Jump to content

Timmy! The Notch


-tipi-

Recommended Posts

Elikä asiaan. Ei ole ollut tapana antaa autoille nimiä, lähinnä niitä on kutsuttu värien tai mallinimen mukaan. Timmy!ssä on kuitenkin jotenkin niin paljon historiaa ja karaktääriä, että tuosta kilvestä ei voi muuta vääntää.

 

Timmy!hän on alan veteraani jo 15 vuoden takaa. Ja hän on nauttinut elämästä täysillä virantoimituksessa ollessaan:

 

image.png.93e92e9592aba6d6ab292569ca74f3b9.png

 

 

Viimeiset viisi vuotta Timmy! vietti kuitenkin hiljaiseloa eläkkeellä maaseudun idyllin keskellä, mitä nyt puliukot sun muut hulikaanit silloin tällöin häiritsivät hänen rauhaansa.

 

Edited by -tipi-
  • Like 2
Link to comment

Tänä kesänä sitten Timmy! siirtyi maalta kaupunkiin DWL:n Espoon agentin hoteisiin, käväisi Bug Run Classic tapahtumassa Ruotsissa ja tuli DWL:n Typ3 jaoksen sisäisellä vaihdolla Joensuuhun. Johan tuohon TL:n oli vuodessa keritty koneremppa tekemään, ruosteet paikkailtua, kesä ajettua ja todettua ettei rottalook ole minun juttuni. Tosi viksua harrastamista siis, sama kävi 912:n kanssa, lootaremppa, koneremppa, jarruremppa ja kun kaikki toimii, alkoi suorasta pellistä hitsattupohja jurppiimaan, että eikun vain auto kiertoon 8/ Kanssa harrastajat kiittää.

 

Ajelin siis viime sunnuntaina Lappeenrantaan DWL:n Typ3 miittiin.

 

WP_20140831_002.jpg

 

Koto matkan Timmy! kulki yskien. Tyhjän se kuitenkin kävi OK, ja kierroksiakin otti ettei viitsinyt alkaa tien päällä sepittää. Jos leviää, tehään koneremppa- ajattelin. No ajelin suoraan pojan sählyturnausta katselemaan ja sieltä palattaessa bensa loppui keskellä Joen kaupunkia. Nelisen kymmentä litraa siis per 250km. Arvelin jonkun pytyn olevan pimeänä, ehkä moskaa suuttimissa, olihan seisonta-aika ollut melkoisen pitkä.

 

Aholan kanssa sunnuntai iltana siiten aloitettiin suuttimien tsekkauksella jotka olivat putipuhtaat. Säädettiin sytkää ja koeajolle, nykii edelleen. Päätettin kokeilla vaikuttaako sytkäpiuhan irrotus tyhjäkäyntiin, alotettin ykköspytystä, koska strobon signaali oli ollut perin katkonainen (olisihan se pitänyt tajuta jo siitä että), ykkönen oli pimeänä. Sytkäpiuha vaihtoon ja kone futaa kivasti! Tosin öljyvuodot on sitä luokka että ajokauden jälkeen on tiedossa koneen virkistys uusin tiivistein. 

Edited by -tipi-
  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...

Nuorna miehenä TImmy!llä oli erityinen suhde Paraislaiseen rouvaan Sylvia Karlstedtiin. Alkuperäisen vihkomuotoisen rekisterioteen mukaan suhde sai alkunsa katsastuksesta 30.5.1964, ja rekisteröitiin niinkin pian kuin 31.7. Suhde jatkui ainakin vuoteen 1987, johon saakka alkuperäisestä otteesta löytyy leimoja. Tämän jälkeenkin Timmy! lienee ollut ajossa, koska kuitti uudesta akusta löytyy vuodelta 1991, ilmoitus seisonta-ajasta 01.11.93-1.8.94 ja Katsastuksen tarkastuskortti 24.1.95. Nämä viimeisimmät merkinnät tosin jo oletetusti Sylvian perillisten nimistä.

 

WP_20140913_008.jpgWP_20140913_011.jpg

Link to comment

Tuhottomasti ei Timmy!llä liene rällätty, koska käyttöohjekirjan ensimmäiseltä aukeamalta löytyy tankkausmerkintöjä vuonna '81 on mittarissa ollut 80-82tkm. Ja 100tkm on pyörähtänyt mittariin kesällä '86. '94 Katsastuksessa merkattu mittarinlukema on 9000km.

 

WP_20140913_012.jpg

Link to comment

Toki varhaiseläke on jättänyt jälkensä Timmy!:n, mutta ensin kuitenkin oli kiva pulttailla kiinni nurkkiin kertyneitä Typ3 lisukkeita. Kuten NOS-roinistani ehkä kummallisin, Typ3 taustapeilin häikäisysuoja.

