x-pj Posted May 7, 2017 Posted May 7, 2017 Nythän tuossa vois olla takaloksut ja -luukku vaikka pysyvästi kiinni. Quote
Ketsa Posted May 7, 2017 Author Posted May 7, 2017 Kiitokset Mikolle peukusta. Takaloksujen kiinnihitsaaminen kävi mielessä, lähinnä sillä, että se toisi jäykkyyttä perän pintapelteihin. Mutta katsotaan minne tuulet vie :) Quote
seppo mäntykivi Posted May 8, 2017 Posted May 8, 2017 Peukku täältäkin! On se custom-ukko! Toisille riittää flippikeula, mutta ketsalla pitää olla flippikori! 1 Quote
Hebster52 Posted May 8, 2017 Posted May 8, 2017 Laita vielä silleen että kori ja koppa yhdistetty että molemmat aukee samalla.... ;) Quote
ARTO Posted May 8, 2017 Posted May 8, 2017 Laita vielä keulapala aukeemaan sivulle kuten vanhemmissa takatuuppari Skodissa:) Quote
Ketsa Posted June 4, 2017 Author Posted June 4, 2017 Keulapalan aukeaminen on vasta ajatustasolla, mutta liiallisten pähkäilyjen jälkeen tartuin eilen rälläkkään ja leikkailin ja heftailin keulapalan hahmolle. Yläreunasta sentti per puoli, mutta alareunasta luukku jäi alkuperäiseen leveyteen. Nokka paikoillaan shoppaus näyttää omaan silmään varsin sopivalta, lukuunottamatta tuulilasinaukon yläreunaa, joka näyttää koomisen korkealta olevalta. Paksutolpan tuulilasinaukolla tuon saisi fiksattua paremman näköiseksi, mutta sellaista palaa ei valitettavasti romuistani löydy, eli on vissiin vain silmän totuttava ulkonäköön. Seuraavaksi sata+1 pientä hitsaushommaa & viimeistelyä koriin ja toivottavasti kesälomalla perusväri kopan pintaan rakentamismotivaatiota lisäämään! 3 Quote
Hebster52 Posted June 4, 2017 Posted June 4, 2017 (edited) Kyllä tuon tuulilasin yläreunaa saa ihan laikallakin vaan irti ja alemmas. Sit vaan pyöristettyä peltiä siihen väliin... ;) Niin minä tässä tein... ;) Edited June 4, 2017 by Hebster52 5 Quote
Ketsa Posted July 13, 2017 Author Posted July 13, 2017 Positiivinen murhe päällänsä, moottorin rakentaja lupasi tulla ensi viikolla maalaustalkoisiin. Hyvin harvinaista herkkua, että on apukäsiä käytettävissä :) Tuo siis se positiivinen juttu ja murhe on se, että kaikkea muuta touhuillessa tämän hitsailut eivät ole ihan maalaustalkoita vailla... Ke ja to iltoina syntyi hanttarin ovi lähes valmiiksi, eli siitä pääsee maalauksen aloittamaan. Tein hanttarin oven jo aikaisemmin, mutta tein sen pirun huonosta aihiosta, koska en uskonut oven madaltamisen onnistuvan kerrasta. No, onnistuihan se riittävän välttävästi, mutta pintapelti ja oven alareuna oli kaput. Vähän rälläkkää ovelle, terve osuus uusiokäyttöön + espoon automuseolta matkaan tarttunut aito vw pintapelti + vähän kanttikoneellaoven runkoa + lahjoituksena saatua alumiinipeltiä + polykarbonaatin jämäpala ja avot, kohtuu kevyt, riittävän ruma ja kesimääräisesti välttävä ovi on valmis! Tai melkein valmis, pitää vielä hakea sopivaa matskua ja sorvata jonkinlainen kiväärinsalpa tyylinen lukituslaite ja sitten ovi on maalausta vailla :) 3 Quote
Pedalpusher Posted July 14, 2017 Posted July 14, 2017 ja avot, kohtuu kevyt, riittävän ruma ja kesimääräisesti välttävä ovi on valmis! HaH! 1 Quote
