Jump to content

Timmy! The Notch


-tipi-

Recommended Posts

Mulla oli ja 68 tl suuria ongelmia jarrujen ilmauksen kanssa. Edessä orkkis levyt ja satulat, kumit uudet, letkut uudet, putket uudet, pääsylinterissä kumit uudet. Takapäähän tuli heti tunto ja kaikki ok. Edessä oli nestettä juoksutettu useampi pullo eikä mitään tuntoa. Pääsylinteri tuli purettua 10 kertaa ja etusatulat myös yms. Ei ollu mitään vaikutusta. Polkimen tappia säädetty ei vaikutusta. Sitten löysäsin pääsylinteristä 2-piiri sen ruuvin ja poljin ja vola ilmalukko poistui ja homma kerrasta kuntoon

Edited by lasse haukkavuori
  • Like 2
Link to comment

Åken kuvan mukainen korkki valmistui modernin polkupyörän sisuskumin venttiilistä. Se on ulkokierteeltään tihee M6, käy suoraan orkkiskorkin reikään, ainakin jos vähän kierretapilla avittaa. Laitoin myös ko. Venttiilin mutterit molemmin puolin. Venttiilin päälle Shraderadapteri, ja kompurasta niin pieni paine kuin säätimellä sai renkaantäyttölaitteen liipasin pohjaan jumittaen. Löysytin kaikki liittimet pääsylkältä, siten että niistä tihkui nestettä läpi. Sitten vielä auoin satuloiden nippoja, joista tuli varsin paljon vielä ilmakuplia. Mutta nyt jarrupoljin jäykkä kuin paavin sauva poikakuoron harjoituksissa! Result! Kuten idolini Edd China sanoisi.

Edited by -tipi-
  • Like 4
Link to comment

Tänään oli taas hieman turhauttava päivä, vaikka sainkin ajettua auton pihalle. Aamupäivän vietin etsiessä vikaa töötistä. Taisin mainitakin aiemmin, että kun vaihdoin ohjauksen rättinivelen, alkoi töötti soida jatkuvasti. Vaikka olin 100% varma että kasasin uuden nivelen kuten edellinenkin oli. Siksi lähdinkin etsimään vikaa ohjauspylväästä. Kolkissa töötiltä tulee maapiuha ohjauspylvääseen, josta se maadoittuu töötikehän ja akselin läpi menevän johdon kautta simpukkaan, joka sekin on piuhalla maadoitettu runkoon. Purettuani ratin alta vilkkuviiksen tulin johtopäätökseen (pun intended) että rattiakseli maadoittuu jostain, vaikkei se saisi. Irrotin akselin rättiniveleltä varmistaakseni ettei vika ollut alapäässä. No ei ollut, eikun pultit takaisin. Vian on siis oltava jossain ohjauspylväässä, mutten enää ollut sillä tuulella että olisin jaksanut irroittaa sitä kokonaan, koska Kolkissa pylvääseen tulee roppakaupalla johtoja. Siispä lisäsin kojelaudan alle maadoitusnapin.

 

Päräytin auton käyntiin, ajoin ulos, pihalla edestakaisin ajelua, moottorin käyttö lämpimäksi. Werk34 paineanturi sytyttää öljynpainevalon lämpimänä 1500 kierroksessa, mittari näyttää n.1bar :/

 

No moottori kuitenkin toimii, samoin sähköt, paitsi valojen vaihtokytkin. Jokin meni siinä varmaan vikaan, kun ohjauspylväs oli auki. Pikkuvikoja, heleppo korjata. Vähän lisää ajelua, kytkin menee pohjaan eikä irrota enää kunnolla. Voi rähmä, lienee painelaakeri livennyt paikaltaan. Huomenna siis kone irti, huoh.

post-34-0-40342000-1484510332_thumb.jpg

Edited by -tipi-
Link to comment

Kaikki projektit ei aina mene niinku Wheeler Deelerissä vaikka kuinka yrittäisi olla huolellinen kasauksessa jne.

