Jump to content

dellorto drla 40 suuttimen valinta?


Guest py_ry

Recommended Posts

Posted

tarvis saada neuvoja suuttimien valintaan.. kone on 87 männillä englen W100 nokalla, kansia on hivenen laskettu ja kanavat avarrettu, venttiilit vakiot, keski dellorto drla 40mm. minkä kokoiset kurkut ja suuttimet pitäis laittaa kaasariin ?

Posted

Itsellä melkein identtinen kombo seuraavilla kamoilla:

 

- kurkut 28

- pääsuuttimet 145

- tyhjäkäynti 65

- 9164.2 emulsio

- kiihdytyspumppu 50

- lisäilma 180

 

Toimii melko lailla nappiin.

Posted

itellä ei ollu hajuakaan millä lähteä kokeilemaan. täytyypä tilata tuota kokoa olevat suuttimet.

Posted

paikallaan oli

 

32 kurkut

tyhjäkäynti 80

pääsuutin 200 emulsio putkenpäässä?

kiihdytyspumppu 75

 

käsittääkseni turhan suuret vakio koneeseen..? väärät säädöt kaasarissa oli hyvin todennäköinen syy tehtyyn kone remonttiin :D

Posted

On nuo vakiohkon kokoiseen koneeseen kyllä aivan liian isot, olkoonkon keskikaasari, ja mainitsemasi 200 suutin hyvin todennäköisesti lisäilma. Kurkkaa vielä sen emulsioputken alapäästä se pääsuutin, voihan sekin 200 olla mutta tuskinpa olisi käynyt enää koko kone kierroksilla. Veikkaan että pääsuutin on jotain 160 ja sekin tosiaan turhan iso.

 

KalleJ:n mainitsemat suuttimet ja sisäkurkut hyvinkin kohdallaan kirja-arvojenkin mukaan.

 

Puavo

Posted

On nuo vakiohkon kokoiseen koneeseen kyllä aivan liian isot, olkoonkon keskikaasari, ja mainitsemasi 200 suutin hyvin todennäköisesti lisäilma. Kurkkaa vielä sen emulsioputken alapäästä se pääsuutin, voihan sekin 200 olla mutta tuskinpa olisi käynyt enää koko kone kierroksilla. Veikkaan että pääsuutin on jotain 160 ja sekin tosiaan turhan iso.

 

KalleJ:n mainitsemat suuttimet ja sisäkurkut hyvinkin kohdallaan kirja-arvojenkin mukaan.

 

emulsio putken alapäässä oleva suutin oli 200.. kone ei käynytkään tasaisesti tyhjäkäyntiä, ja tasaisella kaasulla nyki vain. :D

  • 2 years later...
Guest Skipi_
Posted

Nostetaas vanhaa aihetta:

Itellä 1776cc(90,5/69), 2-reikäkannet 35,5/32-venoilla ja keskidellorto drla40.

 

Pääsuutin 140

Seosputki 9164.2

Ilmasuutin 180

Tyhjäkäyntisuutin 65 ja toinen 70???

Kiihdytyspumppu 70

Neulaventtiilissä lukee 250???

 

Tivareiden vaihto edessä ja mietin että onko nuo yhtään oikein?

Posted

Tuon pitäisi toimia kohtuullisesti 26 tai 28 sisäkurkuilla. Tyhjäkäyntisuuttimeksi 60 voisi riittää, ja samoin kiihdytyspumpuksikin 60. Saman kokoisethan nuo olisi toki syytä keskenään olla :)

Jos sisäkurkut on isommat, esim. 30 tai 32, tyhjäkäyntisuuttimeksi edelleen se 60-65 mutta pääsuutinta joutuu sitten suurentamaan 160 hollille. Tässä tapauksessa parempi tapa on vaihtaa pienemmät sisäkurkut kun suurentaa suuttimia, parantaa kummasti ajettavuutta ja polttoainetaloutta.

