P_Valtonen Posted April 16, 2013 Share Posted April 16, 2013 (edited) Taas teoriaa...Eli jos moottori seissu pitkään (talven), niin öljyt on häipyny pinnoilta ja tommonen kuiva starttaus ei kiinnosta.Jos koneeseen painas öljyt paineella ennen starttia, ei se ainakaan tilannetta haittais.Varsinkin jos on joku piiiiiitkä projekti moottori, jossa ö-kanavat suurelta osin tyhjänä ekassa startissa.Hahmotelma- Joku rosteri pönttö (ei kiinnosta alkaa ottaa ruostetta kiertoon jo ennen käynnistystä)- Tähän toiseen päähän paineilma letkulle liityntä (sama kuin auton renkaassa....esim)- Toiseen päähän palloventtiili + sen jälkeen auton jarruletku, jonka toisessa päässä m10x1 ulko kierre- Jossakin kohtaa laitetta toinen pallovena, josta suora yhteys ulkoilmaanElikkä:- Ensin tuosta ulkoilmaan tulevasta reijästä pönttöön 0,5-1 litraa öljyä- Sitten tuo kierre lohkosa olevaan ö-paine anturin reikään tiivisteteipillä kiinni- Pönttö pystyyn niin että ilma vena osottaa kattoon- Pöntään paineilmaverkosta renkaantäyttöpistoolilla bar tai kaksi- Sitten pallovenaa alapäästä hitasti auki, jotta ööjyt menee lohkoon- Lopuksi tarkkana, ettei aja pöntöstä paineilmaa kanaviin öljyn siitä loputtuaEvo-II- Tässä olis joku kalvo öljytilan ja ilman välissä, jottei ilma painu kanavaan- Tällä kakkosella vois koneen jopa vääntää pallovenan auki ja startata hetkenpäästä. Kun ö-paine saavutettu koneessa, painus lohkosta takas paineakkuun lainatut öljyt ja sittan taas paineakusta pallovena kiinni. Ei tarviais pelätä ylitäyttöä, tai ilman saamista kanaviin ja boonuksena samalla tulis "ladattua" laite seuraavaan starttiin.Olisko ihan kuollu idea? Hä? Edited June 7, 2016 by P_Valtonen Quote Link to comment
Ketsa Posted April 16, 2013 Share Posted April 16, 2013 Iso kaksitoiminen paineilmasylkky tai pieni hydraulisylkky, pytyn puoli täyteen moottoriöljyä ja letku siltä puolelta moottorin full-flow öljynkiertoon, paineilmalla painetta sylkyn männänvarren puolelle ja lurps, sylinterissä olleet öljyt on moottorin öljykanavissa & öljypohjassa... Mulla olis jonkinlainen venajousipuristin rakennussarja, jossa olisi kohtuu iso sylkky :-) Evo II:een voi ottaa mallia sitten kaupallisista sovellutuksista http://www.summitracing.com/search?keyw ... tors&dds=1 Quote Link to comment
Marko Posted April 16, 2013 Share Posted April 16, 2013 Ihan kaikkea ei tarvi kehitellä itse :) http://www.summitracing.com/parts/mor-23900/overview/ Quote Link to comment
PZQ Posted April 16, 2013 Share Posted April 16, 2013 Auttaisiko tämä? Prime Cover Kit With our Prime Cocer Kit you don't need to crank the engine to get oil pressure. Price: 995 SEK http://www.jpmotorsports.se/products -Pete- Quote Link to comment
multanen Posted April 17, 2013 Share Posted April 17, 2013 Väljästi aiheeseen liittyen olen joskus miettinyt mitä vaikuttaisi jos moottoria ei koskaan käynnistettäisi kylmänä (tietääkseni esim. F1 moottorit lämmitetään ennen käynnistystä). Moottori tietysti kestää pitkään mutta ovatkohan esim. laakereiden välykset erilaisia tämmösessä? Quote Link to comment
JaniM Posted April 17, 2013 Share Posted April 17, 2013 Juurikin välykset veikkaisin. Joskus näin kuvan netissä jostain kilpurista jossa vesieberi pikaliittimillä kiinni ja lämmitys vesille. Quote Link to comment
Jarmo Lummi Posted April 17, 2013 Share Posted April 17, 2013 Kiihdytys käytössä pitävät jotkut lohkolämmitintä ja öljypohjan lämmitys elementtiä varikkolla sähköjohtojen päässä lämmittämässä niin ei tarvii turhaa huudattaa ja tyhjäkäyttää laitteita lämpimäksi vaan riittää pienet käytöt sitten tasatakseen lämpöjä ennen tositoimia. Ratapeleissä samaa tekevät myös ainaki isot pojat. Quote Link to comment
Jarmo Lummi Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Tuolla ois ainaki vielä myynnis http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... 0&t=253433 Quote Link to comment
veku Posted April 19, 2013 Share Posted April 19, 2013 Noissa tehdas valmisteisissa öljyakuissa on alumiininen mäntä jossa toisella puolella esipaine juuri tommoinen asennettiin LS3:n kylkeen tuommoisella sähköisellä solenoidilla jota paine anturi ohjaa. Anturi on kaksi toiminen joka paineen pudotessa tietyn raja arvon alle kytkee solenoidin ja päästää akussa olevan öljyn kiertoon ja paineen noustessa täyttää akun Quote Link to comment
-tipi- Posted April 19, 2013 Share Posted April 19, 2013 Aika hifiltä kuulostaa. Hetken starttaus ilman puolanjohtoa ja ei kun käyntiin, jos ei ole varaa laakeriremontteihin. Kovat jätkät starttaa suoraan hangesta, niin kun taannoin linkitetyssä videossa. Quote Link to comment
