Guest py_ry Posted September 26, 2012 Share Posted September 26, 2012 tarvis saada neuvoja suuttimien valintaan.. kone on 87 männillä englen W100 nokalla, kansia on hivenen laskettu ja kanavat avarrettu, venttiilit vakiot, keski dellorto drla 40mm. minkä kokoiset kurkut ja suuttimet pitäis laittaa kaasariin ? Quote Link to comment
KalleJ Posted September 28, 2012 Share Posted September 28, 2012 Itsellä melkein identtinen kombo seuraavilla kamoilla: - kurkut 28 - pääsuuttimet 145 - tyhjäkäynti 65 - 9164.2 emulsio - kiihdytyspumppu 50 - lisäilma 180 Toimii melko lailla nappiin. Quote Link to comment
Guest py_ry Posted September 28, 2012 Share Posted September 28, 2012 itellä ei ollu hajuakaan millä lähteä kokeilemaan. täytyypä tilata tuota kokoa olevat suuttimet. Quote Link to comment
Guest py_ry Posted October 5, 2012 Share Posted October 5, 2012 paikallaan oli 32 kurkut tyhjäkäynti 80 pääsuutin 200 emulsio putkenpäässä? kiihdytyspumppu 75 käsittääkseni turhan suuret vakio koneeseen..? väärät säädöt kaasarissa oli hyvin todennäköinen syy tehtyyn kone remonttiin :D Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted October 5, 2012 Share Posted October 5, 2012 On nuo vakiohkon kokoiseen koneeseen kyllä aivan liian isot, olkoonkon keskikaasari, ja mainitsemasi 200 suutin hyvin todennäköisesti lisäilma. Kurkkaa vielä sen emulsioputken alapäästä se pääsuutin, voihan sekin 200 olla mutta tuskinpa olisi käynyt enää koko kone kierroksilla. Veikkaan että pääsuutin on jotain 160 ja sekin tosiaan turhan iso. KalleJ:n mainitsemat suuttimet ja sisäkurkut hyvinkin kohdallaan kirja-arvojenkin mukaan. Puavo Quote Link to comment
Guest py_ry Posted October 5, 2012 Share Posted October 5, 2012 On nuo vakiohkon kokoiseen koneeseen kyllä aivan liian isot, olkoonkon keskikaasari, ja mainitsemasi 200 suutin hyvin todennäköisesti lisäilma. Kurkkaa vielä sen emulsioputken alapäästä se pääsuutin, voihan sekin 200 olla mutta tuskinpa olisi käynyt enää koko kone kierroksilla. Veikkaan että pääsuutin on jotain 160 ja sekin tosiaan turhan iso. KalleJ:n mainitsemat suuttimet ja sisäkurkut hyvinkin kohdallaan kirja-arvojenkin mukaan. emulsio putken alapäässä oleva suutin oli 200.. kone ei käynytkään tasaisesti tyhjäkäyntiä, ja tasaisella kaasulla nyki vain. :D Quote Link to comment
Guest Skipi_ Posted May 12, 2015 Share Posted May 12, 2015 Nostetaas vanhaa aihetta: Itellä 1776cc(90,5/69), 2-reikäkannet 35,5/32-venoilla ja keskidellorto drla40. Pääsuutin 140 Seosputki 9164.2 Ilmasuutin 180 Tyhjäkäyntisuutin 65 ja toinen 70??? Kiihdytyspumppu 70 Neulaventtiilissä lukee 250??? Tivareiden vaihto edessä ja mietin että onko nuo yhtään oikein? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted May 12, 2015 Share Posted May 12, 2015 Tuon pitäisi toimia kohtuullisesti 26 tai 28 sisäkurkuilla. Tyhjäkäyntisuuttimeksi 60 voisi riittää, ja samoin kiihdytyspumpuksikin 60. Saman kokoisethan nuo olisi toki syytä keskenään olla :)Jos sisäkurkut on isommat, esim. 30 tai 32, tyhjäkäyntisuuttimeksi edelleen se 60-65 mutta pääsuutinta joutuu sitten suurentamaan 160 hollille. Tässä tapauksessa parempi tapa on vaihtaa pienemmät sisäkurkut kun suurentaa suuttimia, parantaa kummasti ajettavuutta ja polttoainetaloutta. Voi tietysti olla että on lisäksi laitettu joku tosikiree nokka, sitten isot sisäkurkut, suurennettu tyhjäkäyntisuutinta jne mutta pääsuutin on silloin jäänyt kyllä liian pieneksi. Puavo Quote Link to comment
