Jump to content

Talleissa tapahtuu?


Recommended Posts

Tollasta sylinteri prokkista......type 4 sylinteri ja uusi korjaussarja mallia type 3..... Tiivarit samat mutta männät hieman pidemmät ja toinen mäntä kartion mallinen,

 

osaako raatilaiset  kertoa toimisko jos vaihtaisi kokonaisuudessaan vanhan tilalle????

post-2419-0-95506500-1471027579_thumb.jpg

Edited by sleepercooler
Link to comment
Guest hazzinen

mie sen varmaa reilu 10 vuotta sitte tein, oli mulla yhes hiluxissa. sen jälkeen ruori on ollut tallin seinällä pölyttymässä. nyt se löysi vihdoin kodin. =0)###

Link to comment

Tollasta sylinteri prokkista......type 4 sylinteri ja uusi korjaussarja mallia type 3..... Tiivarit samat mutta männät hieman pidemmät ja toinen mäntä kartion mallinen,

 

osaako raatilaiset  kertoa toimisko jos vaihtaisi kokonaisuudessaan vanhan tilalle????

Laittasin nuo vanhat männät. Perusteluna että mäntien uusimisesta ei ole mitään hyötyä mutta haittaa voisi olla (tyyliin jarrut häviää heti tai toisen piirin jarruputken puhjettua toinenkaan ei toimi tms.).

  • Like 2
Link to comment

Kai tuohon tulee Typ3 tai Typ4 pannukakkukone, et saa järkiperän kunnolla käyttöön?

Oli helpompi hakea poikkeuslupa ilman että muuttaa kuplan orkis takapään peltejä isommin. Voihan olla että sais luvat kolkin koneen ja lattian vaihdolle, mutta pieni epäilys on että saa luvat. Otan skoopit pois takatolpista, mutta ehkä laitan louverssit tilalle, ainakin vähän auttaa. Ja takaloksun taakse ja takaluukkuun/peltiin lisää louvereita.
Link to comment

Pakoputki vaihdettu. Vanha tarvikemalli kesti 20 vuotta ja nyt paikalle meni "paksupeltinen" versio. Jospa se vaikka kestäisi 30 vuotta niin ei taas hetkeen tarvitse olla käsiään likaamassa. Viimeksi laitetut messinki mutterit aukesi nätisti ja menivät vielä takaisinkin.

post-139-0-70775000-1472190243_thumb.jpg

Edited by masajee
Link to comment

Aiemmin kevättalvella aloitettua, nyt jäissä muiden kiireiden takia. Vanhan liiton SF1- kannet, WBX- jaolle muutettuna. Poraus tulee olemaan 98mm, harmittavasti valun materiaali ei riittänyt tasalukuun...

 

Tämä projekti nytkähtänyt hieman eteenpäin, palotilojen perusmuodon parantelua ja karkeat seetityöt tehty.

Venttiilit kuvassa 48x38, pakoventtiilin koko tulee vielä todennäköisesti muuttumaan joitain kymmenyksiä suuremmaksi. Seetin pitopinnan alapuolella R jäi hieman vajaaksi, noin puoli milliä isommalla venttiliillä tilanne korjaantunee. Seuraavaksi kannet menevät virtauspenkkiin lähtöarvojen mittausta varten, valujäljet ja karkeimmat muotovirheet näistä on putsailtu jo aiemmin.  

post-676-0-21056000-1472224360_thumb.jpg

post-676-0-63377800-1472224407_thumb.jpg

post-676-0-49340800-1472224434_thumb.jpg

post-676-0-47081000-1472225532_thumb.jpg

Edited by wp
  • Like 4
Link to comment

Tämä projekti nytkähtänyt hieman eteenpäin, palotilojen perusmuodon parantelua ja karkeat seetityöt tehty.

Venttiilit kuvassa 48x38, pakoventtiilin koko tulee vielä todennäköisesti muuttumaan joitain kymmenyksiä suuremmaksi. Seetin pitopinnan alapuolella R jäi hieman vajaaksi, noin puoli milliä isommalla venttiliillä tilanne korjaantunee. Seuraavaksi kannet menevät virtauspenkkiin lähtöarvojen mittausta varten, valujäljet ja karkeimmat muotovirheet näistä on putsailtu jo aiemmin.  

