SePi Posted October 1, 2016 Share Posted October 1, 2016 (edited) Oliskohan ollu vuosi sitten, kun nettiä surfatessani pysähdyin hiukan tarkemmin Ariel Atomin sivuille. Kuplasta on iät ja ajat tehty jos minkälaista kirppua, ferraria tai bugattia, mutta onkohan kukaan tehnyt tollaista Karttia? Jenkeillä on omat hetekkansa ja dune buggynsä, mutta niissä on erittäin harvoin enää kuplan pohjalevyä. Tarkoitus oli myös tehdä mahdollisimman hyvä kadulla ajettava vehje, joka sulki swingi akseliset alustat pois. Meni jonkin aikaa, ennen kuin tajusin, että IRS peräistä ja pukkikeulaista 1600 moottorista kuplaa ei taida ollakaan, joten katseet siirtyi möhköjen suuntaan. No onhan tuo ruma pullukka ja MacPehrssonit jäävät jotenkin kolhosti näkyviin, mutta Trafin määräyksiin oli tyydyttävä. Niinpä keväällä kanta-autoksi hankittu harvinaisen räpeltämätön, mutta toivottaman ruosteinen -74 1303S kotiutui takapihalle ja naapurit alkoivat kysellä lääkityksen päivittämisestä. Kuten tuolla toisaalla on tullu jo mainittua, niin ovien saranalinjoista taaksepäin kori on pelkkää putkikehikkoa. Selkänojien taakse tuleva tulipelti ja moottorin suojaus jollain virtaviivaisella tyylillä ovat pakollisia ja ehkä jopa ihan asiallisiakin vaatimuksia. Alustaa olisi tehnyt mieli lyhentää 30 cm, tai peräti rakentaa koko vehje keskimoottoriseksi, mutta tämäkin lupajumppa oli tällä kertaa tarpeeksi. Ehkä seuraava on sitten sellainen! Pitkien putkikaarien taivuttelijoita löytyi ja vieläpä kohtuulliseen hintaan. Alunperin haaveena olisi ollut edestä taakse koko matkalta näkyvissä oleva putkikehikko, mutta tuo etupään pakollinen rakenne aiheuttaa vähän peltitöitäkin - tai oikeasti vain tuulilasin kehikosta tankin ympäryksiin ja napoleonin hattuun asti oleva osuus on kovaa rautaa ja kaikki muu menee vaihtoon. Pohjalevyt ja rungon etupää ovat myös maatuneet jo vaihtokuntoon, joten puhallettavaa jää lähinnä keskirunko ja takaosa alustasta. Avain oli katkennut tietenkin virtalukkoon ja ohjaus meni lukkoon. Kait sen jotenkin saa purettua, mutta toistaiseksi pienet rullalavat auttaa liikkumisessa. Tänä talvena siis tapahtuu purku atomeihin, uudet pellit, puhallus ja tekniikan läpikäynti. Kehikon hitsaus ja himmelin kokoaminen tapahtuu sitten aikanaan. Etupää saa matalimmat tolpat mitä Golf valikoimista löytyy ja saman tien simpukkaohjaus muuttuu hammastangoksi. Sopivasti maalauslinjoja asettelemalla ja leveitä renkaita käyttämällä tuota etupää korkeutta saanee paremmaksi. Tuulilasia chopataan noin puolivälistä juuri silmän katselulinjan yläpuolelta ja sen toimittaa esimerkiksi Kuttila. Yläreunaan ei tule karmia. Onneksi UK:sta löytyy näitä osapuljuja, joista sitten valkkaan lokarit, peilit, ym ym kiinnostavaa editoitu typoja ja linkkejä... Edited October 1, 2016 by SePi 4 Quote Link to comment
ARTO Posted October 1, 2016 Share Posted October 1, 2016 Nyt saat kaikilta pussihousuilta pahennusta ku aidon ässäBigin menit teurastamaan:) 2 Quote Link to comment
Racing Posted October 1, 2016 Share Posted October 1, 2016 Ekasta kuvasta siistikuntoinen auto voikin olla vain hapero :D Quote Link to comment
