Guest jmo Posted March 24, 2012 Share Posted March 24, 2012 Säädettävä etuakseli livahti alle talven aikana ja katsastaakin auto pitäisi muutaman viikon sisällä, joten hieman selvennystä olisin vailla. Tälläkin palstalla moni on kirjoitellut, ettei säädettävästä akselista tai säädettävistä takalatoista ole tullut konttorilla mitään sanomista. Mutta mitä sanovat poliisit, jos Kupla on selvästi madallettu, muttei rekisteriotteessa ole mitään merkintöjä madalluksesta? Ja jos säädettävästä akselista on otteessa merkintä, tuleeko siihen myös tiedot madalluksen määrästä (esim. mitta kaaresta napaan)? Samaan tyyliin siis kuin säädettävien alustasarjojen kanssa. Vai kerrotaanko otteessa ainoastaan, että säädettävä akseli autosta löytyy? Quote Link to comment
Hebster52 Posted March 24, 2012 Share Posted March 24, 2012 Tossa on lisää aiheesta: http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/11113-katsastus-madalluksen-kanssa/ Quote Link to comment
jori Posted March 24, 2012 Share Posted March 24, 2012 Pari vuotta sitten oli sääntö että piti olla muutos katsastettu vm93-> alustasarja otteeseen...luulen ettei tule virkavallan kanssa ongelmia, varsinkaan tien päällä. Quote Link to comment
JaniM Posted March 25, 2012 Share Posted March 25, 2012 Rustoon merkattiin säädettävä alustasarja ja mitta lokarista keskiöön. Mutta kun muutos on tehty ennen 90 tai jotain, niin silloinhan tuota ei ole merkitty mitenkään ja mittaa ei tartte olla. Poliisit sit, jos pysäyttää niin otteen mukaan alkaa mittaileen, jos niistä siltä tuntuu. Quote Link to comment
Tanhis Posted March 26, 2012 Share Posted March 26, 2012 Rustoon merkattiin säädettävä alustasarja ja mitta lokarista keskiöön.Mutta kun muutos on tehty ennen 90 tai jotain, niin silloinhan tuota ei ole merkitty mitenkään ja mittaa ei tartte olla. Poliisit sit, jos pysäyttää niin otteen mukaan alkaa mittaileen, jos niistä siltä tuntuu. Eli kun menee katsastamaan niin auto niin matalaksi kun vain mahdollista. Quote Link to comment
JaniM Posted March 26, 2012 Share Posted March 26, 2012 No ei ihan noinkaan. Valot pitää edelleen olla sen 50cm.. Quote Link to comment
Kujis Posted March 26, 2012 Share Posted March 26, 2012 ->Rustoon merkattiin säädettävä alustasarja ja mitta lokarista keskiöön. -Hivenen ristiriitaista. Quote Link to comment
Tanhis Posted March 26, 2012 Share Posted March 26, 2012 ->Rustoon merkattiin säädettävä alustasarja ja mitta lokarista keskiöön. -Hivenen ristiriitaista. Periaatteessahan tämä pitäisi tehdä säädettävällä alustalla niin että menisit ekaksi leimaamaan minimikorkeuden ja sitten maksimin. Quote Link to comment
metake Posted March 26, 2012 Share Posted March 26, 2012 Tarkasti lakitekstistä lukien auton korkeutta muutettaessa pitää (pitäisi) aina tehdä muutoskatsastus. Muutoskatsastuksessa merkitään mitta akselin keskiöstä lokarin reunaan, ja muutoskatsastuksessa hyväksytty kokreus on tässä. Jos alustaa säädetään jollekin muulle korkeudelle, niin auto pitäisi muutoskatsastaa uudelleen. Mielenkiintoiseksi asian tekee ilmajouset, ilmeisesti niiden kanssa asiat on toisin, kuten hydraulijousituksen kanssakin.. 15 § Auton korkeuden muuttaminen 1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet. Quote Link to comment
JaniM Posted March 26, 2012 Share Posted March 26, 2012 Säkkien kanssa sama homma. Mittaa korkeuden lokarin reunaan. Näin tekivät juniksen kanssa. Eli mitta alimmillaan muistaakseni. Quote Link to comment
mikan Posted March 26, 2012 Share Posted March 26, 2012 Näppärällä säätäjä-ässällä on tietysti sitten kahdet eri korkuiset lokasuojat, niin pysyy mitta keskiön ja lokarin välillä samana vaikka auton korkeus on eri leimalla ja kadulla. :-) t. Mika Quote Link to comment