Guest Skipi_ Posted May 12, 2015 Share Posted May 12, 2015 Tuon pitäisi toimia kohtuullisesti 26 tai 28 sisäkurkuilla. Tyhjäkäyntisuuttimeksi 60 voisi riittää, ja samoin kiihdytyspumpuksikin 60. Saman kokoisethan nuo olisi toki syytä keskenään olla :) Jos sisäkurkut on isommat, esim. 30 tai 32, tyhjäkäyntisuuttimeksi edelleen se 60-65 mutta pääsuutinta joutuu sitten suurentamaan 160 hollille. Tässä tapauksessa parempi tapa on vaihtaa pienemmät sisäkurkut kun suurentaa suuttimia, parantaa kummasti ajettavuutta ja polttoainetaloutta. Voi tietysti olla että on lisäksi laitettu joku tosikiree nokka, sitten isot sisäkurkut, suurennettu tyhjäkäyntisuutinta jne mutta pääsuutin on silloin jäänyt kyllä liian pieneksi. Puavo Tarkistan huomenna vielä nuo sisäkurkut. Yritän tehdä matalilla kierroksilla hyvin vetävää letkeetä kruiseria, ei mitään kierroskonetta. Nokka tais olla englen w100 jollen väärin muista??.. Kone ei pysyny yhtään tyhjäkäynnillä ilman ryyppyä. Ei edes lämpösenä. Tyhjäkäyntisuuttimien O-renkaista ei ollu kuin perstuneet p***at jäljellä :) Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted May 13, 2015 Share Posted May 13, 2015 Jos tyhjäkäyntisuutinten o-renkaat on kaput niin sitten on varmaan muutkin. Vaihtaa kannattaa ainakin: - kiihdytyspumpun suutinten O-renkaat ja fiiberirikat - Läpän kohdalla kyljessä olevien alipainelähtöjen O-renkaat - Seoksen säätöneulan o-renkaat - Tyhjäkäyntisuuttimet menee tosi helposti ainakin osittain tukkoon joka voisi selittää myös osaltaan tuota huonoa toimivuutta tyhjäkäynnillä Engle W100 on kiva ja helppo nokka, eli tuosta voisi pienillä sisäkurkuilla saada hyvinkin toimivan koneen. Mulla on nyt 1641 ja 1955cc koneet W100:lla, molemmat drla tuplilla vääntävät kivasti ihan tyhjäkäynniltä alkaen ja kaupunkivauhtia voi (palliksella) ajaa nelosella. Puavo Quote Link to comment
Guest Skipi_ Posted May 13, 2015 Share Posted May 13, 2015 Perhana siel oli 32 sisäkurkut... Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted May 13, 2015 Share Posted May 13, 2015 Moposportista vaan 28 sisäkurkut, 65 tyhjäkäyntisuutin toisen kaveriksi ja varalta 60 tyhjät x 2. Ehkä 150 pääsuuttimet jemmaan säätöä varten. Sisäkurkuissa 32 -> 28 virtauspinta-ala pienenee n. 20% jolloin sisään virtaava ilma kiihtyy sisäkurkun kohdalla melkoisesti ja se auttaa pienillä kierroksilla paljon. Noissa nykyisissä tyhjäkäyntisuuttimissa 65 ja 70 vastaava ero on vähän alle 15% joten aika reippaasti nuo on epätasapainossa. 65 -> 60 ero on myös noin 15%. Eli vaikka (tyhjäkäynti) suuttimen kokoa pienentää "vain vitosella" niin helposti siinä muutos on kuitenkin toistakymmentä prosenttia. Quote Link to comment
pas2 Posted March 15, 2016 Share Posted March 15, 2016 Mahtaako toimia 1835cc kone "tehdyillä" 2-r kansilla, käärmeenpesällä ja W130? nokalla? 40 mm tuplat 32 sisäkurkut 7850.6 ja 45 (tyhjäkäynti?) 190(ilma?)+9164.3+145(pääsuutin?) Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted March 15, 2016 Share Posted March 15, 2016 Voisi toimiakin, nokan parhaaseen tehoalueeseen ei ehkä ihan riitä nuo sisäkurkut mutta eipä noita toinna suurentaakaan tuohon runkokokoon ja koneen kokoon kun voi sitten alhaalta olla ongelmallinen. Tyhjäkäyntisuutin on kirjatiedon mukaan vähän pieni, vastaavasti sitten .3 seosputki sitä rikastaa alhaalta verrattuna tavanomaisempaan .2:een. Vastaavasti taas pääsuutin olisi todennäköisesti vähän iso, mutta sitten taas tuo .3 seosputki laihentaa ylhäältä verrattuna .2:een. Quote Link to comment
