Guest kaipas Posted August 4, 2016 Posted August 4, 2016 Käyttääkö joku kuplassa synteettisiä tai puolisynteettisiä öljyjä? Miten ne toimivat kesällä tai talvella kun on tarkoitus myös pakkasillakin ajella joskus. Quote
DWL_Puavo Posted August 5, 2016 Posted August 5, 2016 Mulla on ollu täyssynteettiset jo pitkään. 5W-50 virikoneissa ja 5W-40 tavallisemmissa. Kummatkin toimineet erinomaisesti. Talviajoa ollut miulla hyvin vähän mutta uskoisin edun mineraaliöljyihin olevan nimenomaan talvikylmällä startatessa kun nuo mineraalit ei tuppaa menemään tuohon 5W:hen. Öljyinä mm. Teboil Gold S 5W-40, Neste 1 5W-50, Bilteman 5W-50 ja Gulfin 10W-60. Puolisynteettisistä olen lukenut huonoa pienen sinkki-fosfori-mikälie ZDDP pitoisuuden kanssa laahaavia nostajia käytettäessä kuten ilmajäähyvolkkareissa, mutta suhtautuisin em. huhuihin varauksella. Quote
Lasse Posted August 8, 2016 Posted August 8, 2016 Käytin kans täyssynteettisiä kunnes avasin ton koneen ja totesin jokaisen nostajan olevan paskana. Siirryin mineraaliöljyihin ja monta ongelmaa poistui samalla. Quote
Ketsa Posted August 8, 2016 Posted August 8, 2016 Saksalainen auto ja 2000 -lukua eletään, joten saksalaisella täyssynteettisellä mennään kesäkelissä radalla ja tieliikenteessä. Quote
Guest kaipas Posted August 9, 2016 Posted August 9, 2016 Näyttää olevan monia eri mielipiteitä mineraalit vastaan synteettiset. Ota tuosta selvää... Quote
DWL_Puavo Posted August 9, 2016 Posted August 9, 2016 Meidän kerhossa taitaa hyrrätä useampikin ilmajäähymoottori täyssynteettisillä ilman ongelmia ja esim. ilman nostajien kulumista. Nämä moottorit skaalalla "vakio 1600 -> viri-2276 6h radalla kaasu pohjassa" ja useita eri nokka/nostaja -kombinaatioita. Nuo nostajat ja nokkien kulumiset on kyllä asia erikseen, itse olen päätynyt vuosien nettikeskustelun lukemisen myötä siihen että niissä on suurimmaksi osaksi ollut kyseessä materiaalivirhe joko nostajissa, nokassa tai molemmissa. Loput varmaan sitten skaalalla huono sisäänajo, huono öljynkierto, kenties väärä öljykin, väljät nostajapesät ym. Aiemmin oli keskustelua myös siitä että synteettiset öljyt eivät johtaisi yhtä hyvin lämpöä (ts. siirtäisi lämpöä öljynjäähdyttimelle), mutta se liittyi johonkin 70-luvun ensimmäisiin synteettisiin eikä ole pitänyt paikkaansa enää vuosikymmeniin. Tästä oli joku testi jossa dynossa kuormitettiin moottoria ja mitattiin, olikohan pakolämpöjä, ainoana muuttujana öljy. VW Trendsissä kenties joskus 10-15 vuotta sitten? Jos en ihan väärin muista, synteettisillä oli hieman matalammat pakolämmöt mutta ero oli aika marginaalinen. Epäilen että kotikonstein ei löydy eroa jos vertailtaisiin samaa toimivaa ja ehjää konetta vuorotellen mineraaleilla ja synteettisillä. Kylmässä eroa voisi ollakin (ainakin pakkasella kylmäkäynnistyksessä joka voisi olla jopa mitattavissakin?) mutta tälläisen testin järjestäminen riittävän toistettavasti ja vertailukelpoisesti on kyllä aika hankalaa. Quote
hpa Posted August 9, 2016 Posted August 9, 2016 (edited) Vastaus kysymukseen että kyllä. Ajoneuvon moottorissa Motul 4100 15w50 ja 5100 10w40 sekoitus.Viimeinen ohjekirjojen öljysuositus lienee 10w40.Tuotakin voi noudattaa.Esimerkiski normaalimpaan ajoon suosittelee kuplavolkkariin Loqui Moly: MoS2 Leichtlauf 10W-40. Sen kun muistaa, että moottorin käynnistykseen ja sisäänajoon on omat ohjeensa, jatkossa ei saa käyttää SL-luokitusta parempaa. Edited August 9, 2016 by hpa Quote
