jokkep Posted August 29, 2014 Share Posted August 29, 2014 (edited) Jarrut tarvitsevat polkemista ihan oikeasti, mutta silti hidastuvuus on kovin verkkaista. Lukkojarrutuksesta tämä peli ei tiedä mitään. Sitä se ei osaa ollenkaan. Periaatteessa kaikki on ihan ok, etupään kengätkin säädin niin lähelle kuin suinkin kehtaa, että sain eteen edes jonkimmoisen pidon. Pukeilla pyörät ilmassa kokeillen jarrut ottavat kyllä niin, että ei käsin jaksa pyörittää, mutta ajossa tuntuu paljon vaisummalta. Jos pitäisi tehdä ns. hätäjarrutus, mentäisiin kyllä rytinällä päin. Onko tässä siis oikeasti näin vaatimattomat jarrut, vai lähdenkö hakemaan ilmiölle selitystä. Ja jos lähden, niin mistä? Ja Kuplahan on 1300, vm 74. Vielä vanhanaikaisella etuakselilla. Edited August 29, 2014 by jokkep Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted August 29, 2014 Share Posted August 29, 2014 Kunnossa ollessaan ihan ok jarrut. Piileviä vikoja voivat olla kenkien lasittuminen tai vaihtoehtoisesti imeneet itseensä rasvaa/jarrunestettä joka nousee pintaan kenkien lämmetessä. Quote Link to comment
kari kittilä Posted August 29, 2014 Share Posted August 29, 2014 Mä vaihtaisin ensin jarruletkut ja nesteet sekä ottaisin jarrut auki ja tutkisin jarrukenkien/rumpujen kunnon, kyllä nuo normaalisti vakiokuplan hyvin pysäyttää. Quote Link to comment
Tanhis Posted August 29, 2014 Share Posted August 29, 2014 (edited) Kyllä asfaltilla vakiojarrut lukkoon saa varsinkin noin uudessa. Ja en uskoisi että kyse jarrunesteistä vaikka nekin on fiksua vaihtaa sillointällöin. Parantuuko siis jarrutusteho jos poljinta pumppaa ylös alas. Edited August 29, 2014 by Tanhis Quote Link to comment
jokkep Posted August 29, 2014 Author Share Posted August 29, 2014 Jarrut tuntuvat siis toimivan muuten ihan niinkuin pitääkin, jokainen pyörä jarruttaa ja jopa aika tasan. Poljinvoimaa tarvitaan vaan todella paljon, eikä "totaalinen runttauskaan" tunnu saavan aikaan kylliksi tehoa. Ei auta pumppaamiset eikä mitkään muutkaan konstit. Pitää otaa etujarrut auki ja katsoa, mitä sisäpuolelta löytyy. Eturummut näyttävät kyllä päältäkatsoen melko uusilta, miten lie sisäpuolen laita. Mitähän pääsylinterin kunto vaikuttaa tässä asiassa? Quote Link to comment
NO H2O Posted August 30, 2014 Share Posted August 30, 2014 Joku vikahan noissa on mutta mikä se on hiukan epäselvää... Ongelma kun voi olla monessa kohtaa jarruja. Samanlaisia ongelmia oli erään paksutolpan kanssa ja siinä syyksi paljastui lopulta viallinen pääsylinteri sekä umpeen turvonneet letkut takana. Quote Link to comment
x-pj Posted August 30, 2014 Share Posted August 30, 2014 Letkujen turpoaminen tuntuu olevan aika yleinen ongelma. Jos ne on vanhat, niin vaihtaisin ne joka tapauksessa. Pääsylinteriä minäkin epäilisin, kun jarrutusteho on heikko kaikissa pyörissä. Quote Link to comment
tolvana Posted August 30, 2014 Share Posted August 30, 2014 autosi on vm.74, oman mielenrauhan vuoksi itse vaihtaisin KAIKKI letkut,putket ja sylinterit . About satkun remppa ja niiltä osin auto kestäisi varmaan vuosikymmenen ellei useammankin. Quote Link to comment
Paavuli Posted September 4, 2014 Share Posted September 4, 2014 Omassa 65 mallissa renkaat kyllä viheltää lukkojarrutuksessa (joskus kiitos eteenkääntyjien tai joidenkin edessä tahallaan jarruttajien takia näin joutunut tekemään). Ja omassani on 66 mallin pääsylinteri jossa pienempi mäntä.. Äänestän myös täyttä läpikäyntiä. Edullista ja helppokin vielä tehdä. Quote Link to comment
Geronimo Posted September 5, 2014 Share Posted September 5, 2014 Jep, letkut kuntoon, ilmat pois, putsaus, sylintereiden tiivisteiden tsekkaus ja säätö kohilleen niin pelittää. Mä kysyin katsurilta tänvuoden katsastuksessa mittauksen jälkeen et oliko jarrut ookoo? Tuumas et olihan ne ihan hyvät... 1 Quote Link to comment
ARTO Posted September 5, 2014 Share Posted September 5, 2014 Jep, letkut kuntoon, ilmat pois, putsaus, sylintereiden tiivisteiden tsekkaus ja säätö kohilleen niin pelittää. Mä kysyin katsurilta tänvuoden katsastuksessa mittauksen jälkeen et oliko jarrut ookoo? Tuumas et olihan ne ihan hyvät... Hmm, käsijarrun arvot vahvimmat, huolestuttava... Quote Link to comment
Dennis Posted September 5, 2014 Share Posted September 5, 2014 Jos jarrsukenkien säätöruuvit on "vinolla" kololla ja se kolo on väärinpäin kenkään nähden niin jarrut ovat hyvin pehmeät ja poljin menee syvälle, lisäksi teho on huono kun tuo kengän ja ruuvin välinen kosketus joustaa Tämä nyt vaan yksi idea P.S. minulta löytyy myyntipuolella uusi aito ATE pääsylinteri jos tarve T. Dennis Quote Link to comment
Geronimo Posted September 5, 2014 Share Posted September 5, 2014 ARTO Hmm, käsijarrun arvot vahvimmat, huolestuttava... Katsurilla on kohtalaisen kokoinen hauis varrattuna jalkoihin ;-) Quote Link to comment
Hebster52 Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 (edited) Kyllä mullakin on tarvittaessa nokka tuulilasissa ja kumit ulvoo... Kun Beemeritörpöt tunkee eteen sivuteiltä... Taka-akselilla mulla oli viimeks 1,6 molemmilla pyörillä ja edessä vähän epätasaset. Tais olla 1,5 molemmilla. Käsijarrua en muista... Edited September 6, 2014 by Hebster52 Quote Link to comment
Racing Posted September 7, 2014 Share Posted September 7, 2014 Tarvikekitkapinnat on monesti liian kovia josta johtuu huonot jarrut. Kuplassa on hyvät jarrut kun on oikeanlaiset osat 4xrummuillakin. Kokeilkaapa saman aikakauden Fiattia niin tiedätte mitä on huonot ja paljo voimaa tarttevat jarrut : ) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.