Guest Kuppelwagen Posted February 7, 2016 Share Posted February 7, 2016 Hei, Ajatuksiin on tullut ostaa kupla Meksikosta ja laivata se Suomeen. Kuplia myytiin Meksikossa vuoteen 2003 saakka joten sieltä löytyisi varmasti yksilöitä joissa pellit eivät ole päässeet nauttimaan Suomen talvista ja suolatuista teistä. Lisäksi olisivat muutenkin monella tapaa paremmassa kunnossa kuin useamman vuosikymmenen vanhat Suomi-yksilöt. Osaako joku kertoa mitä ongelmia katsastuksen kanssa voi tulla eteen jos haluaa rekisteröidä esim. vuoden 2003 Kuplam tuontiautona Suomessa? Tämän ikäisissä malleissa on kaiketi ollut melko tiukat päästömääräykset eli onko mitenkään mahdollista? Ja jos ei niin mikä vuosimalli olisi ns. viimeinen joka on mahdollinen saada kilpiin Suomessa pitäen mielessä Kuplan päästöt? Kuulisin myös mielelläni ajatuksia/vinkkejä asian suhteen. Ja onko jollakulla tietoa meksikolaisista Kuplista? Onko koriin tai tekniikkaan tehty vuosien varrella suuria muutoksia eli sopisiko esim. vm 2003 meksikolaisesta Kuplasta kone suoraan 70- luvun Suomi-Kuplaan tms.? Quote Link to comment
Soukka Posted February 7, 2016 Share Posted February 7, 2016 90-luvulla tuli käsijarruun e-hyväksyntä pakko, oisko ollu jopa vuonna 95. Quote Link to comment
Guest Kuppelwagen Posted February 8, 2016 Share Posted February 8, 2016 90-luvulla tuli käsijarruun e-hyväksyntä pakko, oisko ollu jopa vuonna 95. Tämänhän saisi varmasti taklattua vaihtamalla vaikka mk III Golfista e-hyväksytyn käsijarrun? Quote Link to comment
Paadre Posted February 8, 2016 Share Posted February 8, 2016 No suurin ongelma tulee OBD-pistokkeen puuttumisesta, pakollinen -01->. Päästöjen pitää mennä Euro 4:sen mukaan jos on tammikuu -03 jälkeen rekattu auto. Myös Airbagin puuttumisesta saattaa tulla ongelmia. Käynnistyksenesto pitää myös rakentaa ja muistaakseni pitää olla elektroninen (tämä on se helpoin juttu kun laittaa vaikka hyväksytyn hälyttimen). Ei ihan helppo homma saattaa kilpiin tuon ikäistä yksilöa Quote Link to comment
-tipi- Posted February 8, 2016 Share Posted February 8, 2016 (edited) 1.10.2000-> automaattinen valojen suuntauksensäätölaite ja ajovalon pesimet ABS jarrut? Liekö turvavöiden kiinnitykset E- tai direktiivien mukaisesti testatut? Edit: airbagistä/turvatyynystä en löytänyt Katsastajan Käsikirjasta mitään merkintää. Edited February 8, 2016 by -tipi- Quote Link to comment
metake Posted February 8, 2016 Share Posted February 8, 2016 (edited) -98 tuli voimaan koko auton e-hyväksyntä. Jos et tuo autoa muuttoautona niin tuota koko auton e-hyväksyntää ei käsittääkseni pysty mitenkään ohittamaan mikäli ko. automallille hyväksyntää ei löydy. Edited February 8, 2016 by metake Quote Link to comment
Paadre Posted February 8, 2016 Share Posted February 8, 2016 Edit: airbagistä/turvatyynystä en löytänyt Katsastajan Käsikirjasta mitään merkintää. Joo muuten, tämä onkin mielenkiintoinen juttu. Tollasen kysymyksenja vastauksen löysin ja tämäkään ei välttämättä paikkaansa pidä. http://www.kysy.fi/kysymys/missa-laissa-ja-pykalassa-maarataan-ajoneuvon-turvatyyny-pakolliseksi-varusteeksi Quote Link to comment
