Jump to content

Made in mummola kiihdytin


Ketsa

Recommended Posts

Kiitokset Mikolle peukusta.

 

Takaloksujen kiinnihitsaaminen kävi mielessä, lähinnä sillä, että se toisi jäykkyyttä perän pintapelteihin. Mutta katsotaan minne tuulet vie :)

Link to comment
  • 4 weeks later...

Keulapalan aukeaminen on vasta ajatustasolla, mutta liiallisten pähkäilyjen jälkeen tartuin eilen rälläkkään ja leikkailin ja heftailin keulapalan hahmolle. Yläreunasta sentti per puoli, mutta alareunasta luukku jäi alkuperäiseen leveyteen.

 

dDXvPVtUnn7yN1RdWFwrv95LtqHSp83EWYUR0HsM

 

 

 

Nokka paikoillaan shoppaus näyttää omaan silmään varsin sopivalta, lukuunottamatta tuulilasinaukon yläreunaa, joka näyttää koomisen korkealta olevalta. Paksutolpan tuulilasinaukolla tuon saisi fiksattua paremman näköiseksi, mutta sellaista palaa ei valitettavasti romuistani löydy, eli on vissiin vain silmän totuttava ulkonäköön.

 

WVD0vC2nj0Ls9xs1dC0GDUSFGWq21Pzm3l4Ctz89

 

 

 

Seuraavaksi sata+1 pientä hitsaushommaa & viimeistelyä koriin ja toivottavasti kesälomalla perusväri kopan pintaan rakentamismotivaatiota lisäämään!

  • Like 3
Link to comment
  • 1 month later...

Positiivinen murhe päällänsä, moottorin rakentaja lupasi tulla ensi viikolla maalaustalkoisiin. Hyvin harvinaista herkkua, että on apukäsiä käytettävissä :) Tuo siis se positiivinen juttu ja murhe on se, että kaikkea muuta touhuillessa tämän hitsailut eivät ole ihan maalaustalkoita vailla...

 

Ke ja to iltoina syntyi hanttarin ovi lähes valmiiksi, eli siitä pääsee maalauksen aloittamaan. Tein hanttarin oven jo aikaisemmin, mutta tein sen pirun huonosta aihiosta, koska en uskonut oven madaltamisen onnistuvan kerrasta. No, onnistuihan se riittävän välttävästi, mutta pintapelti ja oven alareuna oli kaput.

 

Vähän rälläkkää ovelle, terve osuus uusiokäyttöön + espoon automuseolta matkaan tarttunut aito vw pintapelti + vähän kanttikoneellaoven runkoa + lahjoituksena saatua alumiinipeltiä + polykarbonaatin jämäpala ja avot, kohtuu kevyt, riittävän ruma ja kesimääräisesti välttävä ovi on valmis! Tai melkein valmis, pitää vielä hakea sopivaa matskua ja sorvata jonkinlainen kiväärinsalpa tyylinen lukituslaite ja sitten ovi on maalausta vailla :)

 

 

nCCgNNRfVK5TO6tpcC1qgGxHQY0KScNGUb9-ySsN

 

37nTJZbZJ-LpkdYQar57uWhPRYQU5It-cuAmQ5HA

 

ADXfEzJ1heBqfniOSxkGBN1685MDOi6NZ3nbdzmo

 

45LHjgT7yX4n-uMge2nc92MHzwHVPVnx1INeleDL

 

dVoMLrE2vo3AiWmIwrxWP9sR5GVOdfSTXKqzifUh

  • Like 3
Link to comment

Puolitoista päivää pajalla ja koppa nytkähti merkittävästi eteenpäin (tästä kiitos myös pajalla olleelle talkoomiehelle).

 

Eilen oli ohjelmassa tuhat ja yksi puuttunutta tai hiomatonta saumaa, puuttuneita kiinnityspistettä ja hiomatonta ruostetta/vanhaa maalia, yms. Mutta ne hoituivat ja tänään pääsi sitten paklaus & maalaushommien alkuun.

 

Saumoja ei viitsinyt tälläiseen härpäkkeeseen alkaa tinaamaan, joten vetäisin isojen saumojen päälle alumiinikitin ennen pohjamaalia. Ei mitään isoa hipostelua pakkelia hioessa, epäkeskolla vain hyvältä tuntuu muotoon.

 

 

I95MSYWyejFRW4-Avwu9BjCtt9oLyJGaX2hdScM3

 

 

 

Sen verran oli sateinen keli, että joiduin luopumaan ajatuksesta raahata koppa pihalle ja ruiskuttaa epoksia niin ulko- kuin sisäpuolelle koppaa. Ulkopinnalle kuitenkin epoksin ruiskutin ja olin ihnan tyytyväinen siihen miltä pinnat näyttivät pohajamaalissa huomioiden mitä kaikkea (ja miten) kopalle on tehty. Ehkä reilut puolen tusinaa sellaista kohtaa löytyi mihin haluan vetäistä pintapakkelin ja tarvittattaessa ruiskuttaa uuden epoksin päälle sisätiloja maalatessa.

