Sakke Posted June 22, 2004 Share Posted June 22, 2004 Elikkäs,mitenkäs nää säädetään?Mistä tietää millon ne olkatapit kannattas heittää mäelle ja laittaa uudet tilalle?Myöskin kiinnostas tietää miten se camberi säädetään. Quote Link to comment
Guest Ranne Posted June 23, 2004 Share Posted June 23, 2004 Jos mä nyt oikein ymmärsin niin eikö se kampperi säädetä niitä levyjä vaihtamalla tai lisäilemällä jotka siellä välissä on? Ja siitä, purin tollasen hässäkän just ekaa kertaa ja ne levyt tippu lattialle, mitä levyjä ja kuinka paljon ylös ja alas? Quote Link to comment
DOODAH Posted June 23, 2004 Share Posted June 23, 2004 Nää oli kurssi matskussa Quote Link to comment
-MITO- Posted June 23, 2004 Share Posted June 23, 2004 Mistäs tommosta matskua saa? :O Quote Link to comment
Timppa Posted June 24, 2004 Share Posted June 24, 2004 ai ai.. kun kaikki olisi näin helppoa..:D Quote Link to comment
Guest jukka Posted June 24, 2004 Share Posted June 24, 2004 Mulla on yks olkatappiakselisto jossa välystä on lähinnä ylös-alas- suunnassa eli olkavarsi liikkuu tapin suuntaisesti.. Välys ei tunnu pyörästä ylä-alareunaotteella vääntäessä. Taitaa olla ne välilevyt kuluneet. Kun sen kuitenkin joutuu purkamaan osiin ja prässäämään tapit ulos niin kai se samalla kannattaa laittaa uusilla osilla kuntoon vai miten lienee? Quote Link to comment
Sakke Posted June 24, 2004 Author Share Posted June 24, 2004 Kiitti Jere,noilla eväillä pitäs päästä eteenpäin.. Quote Link to comment
-tipi- Posted June 24, 2004 Share Posted June 24, 2004 Muistakseni siinä on kupumaisenrikan alla joku fiiberirikka joka on varmaan Jukan akselista särkynyt. Se näkyy tuossa toisessa D:n postaamassa kuvassa "Erikohtaisuus mm", mm-tekstistä vasemmalle. Quote Link to comment
DOODAH Posted June 24, 2004 Share Posted June 24, 2004 VAG matskua on pahvilaatikollinen. Tuli "perintönä"... Quote Link to comment
Guest Ranne Posted November 24, 2004 Share Posted November 24, 2004 Millä hemmetillä toi systeemi kuuluu kasata? Eli en siis saa olka-akselia menemään siihen väliin. Siihen fiibertiivisteeseen ei kait kuulu koskea? Toisen sain paikalleen käyttämällä väkivaltaa. Pitäiskö väkivaltaa käyttää vielä enemmän? Quote Link to comment
Fileas Posted November 24, 2004 Share Posted November 24, 2004 Uudet osat täytyy rotsata sopivan väljiksi . Quote Link to comment
Guest Ranne Posted November 24, 2004 Share Posted November 24, 2004 Eli? Ne messinkiholkit on hoonattu ja tapit uppoaa liukkaasti niihin. Se fiiberi on ainoa jonka sorkkiminen auttaisi, mutta on sellanen kutina että sitä ei kuulu mennä sorkkimaan. Pelkkää kutinaako? Quote Link to comment
Pepe Posted November 30, 2004 Share Posted November 30, 2004 Saisko joku otettua DOODAHin matskuista oikein skannatun version, kelpaisi tulostella itselle tuo :) Quote Link to comment
Ketsa Posted November 9, 2005 Share Posted November 9, 2005 Olkatappien laakerit pitäisi kalvaa... Voiko laakerilinjan painaa 18mm H7 kalvaimella, vai pitääkö noi oikein hoonaamalla ja sovittamalla tehdä? Kokemusta? Quote Link to comment
Guest Raggare Posted November 9, 2005 Share Posted November 9, 2005 filmi mis jänkkipoju tunettaa droppiolat nippuun: *.MOV* ja kuva noista shimmeistä tehdasmanuskassa: poing Quote Link to comment
