Jump to content

Aloittelijan hölmöt kysymykset


Guest Skipi_

Recommended Posts

Jos se nousee vain osalla kierrosta, ratas ei todennäköisesti ole liian suuri. Luultavasti jompi kuumpi rattaista ei ole pyöreä tai hampaissa jotain ongelmaa. Minulla oli kerran sellainen alumiininen nokkaratas, jossa oli liian "pulleat" hampaat. Vaihdoin toisen periaatteessa samanlaisen tilalle ja homma rupes toimimaan. Molemmat rattaa oli uusia.

Kampiakseli ei saa päästä pyörittelyn aikana siirtymään. Jos vauhtipyörä on irti tai päittäisvälystä ei ole säädetty, kampi pyrkii liikkumaan. Sen pitäisi pysyä vauhtipyörän puoleisessa päässä, jotta on samassa kohtaa kun kasatussa koneessa.

Lisäpyörittely tosiaan auttaa havannoimaa ongelmaa.

Link to comment
  • 3 weeks later...

No nyt on uudet rattaat ja homma luonnollisesti tyssäs heti kampiakselin rattaan asennukseen. Lämmitin aika reilusti ratasta ja se jämähti akseliin kiinni, ei siis menny loppuun asti. Parin tunnin temuamisen jälkeen sain sen irti. Voisko joku ystävällisesti mitata paljonko alkuperäisen hyväkuntoisen rattaan sisähalkaisija on? Ja kuinka lämpöseksi tuon uskaltaa lämmittää ennen uusinta yritystä? Mielestäni tuo on kolme satkua liian pieni. Vertasin vanhaan rattaaseen, mut se on varmaan useita kertoja jo otettu pois ja varmaan sit kulunutkin pikkusen.

 

Varmaan kuuluis jo pikkusen ahistaa topikkiin tämäkin...

 

Osta käytetty osa => yritä asentaa => vie koneistamolle => odota pari viikkoa => yritä kasata uudelleen => osta uusi osa => odota pari viikkoa => yritä kasata => vie koneistamolle => osta uusi osa.....

 

No onneks on perjantai, ei tartte ajaa aamulla.

Link to comment

Kyllä se ratas on mitattava mikä sulla on käsissäsi, eikä uutta jotain muuta ratsasta. Olet kumminkin mitannut että se on kolmesatkua plussalla, ihan ok rymppi. Lämmitä se ratas n. 150 asteeseen, akseliin asennusrasvaa, ja työnnä ratas akseliin:). Hivase akselia ja rattaan reikää kevyesti 400 karkeudella " smirgeli tuugilla" ennen rattaan asennusta.

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Vauhtipyörään liittyen, eli pystyykö startin 6v, hammasrattaasta näkemään vauhtipyörän hammastusken määrän eli onko kyseessä 6v vai 12v vauhtis???

Pystyy, hampaita on sama määrä kummassakin, mutta halkaisija on eri. Mittoja en kyllä muista tähän hätään.

Link to comment

Startti on 25mm bendix rattaalla, mutta onko myytävänä starttiin mitään korjaussarjaa, välystä on melko paljon.....

Välystä?missä? 6v yleensä 12,7mm akseli 12v 11mm. Lootassa oleva pusla/ laakeri hävittää välyksen ja tottakai startin voi purkaa, laakeroida jne.. Jos startin ratas on kovin kulunut niin kantsii varmaan ostaa uusi / käytetty parempi.

Link to comment

Startin akselin kuuluukin heilua jos startti on irrallaan, koska vain toisessa päässä on laakeri ja toisesta päästä akselia ei ole tuettu mitenkään vaan se on irti. Vaihdelaatikossa oleva holkki on se toinen laakeri. Ja juuri tuosta syystä starttia ei saa testata irrallaan, koska ankkuri osuu kenttäkäämiin ja hajoaa melko nopeasti (lue: heti)

Edited by metake
Link to comment

kylki.jpg

 

Onko mitään tehtävissä?

Kylkipelti on kello 10 kohdilta ilmeisesti takakaarta hitsatessa päässyt vetelemään ja sitä on yritetty korjata leikkaamalla kylkeä, mutta yhteen hitsaus on vedellyt peltiä lisää (pelti on lommolla sisäänpäin, vaikkei se tuossa kuvassa näykään). Auto oli tarkoitus tinata/kitata/maalata, jolloin suurta ongelmaa ei olisi tullut, mutta sain hitsaustyöt tehtyä korin muihin osiin vahingoittamatta alkuperäistä maalipintaa (ja muilta osin edellinen omistaja on tehnyt erittäin hyvää jälkeä). Nyt heräsi ajatus yrittää säilyttää alkuperäinen pinta - virheetön museopintahan se ei ole, mutta elämää nähneena ja vuosien varrella sieltä täältä paikkailtunakin se on kuitenkin auton alkuperäinen.

 

Jos tuota haluaisi kiskoa takaisin ulospäin, niin mitä kannattaa yrittää ja mitä välttää? 