-Alex- Posted February 8, 2016 Share Posted February 8, 2016 Entä jos ostaa korinvaihtoa varten vain terveen auton sieltä. Kunnostetulle pohjalevylle terveempi koppa. Ei taida laillisesti onnistua noin vain? Jenkkeihin vietiin 2000 luvun alussa noin mexico/brasilia kuplia, jossa oli lähtöjään USA:ssa rekisteröidyn kupla pohjalevy, näin ohittaen saaste ym turvamääräykset. Quote Link to comment
Ketsa Posted February 8, 2016 Share Posted February 8, 2016 Omalla hyvin suppealla kahden yksilön kokemuksella Mexico -kuplien koreista, en sijoittaisi rahojani tuollaisen rahtaamiseen. Rahti + hankinta rahalla pääsee kuitenkin (ainakin toistaiseksi) Suomessa valitsemaan markkinoitten parhaista yksilöistä pystärin itselleen. Mexico kuplat kun on tehty ohuesta pellistä, vuorattu runsaalla korikitillä ja esim. ikkunoiden tiivisteet suunniteltu ihan muualle kuin pakkaseen - oikeastaan VAG Mexicon laatu taitaa olla pitkälti sitä mitä me kiroamme halvimmissa tarvikeosissa... Tekniikan suhteen tuollainen toki on hiukan erikoinen, mutta paljonko kannattaa Golf3 aikakauden ruiskusta, tehdasasenteisesta ajonestosta ja pyyhkiöiden tihkusta maksaa? 4 Quote Link to comment
tobbe` Posted February 8, 2016 Share Posted February 8, 2016 Ja eikös nuo meksikon kuplat ole niitä sekasikiö malleja eli paksutolppia kaikilla pystärin osilla kuorrutettuna? Quote Link to comment
metake Posted February 8, 2016 Share Posted February 8, 2016 Ja eikös nuo meksikon kuplat ole niitä sekasikiö malleja eli paksutolppia kaikilla pystärin osilla kuorrutettuna? Ei, ne on Brasilian kuplia ne sekasikiöt. 1 Quote Link to comment
Kaitsu Posted February 8, 2016 Share Posted February 8, 2016 -98 tuli voimaan koko auton e-hyväksyntä. Jos et tuo autoa muuttoautona niin tuota koko auton e-hyväksyntää ei käsittääkseni pysty mitenkään ohittamaan mikäli ko. automallille hyväksyntää ei löydy. Eikö tämä tarkoittaisi sitä, ettei esim. jenkkejä saisi mitenkään kilpiin Suomessa? Kaksi S197 perus-Mustangia ja yhden Saleenin olen Suomeen tuonut. Kaikki vaati kyllä askartelua, vaikka suurin osa muutostöistä olikin jo Virossa tehty, mutta kyllä ne kaikki Suomen kilvissä tätä nykyä pyörii. S197 korisilta (5 gen 2005-2014) Musseilta EU hyväksyntä siis puuttuu. Quote Link to comment
Soukka Posted February 8, 2016 Share Posted February 8, 2016 Eikö tämä tarkoittaisi sitä, ettei esim. jenkkejä saisi mitenkään kilpiin Suomessa? Kaksi S197 perus-Mustangia ja yhden Saleenin olen Suomeen tuonut. Kaikki vaati kyllä askartelua, vaikka suurin osa muutostöistä olikin jo Virossa tehty, mutta kyllä ne kaikki Suomen kilvissä tätä nykyä pyörii. S197 korisilta (5 gen 2005-2014) Musseilta EU hyväksyntä siis puuttuu.Ajovaloissa käy ainakin nykyään dotti hyväksynnät kun mulla vanha Kanadan tuonti 2003 subaru meni niillä läpi. Ei myöskään tarvinnut olla korkeudensäätöä valoissa ollenkaan kun oli muuttoauto. Quote Link to comment
