MicaL Posted August 3, 2013 Author Posted August 3, 2013 Täydellä tankilla n. 0.022 juohtuen bensiinin vettä pienemmästä tiheydestä :smile: Mul on Jetin vesibensaa, siinä on kuulemma ainakin puolet vettä :D Quote
pko Posted August 3, 2013 Posted August 3, 2013 Mulla tollanen ilman paineensäädintä ollut jo 3 kesää ilman ongelmia.Moottori on 1,6 kaasarina pict 34 ei ole tulvimista,tai mitään vuotoja esiintynyt.Kaasari vanha, johon laitettu korjaussarja.Ostin ton Free Technics:ltä kun mekaaninen hajos,ei ole tarvinnut katua hankintaa.Äänikin on ihan siedettävä,ei kuulu kyllä moottorin käydessä/käymättä häiritsevästi.Itse lisäsin vielä ennen tota suodatinta siihen toisen vaihdettavan suodattimen. Quote
MicaL Posted November 22, 2013 Author Posted November 22, 2013 Oho, kesä meni ajellessa ... (n. 7000 km) Kai se täytyy taas purkaa osiksi ja tehdä ensivuoden malli :) vm. 2013: vm. 2014, jotain ehkä tämmöstä, tai sitten jotain ihan muuta: Quote
Neanterdaali Posted November 22, 2013 Posted November 22, 2013 Kyllä täytyy sanoa että tässä projektissa nähdään miten toteutuu sanonta "toiset tekee mitä osaa ja toiset tekee mitä haluaa!" Aivan älyttömän hieno pyörä! Virtaa rukkasiin tulevalle talvikaudelle! Quote
Hebster52 Posted November 22, 2013 Posted November 22, 2013 Hitsinhieno tämänvuoden versio kans! Quote
non-hippy Posted November 22, 2013 Posted November 22, 2013 hyvältä näytti ajossakin,, kun viime kesänä eksyttiin samalle maaseututielle moottoripyöräilyn merkeissä. Tarjoamani lokasuojat löytyy Liedossa tallista,, jos kaipaat aihioita visiointiin yms. Terv. Vierun bussikuski Quote
Kujis Posted November 22, 2013 Posted November 22, 2013 Jäätävän hieno pyörä, älä mee noita 5 gallonan (vai kolmen) H-D:n tankkeja muuttamaan. Jos nyt väkisin jotain (rakentavaa) kiritiikkiä keksii niin noi takaiskarit kun on noi pystyssä niin se vähän ottaa silmään. Näytti 2014 mallissa jo muttuneen. Quote
MicaL Posted November 23, 2013 Author Posted November 23, 2013 Tarjoamani lokasuojat löytyy Liedossa tallista,, jos kaipaat aihioita visiointiin yms. Terv. Vierun bussikuski Kiitos, kiitos, tulen mielelläni tsekkaamaan, laitan yv:tä niin sovitaan tarkemmin. Quote
MicaL Posted November 23, 2013 Author Posted November 23, 2013 Jäätävän hieno pyörä, älä mee noita 5 gallonan (vai kolmen) H-D:n tankkeja muuttamaan. Jos nyt väkisin jotain (rakentavaa) kiritiikkiä keksii niin noi takaiskarit kun on noi pystyssä niin se vähän ottaa silmään. Näytti 2014 mallissa jo muttuneen. Joo, toi tankkijuttu on vielä ihan hakusessa. Saataa hyvinkin olla, että säilyy sama tankki jos ei saa kehiteltyä mitään parempaa. Periaatteessa olen ihan tyytyväinen nykyiseen tankkiin, mutta on vaan jotenkin liian pystyssä ja korkealla. Alemmaksi ei toistaiseksi saa kun mm. kuplan oma öljynlauhdutin ottaa jo nyt kiinni tankkiin. Yksi vaihtoehto on siirtää lauhdutin muualle. Ja kyllä, noi alkuperäiset takaiskarin paikat on myös mua aina häirinnyt. Yritänkin talvella saada jotain parannusta tuohonkin. Ja lokarit on pakko laittaa, alkaa tuo ainainen kurapyykki kyllästyttää... Rakentava kritiikki ja mielipiteet ovat aina olleet mulle vähintäänkin yhtä tärkeitä kuin pelkät kehut. Ei ainakaan nämä mun rakennelmat ole koskaan perustuneet pelkästään omiin ideoihin. Omien ideoiden toeuttaminen on mukavaa, mutta kyllä niiden hyvien ideoiden varastaminenkin tuntuu hyvältä :) Quote
