Myös monien käyttämä (JPM, USA V8:sit) valuseos A356 omaa melkolailla samat arvot kuin 6082 alumiini. https://www.makeitfrom.com/material-properties/356.0-SG70A-A03560-Cast-Aluminum Käsittääkseni vw kansissa venttiilinistukat asennetaan 0,10-0,20mm puristussovitteella, sillä alumiiniseosten lujuus voi tippua ainakin kolmanneksen kun se lämpenee 200 asteeseen. Edited December 12, 2018 by -Alex- Quote Link to comment
Lasse Posted December 12, 2018 Share Posted December 12, 2018 On 11/23/2018 at 8:48 AM, Tanhis said: Oliko sivustolla myös pieni printti jolla annoit 100% oikeudet kansien sarjatuotantoon. Jos noin on niin aika lyhyitä asiakassuhteita on odotettavissa tolla firmalla enkä siten sijoittaisi osakkeisiin ainakaan omia rahojani. Quote Link to comment
Guest konna Posted January 5, 2019 Share Posted January 5, 2019 6061 vissii aika paljon käytetään. noi materiaalinvahvuudet on semmosia että sillä materiaalin lujuudella ei ole niin paljon vaikutusta, kunhan kiinityskohdat eli kierteet jne on suuniteltu oikein ja esim kannen pulttien alusprikat on tarpeeksi leveät. Quote Link to comment
-Alex- Posted January 16, 2019 Author Share Posted January 16, 2019 On 1/5/2019 at 9:27 AM, konna said: 6061 vissii aika paljon käytetään. noi materiaalinvahvuudet on semmosia että sillä materiaalin lujuudella ei ole niin paljon vaikutusta, kunhan kiinityskohdat eli kierteet jne on suuniteltu oikein ja esim kannen pulttien alusprikat on tarpeeksi leveät. Kyllä, 6061-T6 on ainakin V8 kansissa todella yleinen. Ja valukansissa A356. Euroopassa yleisempi on 6082 kuin 6061, samankaltaiset ominaisuudet. Molempien max käyttölämpötila teoriassa ainakin tämän mukaan 170 astetta ennenkuin menettää lämpökäsittelyssä saatua lujuutta. Tästä huolimatta on ainakin A356 toiminut hyvin myös VW kansissa, joissa lämpötilat voi ylittää hetkellisesti 200 astetta, jos en ihan väärässä ole. Näyttäis siltä että sais 6000 sarjan alumiiniakin joka kestää korkeampia lämpötiloja, ne sisältää zirkoniumia hiukan (6182 ja 6110A), toisinkuin 2000 ja 7000 sarja, jotka ovat lähestulkoon hitsauskelvottomia kuparin ja sinkin takia. https://www.makeitfrom.com/material-group/Aluminum-Alloy Quote Link to comment
-Alex- Posted January 29, 2019 Author Share Posted January 29, 2019 (edited) Toistaiseksi ei löytynyt keltään noita 6182 ja 6110A laatuja, noin 6-7 suomalaiselta ja 5:ltä brittiläiseltä alumiinimyyjältä kysytty. Kahden kanssa lisäkeskusteluja vielä. Kuparia sisältäviä 2014, 2024 ja 2219 seoksia saatavilla rajoitetusti..joiden max käyttölämpötila 200-230 asteen tienoilla Onko täällä alumiinihitsareilla kokemusta seoksista joissa on kuparia(yleensä 4-6%)? Käsittääkseni monessa vakiokannessa on kuparia seassa. Lämpökuormitus simulaatiota en kokeillut tehdä, mutta näyttää muiden tekemien perusteella että eniten lämpökuormaa tulee seetien väliin, pakoseetiin ja pakoventtiiliin. Remmelen type 1 billet kannesta mainos, aika erikoinen alumiini täytyy olla jos 280 astetta kestää 😄 Lisäsin pari jäähdytysreikää omiin kansiin sekä rivoitusta lisää ohentamalla ilmaraon 3mm -> 2mm Edited January 29, 2019 by -Alex- Quote Link to comment
mikko k Posted January 30, 2019 Share Posted January 30, 2019 Mä en ainakaan tietääkseni ole hitsannu kuparilla seostettua alumiinia... Kerran oli kyllä osatoimittaja tehny jotain kappaleita jostain seoksesta, jota oli hyvä koneistaa, seoksen laatu ei tullu tietoon. Kyseiset kappaleet oli jotain niin paskaa hitsattavaa, että ei siitä meinannu mitään tulla. No siinähän tuli epäilys että hitsi on rikki tai jotain. Siinä sitte vaihtelin polttimen, neulan, kaasupullon, jne. kunnes lopulta hoksasin että taitaakin olla kappaleesta tämä homma kiinni. Vääränlaatuisesta alumiinista vain oli kyse. Seoksen laatu jäi epäselväksi. Normisti hitsataan vaan 5/6000 sarjan aluja, kuten tietänet. Quote Link to comment
hpa Posted January 30, 2019 Share Posted January 30, 2019 Ei Remmele kerro paljonko lujuus huononee 260 asteessa. Hitsattavaa niitten mnateriaali ei ole. Varmaan käyttävät 2618 kuten muutkin. Quote Link to comment
-Alex- Posted January 30, 2019 Author Share Posted January 30, 2019 1 hour ago, hpa said: Ei Remmele kerro paljonko lujuus huononee 260 asteessa. Hitsattavaa niitten mnateriaali ei ole. Varmaan käyttävät 2618 kuten muutkin. 9m porsche billet kansi on myös tehty 2618 seoksesta. Specialmotorsin kansia esilämmittynä voi normaalilla Al langalla hitsata heidän mukaan, eli veikkaan jotain 6000 sarjalaista... Quote Link to comment
mikko k Posted January 30, 2019 Share Posted January 30, 2019 Pauterin, Autocraftin ja JPM kansia voi ainakin hyvin hitsata. Quote Link to comment
-Alex- Posted January 30, 2019 Author Share Posted January 30, 2019 49 minutes ago, mikko k said: Pauterin, Autocraftin ja JPM kansia voi ainakin hyvin hitsata. Ne on tehty A356 valuseoksesta, samoin CB comp eliminator , se on kuulemma vesikansiin tehty jopa 7% silikonia sisältävä seos alunperin mutta toiminut volkkareissa mainiosti myös. VW ja Porsche kansien orkkismateriaali sisältää yleensä kuparia ja sen takia teoriassa ainakin vakaampia suuremmissa lämpötiloissa. Tuosta tuli mieleen että onkohan seetien puristussovitteessa eroja ollenkaan vakio vs virikansissa? https://www.makeitfrom.com/material-properties/356.0-SG70A-A03560-Cast-Aluminum https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=573099&postdays=0&postorder=asc&start=40 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.