Jump to content

Huohotinsäiliö


Recommended Posts

Mahtaako löytyä huohotinsäiliötä 4-5 AN liitännällä? Kuivasumppusäiliössä 2 kpl huohotinlähtöjä ja venttiilikopista 2kpl myös sekä öljynpaluu moottorilohkoon

 

CSP, Mocal ym kahlattu läpi,max yläraja n. 200€.  Yksi vaihtoehto olisi suunnitella itse ja leikkauttaa laserilla ja hitsauttaa tigillä tai sitten jyrsiä, mahdollisesti esim jokin kanttinen ilmansuodatin tai vaahtomuovi sisälle.

Edited by -Alex-
Link to comment

Tuolla hinnalla pitäsi saada kyllä teetettyä sopiva ja eipä tarvitsisi tehdä kompromisseja tilan käytön suhteen.

AN4 kuulostaa aika pieneltä huohottajan letkuksi ventiilikopista. Onko koneeseen tulossa toinenkin huohottajasäiliö, kun tuossa ei ole kampikammion huohotuksia ollenkaan?

Ilmeisesti tämä on tulossa kireämpään pataan, joten onko tarpeellista johtaa paluuta takaisin koneeseen, kun huohotus säiliöön lauhtuvassa liemessä on vettä ja muuta öljyn sekaan kuulumattomia aineita, jotka olisi hyvä saada pois öljyn seasta? Tietysti riippuu siitä minkä tyyppistä säiliötä haet.

 

Sen verran topicia lainaan, että sattuisiko joku tietämään mistä löytyisi ruostumatonta (RST tai kupari) teräsvillaa tms. huohottajan säiliöön?

Link to comment

Tarkemmin katsottuna ainakin Mocalin huohotinsäiliöissä neljälle letkuliitännälle paikat jos jättää pois tuon letkun pois joka toimii mitta-asteikkona. Eli tarkoitin 4-5kpl AN lähtöjä säiliössä.  Huohotin letkut tulee olemaan AN8 kokoa.

 

http://www.demon-tweeks.co.uk/motorsport/oil-catch-tanks/mocal-alloy-oil-catch-tank

 

Kuivasumpputankissa 2kpl lähtöjä, alkaakohan ahdistaan jos laittaa vain yhden käyttöön ja toisen tulppaa?

Link to comment

Kuivasumppuun tulee todennäköisesti paljon ilmaa, kun imupumppu haroo tyhjää. Iso imupumppu aiheuttaa alipainetta kampikammioon ainakin, jos hihnapyörä on stefalla. Siksi minulle ei tule huohotinlähtöjä moottoriin ollenkaan (ei venakoppiin eikä kampikammioon). En tiedeä vielä miten mahtaa toimia.

 

Mocalissa mittaletkun lähdöt taitaa olla tosi pieniä.

Link to comment

Kuivasumppuun tulee todennäköisesti paljon ilmaa, kun imupumppu haroo tyhjää. Iso imupumppu aiheuttaa alipainetta kampikammioon ainakin, jos hihnapyörä on stefalla. Siksi minulle ei tule huohotinlähtöjä moottoriin ollenkaan (ei venakoppiin eikä kampikammioon). En tiedeä vielä miten mahtaa toimia.

 

Mocalissa mittaletkun lähdöt taitaa olla tosi pieniä.

 

Mielenkiintoinen ratkaisu tulossa. Oletko laskenut paljonko ohivuotokaasuja teoriassa voisi tulla kovilla kierroksilla ja isolla kuormalla? Pumpun imutuotto ilman imemiseen on aika helppo arvioida suuntaa antavasti (imurattaan pituus - painerattaan pituus = pumpun ilmaa imevä osuus). Jos tämä on esim 26mm niin 7000r/min -> pumppun imutuotto muuhun kun öljyn pumppaamiseen voisi olla ulkomuistista heitettynä luokkaa 40l/min. Jos ohivuotokaasujen määrä alle ilman imutuoton niin toimii. Kannattaisiko sotkun välttämisesksi kampikammioon lisätä jokin paineventtiili, ettei paine pääse missään vaiheessa positiiviseksi.

 

Kiitti metakelle ja mikanille villavinkeistä. En ollut tupatarvikepuolelta tajunnut etsiäkään:)

Link to comment

Mielenkiintoinen ratkaisu tulossa. Oletko laskenut paljonko ohivuotokaasuja teoriassa voisi tulla kovilla kierroksilla ja isolla kuormalla? Pumpun imutuotto ilman imemiseen on aika helppo arvioida suuntaa antavasti (imurattaan pituus - painerattaan pituus = pumpun ilmaa imevä osuus). Jos tämä on esim 26mm niin 7000r/min -> pumppun imutuotto muuhun kun öljyn pumppaamiseen voisi olla ulkomuistista heitettynä luokkaa 40l/min. Jos ohivuotokaasujen määrä alle ilman imutuoton niin toimii. Kannattaisiko sotkun välttämisesksi kampikammioon lisätä jokin paineventtiili, ettei paine pääse missään vaiheessa positiiviseksi.

