cyrus Posted June 7, 2010 Posted June 7, 2010 Voisin myös skannata lähipäivinä tuon asennusohjeen mikä tuli säätöpalojen mukana. Siinä oli aika hyvin selitetty lontooksi kuvien kera miten tuo homma tulee tehdä. Quote
Guest KariT Posted June 7, 2010 Posted June 7, 2010 Voisin myös skannata lähipäivinä tuon asennusohjeen mikä tuli säätöpalojen mukana. Siinä oli aika hyvin selitetty lontooksi kuvien kera miten tuo homma tulee tehdä. Kaikki apu/vinkit otetaan vastaan. Quote
Perttipee Posted June 7, 2010 Posted June 7, 2010 tässä mun yksilössä keulassa säätöpalat puolivälissä, takaa yksi sisäboori alempana... Quote
Viltsu Posted June 7, 2010 Posted June 7, 2010 Voisin myös skannata lähipäivinä tuon asennusohjeen mikä tuli säätöpalojen mukana. Siinä oli aika hyvin selitetty lontooksi kuvien kera miten tuo homma tulee tehdä. Minullekkin ohjeet kelpais, kun ei palojen mukana ohjeita tullut, enkä ole edes netin syövereistä kunnollisia löytänyt. Aloitin jo yksi päivä tuon homman. Mutta siinä kun jonkin aikaa makoilin auton alla niin, ajattelin että parempi jättää koko homma ensi talveen. Kumminkin jokin asia siinä rupeaisi vastustaan, niin menettäisin monta hyvää ajo päivää tältä kesältä. Quote
PZQ Posted June 7, 2010 Posted June 7, 2010 Täältä esim; vajaa sata sivua aiheesta ulkomaan kielellä---------------> http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto ... &start=320 Quote
Guest KariT Posted June 7, 2010 Posted June 7, 2010 Täältä esim; vajaa sata sivua aiheesta ulkomaan kielellä---------------> http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto ... &start=320 Niin, ulkomaan kielellä:) Mieluiten pysytään suomen puolella. Quote
nalle85 Posted June 7, 2010 Posted June 7, 2010 http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=64301 tässä kuvien kera. Quote
Guest palomaeki Posted August 12, 2010 Posted August 12, 2010 Mitä vaatii sellanen maltillinen 50 mm madallus Pallikseen? Osien hommaamista ja työn määrää lähinnä siis haen. Oma näyttää karvan verran liikakorkealta... Quote
Perttipee Posted August 12, 2010 Posted August 12, 2010 Takaa yks ulkoboori on noin 5,5 cm pudotus. Etupäähän kannatta laittaa madalluspalat akseliin, niin saa säädettyä mieleisekseen. Mulla meni oman pallon kans yhden työpäivän verran keulan ja perän kanssa, toki tuli vaihdeltua jarrusylintereitä, käsijarruvaijerit, niveliä, suojakumeja, vaihteensiirron heloja ym. siinä samalla...ei se nyt niin mahdoton savotta ole. Quote
Guest KariT Posted January 8, 2011 Posted January 8, 2011 Voisin myös skannata lähipäivinä tuon asennusohjeen mikä tuli säätöpalojen mukana. Siinä oli aika hyvin selitetty lontooksi kuvien kera miten tuo homma tulee tehdä. Moro Pystytkö laittamaan tuon asennusohjeen, mistä kesällä oli puhetta? Thure Kari Quote
cyrus Posted January 10, 2011 Posted January 10, 2011 Voisin myös skannata lähipäivinä tuon asennusohjeen mikä tuli säätöpalojen mukana. Siinä oli aika hyvin selitetty lontooksi kuvien kera miten tuo homma tulee tehdä. Moro Pystytkö laittamaan tuon asennusohjeen, mistä kesällä oli puhetta? Thure Kari Kas, unohtunut ihan kokonaan :D Menee viikonloppuun kun ohje lienee tallilla mistä pitää käydä hakemassa se. Quote