 

Vanhemmiten on alkanut hieman harmittamaan mm. se että jotkut rempat joutuu tekemään uudelleen esim. repro osista johtuen mutta aina ne vaan lutviutuu kun laittaa leuan rintaan ja tekee uusiksi. Ei muuta kuin tsemppiä moottorijumppaan!

Link to comment

Sunnuntai osoittautui eilen väärien diagnoosien päiväksi kun pudotin moottorin. Painelaakerissa eikä kytkimessä näyttänyt olevan mitään vikaa. Mutta saapahan toisenkin ylemmän moottorin kiinnityspultin nyt paikalleen. Mutta mikä kumma muutti kytkimen säätöä kertapamauksella? Katkesiko vaijeri osittain? Oliko se huonosti koukussaan, ja napsahti paikalleen? Irtosiko suojaputki tunnelin sisällä? Vai napsahtiko suojakuori lootan kyljessä paremmin paikalleen? Tutkimukset jatkukoon. 

 

Purin myös ohjauspylvään, vain todetakseni että ohjausakseli maadottuu rättinivelestä. En kyllä ymmärrä miten. Kumi rempulassa on kyllä metalliholkit estämässä kasaanpainumista, mutta ihmettelen että niiden kautta olisi yhteys viereisiin reikiin. Pitää tarkastaa ettei akselin sisällä menevä johto ole kontaktissa akseliin. Vielä tässä on pari viikkoa aikaa ennen SpeedConceptin jääratapäivää. 

 

Jo kertaalleen korjaamani valonvaihtajan piuha oli jäänyt pylvään kiinnityspultin väliin, eli pikkuvika, helppo korjata.

Edited by -tipi-
Link to comment

Sunnuntai osoittautui eilen väärien diagnoosien päiväksi kun pudotin moottorin. Painelaakerissa eikä kytkimessä näyttänyt olevan mitään vikaa. Mutta saapahan toisenkin ylemmän moottorin kiinnityspultin nyt paikalleen. Mutta mikä kumma muutti kytkimen säätöä kertapamauksella? Katkesiko vaijeri osittain? Oliko se huonosti koukussaan, ja napsahti paikalleen? Irtosiko suojaputki tunnelin sisällä? Vai napsahtiko suojakuori lootan kyljessä paremmin paikalleen? Tutkimukset jatkukoon. 

 

Kytkinvaijeri menossa poikki?

Link to comment
  • 3 weeks later...

Timmy!stä tuli sunnuntaina entistä coolimpi, kun Eberi ei enää syttynyt. Sanokaas sähkömiehet voinko korvata tään Eberin bensapumpun releen SWF 500.229 / VW 311.963.137 normaalilla kaksoiskytkevällä releellä? Miksi tuossa on tuo diodi?

post-34-0-17258500-1486498404_thumb.jpg

post-34-0-23936900-1486498424_thumb.jpg

Link to comment

Diodin virka releessä on poistaa pois kytkennästä johtuvaa induktio piikki.

Tämähän se yleensä on. Outo vaan tässä kun diodi ei ole suoraan kelan kanssa rinnan niinkuin tavallisissa releissä. Eli tässä diodi voisi ehkä olla myös osa jotain kytkentä "logiikkaa".

Link to comment

Paloiko rele vai lakkasiko vain toimimasta kun noitahan saa aika hyvin räplättyä takaisin toimimaan ihan johtavuusmittarilla ja sitten vähän pistepuikkoa tai kolvia.

 

Mutta kurkaan illalla jos mulla olisi tuollainen vastaava ylimääräisenä kun sain jossain osakasassa typ3 releilä nipullisen.

 

Ja eikös tuon nyt voisi myös hoitaa ihan perus releilläkin jos vain lisää tuon diodin vaikka suoraan johtoon ennen relettä.