 

Kiitti metakelle ja mikanille villavinkeistä. En ollut tupatarvikepuolelta tajunnut etsiäkään:)

En minä noin vaikeita asioita osaa laskea ;o

Imevän pumpun ratas on 58mm eli bugpackin pumppu. Paineventtiili olisi varmaan fiksu ratkaisu eikä siitä ainakaan mitään haittaa olisi.

Link to comment

Minulla on tuollainen testissä torstaina, tosin normaaliin öljynkiertosysteemiin. https://www.csp-shop.com/en/engine/csp-breather-box-115-451-100gp-24296d.html

Vaikuttaa muuten lupaavalta, mutta huohotus tapahtuu tuosta ainoastaan yhden ½" reiän kautta. Ajattelin värkätä tuohon öljyntäyttöaukkoon jonkun suodattimen ja jättää korkin pois, jotta tuo pönttö ei ahdistaisi. Mallikuvassa tosin tuo hengittää toiseen ilmansuodattimeen.

Edited by Mäki
Link to comment

Tarkemmin ajatellen mahtaakohan olla turha venttiilikopista ottaa lähtöjä huohottimelle? Osa ei laita venttiilikoppiin liitäntöjä ollenkaan. Lohkostahan se turha paine pois vain pitäisi saada.

 

Lohkoon mahdollista saada vakiobensapumpun liitännän kautta sekä 911 puhaltimen jalasta jossa M18x1.5 reikä.

Link to comment

Tarkemmin ajatellen mahtaakohan olla turha venttiilikopista ottaa lähtöjä huohottimelle? Osa ei laita venttiilikoppiin liitäntöjä ollenkaan. Lohkostahan se turha paine pois vain pitäisi saada.

 

Lohkoon mahdollista saada vakiobensapumpun liitännän kautta sekä 911 puhaltimen jalasta jossa M18x1.5 reikä.

Niin, toinen venakoppa on puolillaan öljyä ja toisessa on alipaine....Oon omissa ylemmäs kiertävissä laittanu vasemmasta kannesta putken öljypohjaan.....

Link to comment

Itse olen järkeillyt venttiilikoppien huohotuksen tarpeellisuutta siltä kannalta, että öljy poistuisi kansista isoilla kierroksilla paremmin, kun venttilikoppiin saadaan korvaus ilmaa riittävästi. Eli pienillä kierroksilla, kun öljyä tulee venttiilikoppiin vähemmän, venttiilikopasta huohottaa ulospäin ja korkeilla kierroksilla taasen samaa letkua pitkin saadaan korvausilmaa kansiin ja tasataan kampikammion ja venakoppien välistä paine-eroa.

Wasserin kampikammioon (Oxyyn) tein huohotinsäiliöön letkut molemmista venakopista 16mm (ID) ja kampikammiosta 19mm + 16mm (ID).

Suojaputket ja öljyn paluukanavat muutenkin on wasserin kampikammiossa suuremmat kuin T1:ssä, joten öljy palannee öljypohjaan joka tapauksessa helpommin.

Link to comment

Mulla oli 2 litranen kone jossa rajotin 8500rpm (en tiedä kiersikö ihan niin paljoa). Kuivasumppu kamat ja ainoa huohotus moottorista oli vakio laturin jalan öljyntäyttöreijästä joku vajaan 2" vahvunen letku joka meni 10L kanisteriin. Samaan meni myös sumppusäiliöltä huohotus.

Pisaraakaan ei tullu koskaan öljyä sinne mielestäni. Myöskään kone ei tiputtanut.

P4270151.jpg

DSCN1871.jpg

Edited by HSuomi
Link to comment

Toistaiseksi neuvottu että jättäis venttiilikoppien huohotuksen pois, sensijaan huohotinsäiliöstä 1-2kpl  AN10 liitäntää lohkoon ja esim 1kpl AN10 huohotinletku kuivasumppusäiliön päälle. Teflonletkuna kun ottais niin sisämitta olis vähän kumiletkua suurempi.

 

Mocalin huohotinsäiliössä näyttää olevan 1/4BSP kierteet (kierteen sisämitta 11,5mm), joihin ruuvattuna AN8-1/4 BSP muunnosnippa ainakin tulee ahistaan, AN10-1/4 BSP nippaa ei näyttänyt löytyvän. Samallahan tuo hitsauttais AN10 nipat niin hengittäis paremmin.

Edited by -Alex-
Link to comment

Päädyin luonnostelemaan huohotinsäiliön aikani tuumailtuani. En ole varma tuon rst villan sijoituksesta, nyt ylhäällä sekä alhaalla 30mm paksusti. Päällä 19mm putki johon saa esim K&N suodattimen ruuvattua. Kyljissä 4kpl ja pohjassa 1kpl AN10 lähtöjä. Kustannukset arviolta 120-140€ paikkeilla, työkaveri särmäis ja hitsais.

