DjMokkis Posted July 17, 2017 Share Posted July 17, 2017 Mistähän lähtisin purkamaan asiaa kun kuplan 1300cc kone on ilmeisesti alkanut kuumenemaan niin että bensatkin kiehuu (?) Oheisessa videossa näkyy miten kävi toissapäivänä, lähdin ajelulle niin pienen matkan jälkeen alkoi nykiminen ja pätkiminen ja kun kuplan sai kulkemaan, oli meno aika nihkeää. Kotipihaan päästyä ei enää jaksanut käydä tyhjäkäyntiä ja stumppasi, yritin startata uudestaan niin pölläytti peruutuspeilistä katsottuna moottoritilasta ilmanputsarin kautta kunnon savupölläyksen palaneen käryn kanssa ja kun menin katsomaan niin kaasarin suunnalla porisi kuin perunakattila tai 70-luvun kahvinkeitin. Tätä jatkui jopa pari minuuttia ja alkoi vielä kaasarista tiputtelemaan bensaakin jostakin välistä. Ongelmana on ollut että taitaa käydä aika rikkaalla, mutta nyt viittaisi kyllä kuumenemiseen. Mitä toimenpiteitä voisi tehdä ja tarkistaa koneen ollessa paikallaan? Toivottavasti mitään peruuttamatonta ei ole ehtinyt käydä kun on 7lmeisesti jo tovin käynyt kuumana ja nyt sitten ihan totaalisen hiilenä... Tässä melkoista porinaa: Quote Link to comment
NO H2O Posted July 17, 2017 Share Posted July 17, 2017 (edited) Missä takimmainen pelti äänenvaimentimen päältä? Paljonko bensaipaine? Pitääkö neulaventtiili? Edited July 17, 2017 by NO H2O Quote Link to comment
DjMokkis Posted July 17, 2017 Author Share Posted July 17, 2017 Hihnapyörän alle tulevan takapellin sain just hankittua kun edellinen omistaja oli jättänyt jostain syystä pois, ei kuitenkaan luulisi noin rajusti kuumenevan pelkästään sen puuttumisesta? Tuo on brassi solexi ja vaihdoin brosolin neulaventtiilin vanhaan solexin venttiiliin, mutta muutosta ei tullut. Pitäis varmaan kokeilla vielä laittaa toinen prikka alle. Bensan paineesta ei ole tarkkaa tietoa, ainakin letkua irroittaessa tussautti paineella bensat pihalle suodattimen alapäästä. Torstaina menossa tutulle korjaamolle jossa kuplan saa nosturille... Quote Link to comment
NO H2O Posted July 17, 2017 Share Posted July 17, 2017 (edited) Hihnapyörän pellillä sekä muilla tiivisteillä, yms. aika suuri vaikutus koneen jäähtymisen kanssa. Konehuoneeseen muodostuu ajaessa pieni alipaine ja kun tuo ko. pelti puuttuu nousee sinne sitten sitä helpointa kautta ilma joka on lämmintä ilmaa koneen alta eikä raikasta ilmaa koneen yläpuolelta. Hae siitä Biltemanista bensanpaine mittari ennen korjaamolle menoa... Kurkkaatte sen siinä samalla. Tulisi olla noin 0.2 bar... Tervekään neula ei kestä kovin pitkään jos paine ihan älytön. Neulan alla ei tarvita kuin se yksi rikka sekä tiiviste... Myös ajoitus kannattaa tarkistaa... sekä venttiilien välykset... tulppien väri ja yleinen kunto... yms. perus juttuja... Edited July 17, 2017 by NO H2O Quote Link to comment
tolvana Posted July 18, 2017 Share Posted July 18, 2017 Perusjuttu on tietty tarkastaa ettei oo jotain riepua tms. Puhaltimessa pyörimässä. Sit tietty jos kone ei oo ollu auki aikoihin niin kaikki jäähdytysripojen väliköt on täynnä paskaa. Quote Link to comment
DjMokkis Posted July 18, 2017 Author Share Posted July 18, 2017 Kone on edellisen omistajan toimesta tehty vuosi sitten, joten kaikki skenariot on toki mahdollisia... Tuntuu että tilanne on ollut päällä jo pidempään, on aiemminkin kuumentunut vähän ylikuumaksi mutta nyt tuntuu ettei jäähdytä ollenkaan. Quote Link to comment
