Jump to content

Vanhan mopon tankin sisäpinnan ruosteenesto/pysäytys kikkoja


Recommended Posts

Kyselenpä täältä jos jollain olis vinkkiä tähän ongelmaan...

Sain monia vuosia sitten tämän Rexoped Victoria Favorit -59:n.

Mopo on muuten uuden veroinen paitsi tankin sisältä kun siihen on ajan mittaan kondensoitunu vettä jonka seurauksena se on alkanut ruostua... Ei ole vielä läpiruostunu mutta jotenkin haluaisin nyt saada tuon sisältä suojattua silleen että ei ruostuminen enää jatkuis.

 

Onko jotain epoksia tai vastaavaa mitä vois kaataa puhdistettuun tankkiin ja pyöritellä jotta kaikki pinnat sais peitettyä?

 

1004.JPG

Link to comment

Toi tank sealer aine on hyvää, mutta vaatii todella hyvin putsatun pinnan mukana tulevilla aineilla/ohjeilla.

 

Tein testin kerran vanhaan sisältä kevyt-pintaruosteiseen mopon tankkiin, jonka putsasin vain pikaisesti.

Kesän annoin olla tankin hyllyssä ja sealerit oli kuoriutunu irti pinnoista epämääräseks muovipussiksi tankin sisälle.

 

Varsinainen kohde eli hyvin putsattu moottoripyörän tankki on parin vuoden jälkeen vielä siinä kunnossa kun sealerit

sisään laitettiin.

Link to comment

Pienkonebensaa tankki täyteen, ei kuulemma vanhene kuten "pumppubensa".

 

Tankin putsaus onnistunee betonimyllyllä, pistät myllyyn vanhan patjan, tyynyn, tms. suojan kolhuja estämään. Tankkiin soraa, tms. ainetta puhdistusta edistämään... Ei kuulemme tarvitse pitkään pyöritellä kun tankki on puhdas... ;-)

Link to comment

Ei kai siihen putsaamiseen sentään betonimyllyä tarvitse...käsin sheikkaamaan vaan. Useampi "veto" vaan jos kädet väsyy ja aineen vaihto aina välissä auttaa sekin.

 

Ainakin itse ravistelin aikoinaan Super Sportin tankin sisäpuolet tällä metodilla ja hyvä tuli. Ei se ihan hiekkapuhallusta vastaa mutta irto- ja pintaruosteet lähti kyllä.

Link to comment

Heh... No ei varmaan joo... :-)

 

Tuli vain huomattua joskus taannoin että sitä voi käyttää aika paljon muuhunkin kuin "kuran" sekoitukseen...

 

Kerran putsasin sillä erään nivelakselin kikkareet. Karkeaa soraa myllyyn, vettä sekä ne kikkareet perään. Kahvilta takaisin tultaessa alkoivat olemaan kikkareet sen verran puhtaita että nivelakselin kasaaminen voi alkaa...

 

Myös noita isoja vesikanistereita putsasin joskus samalla kuin mitä selvitin... Silloin taisin käyttää noita pieniä muovikuulia?

Link to comment
Hyvä konsti on myös sitruunahappo jota saa esim. apteekista.

tossa myös pari linkkiä aiheesta:http://www.laspek.com/kemikaalit_rasvat.htm

http://takkirauta.blogspot.com/2008/02/kemiaa-herkkuskoisille-osa-iv.html

 

Kannattaa kysyä paikallisesta "agrimarketista" tuota ainetta, saa muistaakseni ainakin 5L astioissa, on hieman halvempaa kuin apoteekissa...

 

Ko. ainetta käytetään muistaakseni sikojen ripulilääkkeenä? Samalla aineella voi putsata mm. pyykinpesukoneen, astianpesukoneen ja ties vaikka mitä...

Link to comment

Tuo sitruunahappo on nimeltään "Vitapol" ja tosiaan sikojen ulostuslääke.

 

Irtoruoste nyt kannattaa mekaanisesti poistaa joka tapauksessa, ja perään vaikka tuota sitruunahappoa. Toinen mikä varmaan toimis on Fertan (tai vastaava) "tannic acid" joka muuttaa ruosteen semmoseksi mustaksi jauheeksi joka sit vedellä huuhdellaan pois. Purkin kyljessä sanotaan että toimii hyvin kaikkien maalien, pinnotteiden jne pohjusteena. Kirkkaan raudan se vetää tumman siniseksi.

Link to comment

Kiitti hyvästä keskustelusta! :)

 

Taidan kokeilla tuota Por-15 kittiä.

 

Sinkitys olis yks hyvä keino mutta siinä on se ongelma että ulkopintakin menee siinä herkästi pilalle.... Ja sitä en haluais uusia kun on lähes virheetön...

 

Tankin vaihto parempaan taas on aika hankala. Suomesta ei löydy toista samanlaista ja Ruotsissakin juuri tämä malli on aika harvinainen.... :(

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest Toheltaja

Sitruunalla tosiaan ruosteet veks, kunnollinen tuuletus/kuivaus, ja huuhtelu liukkarilla. Sitte kertakäyttömukillinen ohennettua inertaa tankkiin, pyörittelet sitä niin kauan että jähmettyy ja on ympäri pinnattu. Loput anna valua täyttöaukon kautta ulos. Näin pinnoitin tankin jos toisenkin, myös autoon. Inerta kestää kuivuttuaan polttonesteet & öljyt. Tekevät samalla tavalla öljysäiliöiden pinnoituksia, appiukolle tehtii syksyllä - ja ihan inertalla sekin...

 

Kannattaa hanan kohtaan veistellä sopiva tulppa, minkä uitat vedessä ennen maalihommia, saat sen sitten veden haihduttua kivasti veks, ku ripsahtaa irti maalisaumasta.

 

Myös happo ja hartsi toimii, kaasuja on vaan hankala saada veke tankista, joten kuivuminen ottaa pitkän aikaa

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...