Jump to content

VW Stroukkeri / katu / kisakone / laatikko / juttusia


Recommended Posts

Tuohan on noilla kierrosluvuilla kun diesel :D  120 heppaa tulee helposti jo 69x92 isoilla venoilla ja nurkilla alle 300 asteisella nokalla ja voi käyttää hyvää vw:n omaa kampea ja veivejä yms. ja maksaa ehkä 1/3 pitkäiskukoneesta.

Link to comment
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Olen tässä pistämässä kesätilausta JPM:lle / CSP:lle Wasp pakosarjasta(ilman stingeriä) ja Raptor nokka-akselisarjasta. Nokka-akseliin JPM suositteli isoon koneeseen  Lobe Centerin muutosta. Wasp pakosarjoissa on kolmea eri kokoa:  Stage 1 up to 230hp,  Stage 2 220-290hp ja Stage 3 over 270hp.  En ole vielä saanut kokosuositusta JPM:ltä mutta uskoisin että Stage 2 on sopivin omaan koneeseen. Lienee lomalla Johannes..

 

Johanneksen suositus nokka-akselista:

 

I recommend JPM00406, it has 282deg at 0.05", 10.7mm lift and 106 LC.
A very good over all power band, I use it in my own 2276 street car 1303-74 st weight.

The engine is happy all the way to 7300rpm, as the max power is at 6500rpm there is no reason rewing over 7000rpm.
It is almost hard to get the engine hot because of less friction which also releases a few more hp.
I am on my third season with my engine aprox 5500-6000km and still dynos full power.

LC will be changed for a big motor like yours.

 

 

 

 

 

 

26370.jpg

Edited by -Alex-
Link to comment
  • 2 weeks later...

2276-2384 katukone menee hyvin merged keraamipinnoitteisena / rosterisena / haponk... oikeilla materiaaleilla jotka tarkotettu yms.. 1,3/4 pakosarjalla ja 2-->2,5" putkistolla/änkkäreillä, 2333-->isompaan kireempään kisakoneeseen 1,7/8 pakosarja 2,5-->3"putkistolla ja änkkäreillä ja yli 2,4l kiukkuseen koneeseen 2" pakosarjaa merged keraamisella pinnotteella ja 3-4" putkistolla tai tietenki Acropowilta mittatilauksena titaanisarja paikanpäällä tehtynä j a putkistoineen jos kukkaro  kunnossa. B.A.S teki laadukasta Käfercup pakosarjaa aikoinaan ja sellainen käytössä haponkestävistä tehdyt pakosarja ja kunnon änkkääreillä yms. Johanneksella hienot kisapakosarjat jotka toimivat stingerin kanssa kun niin on testattu ja laskettu. Pakosarjat pystyy pinnoittaa itsekkin oikealla aineella.

Tyhjiä aihioita ja cnc portattujakin tuli juuri rapankontakaa ja kasataan taas muutamii hyvii konekokonaisuuksia katukäyttöön.

Edited by Jarmo Lummi
Link to comment

Saanen tällävkolla pakosarjan ja nokka-akselin, nokkaan tosiaan tulee toi suurempi LC kulma. Erittäin asiantuntevat ohjeet yms tuli Johannekselta, mm. tuo 282@0.05" nokka toimii isossa koneessa erittäin laajalla alueella. 

 

JPM nostajat pistin myyntiin ja tilalle tulee hyllyssä olevat keveät Udo Beckerin työkaluteräsnostajat, jotka ei tartte sisäänajoa.  Toki JPM nokka-akselisetin mukana tulevat liki 30e maksavat litkut ja rasvat käytetään ihan varmuuden vuoksi. Hyvä maku jäi suuhun vielä, kun Udo halusi vaihtaa +4 vuotta sitten ostetut nostajat ihan tuoreisiin tänä vuonna valmistettuihin nostajiin, kun jossain välissä tuolloin oli viallinen huonosti lämpökäsitelty erä nostajia hänellä.

Link to comment
  • 2 months later...