MicaL Posted December 2, 2013 Author Posted December 2, 2013 No niin. Nyt on alettu veivata noita vaihteiston ja perän välityksiä. Viime kesän ajelin niin tiuhoilla välityksillä, ettei oikein yli yhdeksääkymppiä viitsinyt ajaa, ainakaan pidempiä matkoja. Ensi kesänä tarkoitus tehdä "vähän" pidempi reissu ja pitäisi saada tuo kulkupuoli kuntoon. Ei siis mitään kovia huippunopeuksia, mutta kierrokset mukavan alas matkanopeuksiin. Edelliseen liittyen kaipaisinkin mielipiteitä kuplan vakiokoneen minimikierrosnopeudesta jolla voisi ajella pitkiäkin matkoja niin että voitelu vielä pelaa moitteettomasti. Olen kesän aikana kuullut muutamilta volkkarimiehiltä, että kierrokset tulee olla riittävän korkeat ettei joku laakeri leikkaa kiinni, en kyllä muista minkä pytyn ja mikä laakeri :) Onko oikeaa tietoa vai ihan höpönhöpöä? Eli onko kokemusta tai ehdotuksia? Vääntöä tuntuisi riittävän tosi pienillekin kierroksille mutta kai se raja jossain kulkee. Quote
-tipi- Posted December 2, 2013 Posted December 2, 2013 Eiköhän ne kierrokset pidä autokäytössä olla korkeammalla puhaltimen pyörimisnopeuden ylläpitämiseksi. Sullahan ei tuossa flektiä ole, eikä konekaan joudu ponnistelemaan niin kovasti kevyemmässä pyörässä, kuin mitä autossa joutuu. Quote
MicaL Posted December 25, 2013 Author Posted December 25, 2013 Pitäisi kunnostella tuota vanhaa konetta ja yhdeksi vaihtoehdoksi tuli vaihtaa koko kone toiseen. Nykyinen kone on F-lohkoinen 1300 kuutioinen peruskone. Jos vaihdan bussin B-lohkoisen 1600 kuutiosien koneen vanhan tilalle, niin mitä asennusmurheita tiedossa? Onko koneet ulkoisilta mitoiltaan aivan samanlaiset, erilaiset vai jotain siltä väliltä? Tässä kasa tyhmiä kysymyksiä kun en ole vielä tuollaista B-lohkoa nähnyt livenä: Onko kansissa imu- ja pakosarjan kiinnitykset samanlaiset ja samoilla etäisyyksillä toisistaan, eli sopiiko nykyinen imusarja ja pakoputket heittämällä? Molemmat koneet ainakin yksireikäkansilla, mutta ovatko mitoiltaan kuitenkin erilaiset? Ilmeisesti tuo moottorin etupään kiinnitys täytyy ainakin muuttaa kun on tuo kiinnityskorvake A? Vai saiskohan rälläköimällä samanlaiseksi kuin vanhakin? Eli onkohan M8 läpipultti molemmissa lohkoissa silti samalla kohdalla? Entä pitäisikö nykyinen muokattu vauhtipyörän sopia suoraan uuteen koneeseen? Quote
vwagen Posted December 25, 2013 Posted December 25, 2013 Ulkoiset mitat ja imu/pakosarjojen kiinnitykset samanlaiset,ainoa ero noissa kampikammioissa on juuri tuo takakannatinraudan kiinnitys,pultti on sama ja samassa kohtaa. Quote