metake Posted February 8, 2016 Share Posted February 8, 2016 Muuttoautolle on ihan eri pykälät kuin "normaalisti" tuotaville. Kaitsu: Epäilen hyvin vahvasti että Mustangille löytyy e-hyväksyntä kyllä. Sehän ei tarvitse olla virallisen maahantuojan tai tehtaan hankkima, myös yksityinen voi sen hankkia halutessaan. Maksaa muutaman tonnin ja lähin järkevä hyväksyntälaitos taitaa olla Hollannissa. Ja ilman e-hyväksyntää ei tosiaan kilvitys onnistu, ellei ole muuttoauto. En muista kylläkään että oliko tuossa siirtymäaika, eli vaaditaanko se jo 1998 alkaen vai vasta myöhemmin. Quote Link to comment
Kaitsu Posted February 8, 2016 Share Posted February 8, 2016 Ok. Musset toin normaalisti - Suomeen ei olla vielä takaisin muutettu :) Vastaavuustodistus piti autoihin kyllä hommata, mutta vaatimuksenmukaisuustodistustahan noihin ei saa (Virossa riittää DEKRAn paperi, mutta Suomessa ei). Briteissä on noita Mexico kupliakin myytävänä, joten samat EU-paperit lienee saataville niihin kui Musteihinkin? Quote Link to comment
Tanhis Posted February 8, 2016 Share Posted February 8, 2016 Ok. Musset toin normaalisti - Suomeen ei olla vielä takaisin muutettu :) Vastaavuustodistus piti autoihin kyllä hommata, mutta vaatimuksenmukaisuustodistustahan noihin ei saa (Virossa riittää DEKRAn paperi, mutta Suomessa ei). Briteissä on noita Mexico kupliakin myytävänä, joten samat EU-paperit lienee saataville niihin kui Musteihinkin? Briteissähän on ihan eri systeemit siittä mitä saa kilpiin ja mitä ei. Esim kaikenmaailman puukoriautot ja omavalmisteet menee pikkupapreritöillä kilpiin mitä nyt noita on vähän seuraillut. Quote Link to comment
-Alex- Posted February 8, 2016 Share Posted February 8, 2016 Joskus lukenut että mexico kuplat ovat olleet todella kovalla käytöllä, onhan auto siellä ollut halpa ja yksinkertainen, eikä missään harrasteautokäytössä välttämättä. Thesambassa aika paljon juttua näistä. Quote Link to comment
Kaitsu Posted February 8, 2016 Share Posted February 8, 2016 Briteissähän on ihan eri systeemit siittä mitä saa kilpiin ja mitä ei. Esim kaikenmaailman puukoriautot ja omavalmisteet menee pikkupapreritöillä kilpiin mitä nyt noita on vähän seuraillut. Tää on kyllä totta, mutta omavalmisteet on kuitenkin vähän eri juttu kuin tuontiautot. Single Vehicle Approval vaatii briteissäkin vastaavuustodistuksen, vaikka tuskin yhtä laajaa kuin meillä. Siitä voisi kuitenkin aloittaa. Vielä muutama vuosi sitten noihin jenkkehin vaihdettiin Suomessa kaikki laseja myöten, mutta nyt on sekin järkeistynyt, joten ihan heti ei kannata luovuttaa. Rahallista järkeä Mexico-tuonnilla tuskin on, mutta harrastushan tää on :) Quote Link to comment
-tipi- Posted February 8, 2016 Share Posted February 8, 2016 Briteissä ja Hollannissa oli joku erikoispykälä, millä mahdollistettiin noiden viimeisten Brassibussien saaminen kilpiin paikallisella lainsäädännöllä. Suomessa edes VW maahantuoja ei saanut 2012 Brassibussia kilpien väliin. Quote Link to comment
ARTO Posted February 8, 2016 Share Posted February 8, 2016 Onks mitään järkeä tuotattaa suomeen keskiverrosti kasattua volkkaria ja tuntien väliamerikan vaatimukset maalaukselle ja ruosteenestolle ovat jotain muuta kuin kosteassa ja kylmässä pohjolassa vaaditaan. Quote Link to comment
