-Alex- Posted June 8, 2017 Share Posted June 8, 2017 (edited) Mahtaako löytyä huohotinsäiliötä 4-5 AN liitännällä? Kuivasumppusäiliössä 2 kpl huohotinlähtöjä ja venttiilikopista 2kpl myös sekä öljynpaluu moottorilohkoon CSP, Mocal ym kahlattu läpi,max yläraja n. 200€. Yksi vaihtoehto olisi suunnitella itse ja leikkauttaa laserilla ja hitsauttaa tigillä tai sitten jyrsiä, mahdollisesti esim jokin kanttinen ilmansuodatin tai vaahtomuovi sisälle. Edited June 8, 2017 by -Alex- Quote Link to comment
Anpu Posted June 11, 2017 Share Posted June 11, 2017 http://www.amwdynoservice.com/page25.php?view=productListPage&isChanged=0&searchString=&searchCategory=13 Soitappa tonne, tekee just sellasen kun haluut. Quote Link to comment
VW-63 Posted June 12, 2017 Share Posted June 12, 2017 Tuolla hinnalla pitäsi saada kyllä teetettyä sopiva ja eipä tarvitsisi tehdä kompromisseja tilan käytön suhteen. AN4 kuulostaa aika pieneltä huohottajan letkuksi ventiilikopista. Onko koneeseen tulossa toinenkin huohottajasäiliö, kun tuossa ei ole kampikammion huohotuksia ollenkaan? Ilmeisesti tämä on tulossa kireämpään pataan, joten onko tarpeellista johtaa paluuta takaisin koneeseen, kun huohotus säiliöön lauhtuvassa liemessä on vettä ja muuta öljyn sekaan kuulumattomia aineita, jotka olisi hyvä saada pois öljyn seasta? Tietysti riippuu siitä minkä tyyppistä säiliötä haet. Sen verran topicia lainaan, että sattuisiko joku tietämään mistä löytyisi ruostumatonta (RST tai kupari) teräsvillaa tms. huohottajan säiliöön? Quote Link to comment
mikan Posted June 12, 2017 Share Posted June 12, 2017 RAKSO nimellä ainakin pitäis löytyä rst-teräsvillaa, kun googlettaa. t. Mika Quote Link to comment
metake Posted June 12, 2017 Share Posted June 12, 2017 Sen verran topicia lainaan, että sattuisiko joku tietämään mistä löytyisi ruostumatonta (RST tai kupari) teräsvillaa tms. huohottajan säiliöön? http://www.vileda.com/fi/inox-spiral.html Quote Link to comment
-Alex- Posted June 12, 2017 Author Share Posted June 12, 2017 Tarkemmin katsottuna ainakin Mocalin huohotinsäiliöissä neljälle letkuliitännälle paikat jos jättää pois tuon letkun pois joka toimii mitta-asteikkona. Eli tarkoitin 4-5kpl AN lähtöjä säiliössä. Huohotin letkut tulee olemaan AN8 kokoa. http://www.demon-tweeks.co.uk/motorsport/oil-catch-tanks/mocal-alloy-oil-catch-tank Kuivasumpputankissa 2kpl lähtöjä, alkaakohan ahdistaan jos laittaa vain yhden käyttöön ja toisen tulppaa? Quote Link to comment
x-pj Posted June 12, 2017 Share Posted June 12, 2017 Kuivasumppuun tulee todennäköisesti paljon ilmaa, kun imupumppu haroo tyhjää. Iso imupumppu aiheuttaa alipainetta kampikammioon ainakin, jos hihnapyörä on stefalla. Siksi minulle ei tule huohotinlähtöjä moottoriin ollenkaan (ei venakoppiin eikä kampikammioon). En tiedeä vielä miten mahtaa toimia. Mocalissa mittaletkun lähdöt taitaa olla tosi pieniä. Quote Link to comment
-Alex- Posted June 12, 2017 Author Share Posted June 12, 2017 Noi lähdöt on samankokoisia molemminpuolin jos haluaa kätisyyttä vaihtaa: http://www.demon-tweeks.co.uk/motorsport/oil-catch-tanks/mocal-alloy-oil-catch-tank. Quote Link to comment
x-pj Posted June 12, 2017 Share Posted June 12, 2017 Noi lähdöt on samankokoisia molemminpuolin jos haluaa kätisyyttä vaihtaa: http://www.demon-tweeks.co.uk/motorsport/oil-catch-tanks/mocal-alloy-oil-catch-tank. Niimpäs näyttäisi olevan ja kun tarkemmin luki, niin siellä on vielä tyhjennysproppu pohjassa. Quote Link to comment