MicaL Posted December 29, 2013 Author Posted December 29, 2013 Nyt olis hommattuna tuo 1,6 litrainen vaihtokone ja tarkoitus ottaa vanhasta koneesta tuo "hybridivauhtipyörä" ja vaihtaa tuohon uuteen koneeseen. Tuota volkkarin ja dneprin yhdistelmävauhtipyörää en ole koskaan tasapainoittanut ja ajattelin, että nyt sen voisi samalla tehdä kun vaihtaa toiseen koneeseen. Mitenkäs tuo pelkkä vauhtis tasapainoitetaan? Tarvitseeko koneistamolla olla joku volsun adapteri että saa kiinni tasapainoituskoneeseen vai onnistuuko ilmankin? Eli onnistuuko periaatteessa melkein kaikissa paikoissa joissa mahdollisuus tasapainoitukseen ja mitähän tuosta operaatiosta olis järkevää noin suurinpiirtein maksaa? Jos tulee mieleen joku sopiva paikka turunseudulla niin siitäkin saa vinkata. Eli vauhtiksen "napa" on kuplasta ja muu osa nepparista: Quote
MicaL Posted January 1, 2014 Author Posted January 1, 2014 Tänään avattu ajokausi 2014 ja otettu viimeiset savut vanhasta koneesta. Oli vähän kylmä ajella ilman lämmönvaihtimia... Quote
Bubble-70 Posted January 1, 2014 Posted January 1, 2014 Mitenkäs tuo pelkkä vauhtis tasapainoitetaan? Tarvitseeko koneistamolla olla joku volsun adapteri että saa kiinni tasapainoituskoneeseen vai onnistuuko ilmankin? Eli onnistuuko periaatteessa melkein kaikissa paikoissa joissa mahdollisuus tasapainoitukseen ja mitähän tuosta operaatiosta olis järkevää noin suurinpiirtein maksaa? Jos tulee mieleen joku sopiva paikka turunseudulla niin siitäkin saa vinkata Oma vauhtipyöräni tasapainoitettiin kaarinassa sijaitsevassa firmassa nimeltä Moottorikoneistus Ojala Oy. Maksoi 80€ vuonna 2012, tosin vauhtipyörässä oli kampi ja asetelma kiinni. Nämä tasapainoitettiin yhdessä ja myöskin jokainen osa erikseen. Yhden parin kansia kyseinen pulju myöskin koneistanut minulle. Itse koneistus tapahtuu kuitenkin helsingissä,tai ainakin silloin, jonka vuoksi työssä menee pari ekstra päivää riippuen ruuhkasta. Uskallan siis oman kokemuksen pohjalta suositella. Ja uskoisin kyllä, että kykenevät tasapainottamaan tuon sinun spesiaali vauhtiksenkin. Moottorikoneistus Ojala Oy Quote
MicaL Posted January 5, 2014 Author Posted January 5, 2014 (edited) Oma vauhtipyöräni tasapainoitettiin kaarinassa sijaitsevassa firmassa nimeltä Moottorikoneistus Ojala Oy. Maksoi 80€ vuonna 2012, tosin vauhtipyörässä oli kampi ja asetelma kiinni. Nämä tasapainoitettiin yhdessä ja myöskin jokainen osa erikseen. Ojalan hinta hieman pompsahtanut. Nyt pelkkä vauhtiksen tasapainoitus noin 70 euroa. Edited January 5, 2014 by MicaL Quote
Bubble-70 Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 Ojalan hinta hieman pompsahtanut. Nyt pelkkä vauhtiksen tasapainoitus noin 70 euroa. Håpsanssaa 1 Quote
MicaL Posted January 8, 2014 Author Posted January 8, 2014 Jep, kysyin myös sieltä ja parista muusta paikasta. Kaikissa noin 60-70 euroa. Eli hintataso taitaa nykyään olla tuota luokkaa... Quote
