Jarmo Lummi Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Tiedättekös te? mitä kannattaa tehdä katukäyttöä ja euroopan turneeta ajatellen Muualta lainattua. No onko yhdenkään ilmajäähyn kanssa ajamisessa mitään järkeä kun uudella polollakin tms pääsee ;) Quote Link to comment
PZQ Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 RVS / X1R etc lisäaineistus. -Pete- Quote Link to comment
ARTO Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 RVS kyllä, äksä on aika turha. Quote Link to comment
ARTO Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Kun tässä aiheena VAKIOmoottorin keston parantaminen, niin miten pitkälle pitäs kestää? Nythan 70-> eteenpäin tehdyt tehdasvakiot kestää yleensä 150-200tkm ja se on Kuplan ajosuoritteisiin nähden varsin passeli lukema, kestää hyvin noilla kilometreillä hyvin isältä tyttärelle. Vai toi ei riitä? Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Ottaisin myös toisen näkökulman... kun ei aja 'urheilullisesti', vaan järkevän maltillisesti, niin pidemmälle pääsee ilmajäähdytteisellä VW moottorilla. Eihän nämä koneet kestä revitystä... Terveisin Tuomo Quote Link to comment
ARTO Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Ottaisin myös toisen näkökulman... kun ei aja 'urheilullisesti', vaan järkevän maltillisesti, niin pidemmälle pääsee ilmajäähdytteisellä VW moottorilla. Eihän nämä koneet kestä revitystä... Terveisin Tuomo Mutta mutta, ilmajäähdytteinen kone ei tykkää jos ajetaan isolla vaihteella pienillä kierroksilla vedättäen. Quote Link to comment
PZQ Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 RVS kyllä, äksä on aika turha. Mutu vai oletus, perustelut? -Pete- Quote Link to comment
ARTO Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 RVS kyllä, äksä on aika turha. Mutu vai oletus, perustelut? -Pete- Mutua ja käyttökokemusten pohjalta. Taitaa olla 90-luvulta ensimmäiset powerrr up kokeilut jne.. Tuntuu kuin toi RVS on kaikkein vakuuttavin ja ainakin voimansiirron puolelta voin sanoa oikeasti huomanneeni vaikutuksia aineen lisäyksen jälkeen. Hyvä jos muilla muistakin aineista ok kokemuksia, mutta isoimmat ääneni annan RVS:lle. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 - Kampuran, vauhtiksen ja hihnapyörän tasapainotus - Painavampi hihnapyörä (vähentää värähtelyjä) - Edestaas liikkuvien osien kevennys (nostajat, työntötangot, retainerit, venttiilit) - Tosilöysät tuplajouset (vähentää taas värähtelyjä vs. vastaavanjäykkyyksisest sinkkujouset, mutta liekö tälläisiä olemassakaan) - Puhallinkoppaan lisätty "venturi ring" - Pelti-öljyjäähyn tilalle doghouse koppineen ja ropeleineen - Tasavirtalaturin vaihtaminen vaihtovirtaiseen - "Bob Hoover mod" - Runkolaakeripukkien taustojen pyöristely että männän työntämä ilma ohittaa sen helpommin (aika marginaaliseksi alkaa mennä vakiokoneessa...) Näiden lisäksi kasaaminen erittäin puhtaissa olosuhteissa ja kaikki osat tarkasti puhdistaen ja pesten ennen mahdollista öljyämistä ja paikalleenlaittoa. Noista lisäaineista sanon että jos ne olisivat aivan erinomaisia, niin niitä ei valmistaisi ja myisi joku "RVS" tai "X1-R" vaan Mobil, Shell, Castrol tms. Mikä tahansa suuri öljyfirma ostaa tuommoisen välittömästi miljardeilla JOS sillä tehostettuna heidän öljynsä voittaa sitten KAIKKI TESTIT ja myy siten tuplat siitä mitä kilpailijat... Vaan kunhan tähän ketjuun lisätään vielä lisää vinkkejä niin siivotaan sitten turhat keskustelut pois että tulee helposti luettava, hyvä lista. Puavo Quote Link to comment
