Jump to content

-70 kuplan pientä pintaremonttia.


jannuz

Recommended Posts

Posted

Se kärki lähtee irti kun lyö vasaralla alasimen päällä työntötangon ja pään liitoskohtaan samalla hitaasti pyörittäen. Materiaali venyy ja pää irtoaa lähes itsestään. Tosin minimi lyhennys lienee luokkaa 3-4 mm tällä menetelmällä.

  • Like 2
Posted (edited)

Ja pysyy kiinni kun laittaa pään takaisin vain painamalla/lyömällä? Täytyypäs yrittää! 1.25 kiikutkin on kyllä vielä vaihtoehtona, kun luultavasti nuo vakiot vielä joudun uusimaan.

 

Olisko myös neuvoa mistä kannattais hyvää jakajaa etsiä? Käretön pitäis olla mutta hoituu moduulillakin

Aircooledin myymä 009 kärjetön taitaa olla kiinatuotantoa?

Edited by jannuz
Posted

Pysyy kyllä kiinni juu, ei nimittäin mene ihan pikkuvoimalla lyömälläkään ja siinäkin on lämmöstä kovasti apua. Kaks vanhaa nostajaa on hyvät tuurnat siihen takaisinlyömisvaiheeseen. Jakajistakin on ollut paljon puhetta tällä palstalla, itse olen suosinut AC:n 034 kärjetöntä alipainekellolla, kahdessa omassa koneessa ja parissa kavereiden koneissakaan ei kys jakajan kanssa minkäänlaisia ongelmia.

Posted

Tangot olikin yllättävän helppo lyhentää, kiitos vinkeistä!

Jatketaan taas kun on saatu oikeasti jotain aikaankin.

post-1668-0-18243100-1481576684_thumb.jpg

post-1668-0-85124600-1481576705_thumb.jpg

post-1668-0-87594600-1481576721_thumb.jpg

Posted

Lyhensitkö sie nuo siis irroittamatta noita päitä, ottamalla siivun välistä pois? Miten sie tuon teit :D En ole muuten aiemmin kiinnittänyt huomiota mutta nyt isoista kuvista näkyy tosi selvästi, että työntötangon alumiini laajenee aika selvästi kun niihin on istutettu tuo kovametallikärki.

Posted

Joo juurikin niin. Tolla kuvassakin näkyvällä pikku sahalla ja sit tein dremelillä hieman sivuttaisen viillon niin sai nätisti palan pois välistä. En meinaan millään meinannut saada noita päitä irti, niin tuo osottautukin helpommaksi.

Posted (edited)

Vasaralla naputtelee tönärin sivua tuon pään ympäriltä niin pää lähtee helposti..

Edit.. Jaa tämä olikin tuolla aikaisemmin

Edited by Meto
  • 5 weeks later...
Posted

Kesällä vähän kuvailtiin autoa, ja nyt uusimmasta tuning.fi lehdestä löytyy pienimuotoinen esittely.

 

Kone on saatu kasaan nyt ns longblokkina ja jatketaan keväämmällä kun pääsee maalailemaan jäähypeltejä ym osia. Sytytysosat ja putkisto pitäisi vielä ainakin hommata, joten saa tarjota 123 jakajaa ja hyvin virtaavia putkistoa.

 

Laatikon irroitin autosta ja kävin hakemassa 66 vuoden lootan josta saan lyhyet vetarit itselle. Lähinnä savipallolta näytti.

post-1668-0-17430600-1484254154_thumb.jpg

post-1668-0-13319100-1484254173_thumb.jpg

post-1668-0-83109600-1484254313_thumb.jpg

post-1668-0-49614500-1484254345_thumb.jpg

  • Like 4
  • 1 month later...
Posted

Hieman saatu taas aikaan, vaihdelaatikkoon pistin juniksen nokkakappaleen ja lyhyet vetarit. maalasin sen polyuretaani mattamustalla ja muut osat hiekkapuhallettiin ja maalattiin puolikiiltävällä. Vaihdelaatikon kiinnikkeet muokkasin niin että nostavat 4 senttiä. Edessä piti tehdä tuollainen sovitepala että sain vielä kumisen orkkis kannakkeen käyttöön.

