Jump to content

Made in Finland Billet kannet


Recommended Posts

Posted
20 hours ago, -Alex- said:
2mm paksut ja 3mm raolla olevat jäähdytysrivat vaikuttaa just passeleilta.

 

Onko se ulkonäköseikka kun ripojen päitä ei näissä pyöristetä/teroiteta?

Ihan parhaat olisi tietysti jos koko ripa ohenisi juuresta kärkeä kohti ja sitten pyöristetty pää.

Valmistustekniikkakin tietysti rajoittaa.

Posted (edited)

Pikkupäivityksiä malliin, mahdollisesti ainakin 2-3 paria kansia lähtee tilaukseen syysloka aikavälillä.

 

Pikkuisen oli varaa vielä levittää venttiilikopan tiivistepintaa, että saa vakiopannalla kiinni.  Keinuvivusto geometriaa hienonhieno korjaus ja kanavien päivitys silmällä sekä laskukaavoja käyttäen.

 

Pohdein tuota kanavakokoa esim. 48mm imuventtiilille, jossa seetin sisähalkaisija esim max 0,88 x venttiili josta kanava kasvaisi portaattomasti kohti imulaippaa kokoon 0,94 x venttiili.  Muistaakseni MS250 kansissa on 44-45mm pyöreä kanavan suu imulaipassa.  Katumoottoria ajatellen voisi olla tuo 0,90 kerroin paremmalta tuntuva idea tai jopa 0,88 kerroin.

 

Venttiili.JPG

Edited by -Alex-
Posted (edited)

Kyllä niitä joutuu seetien asennuksen jälkeen hiukan työstää, mutta todella minimaalisesti.  Olen mitoittanut kanavan seetipäässä kaavalla venttiili halkaisija x 0,85-0,88 eli 48mm venttiilillä se on maksimissaan 42mm.

 

 

 

Tässä pari lähikuvaa kanavista

Resized_20180816_001620.jpeg

Resized_20180816_001749.jpeg

Edited by -Alex-
  • Like 1
Posted (edited)

Ei vielä valitettavasti, sorvautin yhden ylimääräisen ohjarin vähän pienemmäksi niin pääsi kokeileen keinuvivustogeometrioita. 

 

En tarkkaa aikataulua tiedä mutta varmaan talven aikana kannet menee lopputyöstöön ja virtauspenkkiin omistajan puolesta. Puuttuu  vielä  117mm type 4 50x40 venttiilit, jouset ja lautaset sekä seetit.  Seetit luultavasti tulee kansitekijältä.

 

 

Edited by -Alex-
Posted

Niin oli tarkoitus sillä joka halusi 3D mallit kansista.  Tai toisessa versiossa T1 tyyliset pakokanavat ja epäsuorat imukanavat, ja toisessa lähemmmäs vakiotyyppiset.

  • 3 weeks later...
Posted

Mahdollisesti loka-marraskuun aikana tilaan omat kannet, ja jos ottajia niin useamman parin niin sais halvemmalla.  Pikkuisia muutoksia, mm. rivoitus muutettu niin että mahtuu vakiopellit kohtuullisella työllä.

8056315.jpg

8056318.jpg

  • 1 month later...
Posted

Jäi tälläinen 3D malli 1.5 keinuineen type 4 kansisuunnitteluprojektista tarpeettomaksi.  Itselläni ei ole tarvetta kyseisille malleille / piirustuksille.  Pistä YV jos kiinnostaa.

 

 

IXy1TA.jpg

1nn1Od.jpg

8kJXak.jpg

eFXhPA.jpg

rZm3w8.jpg

USyRsx.jpg

bff1c301829ca77056b0338194b685e0.jpg

  • 1 month later...
Posted (edited)

 

 

360€ näyttäis maksavan 4kpl esim imupuolen keinuja lujasta 7075 alumiinista tehtynä-

 

 

1.5 keinu.jpg

Edited by -Alex-
Posted

Eli ensimmäistäkään kantta vielä tehty taikka luotettavia virtausarvoja vielä tiedossa vai ohjelmistomallinnukset antaa pitkälle oikea ja luotettavat numerot?

Posted
On 20.11.2018 at 2:08 PM, -Alex- said:

 

Niin mikä tässä on nyt mielenkiintoista? Sitä mä vaan jäin miettimään.