 

Voi tietysti olla että on lisäksi laitettu joku tosikiree nokka, sitten isot sisäkurkut, suurennettu tyhjäkäyntisuutinta jne mutta pääsuutin on silloin jäänyt kyllä liian pieneksi.

 

Puavo

Guest Skipi_
Posted

Tuon pitäisi toimia kohtuullisesti 26 tai 28 sisäkurkuilla. Tyhjäkäyntisuuttimeksi 60 voisi riittää, ja samoin kiihdytyspumpuksikin 60. Saman kokoisethan nuo olisi toki syytä keskenään olla :)

Jos sisäkurkut on isommat, esim. 30 tai 32, tyhjäkäyntisuuttimeksi edelleen se 60-65 mutta pääsuutinta joutuu sitten suurentamaan 160 hollille. Tässä tapauksessa parempi tapa on vaihtaa pienemmät sisäkurkut kun suurentaa suuttimia, parantaa kummasti ajettavuutta ja polttoainetaloutta.

 

Voi tietysti olla että on lisäksi laitettu joku tosikiree nokka, sitten isot sisäkurkut, suurennettu tyhjäkäyntisuutinta jne mutta pääsuutin on silloin jäänyt kyllä liian pieneksi.

 

Puavo

Tarkistan huomenna vielä nuo sisäkurkut. Yritän tehdä matalilla kierroksilla hyvin vetävää letkeetä kruiseria, ei mitään kierroskonetta.

 

Nokka tais olla englen w100 jollen väärin muista??..

Kone ei pysyny yhtään tyhjäkäynnillä ilman ryyppyä. Ei edes lämpösenä. Tyhjäkäyntisuuttimien O-renkaista ei ollu kuin perstuneet p***at jäljellä :)

Posted

Jos tyhjäkäyntisuutinten o-renkaat on kaput niin sitten on varmaan muutkin. Vaihtaa kannattaa ainakin:

 

- kiihdytyspumpun suutinten O-renkaat ja fiiberirikat

- Läpän kohdalla kyljessä olevien alipainelähtöjen O-renkaat

- Seoksen säätöneulan o-renkaat

- Tyhjäkäyntisuuttimet menee tosi helposti ainakin osittain tukkoon joka voisi selittää myös osaltaan tuota huonoa toimivuutta tyhjäkäynnillä

 

Engle W100 on kiva ja helppo nokka, eli tuosta voisi pienillä sisäkurkuilla saada hyvinkin toimivan koneen. Mulla on nyt 1641 ja 1955cc koneet W100:lla, molemmat drla tuplilla vääntävät kivasti ihan tyhjäkäynniltä alkaen ja kaupunkivauhtia voi (palliksella) ajaa nelosella.

 

Puavo

Posted

Moposportista vaan 28 sisäkurkut, 65 tyhjäkäyntisuutin toisen kaveriksi ja varalta 60 tyhjät x 2. Ehkä 150 pääsuuttimet jemmaan säätöä varten.

 

Sisäkurkuissa 32 -> 28 virtauspinta-ala pienenee n. 20% jolloin sisään virtaava ilma kiihtyy sisäkurkun kohdalla melkoisesti ja se auttaa pienillä kierroksilla paljon.

 

Noissa nykyisissä tyhjäkäyntisuuttimissa 65 ja 70 vastaava ero on vähän alle 15% joten aika reippaasti nuo on epätasapainossa.

 

65 -> 60 ero on myös noin 15%.

 

Eli vaikka (tyhjäkäynti) suuttimen kokoa pienentää "vain vitosella" niin helposti siinä muutos on kuitenkin toistakymmentä prosenttia.

  • 10 months later...
Posted

Mahtaako toimia 1835cc kone "tehdyillä" 2-r kansilla, käärmeenpesällä ja W130? nokalla?

 

40 mm tuplat

32 sisäkurkut

7850.6 ja 45 (tyhjäkäynti?)

