Jump to content

Kuplan kone ilmeisesti kuumenee rajusti


Recommended Posts

Mistähän lähtisin purkamaan asiaa kun kuplan 1300cc kone on ilmeisesti alkanut kuumenemaan niin että bensatkin kiehuu (?) Oheisessa videossa näkyy miten kävi toissapäivänä, lähdin ajelulle niin pienen matkan jälkeen alkoi nykiminen ja pätkiminen ja kun kuplan sai kulkemaan, oli meno aika nihkeää. Kotipihaan päästyä ei enää jaksanut käydä tyhjäkäyntiä ja stumppasi, yritin startata uudestaan niin pölläytti peruutuspeilistä katsottuna moottoritilasta ilmanputsarin kautta kunnon savupölläyksen palaneen käryn kanssa ja kun menin katsomaan niin kaasarin suunnalla porisi kuin perunakattila tai 70-luvun kahvinkeitin. Tätä jatkui jopa pari minuuttia ja alkoi vielä kaasarista tiputtelemaan bensaakin jostakin välistä.

 

Ongelmana on ollut että taitaa käydä aika rikkaalla, mutta nyt viittaisi kyllä kuumenemiseen. Mitä toimenpiteitä voisi tehdä ja tarkistaa koneen ollessa paikallaan? Toivottavasti mitään peruuttamatonta ei ole ehtinyt käydä kun on 7lmeisesti jo tovin käynyt kuumana ja nyt sitten ihan totaalisen hiilenä...

 

Tässä melkoista porinaa:

Link to comment

Hihnapyörän alle tulevan takapellin sain just hankittua kun edellinen omistaja oli jättänyt jostain syystä pois, ei kuitenkaan luulisi noin rajusti kuumenevan pelkästään sen puuttumisesta? Tuo on brassi solexi ja vaihdoin brosolin neulaventtiilin vanhaan solexin venttiiliin, mutta muutosta ei tullut. Pitäis varmaan kokeilla vielä laittaa toinen prikka alle. Bensan paineesta ei ole tarkkaa tietoa, ainakin letkua irroittaessa tussautti paineella bensat pihalle suodattimen alapäästä.

 

Torstaina menossa tutulle korjaamolle jossa kuplan saa nosturille...

Link to comment

Hihnapyörän pellillä sekä muilla tiivisteillä, yms. aika suuri vaikutus koneen jäähtymisen kanssa. Konehuoneeseen muodostuu ajaessa pieni alipaine ja kun tuo ko. pelti puuttuu nousee sinne sitten sitä helpointa kautta ilma joka on lämmintä ilmaa koneen alta eikä raikasta ilmaa koneen yläpuolelta.

 

Hae siitä Biltemanista bensanpaine mittari ennen korjaamolle menoa... Kurkkaatte sen siinä samalla. Tulisi olla noin 0.2 bar... Tervekään neula ei kestä kovin pitkään jos paine ihan älytön. Neulan alla ei tarvita kuin se yksi rikka sekä tiiviste...

 

Myös ajoitus kannattaa tarkistaa... sekä venttiilien välykset... tulppien väri ja yleinen kunto... yms. perus juttuja...

Edited by NO H2O
Link to comment

Kone on edellisen omistajan toimesta tehty vuosi sitten, joten kaikki skenariot on toki mahdollisia... Tuntuu että tilanne on ollut päällä jo pidempään, on aiemminkin kuumentunut vähän ylikuumaksi mutta nyt tuntuu ettei jäähdytä ollenkaan.

Link to comment

1. Onko puhaltimessa ylimääräistä riepua? Kokeile kädellä kone sammuksissa.

2. Onko puhallinkopassa termostaatti paikallaan, jos on, toimiiko(laajeneeko lämmetessään). Jos ei ole termostaattia niin onko puhallinkopassa läpät/vivusto paikallaan ja onko lukittu auki asentoon ?