NO H2O Posted October 1, 2016 Share Posted October 1, 2016 Nyt saat kaikilta pussihousuilta pahennusta ku aidon ässäBigin menit teurastamaan:) Kyllä olisi pussihousut lepattaneet kun tuosta olisi museopeliä tehty... ;-) Quote Link to comment
-Alex- Posted October 1, 2016 Share Posted October 1, 2016 Tästä tuleekin villin näköinen laitos. Varmasti siisti kun jaksaa yksityiskohtia ajatella vähän pitemmälle. Muodoiltaan kyllä aika hieno jos vertaa 1303:sta mangelseilla :D Quote Link to comment
ARTO Posted October 1, 2016 Share Posted October 1, 2016 Niin, kai noi mangelsit sentään jätetään alle... 1 Quote Link to comment
Tonii73 Posted October 1, 2016 Share Posted October 1, 2016 (edited) Ulkomaan elävän näkemys aiheesta ;) Asiallinen projekti =) Edited October 3, 2016 by Tonii73 1 Quote Link to comment
SePi Posted October 3, 2016 Author Share Posted October 3, 2016 (edited) Siinäpä kaikki projektiin tarvittavat uudet pellit sitten olivatkin! On tämä helppoa, eikä menny omaisuuttakaan. No toisaalta tässä on sama ilmiö kuin bikinien sovittamisessa - aika vähän saa mitään piiloon... Kertokaahan, mitä ton etupään muuttamiseen viimeisimmän version -75 > -79 mukaiseksi pitää tässä vaiheessa tehdä? Noi nykyiset iskaritolpat on yläpäästä kolmella pultilla, miten ne on uusimmissa? Miten simpukan vaihto vaikuttaa hammastangon kiinnikkeisiin ja raidetankoihin tms? Oon ymmärtäny jotenkin, että näitä MacPehrssoneja madallettaessa täytyy raidetangot flipata ja kallistuksen vaimennin on oltava omanlaisensa. Entä jos keulan lasku onkin luokkaa 5 - 6 tuumaa? Mistä löydän parhaiten tietoa 1303 mallin keulan rakentamisesta? Edited October 3, 2016 by SePi Quote Link to comment
Hebster52 Posted October 4, 2016 Share Posted October 4, 2016 Meinasitko oikeesti vaihtaa kaikki noi keulapellit? Tämän verran jäi mun keulasta jäljelle kun sen raiskasin.... ;) Yläpäässä ei oo muuta eroa uudemman ja vanhemman välissä kuin tuon laakeroinnin ison reijän koko. Tukivarret, olat, tolpat ja vakaaja on eri. Myös muistaakseni tukivarsinen kiinnitys eturunkopalkkiin oli muistaakseni hieman eri korkeudella? Ja eturunkopalkissa on "lommo" hammastanko ohjaukselle. Ei muuten mahdu paikalleen kunnolla. 1 Quote Link to comment
Hebster52 Posted October 4, 2016 Share Posted October 4, 2016 Täällä on juttua vakaajista ym. http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/26279-1303-vakaajan-puslat/ http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/9272-1302-mc-pherson-madaltamisesta/page-2?do=findComment&comment=223570 http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/19054-1303s-etujouset/ 1 Quote Link to comment
Hebster52 Posted October 4, 2016 Share Posted October 4, 2016 (edited) Niin ja mitä nyt kuvista näen ja jos sun on -74 niin siinä on jo uusin mcpherson version valmiina... Edited October 4, 2016 by Hebster52 1 Quote Link to comment
SePi Posted October 4, 2016 Author Share Posted October 4, 2016 Kiitos Hebster! Kovalla kädellä on peltiä vaihdettava,sen verran on korroosio syöny ja kylähitsari aikoinaan fiksaillu. En voi toisaalta vielä enempää silpoa, ennen kuin on uudet pellit mittoina. Arto, olisko sulla kuvia uusien möhköjen palikoiden eroista? Ja kerro samalla parhaat linkit mistä niitä saa. Muutkin saa vinkata tai vaikka myydä jos on virheetöntä vartta tms Quote Link to comment