Tuossa yksi kehitelmä ja suunnitelma meni maaliin toteutuksella 1200 ---> 1400. Vakio kampiakseli tarkastus kiilloitus ja tasapainoitus, kietokanget helotus ja tarkastus ja kaikki kiiltäväksi painoitus, Kansiin pieni kiilloittelu ja isompien nystyröiden poistoa niinkuin pakopuolen suuri pallukka jouhevammaksi yms. Venatyöt, paremmat jouset, palotilojen fiksaus yms. Puristusta hivenen korkeammalle 8,5:1 isompi pyttymäntäsarja, välilaipalla 31mm uusi kaasari, käärmeenpesä + hyvin vaimentava änkkäri yms.. yms... kaikki uutta tai erittäin hyvää tarkistettua vakioo. isompaa lisäöljypohjaa yms.. ennen vanha lussu 1200 vei 60luvun VW 80kmh ja suuressa alamäes kesänopeuksin sai 100 ja nythän tuli todella paljon puhtia ja kivaa meininkii menee helposti moottoritienopeuksin 120++ ja kuluttaa erittäin vähän kun kaikki hyvin saatu säätöön yms... Öljyjä vaihtoon 2500km välein niin pysyy moottori puhtaana ja 10W40 redlinen lisäaineella .... 10 heppaa oli tallella ja nyt varmaankin 40 =) firitys onnistunut kun teho ei laskenut 25% enempää. Tästä tarinatsta jäi paljon asiaa puuttumaan mutta joskus ehkä lisäyksii mutat varmaa osaajat tietää mitä kaikkee on laitettunna ku tekee konetta. Kiitos Hese

 

Okrasa tyylinen lisäsetti olis aika makee sellainen uustuotanto.

Edited by Jarmo Lummi
Link to comment

1914cc katumoottori valmistunee. Käyttötarkoituksena cruisailu ja pysyä euroopassa muiden mukana joten ei mitään suurta ja mahtavaa mutta toimivaa tehokasta. Vapari, tcs-20 + 1,25 scat, 044 44/38 + hyvä viilaus + delssit yms. yms. yms. Vastapainokampi + kiillotukset/kevennykset + tasapainotukset + GeneBerg matala levee vajaa4litran lisäöljypohja. Puristus 8,5 luokkaa, 95E tai 98 jos sattuu makissa oleen.

 

1300 kone ---> 1776 yksireikäkansilla vääntävä toimiva myös meni käyttööön.

 

Kiitos Hese

  • Like 1
Link to comment

Tässä oma katukone. 92x76 olikohan nyt 2021cc, c55 nokka ja 1,25 keinut, kansissa 40/35,5 venttiilit, oma porttaus ja kiina idat. Varsin vääntävä ja hauska moottori katuautoon, meni varttimailin 14,5 vakio askilla ja tuntuu toimivan kesästä toiseen.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Nyt taitas jäädä ylimääräiseksi 82 x 94 puolimoottori ilman kansia kasassa alakerta. Katu Turboistus tai väntävä vapari stroker. Ruiskulohko stanumitois erinomainen, FF, Scat 82 cromoly nitrattu kampi, 5,7" H profiilit Scat + arm väkevät pultit, Scat cromoly 6,5kg tehdas vauhtipyörä, kaikki nuo tasapainotettu, 94 tako mukit, 94 pitkistä aihio sylinteriputkista sorvattu hyvään mittaan, FK43 nokka yms... Alakerta kasassa / momentissa ja vois olla jouten. Jos tarve niin yv yhteyksii ja muuten odottelee tulevaisuutta ja kattoo si mitä tapahtuu? Ei tunnu ehtivän enää noita niin pareehan tietty ois muutta kaikki roipe rahax.

Link to comment
  • 1 month later...
  • 2 months later...
Guest Kaiponen

Mulle on tulossa katukoneeksi hiukan piristetty kone cb 76mm kammella, 5,5" veiveillä ja evo nokalla. Kannet on 40/38 venttiileillä ja menee varmaan joe workille jossain välissä porttaukseen vielä että saa sen hyödyn irti noista isoista venttiileistä. 88 mahlen männillä. Iltasen pakosarja on kans varmaan hommattava tohon että ei rupee ahistaan. Weeberin 44idf nurkkiin. 10.23 puristuksilla. Öljynjäähdytystä en oo vielä kerinnyt miettii muutakun suodatinjalallinen öljypumppu tohon tulee. Onkos tiätäjät minkä kuulonen setti?

