Jump to content

VW KAR-7


SePi

Recommended Posts

Oliskohan ollu vuosi sitten, kun nettiä surfatessani pysähdyin hiukan tarkemmin Ariel Atomin sivuille. Kuplasta on iät ja ajat tehty jos minkälaista kirppua, ferraria tai bugattia, mutta onkohan kukaan tehnyt tollaista Karttia? Jenkeillä on omat hetekkansa ja dune buggynsä, mutta niissä on erittäin harvoin enää kuplan pohjalevyä. Tarkoitus oli myös tehdä mahdollisimman hyvä kadulla ajettava vehje, joka sulki swingi akseliset alustat pois. Meni jonkin aikaa, ennen kuin tajusin, että IRS peräistä ja pukkikeulaista 1600 moottorista kuplaa ei taida ollakaan, joten katseet siirtyi möhköjen suuntaan. No onhan tuo ruma pullukka ja MacPehrssonit jäävät jotenkin kolhosti näkyviin, mutta Trafin määräyksiin oli tyydyttävä. Niinpä keväällä kanta-autoksi hankittu harvinaisen räpeltämätön, mutta toivottaman ruosteinen -74 1303S kotiutui takapihalle ja naapurit alkoivat kysellä lääkityksen päivittämisestä.

 

76sU1H7CbCjI0yPey-smZ-LhiEq6u0B3B5v6eB9P

 

B0lOsxrPFUyfL3jgkJLPWjaBT_Ycv5DVzmiJvXhq

 

Kuten tuolla toisaalla on tullu jo mainittua, niin ovien saranalinjoista taaksepäin kori on pelkkää putkikehikkoa. Selkänojien taakse tuleva tulipelti ja moottorin suojaus jollain virtaviivaisella tyylillä ovat pakollisia ja ehkä jopa ihan asiallisiakin vaatimuksia. Alustaa olisi tehnyt mieli lyhentää 30 cm, tai peräti rakentaa koko vehje keskimoottoriseksi, mutta tämäkin lupajumppa oli tällä kertaa tarpeeksi. Ehkä seuraava on sitten sellainen!

 

9PgwYEy-78osh0kNSWNXpJz4eQddpz_JPZCAnjxp

 

Pitkien putkikaarien taivuttelijoita löytyi ja vieläpä kohtuulliseen hintaan. Alunperin haaveena olisi ollut edestä taakse koko matkalta näkyvissä oleva putkikehikko, mutta tuo etupään pakollinen rakenne aiheuttaa vähän peltitöitäkin - tai oikeasti vain tuulilasin kehikosta tankin ympäryksiin ja napoleonin hattuun asti oleva osuus on kovaa rautaa ja kaikki muu menee vaihtoon. Pohjalevyt ja rungon etupää ovat myös maatuneet jo vaihtokuntoon, joten puhallettavaa jää lähinnä keskirunko ja takaosa alustasta.

 

zw-MKrjKv1-biCrnOrfVhxmOGNFzRoC6stgcjghp

 

Avain oli katkennut tietenkin virtalukkoon ja ohjaus meni lukkoon. Kait sen jotenkin saa purettua, mutta toistaiseksi pienet rullalavat auttaa liikkumisessa.

Tänä talvena siis tapahtuu purku atomeihin, uudet pellit, puhallus ja tekniikan läpikäynti. Kehikon hitsaus ja himmelin kokoaminen tapahtuu sitten aikanaan. Etupää saa matalimmat tolpat mitä Golf valikoimista löytyy ja saman tien simpukkaohjaus muuttuu hammastangoksi. Sopivasti maalauslinjoja asettelemalla ja leveitä renkaita käyttämällä tuota etupää korkeutta saanee paremmaksi. Tuulilasia chopataan noin puolivälistä juuri silmän katselulinjan yläpuolelta ja sen toimittaa esimerkiksi Kuttila. Yläreunaan ei tule karmia.

 

-OdikPKAwH5Whz1IOpzxnmQSG-pe8V5KW_YucZUs

 

Onneksi UK:sta löytyy näitä osapuljuja, joista sitten valkkaan lokarit, peilit, ym ym kiinnostavaa

 

editoitu typoja ja linkkejä...

