paspit Posted February 7, 2018 Posted February 7, 2018 (edited) Syksyn mittaan tuli ajatus, josko sitä vapuksi saisi nurkkakaasarit -66:sen konetilaan asennettua. Niinpä selvittelemään mahdollisia sopivia kokoonpanoja 1-reikäkansille (1600 putket/1500 1-r kannet) ja ostoilmoitusta palstalle kirjoittamaan; uudet voisi olla liian helppo ratkaisu. Pari vastausta tulikin ja molemmissa kadroneita tarjottiin. Loppuvuodesta tartuin tarjoukseen jossa mukana scatin uusi vivusto, alkuperäiset imusarjat ja suodattimen kannet, kaasareiden lisäksi luonnollisesti. Kaasarit itsessään oli päällisin puolin ok kunnossa, mutta selvästikin työtä vaadittiin että saataisiin kaikki pelaamaan niin kuin tarkoitettu. Projekti on nyt siinä vaiheessa, että odotellaan säiden lämpenemistä, jotta viitsii mennä talliin asentelemaan osia paikoilleen. Jos nyt ennen vappua. Eli tähän pisteeseen päästiin purkamalla kaikki osiin ja osat ultraäänipesuriin. Sitten tilailtiin osia Ylöjärveltä ja Ameriikoista. Amerikan tilaus oli lopulta turha rahanmeno ja odotus, koska kiihdytyspumpun putket, jetpipet, olikin suureksi yllätykseksi mukana myös Aircooledin kautta tulleessa korjaussetissä tiivisteiden kanssa. No nyt on toiset varalle (tai myyntiin vink). Samalla tuli uudet ilmanputsarielementit. Samaan aikaan kaasareita kasaillessa uusilla osilla (tiivisteet, kalvot, jouset, kohot), lähti imusarjat ja putsareiden kannet hiekkapuhalluksen jälkeen pulverimaalaukseen. Maalattiin kiiltävällä mustalla, koska ajatuksena on rakentaa konetila pikkuhiljaa käyttäen lähinnä mustaa ja alumiinia. Ei lähdetä hurjastelemaan väreillä, ei ole ollut tapana. Samalla kun osat oli levällään, niin tein ilmanputsareiden kiinnikkeiden korotuksen. Amerikan testeissä tuo monta hp lisää, kun saa avarrettua tuota ilman saantia...saa nähdä, tulihan tehtyä. Muutenkin oli tarpeen noita kiinnikkeitä kunnostaa, niin samalla tuo meni. Lisäksi toiseen kaasarin runkoon piti tehdä loppuun tehtaan aloittama alipainesysteemi. Rungosta messinkitulppa irti, ja tilalle putkilähtö. Helppo homma, vaikeinta oli löytää sopiva putki tähän. Lopulta sorvattiin vanhaan 4mm niittiin 2,5mm reikä, tuli parempi kuin hyvä, värikin just oikea. Samalla tuunattiin kaasuläpän rungosta alempi reikä umpeen, muuten kaikki kanavat tehtaalla jo tehtyjä. Alipaineputki siksi, että tarkoitus on käyttää alkuperäistä jakajaa. Samoin bensapumppuna tulee toimimaan alkuperäinen, paineiden kanssa odotettavissa pientä jumppaa todennäköisesti. Kaasuläppärunkojen kanssa oli vähän siinä kintaalla, että lähdetäänkö niitä holkittamaan uudelleen. Ei tehty nyt, mutta katsotaan antaako siihen aihetta myöhemmin. Nyt siis kaikki kasassa ja perussäädöt tehty lähinnä kaddieshackin hyvien ohjeiden perusteella. Tässä jatkeena kuvia projektin varrelta, jatketaan kun asennukset alkaa. Toivottavasti siis hyvissä ajoin ennen vappua. Edited April 15, 2018 by paspit Quote
Matti-Pekka Posted February 7, 2018 Posted February 7, 2018 (edited) Terve Nuo on siis Kadron 40/44 EIS kaasuttimet?...onko niissä rikastinta lainkaan(ryyppyy)? Edited February 7, 2018 by Matti-Pekka Quote
Tutkija Posted February 7, 2018 Posted February 7, 2018 Eikä tarvii kun -38C on saannu käyntiin tuollaisilla kaasuttimilla varustetun kuplan moottorin. :) Quote