 

Tein myös laatikolle hieman lisätilaa konehuoneeseen, ja samalla tuli myös äänieristettyä takatilaa kun viime talvena jäi vajaaksi. Laitoin myös saumattomat vetarinkumit ja uudet suljetut laakerit.

Ja sitten nostettiinkin laatikko paikalleen ja hyvin mahtui. Konehuoneenkin joutuu tosiaa maalaamaan vielä uudestaan.

Ja kuvathan on kivoja

post-1668-0-52199000-1488072623_thumb.jpg

post-1668-0-34536400-1488072749_thumb.jpg

post-1668-0-27800100-1488072804_thumb.jpg

post-1668-0-60858100-1488072844_thumb.jpg

post-1668-0-54380400-1488072907_thumb.jpg

post-1668-0-78531500-1488072953_thumb.jpg

post-1668-0-27722300-1488072977_thumb.jpg

  • Like 1
Posted

vaihdoin vaihdetangon puslat ja samalla sitten sai soviteltua vanhanmallisen käyrän kepin paikoilleen. Tuntu koesovituksella vielä pelaavankin

post-1668-0-09672000-1488224307_thumb.jpg

post-1668-0-47325200-1488224512_thumb.jpg

  • Like 1
  • 4 weeks later...
Posted

Löysin vihdoin etsimäni ratinsuojan sekä koekasailin koneen peltejä. Melko paljon sai ottaa tavaraa että istui hyvin.

Väänsin bensalinjat rosterista ja rupesi siinä vähän mietityttämään, että kuinkahan iloisesti tulee toimimaan kun tulo on tuolta yläkautta?

post-1668-0-05333200-1490198023_thumb.jpg

post-1668-0-97423300-1490198041_thumb.jpg

post-1668-0-09388600-1490198583_thumb.jpg

  • Like 3
Posted

Komeet on linjat kyllä. Sulla on ilmeisesti joku fiini taivuttelulaite millä olet nuo toteuttanut.

 

Ja mitä tuohon linjan korkeuteen tulee niin voi joutua ainakin ensikäynnistyksellä laittamaan tankin täyteen ja keula ylös että vakiopumppu jaksaa imeä. Tietty pumpuissakin on varmasti eroja.

Posted

Minun käsityksen mukaan vakiopumppu imee ihan hyvin. Tankkiin ainetta ja lääkeruiskulla kaasareihin bensaa niin lähtee bensa huilaamaan linjassa kun pumppu saa vähän kierroksia.

Ei kannattas muistiin sit luottaa ;)

Posted (edited)

Taivuttelut tein tuolla motonetin 10 euron vehkeellä joka sitten antautuikin, sekä käytin myös puhaltimen pyöreyttä apuna.

Edited by jannuz
Posted

ekoja koneenosien maalailuja suoritettu, sekä sain hovikoneistajalta muiden osien lisäksi komeet tulpanjohdon pidikkeet. Meni vähän hifistelyksi ja nykäisin sävylakan päälle

post-1668-0-30822600-1490645247_thumb.jpg

post-1668-0-29990200-1490645264_thumb.jpg

post-1668-0-52456200-1490645275_thumb.jpg

post-1668-0-45253100-1490645310_thumb.jpg

  • Like 3
  • 2 weeks later...
Posted

Tinnerinkäryissä vietetty taas aikaa ja nyt päässyt jo hieman kaisailemaankin konetta. Jakajaksi tuli hommattua keskipako 123, niin ei tarvitse viritellä "ylimääräisiä" letkuja tuonne.

post-1668-0-94875600-1491604099_thumb.jpg

post-1668-0-48994400-1491604141_thumb.jpg

post-1668-0-44067300-1491604208_thumb.jpg

  • Like 10
Posted (edited)

Olisko kellään ideaa mitä tulppia lähtis tähän kokoonpanoon kokeilemaan?

Sain myös viimeset pikkuosatkin maalattua ja vihdoin pääsee kasaushommiin

post-1668-0-23800100-1492038460_thumb.jpg

post-1668-0-47714000-1492038476_thumb.jpg

post-1668-0-37718800-1492038488_thumb.jpg

Edited by jannuz
  • Like 1
Posted

Olisko kellään ideaa mitä tulppia lähtis tähän kokoonpanoon kokeilemaan?