Hebster52 Posted January 11, 2011 Posted January 11, 2011 Näin minä oon tehny. Ekaks irrottanu tukivarret molemmin puolin: Sitten irrottanu keski lukitusmutterit ja pultit jotta voin työntää jousilatat vähän ulos mutta vielä jättäny ne sisään. (Helpottaa asennusta kun jouset ovat edelleen paikoillaan keskipalassa) Sitten ottanu paksuseinäisen putken joka menee just jousiputkiin ja työntäny sen keskipalaa vasten ja takonu painavimmalla lekalla mitä löysin. Keskipala irtos suht helposti jonka jälkeen takosin sen pari senttiä sivuun jotta pääsee poraamaan ja avartamaan pultin reikiä säätövaralle. Sen jälkeen merkkaan säätöpalojen aukkoja putkiin niin että ne saa vakiokorkeudelle tarvittaessa. Poraan reijän ylimpään kohtaan, ja laikkaan reikien välisen osan pois. Kun molemmat ovat laikattu naputan keskipalat takaisin keskelle ja asennan pitkät pulti kierteisiin ja kierrän keskipaloja pari kertaa jotta saan varmistettua että ne liikkuvat vapaasti koko säätövaralta. Sen jälkeen asennan säätöpalat ja vedän ne kireesti putkea vasten ja hitsaan ne. Sitten vaan kaikki osat takaisin kiinni. Keskiosaa on helpoiten takoa irti putkista kun akseli on vielä kiinni autossa. Vasta sen jälkeen kannattaa irrottaa akseli. Quote
Guest Palloilia Posted February 2, 2011 Posted February 2, 2011 Onko kellekkään tullut ongelmaa katsastuksessa noilla paloilla? Viimeksi kun katsastin palliksen ja kysyin noista paloista niin sanoi, että ei saa laittaa tommosia? Quote
Anssi Posted February 2, 2011 Posted February 2, 2011 Mulla on ollut kahdessa autossa, ei ole huomautettu katsastuksessa. Akseliputken katkaiseminen lienee kiellettyä mutta "avikset" käsittääkseni ok. Keskipalan hakkaamiseen kommentoisin sen verran että palikat säilyy ehjempinä kun irrottaa ensin akselin ja poraa pistehitsit auki. Akselihan on joka tapauksessa irroitettava autosta hitsauksen ajaksi joten miksi pitäisi hakata palat väkisin liikkeelle? Quote
Hebster52 Posted February 2, 2011 Posted February 2, 2011 Hakkaamisella säästyy tuon ohjausvivuston keskimmäisen apusimpukan irroituksesta ja takaisin hitsauksesta. Sekä porausreikien paikkaamisesta. Quote
Västi Posted February 2, 2011 Posted February 2, 2011 Juniksesta kun täräytin nuo palat liikkeelle, niin toinen akseliputki halkesi noin 4 cm:n matkalta. Olis pitäny sittenkin porata. Quote
Guest Palloilia Posted February 5, 2011 Posted February 5, 2011 Täytyypä sitten ruveta tuohon akseliin väsäämään noi palat, kun valmiinakin on. Kesällä sitten näkee mitä katastus mies sanoo :D Quote
Guest Salmi Posted February 6, 2011 Posted February 6, 2011 Keskipalan hakkaamiseen kommentoisin sen verran että palikat säilyy ehjempinä kun irrottaa ensin akselin ja poraa pistehitsit auki. Akselihan on joka tapauksessa irroitettava autosta hitsauksen ajaksi joten miksi pitäisi hakata palat väkisin liikkeelle? Tein jousilattojen muotoisen tangon (jyrsin pari roiloa neliötangon päähän) ja hitsasin varren millä vääntää se pala irti.-->Akseli autossa kiinni, Jigi paikalleen, pari nitkautusta ja valmis. Quote
Guest Fear Posted February 7, 2011 Posted February 7, 2011 Mitenkä nuo keskipalat saa irti ja sivummalle kun palojen kohdalla on molemmin puolin putkea painettu isot "lommot"? Pistehitsauksia on kolme kappaletta keskipisteestä paljon ulompana, puolellaan, mutta en kyllä ymmärtänyt mitenkä ne vaikuttaisi tuon keskipalan irroittamiseen. Tuossa vielä pari kuvaa josko selkiäisi raatille. Hurjalle tuntuu että pitäisi lekalla mätkiä palat irti :D Quote
Hebster52 Posted February 7, 2011 Posted February 7, 2011 Mitenkä nuo keskipalat saa irti ja sivummalle kun palojen kohdalla on molemmin puolin putkea painettu isot "lommot"? Pistehitsauksia on kolme kappaletta keskipisteestä paljon ulompana, puolellaan, mutta en kyllä ymmärtänyt mitenkä ne vaikuttaisi tuon keskipalan irroittamiseen. Tuossa vielä pari kuvaa josko selkiäisi raatille. Hurjalle tuntuu että pitäisi lekalla mätkiä palat irti :D Sullapas ei ookkaan tuossa Pallokeulan etuakseli vaan kuplan... ;) Quote