KalleJ Posted January 8, 2014 Posted January 8, 2014 Katselin ostoilmoasi vanhoista takavaloista ja tuli mieleen yksi juttu vanhoista baijerinvirityksistä. Jos ei epäsymmetristen kuplavalojen raiskaaminen sopivaksi onnistu, niin feikki "splitti/hertta" lookkia voisi hakea vaikka Eber/Hella valolla. Ideahan tuossa menee kun ei ole volkkarista, mutta... Reprona taisi saada alle satasella. Quote
MicaL Posted January 8, 2014 Author Posted January 8, 2014 Lamppu tuli ostettua. Yllättävän pienellä siivunpoistolla valon kuoresta tuli täysin symmetrinen. Luulin, että kuori olisi muutoinkin hieman erilainen auton vasemmalla ja oikealla puolella, mutta tästä ainakin tuli molemmilta puolilta ihan samanlainen kun vain rälläköi tuon lipareen pois. Sovitellessani valoa takalokariin ei vain tuntunut löytyvän sellaista paikkaa missä se olisi miellyttänyt silmää, joten ei siitä ainakaan takavaloa tule. Mutta löysinkin pelkälle kuorelle aivan totaalisen toisen paikan pyörässä missä se näytti aivan ultimaattisen hyvältä. En vielä uskalla paljastaa paikkaa, mutta pahasti näyttää siltä, että siihen se vielä voi tulla... Takavalona kuori oli aivan liian massiivinen ja hävitti lokasuojan kaarevan muodon. Mielikuvissa tuntui hyvältä, mutta totuus oli toinen. Oikean takavalon metsästys jatkuu... lauantaina Jyväskylään hakemaan 1600 pallokeulan konetta ja samalla koukkaus k-s konepyöräseuran rompepäiville ja Ohno MC:n choppertorille... jos vaikka tarttuis mukaan paremmin istuva takavalo. Quote
metake Posted January 8, 2014 Posted January 8, 2014 jos vaikka tarttuis mukaan paremmin istuva takavalo. Quote
MicaL Posted January 8, 2014 Author Posted January 8, 2014 Uusiokäyttö kuplan takavalon kuorelle...tumma lasi ja alle mittarit... Tai sitten jättäis sen punaisen linssin, niin olis miehekäs öljynpainevalo. Quote
MicaL Posted January 24, 2014 Author Posted January 24, 2014 Aloittelin tuon "uuden" 1600 koneen fiksailun ja siitä löytyi mm. seuraavanlaisia merkintöjä: - laturin jalan alla meistettynä pelkkä kuplan logo ja B - laturin jalan alla toisella sivulla valussa kirjain M - lohkon yläpuolen saumassa molemmissa puolikkaissa meistetynä numero 25 - ja öljypohjan sivussa MEXICO AS41 5M(Vw) 043.101.102A Kertovatko nuo luvut mitään moottorin alkuperästä, koosta tai vuosimallista ym.? Konttorille pitäisi taas kiikuttaa "luotettavaa" tietoa uuden moottorin koosta ja tehoista. Löytyykö esim. netistä mitään dokumettia joka identifioisi jotenkin moottoria näillä tiedoilla? Vanhan koneen tiedot sain helposti moottorinumeron mukaan netistä, mutta tässä sellaista ei ole. Taitaa olla joku vaihtomoottori tms. Quote
vwagen Posted January 24, 2014 Posted January 24, 2014 Vaihto moottori,uuteen kampikammioon tehty.Se pelkkä B kertoo kyllä mikä moottori on (alunperin)ollut,47 hv 1600 68-70 tyyppi 2 tai 70 tyyppi 1 ja koska siinä on takakannakkeen paikat ja Kuplissa B moottoria käytettiin vain USA mallissa niin 60-70 tyyppi 2. Quote
Hebster52 Posted January 24, 2014 Posted January 24, 2014 Mulla vois olla jotain saman näköistä takavaloa pienemmässä koossa. Enneminkin polkupyörän takavalon kokoiset mutta ovat vissiin ollu jonkun mossen tai popedan takavalot joskus. :) Voin huomenna kaivaa esiin ja ottaa kuvia ja mittoja. Quote