VW-63 Posted June 13, 2017 Share Posted June 13, 2017 Kuivasumppuun tulee todennäköisesti paljon ilmaa, kun imupumppu haroo tyhjää. Iso imupumppu aiheuttaa alipainetta kampikammioon ainakin, jos hihnapyörä on stefalla. Siksi minulle ei tule huohotinlähtöjä moottoriin ollenkaan (ei venakoppiin eikä kampikammioon). En tiedeä vielä miten mahtaa toimia. Mocalissa mittaletkun lähdöt taitaa olla tosi pieniä. Mielenkiintoinen ratkaisu tulossa. Oletko laskenut paljonko ohivuotokaasuja teoriassa voisi tulla kovilla kierroksilla ja isolla kuormalla? Pumpun imutuotto ilman imemiseen on aika helppo arvioida suuntaa antavasti (imurattaan pituus - painerattaan pituus = pumpun ilmaa imevä osuus). Jos tämä on esim 26mm niin 7000r/min -> pumppun imutuotto muuhun kun öljyn pumppaamiseen voisi olla ulkomuistista heitettynä luokkaa 40l/min. Jos ohivuotokaasujen määrä alle ilman imutuoton niin toimii. Kannattaisiko sotkun välttämisesksi kampikammioon lisätä jokin paineventtiili, ettei paine pääse missään vaiheessa positiiviseksi. Kiitti metakelle ja mikanille villavinkeistä. En ollut tupatarvikepuolelta tajunnut etsiäkään:) Quote Link to comment
x-pj Posted June 13, 2017 Share Posted June 13, 2017 Mielenkiintoinen ratkaisu tulossa. Oletko laskenut paljonko ohivuotokaasuja teoriassa voisi tulla kovilla kierroksilla ja isolla kuormalla? Pumpun imutuotto ilman imemiseen on aika helppo arvioida suuntaa antavasti (imurattaan pituus - painerattaan pituus = pumpun ilmaa imevä osuus). Jos tämä on esim 26mm niin 7000r/min -> pumppun imutuotto muuhun kun öljyn pumppaamiseen voisi olla ulkomuistista heitettynä luokkaa 40l/min. Jos ohivuotokaasujen määrä alle ilman imutuoton niin toimii. Kannattaisiko sotkun välttämisesksi kampikammioon lisätä jokin paineventtiili, ettei paine pääse missään vaiheessa positiiviseksi. Kiitti metakelle ja mikanille villavinkeistä. En ollut tupatarvikepuolelta tajunnut etsiäkään:) En minä noin vaikeita asioita osaa laskea ;o Imevän pumpun ratas on 58mm eli bugpackin pumppu. Paineventtiili olisi varmaan fiksu ratkaisu eikä siitä ainakaan mitään haittaa olisi. Quote Link to comment
Mäki Posted June 13, 2017 Share Posted June 13, 2017 (edited) Minulla on tuollainen testissä torstaina, tosin normaaliin öljynkiertosysteemiin. https://www.csp-shop.com/en/engine/csp-breather-box-115-451-100gp-24296d.html Vaikuttaa muuten lupaavalta, mutta huohotus tapahtuu tuosta ainoastaan yhden ½" reiän kautta. Ajattelin värkätä tuohon öljyntäyttöaukkoon jonkun suodattimen ja jättää korkin pois, jotta tuo pönttö ei ahdistaisi. Mallikuvassa tosin tuo hengittää toiseen ilmansuodattimeen. Edited June 13, 2017 by Mäki Quote Link to comment
-Alex- Posted June 13, 2017 Author Share Posted June 13, 2017 (edited) Tuo olisi kätevä, mutta ei sovi 911 tyylisen puhaltimen kanssa. Bergilläkin vastaavaa vielä myynnissä: http://www.geneberg.com/cat.php?name=Berg%20Breather%20Boxes&cPath=2722 Lummuksen säiliössäkin vain 2 lähtöä ja 1 paluu moottoriin: https://www.csp-shop.com/en/engine/breather-box-115-451-12508-24695b.html Edited June 13, 2017 by -Alex- Quote Link to comment
-Alex- Posted June 16, 2017 Author Share Posted June 16, 2017 Tuollaista kaaviota tuumailin huohotinletkuille, saa varautua 4 metriä letkua ostaan. 1 Quote Link to comment
mikko k Posted June 16, 2017 Share Posted June 16, 2017 Onx tuo pyöreä pytty niinku sumppusäiliö? Quote Link to comment