 

Ja mittaustulokset on nyt lisätty....

post-676-0-36639200-1472321616_thumb.jpg

Edited by wp
  • Like 2
Link to comment

Jatketaanpa kansikäpistelyä, kuvat eivät ole loogisessa järjestyksessä mutta koetetaan selventää:

 

Oikeassa alakulmassa kansi kiinnitettynä kallistettavaan tasoon ja ohjarin linja on säädetty mahdollisimman tarkoin pystysuoraan tarkkuusvesivaakan ja ohjariin asennetun erikoistyökalun (=vanha venttiili jonka otsapinta sorvattu suoraksi) avulla. Jyrsinkoneen ER-kiristysholkkiin on kiinnitetty ohjaintappi d=7,97mm ja samanlainen myös ohjarissa O-renkaan tukemana jotta se ei solahtaisi reiästä läpi. Kun kuvassa näkyvä kuplan venttiilinohjari liukuu tapista toiseen mahdollisimman kevyesti on keskitys noin kolmen sadasosamillin tarkuudella kohdallaan. Pienellä harjoittelulla keskitys käyttää kotitarpeisiin riittävän nopeasti.

 

Vasen alakulma, teräpidin ohjaintappeineen "hollilla" ja keskitetään lopullisesti istukan sisäreikään ristisyöttöpöydän avulla. Yleensä kaksi täyttä karan kierrosta ja parin sadasosan veivaus säätöpyöristä riittää keskittämään avarrusterän kohdalleen. Näiden kansien kohdalla avarrus kahdessa vaiheessa, ensin 60 asteen kulman kavennus pitopinnan alta 75 asteen terällä ja lopuksi 75 kulma 82 asteen terällä samaan leveyteen kuin 60 asteen viiste aiemmin. Tavoitearvo istukan sisähalkaisijalle 42mm tässä vaiheessa niin jää vielä varaa viimeistellä.

 

Oikea yläkulma, 75 asteen viisteen kavennus. Käytetyt terät IFT-75R6B-HP ja IFT-82R6B-HP jotka löytyvät    https://www.goodson.com/home.php kataloogeista. Huomionarvoista on että karaa ei pyöritetä konevoimalla vaan käsin koska jyrsinkone on hammasvaihteistollinen ja rattaiden välysten aiheuttama värinä on myrkkyä työstöjäljelle ja terien kestolle. Pahimmillaan terä saattaa lohjeta jo ensimmäisellä lastulla ( ja ovat vielä suhteellisen arvokkaitakin....)

 

Vasemman yläkulman kuvassa näkyy kuinka vähän kavennusterän jäljiltä jää viimeisteltävää kanavan ja seetin liittymäkohtaan,

muodot ovat jo valmiiksi mukavan pyöreitä        

post-676-0-28112600-1472490688_thumb.jpg

post-676-0-78275300-1472490889_thumb.jpg

post-676-0-77287100-1472491011_thumb.jpg

post-676-0-81997400-1472491037_thumb.jpg

Edited by wp
  • Like 4
Link to comment

Mie oon kyllä ihaillut tässä ketjussa noita wp:n kansia ja koneistuksia jo pitkään - ihan tosi hyvän näköistä jälkeä ja kiitos myös kuvien "aukikirjoittamisesta" kun pelkästä kuvista ei omalla silmällä erota ihan asteen tarkkuudella :) Samoin vaikkapa tuo palotilan avartaminen käyttäen venan ohjuria keskipisteenä ja sitten ihan vaikka tavanomaista käsityökalua sopivalla tellingillä varustettuna - tätä pitää itsekin testata vaikka veikkaankin että jälki ei oo ihan vastaavaa...

  • Like 1
Link to comment

Mie oon kyllä ihaillut tässä ketjussa noita wp:n kansia ja koneistuksia jo pitkään - ihan tosi hyvän näköistä jälkeä ja kiitos myös kuvien "aukikirjoittamisesta" kun pelkästä kuvista ei omalla silmällä erota ihan asteen tarkkuudella :) Samoin vaikkapa tuo palotilan avartaminen käyttäen venan ohjuria keskipisteenä ja sitten ihan vaikka tavanomaista käsityökalua sopivalla tellingillä varustettuna - tätä pitää itsekin testata vaikka veikkaankin että jälki ei oo ihan vastaavaa...