190(ilma?)+9164.3+145(pääsuutin?)

Posted

Voisi toimiakin, nokan parhaaseen tehoalueeseen ei ehkä ihan riitä nuo sisäkurkut mutta eipä noita toinna suurentaakaan tuohon runkokokoon ja koneen kokoon kun voi sitten alhaalta olla ongelmallinen.

 

Tyhjäkäyntisuutin on kirjatiedon mukaan vähän pieni, vastaavasti sitten .3 seosputki sitä rikastaa alhaalta verrattuna tavanomaisempaan .2:een. Vastaavasti taas pääsuutin olisi todennäköisesti vähän iso, mutta sitten taas tuo .3 seosputki laihentaa ylhäältä verrattuna .2:een.

Posted

Seosputki 1. laihenee ylöspäin mentäessä, seosputki 2. rikastuu ylöspäin ja 3. on näiden yhdistelmä eli ei tee kumpaakaan vaan pyrkii menemään lineaarisesti. Siirtämäalueen kuolleen kohdan saa helpommin pois juuri seosputki 3:lla ja tuon seosputken kanssa pitääkin (yleensä) käyttää pienempää tyhkäkäyntisuutinta koska pääsuutinpiirin alkupää on rikkaammalla. Ihan ok:lta vaikuttaa nuo suutinkoot joilla aloittaa, säätämällä ja kokeilemalla sitten paremmin paikalleen.

Posted

Perskules, kävipä tuuri. No kunhan saan vaihdelaatikon akselin tiivisteen (just tilasin) ja 20v sitten turaamani konetilan sähköt keski-ikäiselle hyväksyttävään kuntoon niin pääsee testailemaan. Seosmittarikin asentunee, btw voikohan noita lambdan / Edelbrockin seosmittarin johtoja miten paljon jatkaa?

  • 9 months later...
Posted

Kannattasko suuttimia vaihdella jo kasaus vaiheessa?

1500, 2-reikäset hiukan lasketut kannet,nokka buckpack 4062,taitaa olla vastaava kuin W110.

drla 40,tuplat

kurkut 32

ilma 180

pääsuutin 140

seosputki 9164-2

tyhjäkäynti 60

kiihdytyspumppu 50

Posted

Kannattasko suuttimia vaihdella jo kasaus vaiheessa?

Sisäkurkkuja ainakin pienemmäksi, suosiolla 28:t noin pieneen koneeseen muuten ei toimi alakierroksilla lainkaan. 28 sisäkurkuilla pääsuuttimet jää suureksi, ehkä 125 vois olla hyvä ja tyhjäkäyntiä vois kokeilla 55 jos ei tule kuollutta kohtaa siirtymäalueella. Muuten vaikuttaa ihan hyviltä lähteä liikkeelle.

  • Like 2
Posted

Mitenkäs tuollaseen 1915cc koneeseen jossa c35 nokka, 35.5/32 venttiilit ja tupla drla36. Kannattaako noita 32 sisäkurkkuja edes tarjota vai tilaanko suosiolla pienemmät?

Posted

1835 + C35 + 2kpl 2x40 dellortot toimi hienosti 32 sisäkurkuilla.

 

Lähetetty minun London laitteesta Tapatalkilla

  • 6 months later...
Posted

Pitkään malliin ei ehkä ihan niin helposti mene skeidaa sisälle? En jaksa uskoa että sillä olisi vastaavaa merkitystä kuin imutorvella kun halkaisija on niin pieni, vaikka niinkin muistan lukeneeni. Vastaavasti "Jet doctor" -sarjassa käytännössä tukitaan tyhjäkäyntipuolen ilmanotto kaasarin rungosta lyijyplommeilla ja tilalle tulee tyhjäkäyntipiirin suutinrungon tilalle vähän vastaava konstruktio kuin noissa pitkissä lisäilmasuuttimissa.