-Alex- Posted June 19, 2017 Author Share Posted June 19, 2017 Tarkemmin ajatellen mahtaakohan olla turha venttiilikopista ottaa lähtöjä huohottimelle? Osa ei laita venttiilikoppiin liitäntöjä ollenkaan. Lohkostahan se turha paine pois vain pitäisi saada. Lohkoon mahdollista saada vakiobensapumpun liitännän kautta sekä 911 puhaltimen jalasta jossa M18x1.5 reikä. Quote Link to comment
JM Posted June 19, 2017 Share Posted June 19, 2017 Tarkemmin ajatellen mahtaakohan olla turha venttiilikopista ottaa lähtöjä huohottimelle? Osa ei laita venttiilikoppiin liitäntöjä ollenkaan. Lohkostahan se turha paine pois vain pitäisi saada. Lohkoon mahdollista saada vakiobensapumpun liitännän kautta sekä 911 puhaltimen jalasta jossa M18x1.5 reikä. Niin, toinen venakoppa on puolillaan öljyä ja toisessa on alipaine....Oon omissa ylemmäs kiertävissä laittanu vasemmasta kannesta putken öljypohjaan..... Quote Link to comment
VW-63 Posted June 19, 2017 Share Posted June 19, 2017 Itse olen järkeillyt venttiilikoppien huohotuksen tarpeellisuutta siltä kannalta, että öljy poistuisi kansista isoilla kierroksilla paremmin, kun venttilikoppiin saadaan korvaus ilmaa riittävästi. Eli pienillä kierroksilla, kun öljyä tulee venttiilikoppiin vähemmän, venttiilikopasta huohottaa ulospäin ja korkeilla kierroksilla taasen samaa letkua pitkin saadaan korvausilmaa kansiin ja tasataan kampikammion ja venakoppien välistä paine-eroa. Wasserin kampikammioon (Oxyyn) tein huohotinsäiliöön letkut molemmista venakopista 16mm (ID) ja kampikammiosta 19mm + 16mm (ID). Suojaputket ja öljyn paluukanavat muutenkin on wasserin kampikammiossa suuremmat kuin T1:ssä, joten öljy palannee öljypohjaan joka tapauksessa helpommin. Quote Link to comment
-Alex- Posted June 19, 2017 Author Share Posted June 19, 2017 Lohko on TF-1 joten en osaa sanoa vertailupohjaa vs vakio tai wasser. Uudemmissa TF-1 lohkoissa öljynpaluuta muokattu että se päätyy suoraan öljypohjaan eikä kolmospytyn nostajille. https://www.facebook.com/enginecase/photos/a.420263248124361.1073741830.412149522269067/420263258124360/?type=3&theater Quote Link to comment
HSuomi Posted June 19, 2017 Share Posted June 19, 2017 (edited) Mulla oli 2 litranen kone jossa rajotin 8500rpm (en tiedä kiersikö ihan niin paljoa). Kuivasumppu kamat ja ainoa huohotus moottorista oli vakio laturin jalan öljyntäyttöreijästä joku vajaan 2" vahvunen letku joka meni 10L kanisteriin. Samaan meni myös sumppusäiliöltä huohotus. Pisaraakaan ei tullu koskaan öljyä sinne mielestäni. Myöskään kone ei tiputtanut. Edited June 19, 2017 by HSuomi Quote Link to comment
-Alex- Posted June 19, 2017 Author Share Posted June 19, 2017 (edited) Toistaiseksi neuvottu että jättäis venttiilikoppien huohotuksen pois, sensijaan huohotinsäiliöstä 1-2kpl AN10 liitäntää lohkoon ja esim 1kpl AN10 huohotinletku kuivasumppusäiliön päälle. Teflonletkuna kun ottais niin sisämitta olis vähän kumiletkua suurempi. Mocalin huohotinsäiliössä näyttää olevan 1/4BSP kierteet (kierteen sisämitta 11,5mm), joihin ruuvattuna AN8-1/4 BSP muunnosnippa ainakin tulee ahistaan, AN10-1/4 BSP nippaa ei näyttänyt löytyvän. Samallahan tuo hitsauttais AN10 nipat niin hengittäis paremmin. Edited June 19, 2017 by -Alex- Quote Link to comment
-Alex- Posted June 20, 2017 Author Share Posted June 20, 2017 (edited) Päädyin luonnostelemaan huohotinsäiliön aikani tuumailtuani. En ole varma tuon rst villan sijoituksesta, nyt ylhäällä sekä alhaalla 30mm paksusti. Päällä 19mm putki johon saa esim K&N suodattimen ruuvattua. Kyljissä 4kpl ja pohjassa 1kpl AN10 lähtöjä. Kustannukset arviolta 120-140€ paikkeilla, työkaveri särmäis ja hitsais. Edited June 20, 2017 by -Alex- Quote Link to comment