Lasse Posted August 12, 2016 Posted August 12, 2016 Paljonko noissa täyssynteettisissä on synteettistä perusöljyä ja paljonko jotakin muuta? Ne kannattaa aina kaivaa esille. Kemikaalidirektiivin mukaan valmistajan on suhteet kerrottava. Quote
Timo Suosalmi Posted August 13, 2016 Posted August 13, 2016 (edited) Täällä puhuttu uudemmista koneista ja virikoneista, mutta miten olisi vakio koneen öljyt: (Moottoriia ei avattu) moottori 1.2 D0471207 34hv 2/69 ja tarkoituksena vain kesäkäyttö toukokuusta syyskuun loppuun. Onko vanha W30:n mineraali yksiasteöljy historiaa? Olen VW-aloittelija ja ensimmäinen käynnistys näinä päivinä. Joku puhui synteettisen, esim. 5W40 öljyn käyttämisestä aluksi ajamaan pois lietettä ja möskää, sitten mineraalia. Edited August 13, 2016 by Timo Suosalmi Quote
DWL_Puavo Posted August 13, 2016 Posted August 13, 2016 Kaikki nykyöljyt ilmeisesti pesevät verrattain hyvin, yksiasteöljyt tai muut klassikkokamat voivat olla vähemmillä pesu-lisäaineilla. Jos konetta ei ole pitkään aikaan käytetty niin ensimmäisillä vaihdetuilla öljyillä ei tosiaan kannata välttämättä pitkin ajella, mutta kunnolla lämpimäksi nyt kuitenkin että huuhtoutuu. Varsinaisia moottorin pesuaineita (forte / polttoöljy tms) tuskin tarvitsee. Quote
Rebel Posted August 14, 2016 Posted August 14, 2016 Öljyn pesevyydellä tarkoitetaan ainoastaan sitä että se sitoo itseensä enemmän epäpuhtauksia. eli mitä pesevämpi öljy sen puhtaampana moottori pysyy. Ei se pesevä öljy mitään vanhoja likoja irroita. Quote
DWL_Puavo Posted August 14, 2016 Posted August 14, 2016 Tää on suora lainaus Nesteen tuoteoppaasta: Samaan käyttötarkoitukseen ja samat laatuluokitukset täyttäviä öljyjä voi yleensä sekoittaa keskenään, olivatpa ne yksiasteisia tai moniasteisia. Jos erittäin pesevää nykyaikaista moottoriöljyä laitetaan moottoriin, jossa on käytetty vanhemman luokan mukaista vähän pesevää öljyä, ensimmäistä vaihtoväliä suositellaan lyhennettäväksi esim. 1000 kilometriin tai likaisen moottorin puhdistamista muilla keinoilla. Quote
Lasse Posted August 14, 2016 Posted August 14, 2016 Sakan irroittamiseen on olemassa omat lisäaineet. Itse en kyllä vanhaan koneeseen jossa on käytetty mineraaliyöljyjä synteettisiä laittais. Tai ainakin pitäis olla viskositeetti aika iso. Quote
Guest kaipas Posted August 18, 2016 Posted August 18, 2016 Mites Teboilin moniaste 10w-30 öljyt? On varsin halpaa kamaa ja soveltunee ilmeisesti myös pakkasella ajoon. Joku sanoo että halpisöljyjä ei kannata käyttää mutta moni taas sanoo että on vuosia käyttänyt ko. Öljyä ilman mitään ongelmia. Quote
Lasse Posted August 18, 2016 Posted August 18, 2016 Ittellä on hyviä kokemuksia tuosta öljystä, soveltuu vanhalle kalustolle ja edukkaana tulee vaihdettua riittivän tiheästi ettei sakka yms. ongelmia muodostu. 2 Quote
Guest kaipas Posted August 18, 2016 Posted August 18, 2016 Joku sanoo että moottoriremontti on lähempänä teboilin öljyjä käytettäessä. En oikein jaksa uskoa. Quote