 

Ööh, hinnoittelu? Ovat kopioineet sun kuvat jostain? Ja myyvät ominaan? Vai toimitatko heille kuvat ja he tekevät kannet sulle? Jotain muuta mitä en hoksaa?

 

Niin ja mitenkään en dissaa sun työtä, tms. joten ei herneitä nenuun.

Posted
11 hours ago, Tanhis said:

Oliko sivustolla myös pieni printti jolla annoit 100% oikeudet kansien sarjatuotantoon.

Hyvä pointti mun mielestä sen osalta että mikään ei estä tuota palvelua jemmaamasta sinne lähetettyjä kuvia ja myymästä myöhemmin vaikka kiinalaisille. Joo foliohattuteorioita mutta täysin mahdollisia.

  • 3 weeks later...
Posted (edited)

Miettinyt tuota materiaalivalintaa vielä hieman. Lähinnä liittyen kannen maksimi lämpötilaan, onko se nyt jossain 180-200 asteen tienoilla ja alumiinin lujuuden tippuessa kun lämpötila nousee.

 

Luonnollisesti useimmat (Specialmotors, Pieper, Remmele jne) billet kansi valmistajat pitävät materiaalinsa salaisuutena, vain yleensä maininta että lämpökäsiteltyä pursotettua/valssattua alumiinia. Melko varmasti jotain tavanomaista helposti saatavilla olevaa alumiinilajiketta.

 

 

Helpoimmin saatavat vaihtoehdot ovat:

 

2024 T3 https://www.makeitfrom.com/material-properties/2024-T3-Aluminum

6082-T6 https://www.makeitfrom.com/material-properties/6082-T6-Aluminum

7075-T6 https://www.makeitfrom.com/material-properties/7075-T6-Aluminum

 

6061, 2618 ovat vähän vaikeammin saatavilla Suomessa.

 

2024 ja 7075 sisältävät kuparia/sinkkiä, ovat lujempia ja sietävät korkeampia lämpötiloja (n. max 200-210 astetta) kuin 6000 sarjan alumiinit, mutta ovat käytännössä hitsauskelvottomia jos joutuu joskus korjaushitsaan sekä anodisointi ei onnistu helpolla.

 

Myös monien käyttämä (JPM, USA V8:sit) valuseos A356 omaa melkolailla samat arvot kuin 6082 alumiini.

 

https://www.makeitfrom.com/material-properties/356.0-SG70A-A03560-Cast-Aluminum

 

 

Käsittääkseni vw kansissa venttiilinistukat asennetaan 0,10-0,20mm puristussovitteella, sillä alumiiniseosten lujuus voi tippua ainakin kolmanneksen  kun se lämpenee 200 asteeseen.

 

 

ftycht2.gif

 

 

 

40038_2015_7_Fig9_HTML.gif

 

alalloy1.png

 

Edited by -Alex-
Posted
On 11/23/2018 at 8:48 AM, Tanhis said:

Oliko sivustolla myös pieni printti jolla annoit 100% oikeudet kansien sarjatuotantoon.

Jos noin on niin aika lyhyitä asiakassuhteita on odotettavissa tolla firmalla enkä siten sijoittaisi osakkeisiin ainakaan omia rahojani.

  • 4 weeks later...
Posted

6061 vissii aika paljon käytetään. noi materiaalinvahvuudet on semmosia että sillä materiaalin lujuudella ei ole niin paljon vaikutusta, kunhan kiinityskohdat eli kierteet jne on suuniteltu oikein ja esim kannen pulttien alusprikat on tarpeeksi leveät. 

  • 2 weeks later...
Posted
On 1/5/2019 at 9:27 AM, konna said:

6061 vissii aika paljon käytetään. noi materiaalinvahvuudet on semmosia että sillä materiaalin lujuudella ei ole niin paljon vaikutusta, kunhan kiinityskohdat eli kierteet jne on suuniteltu oikein ja esim kannen pulttien alusprikat on tarpeeksi leveät. 

 

Kyllä, 6061-T6 on ainakin V8 kansissa todella yleinen. Ja valukansissa A356.

 

Euroopassa yleisempi on 6082 kuin 6061, samankaltaiset ominaisuudet.

 

Molempien max käyttölämpötila teoriassa ainakin tämän mukaan 170 astetta ennenkuin menettää lämpökäsittelyssä saatua lujuutta.