 

pwYXdNjg9ga4n4t1USOA9m5iG0hOYqb6VoqEC0G1

 

WP_20140902_009.jpg

 

WP_20140902_012.jpg

 

 

Varaosiahan kannattaa olla, kun ei ikinä tiedä millon niitä tarvitsee, eikö niin kanssahamsterit?

 

WP_20140902_013.jpg

 

WP_20140902_014.jpg

 

WP_20140902_015.jpg

 

WP_20140902_016.jpg

 

NOS Yokon peruutusvalot saavat vielä odottaa asentamista. Mutta toisen takavalon pohjan vaihdoin tiivisteineen, koska alkuperäiseen pohjaan oli alempi linssin kiinnitysruuvi katkennut sisään. Ja pohjan kiinnitysruuvit oli vaihtuneet jossain vaiheessa puuruuveihin! Pitihän ne vaihtaa OEMi tavaraan! Samalla valitsin takavalon linsseiksi matalat oranssein vilkuin, toki nämä olivat jo mukana noutoreissulla, kun kiinni olleet kokopunaiset jäivät vaihtoautoon. Ja omani säästän Variantiin. Samalla vaihtui myös rikkonainen sisävalo NOS gäigäleeseen.

Edited by -tipi-
  • Like 1
Link to comment

Toki varhaiseläke on jättänyt jälkensä Timmy!:n, mutta ensin kuitenkin oli kiva pulttailla kiinni nurkkiin kertyneitä Typ3 lisukkeita. Kuten NOS roinistani ehkä kummallisin, Typ3 taustapeilin häikäisysuoja.

 

Varaosiahan kannattaa olla, kun ei ikinä tiedä millon niitä tarvitsee, eikö niin kanssa hamsterit?

 

NOS Yokon peruutusvalot saavat vielä odottaa asentamista. Mutta toisen takavalon pohjan vaihdoin tiivisteineen, koska alkuperäiseen pohjaan oli alempi linssin kiinnitysruuvi katkennut sisään. Ja pohjan kiinnitysruuvit oli vaihtuneet jossain vaiheessa puuruuveihin! Pitihän ne vaihtaa OEMi tavaraan! Samalla valitsin takavalon linsseiksi matalat oranssein vilkuin, toki nämä olivat jo mukana noutoreissulla, kun kiinni olleet kokopunaiset jäivät vaihtoautoon. Ja omani säästän Variantiin. Samalla vaihtui myös rikkonainen sisävalo NOS gäigäleeseen.

Peltiruuvin selitys oli korkanneet kierteet... Soli mun käyttis sillon, ni hifistellä ei ehtiny:-) Enää en ehkä lähtis tälle ladulle.

 

Sä oot muuten käsittääkseni viides omistaja - rouvan poika myi sen jussinkautta mulle, mä Jarille ja Jari sulle.

  • Like 1
Link to comment
  • 1 month later...

Kyllähän sitä eläkeläisellä alkaa olla jos jonkinlaista nivelrikkoa ja lonkkavikaa. Porschen kepistä huolimatta varsin epätarkka vaihteensiirto kärsi oireista, jotka olivat lääkärille tuttuja jo edellisestä Notsista. Ei siis auttanut kuin nostaa potilas leikkuupöydälle. Eikä ihme jos väljyyttä löytyy, jos lonkkanivelen puolikas on valahtanut nilkkaan. Tuo peltihän on Kolkin vaihteensiirtotangon takanivelen suojapelti, joka Kolkissa on auton alla, toisin kuin kuplan takapenkin alla oleva luukku. Apuun lonkkaleikkaukseen kutsuttiin edesmenneiden herrojen Berg ja Hursti henget, ja tallin hyllystä löytynyt uusi etupusla. Leikkaus sujui hyvin ilman komplikaatioita ja nyt vaihteensiirto on Lockerilla aavistuksen turhankin jämy.

 

Toista leikkausta vaati murtuma vilkunviiksessä. Tämä leikkaus osoittautuikin lonkkaleikkausta vaativammaksi, sillä auton mukana seurannut ehompi viiksi osoittautui Kuplan osaksi, joten veriryhmä ei täsmännyt potilaan kanssa. Jäsenenluovuttajaksi joutui siis Variant projektini. Leikkauksen jälkeiset komplikaatiot olivat yllättäviä, viiksen vaihdon jälkeen hävisi ajovalot. Johdotusten vetämiseksi olin joutunut irrottamaan ohjauspylvään, jonka vuoksi pylvään maaliitin oli niitissään pyörähtänyt aiheuttaen oikosulun, josta seurasi kitkerä sähkönhaju ja ajovaloreleen uusiminen, organdonori esiteltiinkin jo.

