x-pj Posted December 18, 2015 Share Posted December 18, 2015 Jos se nousee vain osalla kierrosta, ratas ei todennäköisesti ole liian suuri. Luultavasti jompi kuumpi rattaista ei ole pyöreä tai hampaissa jotain ongelmaa. Minulla oli kerran sellainen alumiininen nokkaratas, jossa oli liian "pulleat" hampaat. Vaihdoin toisen periaatteessa samanlaisen tilalle ja homma rupes toimimaan. Molemmat rattaa oli uusia. Kampiakseli ei saa päästä pyörittelyn aikana siirtymään. Jos vauhtipyörä on irti tai päittäisvälystä ei ole säädetty, kampi pyrkii liikkumaan. Sen pitäisi pysyä vauhtipyörän puoleisessa päässä, jotta on samassa kohtaa kun kasatussa koneessa. Lisäpyörittely tosiaan auttaa havannoimaa ongelmaa. Quote Link to comment
Soukka Posted January 3, 2016 Share Posted January 3, 2016 Saako avo-autossa olla ovet ilman ikkunoita? Quote Link to comment
Guest a-p Posted January 3, 2016 Share Posted January 3, 2016 Luultavasti saa olla ilman ikkunoita ja kattoa. Quote Link to comment
Simon Templar Posted January 8, 2016 Share Posted January 8, 2016 No nyt on uudet rattaat ja homma luonnollisesti tyssäs heti kampiakselin rattaan asennukseen. Lämmitin aika reilusti ratasta ja se jämähti akseliin kiinni, ei siis menny loppuun asti. Parin tunnin temuamisen jälkeen sain sen irti. Voisko joku ystävällisesti mitata paljonko alkuperäisen hyväkuntoisen rattaan sisähalkaisija on? Ja kuinka lämpöseksi tuon uskaltaa lämmittää ennen uusinta yritystä? Mielestäni tuo on kolme satkua liian pieni. Vertasin vanhaan rattaaseen, mut se on varmaan useita kertoja jo otettu pois ja varmaan sit kulunutkin pikkusen. Varmaan kuuluis jo pikkusen ahistaa topikkiin tämäkin... Osta käytetty osa => yritä asentaa => vie koneistamolle => odota pari viikkoa => yritä kasata uudelleen => osta uusi osa => odota pari viikkoa => yritä kasata => vie koneistamolle => osta uusi osa..... No onneks on perjantai, ei tartte ajaa aamulla. Quote Link to comment
Tanhis Posted January 8, 2016 Share Posted January 8, 2016 Ihan hellalla öljykattilassa pitäisi riittää. Jos pelkää ettei sovi niin kampura pakkaseen ennen asennusta. Quote Link to comment
Kujis Posted January 8, 2016 Share Posted January 8, 2016 Kyllä se ratas on mitattava mikä sulla on käsissäsi, eikä uutta jotain muuta ratsasta. Olet kumminkin mitannut että se on kolmesatkua plussalla, ihan ok rymppi. Lämmitä se ratas n. 150 asteeseen, akseliin asennusrasvaa, ja työnnä ratas akseliin:). Hivase akselia ja rattaan reikää kevyesti 400 karkeudella " smirgeli tuugilla" ennen rattaan asennusta. Quote Link to comment
x-pj Posted January 9, 2016 Share Posted January 9, 2016 Sopivan kokoisen putken avulla voi naputella rattaan pohjaan, jos se rupeaa jumittamaan matkalla. Quote Link to comment
Simon Templar Posted January 9, 2016 Share Posted January 9, 2016 Ei onnistu, puoli senttiä meni eikä lähe enää irti. Eiku taas koneistamolle. Vitun vitun vittu. Quote Link to comment
metake Posted January 9, 2016 Share Posted January 9, 2016 Soita 0405116203 ja tuu käymään täs meitin tallilla jos saatais ratas irti... Quote Link to comment
Guest aleksi Posted January 18, 2016 Share Posted January 18, 2016 (edited) EDIT. Olikin ehkä liian hölmö kysymys. Edited January 18, 2016 by aleksi Quote Link to comment
sleepercooler Posted January 27, 2016 Share Posted January 27, 2016 Vauhtipyörään liittyen, eli pystyykö startin 6v, hammasrattaasta näkemään vauhtipyörän hammastusken määrän eli onko kyseessä 6v vai 12v vauhtis??? Quote Link to comment
metake Posted January 27, 2016 Share Posted January 27, 2016 Vauhtipyörään liittyen, eli pystyykö startin 6v, hammasrattaasta näkemään vauhtipyörän hammastusken määrän eli onko kyseessä 6v vai 12v vauhtis??? Pystyy, hampaita on sama määrä kummassakin, mutta halkaisija on eri. Mittoja en kyllä muista tähän hätään. Quote Link to comment