Raihna Posted July 18, 2017 Share Posted July 18, 2017 Mites termostaatti ja sen vivustot? Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted July 18, 2017 Share Posted July 18, 2017 (edited) 1. Onko puhaltimessa ylimääräistä riepua? Kokeile kädellä kone sammuksissa. 2. Onko puhallinkopassa termostaatti paikallaan, jos on, toimiiko(laajeneeko lämmetessään). Jos ei ole termostaattia niin onko puhallinkopassa läpät/vivusto paikallaan ja onko lukittu auki asentoon ? 3. Onko venttiilien säätö sinne päinkään? 4. Onko virranjakajan ennakko sinne päinkään? Tyhjäkäynnillä ennakko pitäisi olla n. 7 astetta. 5. Kaikki pellit ja tiivisteet paikoilleen konehuoneeseen. Nuo jos ensin tarkistaisi niin pääsisi alkuun. Jos kone käy rikkaalla niin sen pitäisi käydä normaalia viileämpänä. Edited July 18, 2017 by Kemin Karavaanari 1 Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted July 18, 2017 Share Posted July 18, 2017 Ajaminen ilman peltejä ja tiivisteitä, jotka eristävät moottorin alapuolisen kuuman ilman yläpuolisesta viileästä ilmasta on yksi tavallisimmista hairahduksista uusilla harrastajilla. Olen kuullut mielipiteitä, ettei ison ruokalautasen kokoisesta aukosta voisi tulla niin paljon kuumaa ilmaa, jotta oleellisesti vaikuttaisi koneen lämpötilaan... Quote Link to comment
tolvana Posted July 18, 2017 Share Posted July 18, 2017 Esilämmitysputkien tiivisteet jos on samanlaiset niin voi hyvinkin kesällä bensat kiehua. Mulla on jossain jemmassa orkkistiivareita n.5 mm reiällä. Vähentää radikaalisti imarin kuumottelua. Quote Link to comment
pahanapuhallin Posted July 18, 2017 Share Posted July 18, 2017 Oon nähänyt yhren konee mikä oli rempattu ja laitettu unohduspellit sylinterien päälle. Quote Link to comment
peruskallio Posted July 18, 2017 Share Posted July 18, 2017 Jos doghouse puhallinkoppa onko paikallaan pellit jotka vievät öljynjäähdyttimen läpi menneen ilman ulos konehuoneesta? Näkee ulostulon koneen vauhtipyörän päästä kuskin puolella. Jos pelkkä reikä jotain puuttuu jos reiästä kurkistaa putki ulos luultavasti oleelliset osat löytyy. Quote Link to comment
DjMokkis Posted July 18, 2017 Author Share Posted July 18, 2017 Ei muuten puhalla yhtään jaloille kuplan perästä koneen ollessa käynnissä, eli tuskin jäähdyttää ollenkaan... Täytyy huomenna tutkia vivustoja puhallinkopan takaa jos läpät on jumissa tai kiinni ja torstaina termaria kun pääsee nosturille. Quote Link to comment
peruskallio Posted July 18, 2017 Share Posted July 18, 2017 Ei vaikuta läpät sisään puhallukseen, koneen jäähdytykseen kyllä. Koita että se puhallinpyörä ei pyöri käsin. Jos vaikka kiila korkannut tai muutenvaan irti. Quote Link to comment