 

 

JoK9-vtyQJUAaWxmzsZVkURymGPzn5yuZ-khBULj

 

 

 

PIntavärin teema alkaa kirkastumaan mielen syövereissä, mutta pitää nyt ainakin yksi yö nukkua vielä ennen maalin tilausta. Auton peltiflippi sen sijaan tuntuu merkittävän suuritöiseltä, joten taidanpa laittaa ostoilmoituksen lasikuituituisesta nenästä. Allergiaahan ja hengenahdistusta sellaisesta saa, mutta mukava olisi päästä ensi kesänä ajelemaankin :)

  • Like 8
Link to comment

Onko tällä jo lempinimi? Emmental?

 

t. Mika

Olen ymmärtänyt, että kiihdytysautolla kuuluu olla nimi... Tämä tunnetaan projektissa tavalla tai toisella mukana olevien keskuudessa projektinimellä "Parosperän Tuholainen" ja naisväki tuon sitten väänsi Patuksi :)

Link to comment

Pari kertaa olen tänä kesänä ajanut Virroille Ruoveden kautta. Täytyy katsoa, jos vielä tulee reissua ja sattuis aikataulut yksiin, niin voisin tulla katsastamaan tämän livenä? Ei olla nähty muutenkaan sitten hetkeen.

 

Patuhan on melkein sitten kuin Paavo Pesusieni. :-) Spongebob-squarepants.jpg

 

t. Mika

Edited by mikan
  • Like 2
Link to comment
  • 3 weeks later...

Raidat maalattu korin osuuteen. Seuraavaksi valkoista päälle ja sisälle ja sitten mustalla rajaukset. Pitäisi varmaan rajauksia varten hommata sellainen pinstripe-pensseli. Osaako kukaan antaa vinkkejä, että mistä millainen?

post-52-0-38032200-1502649673_thumb.jpg

post-52-0-36160300-1502649691_thumb.jpg

  • Like 7
Link to comment

Mullon yhden hard-core pienoismallitekijän jäämistöstä kovasti hehkutettuja oravankarvaisia pensseleitä muutama.

En tiedä sovelúuko tähän lajiin mitenkään. Haluakko kokeiluun?

Kuulostaa niin hienolta, että ilman muuta kokeiluun. Olettaen, että ei maksa hirveää kasaa oravannahkoja :)
Link to comment
  • 2 weeks later...

Etenee, vaikka hitaasti, mutta etenee kuitenkin...

 

Valkoinen väri ruiskutettu kopan sisälle ja kylkiin, katto jäi omaan eräänsä. 68teevee suunnitellut kylkiteksteistä sapluunat ja Sepin tarraleikkuri on jo lämpiämässä, joten oveakin pääsee kohta maalaamaan eteenpäin. Toista ovea varten noudettuna AC:lta uusi pintapelti, joten kohta sekin on maalausta vailla :)

 

Niin ja lasikuituinen flippi aihio noudettu keskisuomesta, joten kuiduttamistakin pääsee kohta palauttelemaan mieleen (kädet kutisevat jo ajatuksestakin).

post-52-0-87334700-1503841248_thumb.jpg

Edited by Ketsa
  • Like 4
Link to comment
  • 2 weeks later...

Taassa on ähisty tallissa, mutta mitään sellaista mikä tekisi autosta nopeamman ei ole oikein aikaiseksi saatu. Eli sivuraiteella mennäään :)

 

Flipistä korjailin ensin pahimmat osumat ja sen jälkeen nappasin keskeltä 2 sentin siivun pois, jotta leveys täsmää koriin. Puupalikkojen avulla puolikkaat hollille ja kuiduttamalla taassa kasaan. Suunnitelma oli, että sen jälkeen hyvä, mutta mieli muuttui peltiflippiä romukasaan palastellessa ja muotovirhe keskellä nokaa alkoi häiritsemään. Leikkasin pienen soiron nokkapellistä ja liimasin sen sikakitillä flipin keskisauman päälle. Seuraavaksi pitää sitten kuiduttaa pellin reunat kiinni.