Link to comment
  • 1 month later...
  • 3 months later...

Vaihdelaatikkojen voimansiirtokyky on alunperin esim. Kuplan käytässä 30, 40 , 50 heppasiin käyttöihin ja useimmiten 60, 70 luvulta. Ajettu jos jonkinnäköisillä öljyillä, öljynmäärät on ollut vuosien varrella jos jonkinnäköisellä tasolla sekä vaihtovälit yms... Moottoreihin tehdään remontteja ja vaihdetaan kalliitakin osasia sekä viritelläänkin ja tai saatetaan täydet tehot vakiomoottoriin yms.. Vaihdelaatikot jää huomiotta, hyvät vaihteistot voi mennä pienessäkin ajassa huonolle hapelle, voimakkaamman moottorin tuottama teho yritetään saattaa vetopyörien välityksellä liikuttamaan kalustoa. Antakaa osaavan rempata laatikot, antakaa heidän parannella vahvistaa loodat, viritettyä moottoria palvelee huomattavasti paremmin vaiheloota jossa välitykset , rattaat, laakeroinnit, välykset yms... on vahvistettu ja parannettu ja käytetty vahvempia parempia osasia. Hese ainakin on tehnyt hyviä vaihteistoja niin kadulle kuin kiihyttelyyn ja raralle yms... Vaihteistoihin voi laittaa vaikka ylipitkää nelosta ja välittää 1-3 joilla saadaan moottorin voima kiihdyttämään hyviinki tuloksiin laitteistot ja maantiejoon 4 ylivaihteena. 1-4 voi välittää ja harvemmalla perävälityksellä kestävyys paremmaksi. Monia monia muitakin keinoja. Pelkästään vakiolaatikon laakeroinnin ja syncrojen yms laitto kuntoon uusinta sekä välysten timmaus saa kokonaisuuden kestävämmäksi toimivammaksi yms. Heseen yhteys jos kiinnostaa kone ja laatikko hommat. osasiakin löytyy ja hankkii yms. On toki Suomessa ja maailmalla paljon muitakin osaajia sekä yrityksiä jotka asiat hienosti hoitaa.

  • Like 2
Link to comment

Laatikon tuennasta kysymys. Kun IRS loota tulee vaan edestä kiinni koriin ja takaa moottoriin niin eiks se laatikon nokka ole tosi kovilla? Moni laittaa heiluriakseliseenkin lisätukia, niin eikös IRS malliin sit tarvii lainkaan?

 

Entä kuinka IRS laatikon saisi 2cm ylemmäs siten että se on vielä suorassa? Kiinnikelaippa siirtää vaihteensiirtäjätankoa jolloin tulee kepin kanssa ongelmia?

Link to comment

Laatikon tuennasta kysymys. Kun IRS loota tulee vaan edestä kiinni koriin ja takaa moottoriin niin eiks se laatikon nokka ole tosi kovilla? Moni laittaa heiluriakseliseenkin lisätukia, niin eikös IRS malliin sit tarvii lainkaan?

 

Entä kuinka IRS laatikon saisi 2cm ylemmäs siten että se on vielä suorassa? Kiinnikelaippa siirtää vaihteensiirtäjätankoa jolloin tulee kepin kanssa ongelmia?

 

En nyt muista tarkkaa nostoa mutta juniksen laatikon nokkakappaletta ja jäkismailaa käyttämällä saa nostettua kiinnikkeistä niin että keppilinja pysyy samana. Ja eiköhän sen IRS laatikon kiinnitykset ole ihan yhtälailla kovilla kuin swingissäkin jos puhutaan koneen aiheuttamista voimista.

Link to comment
  • 2 months later...

Kehittelemme, laskeskelemme ja laadimme tässä taasen useamman katukoneen joten katsotaan millaisia tulee kokonaisuuksista eri käyttötarkoituksin. Useampi vaihteistokin kehittynee samalla. 20 lohkoa juuri koneistuksessa sekä kaikkee muuta osasta kommaten.

