Jump to content

Pallokeulan madaltaminen ??


Guest juke

Recommended Posts

Nyt on katsastettu mullakin sitten madalluksen kanssa, rekisteri otteesee vaan merkintä muutoksesta ja ei ongelmaa.

Rengastustakin täytyisi muuttaa kun on aika lähellä 195/65-16.

Mutta ei taida helposti löytyä kauheen matala rofiilisia c renkaita.

 

miten tuota joustoa sitten riittää jos nuo pohjaan lyönti raudat edestä poikkasee? kun eikö palloniveltenki pitäisi pohjata jo kun ottaisi pelkät kumit pois? mulla siis paikallaa nuo, kuinka paksu on ylempi pohjauskumi?

 

Saako taakse jostakin niitä säädettäviä lattoja, vaikuttaa niin pirusti jo tuo yksi boori. perä roikkuu ja keulaa ei viiti enään laskea

Link to comment

Ei kai c-renkaita ole pakko käyttää, kunhan renkaan paino indeksi ok.

Ainakin T5 Trp tuli muutoskatsastettua ns henkilöauton 235/50ZR18 renkaalla (Nokian Hakka Z)

 

Alla nopea kuuklaus:

 

Load index - kuormitusluokka

Renkaan sivupinnalla näkyvä kuormitusluokan merkintä ilmaisee suurimman kuormituksen, jonka rengas kestää ajettaessa (renkaan nopeusluokan sallimalla) enimmäisnopeudella. Alla näet kuormitusluokkamerkinnät (LI) ja niitä vastaavat enimmäiskuormat (kg):

 

LI kg LI kg

65 290 94 670

66 300 95 690

67 307 96 710

68 315 97 730

69 325 98 750

70 335 99 775

71 345 100 800

72 355 101 825

73 365 102 850

74 375 103 875

75 387 104 900

76 400 105 925

77 412 106 950

78 425 107 975

79 437 108 1000

80 450 109 1030

81 462 110 1060

82 475 111 1090

83 487 112 1120

84 500 113 1150

85 515 114 1180

86 530 115 1215

87 545 116 1250

88 560 117 1285

89 580 118 1320

90 600 119 1360

91 615

92 630

93 650

Link to comment

Tässä ois minun ratkaisu tuohon kallistuksenvakaajaan. Irrotin ja käänsin sen ympäri ja asensin sen vielä olkavarsien yläpuolelle. Sen mahtui asentamaan kohtuu hyvin nuiden olkavarsien yläpuolelle kun pohjaanlyönti raudat on poistettu.

post-1577-13888364517924_thumb.jpg

post-1577-13888364518114_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest miikam

Nyt mennään näin.

 

_small.jpg?hash=22986

 

Alemmas täytyy päästä, paljon. Korin droppaaminen on se ultimaattinen, johon ei vielä lähdetä.

 

Nuo takajousilatat, mistä niitä olette hommailleet? Valmiiksi droppaavat ja säädettävät näkisin parhaaksi, tyyliin näin. Niillä saisi perää alemmas, sitten voisi laskea keulastakin. Tosin sen jälkeen menee pakoputki uusiksi, edessä menee peltihommiksi jotta mahtuu pyörimään, on se sen arvoista.

Link to comment

Tuota vitsun kuvaan ihmettelin, kun nuo pohjaanlyönti raudat poistettu.

 

Anssi nimimerkki joskus laittanut kuvan että pallonivelet ovat ääri asennossa kun tukivarressa on väliä pohjaanlyönti rautaan 1cm.

 

Eli miten tuo voi joustaa kun näyttää jo yli olevan tuon raudan kohdasta tukivarsi?

Link to comment
Guest KariT

Ei ne joustakkaan:)

 

Oma pallukka oli viime kesänä madallettu sen verran, että oli pakko katkaista pohjaanlyönti raudat. Oli ihan paska ajaa.

Nyt korotettu pari "hammasväliä" ylöspäin ja nyt on huomattavasti parempi ajaa.

Haluasin itsekin madallusta lisää, mutta ei sitä pelkillä säätöpaloilla saa tehtyä,

niin että kehtaa autolla vielä ajaakin.

Link to comment

No kyllähän ne taitaa pohjata. Mutta ei se nyt mitenkään kovin mahdoton ajettava ole, mutta varmasti paranis jos nostais pykälän tai kaksi. Ei vaan yhtään tekis mieli. Mielummin mentäis alas päin. Siitä vaan ei ole oikein tietoa, että miten. Vai pitääköhän sitä ruveta hommaamaan juniksen etuakselia ja siihen flipattuja olkia. Vai onko kellään muita ideoita?