Ketsa Posted July 19, 2017 Author Posted July 19, 2017 Puolitoista päivää pajalla ja koppa nytkähti merkittävästi eteenpäin (tästä kiitos myös pajalla olleelle talkoomiehelle). Eilen oli ohjelmassa tuhat ja yksi puuttunutta tai hiomatonta saumaa, puuttuneita kiinnityspistettä ja hiomatonta ruostetta/vanhaa maalia, yms. Mutta ne hoituivat ja tänään pääsi sitten paklaus & maalaushommien alkuun. Saumoja ei viitsinyt tälläiseen härpäkkeeseen alkaa tinaamaan, joten vetäisin isojen saumojen päälle alumiinikitin ennen pohjamaalia. Ei mitään isoa hipostelua pakkelia hioessa, epäkeskolla vain hyvältä tuntuu muotoon. Sen verran oli sateinen keli, että joiduin luopumaan ajatuksesta raahata koppa pihalle ja ruiskuttaa epoksia niin ulko- kuin sisäpuolelle koppaa. Ulkopinnalle kuitenkin epoksin ruiskutin ja olin ihnan tyytyväinen siihen miltä pinnat näyttivät pohajamaalissa huomioiden mitä kaikkea (ja miten) kopalle on tehty. Ehkä reilut puolen tusinaa sellaista kohtaa löytyi mihin haluan vetäistä pintapakkelin ja tarvittattaessa ruiskuttaa uuden epoksin päälle sisätiloja maalatessa. PIntavärin teema alkaa kirkastumaan mielen syövereissä, mutta pitää nyt ainakin yksi yö nukkua vielä ennen maalin tilausta. Auton peltiflippi sen sijaan tuntuu merkittävän suuritöiseltä, joten taidanpa laittaa ostoilmoituksen lasikuituituisesta nenästä. Allergiaahan ja hengenahdistusta sellaisesta saa, mutta mukava olisi päästä ensi kesänä ajelemaankin :) 8 Quote
Racing Posted July 19, 2017 Posted July 19, 2017 Valmis kisamyllyhän jo odottaakin auton vieressä valmiina :) 1 Quote
Ketsa Posted July 19, 2017 Author Posted July 19, 2017 Onko tällä jo lempinimi? Emmental? t. Mika Olen ymmärtänyt, että kiihdytysautolla kuuluu olla nimi... Tämä tunnetaan projektissa tavalla tai toisella mukana olevien keskuudessa projektinimellä "Parosperän Tuholainen" ja naisväki tuon sitten väänsi Patuksi :) Quote
mikan Posted July 19, 2017 Posted July 19, 2017 (edited) Pari kertaa olen tänä kesänä ajanut Virroille Ruoveden kautta. Täytyy katsoa, jos vielä tulee reissua ja sattuis aikataulut yksiin, niin voisin tulla katsastamaan tämän livenä? Ei olla nähty muutenkaan sitten hetkeen. Patuhan on melkein sitten kuin Paavo Pesusieni. :-) t. Mika Edited July 19, 2017 by mikan 2 Quote
Ketsa Posted July 23, 2017 Author Posted July 23, 2017 Pintamaalit on tilattu, joten värit on lukittu ja suunitelman voi julkaista :) Kiitokset 68teevee:lle ajatukseni muuttamisesta kuvaksi! 9 Quote
Ketsa Posted August 13, 2017 Author Posted August 13, 2017 Raidat maalattu korin osuuteen. Seuraavaksi valkoista päälle ja sisälle ja sitten mustalla rajaukset. Pitäisi varmaan rajauksia varten hommata sellainen pinstripe-pensseli. Osaako kukaan antaa vinkkejä, että mistä millainen? 7 Quote
P_Valtonen Posted August 13, 2017 Posted August 13, 2017 (edited) Tuossa yksi pensselikauppias. Mullon yhden hard-core pienoismallitekijän jäämistöstä kovasti hehkutettuja oravankarvaisia pensseleitä muutama. En tiedä soveltúuko tähän lajiin mitenkään. Haluakko kokeiluun? Edited August 14, 2017 by P_Valtonen Quote