 

Ai niin se kisakone ja 2016 kausi? no pitänee kattoa talven kujeita

Edited by Jarmo Lummi
Link to comment

Urhon Bugpackin S/E kansiin laitettiin melkein uutena k-linerit orkkis ohjureihin ja ohjurien kuluman on sen jälkeen ollut yllättävän pientä. Venttiileinä CB:t imupuolella ja orkkis Bugpackit pakopuolella. Tosin näitä käyttökohteita ei voi kovinkaan paljoa verrata toisiinsa...

Link to comment

Tambereelta jonssonmetallin metritavarasta pako ohjureita ja myös imu sekä laadukkaita seetejäkin( en muista mitä matskuu oli ) , Ferralin ja Manleyn plankoista on tehty rosterivenoja . Titaaniset on ollu? no niitä en muista mutta siinä venassa on lautasessa sellainen merkki? ja samoja tais käyttää Nascar porukkakin järkeensä. Tallilla settejä pitäis joskus muistaa kattoo titaanisii . Turbovehkeessä pakolämmöt tekee sen jotta nuo vakiomateriaaleista ohjurit tahtoo murentuu ( jopa rajussa kisakireessä vaparissaki pako-ohjurit tehneet murenemisen kansien mukana tulleissa ja kaupanhyllyn materiaaleista ) Sellaisia holkituksia myös käytetty ohjureiden sisällä ja oliko jotain siliconipronssii tms?  Myös teräksestä pako ohjureita joihin K-liner sisään jos käyttää paljon ahtoo, paljon paukkuu, RE85, Methanolia ja tai nitromethaania ja tai kuumana käyviä ilmajäähymoottoreita. Vesi/methanol 50/50% suihkuu yms...

 

Tuota se oli kertoi asian muistavat kansigurut

 

Tampereelta Jonson Metall JM3:ta, sitä saa erivahvuisina vedettyinä tankoina.

 

Ohjureita varten mulla on ollut 17,5 mm paksua, en muista onko joskus ollut 14-15mm vahvuistakin.

 

Tuo on kestänyt lämpöä ja on liukkaanpaa kuin vakio ohjurien  messinki.

 

Saa Tampereelta tilattua esim: 50-100cm pätkinä.

 

 

 

Silikoni pronssi nimellä myytävät  kestävät paremmin kuin vakiot myös. 

 

 

Edited by Jarmo Lummi
Link to comment
  • 2 weeks later...

Projekti 2016 uusia 11,999sek VW ilmajäähy vapari alituksia varttimaililla. Ainakin 3 kokonaisuutta lähdetään kehittämään tuohon 11 kerhoon ja tottahan toki lisää Suomeen nopeit kiihyvolkkareita tarvitaan eli yhteistyötä ja avunantoa. Suomessa kokemusta, osaamista ja speksejäkin jo on sekä järkevälläkin hinnalla pystyy toteuttamaan. Turvallisuus ennenkaikkea jne jne. 2276, 2332, 2384 kokoisia koneita nyt ainakin välitetyillä laatikoilla yms.

Edited by Jarmo Lummi
Link to comment
  • 1 month later...

Joulumieltä kovien motorsport lahjojen toivossa ja ahkeraa kruuvoota kaikille. Enää 6kk ja taas kovaa menoa 23.12--->.

 

Tuollaista bensapihiä noin 2 litraista typ1 konetta olis kans kehitteillä ja jos alle 7 litraan mennään helposti kun säädöt kohillaan niin jos alle 6 litraan olis tavotteet vai pitääkös kansainväliset mittauslautakunnat perustaa ja tsiikata paljonx putkenpäästä tuloo hyvää. Ahdin tietty määrää tahdin vaan pidettävä maltillisena ajatus. Matkanopeuksiin 2500-3500rpm alueelle jos kulutuksen mahdollisimman pieneksi. Optimaaliset komponentit? 78-->82 isku, 88-90,5 mukit, 5,5 kanki, 10-11:1 puristus, 40-42 imuvenat, 35-->? pakoset, kanavatyöt, 3 steppinen pakosarja, ruisku? suorasytytys, nokka joku hyvä ja säätää optimaaliseen, nostoo jonnekki 13 nurkille, vääntöä yms.

Edited by Jarmo Lummi
Link to comment
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...