MicaL Posted January 25, 2014 Author Posted January 25, 2014 Ok, kiitos tiedoista vwagen. Joo, toi volkkarin takavalon suuri koko yllätti mut, eikä näyttänyt sen takia oikein sopivalta. Olen toki kiinnostunut kaikista vaihtoehdoista, mutta älä nyt Hebster52 kuitenkaan hurjasti tee töitä sen eteen, että saat kuvia ja mittoja. Sais olla tosiaankin aika pieni. Saattaa käydä niin, että otan jostain tarvikelampusta pyöreän lasin ja sorvaan sille kuoret alumiinista jos en muuta keksi. Saapa nähdä. Quote
MicaL Posted April 22, 2014 Author Posted April 22, 2014 Ajokelit jo parhaimmillaan ja täällä vain fotoshopataan... Tulossa ehkä jotain tämänsuuntaista... tai sitten ihan jotain muuta 1 Quote
MicaL Posted May 3, 2014 Author Posted May 3, 2014 Onks tää nyt sitä motorsporttia ? Nyt vasta huomasin, että mulla on noita yksreikäkansien imusarjoja kahta eri putkikokoa, päälimitat 29 mm ja 31 mm. Viimevuonna näköjään tein tuohon 1300 moottoriin imusarjan tuolla isommalla mitalla, joten taitaa olla suoraan sopiva tuohon 1600 moottoriin? Olisiko tuossa pienemmässä moottorissa pitänyt olla pienempää putkea imusarja, vai onko silla mitään väliä ihan perusmoottoreissa? Tuo laippa kanteen näyttäisi olevan ainakin kokolailla sama. Vanha kaasari oli 30 pict-1 ja nyt 31 pict-4 Viimevuonna kun tein tuon imusarjan , niin testasin tiiveyden laittamalla kompuralla pienen paineen kaasarin laipasta ja harmikseni huomasin, että vuodonilmaisimella näkyi pientä kuplintaa kannen liitoksesta. Kuitenkin koneen käydessä jos lykkäsi liitokseen starttipilottia, niin kierrokset eivät muuttuneet miksikään. Onko mitään ihmeainetta mitä voisi laittaa varmistukseksi uusien tiivisteiden kanssa kannen ja imusarjan liitokseen? Kun tuollaisen alkuperäisen imusarjan katkoo ja muotoilee uudelleen, niin on vain pirun vaikeaa saada molemmat kannen liitokset aivan samansuuntaisiksi niin, että tiivistepinnat kohtaavat täydellisesti. Alunperin oli kylläkin tarkoitus tehdä joustavat liitokset molempiin kanaviin jotta putket ohjautuisivat helpommin kansiin. Lisäksi siivapyörä on 7 mm ulompana kuin vanhassa koneessa, öljynlauhdutin ei mahdu kun kaasari on isompi ja öljypohjan rivoitukset ovat hieman erilaiset joten niitäkin täytyy vähän muotoilla jotta kone mahtuu vanhalle paikalle. Ja moottori etupään kiinnitys täytyi tehdä kokonaan uudestaan. Aina nää hommat ei mee ihan niin kuin Latelassa... 1 Quote
Hebster52 Posted May 3, 2014 Posted May 3, 2014 Voe että... Tää on paha projektiaihe.... Pitää kohta poistaa tää "seurannasta"... :D nimim. *nyt-kuukeliin-ettimään-halpaa-helposti-rekisteriin-Dnepriä** Quote
MicaL Posted May 3, 2014 Author Posted May 3, 2014 Joo, olen myös itse potenut huonoa omatuntoa kun tällaisen vitsauksen aloitin. Olen tainnut tartuttaa jo muutaman muuten terveen volkkaristin aika vakavasti koska monenlaisia kyselyjä aiheen tiimoilta on tullut.... 1 Quote
