Guest Fear Posted June 19, 2014 Share Posted June 19, 2014 Onko muilla ollut ongelmia swingi akselisen Kuplan kanssa roimasti madallettuna etteivät takapyöränlaakerit kestä väljistymättä. Vetoakseliputket ovat aika jyrkässä kulmassa ylöspäin, niin öljy ei pääse voitelemaan kuulalaakeria käytännössä ollenkaan. Mietiskelin tuossa jos laittaisi mitoilla sopivan laakerin joka olisi pölysuojattu ja kestoveoideltu (niinkuin nyky autoissa), onko kenelläkään kokemuksia. Ei näyttänyt olevan ainakaan osatoimittajilla erikseen laakereita madalletuille. Quote Link to comment
NordBling Posted June 19, 2014 Share Posted June 19, 2014 Mä olen roimasti ylitäyttäny laatikon ni menee öljy hiukan paremmin perille. Mut seuraava ongelma oli stefa joka oli kuivana palanu väljäksi, ilmeni kun nostin autoa taas ylemmäs. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted June 19, 2014 Share Posted June 19, 2014 Kestovoidellut peliin vaan. Ei oo mitään syytä ainakaan nykylaakereilla noita uittaa öjyssä Quote Link to comment
Jarmo Lummi Posted June 20, 2014 Share Posted June 20, 2014 jos swingiä lasket alkuperäisestä 8cm takerenkaan navan keskiosasta lokarinreunaan mitattuna niin nosta vaihteistoo se 5+cm eli koko takajousitushetekkaa niin kulkee sitä öljyä voitelemaan laakereita navalle tai suojatut kestovoidellut laakerit 6306 muistaakseni ja hyvälaatuiset eurooppalaiset tms. enhän mä näistä mitää tiijjä kuha kirjottelen monster garage videolla neuvovat Quote Link to comment
Tanhis Posted June 20, 2014 Share Posted June 20, 2014 Millaisilla kilometreillä sulla uudet laakerit menee paskaksi? Quote Link to comment
Guest Fear Posted June 22, 2014 Share Posted June 22, 2014 (edited) Kilsoja ei tosiaan ole alla edes puolta tuhatta. Ihan matelu vauhdissa jo ruksahtelee ja auto ilmassa selkeä välys. 6306 laakerille antaa SKF mitoiksi 30*72*19, onko jollakin varmistaa mitat oikeiksi? Voisi hakea laakerit valmiiksi ja purkaa vasta sitten auton. Mitenhän tuon stefan kanssa sitten jos laittaa kestovoidellut laakerit, sehän tosiaan palaa piloille ja onko sit vaarana esim kaarteissa/nosturilla että öljy valuu jarruille? Edited June 22, 2014 by Fear Quote Link to comment
tolvana Posted June 22, 2014 Share Posted June 22, 2014 Eihän se öljy osaa kestovoidellun ja kahdelta puolelta suojatun laakerin läpi kuleksia. Quote Link to comment
multanen Posted June 22, 2014 Share Posted June 22, 2014 Takavetoisten perissä on laakereita jotka ovat ehkä jollain tavalla vastaavassa tilanteessa. Niissä on sisäpuolella "oikea" stefa, ulkopuolella tavallinen laakerien suojastefa. Lisäksi ulkopintaa kiertää o-rengas joka estää ettei öljy pääse kiertämään ulkokautta ulos. Tuon oikean stefan läpi öljy ei pääse pesemään vaseliineja pois mutta mites tuommosen "normaalin" tiivistyksen läpi? Quote Link to comment
metake Posted June 22, 2014 Share Posted June 22, 2014 Stefaksi pitää laittaa 2-huulinen malli, eli sellainen jossa on erillenen pölyhuuli toisella puolella. Sitten pyyhkäistään tuo huulien väli vaseliinilla niin pitenee kestoikä merkittävästi. Kyllähän stefoja käytetään paljonkin kohteissa joissa ei ole öljyä ja niille tehdään juuri tuo em. rasvaus. Quote Link to comment
Guest Fear Posted June 23, 2014 Share Posted June 23, 2014 Jos muistan rakenteen vielä oikein, niin nämä stefat pitäisi korvata esimerkiksi kaksihuulisella jotta jarrut säästyisivät rasvalta/öljyltä. Onko laakerien ja stefojen mitoille tietäjiä vai meneekö purkuhommiksi? Quote Link to comment
Pasi Posted June 23, 2014 Share Posted June 23, 2014 Laakerit kävin mittaamassa, 6306 laakeri on juuri näillä mitoilla 30*72*19. Stefoja ei löytynyt. -Pasi Quote Link to comment
non-hippy Posted June 23, 2014 Share Posted June 23, 2014 pari varastefaa mulla kotona merkinnöillä DHP-GERMANY 44.5 62 10/7 95590 Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted June 27, 2014 Share Posted June 27, 2014 Ainakin kahta kokoa stefoja noissa on Quote Link to comment