Guest Kuppelwagen Posted February 8, 2016 Share Posted February 8, 2016 Tästä kun nopeasti summailin keskustelua niin olisiko siis mahdollista saada -97 tai vanhempi kilpiin koska e-hyväksyntää ei vaadita? Vai jäikö joku tämän lisäksi huomioimatta? Missä kohtaa airbag ja ABS-jarrut ovat tulleet Suomessa pakollisiksi? Niitähän noissa ei varmaankaan ole. Uusimmissa Meksiko-malleissa alkoi olemaan jo OBD-väylä jolla VAG-COMin sai autoon kiinni. Tämä ei siis olisi välttämättä ongelma. Peltien laatuun, varaosien eroihin Meksiko vs. Euromallit en ole vielä alkanut paneutumaan. Ajattelin selvittää ensin onko rekisteröinti edes teoriassa mahdollista. Tämän jälkeen vuorossa se onko koko touhussa minkäänlaista järkeä :) Hintatasosta sen verran että ostohinta Meksikosta + rahti Suomeen ja ollaan vielä melko samoissa kuin mitä pyydetään 60- ja 70-luvun vehkeistä Suomessa. Tässä varmastikin suurin kysymys on maksettavaksi tuleva autovero + tulli Suomessa. Millähän tasolla maksettaisiin liikkua 90-luvun lopun Kuplan kohdalla kun vastaavia ei varmaankaan ole tuotu Suomeen? Quote Link to comment
metake Posted February 8, 2016 Share Posted February 8, 2016 Millähän tasolla maksettaisiin liikkua 90-luvun lopun Kuplan kohdalla kun vastaavia ei varmaankaan ole tuotu Suomeen? Melko suurella varmuudella vertailumalliksi tulee New Beetle, tai Golf. Quote Link to comment
JM Posted February 8, 2016 Share Posted February 8, 2016 Saksasta löytyis ton ikäluokan kuplia. Käyttö on ollut varmasti kevyempää. Rahti ei paljoa saksasta ole. Quote Link to comment
Ketsa Posted February 8, 2016 Share Posted February 8, 2016 (edited) Tästä kun nopeasti summailin keskustelua niin olisiko siis mahdollista saada -97 tai vanhempi kilpiin koska e-hyväksyntää ei vaadita? Vai jäikö joku tämän lisäksi huomioimatta? Missä kohtaa airbag ja ABS-jarrut ovat tulleet Suomessa pakollisiksi? Niitähän noissa ei varmaankaan ole. Uusimmissa Meksiko-malleissa alkoi olemaan jo OBD-väylä jolla VAG-COMin sai autoon kiinni. Tämä ei siis olisi välttämättä ongelma. Peltien laatuun, varaosien eroihin Meksiko vs. Euromallit en ole vielä alkanut paneutumaan. Ajattelin selvittää ensin onko rekisteröinti edes teoriassa mahdollista. Tämän jälkeen vuorossa se onko koko touhussa minkäänlaista järkeä :) Hintatasosta sen verran että ostohinta Meksikosta + rahti Suomeen ja ollaan vielä melko samoissa kuin mitä pyydetään 60- ja 70-luvun vehkeistä Suomessa. Tässä varmastikin suurin kysymys on maksettavaksi tuleva autovero + tulli Suomessa. Millähän tasolla maksettaisiin liikkua 90-luvun lopun Kuplan kohdalla kun vastaavia ei varmaankaan ole tuotu Suomeen? Suomessa on kilvissä ainakin yksi vm. 1995 yksilö ja yhden Saksasta tuodun vm. 1996 rekisteröinti on täällä torpattu. JM:n kanssa samoilla linjoilla, että Saksastaa noita lähtisin ensin katselemaan. Ja varmuuden vuoksi hommaisin vuosimallia 1995 tai sitten vanhemman... 1600i mallimerkinnästähän tunnistaa tuon viimmeisimmän ruisku Vochon. http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/auto?isSearchRequest=true&vc=Car&dam=0&ms=25200%3B17&fr=1995 Pitäisihän noiden 1600i mallien tietty olla vallan vaivattomia kuppeleita, koska niiden kanssa ei pitäisi tarvita lainkaan säätää tallilla :-) Edited February 8, 2016 by Ketsa Quote Link to comment