3. Onko venttiilien säätö sinne päinkään?

4. Onko virranjakajan ennakko sinne päinkään? Tyhjäkäynnillä ennakko pitäisi olla n. 7 astetta.

5. Kaikki pellit ja tiivisteet paikoilleen konehuoneeseen.

 

Nuo jos ensin tarkistaisi niin pääsisi alkuun. Jos kone käy rikkaalla niin sen pitäisi käydä normaalia viileämpänä.

Edited by Kemin Karavaanari
  • Like 1
Link to comment

Ajaminen ilman peltejä ja tiivisteitä, jotka eristävät moottorin alapuolisen kuuman ilman yläpuolisesta viileästä ilmasta on yksi tavallisimmista hairahduksista uusilla harrastajilla. Olen kuullut mielipiteitä, ettei ison ruokalautasen kokoisesta aukosta voisi tulla niin paljon kuumaa ilmaa, jotta oleellisesti vaikuttaisi koneen lämpötilaan...

Link to comment

Jos doghouse puhallinkoppa onko paikallaan pellit jotka vievät öljynjäähdyttimen läpi menneen ilman ulos konehuoneesta? Näkee ulostulon koneen vauhtipyörän päästä kuskin puolella. Jos pelkkä reikä jotain puuttuu jos reiästä kurkistaa putki ulos luultavasti oleelliset osat löytyy.

Link to comment

Ei muuten puhalla yhtään jaloille kuplan perästä koneen ollessa käynnissä, eli tuskin jäähdyttää ollenkaan... Täytyy huomenna tutkia vivustoja puhallinkopan takaa jos läpät on jumissa tai kiinni ja torstaina termaria kun pääsee nosturille.

Link to comment

Ei vaikuta läpät sisään puhallukseen, koneen jäähdytykseen kyllä. Koita että se puhallinpyörä ei pyöri käsin. Jos vaikka kiila korkannut tai muutenvaan irti.

Tarkoitin ettei pöllytä yhtään ilmaa maahan auton peräosasta, muistaakseni jos hommat ovat pelittäneet niin kuplan saa pöllyttämään hiekkaa kuivalla hiekkatiellä kun kaasuttaa. Nyt ei puhalla ollenkaan, joten jäähdytyskierto puuttunee kokonaan...

Link to comment

Tarkoitin ettei pöllytä yhtään ilmaa maahan auton peräosasta, muistaakseni jos hommat ovat pelittäneet niin kuplan saa pöllyttämään hiekkaa kuivalla hiekkatiellä kun kaasuttaa. Nyt ei puhalla ollenkaan, joten jäähdytyskierto puuttunee kokonaan...

 

Puhallin on totaali tukossa, irti, (pitäisi kolinaa) tai sitten puhallinkopan läpät on kiinni. Kaikki on helposti todettavissa moottori sammutettuna kun näpelöi konehuoneesta käsin puhallinkopan takaosaa.

  • Like 1
Link to comment

Tarkoitin ettei pöllytä yhtään ilmaa maahan auton peräosasta, muistaakseni jos hommat ovat pelittäneet niin kuplan saa pöllyttämään hiekkaa kuivalla hiekkatiellä kun kaasuttaa. Nyt ei puhalla ollenkaan, joten jäähdytyskierto puuttunee kokonaan...

 

Kuulostaa siltä että on viisainta purkaa hieman koneen peltejä ja perehtyä siihen miten edellinen remppaaja on ne pellit sinne asennellut...

  • Like 1
Link to comment

, muistaakseni jos hommat ovat pelittäneet niin kuplan saa pöllyttämään hiekkaa kuivalla hiekkatiellä kun kaasuttaa.

 

Pöllyttää varmaan ainakin silloin, jos remonttimies on jättänyt moottorin alta kaikki 'turhat' pellit pois. Vakiorakenne ei kovin suuria alaspäin puhaltele.

Link to comment

Taitaa lähteä doghouse kotelo kaikkine hilppeineen etsintään... Täältä takaa taitaa puuttua kaikennäköistä olennaista?

 

 

Lue "Kemin Karavaanarin" ohjeet aikaisemmista viesteistä.

