Jump to content

KIINANAKSELIT


Recommended Posts

Vielä palatakseni käymäänne keskusteluun Scat pitkäisku"Kiina"akselien kestävyydestä voin kahden akselin kokemuksella todeta että ongelmia oli ja montaa konstia kokeiltiin ja jonkinlainen ratkaisukin löydettiin,mutta sen jälkeen akselia ei ole koneeseen asennettu,lähinnä ajanpuutteen vuoksi.Tehtiin uria ja hiirenkorvia öljyreikiin,mutta ne ei auttaneet,sitten tuli mieleen ,miten lämpö mahtaa vaikuttaa,kiina ja vakioakseli uuniin ja lämpö 150 astetta ja sen jälkeen mittaus,kas kummaa,kiinan akseli oli mitattaessa 3 satasta paksumpi kuin alkuperäinen.Eli vanhoista välteistä ja hevosenpaskasta Kiinassa tehty akseli ei olekaan yhtä laadukasta kuin Porschen suunnittelema alkuperäinen,ei ainakaan minua päässyt yllättämään.Saa käyttää tätäkin,ei oo pakko.

Link to comment

Paljonko oli kummankin akselin laakerikaulat huoneen lämmössä ja 150 asteessa?

Laskeskelin pikaisesti oletetuilla lämpölaajenemiskertoimilla, että valuakselilla 55mm kaulan lämpölaajeneminen 130 asteen lämpötilaerolla olisi noin +0,072mm ja vastaavasti teräsakselilla +0,086mm. Jos tuo kaula laajeni 3 satkua enemmän kuin tuo vakio niin laajeneminen olisi oltava sitten rosterin luokkaa.

Jos lohko ja laakeri laajenisi karkuun tupla nopeudella (en tosin tiedä kuinka lähellä alumiinin laajenemista tuo kuplan lohko on) niin taitaa tuolla kiina-akselillakin jäädä laakerivälyksiksi 150 asteisella kammella n. 10 satkua. Onko tämä sitten liian vähän, ja ehtiikö lohko laajeta karkuun nopeasti kuumenevaa kapea niin en osaa sanoa.

Link to comment

Chromoly teräksen lämpölaajeneminen ei ole täysin lineaarista mutta alle 200c´ se on luokkaa

Sea4130= 11.2*10-6 ja Sea4340= 12.6*10-6.

 

Eli vakio kankia käytettäessä kanki laajenee nopeammin kuin 4130 aksila ja hitaammin kuin 4340 aksila.

 

Lohkon lämpölaajeneminen on luokkaa 25*10-6 (magnesium 26* ja alumiini 23*) eli lämpenee karkuun aksilaa.

 

Samaa luokkaa lohkon kanssa laajenee laakeri-materiaali joka koostuu n.80-85% babbiitista, 7-9% tinasta ja 7-9%kuparista.

 

 

Loppuun vetona sanoisin että laskennallisesti kannatais ajaa 4130 aksilalla jos ajaa vakio kangilla, ja ei vakio kangilla jos ajaa 4340 akselilla.

 

 

Epäilen että ajomiehellä on sattunut jokin mittavirhe lämpölaajenemis testiä tehdessä.

Link to comment

Uskon kyllä tuohon asiaan,että olisi parempi jättää vakiokanget hyllyyn kun käytetään kiinan pitkäiskua,kangenkauloissa sitä leikkaantumista ilmeni ja kun samaan lohkoon pisti vakioiskuakselin normikangilla,niin ongelmaa ei ollut.Mittavirhettä voipi vähän olla mutta suunta oli lämmetessä kuitenkin tuo edellämainittu että kiinalainen laajenee enemmän.

Link to comment
  • 4 years later...

CB performancen super race  4340 akselista hyviä kokemuksia. Maksaa enemmän kun halvimmat toki. Jos nyt ostaisin akselin niin se olisi tuo tai Scat 4340 kiina-akseli ja veivit samalta merkiltä. Laadukkaampiakin vielä on mutta jossain se budjetti tulee vastaan.

 

 

Link to comment

Ittellä AA 78 mm 4340 kampi, Scatin I-profiilikanget ja kierrosrajoitin 6500 1/min. Mielenkiinnosta avasin koneen alta 1000 km ajettuna ja ei mitään näkyvää kampi/kanget/laakerit osastolla.

 

Jos pitäisi kovempaa pyörittää, niin sitten pysyisin orkkiskampeen pohjautuvissa ratkaisuissa tai Scatin tuotteissa.

Edited by Ketsa
Link to comment

Mulla on tallin pöydän alla samanlainen kuin Essillä, ollu varmaan kohta 8 vuotta. Ei ole pyörinyt lohkossa kierrostakaan. Kiinanpoika lienee survonut liian tiukalla sovitteella vauhtipyörän lukitustapit paikalleen, jolloin vauhtiksen kiinnityspinta ottanut iskua niin että vauhtis jää vinoon. Yhden tapin sain irti suurella vaivalla, se oli ihan virallisen tiukassa, eli leikannut kiinni paikalleen laitettaessa. Muut on yhtä tiukassa, mutta pitää poistaa että saa päädyn oikastua. TOISTA EN OSTA. Voi olla että hommaan tilalle CB:n ja kiinanakselista tulee verkonpaino, vaikken kalastakkaan.

Link to comment

Kun minun kiinan akseli (AA 86 mm 4340)  ja kiinan vautipyörä oli tasapainoituksessa, koneistaja sanoi, ettei vauhtipyörän pyörimistä  silmällä havainnut. Ei minkäänlaista liikettä mihinkään suuntaan vaikka tasapainoitusta ei ollut vielä edes aloitettu. Neljä kiimanakseli omistanut, ei ongelmia. Uusin on EMPI ja koneistamo piti sitäkin erittäin laadukkaana, ei ole käyytökokemuksia vielä.

Link to comment
1 hour ago, Marko said:

Ihan sattumalta tiedän että iso osa näistä erimerkkien akseleista on peräisin samasta tehtaasta :)

 

No ikävästihän tuo kuvaus ja hinta viittaa samaan alkuperään CB:ssäkin. Mutta olisikohan välittäjäfirman laadunvarmistuksessa eroa.

 

DPR:t näyttää olevan Saksalaisista orkkiskampuroista jatkettuja.

Link to comment

Minulla on katumoottorissa  vm. 1999 aito Gene Berg - takoakseli ja vauhtipyörä samalta vuodelta. Kone räjähtänyt kaksi kertaa ympäriltä aikaisemmalla omistajalla ja itsellä nyt toista kesää käytössä. Ei mitään ongelmia ja akseli täysin suora.

Link to comment
15 minutes ago, Mäki said:

Minulla on katumoottorissa  vm. 1999 aito Gene Berg - takoakseli ja vauhtipyörä samalta vuodelta. Kone räjähtänyt kaksi kertaa ympäriltä aikaisemmalla omistajalla ja itsellä nyt toista kesää käytössä. Ei mitään ongelmia ja akseli täysin suora.

 

Ruotsalaisesta tykkiraudasta tehty, kestää melkein ydinräjäytyksen...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...