multanen Posted April 19, 2013 Share Posted April 19, 2013 Aika hifiltä kuulostaa. Hetken starttaus ilman puolanjohtoa ja ei kun käyntiin, jos ei ole varaa laakeriremontteihin. Nuo paineakut on lähinnä sen takia että kaarteessa öljypumppu saattaa horia ilmaa jos ei ole kuivasumppua. Tuo akku sitten voitelee hetken aikaa. Quote Link to comment
x-pj Posted April 19, 2013 Share Posted April 19, 2013 FormulaOffroad autoissa käytetään myös öljyakkuja ja syykin on ilmeinen. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted May 5, 2013 Author Share Posted May 5, 2013 Toi Ketsa- tyylinen ratkasu työnalla Henkselit paukkuu tässä jatkona, kun valmista saatu aikaseksi Quote Link to comment
P_Valtonen Posted May 23, 2013 Author Share Posted May 23, 2013 Nyt kotosalla kasa kalikoita + pää täynä ideoita. Koekasaus suoritettu. Puuttuu enää sylkyn purku + puhistaminen sisältä, takasin kasaus ja öljyjen koeponnistus H2O Boxeriin. Quote Link to comment
Roope Posted May 24, 2013 Share Posted May 24, 2013 Toi esivoitelu onnistuu tämmöselläkin kun laittaa letkuun öljynpaine anturiin sopivan nipan. Töissä oon tämmösellä tynnyripumpulla painannu öljykanavat ja suodattimet täyteen perusrempan jälkeen. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted May 24, 2013 Author Share Posted May 24, 2013 Heh Ei pöllömpiä laitteita / ideoita roopella käytössä :) Quote Link to comment
masajee Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Mulla on tommonen viritys vaihteistojen ja perien öljyntäyttöön. Rupes tympii noi käsipumput niin nyt tarvii vaan kääntää hanasta. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted May 29, 2013 Author Share Posted May 29, 2013 Nonnii. Tommonen tuosta ekasta protosta tuli. Evo kakkoseen kakko saada t-haara ja täyttö reikään pallowena. Ei kiinnosta enää teipillä tusata öljypuolen korkia kii ja auki. Purku & putsaus oli hyvä idea, varrenpuolella oli vettä sisällä. Onneksi alurunko & männät ei pääse ruostuu :) Koekäytössä lojahti ilma puolelta, alla näkyvä musta gummi letku (oli varsin virkistävä kokemus...) Öljyletkuna on pneumatiikka letku, kun näissä on liittimissään M10x1 kierre, joka on sama kuin VW öljypaine kellossa. Itte eka täyttö meni tuskattomasti, vaikka kohteena olikin WBX moottori. Alussa painetta annostelin pikku erissä paineilmapistoolilla tonne oikena puoleiseen punosletkuun. Kun männä liike jumiutui, pikku tsuhnaus lisää ilmaa ja taas mäntä oli liikkeessä. Se tuossa oli erikoista, että täytöstä oli valmiina 80-90%, kun loput öljyt meni kerralla koneeseen että heilahti. Liekkö kanavat saatu täyteen, ja sitten helpoin reitti öljylle oli painaa ö-paine mäntä alas ja karata sitäkautta? Evo kakkoseen tarvitaan myös painepunosletkun puolelle t-kappale ja pikkupallovena. Tämä sivistynyttä sylinterin tyhjentämistä ilmastaan varten. Letkun irrotuksen yhteydessä kertapurku ilmalle ei ollu hjyvä vaihtoehto. No poistupahan päästäni hilseet :) Lopuksi - Ollakko tästä hyötyä vai ei? No tuskin ainakaan haittaa. - Kannattaako tämmösen teko taloudellisesti? Sylkky on romulavalta ja lähes kaikki loput kalikat omista romuistani. Eli osat ei hinnan kiroissa. Tosin sylkystään ei ole vielä Aku mua laskuttanu. - Nyt pitäs investoida T-kappaleisiin ja pallovenoihin. Hitsi. Tähän astinen 3e budjetti tulee ylittymään ja monin kertasesti :D Quote Link to comment
P_Valtonen Posted June 7, 2016 Author Share Posted June 7, 2016 (edited) Ihan kaikkea ei tarvi kehitellä itse :) http://www.summitracing.com/parts/mor-23900/overview/ Kotimaan kauppailta samaa: http://www.autoracing.fi/moroso-23900-oljysailio http://www.uspartsperformance.fi/moroso-23900-oljysailio Sama paja, eri netti osote.... Edited June 7, 2016 by P_Valtonen Quote Link to comment
tolvana Posted June 7, 2016 Share Posted June 7, 2016 Kotimaan kauppailta samaa: http://www.autoracing.fi/moroso-23900-oljysailio http://www.uspartsperformance.fi/moroso-23900-oljysailio Sama paja, eri netti osote.... Täähän on eri vempele, kyseessä on paineakku joka on ainakin offiporukoilla käytössä kun pumppa hörii välillä ilmoja.. Quote Link to comment
aki Posted June 8, 2016 Share Posted June 8, 2016 Alkup. käyttöön tehtiin joskus vastaava kampe fläkän pissapojan säiliöstä. Siinä on kätevästi rengasventtiili valmiina ja tarvitsee vain sopivan kierreliittimen. Lähinnä tuo oli käytössä uusille moottoreille ennen ensikäynnistystä. Quote Link to comment
PZQ Posted June 8, 2016 Share Posted June 8, 2016 Jos koneet seisoo yhtä kauan kun tässä topikissa, niin venttiilijouset & männänrenkaat on niin maatuneet, että purkamatta konetta en starttais vaikka olis minkälainen pumppu :) -Pete- 2 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.