DjMokkis Posted July 19, 2017 Author Share Posted July 19, 2017 Ei vaikuta läpät sisään puhallukseen, koneen jäähdytykseen kyllä. Koita että se puhallinpyörä ei pyöri käsin. Jos vaikka kiila korkannut tai muutenvaan irti. Tarkoitin ettei pöllytä yhtään ilmaa maahan auton peräosasta, muistaakseni jos hommat ovat pelittäneet niin kuplan saa pöllyttämään hiekkaa kuivalla hiekkatiellä kun kaasuttaa. Nyt ei puhalla ollenkaan, joten jäähdytyskierto puuttunee kokonaan... Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted July 19, 2017 Share Posted July 19, 2017 Tarkoitin ettei pöllytä yhtään ilmaa maahan auton peräosasta, muistaakseni jos hommat ovat pelittäneet niin kuplan saa pöllyttämään hiekkaa kuivalla hiekkatiellä kun kaasuttaa. Nyt ei puhalla ollenkaan, joten jäähdytyskierto puuttunee kokonaan... Puhallin on totaali tukossa, irti, (pitäisi kolinaa) tai sitten puhallinkopan läpät on kiinni. Kaikki on helposti todettavissa moottori sammutettuna kun näpelöi konehuoneesta käsin puhallinkopan takaosaa. 1 Quote Link to comment
NO H2O Posted July 19, 2017 Share Posted July 19, 2017 Tarkoitin ettei pöllytä yhtään ilmaa maahan auton peräosasta, muistaakseni jos hommat ovat pelittäneet niin kuplan saa pöllyttämään hiekkaa kuivalla hiekkatiellä kun kaasuttaa. Nyt ei puhalla ollenkaan, joten jäähdytyskierto puuttunee kokonaan... Kuulostaa siltä että on viisainta purkaa hieman koneen peltejä ja perehtyä siihen miten edellinen remppaaja on ne pellit sinne asennellut... 1 Quote Link to comment
-AP- Posted July 19, 2017 Share Posted July 19, 2017 , muistaakseni jos hommat ovat pelittäneet niin kuplan saa pöllyttämään hiekkaa kuivalla hiekkatiellä kun kaasuttaa. Pöllyttää varmaan ainakin silloin, jos remonttimies on jättänyt moottorin alta kaikki 'turhat' pellit pois. Vakiorakenne ei kovin suuria alaspäin puhaltele. Quote Link to comment
DjMokkis Posted July 19, 2017 Author Share Posted July 19, 2017 (edited) Taitaa lähteä doghouse kotelo kaikkine hilppeineen etsintään... Täältä takaa taitaa puuttua kaikennäköistä olennaista? Edited July 19, 2017 by DjMokkis Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted July 19, 2017 Share Posted July 19, 2017 Ei sun tartte ku hommata läpät ja välitanko, ne näyttää uupuvan. Ovat m6 ruuveilla kii kopassa Quote Link to comment
multanen Posted July 19, 2017 Share Posted July 19, 2017 Taitaa lähteä doghouse kotelo kaikkine hilppeineen etsintään... Täältä takaa taitaa puuttua kaikennäköistä olennaista? Lue "Kemin Karavaanarin" ohjeet aikaisemmista viesteistä. Mitkään pikkuasiat ei ylikuumenna konetta sammuksiin asti, eli aloita tutkimalla pyöriikö puhallin ja saako se ilmaa. Muutaman pellin puuttuminen tms. ei vielä konetta ihan kauheasti kuumenna (kannattaa nekin silti laittaa kuntoon että on pelivaraa). Itselläkin mäntään paloi reikä vasta kun 25 asteen helteessä vedin täyttä 600kg peräkärryä 1300kg painavalla pallokeulalla. Moottorissa ei ollut ympäryspeltejä ollenkaan, puhallin oli liian kapeaa mallia koppaan nähden ja sytytyskin oli vähän turhan aikaisella. Ajamalla tulin silti kotiin 60km päästä, pikkasen savutti vaan. (Onhan se muuten nyt varmaa että koko moottori ylikuumenee? Eli ajon jälkeen lohkossa märkä sormi sihahtaa ja öljytikkuun ei kärsi koskea?). 2 Quote Link to comment
Tanhis Posted July 20, 2017 Share Posted July 20, 2017 Pöllyttää varmaan ainakin silloin, jos remonttimies on jättänyt moottorin alta kaikki 'turhat' pellit pois. Vakiorakenne ei kovin suuria alaspäin puhaltele. Kyllä auton perässä aika tuuli käy kun kaasua polkasee. Quote Link to comment
-AP- Posted July 20, 2017 Share Posted July 20, 2017 Perässä kyllä mutta ei alla? Quote Link to comment