sleepercooler Posted January 27, 2016 Share Posted January 27, 2016 (edited) Hyvä :), auttais aika paljon, joten mittoja vailla....AC;n sivuilta vakoiltu, eli onko 12v vauhtis =25mm, startin ratas? Edited January 27, 2016 by sleepercooler Quote Link to comment
Maasturi Posted January 27, 2016 Share Posted January 27, 2016 12 voltin startissa on 11mm. akseli ja ulkokehältään n.25mm. bendix ratas. Uudemmissa 6 v. on samat mitat ja vanhemmissa n.27mm. bendix . Hammasluku on sama 9 hammasta. Quote Link to comment
sleepercooler Posted January 29, 2016 Share Posted January 29, 2016 Startti on 25mm bendix rattaalla, mutta onko myytävänä starttiin mitään korjaussarjaa, välystä on melko paljon..... Quote Link to comment
tolvana Posted January 29, 2016 Share Posted January 29, 2016 Startti on 25mm bendix rattaalla, mutta onko myytävänä starttiin mitään korjaussarjaa, välystä on melko paljon..... Välystä?missä? 6v yleensä 12,7mm akseli 12v 11mm. Lootassa oleva pusla/ laakeri hävittää välyksen ja tottakai startin voi purkaa, laakeroida jne.. Jos startin ratas on kovin kulunut niin kantsii varmaan ostaa uusi / käytetty parempi. Quote Link to comment
metake Posted January 29, 2016 Share Posted January 29, 2016 Tarkennuksena vielä edelliseen, että koska startissa itsessään ei ole päätylaakeria niin sitä ei koskaan saa testata irrallaan. Ihan vaan varoituksena... Quote Link to comment
sleepercooler Posted January 29, 2016 Share Posted January 29, 2016 Startti kädessä,akselia heiluu hulluna,mutta jos se pusla keskittää sen akselin suoraa. Hammasratas on kyllä kulunut,mutta sattuu olee varastossa ylimääräinen 6v tarttisin,täytyy verrata. Quote Link to comment
metake Posted January 29, 2016 Share Posted January 29, 2016 (edited) Startin akselin kuuluukin heilua jos startti on irrallaan, koska vain toisessa päässä on laakeri ja toisesta päästä akselia ei ole tuettu mitenkään vaan se on irti. Vaihdelaatikossa oleva holkki on se toinen laakeri. Ja juuri tuosta syystä starttia ei saa testata irrallaan, koska ankkuri osuu kenttäkäämiin ja hajoaa melko nopeasti (lue: heti) Edited January 29, 2016 by metake Quote Link to comment
sleepercooler Posted January 29, 2016 Share Posted January 29, 2016 Tanks,hyvä tietää tämäkin asia. Quote Link to comment
Tanhis Posted January 29, 2016 Share Posted January 29, 2016 Niin ja jos sitä starttia rupeaa purkamaan niin toiseen päähän menee sama puslat kuin laatikon päähänkin. Quote Link to comment
Kaitsu Posted January 29, 2016 Share Posted January 29, 2016 Onko mitään tehtävissä? Kylkipelti on kello 10 kohdilta ilmeisesti takakaarta hitsatessa päässyt vetelemään ja sitä on yritetty korjata leikkaamalla kylkeä, mutta yhteen hitsaus on vedellyt peltiä lisää (pelti on lommolla sisäänpäin, vaikkei se tuossa kuvassa näykään). Auto oli tarkoitus tinata/kitata/maalata, jolloin suurta ongelmaa ei olisi tullut, mutta sain hitsaustyöt tehtyä korin muihin osiin vahingoittamatta alkuperäistä maalipintaa (ja muilta osin edellinen omistaja on tehnyt erittäin hyvää jälkeä). Nyt heräsi ajatus yrittää säilyttää alkuperäinen pinta - virheetön museopintahan se ei ole, mutta elämää nähneena ja vuosien varrella sieltä täältä paikkailtunakin se on kuitenkin auton alkuperäinen. Jos tuota haluaisi kiskoa takaisin ulospäin, niin mitä kannattaa yrittää ja mitä välttää? Quote Link to comment
Guest Järilä Posted January 29, 2016 Share Posted January 29, 2016 Miten nostan kuplan roikkuvaa ovea? Quote Link to comment