jonte Posted February 8, 2016 Share Posted February 8, 2016 Tuo Ketsan mainitsema -95 Meksikokupla oli meidän hääautona v. 2011, seisoi pitkään Paradise Carsilla myynnissä, koska oli epäselvää, että saako sitä Suomessa kilpiin. Oli myynnissäkin tässä viime kesänä. Mutta ymmärsin myös, että heti -96 vuosimallin myötä tulee vieläkin lisää esteitä rekisteröinnille, en tosin muista minkälaisia. Quote Link to comment
-AP- Posted February 8, 2016 Share Posted February 8, 2016 Ihan muistinvaraisesti heitettynä, '96 pitää jarrujen ja ohjauslaitteiden olla EU-tyyppihyväksyttyjä. Samoin '95 tulee mm. vaatimus ajovalojen korkeudensäädöstä. Quote Link to comment
Guest Kuppelwagen Posted February 8, 2016 Share Posted February 8, 2016 Kiitoksia kovasti kommenteista. Onko siis niin että jos vm. -95 Saksasta tuodun Kuplan saa Suomessa kilpiin niin onnistuu myös vm. -95 meksikaanin kanssa? Eli autot ovat keskenään rinnastettavia kunhan valmistusvuosi on sama? Eivät nuo saksalaisetkaan hyväkuntoiset yksilöt alle 3000 euron irronneet, todennäköisesti vähillä kilometreillä saisi maksaa lähemmäs 4000 euroa + vero Suomessa. Menisikö autovero siis laskennallisesti vm. -95 Golffin hinnasta jos Kuplan toisi Suomeen Meksikosta/Saksasta? Ja onko jollain kokemusta aiheesta vai perustuuko vain arvailuihin? Quote Link to comment
Tanhis Posted February 9, 2016 Share Posted February 9, 2016 Kiitoksia kovasti kommenteista. Onko siis niin että jos vm. -95 Saksasta tuodun Kuplan saa Suomessa kilpiin niin onnistuu myös vm. -95 meksikaanin kanssa? Eli autot ovat keskenään rinnastettavia kunhan valmistusvuosi on sama? Eivät nuo saksalaisetkaan hyväkuntoiset yksilöt alle 3000 euron irronneet, todennäköisesti vähillä kilometreillä saisi maksaa lähemmäs 4000 euroa + vero Suomessa. Menisikö autovero siis laskennallisesti vm. -95 Golffin hinnasta jos Kuplan toisi Suomeen Meksikosta/Saksasta? Ja onko jollain kokemusta aiheesta vai perustuuko vain arvailuihin? Käy katsomassa samanikäisten volkkarien toteutuneita autoveropäätöksiä tullin sivuilta. Esim 66 variantin kun toin niin vertailumallina oli farmari golf josta vuosivähennysten kanssa laskettiin sitten jäljellä oleva autovero ~12€. Eli kuplaa verrataan varmaankin poloon tai new beetleen. Quote Link to comment
-tipi- Posted February 9, 2016 Share Posted February 9, 2016 Meksikossa ne Saksankin '90-luvun Kuplan on tehty. Saksassa valmistus loppu jo seitkytluvulla. Quote Link to comment
Guest Type123 Posted February 9, 2016 Share Posted February 9, 2016 (edited) En ole kuplaa tuonut Meksikosta mutta muita laitteita kyllä EU:sta & sen ulkopuolelta tuotu. Tuotaviin autoihin pitää olla vaatimustenmukaisuustodistus (CoC = Certificate of Conformity). Saksasta tuon voi saada myyjältä kysymällä saisiko "konformitätserklärung / CoC Bescheinigung tai EWG Übereinstimmung paperin. Tämän lapun hinta on jotain 50-200e välissä riippuen mistä sen ottaa. EU:n ulkopuolelta tuotaviin autoihin (Siis joissa ei ole merkintää EU-tyyppihyväksynnästä rekisteriotteessa tai tyyppikilvessä ei ole tyyppihyväksyntänumeroa) tarvitaaan sitten vastaavuustodistus joka on pakollinen lappu. Tämä lappu sitten