paspit Posted February 7, 2018 Author Posted February 7, 2018 Joo ei ole ryyppyä. Jonkin sortin varaus rungossa kai sille on, mutta käsittääkseni näitä ei ole edes ryypyllä saanut. Quote
P_Valtonen Posted February 7, 2018 Posted February 7, 2018 (edited) Koneen lämmetessä ja leveyttä kasvaessa säätäminen vivustollasi onnistuu vain tiettyyn koneen lämpötilaan. Joku tän tapanen alkuperäistyylinen "molemminpäin keskeltä nivelöity" olisi siksi parempi katukäytössä. Edited February 7, 2018 by P_Valtonen Quote
paspit Posted February 9, 2018 Author Posted February 9, 2018 Tuota vivusto- ja lämpöasiaa tutkiskelin aiemmin, oli puolesta ja vastaan mielipiteitä. Mutta se kävi aika selväksi, että on ainakin parempi kuin kadronin alkuperäinen. Saa nyt nähdä sitten käytössä, kuinka lämpö vaikuttaa. Ajatus on säätää käyntilämpöisenä säädöt kohdilleen ja katsoa tuleeko toimeen, vai kiukutteleeko kylmänä. Quote
paspit Posted April 13, 2018 Author Posted April 13, 2018 No niin, päästiin tämän projektin kanssa jo lähes maaliin, vaikka välillä meni pari viikkoa yksikätisenä... Eli eka käynnistys uudella kokoonpanolla tehty tänään! Kyllähän tässäkin taas nälkä kasvoi syödessä, ja tuli tehtyä muutakin kuin alkuperäinen kaasareiden päivitys. Nyt on siis uudet johdotukset ja letkut, bensalinjat teräsputkesta, moottoritilan tiivisteet sekä uusi puhallinkoppa tuulettimineen (vanhan mallin 36hp jälkituotantokoppaan piti loogisesti olla leveämpi uudemman dh-kopan tuuletin...). Peltiosat on hiekkapuhallettu ja maalattu. Myös moottoritila sai uuden maalin, kun vanhojen tulipellin bitumieristelevyjen poiston jäljiltä oli siivottavaa ja sivukoteloissa pientä pintaruostetta piilossa. Kaikkien näiden vaiheiden jälkeen siis työnsin auton tallista ulos. Sammuttimen otin viereen valmiiksi ja käyntiin. Hetken sahaamisen jälkeen heräsi eloon, ja kävi nätisti tyhjäkäyntiä suorilta perussäädöillä. Kaasuun vastaa ainakin paikallaan heti, ei epäröi yhtään. Eikä missään ollu vuotoja havaittavissa, eli ei menny hukkaan se aika kun niitä varmisteli. Kaikki bensalinjan liitokset halusin helposti näkyville, että pääsee ottamaan heti kiinni jos jotain vuotoja joskus tulee. Mikään oo paskempaa kun tien päällä ihmetellä palavaa autoa... Tarkemmat säädöt saa odottaa huomiseen. Pikaisesti perstuntumalta tuntuu olevan ainakin siellä päin, ainakin niin hyvin että naapurin katolta tuli lumet alas kun löin koneet käyntiin :) 1 Quote
paspit Posted April 14, 2018 Author Posted April 14, 2018 (edited) Koeajot ajettu tänään, ja kaikki pelaa, paitsi...kytkin alko luistamaan...huoh... No katellaan jos se tuosta asettuisi, mutta tuskinpa, jumppaa siis tiedossa. Samalla askartelin moottoriluukkuun omanlaisen 'deck lid stand offin', elikkäs tuen jolla luukun saa alareunasta auki lisätuuletuksen tarpeeseen. Monennäköisiä mielipiteitä näyttää olevan tuosta luukun raottamisesta, onko siitä hyötyä vai haittaa viilenemisen kannalta. Mutta luukun yläreunaa en halunnut kiinteästi cool air kitillä avata, kun turhaa päästää vedet sisään. Nyt tällä omalla virityksellä saa tarvittaessa alareunan auki 10cm, ja käytetään omaa lukkoa. Ja käden käänteessä saa korotuksen pois ja luukun normisti kiinni. Katsotaan miten tämä proto käytössä pelaa, maantiellä ainakin hienosti pysy kiinni. Seuraavaksi luukkuun karamoottori termostaattiohjauksella. Tai sitten ei. Edited April 14, 2018 by paspit Quote