sleepercooler Posted January 29, 2016 Share Posted January 29, 2016 (edited) Jos tappi väljä, et mitenkään muuten kuin uudella ylikoko tapilla! tai uudella saranalla http://www.aircooled.fi/tuote/1451/oven-saranatappi-010-ylikoko-t1-1247767 Edited January 29, 2016 by sleepercooler Quote Link to comment
peruskallio Posted January 29, 2016 Share Posted January 29, 2016 Miten nostan kuplan roikkuvaa ovea? Voihan sitä alemman saranan ja korin väliin laittaa peltisoiroa tai prikat. Quote Link to comment
Pyry Posted January 30, 2016 Share Posted January 30, 2016 (edited) Aloitteleva volkkariharrastaja kyselee: Mulla on 1585 cc moottori kaksireikäkansin, johon haluaisin ostaa ja asentaa vakiokaasuttimen, mahdollisesti 34 pict3:n. Pihavajasta löytyi imusarjan keskiosa mallia 113129701AR, joka on ilmeisesti väärä koska pulttiväli = 54 mm ja 34 pict3:n pulttiväli = 69 mm. Löysin myös pässinsarvet mallia 113129709J ja -710E, näihin menee 32 mm imusarjan putki. Aircooled.fi mainitsee myymästään imusarjasta seuraavasti: "Imusarjan paksun putken ulkomitta, liitoskohdassa, n. 38mm." Onko nää vajavasta löytämäni pässinsarvet väärät olettaen että tilaan uuden imusarjan vai tulkitsenko internetin tarjoamaa tietoa jollain tavalla väärin? Tiivistelmä: - Mitä osii mun täytyy ostaa mun kuplaan? - Miks mulla on varastorakennus täynnä vääriä osia? Edited January 30, 2016 by Pyry Quote Link to comment
Paadre Posted January 30, 2016 Share Posted January 30, 2016 Vastaus tiivistelmään: -nurkkakaasarit (usko pois, ton 34:sen kanssa palaa hermot ja hyvät maksaa hitosti, samalla rahalla taitaa saada uuden nurkkasetin) -onko varasto omasi? Ettet ole vahigossa jonkun muun varastossa? Quote Link to comment
Pyry Posted January 30, 2016 Share Posted January 30, 2016 Mulla itse asiassa oli tossa ennen Empi EPC:t nurkissa, mutta ne lähti toisen auton matkaan. En ollut ihan tyytyväinen esim. vivustoon, vaati viilausta ja säätöä. Quote Link to comment
Paadre Posted January 30, 2016 Share Posted January 30, 2016 Ok, siksi vaan noita nurkkia tyrkytän kun vanhaa toimivaa 34:sta ei ole niin helppo löytää ja noi uudetkaan ei aina ihan toiminut toivotulla tavalla. Eli melkein itse tappelisin vivuston kanssa. Kuis se varasto? Quote Link to comment
tolvana Posted January 30, 2016 Share Posted January 30, 2016 (edited) Laita 31 PICT-1 niin nuo sun osat käy ja kaasarikin pelaa, mitä isompi numero ton pict tekstin perässä niin sitä haastavampi. Numerot kasvaa päästörajotusten mukaan... Pict nelonen on jo ihan hanurista kun taas ykkönen tai pelkkä pict on iisipiisi homma ja pelaa... Isommat numerot yleensä paritettu virranjakajan kanssa toimivaksi kokonaisuudeksi sen aikaisten päästömääräysten mukaan. Ja kun nää yli nelkyt vee leegot melkosen harvoin on tehtaan jäljiltä noilta osin niin laita 31. Säästyy euroja ja hermoja . PS.wolkkariporukassa on paaljon väkeä jotka nauttii ajamisesta ja jättää rassaamisen niille jotka sen taitaa. Jos kuulut em.porukkaan niin eteläsuomesta löytyy kyllä pajoja jotka osaa laittaa wolkkarin kuntoon ilman että tunnet tulleesi ryöstetyksi... Edited January 30, 2016 by tolvana 1 Quote Link to comment
sleepercooler Posted January 30, 2016 Share Posted January 30, 2016 (edited) Onko mitään tehtävissä? Kylkipelti on kello 10 kohdilta ilmeisesti takakaarta hitsatessa päässyt vetelemään ja sitä on yritetty korjata leikkaamalla kylkeä, mutta yhteen hitsaus on vedellyt peltiä lisää (pelti on lommolla sisäänpäin, vaikkei se tuossa kuvassa näykään). Auto oli tarkoitus tinata/kitata/maalata, jolloin suurta ongelmaa ei olisi tullut, mutta sain hitsaustyöt tehtyä korin muihin osiin vahingoittamatta alkuperäistä maalipintaa (ja muilta osin edellinen omistaja on tehnyt erittäin hyvää jälkeä). Nyt heräsi ajatus yrittää säilyttää alkuperäinen pinta - virheetön museopintahan se ei ole, mutta elämää nähneena ja vuosien varrella sieltä täältä paikkailtunakin se on kuitenkin auton alkuperäinen. Jos tuota haluaisi kiskoa takaisin ulospäin, niin mitä kannattaa yrittää ja mitä välttää? Leikkaisin ite hitsisauman auki 0,8-1mm laikalla , ja koittaisin lähtee suoristaa peltiä... joskus muinoin suoristelin pahimpia painaumia, porasin ruuvin peltiin ja heittovasaralla ulospäin. Edited January 30, 2016 by sleepercooler Quote Link to comment