 

ZYYOXpSefkPXWHCBwUthwXgF6Lay8kchXF-jeEuq

 

 

79WVO24EfPiQMBeAi9YWXca5kcejfChuxOn0vIdp

 

ItgZ3587Z7UgH_ffHvbPvbXRVuiP8_Kcgbga3fbW

 

 

Yl9Lwmvrrlxyb54QPbDtSXzaM-8ERjlFsfcx18TL

 

 

 

 

Ja korin maalauskin on hiukan edennyt ja oppia tullut... Pinstripe oli täysin väärä termi sille mitä olin suunnittelemassa värien väliin, Petterin linkaamasta kaupasta ei edes vastattu kyselyyni tarvitsemistani tuotteista, "taiteilijoita" ilmoittautui useampikin tekemään pinstriping autooni ja kaiken kaikkeean jäi sama fiilis kuin olisi kysynyt polkupyörän pinnausoheita fillari foorumilta - vain hyväksytyt ammatilaiset voivat tehdä tämän homman :(

 

No, otin insinöörimäisen näkökulman ja lähdin määrittämään miksi viivat haluan ja mikä niiden tehtävä on. Päädyin siihen, että viivojen tarkoitus on rikkoa liian särmät maalirajat ja muuttaa väriteema enemmän piirretyn oloiseksi. Tämän jälkeen homma olikin kirkas, Petteriltä saatu pienoismallien maalauspensseli, puolikiiltävää 2K automaalia ja koska harjoitustakin varmaan tarvitaan, niin päätin aloittaa hanttarin puolelta...

 

Alku oli haparointia, loppu hutilointia ja siinä välissä vähän parempaa jälkeä, mutta lopputulos oli juuri sellainen kuin halusin, terävät rajat hävisivät ja rajoista tuli omasta mielestäni paljon elävemmät. Vaimon kommentti lopputuloksesta "itsellesihän sitä autoa teet..." oli vissiin sitten se erilainen mielipide lopputuloksesta :]

 

 

nsDTncJQZdru-pDIi4semR0q5Zp5U5YiZBMLuNpW

 

 

 

Patu tekstit päätin jättää ainakin toistaiseksi maalaamatta. Lähinnä sillä, että en ollut mittasuhteista vielä ihan vakuuttunut ja toistaalta, jos tämä joskus valmistuu, niin tuohon voisi ehkä saada myytyä jonkun mainoksen. 

 

  • Like 5
Link to comment
  • 2 months later...
  • 6 months later...
  • 1 month later...

Kesäloma alkoi ja jotain saatu aikaa tällekkin projektille...

 

Oikeastaan viime syksynä alkoi jo mietityttämään, että kannattaako ilman identiteettiä olevaa kilpuria rakentaa. Volkkarien kilpanajot kun tuntuvat olevan laji kerraallaan vain historian havinaa. Ja kun vieläkään amerikan autot/tojotat/muut itäautot yms. ei hertätä mitään mielenkiintoa, joten monimerkkitapahtumissa tuskin jaksaisi montaa kesää pyöriä. Kun penkkiä ja polkimia sovittaessa tuli vielä esiin tarvetta tehdä muutoksia eturunkoon, niin tämä homma lähti vähän eri suuntaan.

 

Harrastetoverilta löytyi sopurahaan kesken jäänyt entisöintiprojekti, joten trailerikyydillä saapui pajalle rekisterissä oleva -66 1300 kuppeli ja tämä rakennusprojekti muuttui "katuautoksi" :)

 

 

7W-kt2pPD8FJrpcG9wOIBBk1NQFFUYyaPrZ3gZUP

 

 

 

Orkkis rungon etupään asentaminen juuri oikealle paikalle suhteessa takapään tukivarsien korvakkoihin oli erittäin hidas ja työläs homma, mutta erilaisten apurakennelmien avulla homma onnistui ok ja ristimitat oli tulkkaamalla just ok. Penkkiä varten tunnelia piti hiukan kolota ja orkkis rungon takaosa jäi tallin nurkkaan odottamaan päivää toista. Keulan casteria tuli luonnollisesti lisättyä samalla.

 

swONdLmqQ6IWG4iSOIOwckV7m9v3QnXo-mit1JIh

 

 

 

Seuraava homma oli penkin ja polkimien asennus, jotta pääsi varmistamaan kuskin mahtumisen kabiiniin. Likan läppärissä on saksalainen näppis, joten kirjoittelut jää vähemmälle, kuvat kertokoot tarinat :)

 

k8cGvJHowD2zSvkLz6if2GzaQjUGd2joGT9JjObQ

 

H7gDXt6E0Ro3xxVHCL0_ZIm9G-LqGShvNfXagVmJ

 

 

 