Link to comment

Kelan vastus on ääretön, eli käämitys poikki. Mullon varaosa-Eberissä nuorempi kaksoisrele ja myös se suojaboksi, jota tässä '68 laitteessa ei ole. Yks vaihtoehto on johdottaa kokonaan uudestaan noille, mut ensin pitää tutkia toimiiko ne.

Link to comment

Ensisilmäyksellä kori taisi säästyä isoilta vaurioilta, eikä oven etureunakaan saanut pahoja ruttuja. Kyllä tällä Tahkolle tullaan ensi viikolla. Ransittikuskia harmitti että pitikin lähteä lauantaina töihin.

Edited by -tipi-
  • Like 2
Link to comment

Itselläni meni ghian kanssa niin että kävin näyttämässä autoa ja tekivät korjausarvion. Ihan tuntitöinä laskemalla. Jonka vakuutusyhtiö hyväksyi mukisematta. Silloin löysin halvimman myynnissä olleen t34 ghian 20k € hintaan niin ei tarvinnut ruveta arvoa todistelemaan. Mutta fiksuintahan olisi arviotuttaa auton arvo ja sitten vakuuttaa se siittä hinnasta.

 

Ja mitä harvinaisiin osiin tulee niin ei muutakuin ebay auki ja lisätään esim saksan ebaystä löytyvä nos lokari korjausarvioon. Itse annoin linkin josta saa ghiaan repsopuskurit ja se lisättiin laskelmaan.

Edited by Tanhis
Link to comment
Guest Type123

https://www.kilpailuttaja.fi/palvelut/tuki_ja_ohjeet/autovakuutusvertailu/tietoa_autovakuutuksista/vahingon_arvioimis_ja_korvaussaannokset/

 

Tuolta voi tutustua hieman näihin korvaus/lunastusperiaatteisiin. Onhan yksi mahdollisuus ottaa kertakorvauskin - jos se on tarpeeksi hyvä tietenkin.

 

Varsin hankalaa ko. auton arvoa on Suomessa määritellä - Saksan pyyntihinnat ovat jotain 8-10k välillä ja tuosta voi laskeskella mahdollisuuksia lunastuksen todennäköisyydelle. Pitää kuitenkin muistaa että tässä puhutaan "käyvästä hinnasta", joka on siis eri kuin pyyntihinta. Käytännössä siis käteishinta jolla auton omistaja saisi auton myytyä vauriotumattomana vahinkopäivänä.

 

Ikävä tapahtuma kaikin puolin - toivottavasti Timmy palaa pikaisesti entistä ehompana!

 

Edit: typo queen korjaukset etc.

Edited by Type123
Link to comment

Mites teillä duunipaikan parkkis?

Milloinkahan työnantajat kieltää näillä hengenvaarallisilla välineillä töihin saapumisen. Meinaan jos vähänkin tarpeellinen työntekijä firmalle.

 

Mutta mikä tärkeintä, hyvä ettei tässä tyrskyissä käynyt pahemmin. Kannattaa kattoa vääntymät ym sovitukset tarkkaan, näyttäs mm etuluukkukin hiukan olevan vinossa jne...

Link to comment

Eipä taida työnantajalla olla sananvaltaa ihmisten elämään työajan ulkopuolella, kun ei eletä Pohjois-Koreassa. Lottovoitto syntyä Suomeen! Yleensähän kuljen töihin polkupyörällä, joka taitaa olla terveydelle huomattavasti vaarallisempaa onnettomuustilastojen valossa.

 

Etuluukun kulmamitat on molemmin puolin samat, eli se ei ole vääntynyt. Sisälokaria sen sijaan loksu väänsi n. 1-2cm. Samoin akseliväli on sama molemmin puolin. Jännä juttu muuten että lokari väänsi vilkunrungon rikki, mutta linssi säilyi ehjänä. Luulenpa että Transun törmäysvyöhykkeet toimivat suunnitellusti, sen etuloksu siirtyi huomattavasti enemmän taaksepäin ja korkea muovipuskuri varmaan säästi paljolti Timmy!:n vilkkua ja puskuria.

Edited by -tipi-
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...