metake Posted March 15, 2016 Share Posted March 15, 2016 Seosputki 1. laihenee ylöspäin mentäessä, seosputki 2. rikastuu ylöspäin ja 3. on näiden yhdistelmä eli ei tee kumpaakaan vaan pyrkii menemään lineaarisesti. Siirtämäalueen kuolleen kohdan saa helpommin pois juuri seosputki 3:lla ja tuon seosputken kanssa pitääkin (yleensä) käyttää pienempää tyhkäkäyntisuutinta koska pääsuutinpiirin alkupää on rikkaammalla. Ihan ok:lta vaikuttaa nuo suutinkoot joilla aloittaa, säätämällä ja kokeilemalla sitten paremmin paikalleen. Quote Link to comment
pas2 Posted March 15, 2016 Share Posted March 15, 2016 Perskules, kävipä tuuri. No kunhan saan vaihdelaatikon akselin tiivisteen (just tilasin) ja 20v sitten turaamani konetilan sähköt keski-ikäiselle hyväksyttävään kuntoon niin pääsee testailemaan. Seosmittarikin asentunee, btw voikohan noita lambdan / Edelbrockin seosmittarin johtoja miten paljon jatkaa? Quote Link to comment
Airaksa Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 Kannattasko suuttimia vaihdella jo kasaus vaiheessa? 1500, 2-reikäset hiukan lasketut kannet,nokka buckpack 4062,taitaa olla vastaava kuin W110. drla 40,tuplat kurkut 32 ilma 180 pääsuutin 140 seosputki 9164-2 tyhjäkäynti 60 kiihdytyspumppu 50 Quote Link to comment
metake Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 Kannattasko suuttimia vaihdella jo kasaus vaiheessa? Sisäkurkkuja ainakin pienemmäksi, suosiolla 28:t noin pieneen koneeseen muuten ei toimi alakierroksilla lainkaan. 28 sisäkurkuilla pääsuuttimet jää suureksi, ehkä 125 vois olla hyvä ja tyhjäkäyntiä vois kokeilla 55 jos ei tule kuollutta kohtaa siirtymäalueella. Muuten vaikuttaa ihan hyviltä lähteä liikkeelle. 2 Quote Link to comment
Guest Tuomo Posted January 12, 2017 Share Posted January 12, 2017 Mitenkäs tuollaseen 1915cc koneeseen jossa c35 nokka, 35.5/32 venttiilit ja tupla drla36. Kannattaako noita 32 sisäkurkkuja edes tarjota vai tilaanko suosiolla pienemmät? Quote Link to comment
metake Posted January 12, 2017 Share Posted January 12, 2017 1835 + C35 + 2kpl 2x40 dellortot toimi hienosti 32 sisäkurkuilla. Lähetetty minun London laitteesta Tapatalkilla Quote Link to comment
nyki Posted July 25, 2017 Share Posted July 25, 2017 Miksi lisäilmasuutinta on sekä matalaa että pitkää mallia? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted July 25, 2017 Share Posted July 25, 2017 Pitkään malliin ei ehkä ihan niin helposti mene skeidaa sisälle? En jaksa uskoa että sillä olisi vastaavaa merkitystä kuin imutorvella kun halkaisija on niin pieni, vaikka niinkin muistan lukeneeni. Vastaavasti "Jet doctor" -sarjassa käytännössä tukitaan tyhjäkäyntipuolen ilmanotto kaasarin rungosta lyijyplommeilla ja tilalle tulee tyhjäkäyntipiirin suutinrungon tilalle vähän vastaava konstruktio kuin noissa pitkissä lisäilmasuuttimissa. Quote Link to comment
