Jump to content

Tolvanan touhuilut ja valikoidut sähläykset


Recommended Posts

Posted

Karun näkönen moottori Kertusta jonka ympäriltä paloi autotalli. Loppuauto läks iittiin kierrätykseen mut kone jatkaa elämäänsä jakajan alipaineletkun,bensaletkujen ja puolan piuhan vaihdolla. Weltmeisterin huiput kasvo 25km/h ja kiihtyvyys potenssiin kolme.

Huomaa bensaletkun kiinnitys kaasariin, saa kopioida vapaasti.

20180810_155759.jpg

Posted

Tuttu Kouvolan katukuvasta kauan sitten. Seissyt 2006 biffimatkasta 2017 syksyyn takajousitulsen pettämisen takia.

20180810_172811.jpg

  • 2 months later...
Posted

Tuokin kuljin jatkoi jo matkaansa, baja on ajokunnossa väljällä 1300cc koneella mut valot vuorostaan hävyksissä. Nää vempeleet ei tykkää seisonnasta, vaatis jatkuvaa käyttöä pysyäkseen kunnossa.

Kirpussa ois takuuhyvä lodju paikalla ja edellinen versio on korjaajalla tutkittavana. Kirpun kone läks epsanjaan ja joku pärisevä siihenkin pitäis rakentaa. Oxy jaksaa vastustaa syömällä hihnapyöriä mut nyt ois öljysysteemit orkkiskuosissa ja kova luotto on että pelaa niinkun enginjeerit on ajatellutkin. Pari amerikanrautaa tuppaa vaatimaan osansa harrasteajasta niin päivityksiä pukkaa harvakseltaan.

20181106_102259.jpg

Posted

Bajamajan talvipesä.. nyt ois valoviat korjattu eli yks murtunut orkkisabiko. Saa nähdä vieläkö kuun lopulla on sen verran keliä että vene katolla pääsee kuukausimiittiin.

Paljonko on tehoa tuulilasin lämmityksessä kun vastus on 50ohmia?

Ei tuo ainakaan lasista huuruja vie,kele.

20181108_163422.jpg

Posted

Olin ottanut tommosen kuvan, kun itse korjailin oman lämmitettävän lasin johdotuksia vuosi sitten. Oikein hyvin pysyy tuolla lasi kirkkaana.

 

IMG_20171014_181701126.thumb.jpg.91f19bbdbe42eb0771b7746e87cdf173.jpg

Posted

Minusta ei lankalasin ohmejen mittauksella ei saa oikeaa kuvaa siittä kuinkapaljon lasi oikeasti lämmittää. Pähkäilisin asian niin että jos mittaat ohmit niin se antaa sähköisesti lyhimmän reitin vastuksen eli lankalasi tapauksessa vähiten vastustavaa reittiä pitkin. Eli ns yhden langan vastuksen.

 

Jos haluat oikean kuvan lämmitystehosta niin laita siihen akku kiinni ja ampeeri mittari väliin. Silloinkin kulutus luultavasti vaihteleee vähän riippuen vastusten lämpötilasta.

Posted (edited)

Lasinlämmittimessä vastuslangat ovat kytketty rinnakkain.

Rinnan kytkettyjen vastusten yhteinen resistanssi on yksittäisten resistanssien käänteislukujen summan käänteisluku.

Esimerkiksi, jos takalasissa olisi 5kpl vastuslankaa, ja jokaisen vastus 10 ohmia, on lämmittimen kokonaisvastus 2 ohmia.

Jos lämmittimessä olisi yks lanka, jossa olisi pienempi vastus, eli esimerkiksi 8 ohmia ja muut neljä 10 ohmia, piirin vastus on 1,91 ohmia, ja tuo on siis myös se mitä mittari näyttää, ei suinkaan kahdeksaa ohmia.

 

Kaava siis:

 

parallel.jpg

Edited by Zigzag
  • Like 1
Posted
On 14.8.2018 at 8:53 AM, tolvana said:

 

 

Tämä (putken varmistus) on hyvä ajatus, nimimerkillä putki jäänyt käteen kun on yrittänyt bensaletkua irti kaasuttimesta.

 

Eikä varmasti ole vain yksi eikä kaksi palanutta autoa tuon liitoksen pettämisen takia.

Posted
On 8.11.2018 at 8:25 PM, JM said:

Vajaa 4w. Ei pidäkkään lähteä huuru tolla teholla.