Edited by SePi
  • Like 4
Link to comment

Siinäpä kaikki projektiin tarvittavat uudet pellit sitten olivatkin! On tämä helppoa, eikä menny omaisuuttakaan. No toisaalta tässä on sama ilmiö kuin bikinien sovittamisessa - aika vähän saa mitään piiloon...

c_j8140000800.jpg_b4_0.jpgc_j8183101686.jpg_96_190.jpgc_j8183101676.jpg_96_190.jpgc_111805591a.jpg_96_190.jpgc_j8182300480.jpg_96_190.jpgc_j8182300470.jpg_96_190.jpg

 

Kertokaahan, mitä ton etupään muuttamiseen viimeisimmän version -75 > -79 mukaiseksi pitää tässä vaiheessa tehdä? Noi nykyiset iskaritolpat on yläpäästä kolmella pultilla, miten ne on uusimmissa? Miten simpukan vaihto vaikuttaa hammastangon kiinnikkeisiin ja raidetankoihin tms? Oon ymmärtäny jotenkin, että näitä MacPehrssoneja madallettaessa täytyy raidetangot flipata ja kallistuksen vaimennin on oltava omanlaisensa. Entä jos keulan lasku onkin luokkaa 5 - 6 tuumaa? Mistä löydän parhaiten tietoa 1303 mallin keulan rakentamisesta?

Edited by SePi
Link to comment

Meinasitko oikeesti vaihtaa kaikki noi keulapellit?

Tämän verran jäi mun keulasta jäljelle kun sen raiskasin.... ;)

 

2014-04-05%2012.19.56.jpg

 

2014-06-11%2015.43.45.jpg

 

Yläpäässä ei oo muuta eroa uudemman ja vanhemman välissä kuin tuon laakeroinnin ison reijän koko.

Tukivarret, olat, tolpat ja vakaaja on eri. Myös muistaakseni tukivarsinen kiinnitys eturunkopalkkiin oli muistaakseni hieman eri korkeudella?

Ja eturunkopalkissa on "lommo" hammastanko ohjaukselle. Ei muuten mahdu paikalleen kunnolla.

  • Like 1
Link to comment

Kiitos Hebster! Kovalla kädellä on peltiä vaihdettava,sen verran on korroosio syöny ja kylähitsari aikoinaan fiksaillu. En voi toisaalta vielä enempää silpoa, ennen kuin on uudet pellit mittoina.

Arto, olisko sulla kuvia uusien möhköjen palikoiden eroista? Ja kerro samalla parhaat linkit mistä niitä saa. Muutkin saa vinkata tai vaikka myydä jos on virheetöntä vartta tms

Link to comment

Isoo vannetta ja rajua madallusta niin eiköhän sekin näytä matalalta ja pienemmältä. Minun silmiin toi perä näyttää liian pitkältä/tyhjältä, mutta senkin pystyy hämäämään kunhan vie pääkaaren ja kuski/matkustajan mahdollisimman taakse ja alas.

 

Oletko laskenut paljon menee prosentteja?

Link to comment

Joo, pojat. Tyylipisteitä ei voi nyt jakaa kun tarkoitus on vaan näyttää mitä kaikkea voi vielä saada kilpiin. Tää on prototyyppi ja jos hyväksyy pukkikeulan + swingiperän, niin sitten tuon etupään saa rakennettua sektioimalla vaikka miten matalaksi.

Tein tossa pukkien päällä roikkuvasta raadosta sketchin ihan mittasuhteita varten. Pitää vielä laittaa penkkikin paikoilleen ja tehdä mittanauhalla ihan kunnolla. Tuota etupalaa voisi varovasti leikellä ehkä viisi senttiä matalammaksi, koska sen etu kappaleen pohjakin on niin mätä. Mutta tolppatukien siirtely tavallaan ylöspäin on aika rajoilla ja vastanneeko lopputulos vaivaa.

Uskoisin lyhyillä jousilla/iskareilla ja sopivilla asetuksilla päästävän n. 10 cm maavaraan edessä. Ja sitten riittävän isot pyörät. Kohta voikin kokeilla noita mun käyttiksen 235/45-18 kesäkumeja, joiden ulkohalkaisija on aika sopiva.

Prosentit on tällä hetkellä noin 10 kpl plussalla, eli vielä jotain voi vähentää - tai jättää varalle.

 

nczSY2ex0sPVxsBMnMlCsG5VIlM5XVVYAdL4e3ii

 

Edit: Jos joku miettii miten nuo etupään putket tuossa nyt on, niin ne on tavallaan koristeita ja tarkoitus "upottaa" pelteihin joko putket halkaisemalla, tai sitten ihan oikeasti peltitöitä tekemällä

Edited by SePi
Link to comment

Kai tuosta etupäästä voi ottaa 10 sentin siivun pois niin, että personien yläpäät pysyy paikoillaan, mutta nokkapellin takareuna tulee siis 10 senttiä alaspäin. Samalla luukun etureuna tulisi myös alaspäin ja se mielestäni parantaisi keulan muotoa. Poistaisi sitä "möhkömäisyyttä". :-)

 

Tarkoitus ei ollut arvostella, vaan heittää ideoita ilmaan tietämättä tosin mitä kaikkia rajoituksia lupapapereissa on. Peukkua kyllä näytän tälle projektille!

 

t. Mika

Edited by mikan
  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...