 

Pienempää operaatiota vaati toimimaton nopeuden ja matkan mittaus. Mutta siinäkin oli yllättävän paljon haastetta, sillä kirurgi ei saanut kättään mahtumaan nopeusmittarin taakse. Tämä tarkoitti että nopeusmittari piti irrottaa, mutta eipä yltänyt nopeusmittarin vasempaan kiinnikeklipsuunkaan, joka vaati bensamittarin irroittamisen. No muuten operaatio oli "streitfoovaad" ja nopeusnäyttö saatiin pelaamaan. Myös kello vaihdettiin sykemittariin ja ratiksi aitoa ameriikan punapuuta.

Edited by -tipi-
  • Like 2
Link to comment
  • 1 year later...

Timmylle alettu tehdä pienoista plastiikkakirurgiaa, pohjaan piti tehdä yksi nikotiinipurukumiaskin kokoinen metallinsiirtoleikkaus. Kuten myös etuloksun takayläkulmaan, joka hieman epäonnistui (veteli). Massat tuli raavittua pois ja Würthin ruosteenesto sudittua alapintaan. 
 
Mutta sitten löysin mökiltä paremman etuloksun, joten tein kokonaisen elinsiirron. Suunnitelmissa täksi talveksi myös sydänleikkaus (kone&laatikko) sekä rauhoittava lääkitys (wide5 etulevyjarrut).
 
12070843_1720275734872550_290032572_n.jp

Edited by -tipi-
Link to comment
  • 2 months later...

Edellä mainitun rauhoittavan lääkityksen resepti apteekista noudettuna ja etukautta nautittuna.

 

Edit 5.4.2016 tässä jarrupäivityksessähän kävi kuin paikallisella humppaorkesterilla, kun ulkomaan elävät tekee heidän biiseistään cover versioita, jopa vuosikymmeniä ennen eläkeläisiä.

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=225527&postdays=0&postorder=asc&start=0

post-34-0-27414300-1451930957_thumb.jpg

Edited by -tipi-
  • Like 2
Link to comment

Onko muuten muut asennellu näitä AC industriesin jarruja, miten noi palojen klipsut pitäs laittaa? Niin ja onkohan nuo satulat ja palat jostain yleisestä automerkistä, jos tulee tarvetta uusia?

Edited by -tipi-
Link to comment

DWL KVG salapoliisi Oldis selvitteli interwebsin syövereistä jarrujen mahdolliseksi lähtökohdaksi Golf/Jetta II/III, esim. Golf 1.4 92-95. Pitääkin kaydä varaosatiskillä vertailemassa, ja jos hyvin käy, tilata EBC:n palat tillalle ja nakata nuo GunBaoZiken-palat lepikkoon.

  • Like 1
Link to comment

Juu. Samoja paloja ja satuloita löytyy Golf / Jetta / Vento aikaväliltä 84-96 joissa etulevyt 239 milliset.

Palojen malli ja satulan "kita" pysyy samana, kitkapinnan paksuus vaihtelee riippuen siitä onko levyt 10, 12 vai 20 mm paksut.

 

Golffin satula:

 

image_1391950.jpg

 

Tuossa näkyy kuinka ne klipsut tulisi asentaa.

Edited by Jiibee
  • Like 2
Link to comment
  • 2 weeks later...

Typ3 ylemmän pallonivelen suojakumiksi käy Motonetin hyllystä suurin koko. Mutta mistä alempaan niveleen, joka on vielä pykälää isompi? Biliksessä ei taida olla laisinkaan näitä suojakumeja. Varaosamaailman tiskillä en oo vielä käyny, mutta oletan ettei Broman Groupin sisällä suuria eroja ole. Lienenkö pahasti väärässä? Ei viitsisi ottaa´omassa hyllyssä olevasta uudesta nivelestä, ja koska paikallaan olevilla nivelilläkin on vielä elinikää jäljellä, ei tohtisi niveliä kokonaan vaihtaakaan.

Edited by -tipi-
Link to comment
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Vedä vielä tuon solumuovin saumat alumiiniteipillä niin ei rupea niin helposti repsottamaan. Ja uskallan sanoa variant kokemuksella että tuon luukun vaimentaminen vaikuttaa yllättävän paljon kokonaisäänimaailmaan.

  • Like 2
Link to comment

Notsissa vaikutus lienee aavistuksen pienempi, kuin mitä variantissa, jossa tuo luukku on ainoana eristeenä matkustamon ja moottorin välissä. Edelliseen notsiin taisin laittaa 20mm solumuovin, niin siinä alkoi jo eriste ponnistaa moottorituen kohdalta luukkua ylöspäin.