Guest Fear Posted February 7, 2011 Posted February 7, 2011 Olet aivan oikeassa, topikista ymmärsin pallokeulalla pallonivelkeulaista, mutta juu tosiaan. Jos aihetta suapi sivuta niin onko vinkkejä vai käykö nuo avis palat tähän edes? Quote
Guest KariT Posted February 13, 2011 Posted February 13, 2011 Minkäslaisia / hintaisia etuiskareita olette käyttäneet madalluksen jälkeen? Omat iskarit vaikutti vaihtokuntoiselta... Quote
Anssi Posted February 17, 2011 Posted February 17, 2011 Kuplan takapäähän tarkoitetut kaasut on hyvät, esim. "valkoiset KYBit". Quote
hanski. Posted March 1, 2011 Posted March 1, 2011 säätöpalat hommattu, samoin säädettävät takalatat..mutta tuota etuakselin nostoa runkoon nähden miettinyt. matalemmaksi pitäisi saada, mutta myöskin ajomukavuutta pitää olla, pallonivelistä kun loppuu liikerata, kun madaltaa reilusti säätöpaloilla. mitä katsastusmies/nainen tuosta akselin nostamisesta mahtaa sanoa? Quote
Viltsu Posted April 7, 2011 Posted April 7, 2011 Suosittelen suuresti poraamaan ne keskipalat irti!!!!!!! Mun akselissa ei meinaan kovin suosiolla lähteny ne liikkeelle, tai siis ei millään. Pistettiin pitkä pultti niihin reikiin ja hakattiin sitä ees taas. Pikkuisen saatiin niitä liikkeelle. Mutta sit sattu. Meni toisesta reijästä kierteet. Onneksi tässä kävi niin, että pultti nyljääntyi pahemmin kuin reikä, joten saatiin se korjattua. Porattiin myös lopulta kaikki ne "nännit" auki. Tämä tehtiin keskipalan ollessa vähän sivussa, kun kerta se oli jo saatu vähän liikkeelle. Se "nänni" joka on piilossa apusimpukan alla saatiin madallettua jyrsimällä siitä säätöpalan pultin reijästä. Tällä säästyttiin sen apusimpukan irrotukselta. Näillä toimilla saatiin se liikkumaan kohtuu kevyesti. Quote
Guest Palloilia Posted January 25, 2012 Posted January 25, 2012 Nostetaan tämäkin topikki kun ryhdyin itsekkin nyt tuohon hommaan. Ei tuntunut kyllä helposti liikkuvan palat vaikka pistehitsit porasi auki. Ainakin ylempää sai takoa aikalailla, että lähti liikkelle. Alempi taas paremmin vaikka siitä ei saanut kuin sen yhen porattua kun en halunnut sitä simpukkaa irrottaa. alemmasta tuli ne pisteet sitte avarrettua palojen reikien kohdalta sisältä. Kuinka helposti nyt noi palat pitäs liikkua? Aika nihkeesti mulla ainakin liikkuu että saa jousilatat olla kiinni ja jollakin jakarilla päästä vääntää. Ja sitten kuinka tärkee toi ohjaus iskari tuossa on? Muuttuuko miten jos jättää pois? Oli tuo vanha ainakin aika kuollu. Quote
Anssi Posted January 27, 2012 Posted January 27, 2012 Ei ne helposti liiku. Joutuu hakkaamaan ees taas monta kertaa ennenkuin alkavat liikkua edes kohtuullisen hyvin. Mulla korkeuden säädön joutuu tekemään siten että tunkkaa auton ylös, avaa palan ja laskee autoa varovasti alas kunnes pala liikkuu... ylöspäin säädettäessä joutuu painamaan renkaasta alaspäin kun auto on pukeilla Uusi ohjausiskari 24 euroa, mielestäni ei kannata jättää pois... http://www.vwheritage.com/vw.cfm?spares ... geToLoad=3 Quote
Guest Palloilia Posted January 29, 2012 Posted January 29, 2012 Ei ne helposti liiku. Joutuu hakkaamaan ees taas monta kertaa ennenkuin alkavat liikkua edes kohtuullisen hyvin. Mulla korkeuden säädön joutuu tekemään siten että tunkkaa auton ylös, avaa palan ja laskee autoa varovasti alas kunnes pala liikkuu... ylöspäin säädettäessä joutuu painamaan renkaasta alaspäin kun auto on pukeilla Uusi ohjausiskari 24 euroa, mielestäni ei kannata jättää pois... http://www.vwheritage.com/vw.cfm?spares ... geToLoad=3 No on niitä nyt sen verran monta kertaa edestakas liikuteltu, että eiköhän ne tuolla mainitsemallasi tavalla hyvin onnistune. Niin ei tuo tosiaan kyllä paljon tuo iskari maksa, mutta aattelin vaan oikaista kun muutakin tilattavaa osaa paljon :D Mutta pistetään sekin listalle niin tulee sit kerralla hyvä. Quote
