Jump to content

kuplan öljyt


Guest kaipas

Recommended Posts

Guest kaipas
Posted

Käyttääkö joku kuplassa synteettisiä tai puolisynteettisiä öljyjä? Miten ne toimivat kesällä tai talvella kun on tarkoitus myös pakkasillakin ajella joskus.

Posted

Mulla on ollu täyssynteettiset jo pitkään. 5W-50 virikoneissa ja 5W-40 tavallisemmissa. Kummatkin toimineet erinomaisesti. Talviajoa ollut miulla hyvin vähän mutta uskoisin edun mineraaliöljyihin olevan nimenomaan talvikylmällä startatessa kun nuo mineraalit ei tuppaa menemään tuohon 5W:hen. Öljyinä mm. Teboil Gold S 5W-40, Neste 1 5W-50, Bilteman 5W-50 ja Gulfin 10W-60.

 

Puolisynteettisistä olen lukenut huonoa pienen sinkki-fosfori-mikälie ZDDP pitoisuuden kanssa laahaavia nostajia käytettäessä kuten ilmajäähyvolkkareissa, mutta suhtautuisin em. huhuihin varauksella.

Posted

Käytin kans täyssynteettisiä kunnes avasin ton koneen ja totesin jokaisen nostajan olevan paskana. Siirryin mineraaliöljyihin ja monta ongelmaa poistui samalla.

Posted

Saksalainen auto ja 2000 -lukua eletään, joten saksalaisella täyssynteettisellä mennään kesäkelissä radalla ja tieliikenteessä.

 

thumbnail_detail_1460970630177_ctx-1.jpg

Guest kaipas
Posted

Näyttää olevan monia eri mielipiteitä mineraalit vastaan synteettiset. Ota tuosta selvää...

Posted

Meidän kerhossa taitaa hyrrätä useampikin ilmajäähymoottori täyssynteettisillä ilman ongelmia ja esim. ilman nostajien kulumista. Nämä moottorit skaalalla "vakio 1600 -> viri-2276 6h radalla kaasu pohjassa" ja useita eri nokka/nostaja -kombinaatioita. Nuo nostajat ja nokkien kulumiset on kyllä asia erikseen, itse olen päätynyt vuosien nettikeskustelun lukemisen myötä siihen että niissä on suurimmaksi osaksi ollut kyseessä materiaalivirhe joko nostajissa, nokassa tai molemmissa. Loput varmaan sitten skaalalla huono sisäänajo, huono öljynkierto, kenties väärä öljykin, väljät nostajapesät ym.

 

Aiemmin oli keskustelua myös siitä että synteettiset öljyt eivät johtaisi yhtä hyvin lämpöä (ts. siirtäisi lämpöä öljynjäähdyttimelle), mutta se liittyi johonkin 70-luvun ensimmäisiin synteettisiin eikä ole pitänyt paikkaansa enää vuosikymmeniin. Tästä oli joku testi jossa dynossa kuormitettiin moottoria ja mitattiin, olikohan pakolämpöjä, ainoana muuttujana öljy. VW Trendsissä kenties joskus 10-15 vuotta sitten? Jos en ihan väärin muista, synteettisillä oli hieman matalammat pakolämmöt mutta ero oli aika marginaalinen.

 

Epäilen että kotikonstein ei löydy eroa jos vertailtaisiin samaa toimivaa ja ehjää konetta vuorotellen mineraaleilla ja synteettisillä. Kylmässä eroa voisi ollakin (ainakin pakkasella kylmäkäynnistyksessä joka voisi olla jopa mitattavissakin?) mutta tälläisen testin järjestäminen riittävän toistettavasti ja vertailukelpoisesti on kyllä aika hankalaa.

Posted (edited)

Vastaus kysymukseen että kyllä. Ajoneuvon moottorissa Motul 4100 15w50 ja 5100 10w40 sekoitus.Viimeinen ohjekirjojen öljysuositus lienee 10w40.Tuotakin voi noudattaa.Esimerkiski normaalimpaan ajoon suosittelee kuplavolkkariin  Loqui Moly:

MoS2 Leichtlauf 10W-40.

Sen kun muistaa, että moottorin käynnistykseen ja sisäänajoon on omat ohjeensa, jatkossa ei saa käyttää SL-luokitusta parempaa.

Edited by hpa
Posted

Paljonko noissa täyssynteettisissä on synteettistä perusöljyä ja paljonko jotakin muuta? Ne kannattaa aina kaivaa esille. Kemikaalidirektiivin mukaan valmistajan on suhteet kerrottava.

Posted (edited)

Täällä puhuttu uudemmista koneista ja virikoneista, mutta miten olisi vakio koneen öljyt: (Moottoriia ei avattu)

moottori 1.2  D0471207 34hv 2/69 ja tarkoituksena vain kesäkäyttö toukokuusta syyskuun loppuun. Onko vanha W30:n mineraali yksiasteöljy historiaa? Olen VW-aloittelija ja ensimmäinen käynnistys näinä päivinä.

Joku puhui synteettisen, esim.  5W40 öljyn käyttämisestä aluksi ajamaan pois lietettä ja möskää, sitten mineraalia. 