arvuuttaja Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 kannattais katsoa myös minkälaisia esim. runkolaakereita moottoriin laittaa.. jos öljyura on lohkon puolella, niin silloinhan laakereihin voi porata lisä rei´ät uraan, kk:laakereiden voitelun parantamiseksi ja myös valmistajien materiaaleissa on eroja.. laakereiden punnitseminen kertoo jo paljon.. noita öljykanvien rotsauksia on tullut tehtyä lähinnä type 4 konesiin, joissa voi type 1 halkaistua pumppua käyttää kanavien kohdistukseen, jos käyttää type 1 isoa pumppua ja sit imuputkea tukkivan pultin poisto sekä suod. jalan ylipaine vent. tukkiminen.. ym. Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted March 13, 2013 Share Posted March 13, 2013 Kysyjä halusi parantaa vakio moottorin kestoa. Jos edellä listatut parannukset tehdään, niin kone on aika kaukana vakiosta. T. Tuomo Quote Link to comment
jmatto Posted March 13, 2013 Share Posted March 13, 2013 Hyviä huomioita. Näitä en huomannut: - Kärjetön sytkä, pysyy paremmin säädöissä - Moottorin ja rungon välinen tiiviste kunnossa, ei ime alta lämpöä - Säännöllinen öljynvaihto samanlaiseen öljyyn Quote Link to comment
P_Valtonen Posted March 13, 2013 Share Posted March 13, 2013 Sorry en ymmärrä koko tän topikin ajatusta. Miksi vaivautua uuden vakion koneen kestoikää kasvattamaan, kun ei sen kulumis-/kesto rajat tule vastaan normaalilla kesäajelulla kuitenkaan? Jos wakio mosa kestää sen 150-200 tuhatta kunnon huollolla, ja ajat kesässa sanotaan vaikka 10tkm, niin mosan loppuunajo kestaa sulta 15-20vuotta. Toisaalta jos ajat vain 5tkm, niin mosa kestää 30-40vuotta. Mitä hiton väliä sillä on saatko jollakin ihme kikkailulla 10-20% lisää kilometrejä. . . . *** Sen ymmärtäsin jos haluat triplata wapari koneen tehot ja se pitäs pysyä nipussa em. lukemista kolmasosan. Tai jos laitat nelinkertaset teholukeman ja haluat mosan kestävän neljäsosan em. lukemista. Tässä olis jo mielekästä tekemistä & pohdintaa enemmältikin. Quote Link to comment
Guest DaFox Posted March 13, 2013 Share Posted March 13, 2013 Yksi hyvä pointti mielestäni näillä keston pidentämisillä on ehkäistä virhetilanteita, joista aiheutuu ennenaikainen konetuho. Varmaan aika monella harrastajalla on "kavereita" joiden vakiokone on jonkin tapahtuneen "virhetilanteen" takia kohdannut ennenaikaisen tuhon. :) Mahdollisesti jollain näillä pikkutiedoilla joku harrastaja pystyy välttämään ennenaikaisen konetuhon, tai saa idoita miten ehkäistä yleisimpiä ongelmia aiheuttaneita juttuja. Kone varmaan kestää optimiolosuhteissa riittävästi ja vähän päällekin. Mutta eipä ainakaan omat vehkeet ole koskaan optimiolosuhteita nähneetkään. Quote Link to comment
HSuomi Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 Aihetta sivuten: Miten vakio 1600 2-r koneen polttoaineenkulutusta sais pudoteltua? tän voi kyllä poistaa aiheeseen liittymtättömänä kysymyksenä jos tuntuu siltä. Quote Link to comment
Guest Barn Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 Kyllä Arto on 110% oikeassa ...vakio pata uutena tai vähänkäytettynä kestää harrastelijan ajot hamaan tulevaisuuteen..mullon volsuissa ollu vesipumppu moottoreita monena vuotena ja monessa autossa ja tälläkin hetkellä joka toki vaihtuu vakio 25 pataan.Ei kertaakaan ole tarvinnut ruuvailla kaasaria tai mitään.Täällä Suomessa tahtoo olla vallalla ostaa vannetta ja tingeltangelia kun pitäis just satsata sekin raha moottoriin ensin..oon nimittäin vuosia nähnyt Mantorppiin mennessä miten Suomipojan arpa ei voittanu:) Kun tässä aiheena VAKIOmoottorin keston parantaminen, niin miten pitkälle pitäs kestää? Nythan 70-> eteenpäin tehdyt tehdasvakiot kestää yleensä 150-200tkm ja se on Kuplan ajosuoritteisiin nähden varsin passeli lukema, kestää hyvin noilla kilometreillä hyvin isältä tyttärelle. Vai toi ei riitä? Quote Link to comment