Guest Fear Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Jäi tuo laakerin asennus vähän vaiheeseen ku tuli muita hommia, mutta toinen puoli purettuna tällä hetkellä. Tuo Mikan stefa ei ainakaan kirjojen mukaan olisi käypänen. En omaa stefaa vielä kerennyt mitata mutta vaikuttaisi pienemmältä. Quote Link to comment
Guest Fear Posted July 14, 2014 Share Posted July 14, 2014 Kirjotellaas tähän vähän jatkoa jos muillekkin tulee vastaavaa. Laakerit vaihdettu kestovoideltuihin 6306 ja stefana käytetty vanhaa kun ei tuohon hätään löytynyt uutta. Oli vielä ihan ok oloinen. Stefan huulien väliin sipaistu reilusti jäykkää rasvaa. Vanha laakeri oli todella kevyesti ulkoreunastaan itse vetariputkeen kiinni, lähti ihan pikku nykäisyllä, ei varmaankaan normaalia? Sisäkooli oli vetariin kyllä kunnolla kiinni ja vaati ulosvetimellä irroituksen. Uuden laitoin ulkoreunastaan lukitteen kanssa kiinni ja oli muutenkin jämäkämpi. Kokonaan ei siltikkään välys kadonnut vaikka napamutterinkin kiristin momenttiavaimella, rakenne kuitenkin vaikuttaisi välyksettömältä.... Vielä ei ajoa ole kerennyt tulla jotta näkisi käytännön toimivuuden, mut josko tuo tuosta =) Quote Link to comment
Kujis Posted July 14, 2014 Share Posted July 14, 2014 Taitaa olla laakerin ulkokooli liukusovitteella vetoakseliputken laakeripesässä. Eli lähtee ihan vetämällä pois( niin kuin sulla kävi). Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted August 9, 2014 Share Posted August 9, 2014 Laakerin sovitteet kuuluu olla siten, että pyörivällä koolilla on tiukka ja paikoillaan pysyvällä löysä. Jos molemmat on tiukkoja, niin sit pitää käyttää C3 välysluokan laakeria. Quote Link to comment
Kujis Posted August 9, 2014 Share Posted August 9, 2014 (edited) Tässä (Fear) tapauksessa oli juurikin näin. Edited August 9, 2014 by Kujis 1 Quote Link to comment
Beetle Posted July 31, 2017 Share Posted July 31, 2017 (edited) Jatketaanpa tähän. Mikä on 1303S kuplan, takapyörän uloimman laakerin koko? entäs stefan koko? millaisia laakereita olette käyttäneet? Edited July 31, 2017 by Beetle Quote Link to comment
Racing Posted July 31, 2017 Share Posted July 31, 2017 Mä tilasin Saksasta SKF sarjan jossa tuli kaikki tiivisteet ja molemmat laakerit irs akseliin. Tais olla 40e koko setti. Kiinalaisia tai mitään muutakaan roskaa en käytä. 1 Quote Link to comment
PZQ Posted August 1, 2017 Share Posted August 1, 2017 (edited) Jos ei kerta informaatio kelpaa, niin veistäkää vaikka puusta :) Edited August 6, 2017 by PZQ 1 Quote Link to comment
Jorrma Posted August 1, 2017 Share Posted August 1, 2017 (edited) http://www.skf.com/fi/news-and-media/news-search/2016-dec-06-SKF-participates-in-raids-against-retailers-of-counterfeit-bearings-2385698.html http://promaintlehti.fi/Alan-Uutiset/Taistelu-tuotepiratismia-vastaa-n-26-tonnia-vaarennettyja-laakereita-tuhottiin/(offset)/7 Edited August 1, 2017 by Jorrma Quote Link to comment
Beetle Posted August 3, 2017 Share Posted August 3, 2017 Jatketaanpa tähän. Mikä on 1303S kuplan, takapyörän uloimman laakerin koko? entäs stefan koko? millaisia laakereita olette käyttäneet? Jos menen laakerikauppaan ostoksille, niin olisi varmaan hyvä tietää laakerin ja stefan koko sekä malli. Olisiko jollakin antaa esim SKF:n tai Koyon laakerinumeroita? Quote Link to comment
tolvana Posted August 3, 2017 Share Posted August 3, 2017 Jos menen laakerikauppaan ostoksille, niin olisi varmaan hyvä tietää laakerin ja stefan koko sekä malli. Olisiko jollakin antaa esim SKF:n tai Koyon laakerinumeroita? Aika varmasti sun laakerikauppiaasi löytää sopivat osat kun pyydät SKF VKBA 592 tai vastaavan. Ja jollei kauppias tolla tiedolla osaa myydä sulle sopivia osia niin vaihda kauppaa! 1 Quote Link to comment