Link to comment
No kyllähän ne taitaa pohjata. Mutta ei se nyt mitenkään kovin mahdoton ajettava ole, mutta varmasti paranis jos nostais pykälän tai kaksi. Ei vaan yhtään tekis mieli. Mielummin mentäis alas päin. Siitä vaan ei ole oikein tietoa, että miten. Vai pitääköhän sitä ruveta hommaamaan juniksen etuakselia ja siihen flipattuja olkia. Vai onko kellään muita ideoita?

 

Akseli kokonaisuudessaan ylöspäin.

Link to comment

Ja helpoimmalla pääsee Tanhiksen ideassa kun teettää uudet akselin päädyt ja pitää kiinnitysreiät kohdillaan, mutta siirtää akseliputkia ylöspäin.

Runkoon vaan koloo ylemmäs vaan akselinkohtaa.

Mutta sit pitää tsekkailla että vaihdetanko, tehostimet ja raidetangot mahtuu kulkeen.

Myöskin jarrutanko. Noi nyt mitkä ekana tuli mieleen.

Juniksessa onnistuu helposti se 10 cm nosto ja toimii pallon akseli huomattavasti paremmin.

Akselin yläputki tulee tällöin kiinni siihen lattiaan. Raidetangoille pitää tehdä kolot.

Link to comment

Nyt ahistaa :@ Rupes niin vaivaamaan tuo pallonivel homma, niin ajattelin nostaa keulaa muutaman pykälän. Ajattelin pelata varman päälle ja lisätä joustoa ennen kuin joku paikka hajoaa.

 

Kuten tuossa jo aikaisemmalla sivulla kirjoitin, niin sillon kun hitsattiin nuot säätöpalat, niin nyljäänty ylemmästä akseliputkesta ne kierteet. Sillon huokastiin helpotuksesta, että pultti nyljäänty enemmän ku se holkin kierre. Mutta arvatkaapas miten nyt kävi!!!! Saattoi tulla vähän isompi remppa eteen, saatana. Nyt meni ne kierteet sitten siitä holkistakin. Ihan jämäkästi oli siellä paikallaan, mutta kun mutterin löysäsin niin kierretappikin löystyi samalla. Ja ei kiristy sinne enää millään :(

 

Enää ikinä en edes harkitse auton nostoa. Tästä eteenpäin minulla ei ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin MADALLUS!!!

Link to comment
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
Rupes nyt niin mietitytttään, että vaikuttaako takana samanverran sisä tai ulkoboorin kääntö?

 

Sisäboorit harvemmat kuin ulkoboorit eli yksi sisänapsu madaltaa enemmän kun yksi ulkonapsu.

Tai jos VW ingenjör on muttanut tätä jossain vaiheessa niin viisaammat valistakoon.

Link to comment
Rupes nyt niin mietitytttään, että vaikuttaako takana samanverran sisä tai ulkoboorin kääntö?

 

Sisäboorit harvemmat kuin ulkoboorit eli yksi sisänapsu madaltaa enemmän kun yksi ulkonapsu.

Tai jos VW ingenjör on muttanut tätä jossain vaiheessa niin viisaammat valistakoon.

Jees tämä tulikin jo säädettyä, perä oli aavistuksen liian matalalla niin sisäbooreilla sain sen muutamalla käännöllä pari senttiä ylemmäksi. Muistaakseni sisällä oli 44booria ja ulkona 48.
Link to comment
  • 4 weeks later...
Onko kukaan kokeillu tämän firman hommia?

http://transporterhaus.com/index.php?op ... Itemid=163

tässä asennusohje

http://transporterhaus.com/index.php?op ... Itemid=163

 

 

VASTAUS

koitettu on 2011 kesänä, toimitus tuli noin 3kk kuluttua useiden soittojen ja sähköpostien jälkeen.

selityksiä oli kyllä...

paikoilleen asennettiin marraskuussa

tiptusta ei tullut mitattua mutta lisäjouselliset iskarit piti laittaa että tuli vähän joustovaraa.

ajettavuus oli hyvä ilman vakaajaakin :)

Link to comment
  • 8 months later...
  • 8 months later...

thesambasta lueskelin. Nyt tullut markkinoille näköjään droppi olkia jotka ei oo hitsailtu.

 

http://www.serial-kombi.com/en-GB/bay-w ... bi-n313573

 

Ja parissa muussakin paikassa näytti olevan ainakin vw heritagella myynnis. Hintaa vaan aika reilusti enemmän kuin esim kuplan droppi olkissa... Näyttäs kyllä tosi hyviltä mut tuohon hintaan jäänee ainakin itsellä ostamati...