 

Tästä huolimatta on ainakin A356 toiminut hyvin myös VW kansissa, joissa lämpötilat voi ylittää hetkellisesti 200 astetta, jos en ihan väärässä ole.

 

Näyttäis siltä että sais 6000 sarjan alumiiniakin joka kestää korkeampia lämpötiloja, ne sisältää zirkoniumia hiukan (6182 ja 6110A), toisinkuin 2000 ja 7000 sarja, jotka ovat lähestulkoon hitsauskelvottomia kuparin ja sinkin takia.

 

https://www.makeitfrom.com/material-group/Aluminum-Alloy

 

 

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Toistaiseksi ei löytynyt keltään noita 6182 ja 6110A laatuja, noin 6-7 suomalaiselta ja 5:ltä brittiläiseltä  alumiinimyyjältä kysytty. Kahden kanssa lisäkeskusteluja vielä. 

 

Kuparia sisältäviä 2014, 2024 ja 2219 seoksia saatavilla rajoitetusti..joiden max käyttölämpötila 200-230 asteen tienoilla

 

Onko täällä alumiinihitsareilla kokemusta seoksista joissa on kuparia(yleensä 4-6%)?  Käsittääkseni monessa vakiokannessa on kuparia seassa.

 

Lämpökuormitus simulaatiota en kokeillut tehdä, mutta näyttää muiden tekemien perusteella että eniten lämpökuormaa tulee seetien väliin, pakoseetiin ja pakoventtiiliin.

 

Remmelen type 1 billet kannesta mainos, aika erikoinen alumiini täytyy olla jos 280 astetta kestää 😄

 

 

 

 

8172159.jpg

 

 

 

Lisäsin pari jäähdytysreikää omiin kansiin sekä rivoitusta lisää ohentamalla ilmaraon 3mm -> 2mm

 

 

Kansi billet 101.6 Alex-1.JPG

Kansi billet 101.6 Alex-2.JPG

Edited by -Alex-
Posted

Mä en ainakaan tietääkseni ole hitsannu kuparilla seostettua alumiinia...

 

Kerran oli kyllä osatoimittaja tehny jotain kappaleita jostain seoksesta, jota oli hyvä koneistaa, seoksen laatu ei tullu tietoon. Kyseiset kappaleet oli jotain niin paskaa hitsattavaa, että ei siitä meinannu mitään tulla. No siinähän tuli epäilys että hitsi on rikki tai jotain. Siinä sitte vaihtelin polttimen, neulan, kaasupullon, jne. kunnes lopulta hoksasin että taitaakin olla kappaleesta tämä homma kiinni. Vääränlaatuisesta alumiinista vain oli kyse. Seoksen laatu jäi epäselväksi.

 

Normisti hitsataan vaan 5/6000 sarjan aluja, kuten tietänet.

Posted

Ei Remmele kerro paljonko lujuus huononee 260 asteessa. Hitsattavaa niitten mnateriaali ei ole. Varmaan käyttävät 2618 kuten muutkin.

Posted
1 hour ago, hpa said:

Ei Remmele kerro paljonko lujuus huononee 260 asteessa. Hitsattavaa niitten mnateriaali ei ole. Varmaan käyttävät 2618 kuten muutkin.

 

9m porsche billet kansi on myös tehty 2618 seoksesta.

 

Specialmotorsin kansia esilämmittynä voi normaalilla Al langalla hitsata heidän mukaan, eli veikkaan jotain 6000 sarjalaista...

Posted
49 minutes ago, mikko k said:

Pauterin, Autocraftin ja JPM kansia voi ainakin hyvin hitsata.

 

Ne on tehty A356 valuseoksesta, samoin CB comp eliminator , se on kuulemma vesikansiin tehty jopa 7% silikonia sisältävä seos alunperin mutta toiminut volkkareissa mainiosti myös. VW ja Porsche kansien orkkismateriaali sisältää yleensä kuparia ja sen takia teoriassa ainakin vakaampia suuremmissa lämpötiloissa.  Tuosta tuli mieleen että onkohan seetien puristussovitteessa eroja ollenkaan vakio vs virikansissa?

 

https://www.makeitfrom.com/material-properties/356.0-SG70A-A03560-Cast-Aluminum

 

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=573099&postdays=0&postorder=asc&start=40

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...