Jump to content

Olkatappien tuunaus


Recommended Posts

Posted

Elikkäs,mitenkäs nää säädetään?Mistä tietää millon ne olkatapit kannattas heittää mäelle ja laittaa uudet tilalle?Myöskin kiinnostas tietää miten se camberi säädetään.

Guest Ranne
Posted

Jos mä nyt oikein ymmärsin niin eikö se kampperi säädetä niitä levyjä vaihtamalla tai lisäilemällä jotka siellä välissä on?

 

Ja siitä, purin tollasen hässäkän just ekaa kertaa ja ne levyt tippu lattialle, mitä levyjä ja kuinka paljon ylös ja alas?

Guest jukka
Posted

Mulla on yks olkatappiakselisto jossa välystä on lähinnä ylös-alas- suunnassa eli olkavarsi liikkuu tapin suuntaisesti.. Välys ei tunnu pyörästä ylä-alareunaotteella vääntäessä.

Taitaa olla ne välilevyt kuluneet.

 

Kun sen kuitenkin joutuu purkamaan osiin ja prässäämään tapit ulos niin kai se samalla kannattaa laittaa uusilla osilla kuntoon vai miten lienee?

Posted

Muistakseni siinä on kupumaisenrikan alla joku fiiberirikka joka on varmaan Jukan akselista särkynyt. Se näkyy tuossa toisessa D:n postaamassa kuvassa "Erikohtaisuus mm", mm-tekstistä vasemmalle.

  • 4 months later...
Posted

Millä hemmetillä toi systeemi kuuluu kasata? Eli en siis saa olka-akselia menemään siihen väliin. Siihen fiibertiivisteeseen ei kait kuulu koskea?

 

Toisen sain paikalleen käyttämällä väkivaltaa. Pitäiskö väkivaltaa käyttää vielä enemmän?

Posted

Eli?

 

Ne messinkiholkit on hoonattu ja tapit uppoaa liukkaasti niihin. Se fiiberi on ainoa jonka sorkkiminen auttaisi, mutta on sellanen kutina että sitä ei kuulu mennä sorkkimaan. Pelkkää kutinaako?

  • 11 months later...
Posted

Olkatappien laakerit pitäisi kalvaa... Voiko laakerilinjan painaa 18mm H7 kalvaimella, vai pitääkö noi oikein hoonaamalla ja sovittamalla tehdä?

 

Kokemusta?

Posted

Fiiberi/nailoniprikan lisäksi väliin kuuluu metallinen 'painelevy'. Niitä on lukuisia paksuuksia ja tällä säädetään tapinsuuntainen välys. Brassisarjan muoviprikat on usein paksuudeltaan mitä sattuu, niitä voi tarvittaessa ohentaa.

 

Välyksen kuuluu olla kasattaessa tosi ahdas ja olka-akselin liikkeen 'nahkea', näin systeemi ei heti ole sitten väljä.

 

Jos ensimmäinen kysyjä tarkoitti 'säädöllä' tapin väljyyttä, ei pyörän asentokulmia, niin väljälle tapille ei löydy muuta apua kuin tapin ja helojen uusinta. Korkeintaan erittäin jäykkä ja pitkäkuituinen Mopar Performance nailonvaseliini saattaa auttaa hetken aikaa ...

 

Niin, noita painelevyjä löytynee varmaan vanhemman polven harrastajilta ja/tai pitkän linjan korjaamoilta. Veteranen-Service toimitti vielä taannoin joitain paksuuksia, ei kaikkia. Airkuuli?

Guest Raggare
Posted

voiks tohon pystyshimmiin tehä patentin esim. että tekee vaikka peltirikan päälle ja hioo sitä paksumpaa ohuemmaks?

Posted

Tuskin sillä väliä on miten sen tekee, plootuprikka on ehkä vain lyhytikäisempi kuin kovempi materiaali. Painelevy on noin 3-4 mm paksu, joku sen vahvuinen tarvitaan. Kätevä mies tietty sorvaa äkkiä muutaman paksun prikan?

Posted
ja kuva noista shimmeistä tehdasmanuskassa: poing

 

Voikon vanhempaan kuppeloon laittaa tuollaiset tuoreemmat shimmaukset "with dust seals"?