-AP- Posted November 9, 2005 Share Posted November 9, 2005 Fiiberi/nailoniprikan lisäksi väliin kuuluu metallinen 'painelevy'. Niitä on lukuisia paksuuksia ja tällä säädetään tapinsuuntainen välys. Brassisarjan muoviprikat on usein paksuudeltaan mitä sattuu, niitä voi tarvittaessa ohentaa. Välyksen kuuluu olla kasattaessa tosi ahdas ja olka-akselin liikkeen 'nahkea', näin systeemi ei heti ole sitten väljä. Jos ensimmäinen kysyjä tarkoitti 'säädöllä' tapin väljyyttä, ei pyörän asentokulmia, niin väljälle tapille ei löydy muuta apua kuin tapin ja helojen uusinta. Korkeintaan erittäin jäykkä ja pitkäkuituinen Mopar Performance nailonvaseliini saattaa auttaa hetken aikaa ... Niin, noita painelevyjä löytynee varmaan vanhemman polven harrastajilta ja/tai pitkän linjan korjaamoilta. Veteranen-Service toimitti vielä taannoin joitain paksuuksia, ei kaikkia. Airkuuli? Quote Link to comment
Guest Raggare Posted November 9, 2005 Share Posted November 9, 2005 voiks tohon pystyshimmiin tehä patentin esim. että tekee vaikka peltirikan päälle ja hioo sitä paksumpaa ohuemmaks? Quote Link to comment
-AP- Posted November 9, 2005 Share Posted November 9, 2005 Tuskin sillä väliä on miten sen tekee, plootuprikka on ehkä vain lyhytikäisempi kuin kovempi materiaali. Painelevy on noin 3-4 mm paksu, joku sen vahvuinen tarvitaan. Kätevä mies tietty sorvaa äkkiä muutaman paksun prikan? Quote Link to comment
Guest Raggare Posted November 9, 2005 Share Posted November 9, 2005 näinpä se taitaa olla Quote Link to comment
Ketsa Posted November 9, 2005 Share Posted November 9, 2005 ja kuva noista shimmeistä tehdasmanuskassa: poing Voikon vanhempaan kuppeloon laittaa tuollaiset tuoreemmat shimmaukset "with dust seals"? Quote Link to comment
Guest Raggare Posted November 9, 2005 Share Posted November 9, 2005 emt mikä nois o sit ero, vatupassilla kattelee kohillee ni eiks se oo hyvä? :) Quote Link to comment
-AP- Posted November 9, 2005 Share Posted November 9, 2005 Kummastako me nyt loppujen lopuksi puhutaan, olkatapeista vai sidepulteista? Sakke alussa kysyi olkatappien 'säätämisestä' ja siihen liittyy tuo 'painelevy' ja pystyvälys. Ison D:n ohjeet taas liittyy sidepulttien prikkoihin, siis pyörän pystykallistuman asetukseen. Quote Link to comment
Ketsa Posted November 9, 2005 Share Posted November 9, 2005 Kyllä näissä rojekteissa kaikki osat on kerralla tallin lattialla, eli puhumme molemmista :-) Quote Link to comment
Pepe Posted November 10, 2005 Share Posted November 10, 2005 Hmm, kun viime talvena yksi olka kasattiin niin en muista, että olkatapin tapinsuuntaista välystä olisi sen koommin mietitty. Brassisarjan(?) osat vaan kiinni ja naapuri prässäsi työpaikallaan. Kyllä sillä nyt 1 kesä on ajeltu, tiedä häntä menikö v#tuiksi... Quote Link to comment
tmm Posted May 4, 2006 Share Posted May 4, 2006 Moro, Täältähän löytyi hyviä kuvia ja ohjeita. Kiitoksia vaan. Tuon erikohtaisuuden mittaaminen ei tosin minulle oikein auennut. Saako sen mitattua kotikonstein esim. työntömitalla tms? Toisaalta: mikä on pystykallistuman (camber?) ohjearvo? Kuinka tiukkaan sidepultti pitäisi kiertää? (En tarkoita sen lukituspultti+mutteria vaan itse sidepultin kiristämistä lukitusmutterin uraan nähden (on tämä kyllä taas helppoa pukea sanoiksi...)) -Tuomas ( -65 olkatappikuplasta kyse) Quote Link to comment