x-pj Posted April 14, 2018 Posted April 14, 2018 Joskus omassa autossa testailin luukun aukasua alareunasta. Tulin siihen tulokseen, että maantiellä kyllä auttoi jäähytyksessä, mutta nurkka-ajossa ei. Saattoi jopa nostaa lämpöjä. Siinäkin mielessä tuollainen helposti muunneltava ratkaisu on järkevä. Quote
paspit Posted April 15, 2018 Author Posted April 15, 2018 (edited) Kyllä se taisi tulla kytkinrempaa nyt heti kauden alkuun...aamusta kun menin vielä kokeilemaan, niin kytkinpoljin meni pohjaan ok, mutta eipä enää palautunut ylös. Alle tarkistamaan, siellä näyttäisi vaijeri ja kuori olevan ok paikallaan, ja vaijerin kiinnityssilmukka ehjä, kaikki liikkuu normaalisti. Eli päällepäin ei mitään havaintoa viasta, mutta ei vaan palauta tuota poljinta ylös, vaikka mikään ei laita vastaan. Joku siellä kytkimessä nyt takertelee talven seisonnan jälkeen, vaikka eilen tuli tunnin verran ajeltua. Silloin kaikki pelasi normaalisti lukuunottamatta pientä luistoa vedätettäessä. Uskaltaakohan tuosta vivusta, mistä vaijeri vetää, yrittää varovasti saada palautettua kytkintä ylös? Sen vivun oma jousi ei sitä jaksa palauttaa. Ihan kuin jumittaisi levyä akselin pooreihin tjsp., eikä siksi palaudu takaisin? Edited April 15, 2018 by paspit Quote
peruskallio Posted April 15, 2018 Posted April 15, 2018 Eikös sen polkimen pitäisi palata ylös sen laatikon päässä olevan vivun yhteydessä olevan jousen voimalla? Tarkoitan että vaikka asetelma jäisi jotenkin pohjaan, pitäisi polkimen silti palautua. Kääntyykö se laatikon akseli käsin/tongeilla vääntämällä? Ettei vaijeri hanaa vastaan tai itse akseli hirtänyt kiinni. Tällöin voisi päästä ongelmasta ihan öljyllä. Onko laatikossa alkuperäiset pronssipuslat, uretaanit käsittääkseni voivat turvota ja jumittaa paketin. Jos mikään laatikon päässä ei liiku, lienee painelaakeri jumiutunut jotenkin asetelman kanssa. Quote
paspit Posted April 15, 2018 Author Posted April 15, 2018 Laatikon akselin vivun tuo vaijeri vetää ok, mutta vipu ei siitä palaudu takaisin ylös. Vaijerissa on löysää tässä vaiheessa, ja se liikkuu normaalisti. Vipu ei liiku takaisin ylös ainakaan käsivoimin, mitä altapäin sitä pystyy vääntämään. Laatikko pitäisi olla ihan alkuperäinen 1300:sen laatikko, ja sisuskalut sen mukaiset. Ei ole ollut mulla auki (vielä). Quote
paspit Posted April 15, 2018 Author Posted April 15, 2018 (edited) Mikäs tuon laatikon sivussa olevan vaijerin vetämän vivun vakioasento on, sillon kun poljin on ylhäällä? Pystysuorassa? Kun nythän kytkimen pitäisi nimenomaan irrottaa, jos tuo vipu on jumissa ala-asennossa, ja nyt kytkin ei irrota. Nyt vipu nojaa eteenpäin n. 30° kulmassa, kytkin ei irrota ja vaijeri löysällä. Laatikon päässä vaijerin kuori (bowden tube) on tukevasti paikallaan, ja asiaan kuuluva mutkakin siinä on. Edited April 15, 2018 by paspit Quote