non-hippy Posted May 3, 2014 Posted May 3, 2014 wanhempien moottoripyörien puolella 15 PSI vastaa koneen aiheuttamaa alipainetta imusarjassa. Vuototesteissa niissä riittää 10 PSI paine imusarjaan. Tuskin tuo vakio VW pata paljon tuosta poikkeaa. Quote
MicaL Posted May 4, 2014 Author Posted May 4, 2014 Eikös tuo 15 PSI ole kokolailla maksimialipaine joka voi yleensä olla, eli noin 1 bar ? Seuraava ihmetys. Ajattelin laittaa tuosta viimevuoden moottorista nuo rosterikopat tähän seuraavaan koneeseen ja huomasin, että molemmissa kopissa oli vedensekaista muhjua. Kesällä en koskaan tuollaista havainnut kun venttiilejä useammankin kerran säätelin. Ensin alkoi v..ttaa, että mistäs sitä vettä pääsee koneeseen kun sateessa ajelee, mutta voisiko selityksenä olla syksyn ajelut melkein nollakeleissä? Molemmissa kopissa muhju oli kopan etuosassa. Moottoriöljy ei kuitenkaan ollut muuten maitomaista. Eli voisiko kopan etureunaan tiivistyä vettä kun moottori on kuuma mutta venttiilikoppien etuosat kylmiä ajoviimasta? Quote
multanen Posted May 4, 2014 Posted May 4, 2014 Eli voisiko kopan etureunaan tiivistyä vettä kun moottori on kuuma mutta venttiilikoppien etuosat kylmiä ajoviimasta? Palamisessa syntyy yhtenä lopputuotteena vettä ja sitä tulee pikkasen ohipuhalluksena öljytilaan. Osa sitten tiivistyy joissain olosuhteissa vaahdoksi, esim. öljykorkkiin jne. Eli täysin normaalia näissä vehkeissä, varsinkin jos ei ajeta kunnolla kuumaksi välillä. Quote
MicaL Posted May 12, 2014 Author Posted May 12, 2014 (edited) Joo, en vaivaa päätäni enempää tuosta suklaakastikkeesta venttiilikopassa. Etsin vastausta seuraavaan asiaan ainakin kolme minuuttia haulla, mutta en löytänyt: Eli säätelin päittäisvälystä ja vauhtipyörää irrottaessa yksi kampiakselin tappi lähti vauhtiksen mukana. Tappi tuntuis aika mukavan tiukalta vauhtikseen ja kampiakseliin. Millä kuuluisi pysyä kiinni kampiakselissa, liimalla? Painanko takaisin kampiakselin päähän ja unohdan tapahtuneen vai miten pitäisi menetellä? Pitääkö tuo pulttikin uusia, kun eivät kuulemma kestä kuin kaksi kiristystä? Tällaista tälläkertaa... Edited May 12, 2014 by MicaL Quote
vwagen Posted May 12, 2014 Posted May 12, 2014 Tappi ei ole millään kiinni akselissa,yleensä pysyvät paikallaan,joskus lähtee vauhtipyörän mukana,eli laitat vaan takaisin paikalleen. Pulttia ei tarvitse uusia,käytetty alkuperäispultti kestää todennäköisesti paljon enemmän kiristyskertoja kuin uusi kiinalainen,huomattava ylimomentti katkaisee pultin. Quote
tolvana Posted May 12, 2014 Posted May 12, 2014 Se prikka siinä pultissa peittää ne tapit eli ei ne sieltä karkaa.eikä niiden kuulu olla millään kiinni. Kokolailla varmasti orkkis saksanpultti kestää kauemmin kun kymmenen kinukkia eli vedä momenttiin vaan surutta. If it aint broken, dont fix it. Quote
MicaL Posted May 12, 2014 Author Posted May 12, 2014 Ok. Mistä tunnistaa saksanpultin? Jos vaikka edellinen omistaja vaihtanut kinukin... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.