Ketsa Posted August 13, 2017 Author Posted August 13, 2017 Mullon yhden hard-core pienoismallitekijän jäämistöstä kovasti hehkutettuja oravankarvaisia pensseleitä muutama. En tiedä sovelúuko tähän lajiin mitenkään. Haluakko kokeiluun? Kuulostaa niin hienolta, että ilman muuta kokeiluun. Olettaen, että ei maksa hirveää kasaa oravannahkoja :) Quote
P_Valtonen Posted August 14, 2017 Posted August 14, 2017 Eiköhän me päästä tästä sopimukseen =) Quote
Ketsa Posted August 26, 2017 Author Posted August 26, 2017 (edited) Etenee, vaikka hitaasti, mutta etenee kuitenkin... Valkoinen väri ruiskutettu kopan sisälle ja kylkiin, katto jäi omaan eräänsä. 68teevee suunnitellut kylkiteksteistä sapluunat ja Sepin tarraleikkuri on jo lämpiämässä, joten oveakin pääsee kohta maalaamaan eteenpäin. Toista ovea varten noudettuna AC:lta uusi pintapelti, joten kohta sekin on maalausta vailla :) Niin ja lasikuituinen flippi aihio noudettu keskisuomesta, joten kuiduttamistakin pääsee kohta palauttelemaan mieleen (kädet kutisevat jo ajatuksestakin). Edited August 27, 2017 by Ketsa 4 Quote
Pepe Posted August 27, 2017 Posted August 27, 2017 Kuva ei jostain syystä pelitä. Testattu kaksi eri selainta ja tapatalk Quote
Ketsa Posted August 27, 2017 Author Posted August 27, 2017 Kuva ei jostain syystä pelitä. Testattu kaksi eri selainta ja tapatalk Kiitokset tiedosta. Näkyykö nyt? 1 Quote
x-pj Posted August 27, 2017 Posted August 27, 2017 Kiitokset tiedosta. Näkyykö nyt? Nyt näkyy ainakin minulla ja hienolta näyttää. Quote
Guest jansix Posted August 27, 2017 Posted August 27, 2017 jep kyllä näyttää niin makeelta. hienot värit! Quote
Ketsa Posted September 10, 2017 Author Posted September 10, 2017 Taassa on ähisty tallissa, mutta mitään sellaista mikä tekisi autosta nopeamman ei ole oikein aikaiseksi saatu. Eli sivuraiteella mennäään :) Flipistä korjailin ensin pahimmat osumat ja sen jälkeen nappasin keskeltä 2 sentin siivun pois, jotta leveys täsmää koriin. Puupalikkojen avulla puolikkaat hollille ja kuiduttamalla taassa kasaan. Suunnitelma oli, että sen jälkeen hyvä, mutta mieli muuttui peltiflippiä romukasaan palastellessa ja muotovirhe keskellä nokaa alkoi häiritsemään. Leikkasin pienen soiron nokkapellistä ja liimasin sen sikakitillä flipin keskisauman päälle. Seuraavaksi pitää sitten kuiduttaa pellin reunat kiinni. Ja korin maalauskin on hiukan edennyt ja oppia tullut... Pinstripe oli täysin väärä termi sille mitä olin suunnittelemassa värien väliin, Petterin linkaamasta kaupasta ei edes vastattu kyselyyni tarvitsemistani tuotteista, "taiteilijoita" ilmoittautui useampikin tekemään pinstriping autooni ja kaiken kaikkeean jäi sama fiilis kuin olisi kysynyt polkupyörän pinnausoheita fillari foorumilta - vain hyväksytyt ammatilaiset voivat tehdä tämän homman :( No, otin insinöörimäisen näkökulman ja lähdin määrittämään miksi viivat haluan ja mikä niiden tehtävä on. Päädyin siihen, että viivojen tarkoitus on rikkoa liian särmät maalirajat