mikan Posted June 2, 2009 Share Posted June 2, 2009 Samoja asioita mietin kuin tmm, jonka kysymyksiin kukaan ei ole vielä ehtinyt vastaamaan. :-) Lähinnä siis tuo erikohtaisuus, miten se mitataan? t. Mika Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted June 2, 2009 Share Posted June 2, 2009 www.fvwa.sitefactory.fi/data/3517.JPG Quote Link to comment
mikan Posted June 2, 2009 Share Posted June 2, 2009 Tänks! Näin mä vähän epäilinkin. t. Mika Quote Link to comment
-tipi- Posted June 3, 2009 Share Posted June 3, 2009 Olkatuesta se onkin hieman haasteellisempi mitata... Quote Link to comment
Sakke Posted June 11, 2009 Author Share Posted June 11, 2009 Sattuuko kellään olemaan piirustuksia taikka mittoja siihen holkkiin joka keskittää rotsin kun kalvetaan olkatappien holkkeja? Eli tulee rotsin molemmin puolin. Ja kuplasta oli kyse. Quote Link to comment
Virtanen Posted June 11, 2009 Share Posted June 11, 2009 Sattuuko kellään olemaan piirustuksia taikka mittoja siihen holkkiin joka keskittää rotsin kun kalvetaan olkatappien holkkeja? Eli tulee rotsin molemmin puolin. Ja kuplasta oli kyse. Onnistuu yhdelläkin keskityskartiolla, oma kartio on sileältä osaltaan n. 17,75 mm...21,50 mm / n. 44 mm matkalla. Samalla kalvaimella onnistuu 20 mm kk-helojen linjauskalvaus jigissään. Quote Link to comment
Sakke Posted June 15, 2009 Author Share Posted June 15, 2009 Kiitokset Mikalle, nyt on kartio sorvattuna. Quote Link to comment
Guest JH Posted July 10, 2009 Share Posted July 10, 2009 Osaatteko sanoa mitä tuollaisen olkatappien puslien protsaaminen yleensä kustantaa? Vein tänään V-Wauhtipisteeseen yhden olka-akselin protsattavaksi ja hinta-arvio oli 50-100 euroa. Ymmärrän että jossain paikoissa minimiveloitus on 1 tunti ja se on se 50 euroa, mutta voiko tuollaisessa yhden puolen eli kahden puslan protsaamisessa mennä yli tuntia? Pyysin siis vain kalvamaan puslat, sanoin että asennan koko asetelman sitten itse. Toinen asia on se, että en jostain syystä ymmärrä, miksei noita puslia voi valmiiksi tehdä oikeankokoisiksi, kun ne myydään uuden tapin kanssa? Elääkö sen sisähalkaisija niin paljon sen asennuksen mukaan ja onko se sovite niin tarkka, ettei niitä voi tehtaalla valmiiksi tehdä sovitteeseen? Quote Link to comment
Guest oinosenmake Posted July 10, 2009 Share Posted July 10, 2009 Kuulostais viisaammalta jos kaikkien neljän puslan rotsauksessa menis toi 1h ja silti ammattimies tekee kunnon vehkeillä nopeammin. Quote Link to comment
metake Posted July 10, 2009 Share Posted July 10, 2009 Elääkö sen sisähalkaisija niin paljon sen asennuksen mukaan ja onko se sovite niin tarkka, ettei niitä voi tehtaalla valmiiksi tehdä sovitteeseen? Juuri näin. Quote Link to comment
Virtanen Posted July 10, 2009 Share Posted July 10, 2009 Täältä saa olkatappien kunnostuksen 50,- yht. plus 10 eur per uusi säätöprikka jos tarvitaan. Sis. purkamisen ja koonnan, tappisarja ei kuulu... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.