Guest Raggare
Posted

emt mikä nois o sit ero, vatupassilla kattelee kohillee ni eiks se oo hyvä? :)

Posted

Kummastako me nyt loppujen lopuksi puhutaan, olkatapeista vai sidepulteista? Sakke alussa kysyi olkatappien 'säätämisestä' ja siihen liittyy tuo 'painelevy' ja pystyvälys. Ison D:n ohjeet taas liittyy sidepulttien prikkoihin, siis pyörän pystykallistuman asetukseen.

Posted

Hmm, kun viime talvena yksi olka kasattiin niin en muista, että olkatapin tapinsuuntaista välystä olisi sen koommin mietitty. Brassisarjan(?) osat vaan kiinni ja naapuri prässäsi työpaikallaan. Kyllä sillä nyt 1 kesä on ajeltu, tiedä häntä menikö v#tuiksi...

  • 5 months later...
Posted

Moro,

 

Täältähän löytyi hyviä kuvia ja ohjeita. Kiitoksia vaan.

 

Tuon erikohtaisuuden mittaaminen ei tosin minulle oikein auennut.

Saako sen mitattua kotikonstein esim. työntömitalla tms?

 

Toisaalta: mikä on pystykallistuman (camber?) ohjearvo?

Kuinka tiukkaan sidepultti pitäisi kiertää? (En tarkoita sen lukituspultti+mutteria vaan itse sidepultin kiristämistä lukitusmutterin uraan nähden (on tämä kyllä taas helppoa pukea sanoiksi...))

 

-Tuomas

 

( -65 olkatappikuplasta kyse)

  • 3 years later...
Posted

Samoja asioita mietin kuin tmm, jonka kysymyksiin kukaan ei ole vielä ehtinyt vastaamaan. :-)

 

Lähinnä siis tuo erikohtaisuus, miten se mitataan?

 

t. Mika

 

sidepultit_120.gif

  • 2 weeks later...
Posted

Sattuuko kellään olemaan piirustuksia taikka mittoja siihen holkkiin joka keskittää rotsin kun kalvetaan olkatappien holkkeja? Eli tulee rotsin molemmin puolin. Ja kuplasta oli kyse.

Posted
Sattuuko kellään olemaan piirustuksia taikka mittoja siihen holkkiin joka keskittää rotsin kun kalvetaan olkatappien holkkeja? Eli tulee rotsin molemmin puolin. Ja kuplasta oli kyse.

 

Onnistuu yhdelläkin keskityskartiolla, oma kartio on sileältä osaltaan n. 17,75 mm...21,50 mm / n. 44 mm matkalla.

 

Samalla kalvaimella onnistuu 20 mm kk-helojen linjauskalvaus jigissään.

post-692-13888361111384_thumb.jpg

post-692-13888361111982_thumb.jpg

  • 4 weeks later...
Posted

Osaatteko sanoa mitä tuollaisen olkatappien puslien protsaaminen yleensä kustantaa? Vein tänään V-Wauhtipisteeseen yhden olka-akselin protsattavaksi ja hinta-arvio oli 50-100 euroa. Ymmärrän että jossain paikoissa minimiveloitus on 1 tunti ja se on se 50 euroa, mutta voiko tuollaisessa yhden puolen eli kahden puslan protsaamisessa mennä yli tuntia? Pyysin siis vain kalvamaan puslat, sanoin että asennan koko asetelman sitten itse.

 

Toinen asia on se, että en jostain syystä ymmärrä, miksei noita puslia voi valmiiksi tehdä oikeankokoisiksi, kun ne myydään uuden tapin kanssa? Elääkö sen sisähalkaisija niin paljon sen asennuksen mukaan ja onko se sovite niin tarkka, ettei niitä voi tehtaalla valmiiksi tehdä sovitteeseen?

Guest oinosenmake
Posted

Kuulostais viisaammalta jos kaikkien neljän puslan rotsauksessa menis toi 1h ja silti ammattimies tekee kunnon vehkeillä nopeammin.

Posted
Elääkö sen sisähalkaisija niin paljon sen asennuksen mukaan ja onko se sovite niin tarkka, ettei niitä voi tehtaalla valmiiksi tehdä sovitteeseen?

 

Juuri näin.

Posted

Täältä saa olkatappien kunnostuksen 50,- yht. plus 10 eur per uusi säätöprikka jos tarvitaan. Sis. purkamisen ja koonnan, tappisarja ei kuulu...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...