Link to comment

Äänieristyksen parantelua jatkettu STP:n bitumilla sekä ruiskuttamalla konehuoneeseen ja etusisäloksuihin kaks litraa harmaata Tectyl 190 kiveniskusuojaa, jonka päälle on tarkoitus vetää alkuperäinen Safari Beige L563 maali. Pohjalevyun meni kaksi litraa samaa tavaraa mustana. Takasisäloksuihin vedin tuoreen Motox alustamassan.

post-34-0-36034600-1456820050_thumb.jpg

Link to comment
  • 4 weeks later...

Aluskalsaripyykille jouduin. Moottoriluukun puute, tiepöly ja vuotava pakari saa loosterin aika sottaiseksi, mut nyt kelpaa laittaa mamman Vuittonit ja MikaelKorsselsonit takakonttiin. Puhdistuivat ihmeen hyvin pelkällä CIF Kylpyhuonella ja sit otin viel ihmesienellä, joita tilasin joskus 100kpl eBaystä 6€:lla toimituskuluineen. Tämä siksi että vaimo oli käyttänyt jauhemaisen konetiskiaineen, jonka ostin vuosi sitten Minin sisustan putsaukseen, astioiden pesuun! Mitä kerettiläisyyttä! 

 

 

 

 

post-34-0-96286200-1458821917_thumb.jpg

post-34-0-68862700-1458821926_thumb.jpg

post-34-0-29341900-1458821955_thumb.jpg

post-34-0-84657800-1458821962_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment

Ja kuten edellisestä postauksesta on nähtävissä maalailin hieman. Kävi ilmi ettei olis kannattanu ite räpeltää, kun ei osaa. Konehuone ja etupyöräkotelot oli päällemaalattavan kiveniskumassan peitossa,. mutta tuo lokari on kuin kuun pinta.

post-34-0-09733400-1458822547_thumb.jpg

post-34-0-61063900-1458822554_thumb.jpg

post-34-0-90587800-1458822564_thumb.jpg

post-34-0-44499100-1458822593_thumb.jpg

Link to comment

Väkästelin reikäsahalla myös uudet takaloksujen jousireikien peitelevyt. Päällipelti on 2mm, johon on pätkät M6-kierretankoa hitsattu keskelle. Taustakiinnike on 1mm peltiä. 1½h työllä säästin 32€ + postarit, kannattiko. Ainakin toimitus oli nopeampi ;)

post-34-0-05347300-1458822738_thumb.jpg

post-34-0-67714200-1458822749_thumb.jpg

Edited by -tipi-
Link to comment

Sitten pääsinkin kasaamaan keulaa. Vanhuus ei tule yksin, kuten sanonta kuuluu. Näkökin saattaa heiketä ja ilmetä tarve kaksiteholaseille. Timmy!n onneksi olen säästellyt SEV Marchal Amplilux umpioita hyllyssä vuosikausia. Toki tämän nähtyäni, mietin pitäiskö nostaa takaisin hyllyyn. Mutta ajellaan nyt kuitenkin "puolivaloilla". Vilkunlasit vaihdoin kirkkaisiin Italian malleihin, mutta oranssein polttimoin.

post-34-0-11052100-1458823327_thumb.jpg

Edited by -tipi-
Link to comment

Ja kuten edellisestä postauksesta on nähtävissä maalailin hieman. Kävi ilmi ettei olis kannattanu ite räpeltää, kun ei osaa. Konehuone ja etupyöräkotelot oli päällemaalattavan kiveniskumassan peitossa,. mutta tuo lokari on kuin kuun pinta.

Jos vedit tarpeeksi kerroksia niin tuon pystyy vielä tekemään siistiksi.

  • Like 1
Link to comment

Ei ihan.... Maalaa vaan riittävästi niin vetää sileeks Microstar P1500:lla, sit Abralon 2000:lla ja sit Abralon 3000:lla jonka jälkeen sit kiillotusta Polarshine 10:llä… ;)

Jos jättää Abralon 2000 pinta niin tulee hieno samettinen puolihimmeä pinta… ;)

Edited by Hebster52
Link to comment

Tuli eilen kasattua Timmy!ä varten Bug In Finnissä 2014 aloitettu laatikkoprojekti. Prässäsin myös vetarit palasiksi yksiosaisia vetarinkumeja varten. On ne jo maalattukin, kuvat vain jäi ottamatta. Saakohan mistä kustannustehokkaasti vetareiden fulcrum plateja? Briteissä varsin hinnakkaita, ameriikassa n.$25-50/pari. Entä vetarin suojakumin klemarit, noissa yksiosasissa ei tullut mukana. Isolla nipparilla vai Motonetistä universaali klemmari?

 

 

post-34-0-13861300-1459243422_thumb.jpg

post-34-0-02473300-1459243431_thumb.jpg

post-34-0-75620000-1459243440_thumb.jpg

post-34-0-29856800-1459243451_thumb.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...