maksaa paikasta riippuen jopa yli 500e. Eikä tarvitse olla muuttoauto. Aiemmin jo mainittuakin - mutta toisto on opintojen äiti: vuosimalli (eli mitä säännöksiä auton pitää täyttää) vaikuttaa siihen millaisen laitteen ylipäätänsä saa kilpiin. Niin ikään shippaus & muut kustannukset ovat melkoiset (10% tulli, 24% ALV CIF hinnasta etc.) eli itse en tuollaiseen projektiin ryhtyisi. Onnea projektiin joka tapauksessa. Kiitoksia kovasti kommenteista. Onko siis niin että jos vm. -95 Saksasta tuodun Kuplan saa Suomessa kilpiin niin onnistuu myös vm. -95 meksikaanin kanssa? Eli autot ovat keskenään rinnastettavia kunhan valmistusvuosi on sama?Eivät nuo saksalaisetkaan hyväkuntoiset yksilöt alle 3000 euron irronneet, todennäköisesti vähillä kilometreillä saisi maksaa lähemmäs 4000 euroa + vero Suomessa.Menisikö autovero siis laskennallisesti vm. -95 Golffin hinnasta jos Kuplan toisi Suomeen Meksikosta/Saksasta? Ja onko jollain kokemusta aiheesta vai perustuuko vain arvailuihin? Edited February 9, 2016 by Type123 Quote Link to comment
PZQ Posted February 9, 2016 Share Posted February 9, 2016 (edited) En tiedä vaikuttaako mitään kustannuksiin, mutta eikö Suomen & Meksikon välillä ole vapaakauppa sopimus? http://www.finlandia.org.mx/public/default.aspx?nodeid=41897&contentlan=1&culture=fi-FI-Pete- Edited February 9, 2016 by PZQ Quote Link to comment
Guest Kuppelwagen Posted February 10, 2016 Share Posted February 10, 2016 Unohdetaan tässä vaiheessa tuo taloudellinen kannattavuus/kannattamattomuus Kuplan laivaamiselle Meksikosta. Tässä vaikuttaa varmasti melko paljon se mitä tuotavaa yksilöä verrataan minkäkinlaiseen jo Suomessa/Euroopassa olevaan autoon. Tästä voidaan varmasti jakaa mielipiteitä loouttomiin :) Minua kiinnostaisi enemmänkin se minkä ikäisen Kuplan saa kilpiin Suomessa jos sellaiseen päätyy EU:n ulkopuolelta tuomaan. Onko tähän yksiselitteistä vastausta? Onko vuosimalli -95 tai vanhempi ja näiden rekisteröinti onnistuu ilman muutostöitä? Ihmetyttää myös että jos Saksasta löytyy kilvissä olevia vuoden -96 tai -97 Kuplia niin miten niiden rekisteröinti on siellä onnistunut jos se ei Suomessa hoidu. Molemmathan maathan noudattavat rekisteröintiasioissa samoja e-hyväksyntä yms. määräyksiä? Eikö siis Kupla joka on jo Sakassa ollut kilvissä (vm. -96 tai uudempi) pitäisi saada myös Suomessa kilpiin kunhan vain täyttää paikalliset määräykset? Vai onko Suomessa ollut vm. -96 malleille tiukemmat päästö- tai turvallisuusmääräykset kuin Saksassa samana vuonna valmistetuille autoille? Tätähän puoltaa jo sekin että 90-luvun Kuplat jotka ovat Saksassa rekisterissä on myös tuotu sinne EU:n ulkopuolelta jossa ne on valmistettu. Vai onko Saksan markkinoille vielä 90-luvulla myyty uusia Kuplia? Quote Link to comment
-tipi- Posted February 10, 2016 Share Posted February 10, 2016 (edited) Minua ihmetyttää, että jotakuta ihmetyttää rekisteröimisen vaikeus Kekkoslovakiassa ;) Samahan pätee ihan kaikkiin direktiiveihin, kukaan muu maailmassa, kuin suomalainen virkamies, ei lue niitä kuin piru raamattua. Kyllä ne Saksassa möivät uusia kuplia ysikytluvulla. Parhaiten noista pykälistä ja kuinka uuden Kuplan saat kilpiin, tietää Trafi, eli kannattaa ottaa yhteys sinne. Voit sitten täällä valistaa muita. Samat määräyksethän ne pitäis olla Britanniassakin, mutta niinpä vaan siellä saa kilpien väliin uutta Pallokeulaa, joka ei Kekkoslovakiassamme ole onnistunut vuosiin. Edited February 10, 2016 by -tipi- Quote Link to comment