Hebster52 Posted October 4, 2016 Share Posted October 4, 2016 (edited) Laita kuvaa sun tukivarsien ja tolppien kiinnityksestä. Kertoo heti mitä sulla on. ;) Edit: Mullakin jäi jonkin verran korjattavaa.... ;) Edited October 4, 2016 by Hebster52 Quote Link to comment
mikan Posted October 5, 2016 Share Posted October 5, 2016 Äkkiseltään olen sitä mieltä, että SePin KAR-7 jää kojelaudan kohdalta liian korkeaksi (alkuperäiseksi). Vai olenko ymmärtänyt suunnitelman väärin? t. Mika Quote Link to comment
Tonii73 Posted October 5, 2016 Share Posted October 5, 2016 Isoo vannetta ja rajua madallusta niin eiköhän sekin näytä matalalta ja pienemmältä. Minun silmiin toi perä näyttää liian pitkältä/tyhjältä, mutta senkin pystyy hämäämään kunhan vie pääkaaren ja kuski/matkustajan mahdollisimman taakse ja alas. Oletko laskenut paljon menee prosentteja? Quote Link to comment
SePi Posted October 5, 2016 Author Share Posted October 5, 2016 (edited) Joo, pojat. Tyylipisteitä ei voi nyt jakaa kun tarkoitus on vaan näyttää mitä kaikkea voi vielä saada kilpiin. Tää on prototyyppi ja jos hyväksyy pukkikeulan + swingiperän, niin sitten tuon etupään saa rakennettua sektioimalla vaikka miten matalaksi. Tein tossa pukkien päällä roikkuvasta raadosta sketchin ihan mittasuhteita varten. Pitää vielä laittaa penkkikin paikoilleen ja tehdä mittanauhalla ihan kunnolla. Tuota etupalaa voisi varovasti leikellä ehkä viisi senttiä matalammaksi, koska sen etu kappaleen pohjakin on niin mätä. Mutta tolppatukien siirtely tavallaan ylöspäin on aika rajoilla ja vastanneeko lopputulos vaivaa. Uskoisin lyhyillä jousilla/iskareilla ja sopivilla asetuksilla päästävän n. 10 cm maavaraan edessä. Ja sitten riittävän isot pyörät. Kohta voikin kokeilla noita mun käyttiksen 235/45-18 kesäkumeja, joiden ulkohalkaisija on aika sopiva. Prosentit on tällä hetkellä noin 10 kpl plussalla, eli vielä jotain voi vähentää - tai jättää varalle. Edit: Jos joku miettii miten nuo etupään putket tuossa nyt on, niin ne on tavallaan koristeita ja tarkoitus "upottaa" pelteihin joko putket halkaisemalla, tai sitten ihan oikeasti peltitöitä tekemällä Edited October 5, 2016 by SePi Quote Link to comment
Hebster52 Posted October 5, 2016 Share Posted October 5, 2016 (edited) ;) Edited October 5, 2016 by Hebster52 2 Quote Link to comment
mikan Posted October 6, 2016 Share Posted October 6, 2016 (edited) Kai tuosta etupäästä voi ottaa 10 sentin siivun pois niin, että personien yläpäät pysyy paikoillaan, mutta nokkapellin takareuna tulee siis 10 senttiä alaspäin. Samalla luukun etureuna tulisi myös alaspäin ja se mielestäni parantaisi keulan muotoa. Poistaisi sitä "möhkömäisyyttä". :-) Tarkoitus ei ollut arvostella, vaan heittää ideoita ilmaan tietämättä tosin mitä kaikkia rajoituksia lupapapereissa on. Peukkua kyllä näytän tälle projektille! t. Mika Edited October 6, 2016 by mikan 1 Quote Link to comment
SePi Posted October 17, 2016 Author Share Posted October 17, 2016 Oliskohan takajarrukengät olleet alkuperäiset? Quote Link to comment