x-pj Posted June 20, 2017 Share Posted June 20, 2017 Mitä materiaalia? Eikös se voisi olla täynnä villaa. Quote Link to comment
-Alex- Posted June 20, 2017 Author Share Posted June 20, 2017 (edited) 2 tai 3mm alumiinia. Jälkimmäinen kivempaa hitsarin mielestä hitsata. Voishan se olla täynnä villaa. Näyttää ainakin RLR boxit olevan. https://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=1510990 Osassa säiliötä vaan yläosassa villaa, esim CB halpis. https://www.thesamba.com/vw/classifieds/pix/4873065.jpg Tai sitten ei mitään, niinkuin clyde bergin boxsissa, vain korkki ja sisäiset levyt hillitsee. https://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=462642 Edited June 20, 2017 by -Alex- Quote Link to comment
mikko k Posted June 21, 2017 Share Posted June 21, 2017 Tarkemmin ajatellen mahtaakohan olla turha venttiilikopista ottaa lähtöjä huohottimelle? Osa ei laita venttiilikoppiin liitäntöjä ollenkaan. Lohkostahan se turha paine pois vain pitäisi saada. Lohkoon mahdollista saada vakiobensapumpun liitännän kautta sekä 911 puhaltimen jalasta jossa M18x1.5 reikä. Lähestyisin kysymyksellä että voiko huohotusletkutusta olla liikaa? Eikö enempi olisi parempi? Painetta lienee samanverran venakopissa kuin lohkossakin? Emmä toki mitää tästä tiedä. Quote Link to comment
-Alex- Posted June 21, 2017 Author Share Posted June 21, 2017 Siksi minäkin kyselen, kun kaipaan tietoa tarkemmin. Paljonhan noita huohotusletkuja näkee venttiilikoppiin asennettuna sekä ilmanputsareihin ainakin miedommissa koneissa. Quote Link to comment
jaketech Posted June 21, 2017 Share Posted June 21, 2017 Mitä materiaalia? Eikös se voisi olla täynnä villaa. mitä varten villa on sisällä? ite tein vanhasta jauhesammuttimesta kilpaautoon huohottimen pöntön. Quote Link to comment
-Alex- Posted June 21, 2017 Author Share Posted June 21, 2017 Sitä varten että se erottaa ilman öljystä. Öljy valuu alas ja ilma tulee yläpuolen korkista ym reijistä pois. Quote Link to comment
PZQ Posted June 21, 2017 Share Posted June 21, 2017 Millä varmistetaan ettei teräsvillaa lähde öljyn sekaan? Itsellä pelkkä keräys säiliö & suodatin säiliön päällä. Letkut possupuhallin jalasta, ja venakopista. Quote Link to comment
-Alex- Posted June 21, 2017 Author Share Posted June 21, 2017 (edited) Hyvä huomio. Villahan voi murentua tai katkeilla ja sitten lähtee liikkeelle... Päälle asennettu suodatin tai suodattimet varmaan ilman villaa toiminee kans kohtalaisesti. https://www.cbperformance.com/product-p/1660.htm Edited June 21, 2017 by -Alex- Quote Link to comment
mikan Posted June 21, 2017 Share Posted June 21, 2017 RLR:n boxissa ei kait sentään villaa ole, vaan samanlaista materiaalia kuin on vaikkapa JAZ:n turvatankeissa. Vaahtomuovi ei ole ehkä oikea sana, mutta... "Internal foam baffle" t. Mika Quote Link to comment
-Alex- Posted June 21, 2017 Author Share Posted June 21, 2017 (edited) Eiku muoviliikkeistä kysymään oikeanlaista muovivaahtoa. Tai sitten hienoa teräsverkkoa: http://www.karanor.fi/seulakudos.html Virtaussimulaation perusteella eri suuntiin hitsatut välilevytkin toimii aika hyvin, hidastaa virtausta hiukan. Edited June 21, 2017 by -Alex- Quote Link to comment
Roope Posted June 21, 2017 Share Posted June 21, 2017 (edited) Itse suunnitelin että kokeilen tälläistä ihan oikeaa separi/suodatin tyyppistä pakettia omaan autoon, kun jotenkin nuo normaalit alumiinipöntöt ja villaviritykset on tökeröitä. https://www.cumminsfiltration.com/sites/default/files/LT36220.pdf Edited June 21, 2017 by Roope Quote Link to comment
