ajomies Posted November 27, 2013 Share Posted November 27, 2013 Vielä palatakseni käymäänne keskusteluun Scat pitkäisku"Kiina"akselien kestävyydestä voin kahden akselin kokemuksella todeta että ongelmia oli ja montaa konstia kokeiltiin ja jonkinlainen ratkaisukin löydettiin,mutta sen jälkeen akselia ei ole koneeseen asennettu,lähinnä ajanpuutteen vuoksi.Tehtiin uria ja hiirenkorvia öljyreikiin,mutta ne ei auttaneet,sitten tuli mieleen ,miten lämpö mahtaa vaikuttaa,kiina ja vakioakseli uuniin ja lämpö 150 astetta ja sen jälkeen mittaus,kas kummaa,kiinan akseli oli mitattaessa 3 satasta paksumpi kuin alkuperäinen.Eli vanhoista välteistä ja hevosenpaskasta Kiinassa tehty akseli ei olekaan yhtä laadukasta kuin Porschen suunnittelema alkuperäinen,ei ainakaan minua päässyt yllättämään.Saa käyttää tätäkin,ei oo pakko. Quote Link to comment
VW-63 Posted November 28, 2013 Share Posted November 28, 2013 Paljonko oli kummankin akselin laakerikaulat huoneen lämmössä ja 150 asteessa? Laskeskelin pikaisesti oletetuilla lämpölaajenemiskertoimilla, että valuakselilla 55mm kaulan lämpölaajeneminen 130 asteen lämpötilaerolla olisi noin +0,072mm ja vastaavasti teräsakselilla +0,086mm. Jos tuo kaula laajeni 3 satkua enemmän kuin tuo vakio niin laajeneminen olisi oltava sitten rosterin luokkaa. Jos lohko ja laakeri laajenisi karkuun tupla nopeudella (en tosin tiedä kuinka lähellä alumiinin laajenemista tuo kuplan lohko on) niin taitaa tuolla kiina-akselillakin jäädä laakerivälyksiksi 150 asteisella kammella n. 10 satkua. Onko tämä sitten liian vähän, ja ehtiikö lohko laajeta karkuun nopeasti kuumenevaa kapea niin en osaa sanoa. Quote Link to comment
tc125a Posted November 30, 2013 Share Posted November 30, 2013 Chromoly teräksen lämpölaajeneminen ei ole täysin lineaarista mutta alle 200c´ se on luokkaa Sea4130= 11.2*10-6 ja Sea4340= 12.6*10-6. Eli vakio kankia käytettäessä kanki laajenee nopeammin kuin 4130 aksila ja hitaammin kuin 4340 aksila. Lohkon lämpölaajeneminen on luokkaa 25*10-6 (magnesium 26* ja alumiini 23*) eli lämpenee karkuun aksilaa. Samaa luokkaa lohkon kanssa laajenee laakeri-materiaali joka koostuu n.80-85% babbiitista, 7-9% tinasta ja 7-9%kuparista. Loppuun vetona sanoisin että laskennallisesti kannatais ajaa 4130 aksilalla jos ajaa vakio kangilla, ja ei vakio kangilla jos ajaa 4340 akselilla. Epäilen että ajomiehellä on sattunut jokin mittavirhe lämpölaajenemis testiä tehdessä. Quote Link to comment
ajomies Posted December 1, 2013 Author Share Posted December 1, 2013 Uskon kyllä tuohon asiaan,että olisi parempi jättää vakiokanget hyllyyn kun käytetään kiinan pitkäiskua,kangenkauloissa sitä leikkaantumista ilmeni ja kun samaan lohkoon pisti vakioiskuakselin normikangilla,niin ongelmaa ei ollut.Mittavirhettä voipi vähän olla mutta suunta oli lämmetessä kuitenkin tuo edellämainittu että kiinalainen laajenee enemmän. Quote Link to comment
vw. Posted July 1, 2018 Share Posted July 1, 2018 Mitäs mieltä porukka näistä askeleista on? Tarvitsisin katu kuplaan 78 iskuisen tai 78.4 akselin niin mikähän olisi järkevä ja laadukas vaihtoehto? Ostan mistä? Quote Link to comment
Racing Posted July 1, 2018 Share Posted July 1, 2018 CB performancen super race 4340 akselista hyviä kokemuksia. Maksaa enemmän kun halvimmat toki. Jos nyt ostaisin akselin niin se olisi tuo tai Scat 4340 kiina-akseli ja veivit samalta merkiltä. Laadukkaampiakin vielä on mutta jossain se budjetti tulee vastaan. Quote Link to comment
Ketsa Posted July 1, 2018 Share Posted July 1, 2018 (edited) Ittellä AA 78 mm 4340 kampi, Scatin I-profiilikanget ja kierrosrajoitin 6500 1/min. Mielenkiinnosta avasin koneen alta 1000 km ajettuna ja ei mitään näkyvää kampi/kanget/laakerit osastolla. Jos pitäisi kovempaa pyörittää, niin sitten pysyisin orkkiskampeen pohjautuvissa ratkaisuissa tai Scatin tuotteissa. Edited July 1, 2018 by Ketsa Quote Link to comment