DjMokkis Posted July 21, 2017 Author Share Posted July 21, 2017 Selvisi ainakin tulvimisien ja sammuilujen syy... Brosolin koho oli aivan järkyn painava ja työnsi sammutettunakin kammion tyhjäksi imusarjaan josta porina johtui... Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted July 21, 2017 Share Posted July 21, 2017 Liekkö kone sitten käynytkään kuumana ? Oma kokemus on että jos kone on ajon jäljiltä n. 80 asteinen niin öljytikkua voi pidellä käsissä kohtuu mukavan tuntuisesti eikä etusormea ala öljytikun lenkki juuri polttaa. Jos kone on 90 astetta niin tikkua ei montaa sekuntia viitsi kädessä pitää ja yli 100 asteiseen tikkuun ei juuri haluta koskeakaan. Jokaisella tietenkin omat sormet ja hermot mutta tuossa osviittaa. Quote Link to comment
Art_Zi Posted July 21, 2017 Share Posted July 21, 2017 Laita kuitenkin kaikki pellit paikalleen, mitä siellä pitää olla. 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted July 21, 2017 Share Posted July 21, 2017 Siis kohon painolla ei ole merkitystä jos on ehjä tietty jos painaa sen takia että on rikki ja täynnä bensaa niin se on erijuttu. Quote Link to comment
DjMokkis Posted July 21, 2017 Author Share Posted July 21, 2017 Tuo Brosolin koho tuntui olevan umpinainen, tai ei ainakaan hölskynyt. Noh, joka tapauksessa tulviminen loppui. Kone käy kyllä sen verran kuumana että öljytikkuun ei tee mieli koskea pienen ajon jälkeen... Mutta se on tosiaan eri ongelma, tuo takimmainen pelti on muuten varmaan jätetty pois koska nykyisessä putkistossa on jokin pulttimötikkä pakosarjassa lähellä lohkoa eikä pelti ilman modausta mahdu paikoilleen... Quote Link to comment
mikan Posted July 21, 2017 Share Posted July 21, 2017 (edited) Onhan siellä doghousen sisällä oikean levyinen puhallin? Helppo kokeilla kädellä, jääkö kopan ja puhaltimen väliin rakoa. Samalla voi tietty kokeilla myös, että onko se puhallin ollenkaan paikoillaan / kiinni. :-) t. Mika Edited July 21, 2017 by mikan Quote Link to comment
spege Posted July 22, 2017 Share Posted July 22, 2017 Ei kai liity enää tähän mutta kuumenemiseen kyllä: Mulla oli kerran (1981) tulipellin tervapahvi irronnut ja mennyt puhaltimen eteen sillä seurauksella että kone kuumeni ja sulatti tervat. Tervapahvi liimasi koko reiän TÄYSIN umpeen. Jopa takalokarit oli todella kuumat. Aloin tutkimaan tuota rätti puhaltimessa -asiaa enkä saanut kättä puhaltimelle ollenkaan, jouduin vuolemaan puukolla tervapahvin pois aukolta. Onneks huomasin 11. hetkellä ja moottori pelastui. Oon sittemmin koneiden poissaollessa laittanut kuplien tervapahveihin yhden peltiruuvin ja sen alle ison prikan tuohon puhaltimen kohdalle. Ihan vaan kokemuksen tuomaa varmistelua. Quote Link to comment
ARTO Posted July 22, 2017 Share Posted July 22, 2017 Kannattaa myös tutkia ettei ole imuvuotoja ja käy sen takia laihalla= nostaa lämpöjä, samoin ettei ole sytkäennakkoa liikaa, pepputuntumalla näistä ei kyllä huomaa onko oikea vai 5 astetta liikaa. Jos esim öljyt 100 astetta, silloin kyllä tikkuun koskemalla ns näpit polttaa jos pidempaan koskee. Sylinterikannethan / halkeavat ) tässä ekana ottaa nokkiinsa jos pitkään käy kuumana, Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.