multanen Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 Näin saa 45tkm ajetun 1600 kuplan koneen rikki: - laittaa sen kiinni T2b pallokeulaan - jättää moottorin ympäryspellit pois - 30mm leveä puhallin doghouse-kopan kanssa (pitäs olla 35mm, ei ollut minun laittama) - sytytys mahdollisesti hieman aikaisella - kuumana kesäpäivänä 3 henkeä kyytiin, peräkärry täyteen kuusipöllejä ja kapuamaan Kemien mäkeä ylös Männän kuva topikissa: http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/5155-mikähän-sylinterissä-vuotelee/ (Sama kone vieläkin ajossa, vain tuo yksi mäntä+sylinteri vaihdettu..) Tässä lienee aika hyvä "ei näin" -tyyppinen ohje. Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 Jos listaan käyttötapoja, joilla pitkiltä VW harrastereissuilta on aina tultu takaisin kotiin, ilman että kone on hajonnut: - öljytason pitäminen ylämerkin tuntumassa - maltillinen vauhti; kuplalla 90-100, bussilla 90 - lämpötilan tarkkailu, jos siihen laitteet - ylämäessä ajoissa vaihto pienemmälle Yksi viehätyshän tässä harrastuksessa on se että miten reissut saa tehtyä näillä alimotorisoiduilla waunuilla. T. Tuomo Quote Link to comment
P_Valtonen Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 Aihetta sivuten: Miten vakio 1600 2-r koneen polttoaineenkulutusta sais pudoteltua?Jos tarvittava akseliteho pysyy samana, niin koneen hyötysuhdetta parantamalla polttoaineen tarve pienenee. Mites se taas onnistuu jos on kone 100% kunnossa? 1. Paranna pakopuolen hengitystä, että ei kieputa jo palanutta (hapetonta) kaasua sylinterissä turhaan. Eli kanava työt + pakosarja. 2. Lisää puristusta, jotta tehokkaampi palaminen (toki järki mukana + sytytys ennakko myös kohdalleen) 3. Palotilan muotoilu. Tässä taas on niin montaa mielipidettä kuin kansiseppää.... 4. Paranna lämpötehokkuutta, eli vähennä moottorin osiin imeytyvä lämpö miniminiin, jotta maximimäärä lämmöstä laajentaa palotilassa olevaa kaasua (eikä imeydy esim kanteen). Tähän vaihtoehto on keraamipinnotus; palotila & pakokanava kannesta, männä laki, imusen lautanen & pakosesta lautanen ja varsi. Ja sitten kinaaminen tästä aiheesta alkakoon :) Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 Aihetta sivuten: Miten vakio 1600 2-r koneen polttoaineenkulutusta sais pudoteltua? Laittamalla pesusieni kaasupedaalin alle. Tää on aikoinaan TM:ssä testattu hyvin toimivaksi, erityisesti kaupungissa. Kaasarin jos vaihtaa niin lukemani mukaan 1600:lle taloudellisin olisi hyvin säädetyt 36 drla:t nurkkiin. Tähän yhdistettynä Petterin mainitsemat puristusten nosto ja pakopuolen puunaukset niin kai se kuplakin matkaa kulkee jollain 6 litraa/100km. Kymppitonnin jos laittas rahaa niin sais varmaan tehtyä prototyypin hybridistä kun itse paljon askartelee. Akut vaan perhanan kalliita. Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted March 15, 2013 Share Posted March 15, 2013 Heh-he... Taitaa olla vakio moottorin keston parantamisesta keskustelu ikävystyttävää kun kysyjäkin muuttaa aiheen moottorin virittämiseksi... Oman kokemukseni mukaan full flow paperiöljynsuodattimen ja kärjettömän sytytyksen jälkiasennus parantavat eniten lähestulkoon vakiomoottorin kestoa, mitä teknisiin muutoksiin tulee. Mitä sitten moottorin virittämiseen tulee, niin en suosittele , että aloitteleva harrastaja rupeaa itse virittämään, ellei sitten ajelut ole aina kotinurkilla. Itsellä tulee tänä keväänä rakennukseen harrastuksen eka selvästi viritetty kone, ja työ ostetaan pitkän linjan moottorin rakentajalta, joka keräämieni tietojen mukaan tietää mitä tekee. T. Tuomo Quote Link to comment