paspit Posted April 15, 2018 Author Posted April 15, 2018 Sain nyt kumivasaralla koputtelemalla tuon vivun takas ylös, mutta lopputulemana kun painaa kytkintä, niin hirmu rahina kuuluu eikä irrota. Osat tilaukseen, mutta mitkä kaikki? Quote
x-pj Posted April 15, 2018 Posted April 15, 2018 Ei kannata arvailla. Kun ottaa koneen pois niin näkee mikä on pettänyt. Vika on kytkinkopan sisällä joten vaihteistoa ei tarvitse avata eikä edes irrottaa. Quote
peruskallio Posted April 15, 2018 Posted April 15, 2018 Eiköhän siellä ole haarukan toinen sakara antautunut ja painaa painelaakeria vinossa. Jos ei tietoa koska sinne mitään tehty ja ei ole budjetti satasesta kiinni laittaisin uuden asetelman, levyn ja painelaakerin jokatapauksessa. Saattaa säästää harmeilta tulevaisuudessa. Eihän siihen sitten enää jää arvailun varaan kuin se haarukka ja mahdollisesti kytkinakselin stefa. Eikä osia kannata etukäteen tilailla, saa sitten varmasti oikeat kerrasta kun näkee mitä sieltä ulos tulee. Quote
paspit Posted April 15, 2018 Author Posted April 15, 2018 (edited) Joo laitoin kuitenkin osat tilaukseen, haarukkaa, haarukan korjaussarjaa ja stefaa myöten, laitetaan kaikki kerralla. Nyt keräämään inspiraatiota remppaan, pihahommina taitaa joutua tekemään. Toivottavasti ei tule kovin pahaa takatalvea... Edited April 15, 2018 by paspit Quote
peruskallio Posted April 15, 2018 Posted April 15, 2018 Yksi kytkimeen liittyvä osa tuli vielä mieleen, ei tosin kokemusta mitä sen hajoaminen saa aikaan, neulalaakeri vauhtipyörän mutterin keskellä. Quote
jarkki86 Posted April 16, 2018 Posted April 16, 2018 Itsellä teki wartburg täysin samanlaisen jumiutumisen kun painelaakerin kiinnitysjousi/sokka irtosi ja kanitti painelaakerin kytkinakseliin. Quote
paspit Posted April 17, 2018 Author Posted April 17, 2018 Näinhän siinä kävi...painelaakerin toinen sokka pois paikaltaan, laakeri jumissa haarukan välissä ja jousenpätkiä pitkin poikin...haarukka oli ihan ehjä. Asetelman puolelta en päässyt vielä kunnolla katsomaan, täytyy nostaa perää että saa vedettyä moottorin pois alta. Ja aika märältä näyttää tuo koppa, ja pahoin pelkään että se on vauhtipyörän puoleinen stefa kun on vuotanut. Saa nähdä miten vielä hommat paisuu. Sitä stefaa ei tullukaan tilattua, vaihteiston puolelle stefa on, mutta se näytti tietenkin kuivalta. Löytyiskö jostain Jyväskylän kulmilta tota vauhtipyörän stefaa, tai mittoja? -66 1300. Ei jaksais taas tilailla ja ootella...vaikka nopeasti ne osat on kyllä Ylöjärveltä liikkunut. Quote
tolvana Posted April 17, 2018 Posted April 17, 2018 hatusta heittäsin 90/70/10. vastaavan välttämiseksi jos on hitsikone niin kantsii etsiä painelaakerin sakaroihin sopivat rikat ja hitsata ne laakerin ollessa paikallaan noihin haarukan varsiin kiinni ja voi samalla vilkasta ne varsien yläpäiden saumat, orkkiksena melko onnettomat heftit niissä ja sulla kun jo käynyt pikku äksidentti tuolla niin siellä voipi olla vaikka halkeama ja varmaan osaat kuvitella kirosanojen määrän kun lyöt leegot nippuun ja kolmannella polkasulla haarukka sökösökösöö... Quote
paspit Posted April 17, 2018 Author Posted April 17, 2018 Onneks tuli hd-haarukka tänään postissa muiden rojujen kanssa ?Kaikki muut vaihdettavat osat tonne nyt on, paitti se stefa... Quote