VW-63 Posted June 21, 2017 Share Posted June 21, 2017 Tuo Roopen laittaman linkin "suodatin" vaikutaa aika kätevältä, vaikkakin se tarvitsee edelleensä kuitenkin jonkinlaisen "pisaranerottimen". Ja letkulähdöt ovat riittävän isot. Tarkennuksena tähän huohotus asiaan voisi olla paikallaan huomioida se minkälaiseen moottoriin huohotusjärjestelmää ollaan tekemässä. Ainakin kolmea eri perus variaatiota on ihan käyttötarkoituksen mukaan: 1. Huohotuskaasut ketätään yhteen, öljysumu otataan talteen ja palautetaan öljytilaan, höyryt johdetaan imuilmaan. 2. Huohotuskaasut ketätään yhteen, öljysumu otataan talteen ja palautetaan öljytilaan, höyryt johdetaan ympäröivään ilmaan. 3. Huohotuskaasut ketätään yhteen, öljysumun määrä minimoidaan (riittävän pienet virtausnopeudet huohotuskanavissa/letkuissa yms.) ja otetaan talteen, mutta ei palauteta öljytilaan, höyryt lauhdutetaan mahdollisimman hyvin ja loput johdetaan ulkoilmaan. Huohotin säiliötä tyhjennetään tarvittaessa. Quote Link to comment
-Alex- Posted June 21, 2017 Author Share Posted June 21, 2017 (edited) Vois kokeilla simuloida SW:llä että kuinka ns. loiskelevyt reijillä tai ilman auttaa. Esim sisääntulojen kohdalle V-mallinen pelti joka on vähän päistä irti reunoista ja sitten ylempänä jotain.. Kahdenvaiheilla että laitanko öljyn paluuta moottorille alas, sikäli kun pahimmillaan öljy voi aikamoista liejua valuessaan alas alashuohotinboksista moottoriin. Kuivasumppusäiliölle pitäis keksiä jokin edullinen alaraja-anturi 1-2 litran paikkeille, vai onko tapana ollut laittaa? Vaakaan asennettava hyvä anturi maksaa 168€ http://www.demon-tweeks.co.uk/motorsport/gauge-sender-units/eta-fuel-and-oil-level-sensor Edited June 21, 2017 by -Alex- Quote Link to comment
x-pj Posted June 21, 2017 Share Posted June 21, 2017 (edited) Joissain säiliöissä ilmaa kierrätetään, jotta öljy saadaan eroteltua. En sitten tiedä kuinka paljon öljyä säiliöön asti päätyy ja kuinka puhtaaksi ulostuleva ilma pitää saada. Edited June 21, 2017 by x-pj Quote Link to comment
hpa Posted June 21, 2017 Share Posted June 21, 2017 Vieraslajeissa on huohotushöyrylle erillinen separaattori ja öljy johdetaan sumppusäiliöön.Varsinkin jos käytetään kampikammion alipainepumppua. Quote Link to comment
mikan Posted June 22, 2017 Share Posted June 22, 2017 Mukavaa, kun te jaksatte hifistellä. Itse tein metalliputkesta huohotinsäiliön. Hitsasin pään umpeen ja kiinni kolme letkuliitintä, joista letkut venakoppiin ja öljyntäyttöaukkoon. Sitten putken toiseen päähän tein korkin, josta letku ahtimen imupuolelle. Pöntön sisälle sitten vaahtomuovia. Ei maksanut juuri mitään ja sillä on menty vuosia. t. Mika Quote Link to comment
VW-63 Posted June 22, 2017 Share Posted June 22, 2017 Viimeksi tein tuollaisen x-pj kuvan periaatteella olevan alumiinisäiliön. Säiliön koko n. 20x13x8cm (ylhäältäpäin katsottuna ovaali) avattavalla kannella. Pohja on kartio, jossa tyhjennys. Pönttö on jaettu kolemeen osaan siten, että molemmilta sivuilta joissa letkuliitännät, kaasut kulkevat ensin alas ja keskeltä ylös ja suodattimen kautta ulos. "Villa" on siinä keskiosassa. Reikälevy estää villaa putoamasta pohjalle. Yhteitä on yläreunoissa reilusti eli yhteensä 6 kpl 1/2" kiertteillä (3kpl/puoli). Molemmista menakopista tulee letkut 16mm (ID) ja kampikammiosta 19mm + 16mm (ID). Käyttökokemukset saadaan tänä kesänä. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.