metake Posted January 30, 2012 Posted January 30, 2012 Ja sitten kuinka tärkee toi ohjaus iskari tuossa on? Muuttuuko miten jos jättää pois? Ainakin se muuttuu ettei mene katsastuksesta läpi :) Quote
Guest Palloilia Posted March 23, 2012 Posted March 23, 2012 Nyt on keula kasassa ja kiinni autossa. Säätöpalat vähän yli puolessa välissä, näyttää nyt kyllä hyvältä eikä tarvi tämmösen lyhyenkään kaverin kiivetä penkille:D Näyttää nyt olevan tukivarret aika lähellä pohjaanlyönti kummeja, muutaman sentin päässä joustaakohan enään ollenkaan kun on ihmisiä kyydissä:D Ongelmana on se että apukuskin puoli on aavistuksen matalemmalla, melkein 2cm kun pyörän navasta mittasin kaareen. Mistähän ihmeestä tämä mahtaisi johtua? Uutta on iskarit, tukivarsien kumi tiivisteet, vakaajatangon puslat jne.. Quote
Guest Palloilia Posted March 25, 2012 Posted March 25, 2012 Noh aloitinpa nyt tuon takapään madalluksen mikä onkin huomattavasti helpompi homma kun tuo keula. Vaihtoon tuossa menee ainakin ne kupit jotka tulee vääntövarteen. meni ruuvarilla kummastakin läpi monesta kohtaa:D irrottaessani niitä varsia niin huomasin että se vääntövarsi liikkuu jonkun verran sivusuuntaisesti siellä. Ne kumit jotka oli siellä kupin ja vääntövarren välissä olivat aika holot, auttaako noiden kumien uusiminen ongelmaan vai onko siellä sisempänä vielä jotain puslaa? ? Quote
Tanhis Posted March 26, 2012 Posted March 26, 2012 Noh aloitinpa nyt tuon takapään madalluksen mikä onkin huomattavasti helpompi homma kun tuo keula. Vaihtoon tuossa menee ainakin ne kupit jotka tulee vääntövarteen. meni ruuvarilla kummastakin läpi monesta kohtaa:D irrottaessani niitä varsia niin huomasin että se vääntövarsi liikkuu jonkun verran sivusuuntaisesti siellä. Ne kumit jotka oli siellä kupin ja vääntövarren välissä olivat aika holot, auttaako noiden kumien uusiminen ongelmaan vai onko siellä sisempänä vielä jotain puslaa? ? Puslat vaihtoon niin pitäisi jämäköityä. Sisempänä ei ole muuta kuin pulsla heti jousilatan alla eli kaks puslaa per puoli yhteensä 4. Quote
Guest Palloilia Posted March 26, 2012 Posted March 26, 2012 Kiitos tiedosta, nuo kumi puslat sit kanssa vaihtoon, harmi vaan kun kerkesin jo toisen puolen varren laittaa kiinni. Noh eipä tuo oo paha homma taas irrottaa. Quote
nalle85 Posted March 30, 2012 Posted March 30, 2012 Onko kukaan kokeillu tämän firman hommia? http://transporterhaus.com/index.php?op ... Itemid=163 tässä asennusohje http://transporterhaus.com/index.php?op ... Itemid=163 onnistuiskohan tuo täällä kotosuomessakin? Näyttäis että pallonivelet olis käännetty ylösalaisin ja olkaakseleihin vissiin koneistettu uudet kartiot pallonivelille? vai mikä tossa on idea? Eikö olis helpoin vaan vaihtaa vasemman ja oikean puolen tukivarret päittään ja koneistaa uudet reijät olkiin? Quote
Guest Palloilia Posted April 1, 2012 Posted April 1, 2012 Ei ole kokemusta tuosta, mutta tuo näyttäisi siinä mielessä paremmalta kuin nuo avis palat koska jousto ei nähtävästi kärsisi niinkään. Eikä tarvio hitsuilla. Quote
-Alex- Posted April 1, 2012 Posted April 1, 2012 Tulleeko pallokeulasta paljonkin moderninpi ajettava näillä muutoksilla? :) 1650£ on paljon rahaa, mutta tämä on mielenkiintoinen vaihtoehto :) http://www.red9design.com/buswishbones.htm Quote