nyki Posted July 25, 2017 Share Posted July 25, 2017 Onko merkitystä suuttimien kokoon sillä, käyttääkö pestävää kromimallisuodatinta vaiko imutorvia puhdistinsukilla? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted July 26, 2017 Share Posted July 26, 2017 Ei ole, molemmat virtaavat vähintään tarpeeksi. Ainoastaan jos kannelisen putsarin ja imutorven väliin ei jää korkeussuunnassa noin puolta imutorven halkaisijasta, voi ahdistaa. Se voi rikastaa korkeilla kierroksilla jolloin esim. lisäilmasuutinta voi joutua suurentamaan. Siinäkin toki parempi vaihtoehto hommata korkeammat putsarit tai vähän matalammat torvet. Quote Link to comment
Izmou Posted July 15, 2020 Share Posted July 15, 2020 Olisiko jollain kokemusta millä kaasuttimien suuttimilla kannattaisi lähteä kokeilemaan? Moottori kuplasta jonka koko noin 2100cc, kaasuttimina kulmissa dellorto frd 34. Quote Link to comment
pas2 Posted November 27, 2020 Share Posted November 27, 2020 Mitäs jos vaihtaa ilmasuutin 180-190 tai toisinpäin ilman muita muutoksia? On aika pienestä kii Quote Link to comment
pas2 Posted November 29, 2020 Share Posted November 29, 2020 Tarkoittaen että laiheneeko tai rikastuuko seos Miten päin? Quote Link to comment
x-pj Posted November 30, 2020 Share Posted November 30, 2020 11 hours ago, pas2 said: Tarkoittaen että laiheneeko tai rikastuuko seos Miten päin? Isompi ilmasuutin = enenemmän ilmaa eli seos laihenee. Quote Link to comment
pas2 Posted December 4, 2020 Share Posted December 4, 2020 Kiitos. Kokeilen pienempää. Jotenkin ajattelin, että saattaa imeä enemmän bensaa isomman ilmamäärän mukana mutta menee ihan johdonmukaisesti. Quote Link to comment
Tutkija Posted December 4, 2020 Share Posted December 4, 2020 Ja ilmasuuttimen vaikutus vasta 5000rpm yläpuolella jos muutosta hakee 3000-4000rpm kohtaan se on pääsuutin ja sen 3000rpm alla pääasiassa tyhjäkäyntisuutin. Quote Link to comment
Mika-eno Posted April 17, 2021 Share Posted April 17, 2021 Pari pikku juttua olis kysymyksiä. Kone on 1745cc ja keski drla 40 menossa paikalleen. Nyt kaasarissa on 30mm sisäkurkut ja kysymys on: onko ne liian isot? Entä mistä saa imusarjan kumit joissa koot ovat 38/ 44mm? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted April 18, 2021 Share Posted April 18, 2021 Kyllä sen 30 sisäkurkuilla saa ihan hyvin toimimaan, 28 voisi toimia ihan alakierroksilla helpommin mutta tuskin kovin kummoista ongelmaa. Noihin keskikaasarien imareihin käy yleensä ihan tavalliset kumit, kun pässinsarvet ovat harvemmin vakiosta poikkeavia. Mutta vakiot on sisähalkaisijaltaan ~33/41 joten onhan tuossa jonkunmoinen ero. Sama tuumissa 1,25" / 1,5". Ilmeisesti "Intake Boots, 1 5/8" olisi oikea mutta niitä ei näytä oikein missään olevan myynnissä. Quote Link to comment
jarkki86 Posted May 13, 2021 Share Posted May 13, 2021 1915, c35, kairatut kannet 32/35 venttiilein, pikkukärmes. Tulossa yhdellä drla 40, sisäkurkut 30, katukäyttöön. Millaisilla suuttimilla/putkilla päästään aloittamaan? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted May 14, 2021 Share Posted May 14, 2021 60-65 tyhjäkäynti, 140-155 väliltä hyvin todennäköisesti pääsuuttimet. Pääsuutinrunko normaali .2 tai jos sattuu tuurillaan olemaan paikallaan niin .3 voisi olla myös hyvä. Kiihdytyspumpun suuttimet voi joutua suurentamaan todennäköisestä 35-45 välistä jonnekin 50-55 tienoille. Vähänkin viileällä tai kostealla kelillä imusarjan lämmitys olisi syytä olla edes jollain tapaa toimiva, mutta kaikkiaan kuullostaa varsin toimivalta. Huipputeho asettunee 4500 kierroksen kohdalle. Nurkkatuplilla saisi vähän lisää vääntöä koko alueelle, mutta pieni venakoko rajoittanee huipputehoa yläkierroksilla, tuskin nousisi huipputehon kierrosalue 5000 yli tuplillakaan. Näihin nokka täsmää kyllä. 1 Quote Link to comment