-AP- Posted February 10, 2016 Share Posted February 10, 2016 Eikö siis Kupla joka on jo Sakassa ollut kilvissä (vm. -96 tai uudempi) pitäisi saada myös Suomessa kilpiin kunhan vain täyttää paikalliset määräykset? Kyllä, mikäli ei Saksassa ole hyväksytty kilpiin kansallisella poikkeusluvalla. Quote Link to comment
Guest Kuppelwagen Posted February 11, 2016 Share Posted February 11, 2016 Minua ihmetyttää, että jotakuta ihmetyttää rekisteröimisen vaikeus Kekkoslovakiassa ;) Samahan pätee ihan kaikkiin direktiiveihin, kukaan muu maailmassa, kuin suomalainen virkamies, ei lue niitä kuin piru raamattua. Kyllä ne Saksassa möivät uusia kuplia ysikytluvulla. Parhaiten noista pykälistä ja kuinka uuden Kuplan saat kilpiin, tietää Trafi, eli kannattaa ottaa yhteys sinne. Voit sitten täällä valistaa muita. Samat määräyksethän ne pitäis olla Britanniassakin, mutta niinpä vaan siellä saa kilpien väliin uutta Pallokeulaa, joka ei Kekkoslovakiassamme ole onnistunut vuosiin. Suomen säännökset ja niiden erikoisuudet ovat kyllä tulleet tutuiksi, ei siis sinänsä ihmetytä :) Enemmän mietin sitä että jos auto on Saksassa kilvissä niin millä syyllä suomalainen katsuri ei suostu autoa leimaamaan. Johonkin lakiin/asetukseen perustuva syyhän tähän pitää olla eikä konttorilla voida vaan todeta että autoa ei saa kilpiin ilman että siihen annetaan jokin syy joka perustuu lakiin. Tuohon brittimalliin oli nähtävästi vaihdettu kaikenlaista osaa jotta täyttää edes suurimman osan voimassa olevista säädöksistä (uusi mylly pakokaasusuodattimilla, etujarrulevyt, kallistuksenvakain yms.). Silti ei varmasti täytä kaikkia säädöksiä jotka nykypäivän uudelle autolle ovat voimassa. Nämä tehdyt muutokset kaiketi auttavat saamaan paikallisen poikkeusluvan. Onko kellään tietoa saako polkeusluvallisella autolla ajaa muissa EU-maissa kuin siinä joka luvan on myöntänyt (tässä tapauksessa UK)? Muut jäsenmaathan eivät ole kaiketi sitoutuneet noudattamaan näitä poikkeussäädöksiä. Quote Link to comment
Guest Kuppelwagen Posted February 11, 2016 Share Posted February 11, 2016 Kyllä, mikäli ei Saksassa ole hyväksytty kilpiin kansallisella poikkeusluvalla. Saako jostain tietoa ovatko nuo Mobilessa myynnissä olevat yksilöt rekisterissä "normaalisti" vaiko poikkeusluvalla? Vai täytyykö aina tapauskohtaisesti kysyä myyjältä? Quote Link to comment
Guest Kuppelwagen Posted February 11, 2016 Share Posted February 11, 2016 En ole kuplaa tuonut Meksikosta mutta muita laitteita kyllä EU:sta & sen ulkopuolelta tuotu. Tuotaviin autoihin pitää olla vaatimustenmukaisuustodistus (CoC = Certificate of Conformity). Saksasta tuon voi saada myyjältä kysymällä saisiko "konformitätserklärung / CoC Bescheinigung tai EWG Übereinstimmung paperin. Tämän lapun hinta on jotain 50-200e välissä riippuen mistä sen ottaa. EU:n ulkopuolelta