vw. Posted July 1, 2018 Share Posted July 1, 2018 Kysyn nyt kuitenkin Scattia laadukkaampi olisi mikä? tuo scatti sitten kannattaa ostaa/tilata mistä? Quote Link to comment
-Alex- Posted July 2, 2018 Share Posted July 2, 2018 Scatin billet akseli on kyllä laadukas, siitä parempi Moldex tai Pauter.. Quote Link to comment
Essi Posted July 2, 2018 Share Posted July 2, 2018 Mulla on tommonen http://www.aircooled.fi/tuote/2853/kampiakseli-78mm-4340-chromoly-vw-t1-aa katujunakeulassa, kylläkin melko miedossa (125 hv / 175 Nm) pannussa. Pari vuotta sitten sen moottoriin laitoin, hyvin lähti pyörimään ja on nyt reilun kymppitonnin jo pyörinyt. Ei valittamista - ostaisin toisenkin ja samasta paikasta, jos tarvetta olisi. Quote Link to comment
-tipi- Posted July 2, 2018 Share Posted July 2, 2018 Mulla on tallin pöydän alla samanlainen kuin Essillä, ollu varmaan kohta 8 vuotta. Ei ole pyörinyt lohkossa kierrostakaan. Kiinanpoika lienee survonut liian tiukalla sovitteella vauhtipyörän lukitustapit paikalleen, jolloin vauhtiksen kiinnityspinta ottanut iskua niin että vauhtis jää vinoon. Yhden tapin sain irti suurella vaivalla, se oli ihan virallisen tiukassa, eli leikannut kiinni paikalleen laitettaessa. Muut on yhtä tiukassa, mutta pitää poistaa että saa päädyn oikastua. TOISTA EN OSTA. Voi olla että hommaan tilalle CB:n ja kiinanakselista tulee verkonpaino, vaikken kalastakkaan. Quote Link to comment
x-pj Posted July 2, 2018 Share Posted July 2, 2018 Kun minun kiinan akseli (AA 86 mm 4340) ja kiinan vautipyörä oli tasapainoituksessa, koneistaja sanoi, ettei vauhtipyörän pyörimistä silmällä havainnut. Ei minkäänlaista liikettä mihinkään suuntaan vaikka tasapainoitusta ei ollut vielä edes aloitettu. Neljä kiimanakseli omistanut, ei ongelmia. Uusin on EMPI ja koneistamo piti sitäkin erittäin laadukkaana, ei ole käyytökokemuksia vielä. Quote Link to comment
Marko Posted July 2, 2018 Share Posted July 2, 2018 Ihan sattumalta tiedän että iso osa näistä erimerkkien akseleista on peräisin samasta tehtaasta :) Quote Link to comment
kari kittilä Posted July 2, 2018 Share Posted July 2, 2018 (edited) Mä ostaisin tämän http://www.classic-store.com/product_info.php?products_id=2650 jos tarvisin, mulla on saman valmistajan WBX akseli 84 mm iskulla OXY moottorissa eikä ole valittamista. Ei ole kylläkään Kiinassa tehty. Edited July 2, 2018 by kari kittilä Quote Link to comment
-tipi- Posted July 2, 2018 Share Posted July 2, 2018 1 hour ago, Marko said: Ihan sattumalta tiedän että iso osa näistä erimerkkien akseleista on peräisin samasta tehtaasta :) No ikävästihän tuo kuvaus ja hinta viittaa samaan alkuperään CB:ssäkin. Mutta olisikohan välittäjäfirman laadunvarmistuksessa eroa. DPR:t näyttää olevan Saksalaisista orkkiskampuroista jatkettuja. Quote Link to comment
kari kittilä Posted July 2, 2018 Share Posted July 2, 2018 http://dprmachine.com/ Quote Link to comment
Mäki Posted July 2, 2018 Share Posted July 2, 2018 Minulla on katumoottorissa vm. 1999 aito Gene Berg - takoakseli ja vauhtipyörä samalta vuodelta. Kone räjähtänyt kaksi kertaa ympäriltä aikaisemmalla omistajalla ja itsellä nyt toista kesää käytössä. Ei mitään ongelmia ja akseli täysin suora. Quote Link to comment
ARTO Posted July 2, 2018 Share Posted July 2, 2018 15 minutes ago, Mäki said: Minulla on katumoottorissa vm. 1999 aito Gene Berg - takoakseli ja vauhtipyörä samalta vuodelta. Kone räjähtänyt kaksi kertaa ympäriltä aikaisemmalla omistajalla ja itsellä nyt toista kesää käytössä. Ei mitään ongelmia ja akseli täysin suora. Ruotsalaisesta tykkiraudasta tehty, kestää melkein ydinräjäytyksen... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.