Kujis Posted March 26, 2012 Share Posted March 26, 2012 Ja etuvalot oikealla korkeudella. Quote Link to comment
JaniM Posted March 26, 2012 Share Posted March 26, 2012 Toki, ei nyt sentilleen, mutta hyvin lähellä, riippuen renkaista ;) Quote Link to comment
Guest jmo Posted April 19, 2012 Share Posted April 19, 2012 No pitäisiköhän sitä mennä vaan kokeilemaan määräaikaiskatsastukseen sanooko katsastusmies akselista mitään... Ja jos ei sano, niin sitten kokeilemaan antaako poliisit ajella rauhassa. Quote Link to comment
Pepe Posted April 19, 2012 Share Posted April 19, 2012 Reality check: Ketään ei kiinnosta pätkääkään pelkällä madallusakselilla (lue: pohjalevy ei mene maata pitkin) madallettu kupla tuolla liikenteessä Quote Link to comment
PZQ Posted April 20, 2012 Share Posted April 20, 2012 Reality check: Ketään ei kiinnosta pätkääkään pelkällä madallusakselilla (lue: pohjalevy ei mene maata pitkin) madallettu kupla tuolla liikenteessä Samaa mieltä,. pari naksua myös takaa ja kunnon vanteet ni jo kiinnostaa :) Quote Link to comment
Tanhis Posted April 20, 2012 Share Posted April 20, 2012 Reality check: Ketään ei kiinnosta pätkääkään pelkällä madallusakselilla (lue: pohjalevy ei mene maata pitkin) madallettu kupla tuolla liikenteessä Samaa mieltä,. pari naksua myös takaa ja kunnon vanteet ni jo kiinnostaa :) Ööö miksi? jos auto on muuten tieliikennekelpoisen näköinen. Ja jos auton tiedot tarkistamalla ei tule mitään laittomuuksia tietoon esim katsastamaton tai verot maksamatta. Quote Link to comment
metake Posted April 20, 2012 Share Posted April 20, 2012 Reality check: Ketään ei kiinnosta pätkääkään pelkällä madallusakselilla (lue: pohjalevy ei mene maata pitkin) madallettu kupla tuolla liikenteessä Samaa mieltä,. pari naksua myös takaa ja kunnon vanteet ni jo kiinnostaa :) Ööö miksi? jos auto on muuten tieliikennekelpoisen näköinen. Esmerkiksi tällaisten pykälien vuoksi: 15 § Auton korkeuden muuttaminen 1. ...Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm... 3. Auton alustan korkeuden alentamisen jälkeen on maavaran auton ollessa kuormaamaton oltava ainakin niin suuri, että yhden akseliston joustovaran loppuessa tai toisen puolen renkaiden tyhjentyessä mikään alustan osa ei osu maahan. Maavaran on kuitenkin oltava vähintään 80 mm. Quote Link to comment
Tanhis Posted April 20, 2012 Share Posted April 20, 2012 Esmerkiksi tällaisten pykälien vuoksi: 15 § Auton korkeuden muuttaminen 1. ...Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm... 3. Auton alustan korkeuden alentamisen jälkeen on maavaran auton ollessa kuormaamaton oltava ainakin niin suuri, että yhden akseliston joustovaran loppuessa tai toisen puolen renkaiden tyhjentyessä mikään alustan osa ei osu maahan. Maavaran on kuitenkin oltava vähintään 80 mm. Tieliikennekelpoisella hain takaa että miksi hitossa poliiseja kiinnostaisi madallusakseli jos se on muuten lain mukainen kuten pepe asian ilmaisi (lue: pohjalevy ei mene maata pitkin). Tai ne erikoisemmat vanteetkaan jos ei nyt puhuta radikaalisti alkuperäiskoosta poikkeavista vanteista. 1. ...Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm... Ja kenellä oikeasti olisi jäänyt katsastus tästä kiinni. Quote Link to comment
PZQ Posted April 20, 2012 Share Posted April 20, 2012 Reality check: Ketään ei kiinnosta pätkääkään pelkällä madallusakselilla (lue: pohjalevy ei mene maata pitkin) madallettu kupla tuolla liikenteessä Samaa mieltä,. pari naksua myös takaa ja kunnon vanteet ni jo kiinnostaa :) Ööö miksi? jos auto on muuten tieliikennekelpoisen näköinen. Ja jos auton tiedot tarkistamalla ei tule mitään laittomuuksia tietoon esim katsastamaton tai verot maksamatta. Ketään ei kiinnosta sen takia ku se on hölmön näköinen jos vaan edestä madallettu :) Eisemitäänlaitontaoo... Quote Link to comment