Tuo palotilan jyrsintä vaatii tuen ylhäältä, olen kokeillut ilman ja lastun paksuus ja työkalu karkaa helposti ja tuloksena pilalle mennyt kansi. Pylväsporakone ja kiilat joilla kannen saa kallistettua saattaisi riittää jos keksii millä saa lastun vahvuutta hienosäädettyä

Link to comment

Laitetaanpa vielä illan kuvatuotokset esille. Istukkarengas on nyt likipitäen lopullisessa mitassa ja liitoskohta muuhun imukanavaan on pyöristelty mahdollisimman silmää ja sormea miellyttävään muotoon. Imukanavan halkaisija on ahtaimmasta kohdasta arviolta 39-40 mm ja laipalta noin 42 mm. Mitat saavat pysyä aluksi sellaisenaan kunnes tai jos kannen virtausmittaukset alkavat muuta edellyttää. Kolmannessa kuvassa lähtökohdaltaan identtisestä mutta valmiiksi portatusta ja toimivaksi todetusta kanavasta otettu silikonivalu, lopputulos lienee muodoiltaan jotain tuohon suuntaan. Valmiit kannet päätyvät aikanaan noin 2500cc moottoriin.     

post-676-0-35309400-1472587998_thumb.jpg

post-676-0-10079500-1472588046_thumb.jpg

post-676-0-45891600-1472588121_thumb.jpg

  • Like 3
Link to comment

Alkuperäinen ja uusi mittaustulos. Virtaus kasvoi edellisen postauksen muutoksilla reilunlaisesti, enemmän kuin näppituntumalla tehdyllä pyöristelyllä edes odotin. Pelkän virtausmittauksen lisäksi tarkastin pitot- putkella nopeuden imukanavassa ja laskin alustavasti sen perusteella mm. nykyisen kanavan tehollisen poikkileikkauspinta-alan. Pitää sulatella hieman noita tuloksia ja palata niihin kunhan olen miettinyt mitä tehdä kansille seuraavaksi.

Lisäsin uuteen virtausmittaustaulukkoon muutokset 10"->25"->28" testipaineille eri kansien vertailua helpottamaan.  

 

post-676-0-51280800-1472756246_thumb.jpg

  • Like 3
Link to comment
Guest Type123

Etenee. Joskin hitaasti ja epävarmasti:

 

sähköt: check

 

ECU: check

 

bensalinja: check

 

jarrut: check

 

to-do: mattojen kanttinauhat, penkkien verhoilu & asennus, bensan paluulle liittimet, kannet kiinni, tönärien lyhennys, pari letkua etc. Eli kyllä sitä siinä vielä on.

 

edit: vaihdetaan kuva parempaan jossain vaiheessa.

Edited by Type123
Link to comment

Motorsport- blow job.......

 

Kansien kanssa askartelu jatkuu....Hieman erilainen mittausmenettely, kansi kiinnitetty imusarjasta virtauspenkkiin ja J-pitot vaihdettu suoraan malliin. Tarkoituksena on kartoittaa virtausnopeuksia imuventtiilin ympärillä puhaltamalla ilmaa (pakomittaus) imukanavan läpi eri nostoilla. Mittausten perusteella lähdetään miettimään palotilan lopullista muotoa sekä haetaan rajoja sille kuinka paljon venttiilin ympäriltä voi poistaa materiaalia ennen kuin se alkaa haitata virtausta suurilla venttiilin nostoilla. Selvyyden vuoksi "sylinteriputki" puuttuu kuvasta mutta se on oleellinen osa testausta.

post-676-0-14113300-1473705361_thumb.jpg

Link to comment

Tai siis kohta alkaa tapahtua. Tänään tuli postissa Trafilta myönteinen päätös seuraavasta projektista:

 

oPJaUda6bn1l4IQOgahfDP2L_dFOGooA3_OeJpT7

 

Tuossa yllä olis kopsakka lähtökohta, joska muuntuu alla olevan kaltaiseksi luvalliseksi kulkimeksi. Piirustuksista poiketen, lopulliseen versioon valikoitui 1303 Mc Phersson keula ja muutama muukin pakollinen lisäys sinne tänne, mutta idea VW Kartista säilyi hyvin.

 

I_Mhsx330JMfCzu228HLwCLHHcgqaPA8qOnWASmF

  • Like 16
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...