Posted

Onko merkitystä suuttimien kokoon sillä, käyttääkö pestävää kromimallisuodatinta vaiko imutorvia puhdistinsukilla?

Posted

Ei ole, molemmat virtaavat vähintään tarpeeksi. Ainoastaan jos kannelisen putsarin ja imutorven väliin ei jää korkeussuunnassa noin puolta imutorven halkaisijasta, voi ahdistaa. Se voi rikastaa korkeilla kierroksilla jolloin esim. lisäilmasuutinta voi joutua suurentamaan. Siinäkin toki parempi vaihtoehto hommata korkeammat putsarit tai vähän matalammat torvet.

  • 2 years later...
Posted

Olisiko jollain kokemusta millä  kaasuttimien suuttimilla kannattaisi lähteä kokeilemaan? Moottori kuplasta jonka koko noin 2100cc, kaasuttimina kulmissa dellorto frd 34. 

  • 4 months later...
Posted
11 hours ago, pas2 said:

Tarkoittaen että laiheneeko tai rikastuuko seos Miten päin? 

Isompi ilmasuutin = enenemmän ilmaa eli seos laihenee.

Posted

Kiitos. Kokeilen pienempää. Jotenkin ajattelin, että saattaa imeä enemmän bensaa isomman ilmamäärän mukana mutta menee ihan johdonmukaisesti. 

Posted

Ja ilmasuuttimen vaikutus vasta 5000rpm yläpuolella jos muutosta hakee 3000-4000rpm kohtaan se on pääsuutin ja sen 3000rpm alla pääasiassa tyhjäkäyntisuutin.

  • 4 months later...
Posted

Pari pikku juttua olis kysymyksiä. Kone on 1745cc ja keski drla 40 menossa paikalleen. Nyt kaasarissa on 30mm sisäkurkut ja kysymys on: onko ne liian isot?

Entä mistä saa imusarjan kumit joissa koot ovat 38/ 44mm?

Posted

Kyllä sen 30 sisäkurkuilla saa ihan hyvin toimimaan, 28 voisi toimia ihan alakierroksilla helpommin mutta tuskin kovin kummoista ongelmaa.

 

Noihin keskikaasarien imareihin käy yleensä ihan tavalliset kumit, kun pässinsarvet ovat harvemmin vakiosta poikkeavia. Mutta vakiot on sisähalkaisijaltaan ~33/41 joten onhan tuossa jonkunmoinen ero. Sama tuumissa 1,25" / 1,5". Ilmeisesti "Intake Boots, 1 5/8" olisi oikea mutta niitä ei näytä oikein missään olevan myynnissä.

  • 4 weeks later...
Posted

1915, c35, kairatut kannet 32/35 venttiilein, pikkukärmes.

 

Tulossa yhdellä drla 40, sisäkurkut 30, katukäyttöön.

 

Millaisilla suuttimilla/putkilla päästään aloittamaan?

Posted

60-65 tyhjäkäynti, 140-155 väliltä hyvin todennäköisesti pääsuuttimet.

 

Pääsuutinrunko normaali .2 tai jos sattuu tuurillaan olemaan paikallaan niin .3 voisi olla myös hyvä. Kiihdytyspumpun suuttimet voi joutua suurentamaan todennäköisestä 35-45 välistä jonnekin 50-55 tienoille.

 

Vähänkin viileällä tai kostealla kelillä imusarjan lämmitys olisi syytä olla edes jollain tapaa toimiva, mutta kaikkiaan kuullostaa varsin toimivalta. Huipputeho asettunee 4500 kierroksen kohdalle. Nurkkatuplilla saisi vähän lisää vääntöä koko alueelle, mutta pieni venakoko rajoittanee huipputehoa yläkierroksilla, tuskin nousisi huipputehon kierrosalue 5000 yli tuplillakaan. Näihin nokka täsmää kyllä.

  • Like 1
Posted (edited)

Mulle uusi kupla ja menin kurkkaamaan kaasareihin...