Jo vuosia olen ajanut Boschin 4-kärkitulpilla, ja ihan helpolla en muita kokeile. WR78 pitkäkierteinen ja WR78G lyhytkierteinen. Löytyy ihan Motonetistä ja taisi olla 6,50 eur / kpl.

  • Like 5
  • 2 weeks later...
Posted

Joo boschit pistin.

Kone meni autoon ja rupesin putkea suunnittelemaan kun vaihdelaatikon noston takia sinne ei mikään mahtunut. ostin jokkispakosarjan osissa ja loput metritavarasta. Ulostuloiksii tuli rosteripätkät. Pikkusen piti pähkäillä että sai kaikki mahtumaan niin ettei tule helmalinjan alle.

post-1668-0-42734400-1492820353_thumb.jpg

post-1668-0-34144100-1492820380_thumb.jpg

post-1668-0-96673700-1492820396_thumb.jpg

post-1668-0-59614500-1492820411_thumb.jpg

  • Like 3
Posted

Mittaile ne öljynpaineet ennen isompia ajoja. Tuskin liittyy öljyyn tai lisäaineisiin.

Itse olen ajellut liruilla ja paksuilla öljyillä eikä ole valo syttynyt kuumanakaan.

 

Onko öljynpainevalon anturi sama kuin ennen remonttia?

Posted

Anturi on sama eikä vanhalla koneella ole sytytellyt. Täytyypäs laittaa suodattimen jalkaan ryöstölaippa antureille, vai olisko parempi mitata paine vakiopaikasta?

Posted (edited)

Voihan siellä jotain likaa olla anturissa.

Paine tietenkin mitattava,siitä se selviää

Edited by Meto
Posted

Anturi on sama eikä vanhalla koneella ole sytytellyt. Täytyypäs laittaa suodattimen jalkaan ryöstölaippa antureille, vai olisko parempi mitata paine vakiopaikasta?

Minä olen öljynpaineen testaamista varten laittanut mekaanisen painemittarin konehuoneeseen, josta lyhyt letku vakiopaikalle. Testien jälkeen purkanut mittarin pois ja laittanut merkkivaloanturin takaisin paikoilleen. Öljynpaineet voi testata auto paikoillaan. Halvatkin mekaaniset mittarit on yleensä luotettavia, ainakin minulla ollut.

Posted

En mä tätä ole vielä saanut tallista pihalle. Vapuksi otin siirtokilvet että pääsee ajamaan konetta sisään kun ei ole katsastamaankaan kerinnyt.

Pika asensin öljylämpö ja painemittarit ja putsasin öljyventtiilit enkä nyt saanut paineita alle 1.5brin tyhjäkäynnillä. Kierroksilla oli 4-5 baaria.

Täytyy tutkailla kun saa ihan kuumaksi ajettuu.

post-1668-0-24914700-1493410114_thumb.jpg

  • Like 3
  • 5 months later...
Posted (edited)

Kesä naputeltu aikalailla kasaan ja aika pistää taas kuppeli talliin, konekin tuntui mukavan pirteältä tähän koppaan vaikka hieman rikkaalla vielä käykin. Pitäis saada aikaiseksi kunnolla säätää. Kaveri otti eilen hyvät syyskuvat ja tässä tuotokset :) (Santtu Kilpinen photography)

post-1668-0-23228900-1508661003_thumb.jpeg

post-1668-0-21160000-1508661050_thumb.jpeg

post-1668-0-63443900-1508661081_thumb.jpeg

post-1668-0-65670900-1508661093_thumb.jpeg

post-1668-0-22854400-1508661114_thumb.jpeg

post-1668-0-39880600-1508661135_thumb.jpeg

post-1668-0-16129200-1508661156_thumb.jpeg

Edited by jannuz
  • Like 4
Posted

Olikohan tää kupla joka viikko sitten ajoi nelostietä jossain kohtaa jyväskylän ja kärsämäen välillä. Muuten en muista ku vaalea kupla tulee jossa takapyörä on sen näköinen että kaatuu pian alle...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...