Hebster52 Posted April 1, 2012 Posted April 1, 2012 Noissa Transporterhausin droppiolissa on se kikka että koko keula roikkuu noissa pallonivelissä verrattuna vakioon jossa keula makaa noiden pallonivelien varassa. Toisin sanoen pitää olla aika hyvät pallonivelet että kestää pitempään roikkua niistä..? Toisaalta onhan pallonivelkeula kuplassakin toinen pallonivel noinpäin. Etuna tuossa on sama kuin juniksessa flippiolkien kanssa että jousto ja muu geometria säilyy vakiona. Quote
nalle85 Posted April 1, 2012 Posted April 1, 2012 noissa pallonivelissä on tuo helma heti tuossa suojakumin alla, mutta on olemassa palloniveliä joissa tuo helma on tuolla pohjalla. eli eikös olis viisaampi laittaa sellaiset ja painaa ne paikalleen niin ei haittais vaikka keulan paino oliskin nivelten päällä? ei tartteis lukkorenkaita yms.. Nuo normi nivelet saattaa kuoppaan ajettaessa pompata pois pesästään mutta ne missä on se helma alhaalla ei kyllä pääsis tulemaan läpi. Ei kai se auta ku lähtee mittojen mukaan metsästämään palloniveliä :D Quote
Viltsu Posted April 14, 2012 Posted April 14, 2012 Pistetäänpäs omasta pakusta kuva. Eilen mietittiin kaverin kans et mitä oikein tehtäis... Noh, tipahutettiin pakua pikkasen lähemmäs kenttää :) Takaa on käännetty ulompia booreja kaks pykälää. Edessä on paruzzin myymät säätöpalat. Säätöpalat rupee oleen aika lailla alimmassa asennossa. Enää ei saa tiputettua kuin kolme hammasta alemmas, mut sit taitaa jo renkaat ottaa kaareen kiinni. Edestä on poistettu myös pohjaanlyöntikumit/raudat. Ihan hyvä on vielä ajella, mitä nyt kallistuksenvakaaja ottaa pahimpiin patteihin kiinni. Sen alla ei ole tilaa kuin kämmenen leveys, eli alle 10 senttiä. Kuin tärkeä tuo kallistuksenvakaaja on. Meneekö ajo kovinkin levottomaksi jos sen ottaa pois? Takapäähän pitäis seuraavaksi tehdä hevosenkengät, siellä kun ei ole enää liikevaroja kuin muutamia senttejä. Tähän madallus hommaan jää ihan koukkuun. Aina vaan pitäis päästä alemmas :D Quote
Guest miikam Posted April 16, 2012 Posted April 16, 2012 Mäkin kannan korteni kekoon. Jonkunmoissen tutoriaalin sain tosta etupäästä aikaseksi. Takapää kun laski ihan vain booreilla. Tuo pohjaanlyöntikumien varsi piti leikata kokonaan pois, jäi kantamaan niistä ensimmäiseksi. Varret ja muut hilppeet irti, keskipalan kimppuun. Akseli kannattaa pitää tässä vaiheessa vielä kiinni, helpottaa paljon tota lyömistä, melkoista voimaa piti käyttää jotta sai nuo liikkeelle. Alkuperäiset reiät alhaalla, yläpuolelle porasin toiset samanmoiset, mitan katsoin säätöpalasta. Kuitenkin niin että vanha reikä jää säätöpalat alle piiloon, ei tarvitse sitä hitsata. Eli tätä ei saa enään vakiokorkeuteen. Rälläkällä välissä oleva tavara pois. Sen jälkeen keskipalat naputellaan takaisin ja kokeillaan että pultti liikkuu vapaasti koko matkalta. Liikkuu, palat tiukkaan kiinni, haluttuun asentoon ja hitsataan paikalleen. Vielä testiä että liikkuu, vähän maalia, seo siinä. Tässä lopputulosta, Edestä laskin että uusilla vanteilla ja renkailla (165/45R15) tippuu ~6cm, samanverran tulee gäppiä, eli yhteensä vielä voi tiputtaa 12cm ilman lattian nostoa. Takaa tippuu ~5cm (175/50R15), pakoputki ottaa nyt jo jossain töyssyissä kiinni, se jää uudella rengastuksella sentin päähän maasta. Se on pakko keksiä jotenkin uusiksi. Myös takavarret, tai mikskä isot pojat niitä sanookaan, täytyy tehdä uusiksi jos halajaa alemmas, nyt jo pohjaa helposti. Eteen laitoin kuplan takapään iskarit, edestä heitin vanhat suoraan taakse, meni aika kivasti. Tämän istutan vielä maahan kiinni, kallistuksenvakaajakin jää muuten aika alas, sillekin täytyy jotain keksiä. E: Tällä hetkellä siis rengastuksena 185R14C. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.