 

Link to comment

Aloitteleva volkkariharrastaja kyselee: Mulla on 1585 cc moottori kaksireikäkansin, johon haluaisin ostaa ja asentaa vakiokaasuttimen, mahdollisesti 34 pict3:n. Pihavajasta löytyi imusarjan keskiosa mallia 113129701AR, joka on ilmeisesti väärä koska pulttiväli = 54 mm ja 34 pict3:n pulttiväli = 69 mm. Löysin myös pässinsarvet mallia 113129709J ja -710E, näihin menee 32 mm imusarjan putki. Aircooled.fi mainitsee myymästään imusarjasta seuraavasti: "Imusarjan paksun putken ulkomitta, liitoskohdassa, n. 38mm." Onko nää vajavasta löytämäni pässinsarvet väärät olettaen että tilaan uuden imusarjan vai tulkitsenko internetin tarjoamaa tietoa jollain tavalla väärin?

 

Tiivistelmä:

- Mitä osii mun täytyy ostaa mun kuplaan?

- Miks mulla on varastorakennus täynnä vääriä osia?

Edited by Pyry
Link to comment

Laita 31 PICT-1 niin nuo sun osat käy ja kaasarikin pelaa, mitä isompi numero ton pict tekstin perässä niin sitä haastavampi. Numerot kasvaa päästörajotusten mukaan... Pict nelonen on jo ihan hanurista kun taas ykkönen tai pelkkä pict on iisipiisi homma ja pelaa...

 

Isommat numerot yleensä paritettu virranjakajan kanssa toimivaksi kokonaisuudeksi sen aikaisten päästömääräysten mukaan. Ja kun nää yli nelkyt vee leegot melkosen harvoin on tehtaan jäljiltä noilta osin niin laita 31. Säästyy euroja ja hermoja .

 

PS.wolkkariporukassa on paaljon väkeä jotka nauttii ajamisesta ja jättää rassaamisen niille jotka sen taitaa. Jos kuulut em.porukkaan niin eteläsuomesta löytyy kyllä pajoja jotka osaa laittaa wolkkarin kuntoon ilman että tunnet tulleesi ryöstetyksi...

Edited by tolvana
  • Like 1
Link to comment

kylki.jpg

 

Onko mitään tehtävissä?

Kylkipelti on kello 10 kohdilta ilmeisesti takakaarta hitsatessa päässyt vetelemään ja sitä on yritetty korjata leikkaamalla kylkeä, mutta yhteen hitsaus on vedellyt peltiä lisää (pelti on lommolla sisäänpäin, vaikkei se tuossa kuvassa näykään). Auto oli tarkoitus tinata/kitata/maalata, jolloin suurta ongelmaa ei olisi tullut, mutta sain hitsaustyöt tehtyä korin muihin osiin vahingoittamatta alkuperäistä maalipintaa (ja muilta osin edellinen omistaja on tehnyt erittäin hyvää jälkeä). Nyt heräsi ajatus yrittää säilyttää alkuperäinen pinta - virheetön museopintahan se ei ole, mutta elämää nähneena ja vuosien varrella sieltä täältä paikkailtunakin se on kuitenkin auton alkuperäinen.

 

Jos tuota haluaisi kiskoa takaisin ulospäin, niin mitä kannattaa yrittää ja mitä välttää? 

Leikkaisin ite hitsisauman auki 0,8-1mm laikalla , ja koittaisin lähtee suoristaa peltiä... joskus muinoin suoristelin pahimpia painaumia, porasin

ruuvin peltiin ja heittovasaralla ulospäin. 

Edited by sleepercooler
Link to comment

Isonveden pojat laittaisi rälläkkään kutistuskiekon kiinni ja rupeisi työstämään tuota ylöspäin. Tai no samaiset kaverit ei tekisi samaa virhettä että hitsaisi kuopalle. Myös ns piikkihitsauskoneella ja liukuvasaralla tuon saisi työstettyä ylöspäin.

Edited by Tanhis
Link to comment

Piikkikonetta ei ole, vaikka joskus on hankkiminen käynyt mielessä. Kutistuskiekko löytyy, mutta kun maalipintaa olisi toiveissa säilyttää mahdollisimman paljon, niin ei taidot riitä sillä yrittämiseen. Tuota peltisuikaletta ja liukuvasaraa taidan kyllä kokeilla - pitää vaan jostain löytää vasara ensin. Motonet avaa ovensa maaliskuussa, sitten on helpompi löytää etsimänsä lahden tältäkin puolelta..

Link to comment
Guest Järilä

Nyt tarvitsisin niitä ammattilaisjuomarahoja eli pro tippejä sähköistä ymmärtäviltä:

 

Mistä kannattaisi lähteä sähköjä setvimään, kun valot tai vilkut vilkut eivät pala eikä ratin viiksi laita edes vilkkurelettä napsumaan? Myöskään jarruvalot eivät toimi.

 

Pitkille valoille viiksestä vetämällä kuuluu releen napsahdus, samoin hätävilkun ollessa päällä rele napsuu. Eli vilkkurele on kyllä kunnossa.

Link to comment

Olisko jollain kertoa kytkinakselin stefa mittoja? Piti ottaa mukaan malli mutta unohdin sen tallille.

Googlen avulla löytyi tällainen koko kuin 22-40-12 ei löytynyt ainakaan helposti mistään tiiviste kaupasta.

Edited by a-p
Link to comment
Guest Järilä

Joo kiitoksia vastauksista!

Akku on upouusi ja vika oli maadotuksissa. Nyt sain jo hätävilkut ja takavalot toimimaan. Takavalojen metalli ei ollut saanut kunnon maadoitusta. Vielä ajovalot tarvis korjailla. Myöskään vilkkuviiksestä ei tapahdu mitään. Niissäkin saattaa olla samantapaisia maadotusongelmia...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...