 

Joo, se on sisävalopolttimon vastus. 5 ohmia alkaisi olla jo sinnepäin ja vastaavasti virtanen (12 voltista) ~2,5A.

 

Takalasilämmittimen sulake käyttöautossa on näemmä 30A, veikkaisin että sen vastus on jossain puolen ohmin tietämillä, mutta ihan sellaista tehoa tähän ei taideta tarvita.

Posted (edited)
On 12.11.2018 at 2:35 PM, Zigzag said:

Lasinlämmittimessä vastuslangat ovat kytketty rinnakkain.

Rinnan kytkettyjen vastusten yhteinen resistanssi on yksittäisten resistanssien käänteislukujen summan käänteisluku.

Esimerkiksi, jos takalasissa olisi 5kpl vastuslankaa, ja jokaisen vastus 10 ohmia, on lämmittimen kokonaisvastus 2 ohmia.

Jos lämmittimessä olisi yks lanka, jossa olisi pienempi vastus, eli esimerkiksi 8 ohmia ja muut neljä 10 ohmia, piirin vastus on 1,91 ohmia, ja tuo on siis myös se mitä mittari näyttää, ei suinkaan kahdeksaa ohmia.

 

Kaava siis:

 

parallel.jpg

Juurikin näin. Ja jos nyt ihan totta puhutaan niin olisihan tämä pitänyt muistaa tarkemmin kouluajoilta. Mutta vähän on harvemmin tarvetta. Mutta tosiaan setin pienin vastus vaikuttaa oleellisesti koko pakettiin. Eli esim kaksi vastusta rinnan. Vaikka 10 ja 1ohm niin kokonaisvastus  on lähellä yhtä

Edited by Tanhis
Posted

"Tallikausi" on hädin tuskin alkanut mut kohta toinen kone nipussa, akaasta pukkaa pakettia viikottain. Jospa IDAoxy kuskais kirppua ens kesänä taikkavaikka bajamajaa.  Kasailin myös yhden kakslitrasen ilmajäähykoneen tölkkiin ja ennestään tuolla tönöttää yks nelostyypin 1.7 tuplalortoilla. Pitänee alkaa rakentamaan kärriä mihin noita sais pinottua muutaman päällekkäin kun tilat on kortilla eikä pihallekkaan kehtaa säilöä.

20181114_185752.jpg

  • Like 1
Posted

Hyppäs melkoseen kärriin bajamaja, mun pitkäaikasin auto ikinä... nyt itkettää. Mut saas nähdä lähteekö nostokattotölkki perään, joutas kyllä.

Otsikkokin pitänee vaihtaa, nyt on vaan kaks ilmavaivawolkkaria jäljellä. Koneita ja osia on sit vähän enempi.

20181116_124953.jpg

Posted

Hain sit kirppuun leimapataa ja ekaks piti vaan nakata persiisiin tuo hankinta mut uteliaisuus ja liika vapaa-aika voitti.

Päittäislaakerin ja kampikammion välys 1.3mm. Purkuun... nostajat montulla, öpn axila moro niinkun nokkakin.  Tehdäänkin tästä sit 1584cc kun on käyttökelponen pyttysatsi uusilla mrenkailla tallissa.

20181118_124358.jpg

Posted

Nämäkin oli "loppu" ja tilasin uusia,  pikkusen penkoessa löytyi kaks vanhaa käyttökelposta settiä ja vähän muutakin tarpeellista.

20181118_153431.jpg

Posted
On 16.11.2018 at 1:02 PM, tolvana said:

Hyppäs melkoseen kärriin bajamaja, mun pitkäaikasin auto ikinä... nyt itkettää. Mut saas nähdä lähteekö nostokattotölkki perään, joutas kyllä.

Otsikkokin pitänee vaihtaa, nyt on vaan kaks ilmavaivawolkkaria jäljellä. Koneita ja osia on sit vähän enempi.

20181116_124953.jpg

 

Tuttu kärri. Samaan kärriin pomppas minun junis viime keväänä 😎 Asiallinen kaveri toi...

Posted

Käyttökoneen rakentelussa tuli pari muuttujaa.

Vastaan käveli aarporattu kampikammio joka piti kotiuttaa ja tilailla uudet laakerit yms.  Sit aattelin laittaa parhaan vakionokan mitä löydän ja laitoinkin mut jumiin meni, vaihdoin toiseks parhaan ja sama homma. Kaks kertaa putsattu tasotiivisteet pois... hermo meni ja sauna ynnä kalja voitti.