SePi Posted October 23, 2016 Author Share Posted October 23, 2016 1303:n suolistus on jatkunut pikkuhiljaa ja raato näyttää jo karulta. Keulan purkaminen pitäisi tehdä viisaasti, että uusia peltejä laitellessa linjat asettuisivat kohdilleen, mutta tosiasiassahan vain etupellin tarvitsee istua paikoilleen moitteetta. Olen ajatellu ihan ulkonäkösyistä vaihtaa myös tuon keulan alosan ritilämalliin, mutta taidankin tehdä sen vasta sitten, kun uudet kylkipalat ovat paikoillaan. Kotikulmilla kyllä arvuutellaan, tuleeko tästä koskaan enää mitään. Saas nähdä... 1 Quote Link to comment
Tonii73 Posted October 23, 2016 Share Posted October 23, 2016 Less is more. Hyvä siitä tulee ;) Tässä motivaatio kuvaa entisaikojen tekijöiden "vw kartista" Quote Link to comment
mikan Posted October 24, 2016 Share Posted October 24, 2016 Toivottavasti talvi ei yllätä auton rakentajaa! :-) Noista kuvista hyvin ymmärtää lempinimen möhkö. t. Mika Quote Link to comment
SePi Posted October 27, 2016 Author Share Posted October 27, 2016 Nyt ei olis enää kuin vanha bensalinja jäljellä ja onko tuotakaan pakko ottaa pois. Voiko vastaavat keskiverto kuplilta näyttävät pystärit olla kaikki noin lahoja? Ei tuonkaan katsastuksista niin hirveen kauan ole ja koppa ei oo ollu koskaan maata vasten tai muuten vaan turmiolla. Onneks on kuitenkin korjauspaloja ja ehkä montakin talvea aikaa käydä kaikki läpi. Kohta päästään sisähommiin :-) Quote Link to comment
Hebster52 Posted October 27, 2016 Share Posted October 27, 2016 Tuohan on huonommassa kunnossa kuin Hebsterin -52 mallin runko.... :D Vaikka se oli maannu monta vuotta ilman ikkunoita ja akseleita maisemissa.. :) Quote Link to comment
metake Posted October 27, 2016 Share Posted October 27, 2016 Melko tyypillinen ässäkuplan keulapää, ei mitenkään harvinaista. Quote Link to comment
SePi Posted November 3, 2016 Author Share Posted November 3, 2016 Runkopalkki Sampalla puhallettavana ja toivottavasti piakkoin rungon uusi etukappale Ammattilaisten hitsaamana suorana ja vahvistettuna paikoillaan. Tämä näky odottaa seuraavaa vapaahetkeä - ja uusien sisuskalujen saapumista. Mä oon nähny ja rakentanu tota 1303:a parikymmentä vuotta vanhempia kuplia, mutten oo ikinä törmänny näin vahvaan korroosioon. Junakeulaseppien lisäksi alan arvostaa jokaista, joka joutuu näitä pystäreitä parsimaan kasaan! 1 Quote Link to comment
P_Valtonen Posted November 4, 2016 Share Posted November 4, 2016 Saksalainen rauta ei ruostu, se häviää =) Quote Link to comment
hpa Posted November 4, 2016 Share Posted November 4, 2016 Tuommoista häviämistä kuvataan fysiikan kielellä sanalla "Sublimoituminen" Omasta ajoneuvosta oli vuosi sitten haihtunut vasemman lämpökotelon pohja. Quote Link to comment
SePi Posted November 5, 2016 Author Share Posted November 5, 2016 No laitetaanpa välillä ehjääkin rautaa kuviin. Jonkin verran on tosin hipistelyä, ennen kuin on weld on vaihe käsillä. 6 Quote Link to comment
jaraku Posted November 5, 2016 Share Posted November 5, 2016 ästä tulee kyllä härö peli! Quote Link to comment