 

Mitkään pikkuasiat ei ylikuumenna konetta sammuksiin asti, eli aloita tutkimalla pyöriikö puhallin ja saako se ilmaa. Muutaman pellin puuttuminen tms. ei vielä konetta ihan kauheasti kuumenna (kannattaa nekin silti laittaa kuntoon että on pelivaraa).

Itselläkin mäntään paloi reikä vasta kun 25 asteen helteessä vedin täyttä 600kg peräkärryä 1300kg painavalla pallokeulalla. Moottorissa ei ollut ympäryspeltejä ollenkaan, puhallin oli liian kapeaa mallia koppaan nähden ja sytytyskin oli vähän turhan aikaisella. Ajamalla tulin silti kotiin 60km päästä, pikkasen savutti vaan.

 

(Onhan se muuten nyt varmaa että koko moottori ylikuumenee? Eli ajon jälkeen lohkossa märkä sormi sihahtaa ja öljytikkuun ei kärsi koskea?).

  • Like 2
Link to comment

Pöllyttää varmaan ainakin silloin, jos remonttimies on jättänyt moottorin alta kaikki 'turhat' pellit pois. Vakiorakenne ei kovin suuria alaspäin puhaltele.

Kyllä auton perässä aika tuuli käy kun kaasua polkasee.

Link to comment

Liekkö kone sitten käynytkään kuumana ? Oma kokemus on että jos kone on ajon jäljiltä n. 80 asteinen niin öljytikkua voi pidellä käsissä kohtuu mukavan tuntuisesti eikä etusormea ala öljytikun lenkki juuri polttaa.

 

Jos kone on 90 astetta niin tikkua ei montaa sekuntia viitsi kädessä pitää ja yli 100 asteiseen tikkuun ei juuri haluta koskeakaan.

 

Jokaisella tietenkin omat sormet ja hermot mutta tuossa osviittaa.

Link to comment

Tuo Brosolin koho tuntui olevan umpinainen, tai ei ainakaan hölskynyt. Noh, joka tapauksessa tulviminen loppui. Kone käy kyllä sen verran kuumana että öljytikkuun ei tee mieli koskea pienen ajon jälkeen... Mutta se on tosiaan eri ongelma, tuo takimmainen pelti on muuten varmaan jätetty pois koska nykyisessä putkistossa on jokin pulttimötikkä pakosarjassa lähellä lohkoa eikä pelti ilman modausta mahdu paikoilleen...

Link to comment

Onhan siellä doghousen sisällä oikean levyinen puhallin? Helppo kokeilla kädellä, jääkö kopan ja puhaltimen väliin rakoa. Samalla voi tietty kokeilla myös, että onko se puhallin ollenkaan paikoillaan / kiinni. :-)

 

t. Mika

Edited by mikan
Link to comment

Ei kai liity enää tähän mutta kuumenemiseen kyllä:

Mulla oli kerran (1981) tulipellin tervapahvi irronnut ja mennyt puhaltimen eteen sillä seurauksella että kone kuumeni ja sulatti tervat.

Tervapahvi liimasi koko reiän TÄYSIN umpeen. Jopa takalokarit oli todella kuumat. 

Aloin tutkimaan tuota rätti puhaltimessa -asiaa enkä saanut kättä puhaltimelle ollenkaan, jouduin vuolemaan puukolla tervapahvin pois aukolta.

Onneks huomasin 11. hetkellä ja moottori pelastui.

Oon sittemmin koneiden poissaollessa laittanut kuplien tervapahveihin yhden peltiruuvin ja sen alle ison prikan tuohon puhaltimen kohdalle.

Ihan vaan kokemuksen tuomaa varmistelua.

Link to comment

Kannattaa myös tutkia ettei ole imuvuotoja ja käy sen takia laihalla= nostaa lämpöjä, samoin ettei ole sytkäennakkoa liikaa, pepputuntumalla näistä ei kyllä huomaa onko oikea vai 5 astetta liikaa.  Jos esim öljyt 100 astetta, silloin kyllä tikkuun koskemalla ns näpit polttaa jos pidempaan koskee. Sylinterikannethan / halkeavat ) tässä ekana ottaa nokkiinsa jos pitkään käy kuumana,

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...