Link to comment
  • 10 months later...

Madalluspalojen asentaminen tässä olisi pallon akseliin edessä ja kysymys experteille. Normaaliin tapaan asennettaessa näyttäisi akselin läpi tulevat tangot kolisevan vakiokorkeudella. Mahtuuko perus CSP palat kuvan tavalla? Ei osaa oikein arvioida tällä hetkellä, akseli lattialla. Sanokaa vain tyhmäksi, mutta tavoite on säädössä vakiokorkeus ja alaspäin. 

post-1143-0-34003100-1414953977_thumb.png

Link to comment

kyllä se taitaa osua siihen. Mulla asennettu niin ,että saa myös vakio korkeuteen. En muista enään varmaksi mut mielestäni saatto olla et vähän lyhyemmällä pinnapultilla voisi mennä kun sehän tulee siitä mutterista jonkun verran yli...Tosin ei tainnut tämä paljoakaan auttaa...

Link to comment
  • 1 year later...

Mitenkäs konttorilla suhtaudutaan noihin "hevosenkenkiin" jotka pultataan takalattoihin?

 

Nuo vaikuttais olevan helpoin ja fiksuin tapa saada perä alas sillee että myös joustoa olisi jäljellä.

 

 

Tuurilla menee läpi ;) Sitten kun ei mene, niin voi joutua vaihtamaan säädettävät jousilatat.

Link to comment

Notsit aion tehdä runkoon kyllä.

 

Säädettävillä latoilla on sama ongelma että joustovara loppuu, eli samaan lopputulokseen pääsisin pelkästään kääntämällä booreja.

 

Ajatuksena olisi tiputtaa boorin tai kahden verran ja lisäksi laittaa nuo hevosenkengät, maavaraa luulisi jäävän kuitenkin yli 8cm että säädettäviä lattoja en senkään puolesta tarvitsisi.

 

Paljon nuo hevosenkengät sitten pudottaa?

 

Ulompi boori taisi laskea sen 5.5cm?

Link to comment

Mulla hevosenkengät tiputti aika tarkalleen 3,5". Vetari on nähtävästi hipaissut toisella puolen aavistuksen, kun viime kesänä johonkin töyssyyn täydellä lastilla on laskettu menemään. Kiveniskumassa on lähtenyt runkopalkista pois mutta pohjamaali näkyy vielä ja vetarissa ei näy mitään jälkeä eli aika tarkoilla on oltu ;) Pitää pikkaisen muokata palkkia ennen ensi kesää.

Edited by KimmoH
Link to comment
  • 7 months later...

Mitenkäs ootte toteuttanu oven muokkauksen lokarien tubbauksen kanssa?

 

Mulla nyt 4" kavennettu akseli plus dropit eikä meinaa pyörät mahtua lokarin tubbauksen sisään. Talvella olis tarkotus jatkaa oven puolelle lokaria ja kiinnostais nähä miten muut on toteuttanu sen oven. Mahtuuko lasi laskeutumaan alas asti yms.

Link to comment
  • 4 months later...
  • 3 months later...

Mites jatkaa madaltamista..?

Pari kesää menty takaa pohjaanlyötikumien varassa,meinasin eka ottaa tilaa lisää runkopalkeista vetareille ja tukivarsille,mut mites noita pohjaanlyötikumien sydeemeitä on muokattu yleensä? Nyt kumia jäljellä 10mm...

Jääkö vaihtoehdoksi kääntää torsioputkenpäitä? Varhaispallukka kyseessä...

Link to comment
  • 2 weeks later...

Onks sulla hevosenkengät siellä jo, vai meneekös ne varhaispalloon edes?

No eipä oo,eikä oo tullut noi mieleen.

Täytyypä tutkia löytyykö varhaseen,sillä saattaa saada jousto varaakin,tietty tilaa joutuu veistää runkopalkkeihin mut ei tarvis kajoo torsioputkeen. Säätölatat tällä hetkellä ja jousto aikalailla pohjassa.

Link to comment
  • 4 years later...

Jatketaan vanhaa juttua..

 

Nyt kun torsioputkea joutuu korjaamaan, aion samalla päätä hiukan kääntää, että päästään alaspäin, ilman että jousilatta lyö yläreunaa vasten, niin kysymys:

 

Missäkohtaa vetoakseille pitää tehdä runkopalkkiin lisää tilaa?

Se siellä varmaan ensimmäisenä ottaa kiinni?

Takana on säädettävät jousilatat, auto  purettuna koritelineessä, ei pääse testaamaan renkaat maassa kiinni mittoja.

 

 

 

Osaako joku sanoa?

Edited by hanski.
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...