ja muuttaa väriteema enemmän piirretyn oloiseksi. Tämän jälkeen homma olikin kirkas, Petteriltä saatu pienoismallien maalauspensseli, puolikiiltävää 2K automaalia ja koska harjoitustakin varmaan tarvitaan, niin päätin aloittaa hanttarin puolelta... Alku oli haparointia, loppu hutilointia ja siinä välissä vähän parempaa jälkeä, mutta lopputulos oli juuri sellainen kuin halusin, terävät rajat hävisivät ja rajoista tuli omasta mielestäni paljon elävemmät. Vaimon kommentti lopputuloksesta "itsellesihän sitä autoa teet..." oli vissiin sitten se erilainen mielipide lopputuloksesta :] Patu tekstit päätin jättää ainakin toistaiseksi maalaamatta. Lähinnä sillä, että en ollut mittasuhteista vielä ihan vakuuttunut ja toistaalta, jos tämä joskus valmistuu, niin tuohon voisi ehkä saada myytyä jonkun mainoksen. 5 Quote
Hebster52 Posted September 10, 2017 Posted September 10, 2017 Hienoo tulee. Tämmöisen olisit tarvinnu. :) 1 Quote
ARTO Posted September 10, 2017 Posted September 10, 2017 Silmät vielä vartti kuvan katsomisen jälkeen pyörii päässä.... Tuolla jos millä varttimaililla kilpailijan keskittyminen sotketaan:) 1 Quote
jaraku Posted November 18, 2017 Posted November 18, 2017 odota ARTO kun näät mun kilpurin värin niin sitten vasta pyöriikin siämät päässä !ekä noin tunnin ! Quote
Ketsa Posted June 16, 2018 Author Posted June 16, 2018 Hyvin vähäisissä määrin. Toivottavasti kesälomalla on aikaa tälle. Quote
Ketsa Posted July 26, 2018 Author Posted July 26, 2018 Kesäloma alkoi ja jotain saatu aikaa tällekkin projektille... Oikeastaan viime syksynä alkoi jo mietityttämään, että kannattaako ilman identiteettiä olevaa kilpuria rakentaa. Volkkarien kilpanajot kun tuntuvat olevan laji kerraallaan vain historian havinaa. Ja kun vieläkään amerikan autot/tojotat/muut itäautot yms. ei hertätä mitään mielenkiintoa, joten monimerkkitapahtumissa tuskin jaksaisi montaa kesää pyöriä. Kun penkkiä ja polkimia sovittaessa tuli vielä esiin tarvetta tehdä muutoksia eturunkoon, niin tämä homma lähti vähän eri suuntaan. Harrastetoverilta löytyi sopurahaan kesken jäänyt entisöintiprojekti, joten trailerikyydillä saapui pajalle rekisterissä oleva -66 1300 kuppeli ja tämä rakennusprojekti muuttui "katuautoksi" :) Orkkis rungon etupään asentaminen juuri oikealle paikalle suhteessa takapään tukivarsien korvakkoihin oli erittäin hidas ja työläs homma, mutta erilaisten apurakennelmien avulla homma onnistui ok ja ristimitat oli tulkkaamalla just ok. Penkkiä varten tunnelia piti hiukan kolota ja orkkis rungon takaosa jäi tallin nurkkaan odottamaan päivää toista. Keulan casteria tuli luonnollisesti lisättyä samalla. Seuraava homma oli penkin ja polkimien asennus, jotta pääsi varmistamaan kuskin mahtumisen kabiiniin. Likan läppärissä on saksalainen näppis, joten kirjoittelut jää vähemmälle, kuvat kertokoot tarinat :) Moottorimies tarjoutui talkoomieheksi ja siitä sain loistavasti virtaa hitsailla pohjan melkein valmiiksi viime viikolla heti kesäloman aluksi. Ihanaa tuommoinen 0,75 mm suora levy sen jälkeen kun siihen sikkaa