 

 

NUJEsX.jpg

 

C390X5.jpg

Edited by -Alex-
Link to comment

2 tai 3mm alumiinia. Jälkimmäinen kivempaa hitsarin mielestä hitsata. Voishan se olla täynnä villaa. Näyttää ainakin RLR boxit olevan.

 

 

https://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=1510990

 

 

Osassa säiliötä vaan yläosassa villaa, esim CB halpis.

 

https://www.thesamba.com/vw/classifieds/pix/4873065.jpg

 

 

Tai sitten ei mitään, niinkuin clyde bergin boxsissa, vain korkki ja sisäiset levyt hillitsee.

 

 

https://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=462642

Edited by -Alex-
Link to comment

Tarkemmin ajatellen mahtaakohan olla turha venttiilikopista ottaa lähtöjä huohottimelle? Osa ei laita venttiilikoppiin liitäntöjä ollenkaan. Lohkostahan se turha paine pois vain pitäisi saada.

 

Lohkoon mahdollista saada vakiobensapumpun liitännän kautta sekä 911 puhaltimen jalasta jossa M18x1.5 reikä.

Lähestyisin kysymyksellä että voiko huohotusletkutusta olla liikaa? Eikö enempi olisi parempi? Painetta lienee samanverran venakopissa kuin lohkossakin? Emmä toki mitää tästä tiedä.

Link to comment

Tuo Roopen laittaman linkin "suodatin" vaikutaa aika kätevältä, vaikkakin se tarvitsee edelleensä kuitenkin jonkinlaisen "pisaranerottimen". Ja letkulähdöt ovat riittävän isot.

 

Tarkennuksena tähän huohotus asiaan voisi olla paikallaan huomioida se minkälaiseen moottoriin huohotusjärjestelmää ollaan tekemässä.

Ainakin kolmea eri perus variaatiota on ihan käyttötarkoituksen mukaan:

1. Huohotuskaasut ketätään yhteen, öljysumu otataan talteen ja palautetaan öljytilaan, höyryt johdetaan imuilmaan.

2. Huohotuskaasut ketätään yhteen, öljysumu otataan talteen ja palautetaan öljytilaan, höyryt johdetaan ympäröivään ilmaan. 

3. Huohotuskaasut ketätään yhteen, öljysumun määrä minimoidaan (riittävän pienet virtausnopeudet huohotuskanavissa/letkuissa yms.) ja otetaan talteen, mutta ei palauteta öljytilaan, höyryt lauhdutetaan mahdollisimman hyvin ja loput johdetaan ulkoilmaan. Huohotin säiliötä tyhjennetään tarvittaessa.

Link to comment

Vois kokeilla simuloida SW:llä että kuinka ns. loiskelevyt reijillä tai ilman auttaa. Esim sisääntulojen kohdalle V-mallinen pelti joka on vähän päistä irti reunoista ja sitten ylempänä jotain..

 

Kahdenvaiheilla että laitanko öljyn paluuta moottorille alas, sikäli kun pahimmillaan öljy voi aikamoista liejua valuessaan alas alashuohotinboksista moottoriin. Kuivasumppusäiliölle pitäis keksiä jokin edullinen alaraja-anturi 1-2 litran paikkeille, vai onko tapana ollut laittaa? Vaakaan asennettava hyvä anturi maksaa 168€

 

http://www.demon-tweeks.co.uk/motorsport/gauge-sender-units/eta-fuel-and-oil-level-sensor

Edited by -Alex-
Link to comment

Joissain säiliöissä ilmaa kierrätetään, jotta öljy saadaan eroteltua. En sitten tiedä kuinka paljon öljyä säiliöön asti päätyy ja kuinka puhtaaksi ulostuleva ilma pitää saada.

post-773-0-28229900-1498071507_thumb.png

Edited by x-pj
Link to comment

Mukavaa, kun te jaksatte hifistellä. Itse tein metalliputkesta huohotinsäiliön. Hitsasin pään umpeen ja kiinni kolme letkuliitintä, joista letkut venakoppiin ja öljyntäyttöaukkoon. Sitten putken toiseen päähän tein korkin, josta letku ahtimen imupuolelle. Pöntön sisälle sitten vaahtomuovia. Ei maksanut juuri mitään ja sillä on menty vuosia.

 

t. Mika

Link to comment

Viimeksi tein tuollaisen x-pj kuvan periaatteella olevan alumiinisäiliön. Säiliön koko n. 20x13x8cm (ylhäältäpäin katsottuna ovaali) avattavalla kannella. Pohja on kartio, jossa tyhjennys. Pönttö on jaettu kolemeen osaan siten, että molemmilta sivuilta joissa letkuliitännät, kaasut kulkevat ensin alas ja keskeltä ylös ja suodattimen kautta ulos. "Villa" on siinä keskiosassa. Reikälevy estää villaa putoamasta pohjalle. Yhteitä on yläreunoissa reilusti eli yhteensä 6 kpl 1/2" kiertteillä (3kpl/puoli). Molemmista menakopista tulee letkut 16mm (ID) ja kampikammiosta 19mm + 16mm (ID). Käyttökokemukset saadaan tänä kesänä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...