metake Posted April 17, 2018 Posted April 17, 2018 Näkyy olevan lähtenyt asetelmasta keskirengas irti, kumpi lienee syy ja kumpi seuraus.Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
hpa Posted April 17, 2018 Posted April 17, 2018 Tullut moottoriin sitä alavääntöä ja kytkin vaan antautunut.Itse laitoin levyjousikytkimen vastaavaan yksireikäkansikeksintöön.Kytkin kesti ja moottori räjähti. Quote
paspit Posted April 18, 2018 Author Posted April 18, 2018 (edited) Nyt on uus stefa taskussa asennusta oottamassa. Samalla hankin uudet vetoakselin sisemmät suojakumit, kun nekin on nyt helpompi vaihtaa moottorin siirryttyä syrjään. Pienen pieni epäilys kumien tuoreudesta heräsi, kun kumissa teksti 'Made in West Germany' ? No jos tehtaalla ollu samat vanhat muotit käytössä kun hyvinä vanhoina aikoina, ja periytyy sieltä. Onpahan autenttista. Edited April 18, 2018 by paspit Quote
paspit Posted April 18, 2018 Author Posted April 18, 2018 12 hours ago, hpa said: Tullut moottoriin sitä alavääntöä ja kytkin vaan antautunut.Itse laitoin levyjousikytkimen vastaavaan yksireikäkansikeksintöön.Kytkin kesti ja moottori räjähti. Mikäs sieltä moottorista antautui kytkimen vaihdon jälkeen? Quote
hpa Posted April 18, 2018 Posted April 18, 2018 Kiertokangen laakeri leikkasi kiinni ja kiertokangen pultti katkesi ja lensi yläkautta ulos moottorista. Kansia laskettaessa oli tullut liikaa puristusta ja öljyt kuumeni. Quote
paspit Posted April 19, 2018 Author Posted April 19, 2018 Kampiakselin stefa otettu irti, ja taisi tuon öljyvuodon syy selvitä; stefa ei ollu pohjassa asti, vaan kampikammion pinnan tasalla. Tästäkin taitaa olla kahta koulukuntaa kumpi on se oikea tapa. Itse kallistun tuon puoleen, että pitäisi olla pohjassa asti. Muuten asennukset on ollu asiallisesti tehtyjä, ei ole tullut omia virityksiä vastaan. Minun tietojen mukaan moottorilla ajettu n. 5000km alakerran remontin jälkeen, ja siltä kaikki kyllä näyttääkin, mutta stefa ei tuon enempää kestänyt väärällä asennuksella. Kytkinlevynä oli melkein uuden veroinen 180mm LUK, joten sekin kielii siitä että remppaa on tehty lähiaikoina oikeasti. Nyt menee levy kyllä vaihtoon, kun saattaa olla saanu öljyä tuo nykyinen. Samanlainen LUK menossa tilalle, samoin LUKin asetelma ja painelaakeri. Vauhtipyörän pulttikin lähti irti, kun sai lattaraudasta tehtyä kunnon lukituksen. Metrin varrella vääntöä ja vähän kumivasaraa avuksi koputteluun. Nyt mietinnässä, miten saan tuon pultin oikeaan momenttiin (350Nm) väännettyä takaisin? Momenttiavaimesta ei taida olla apua noin isoilla momenteilla? Quote
x-pj Posted April 19, 2018 Posted April 19, 2018 15 minutes ago, paspit said: Momenttiavaimesta ei taida olla apua noin isoilla momenteilla? Tämmönen minulla https://www.motonet.fi/fi/tuote/765009/Momenttiavain-100-500-Nm-34 tämäkin taitais juuri riittää https://www.motonet.fi/fi/tuote/765018/MTX-Basic-momenttiavain-70-350-Nm-12 Quote
metake Posted April 19, 2018 Posted April 19, 2018 Kampiakselin stefa otettu irti, ja taisi tuon öljyvuodon syy selvitä; stefa ei ollu pohjassa asti, vaan kampikammion pinnan tasalla. Tästäkin taitaa olla kahta koulukuntaa kumpi on se oikea tapa.Vaikka olisi useampikin koulukunta niin silti on vain yksi oikea tapa ja se on pohjaan.Sent from my iPhone using Tapatalk 1 Quote