Tanhis Posted January 30, 2016 Share Posted January 30, 2016 (edited) Isonveden pojat laittaisi rälläkkään kutistuskiekon kiinni ja rupeisi työstämään tuota ylöspäin. Tai no samaiset kaverit ei tekisi samaa virhettä että hitsaisi kuopalle. Myös ns piikkihitsauskoneella ja liukuvasaralla tuon saisi työstettyä ylöspäin. Edited January 30, 2016 by Tanhis Quote Link to comment
Guest Olavikuulapää Posted January 30, 2016 Share Posted January 30, 2016 Ja jos ei oo isonveen piikkihitsuukonneita ni eikös tuohon voi hitsata pienen peltisuikaleen ja siihen liukuvasara kiinni. Quote Link to comment
Kaitsu Posted January 31, 2016 Share Posted January 31, 2016 Piikkikonetta ei ole, vaikka joskus on hankkiminen käynyt mielessä. Kutistuskiekko löytyy, mutta kun maalipintaa olisi toiveissa säilyttää mahdollisimman paljon, niin ei taidot riitä sillä yrittämiseen. Tuota peltisuikaletta ja liukuvasaraa taidan kyllä kokeilla - pitää vaan jostain löytää vasara ensin. Motonet avaa ovensa maaliskuussa, sitten on helpompi löytää etsimänsä lahden tältäkin puolelta.. Quote Link to comment
Guest Järilä Posted February 1, 2016 Share Posted February 1, 2016 Nyt tarvitsisin niitä ammattilaisjuomarahoja eli pro tippejä sähköistä ymmärtäviltä: Mistä kannattaisi lähteä sähköjä setvimään, kun valot tai vilkut vilkut eivät pala eikä ratin viiksi laita edes vilkkurelettä napsumaan? Myöskään jarruvalot eivät toimi. Pitkille valoille viiksestä vetämällä kuuluu releen napsahdus, samoin hätävilkun ollessa päällä rele napsuu. Eli vilkkurele on kyllä kunnossa. Quote Link to comment
Tutkija Posted February 1, 2016 Share Posted February 1, 2016 (edited) Maadoitukset joka paikasta varmasti kuntoon ensin. Sen jälkeen sulakerasian tarkistus että sähköt menee siintä läpi ilman ylimenovastuksia ja se jälkeen katkaisijotten vastukset. Viimeisenä johtoliitoksien ylimenovatukset. Edited February 1, 2016 by Tutkija Quote Link to comment
Tanhis Posted February 2, 2016 Share Posted February 2, 2016 Vanhat vilkkureleet tarvitsevat toimiakseen kuormaa. Eli jos ei ole polttimoita paikalla niin ei vilkut pelitä. Ja tosiaan itse rupeaisin katsomaan kanssa ensiksi että lampun kanta saa kunnon maakontaktin. Quote Link to comment
Jorrma Posted February 2, 2016 Share Posted February 2, 2016 Onko akussa henkee? Hapettumat poistettu myös akun liitoksista? Quote Link to comment
Guest a-p Posted February 2, 2016 Share Posted February 2, 2016 (edited) Olisko jollain kertoa kytkinakselin stefa mittoja? Piti ottaa mukaan malli mutta unohdin sen tallille. Googlen avulla löytyi tällainen koko kuin 22-40-12 ei löytynyt ainakaan helposti mistään tiiviste kaupasta. Edited February 2, 2016 by a-p Quote Link to comment
Guest Järilä Posted February 3, 2016 Share Posted February 3, 2016 Joo kiitoksia vastauksista! Akku on upouusi ja vika oli maadotuksissa. Nyt sain jo hätävilkut ja takavalot toimimaan. Takavalojen metalli ei ollut saanut kunnon maadoitusta. Vielä ajovalot tarvis korjailla. Myöskään vilkkuviiksestä ei tapahdu mitään. Niissäkin saattaa olla samantapaisia maadotusongelmia... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.