avut_on Posted May 16, 2021 Share Posted May 16, 2021 (edited) Mulle uusi kupla ja menin kurkkaamaan kaasareihin... Koneena 1776cc, kaksreikä kansilla ja tupla DRLA40 kaasareilla, nokista yms ei mitään hajua. Paikallaan on kaikille sylintereille 60 tyhjäkäyntisuuttimet ja 9164.2 seosputket. Siihen ne yhtäläisyydet taitavat sitten jäädäkin. Muut suuttimet on: 1. sylinteri: 180 ilma + 160 pää 2. sylinteri: 200 ilma + 125 pää 3. sylinteri: 210 ilma + 128 pää 4. sylinteri: 185 ilma + 162 pää Onkohan tässä jotain korkeampaa logiikkaa taustalla, vai tungettu kiinni vain jotkut mitkä sattui löytymään laatikon pohjilta? Mikähän olisi hyvä kombo lähteä kokeilemaan jos haluaa kaikki samoiksi? Toisaalta mietin kyllä, että pitäisikö hypätä suoraan CB:n Dellorto update-kittiin? Siinähän tulis kaikki kerralla ja käsittääkseni tuota päivitystä kehutaan muutenkin. Edited May 16, 2021 by avut_on Quote Link to comment
ajomies Posted May 16, 2021 Share Posted May 16, 2021 Näyttääkö silmällä samankokoisilta, jokuhan on voinut porata kaikki Quote Link to comment
Anssi Posted May 16, 2021 Share Posted May 16, 2021 (edited) Kurkkaa vielä sisäkurkkujen koko. Pääsuutin n. 4 x sisäkurkku eli 30 kurkuille 120 suuttimet. Noi 162 suuttimet ovat aivan liian isot, tai sitten sulla on 36 sisäkurkut jotka ovat myös aivan liian isot ellei tuossa ole joku 7500 rpm nokka... Tuplille tyhjäkäynti yleensä 50-55. Edit: ja kuten aiemmissa viesteissä oli, yhdelle kaasuttimelle isompaa suutinta mutta sullahan oli tuplat. Edited May 16, 2021 by Anssi 2 Quote Link to comment
avut_on Posted May 19, 2021 Share Posted May 19, 2021 Kurkut kurkattu! Sisäkurkut oli numero 32. Pääsuuttimet näytti saman kokoisilta ja oli suuruusluokassa 1,2 mm halkaisijaltaan (työntömitan kanssa arvioiden). Ilmasuuttimet näytti siltä, että ne on ensin valettu umpeen ja sitten porattu uusi reikä. Vaikea sanoa sen koosta, näytti pienemmiltä kuin pääsuuttimien reiät. Taidan tilailla uudet suuttimet, niin on joku luotettava lähtöpiste säädöille. 32 sisäkurkuille siis ilmeisesti luokkaa 128 pääsuuttimet ja vois hommata vaikka vähän pienemmät tyhjäkäyntisuuttimetkin. Minkä kokoisilla lisäilmasuuttimilla kannattais lähteä liikkeelle? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted May 20, 2021 Share Posted May 20, 2021 Käytännössä on havaittu että 30-32 sisäkurkuilla 125-130 pääsuuttimet jättää vielä vähän laihalle pienemmässäkin koneessa, vaikka ne kirjan mukaan olisivatkin sinänsä oikeat. 135-140 on miun veikkaus toimivimmasta pääsuuttimesta. Tämä voi johtua esim. nykybensasta jossa etanolia enemmän. 60 tyhjät toimii todennäköisesti suoraan hyvin, niitä ei välttämättä tarvitse edes vaihtaa. Lisäilmasuuttimeksi vakio 180. ...ja nuo pää- ja lisäilman suutinkoot silloin kun pääsuuttimen runko on .2 -loppuinen. Lisäksi jos purat kaasareita niin katso kiihdytyspumpun kalvon kunto ja bensapinnan taso. Kun neulaventtiili sulkee silloin kun koho on vaakatasossa, pinta on hyvä. Säätö taivuttamalla pientä liparetta kohon saranasta. Uudet kiihdytyspumpun kalvot on helppo vaihtaa, ja kestävät nykybensaa (tai jopa e85) mainiosti vaikka amerikan palstalla olivatkin sitä mieltä että parissa kuussa entiset 😄 2 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.