pahanapuhallin Posted April 19, 2018 Posted April 19, 2018 http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasityokalut/Hylsy--ja-Veto-tyokalu/Momenttiavaimet/Momenttiavain-70-350-NM-2000030634/ Quote
paspit Posted April 19, 2018 Author Posted April 19, 2018 Motonetin 350Nm vääntimen hain, ihan laadukkaan oloinen peli. Nyt levy ja asetelma jo paikallaan, ja kone odottaa paikalleen laittoa. Sitä ennen pitää saada kytkinhaarukka vielä vaihdettua. Levyn keskittämiseen bongasin täältä hyvän ja toimivan vinkin, mini-Maglite toimi siinä hyvin oikean keskittämistapin puuttuessa. Tuo kampiakselin stefan väärä asennus vahvistui öljyvuodon aiheuttajaksi, sillä vauhtipyörässä oli selvästi palanut rantu kumia kiinni kaulan ympäri. Ja rantu oli siinä kaulan kaarevalla osalla, johon stefan huulen ei pitäisi hangata. Quote
paspit Posted April 26, 2018 Author Posted April 26, 2018 No niin, se on tämäkin taas tien päällä. Koeajot ajettu, ja kaikki toimii ? Nyt on uutta osaa laitettu melko paljon. Oikeastaan kaikki osat kytkinkopan sisältä, ja samalla vaihtu vetoakseleiden suojakumit ja vaihteistoöljyt. Ja tätä ennen laitettu jo ne projektin alkuperäisen otsikon mukaiset Kadronit. Kun vielä laskee mukaan syksyllä vaihdettu etuakseli + muut tilpehöörit keulalle, niin luulis taas pärjäävän. Quote
paspit Posted May 20, 2018 Author Posted May 20, 2018 (edited) Tämä alkoi nyt tökkimään...kaikki pelasi oikein hienosti, kunnes alkoi paukuttamaan putkeen. Ensin yhdellä reissulla ohimenevästi, siitä pikkuhiljaa lisääntyen ja nyt ei meinaa pelata ollenkaan. Eli käy vajaalla, yhtä tai kahta sylinteriä jättää pois. Käyntiin lähtee heti laakista aina, käy tyhjäkäyntiä tasaisesti mutta paukauttaa putkeen päin epäsäännöllisesti, kaasua painettaessa alkaa paukkumaan ja rötäämään. Eli pintakaasulla pystyy ajamaan, mutta kun kaasua painaa niin alkaa käymään vajaalla ja paukkumaan rajusti. Imuvuotoja ei pitäisi olla, ei käy kuumana, kiihdytyspumppu ruiskauttaa tasaisesti molemmissa kaasareissa, venttiilin säädöt tarkastettu, kuukauden vanhat tulpat, päivän vanhat tulpanjohdot... Seuraavaksi kokeilen vielä toisilla tulpilla, kun se on helppo kokeilla, mutta en jaksa uskoa tulppien hajonneen kuukaudessa. Mitä pitäisi vielä tarkastaa? Sytkää ei ole käännelty, eikä muutakaan muuteltu. Edited May 20, 2018 by paspit Quote
paspit Posted May 21, 2018 Author Posted May 21, 2018 (edited) Ei ollu...eikä ollu emulsioputket tukossa, kaikki oli silmämääräisesti kunnossa, kanavat ja suuttimet rassattu/puhallettu. Jakajan kannenkin putsailin, ja tulpat tarkistin. 3/4 oli selvästi nokisia, 1/2 normaalit. Eli jotain vikaa kuskinpuolella... Samat oireet jatkuu, rajusti paukkuu. Mikä voi olla? Ei kai puola oireile tuolla lailla? Ja ai niin, tässä on kärjetön sytytysmoduuli, voisiko se olla antautunut? Miten mitata? Edited May 21, 2018 by paspit Quote
multanen Posted May 21, 2018 Posted May 21, 2018 Viallinen pyörijä kävisi ehkä tähänkin: Pyörijän yläpäässä mahdollisesti oleva häiriönpoistovastus on voinut palaa poikki. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.