Beetle Posted August 6, 2017 Share Posted August 6, 2017 Eivät kyllä osanneet paikallisessa laakerikaupassa sanoa millaisia laakereita ja stefoja kuuluu tuohon SKF VKBA 592 sarjaan. Täytyy vielä soitella osaisiko laakerikeskuksella sanoa, jos ei täällä satu kukaan tietämään. Quote Link to comment
mikko k Posted August 6, 2017 Share Posted August 6, 2017 Mä kyllä ymmärsin aikaisemmista viesteistä että jos ostan SKF VKBA 592 sarjan, niin siinä on kaikki mitä tarvii irssin takapyörän napaan. Enkä tiedä että mitä tekisin laakerien tai stefojen kokotiedolla. Voin toki olla jälleen väärässäkin. Quote Link to comment
Beetle Posted August 6, 2017 Share Posted August 6, 2017 (edited) Paikallisessa laakerikaupassa on vain irtolaakereita ja stefoja. Tämmöiset mallit ja mitat löysin laakereille ja stefoille. Varmaan nuo tiedot löytyy kun purkaa entiset pois, mutta millä menet sitten hakemaan uusia ;) Takapyöränlaakerit IRS ULOMPI NU206ECP/C3 kartiorullalaakeri SKF mitat (30*62*16) SISEMPI 6206/C3 kuulalaakeri SKF mitat (30*62*16) STEFAT 44*62*8 Edit: Laakeriliike ei saanut enää kyseistä sarjaa, mutta löysin maailmalta. SKF VKBA 592 laakerisetin laakereiden ja stefojen mitat lisätty ylle. Edited August 24, 2017 by Beetle Quote Link to comment
JM Posted August 7, 2017 Share Posted August 7, 2017 Laakeriliike ei suostu tilaamaan ko sarjaa? Quote Link to comment
tolvana Posted August 7, 2017 Share Posted August 7, 2017 Ei ymmärrä miksei voi tilata koko sarjaa kun niitä on netti pullollaan. Ainoastaan se menee jakeluun että nää saa firman piikkiin kun ostaa oikeesta työkalukaupasta... Perusautoharrasteluahan se on kun mikään ei saa maksaa mitään Quote Link to comment
Racing Posted August 25, 2017 Share Posted August 25, 2017 (edited) Polyamid/nailon runkoisia SKF uudetkin kuulapitimien puolesta nykyään,en tiedä onko hyvä vai huono juttu selviää käytössä. Edited August 25, 2017 by Racing Quote Link to comment
Anpu Posted August 25, 2017 Share Posted August 25, 2017 Ton meno loppuu ensimmäiseen kurviin 1 Quote Link to comment
JM Posted August 25, 2017 Share Posted August 25, 2017 Uskoisin että hyvä. Voiteluun pettäessä tulee polyamidi murua mikä toiminee jonkinlaisena liukasteena toisin kuin rauta/ messinki. 1 Quote Link to comment
Racing Posted August 25, 2017 Share Posted August 25, 2017 Onhan noita ollut jo vuosia käytössä enkä ole löytänyt isommin negatiivistä sanottavaa Kuulapidinhän vain pitää kuulat paikoillaan muuten laakeri kuten ennenkin. Quote Link to comment
Jarmo Lummi Posted September 4, 2017 Share Posted September 4, 2017 (edited) Öljynkierto vaihteistosta suurinpiirtein jarruputkitus tyylillä takapyörän navoille ja pieni pumppu pumppaan kierrättämään vaihteistoöljyy laakereille tai takahaarukan vaihteiston nostoo 5-7,5cm. Kestovoidellut 6306 laakerit suojilla, metalli suojatut ja tai IRS kestovoidelluilla laakereilla eli suojat ja vaseliinit laakereis Edited September 4, 2017 by Jarmo Lummi Quote Link to comment
-Alex- Posted September 5, 2017 Share Posted September 5, 2017 Varmasti toi öljynkierto navoille erillisellä pumpulla auttaa, mutta lähes kuolleena syntynyt idea ja aika isotöinen homma rakentaa. Kestovoideltua laakeria vain peliin, se on ainut oikea ratkaisu. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted December 14, 2017 Share Posted December 14, 2017 En löydä polyamidipitimellä + molemminpuolin suojattua lakrua C3 välyksellä skf:ltä. Onko muilla valmistajilla? Quote Link to comment
metake Posted December 14, 2017 Share Posted December 14, 2017 C3 välyksellä Mä olen käyttänyt normi välyksellä olevia laakereita enkä noita väljempia, eikä ole ollut ongelmia. Riihimäellä STP:llä on noita kyllä ihan merkkilaakereina C3 välyksellä 2RS:nä, mutta en muista laakeripitimiä, että mitä materiaalia, ja en muista merkkiäkään varmaksi mutta mielestäni oli KOYO. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.