syvät jäykisteet... No, ihan hyvä tuosta lopulta tuli. Kun vaan saa kaikki pienet varusteluhitsauksetkin hitsattua, niin sitten pääsee kokeilemaan hiekkapuhaltamista minulle uuden kompuran voimalla :) Moottorimiehen kanssa talkoissa keskityttiin etupään rakentelemiseen. Ensimmäisenä hommana oli itse etuakselin rakentaminen. Aikaisemmin olin tehnyt karkean hahmotelman, joten tiedossa oli tarvittavan madalluksen ja kavennuksen määrä. Yläputkeen tuli katkaistu jousipakka, jotta kulmapainoja voi koittaa ainakin teoriassa säätää. Kun etuakseli oli saatu kasaan, pääsi hommaa jatkamaan ohjausosien ja iskarien sovittelulla. Tähän autoon hankittu pieni hammastanko ei löytänyt paikkaansa, joten toistaiseksi tyydyttiin kasaamaan ohjaus vain simpukalla tallissa liikuttelun helpottamiseksi. Pitää kaivella urhosplitin varaosista 91x possun hammastanko ja sovittaa sitä seuraavaksi. Ainakin urhossa tuo possu serkun hammastanko tuntuu hyvältä verrattuna siviilipystärissä olevaan vesiwessa poolon tankoon. Iskarien yläpäät löysivät paikkansa, mutta varsinaisten kiinnikkeiden teko jäi seuraavaan kertaan puuttuneiden puolen tuuman pulttien vuoksi. Eli niistä jatketaan, sitten nostetaan laatikkoa 35 mm ylöspäin, että saadaan kylän kiertoon maavaraa ;) ja sitten takaiskarien korvakot valmiiksi ja avot tämä on rulaava ennen kuin syyssateet saapuvat... Niin ja lopuksi kiitokset talkoomiehelle! Osaavien käsien kanssa on ilo jakaa pajan työkalut :] 13 Quote
Ketsa Posted February 27, 2019 Author Posted February 27, 2019 (edited) Hönölän Leepu poikkesi kylään. Kun ei tuo edes juo kaffetta, niin päätin vieldä hänet pajan puolelle. Vaihteensekoittimen paikka siinä turistessa löytyi, sekoitustankojen osalta homma jäi vielä vaiheeseen, koska laatikon päästä löytyi liikaa pään raapimista. Osaako joku sanoa, että onko ne pienen palat siirtäjien koloihin tarkoitus hitsata tai juottaa kiinni MSE:en palliksen laatikon nokkakappaleessa, vai pitäisikö niiden jäädä jotenkin "itsestään" jumiin? Takajousituskin nytkähti eteenpäin ainakin uusien vahvempien pitkittäistukivarsien verran. Myös tolpan yläkorvakko alkaa olemaan valmis toiselta puolen, vielä rakennelman peilaaminen toiselle puolelle ja yhdysputki korvakkojen väliin, sekä pientä loppuviimeistelyä ja tämä on kohta rullaava 🙂 Ei kenelläkään sattuisi olemaan halpaa 26x8,5 R15 rengasparia, siis tallirullailuun ja rullille kelpaavaa? Myös takajarrusatulan kiinnike tuli hitsattua paikalleen, joten takajarrukin pääsi ensimmäistä kertaa kasassa olevana kuvaan. Ja jos jollain on viisautta jakaa noiden tukivarsien sojottelukulmista, niin mielellään kuuntelen... Niin ja kiitokset jälleen talkoomiehelle! Edited February 27, 2019 by Ketsa 4 Quote
Ketsa Posted April 19, 2021 Author Posted April 19, 2021 Olikos mulla tämmöinenkin projekti...? 🙂 Juu, ei kuovi, eikä etene tässä maailmantilanteessa meitsillä ne projektit, jotka vaativat merkittävää taloudellista panostamista. Keskitytään nyppimään niitä mihin on osat nurkissa. 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.