Jump to content

Koneen käynnistys pitkän seisonnan jälkeen: paineakku


Recommended Posts

Taas teoriaa...

Eli jos moottori seissu pitkään (talven), niin öljyt on häipyny pinnoilta ja tommonen kuiva starttaus ei kiinnosta.
Jos koneeseen painas öljyt paineella ennen starttia, ei se ainakaan tilannetta haittais.
Varsinkin jos on joku piiiiiitkä projekti moottori, jossa ö-kanavat suurelta osin tyhjänä ekassa startissa.

Hahmotelma
- Joku rosteri pönttö (ei kiinnosta alkaa ottaa ruostetta kiertoon jo ennen käynnistystä)
- Tähän toiseen päähän paineilma letkulle liityntä (sama kuin auton renkaassa....esim)
- Toiseen päähän palloventtiili + sen jälkeen auton jarruletku, jonka toisessa päässä m10x1 ulko kierre
- Jossakin kohtaa laitetta toinen pallovena, josta suora yhteys ulkoilmaan

Elikkä:
- Ensin tuosta ulkoilmaan tulevasta reijästä pönttöön 0,5-1 litraa öljyä
- Sitten tuo kierre lohkosa olevaan ö-paine anturin reikään tiivisteteipillä kiinni
- Pönttö pystyyn niin että ilma vena osottaa kattoon
- Pöntään paineilmaverkosta renkaantäyttöpistoolilla bar tai kaksi
- Sitten pallovenaa alapäästä hitasti auki, jotta ööjyt menee lohkoon
- Lopuksi tarkkana, ettei aja pöntöstä paineilmaa kanaviin öljyn siitä loputtua

Evo-II
- Tässä olis joku kalvo öljytilan ja ilman välissä, jottei ilma painu kanavaan
- Tällä kakkosella vois koneen jopa vääntää pallovenan auki ja startata hetkenpäästä. Kun ö-paine saavutettu koneessa, painus lohkosta takas paineakkuun lainatut öljyt ja sittan taas paineakusta pallovena kiinni. Ei tarviais pelätä ylitäyttöä, tai ilman saamista kanaviin ja boonuksena samalla tulis "ladattua" laite seuraavaan starttiin.


Olisko ihan kuollu idea? Hä?

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Iso kaksitoiminen paineilmasylkky tai pieni hydraulisylkky, pytyn puoli täyteen moottoriöljyä ja letku siltä puolelta moottorin full-flow öljynkiertoon, paineilmalla painetta sylkyn männänvarren puolelle ja lurps, sylinterissä olleet öljyt on moottorin öljykanavissa & öljypohjassa...

 

Mulla olis jonkinlainen venajousipuristin rakennussarja, jossa olisi kohtuu iso sylkky :-)

 

 

Evo II:een voi ottaa mallia sitten kaupallisista sovellutuksista

http://www.summitracing.com/search?keyw ... tors&dds=1

Link to comment

Väljästi aiheeseen liittyen olen joskus miettinyt mitä vaikuttaisi jos moottoria ei koskaan käynnistettäisi kylmänä (tietääkseni esim. F1 moottorit lämmitetään ennen käynnistystä). Moottori tietysti kestää pitkään mutta ovatkohan esim. laakereiden välykset erilaisia tämmösessä?

Link to comment

Kiihdytys käytössä pitävät jotkut lohkolämmitintä ja öljypohjan lämmitys elementtiä varikkolla sähköjohtojen päässä lämmittämässä niin ei tarvii turhaa huudattaa ja tyhjäkäyttää laitteita lämpimäksi vaan riittää pienet käytöt sitten tasatakseen lämpöjä ennen tositoimia. Ratapeleissä samaa tekevät myös ainaki isot pojat.

Link to comment

Noissa tehdas valmisteisissa öljyakuissa on alumiininen mäntä jossa toisella puolella esipaine

juuri tommoinen asennettiin LS3:n kylkeen tuommoisella sähköisellä solenoidilla jota paine anturi ohjaa.

Anturi on kaksi toiminen joka paineen pudotessa tietyn raja arvon alle kytkee solenoidin ja päästää akussa olevan öljyn kiertoon ja paineen noustessa täyttää akun

Link to comment
Aika hifiltä kuulostaa. Hetken starttaus ilman puolanjohtoa ja ei kun käyntiin, jos ei ole varaa laakeriremontteihin.
Nuo paineakut on lähinnä sen takia että kaarteessa öljypumppu saattaa horia ilmaa jos ei ole kuivasumppua. Tuo akku sitten voitelee hetken aikaa.
Link to comment
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Toi esivoitelu onnistuu tämmöselläkin kun laittaa letkuun öljynpaine anturiin sopivan nipan.

oil_gun.jpg

 

Töissä oon tämmösellä tynnyripumpulla painannu öljykanavat ja suodattimet täyteen perusrempan jälkeen.

 

tynnyrivaunu%20pumpulla_1.jpg

Link to comment

Nonnii. Tommonen tuosta ekasta protosta tuli.

 

Evo kakkoseen kakko saada t-haara ja täyttö reikään pallowena. Ei kiinnosta enää teipillä tusata öljypuolen korkia kii ja auki.

 

Purku & putsaus oli hyvä idea, varrenpuolella oli vettä sisällä. Onneksi alurunko & männät ei pääse ruostuu :)

 

Koekäytössä lojahti ilma puolelta, alla näkyvä musta gummi letku (oli varsin virkistävä kokemus...)

 

Öljyletkuna on pneumatiikka letku, kun näissä on liittimissään M10x1 kierre, joka on sama kuin VW öljypaine kellossa. Itte eka täyttö meni tuskattomasti, vaikka kohteena olikin WBX moottori. Alussa painetta annostelin pikku erissä paineilmapistoolilla tonne oikena puoleiseen punosletkuun. Kun männä liike jumiutui, pikku tsuhnaus lisää ilmaa ja taas mäntä oli liikkeessä. Se tuossa oli erikoista, että täytöstä oli valmiina 80-90%, kun loput öljyt meni kerralla koneeseen että heilahti. Liekkö kanavat saatu täyteen, ja sitten helpoin reitti öljylle oli painaa ö-paine mäntä alas ja karata sitäkautta?

 

Evo kakkoseen tarvitaan myös painepunosletkun puolelle t-kappale ja pikkupallovena. Tämä sivistynyttä sylinterin tyhjentämistä ilmastaan varten. Letkun irrotuksen yhteydessä kertapurku ilmalle ei ollu hjyvä vaihtoehto. No poistupahan päästäni hilseet :)

 

Lopuksi

- Ollakko tästä hyötyä vai ei? No tuskin ainakaan haittaa.

- Kannattaako tämmösen teko taloudellisesti? Sylkky on romulavalta ja lähes kaikki loput kalikat omista romuistani. Eli osat ei hinnan kiroissa. Tosin sylkystään ei ole vielä Aku mua laskuttanu.

- Nyt pitäs investoida T-kappaleisiin ja pallovenoihin. Hitsi. Tähän astinen 3e budjetti tulee ylittymään ja monin kertasesti :D

post-78-13888367903265_thumb.jpg

Link to comment
  • 3 years later...

Alkup. käyttöön tehtiin joskus vastaava kampe fläkän pissapojan säiliöstä. Siinä on kätevästi rengasventtiili valmiina ja tarvitsee vain sopivan kierreliittimen. Lähinnä tuo oli käytössä uusille moottoreille ennen ensikäynnistystä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...