Jiibee Posted November 6, 2016 Share Posted November 6, 2016 Aijai! Uudet "Original Teile" tai niitä vastaavat peltiosaset ovat aina ihastelemisen arvoisia! Quote Link to comment
Hebster52 Posted November 10, 2016 Share Posted November 10, 2016 Asiaa sivuten. Mielenkiintoinen takapään runko... ;) http://www.loumash.com/GS/mygsstory.html 1 Quote Link to comment
SePi Posted December 13, 2016 Author Share Posted December 13, 2016 (edited) Jaa-a, odottavan aika on pitkä tälläkin kertaa. Vein viime kuun alussa rungon ammattilaisille puhallettavaksi ja hitsattavaksi - ja sielläpä se odottelee kun isommat hommat on hoidettu. Mutta eipä sentään ihan kokonaan ole projekti ollu unohduksissa ja virtuaalisesti hahmottelemalla syntyi sekä lähti tilaukset kuvan osille - mostly made in Germany... edittinä oikea kuva: Edited December 13, 2016 by SePi 1 Quote Link to comment
SePi Posted December 16, 2016 Author Share Posted December 16, 2016 (edited) Ja eiköhän tällä saa takapäänkin tulemaan hallitusti. Löytyy pari sataa kiloa keveämmälle peräosastolle sopivat jousi/iskarit toiveiden mukaan Edited December 16, 2016 by SePi 5 Quote Link to comment
-Alex- Posted December 16, 2016 Share Posted December 16, 2016 Ajattelin että onkohan tämä lähempänä lopputulosta.. :) Quote Link to comment
Hebster52 Posted December 16, 2016 Share Posted December 16, 2016 Väärä etuakseli vielä tuossa? ;) Quote Link to comment
SePi Posted December 16, 2016 Author Share Posted December 16, 2016 Sinne päin Alex! Tuo kuvasi auton etupää vaan pitäis saada 1303 tapaiseksi ja matala visiirilasi sitten kohilleen. Mun visiot väristä menee kyllä hopee on nopee + jotain amerikkalaista äglöväriä sitten kontrastiksi tohon etupeltiin ja joihinkin yksityiskohtiin. Ja moottori on trafin vaatimana jotenkin siististi suojattava... Mut nyt DHL tuo mukavia paketteja lähiaikoina ja sitten alkaa pohjalevyjen kiinnitys, sekä etupään kokoaminen. Seuraavaksi siirrymme putkiosastolle ja tuhannen pikkujutun viimeistelyyn. Moottori- ja vaihteistotyöt menee varmaan kesään asti. Quote Link to comment
-Alex- Posted December 16, 2016 Share Posted December 16, 2016 (edited) Joo, en oo jaksanut piirtää macphersonia, sellainen 4-5 tunnin työ. A-arm jousitus olis ollu kiva (ja kallis), mutta pärjäähän tuollakin. Sepillä on kiireinen aikataulu...kesällä maaliin ja syksyllä tekniikka käyntikuntoinen? :) Just ite laskin vasta n. 4 vuodeksi realistisen budjettisuunnitelman...ja ootellaan jalan paranemista että pääsee talliin - kova yritys tehdä paljon ennen pääsiäistä, toivottavasti ei oo kauheita pakkasia kolmeksi kuukaudeksi ens vuonna :D Edited December 16, 2016 by -Alex- 1 Quote Link to comment
tolvana Posted December 17, 2016 Share Posted December 17, 2016 Ajattelin että onkohan tämä lähempänä lopputulosta.. :) Kirpun omistajana sanoisin että koomisen korkea vyötärölinja tässä, tonne meno ja poistuminen on likimain mahdotonta. Ns.oviaukon kohta tarttis jotain pikku fixiä. Quote Link to comment
-Alex- Posted December 17, 2016 Share Posted December 17, 2016 Irroitettava tai saranoitu yläputki vois olla kätevä. On kyllä varmasti hankala päästä muuten tuonne :D Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.