NO H2O Posted August 18, 2016 Posted August 18, 2016 Ennen vanhaan vaihdettiin talveksi toiset öljyt ja kesäksi toiset... näin on muistaakseni opastettu jossain huolto-opuksessakin. Toiminee nykypäivänäkin... Kesä ajoon en itse muuta öljyä käytä kuin Classicin 20w-50, talvella pakkasessa se toki aika siirappia on joten tuolloin voisi öljy olla hiukan notkeampaakin... Quote
Soukka Posted August 18, 2016 Posted August 18, 2016 Mulla ei pitänyt lämpimänä teboilin 10w-30 power plus öljyllä paineita kuin 0,2-0,3 tyhjäkäynnillä. Quote
Guest kaipas Posted August 18, 2016 Posted August 18, 2016 Niin suositus näyttää olevan vw korjausoppaan mukaan 20w-50. Onko liian siirappia pakkasella? Quote
Kemin Karavaanari Posted August 18, 2016 Posted August 18, 2016 Niin suositus näyttää olevan vw korjausoppaan mukaan 20w-50. Onko liian siirappia pakkasella? On. Tuolla ajaisin ainoastaan kesällä 2 Quote
sleepercooler Posted August 18, 2016 Posted August 18, 2016 (edited) Jos meinaat talvella ajella, laita sinne koneeseen ihan perus öljyt, vaikka justiinsa noi Teboilin 10w30 tai 5w40 goldS oljyt, ei näissä vanhoissa koneissa kannata mitään pro öljyjä käyttää, itelläni on kuplassa on noi Teboilin 0w40S öljyt koneessa ja ei ongelmia ole ollut. Edited August 18, 2016 by sleepercooler Quote
Tutkija Posted August 18, 2016 Posted August 18, 2016 En ny menis moittimaan teboilin öljyjä kun pihassa on 1990 mallinen pajero jolla ajettu vaivaiset 950000km konetta avaamatta ja korjaamatta edes turboa. Koko aikana ollut perus mineraaliöljyt,talvella 10-30w ja kesällä 15-40w. 2 Quote
Guest kaipas Posted August 18, 2016 Posted August 18, 2016 Kuinka usein muuten vaihdatte öljyt? Kilometrimäärä? Quote
-Alex- Posted August 18, 2016 Posted August 18, 2016 (edited) Vaihtaisin 7000-8000km välein. Lyhyttä ajoa ajaessa jopa 5000-6000km välein. Eri asia vesijäähdytteiset käyttöauton moottorit.. Edited August 18, 2016 by -Alex- 1 Quote
sleepercooler Posted August 18, 2016 Posted August 18, 2016 Vaihtaisin 7000-8000km välein. Lyhyttä ajoa ajaessa jopa 5000-6000km välein. Eri asia vesijäähdytteiset käyttöauton moottorit.. Ja jotkut vaihtaa kerran vuoteen, riippumatta kilometreista.... 1 Quote
pahanapuhallin Posted August 18, 2016 Posted August 18, 2016 Tuli jo 80-luvulla ajeltua mobilin 1:llä kesät ja talvet, eikä ollut mitään onkelmia(sama moottori pelittää vieläkin, toki mobilin 3000:lla). Quote
-Alex- Posted August 18, 2016 Posted August 18, 2016 (edited) Varmasti hyvä vaihtaa keväällä ajokauden alkaessa :) Edited August 18, 2016 by -Alex- Quote
JM Posted August 19, 2016 Posted August 19, 2016 Varmasti hyvä vaihtaa keväällä ajokauden alkaessa :) Eikun syksyllä! 1 Quote
Lasse Posted August 19, 2016 Posted August 19, 2016 No ei noilla nykyautoillakaan kannata paljoa yli kymppitonnia öljyllä ajaa jollei halua koneremonttia tehdä. Quote
tolvana Posted August 19, 2016 Posted August 19, 2016 Eikös kukaan lue käyttöohjekirjaa enään? Kuplan öljynvaihtoväli on 2500km ja piste. 1 Quote
metake Posted August 23, 2016 Posted August 23, 2016 Eikös kukaan lue käyttöohjekirjaa enään? Kuplan öljynvaihtoväli on 2500km ja piste. Siis 5000 km meinasit varmaankin kirjoittaa... Tarkastus 2500 km ja vaihto 5000 km, sanoo ohjekirja vuodelta 1963. Paitsi jos asuu saharassa, tai ihan jatkuvasti ajelee kamalan pölyisissä olosuhteissa... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.