tuotaviin autoihin (Siis joissa ei ole merkintää EU-tyyppihyväksynnästä rekisteriotteessa tai tyyppikilvessä ei ole tyyppihyväksyntänumeroa) tarvitaaan sitten vastaavuustodistus joka on pakollinen lappu. Tämä lappu sitten maksaa paikasta riippuen jopa yli 500e. Eikä tarvitse olla muuttoauto. Aiemmin jo mainittuakin - mutta toisto on opintojen äiti: vuosimalli (eli mitä säännöksiä auton pitää täyttää) vaikuttaa siihen millaisen laitteen ylipäätänsä saa kilpiin. Niin ikään shippaus & muut kustannukset ovat melkoiset (10% tulli, 24% ALV CIF hinnasta etc.) eli itse en tuollaiseen projektiin ryhtyisi. Onnea projektiin joka tapauksessa. Kiitos, tähän paperiin olen ohimennen törmännyt aikaisemminkin. Onko tietoa onko tämän suhteen jotain säädöksiä Suomessa, pitääkö olla tietyn kielinen tms. jotta kelpaa konttorilla? Katsastusmieheltä ei välttämättä espanja tai saksa taitu mutta riittääkö että näyttää virallisen oloisen lapun jossa on leimat ja allekirjoitukset yms. vai lähteekö jonnekin vielä "tulkkauskierrokselle"? Avataan vielä sen verran omaa historiaa että teen päivätyökseni kansainvälistä logistiikkaa ja nämä tuonti- ja laivauskulukuviot ovat kyllä hallussa. Enemmän kaipaisin tässä projektissa apuja Suomen pään säädöksien kanssa ja byrokratian minimoimisessa. Kiinnostaa millä syyllä uudempien Kuplien rekisteröinti on saanut kielteisen päätöksen ja millä nämä ongelmat saisi kierrettyä. Quote Link to comment
Guest Kuppelwagen Posted February 11, 2016 Share Posted February 11, 2016 Tuo Ketsan mainitsema -95 Meksikokupla oli meidän hääautona v. 2011, seisoi pitkään Paradise Carsilla myynnissä, koska oli epäselvää, että saako sitä Suomessa kilpiin. Oli myynnissäkin tässä viime kesänä. Mutta ymmärsin myös, että heti -96 vuosimallin myötä tulee vieläkin lisää esteitä rekisteröinnille, en tosin muista minkälaisia. Onko tietoa missä tämä -95 mallin Kupla tällä hetkellä sijaitsee ja joko on saatu kilpiin? Voisin kysellä hieman kokemuksia jos joku on jo saman ongelman kanssa painut ettei tarvitse täysin tyhjästä lähteä liikkeelle. Quote Link to comment
Ketsa Posted February 11, 2016 Share Posted February 11, 2016 En tiedä onko jonten mainitsema auto sama kuin se yksilö jonka minä "tiedän". Oli myynnissä viime tai toissa syksynä Savonlinnassa, rekisterinumero oli JAL-1jotain. Kilven vuoksi sen linkkasin kaverille, hän soitti autoa myyneelle raholle, hinta oli 7500 € - ei tinkivaraa. Quote Link to comment
-tipi- Posted February 11, 2016 Share Posted February 11, 2016 Tuohon brittimalliin oli nähtävästi vaihdettu kaikenlaista osaa jotta täyttää edes suurimman osan voimassa olevista säädöksistä (uusi mylly pakokaasusuodattimilla, etujarrulevyt, kallistuksenvakain yms.). Onko kellään tietoa saako polkeusluvallisella autolla ajaa muissa EU-maissa kuin siinä joka luvan on myöntänyt (tässä tapauksessa UK)? Muut jäsenmaathan eivät ole kaiketi sitoutuneet noudattamaan näitä poikkeussäädöksiä. Ei ole vaihdettu mitään edellä mainituista, kaikki ovat olleet paikallaan jo tehtaalla Brasiliassa. Muuttoautonahan tuollaisen saattaisi vaikka saadakin kilpiin. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.