Kokeillaas huomenna vielä parilla eri nokalla. Nuo molemmat +7mm nostoiset vakionokat on n.2mm leveämmällä nokkarattaalla kun nuo pari muuta joilla nosto jää alle 7mm. Jospas pyöris kapeammalla rattaalla, saa nähdä.

Pelkkä kampura pyörii nätisti ja seuraavaks testiin pyöriikö pelkkä nokka/nokat.

Eiköhän noistakin joku kombo pelaa niinkun kuuluukin. 

Aattelin nuo hienot punaiset pellit päräyttää kumimaalilla mustaksi niin saapi kuorittua tuon hienon punaisen takaisin jos huvittaa.

 Öljynkiertoon jos laittais nuo claudes buggiesin palikat niin ei ois ihan "orkkiskuosissa" tämäkään pörisijä.

20181123_201850.jpg

20181123_202023.jpg

Posted

Tääkin selvis, leveämmällä rattaalla on std kokosia. Nuo pari kapeeta on .25 alikoossa, ei pyöri vääränkokosilla laakereilla...yllättävää. Kaapista std laakerit koneeseen niin pyörii hienosti isommalla nostolla varustetutkin.

15430490535431673961925888676001.jpg

  • Like 1
Posted

Kauhean iso yllätys ei ollut että 3/8 kierrettä kesti 7nm momentin ja 5 ei.

Tämäkin samalta kauppiaalta kun huippukannet jota oli laskettu 3 milliä liikaa et ois kestänyt. 

20181124_120522.jpg

Posted

Löytyipä tommonen pölyinen mustamaalattu mexico as41 kampikammio stanukoossa. Kai tästäkin jokupäivä vois moottorin rakentaa. Mittailin ja sovitin laakereita niin on jopa mitoissaan.

CT kampikammiokin tuli näkyviin kun vähän romuja kaiveli, sillekin oli joskus joku ajatus...

20181124_152700.jpg

Posted

Bakeliittia piti vähän jyrsiä sopivammaksi valitulle bensapumpulle.

Eikä mulla ollutkaan 85.5 pytyille sopivia kansia asennusvalmiina niin palataan 1300cc konseptiin.

20181128_173103.jpg

Posted

Toimiikohan tommonen käpäläkulma?

Vääntöä tuo kestää yli 170nm mikä riittää vakio 1300cc koneelle vallan mainiosti.

20181128_190404.jpg

Posted

Jokohan tähän laittas nuo putket...no en laita tähänkään. Miksköhän sulovileeninä nuokin joskus hommannu, ei vaan oo nätit.

Pöydän alle muitten joukkoon odottamaan käyttöä. Muutaman vielä kasailis noista tallissa olevista osasista ja sit vaan etsimään pirssejä jne. Mihin nuo saa menemään.

20181206_155945.jpg

Guest Hetekan työstäjä
Posted

Kyllä se tuo baja on vaa söpö ku porsas! 

Ite kävin pelastaa tälläsen bajan ja nyt pitäs alkaa ettii potentiaalisia koteja korille kun ei oo tiloja hitsata😔

Kattoo nyt mitä tuolle.. Ei siinä rahaa mee ku hallin kulmalla seisoo 😂

received_187305815544861.jpeg

  • 3 months later...
Posted

Jotain tapahtumia ilmajäähyrintamallakin.

Tää osottautui takaosastaan niin pehmeäksi että paalaukseen menee.

Olis tiedossa suht edukas ehjä ja siisti koppa tosin jäykillä tulpanjohdoilla mut ei taida aika riittää swappiin.

20190313_190555.jpg

Posted

Pari viimistä työkaluhankintaa samassa kuvassa. Pikkasen autokorjaamohommiakin ois tarkotus tehdä muiden töiden ohessa, tuli alettua yrittäjäksi tossa syksyllä ja samalla harrastetilatkin "hiukan" päivittyi. 

20190407_180950.jpg

  • Like 3
Posted

Koska aletaan purkaa tölkkiä? Tullut muutama "tyhjennettyä". Tuossahan ois kivaa kamaa kuitenkin! 

Velipoikaa vois kiinnostaakin, jos toisella kopalla ois hyvän hintainen setti.

Mut puretaan tuo pois kuleksimasta toki ensin!

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...