Koneena 1776cc, kaksreikä kansilla ja tupla DRLA40 kaasareilla, nokista yms ei mitään hajua.

 

Paikallaan on kaikille sylintereille 60 tyhjäkäyntisuuttimet ja 9164.2 seosputket.

Siihen ne yhtäläisyydet taitavat sitten jäädäkin.

 

Muut suuttimet on:

1. sylinteri: 180 ilma + 160 pää

2. sylinteri: 200 ilma + 125 pää

3. sylinteri: 210 ilma + 128 pää

4. sylinteri: 185 ilma + 162 pää

 

Onkohan tässä jotain korkeampaa logiikkaa taustalla, vai tungettu kiinni vain jotkut mitkä sattui löytymään laatikon pohjilta?

Mikähän olisi hyvä kombo lähteä kokeilemaan jos haluaa kaikki samoiksi?

 

Toisaalta mietin kyllä, että pitäisikö hypätä suoraan CB:n Dellorto update-kittiin?

Siinähän tulis kaikki kerralla ja käsittääkseni tuota päivitystä kehutaan muutenkin.

 

 

Edited by avut_on
Posted (edited)

Kurkkaa vielä sisäkurkkujen koko. Pääsuutin n. 4 x sisäkurkku eli 30 kurkuille 120 suuttimet. Noi 162 suuttimet ovat aivan liian isot, tai sitten sulla on 36 sisäkurkut jotka ovat myös aivan liian isot ellei tuossa ole joku 7500 rpm nokka... Tuplille tyhjäkäynti yleensä 50-55. 

Edit: ja kuten aiemmissa viesteissä oli, yhdelle kaasuttimelle isompaa suutinta mutta sullahan oli tuplat.

Edited by Anssi
  • Like 2
Posted

Kurkut kurkattu! Sisäkurkut oli numero 32.

Pääsuuttimet näytti saman kokoisilta ja oli suuruusluokassa 1,2 mm halkaisijaltaan (työntömitan kanssa arvioiden).

Ilmasuuttimet näytti siltä, että ne on ensin valettu umpeen ja sitten porattu uusi reikä. Vaikea sanoa sen koosta, näytti pienemmiltä kuin pääsuuttimien reiät.

 

Taidan tilailla uudet suuttimet, niin on joku luotettava lähtöpiste säädöille.

32 sisäkurkuille siis ilmeisesti luokkaa 128 pääsuuttimet ja vois hommata vaikka vähän pienemmät tyhjäkäyntisuuttimetkin.

Minkä kokoisilla lisäilmasuuttimilla kannattais lähteä liikkeelle?

 

Posted

Käytännössä on havaittu että 30-32 sisäkurkuilla 125-130 pääsuuttimet jättää vielä vähän laihalle pienemmässäkin koneessa, vaikka ne kirjan mukaan olisivatkin sinänsä oikeat. 135-140 on miun veikkaus toimivimmasta pääsuuttimesta. Tämä voi johtua esim. nykybensasta jossa etanolia enemmän.

 

60 tyhjät toimii todennäköisesti suoraan hyvin, niitä ei välttämättä tarvitse edes vaihtaa. Lisäilmasuuttimeksi vakio 180.

 

...ja nuo pää- ja lisäilman suutinkoot silloin kun pääsuuttimen runko on .2 -loppuinen.

 

Lisäksi jos purat kaasareita niin katso kiihdytyspumpun kalvon kunto ja bensapinnan taso. Kun neulaventtiili sulkee silloin kun koho on vaakatasossa, pinta on hyvä. Säätö taivuttamalla pientä liparetta kohon saranasta. Uudet kiihdytyspumpun kalvot on helppo vaihtaa, ja kestävät nykybensaa (tai jopa e85) mainiosti vaikka amerikan palstalla olivatkin sitä mieltä että parissa kuussa entiset 😄

  • Like 2

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...