Edited by Timo Suosalmi
Posted

Kaikki nykyöljyt ilmeisesti pesevät verrattain hyvin, yksiasteöljyt tai muut klassikkokamat voivat olla vähemmillä pesu-lisäaineilla. Jos konetta ei ole pitkään aikaan käytetty niin ensimmäisillä vaihdetuilla öljyillä ei tosiaan kannata välttämättä pitkin ajella, mutta kunnolla lämpimäksi nyt kuitenkin että huuhtoutuu. Varsinaisia moottorin pesuaineita (forte / polttoöljy tms) tuskin tarvitsee.

Posted

Öljyn pesevyydellä tarkoitetaan ainoastaan sitä että se sitoo itseensä enemmän epäpuhtauksia. eli mitä pesevämpi öljy sen puhtaampana moottori pysyy.

Ei se pesevä öljy mitään vanhoja likoja irroita.

Posted

Tää on suora lainaus Nesteen tuoteoppaasta:

 

Samaan käyttötarkoitukseen ja samat laatuluokitukset täyttäviä öljyjä voi yleensä sekoittaa keskenään, olivatpa ne yksiasteisia tai moniasteisia. Jos erittäin pesevää nykyaikaista
moottoriöljyä laitetaan moottoriin, jossa on käytetty vanhemman luokan mukaista vähän pesevää öljyä, ensimmäistä vaihtoväliä suositellaan lyhennettäväksi esim. 1000 kilometriin
tai likaisen moottorin puhdistamista muilla keinoilla.
Posted

Sakan irroittamiseen on olemassa omat lisäaineet. Itse en kyllä vanhaan koneeseen jossa on käytetty mineraaliyöljyjä synteettisiä laittais. Tai ainakin pitäis olla viskositeetti aika iso.

Guest kaipas
Posted

Mites Teboilin moniaste 10w-30 öljyt? On varsin halpaa kamaa ja soveltunee ilmeisesti myös pakkasella ajoon. Joku sanoo että halpisöljyjä ei kannata käyttää mutta moni taas sanoo että on vuosia käyttänyt ko. Öljyä ilman mitään ongelmia.

Posted

Ittellä on hyviä kokemuksia tuosta öljystä, soveltuu vanhalle kalustolle ja edukkaana tulee vaihdettua riittivän tiheästi ettei sakka yms. ongelmia muodostu.

  • Like 2
Guest kaipas
Posted

Joku sanoo että moottoriremontti on lähempänä teboilin öljyjä käytettäessä. En oikein jaksa uskoa.

Posted

Ennen vanhaan vaihdettiin talveksi toiset öljyt ja kesäksi toiset... näin on muistaakseni opastettu jossain huolto-opuksessakin.  Toiminee nykypäivänäkin...

 

Kesä ajoon en itse muuta öljyä käytä kuin Classicin 20w-50, talvella pakkasessa se toki aika siirappia on joten tuolloin voisi öljy olla hiukan notkeampaakin...

Guest kaipas
Posted

Niin suositus näyttää olevan vw korjausoppaan mukaan 20w-50. Onko liian siirappia pakkasella?

Posted (edited)

Jos meinaat talvella ajella, laita sinne koneeseen ihan perus öljyt, vaikka justiinsa noi Teboilin 10w30 tai 5w40 goldS oljyt, ei näissä vanhoissa koneissa kannata mitään pro öljyjä käyttää, itelläni on kuplassa on noi Teboilin 0w40S öljyt koneessa ja ei ongelmia ole ollut.

Edited by sleepercooler
Posted

En ny menis moittimaan teboilin öljyjä kun pihassa on 1990 mallinen pajero jolla ajettu vaivaiset 950000km konetta avaamatta ja korjaamatta edes turboa. Koko aikana ollut perus mineraaliöljyt,talvella 10-30w ja kesällä 15-40w.

  • Like 2
Guest kaipas
Posted

Kuinka usein muuten vaihdatte öljyt? Kilometrimäärä?

Posted (edited)

Vaihtaisin 7000-8000km välein. Lyhyttä ajoa ajaessa jopa 5000-6000km välein. Eri asia vesijäähdytteiset käyttöauton moottorit..

Edited by -Alex-
  • Like 1
Posted

Vaihtaisin 7000-8000km välein. Lyhyttä ajoa ajaessa jopa 5000-6000km välein. Eri asia vesijäähdytteiset käyttöauton moottorit..

Ja jotkut vaihtaa kerran vuoteen, riippumatta kilometreista....

  • Like 1
Posted

Varmasti hyvä vaihtaa keväällä ajokauden alkaessa :)

Eikun syksyllä!

  • Like 1
Posted

Eikös kukaan lue käyttöohjekirjaa enään? Kuplan öljynvaihtoväli on 2500km ja piste.

Siis 5000 km meinasit varmaankin kirjoittaa...

 

Tarkastus 2500 km ja vaihto 5000 km, sanoo ohjekirja vuodelta 1963. Paitsi jos asuu saharassa, tai ihan jatkuvasti ajelee kamalan pölyisissä olosuhteissa...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...