1303:n suolistus on jatkunut pikkuhiljaa ja raato näyttää jo karulta. Keulan purkaminen pitäisi tehdä viisaasti, että uusia peltejä laitellessa linjat asettuisivat kohdilleen, mutta tosiasiassahan vain etupellin tarvitsee istua paikoilleen moitteetta. Olen ajatellu ihan ulkonäkösyistä vaihtaa myös tuon keulan alosan ritilämalliin, mutta taidankin tehdä sen vasta sitten, kun uudet kylkipalat ovat paikoillaan.

 

_QIKke-cakPoMA9SjisHVDuc_O1yMWzSM3tDnLXz_LTN_N8Ab-KjP3vDOHEf1t3-EfOvAVP7xHeZ8WT5

XDftur1eGdbmT-jtOjmGf0pPg7j2amqVFMM79NiV

brDGKXwpLz5RilI3bX-gXlZpdnENGTV3iB1BLSBH

 

Kotikulmilla kyllä arvuutellaan, tuleeko tästä koskaan enää mitään. Saas nähdä...

  • Like 1
Link to comment

Nyt ei olis enää kuin vanha bensalinja jäljellä ja onko tuotakaan pakko ottaa pois. Voiko vastaavat keskiverto kuplilta näyttävät pystärit olla kaikki noin lahoja? Ei tuonkaan katsastuksista niin hirveen kauan ole ja koppa ei oo ollu koskaan maata vasten tai muuten vaan turmiolla.

Onneks on kuitenkin korjauspaloja ja ehkä montakin talvea aikaa käydä kaikki läpi. Kohta päästään sisähommiin :-)

 

id2STB3B4ejGfxutPZLxnCWI0a02Q5HbQDUMbsmT

 

UjfP6nvcKtwdBgK-8qKPudfHkc6RxNNLBHSGP4AB

 

uaMrdDsRgF0nLctBdt9XfaTYX8Gu0SQmvSByoPp2

Link to comment

Runkopalkki Sampalla puhallettavana ja toivottavasti piakkoin rungon uusi etukappale Ammattilaisten hitsaamana suorana ja vahvistettuna paikoillaan.

 

Tämä näky odottaa seuraavaa vapaahetkeä - ja uusien sisuskalujen saapumista. Mä oon nähny ja rakentanu tota 1303:a parikymmentä vuotta vanhempia kuplia, mutten oo ikinä törmänny näin vahvaan korroosioon. Junakeulaseppien lisäksi alan arvostaa jokaista, joka joutuu näitä pystäreitä parsimaan kasaan!

 

8rjUFdE7gLWhVQmskg0ETpSzhSUodN6aFWZ8kKYK

  • Like 1
Link to comment
  • 1 month later...

Jaa-a, odottavan aika on pitkä tälläkin kertaa. Vein viime kuun alussa rungon ammattilaisille puhallettavaksi ja hitsattavaksi - ja sielläpä se odottelee kun isommat hommat on hoidettu. Mutta eipä sentään ihan kokonaan ole projekti ollu unohduksissa ja virtuaalisesti hahmottelemalla syntyi sekä lähti tilaukset kuvan osille - mostly made in Germany...

edittinä oikea kuva:

 

Z_NiVjZZz7uwcxm0-QGq-z8dmC4yo5h9H6M8bQTc

Edited by SePi
  • Like 1
Link to comment

Sinne päin Alex! Tuo kuvasi auton etupää vaan pitäis saada 1303 tapaiseksi ja matala visiirilasi sitten kohilleen. Mun visiot väristä menee kyllä hopee on nopee + jotain amerikkalaista äglöväriä sitten kontrastiksi tohon etupeltiin ja joihinkin yksityiskohtiin. Ja moottori on trafin vaatimana jotenkin siististi suojattava...

Mut nyt DHL tuo mukavia paketteja lähiaikoina ja sitten alkaa pohjalevyjen kiinnitys, sekä etupään kokoaminen. Seuraavaksi siirrymme putkiosastolle ja tuhannen pikkujutun viimeistelyyn. Moottori- ja vaihteistotyöt menee varmaan kesään asti.

Link to comment

Joo, en oo jaksanut piirtää macphersonia, sellainen 4-5 tunnin työ. A-arm jousitus olis ollu kiva (ja kallis), mutta pärjäähän tuollakin.

 

Sepillä on kiireinen aikataulu...kesällä maaliin ja syksyllä tekniikka käyntikuntoinen? :)

 

Just ite laskin vasta n. 4 vuodeksi realistisen budjettisuunnitelman...ja ootellaan jalan paranemista että pääsee talliin - kova yritys tehdä paljon ennen pääsiäistä, toivottavasti ei oo kauheita pakkasia kolmeksi kuukaudeksi ens vuonna :D

Edited by -Alex-
  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...