Guest jmo Posted April 20, 2012 Share Posted April 20, 2012 Reality check: Ketään ei kiinnosta pätkääkään pelkällä madallusakselilla (lue: pohjalevy ei mene maata pitkin) madallettu kupla tuolla liikenteessä Kirjoitinkin ekassa viestissä, että " jos Kupla on selvästi madallettu". Eli mistään vakio-Kuplan peruskeulimisen pienestä vähentämisestä nyt ei ole kyse :) Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 20, 2012 Share Posted April 20, 2012 Jos kupla on niin sairaasti madallettu että näyttää rikkinäiseltä vinoilla takarenkailla ym. alkaa tietenkin kiinnostaa myös virkavaltaa... ;) Quote Link to comment
jonih Posted April 27, 2012 Share Posted April 27, 2012 1. ...Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm...Tämä oli peruste, mikä merkitsi oman kuplan ilmajousia muutoskatsastettaessa. 50cm sääntö on käsittääkseni tullut joskus 60-luvun puolella eikä koske näitä vanhempia, mutta toki muitakin sääntöjä on, jotka tulevat vastaan... Otteeseen mulla merkintä navasta lokarin kaareen AJOKORKEUDESSA, parkissa saa olla maha lattiassa... Tätä faktaa tarkasteltiin katsurin tomesta akelta muutamaankin otteeseen ja todettiin, että näin tulee toimia. Näin meilläpäin... Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted April 28, 2012 Share Posted April 28, 2012 Kyllä se tänään tuli taas mieleen että joskus, jonain päivänä pitää jaksaa tehdä ilmajousitus. Nyt ei edes omaa autoa liikuteltu, mutta kaverilla tuli auto vähän edelliskautta alemmas ja käytiin sillä tänään pientä koelenkkiä. Vieläkään ei visuaalisesti ollut riittävän matala (uho, uho), mutta hemmetti kun sillä jää joka nyppylään kiinni. Bemarikuskit nauraa kun apukuski rientää laudan kappaleita laittamaan renkaan alle että pääsee pylpyrän yli... Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 28, 2012 Share Posted April 28, 2012 Heh... Sehän kasvattaa rispektiä juosta niiden lautojen kanssa? Pitäs vaan ajaa lujempaa että kolahtaa ja muokkaa alustaa enemmä luistavaks... Quote Link to comment
Kape77 Posted April 29, 2012 Share Posted April 29, 2012 Helpomminhan ne poliisit sun muut kiinnittää huomiota tollaseen lautojen kanssa touhuamiseen (huh huh), hidastetöyssyjen pujotteluun, sun muuhun kermaperseilyyn. Yli vaan niistä pateista muitten mukana ni lakkaa bemaristit naureskelemasta ja polliisit ahdistelemasta... Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted April 29, 2012 Share Posted April 29, 2012 Niin mitä poliisit tekee sit jos kiinnostuu? No ne määrää katsastukseen ja saattaa äärimmäisissä tapauksissa ruuvata varmuudeks kilvet irti. Ei oo mikään hirveen paha hinta. Vaiva toki on paha jos ei oo säädettävää alustaa. Noin muuten poliisista ja kiinnostumisesta. Mie ajoin tässä muutama vuos takoperin kuitenkin käytännössä puolikkaalla kuplalla. Kiinnitti huomion myös poliisissa kun oli välillä kaks naamaa repsikan lasissa ja puhallusratsiassa kyseli, että onks tää valmis auto ja kävi vilkasemassa onks takanakin kilpi. Mut ei tosiaan mitään muuta ollu. Eivät kertaakaan pysäyttäny erikseen, eikä tietty senkään takia ketään kiinnostanu otetta katella. Ei poliisilla oo aikaa, rahaa, eikä pätevyyttä ruveta syynäämään harrasteautojen pykälienmukaisuutta. Quote Link to comment
PZQ Posted April 29, 2012 Share Posted April 29, 2012 Helpomminhan ne poliisit sun muut kiinnittää huomiota tollaseen lautojen kanssa touhuamiseen (huh huh), hidastetöyssyjen pujotteluun, sun muuhun kermaperseilyyn. Yli vaan niistä pateista muitten mukana ni lakkaa bemaristit naureskelemasta ja polliisit ahdistelemasta... That`s right man :) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.