ARTO Posted March 15, 2013 Share Posted March 15, 2013 No nyt kun tämä muuttuikin viritetyn mottorin keston parantamiseksi. Mikä on lähtötilanne mihin verrataan? Jos ei ole vertailukohtaa pohjalla ei tästä tule mitään. Verrataanko tässä GEXin koneiden kestoon vai Gene vainaan koneisiin joista jälkimmäisen piti kestää viritettynä vähintään 150000miles eli lähemmäs 250000km!!! Quote Link to comment
NordBling Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 Aihetta sivuten: Miten vakio 1600 2-r koneen polttoaineenkulutusta sais pudoteltua? Laittamalla pesusieni kaasupedaalin alle. Tää on aikoinaan TM:ssä testattu hyvin toimivaksi, erityisesti kaupungissa. Tuote oli muistaakseni nimeltään Super Säästö Eko Mussukka :-D Quote Link to comment
Marko Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 No jos nyt vakio pataa haluaa parannella niin perusremontin lisäksi itse miettisin lämmön siirtymistä pois moottorista eli voiko jäähdytystä tehostaa ja parannella alkuperäisestä. Toinen on sitten voitelun parantaminen ja kunnon öljynsuodatuksen laittaminen. Näillä mennään jo melko pitkälle. Toki huolellinen moottoriremontti tasapainotetuilla tarkistetuilla ja mitta tarkoilla osilla on tärkeä elementti myös. Quote Link to comment
hpa Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 Vakiomoottori on tarkoitettu käymään täydellä teholla pitkiä aikoja. Vaarallista on rasittaa puolilämmintä moottoria pienillä kierroksilla. Aluksi hyvä ajaa varovasti vähän matkaa ja lämmitää moottori. Quote Link to comment
Jarmo Lummi Posted March 21, 2013 Author Share Posted March 21, 2013 http://www.roadmachine.fi/redline/Breakin.html http://www.roadmachine.fi/redline/5W40.html http://www.roadmachine.fi/redline/10W40.html http://www.roadmachine.fi/redline/20W50MC.html http://www.roadmachine.fi/redline/MT90.html Hyväksi on todettu niin kadulla kuin kisassa ja varsinkin kun laittaa järkevän suuren lisäöljypohjan, lisä öljyn jäähdyttäjän/jäähdyttäjät, termostaattijalan, lisä suodatin yksikön ja näin ollen vakiosta 2500km vaihtovälistä voi siirtyä 5000 - 10 000km väleihin. Quote Link to comment
kuplatin Posted March 21, 2013 Share Posted March 21, 2013 Tuliko typ1 sedaneihin ilmaritilät moottoriluukkuihin samaan aikaan kun 1600 kone tuli saataville? Eli kestävyyden kannalta, vanhempi kupla tarvitsee vertti lidin jos siinä on tonnikuussatanen kone..? ;) Quote Link to comment
hpa Posted March 21, 2013 Share Posted March 21, 2013 Doghouse tuonut risäilmaritilät, avomalleissa joku muu ajankohta. Ja nyt radalle. Quote Link to comment
vwagen Posted March 22, 2013 Share Posted March 22, 2013 Ei ihan noin hpa, ritilät sedaniin tuli juuri 1600 moottorin myötä vuosimalliin-70(siis USA malli),ja samalla myös muualle 1500 moottorisiin. Quote Link to comment
hpa Posted March 22, 2013 Share Posted March 22, 2013 Tyhmä hannu toki ei ole tuollaista USA-vientimalla suomessa nähnyt, joten en tuotakaan muistanut. Onkohan tuollaista rallautoa enää Suomessa elossa. Quote Link to comment
vwagen Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 On se Hannu -70 mallisia 1500 Kuplia kumminkin nähnyt. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.