Moottorimies tarjoutui talkoomieheksi ja siitä sain loistavasti virtaa hitsailla pohjan melkein valmiiksi viime viikolla heti kesäloman aluksi. Ihanaa tuommoinen 0,75 mm suora levy sen jälkeen kun siihen sikkaa syvät jäykisteet... No, ihan hyvä tuosta lopulta tuli. Kun vaan saa kaikki pienet varusteluhitsauksetkin hitsattua, niin sitten pääsee kokeilemaan hiekkapuhaltamista minulle uuden kompuran voimalla :)

 

7lI5kVq_K7xFiZ361TAjJ5iptsONi5PAxQ_i_fNO

 

MImpFyn6ZIBlaejQQTIYTiwpQbQdgWFHak8-40MR

 

 

 

Moottorimiehen kanssa talkoissa keskityttiin etupään rakentelemiseen. Ensimmäisenä hommana oli itse etuakselin rakentaminen. Aikaisemmin olin tehnyt karkean hahmotelman, joten tiedossa oli tarvittavan madalluksen ja kavennuksen määrä. Yläputkeen tuli katkaistu jousipakka, jotta kulmapainoja voi koittaa ainakin teoriassa säätää.

 

RvxP4JFf-WC4QdUrnBvshDiK45WRPHae66IkdVfZ

 

 

 

Kun etuakseli oli saatu kasaan, pääsi hommaa jatkamaan ohjausosien ja iskarien sovittelulla. Tähän autoon hankittu pieni hammastanko ei löytänyt paikkaansa, joten toistaiseksi tyydyttiin kasaamaan ohjaus vain simpukalla tallissa liikuttelun helpottamiseksi. Pitää kaivella urhosplitin varaosista 91x possun hammastanko ja sovittaa sitä seuraavaksi. Ainakin urhossa tuo possu serkun hammastanko tuntuu hyvältä verrattuna siviilipystärissä olevaan vesiwessa poolon tankoon. 

 

Iskarien yläpäät löysivät paikkansa, mutta varsinaisten kiinnikkeiden teko jäi seuraavaan kertaan puuttuneiden puolen tuuman pulttien vuoksi. Eli niistä jatketaan, sitten nostetaan laatikkoa 35 mm ylöspäin, että saadaan kylän kiertoon maavaraa ;) ja sitten takaiskarien korvakot valmiiksi ja avot tämä on rulaava ennen kuin syyssateet saapuvat...

 

Rdrh9KxwiX9-HdpP25Lj3ompUHbP8qMXlBgTrihq

 

LLwt5z-q43tE8c7Ee7yDvSNjqvhsdZmiVV840PM4

 

 

 

Niin ja lopuksi kiitokset talkoomiehelle! Osaavien käsien kanssa on ilo jakaa pajan työkalut :]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 13
Link to comment
  • 7 months later...

Hönölän Leepu poikkesi kylään. Kun ei tuo edes juo kaffetta, niin päätin vieldä hänet pajan puolelle. Vaihteensekoittimen paikka siinä turistessa löytyi, sekoitustankojen osalta homma jäi vielä vaiheeseen, koska laatikon päästä löytyi liikaa pään raapimista. Osaako joku sanoa, että onko ne pienen palat siirtäjien koloihin tarkoitus hitsata tai juottaa kiinni  MSE:en palliksen laatikon nokkakappaleessa, vai pitäisikö niiden jäädä jotenkin "itsestään" jumiin?

 

uAhJBDoobczL9ma5bWFMMogu5KA1P0W1hHXk5QjM

 

 

 

Takajousituskin nytkähti eteenpäin ainakin uusien vahvempien pitkittäistukivarsien verran. Myös tolpan yläkorvakko alkaa olemaan valmis toiselta puolen, vielä rakennelman peilaaminen toiselle puolelle ja yhdysputki korvakkojen väliin, sekä pientä loppuviimeistelyä ja tämä on kohta rullaava 🙂 Ei kenelläkään sattuisi olemaan halpaa 26x8,5 R15 rengasparia, siis tallirullailuun ja rullille kelpaavaa?

 

Myös takajarrusatulan kiinnike tuli hitsattua paikalleen, joten takajarrukin pääsi ensimmäistä kertaa kasassa olevana kuvaan.

 

GE8hqgh4hLuA6okf6iwatJtXlN_SdrMtdUihcbyr

 

 

Ja jos jollain on viisautta jakaa noiden tukivarsien sojottelukulmista, niin mielellään kuuntelen...

 

Niin ja kiitokset jälleen talkoomiehelle!

 

Edited by Ketsa
  • Like 4
Link to comment
  • 2 years later...

Olikos mulla tämmöinenkin projekti...? 🙂

 

Juu, ei kuovi, eikä etene tässä maailmantilanteessa meitsillä ne projektit, jotka vaativat merkittävää taloudellista panostamista. Keskitytään nyppimään niitä mihin on osat nurkissa.

  • Like 1
Link to comment
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...