arvuuttaja Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 Alkuviikkoon purin yhden siviili kuplan motin, joka oli hyytynyt oulun motarilla.. Quote Link to comment
arvuuttaja Posted February 16, 2018 Author Share Posted February 16, 2018 Nokka Engle W-110 ja venttiilin jouset jotkut (ehkä) scatit.. Mutta tuskinpa vika niissä kuitenkaan olisi tässä tapauksessa. Oma theoriani on säästö väärässä paikassa tai secunda osia koneeseen laitettuna.. Eli onkohan vakio nostimet sorvattu suoriksi, jolloin kovapää poistuu, ja pahimmassa tapauksessa nostin katkeaa nokalta. Jälkeen sen murut ahtautuu jäljelle jääneen stumpin väliin, jolloin nokka pysähtyy ja kampuran ratas katkaisee pyörän.? Quote Link to comment
Racing Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 Eikö osasta vanhoista nostimista näe onko sorvattu suoraksi? Quote Link to comment
arvuuttaja Posted February 16, 2018 Author Share Posted February 16, 2018 Vanhatkin ovat niin kupille vääntyneet, että ei oikein onnistunut mittaaminen.. Joskus viimevuosituhannen puolella tein myös kyseisiä säästöjä type-4 koneeseen ja tulos oli 10min käytöllä venttiilin välys meni tyyliin puoli senttiä.. Ja nehän ei enää lähteneet ulkokautta pois, kuten pitäisikin lähteä.. Quote Link to comment
Roope Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 Orkkis vw nostajassa taitaa olla aika paksu karkaisu ja mitä mä olen käyttänyt koneistamolla uudelleen hiottavana nostimia niin niistä vain osa on kelvannut hiottavaksi kun koneistaja on mittaillut pituudet. Mikä muuten on nykyään hyvä tarvike nostaja järkevällä hinnalla jota voisi käyttää englen nokan kanssa? Itse olen käyttänyt tähän mennessä aina orkkiksia kevennettynä mutta kun alkaa olemaan saksassa tehdyt kunnostus kelpoiset vw nostajat aika vähissä niin voisi kokeilla ihan uusiakin välillä. Quote Link to comment
arvuuttaja Posted February 16, 2018 Author Share Posted February 16, 2018 Hetkinen.. Kävin tsekkaamassa varastoa, jossa saattaa olla myöskin "laatu osia" ja kohdalle sattui bugkpackin nostin setti.. Avattuani sen ja lukiessani nostimista painoleiman antoi arvot seuraavaa: M 476 1101 Eli veikkaisin olevan kyseessä työkaluteräksen.? Quote Link to comment
Ketsa Posted February 17, 2018 Share Posted February 17, 2018 Nokan pultit löystyneet ja ratas alkanut elämään omaa elämäänsä ja lopulta saanut aikaan täyden tuhon? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted February 17, 2018 Share Posted February 17, 2018 19 hours ago, Roope said: Mikä muuten on nykyään hyvä tarvike nostaja järkevällä hinnalla jota voisi käyttää englen nokan kanssa? Meidän tallilla rakennetuissa koneissa ei oo ollu toistaiseksi nostajaongelmia onneksi kertaakaan. Kasattuna ja edelleen toiminnassa on febi-"vakiot" 2 tai 3 satsia, scat lube-a-lobet, CB Ultralightit (no nää ei just nyt käytössä), AA:n tai Airclassicin lube-a-lobet ja Empin isompilautaselliset. Jousijäykkyydet on olleet suht maltillisia (vakio, "HD", "siniraita") paitsi siinä koneessa jossa oli nuo CB ultralightit, siinä oli GB:n tuplat shimmattuna. Sisäänajo ollut pääsääntöisesti synteettisillä (yleensä teboil gold+ koska tokmannilla halpaa) ja tujauksella Redlinen ZDDP:tä (kun sitä saa Motonetistä). Quote Link to comment
Maasturi Posted February 17, 2018 Share Posted February 17, 2018 21 hours ago, Roope said: Orkkis vw nostajassa taitaa olla aika paksu karkaisu ja mitä mä olen käyttänyt koneistamolla uudelleen hiottavana nostimia niin niistä vain osa on kelvannut hiottavaksi kun koneistaja on mittaillut pituudet. Mikä muuten on nykyään hyvä tarvike nostaja järkevällä hinnalla jota voisi käyttää englen nokan kanssa? Itse olen käyttänyt tähän mennessä aina orkkiksia kevennettynä mutta kun alkaa olemaan saksassa tehdyt kunnostus kelpoiset vw nostajat aika vähissä niin voisi kokeilla ihan uusiakin välillä. Keiteleen Koneesta löytyy sopivat nostajat myös Englen nokille. Lisäksi nämä erittäin hyvät "sinisillä värimerkinnöillä" olevat venttiilinnjouset. 2 Quote Link to comment
arvuuttaja Posted February 17, 2018 Author Share Posted February 17, 2018 Jatketaas keskustelua tästä kyseisestä "epäonnen" koneesta.. Oikean puolen männät (88 mahle tako) olivat myös jossain vaiheessa ilmeisesti kiinni leikanneet ylikuumenemisen seurauksena, kun se pieni alapelti puuttui pyttyjen alta siltäpuolen.. Laakerikaulat kampurassa olivat hionnan jälkeen parhaimmillaan jo kympin pienemmät, eli todella nopeaa kulumista ollut ja tolla ei ollut vielä öljynvaihtoväliä (10tkm) ajettu rempan jälkeen.. Puuttui öljyn suodatin kokonaan ja classic öljyt olivat olleet koneessa. Onkohan tolla öljyllä mitään tekemistä voitelun kanssa.? Quote Link to comment
metake Posted February 17, 2018 Share Posted February 17, 2018 3 hours ago, DWL_Puavo said: Jousijäykkyydet on olleet suht maltillisia (..."siniraita") Onko näistä kukaan mitannut jäykkyttä, kun jotenkin olen ymmärtänyt että vaikka ovatkin hyviä jousia, niin jousipaineet on ihan jotain muuta kuin "maltilliset"? Quote Link to comment
Roope Posted February 17, 2018 Share Posted February 17, 2018 (edited) Laakerikaulat on varmaan tuo nostimista lähtenyt rauta silppu syönyt, mutta sitä en tiedä miten nuo nostimet on tuohon kuntoon päässyt. Oliko nokka missä kunnossa? Edited February 18, 2018 by Roope Quote Link to comment
arvuuttaja Posted February 17, 2018 Author Share Posted February 17, 2018 Nokka olikin aika mielenkiintoisesti kulunut, eli nousu ja lasku rampeissa mustaus kulunut vain laidoilta.? Merkitseekö tämä nyt sitä, että kone olisi kasattu alunperinkin kupeille kuluneilla nostimilla.. Noi päättömät nostimet olivat ykkösen, sekä kolmosen imuventtiileillä ja joissa oli tikut hypännyt yli keinuvivuista. Näiden nokka oli sen näköinen, kuin nostin olisi "höylännyt" nokkaa.. Jotenkin on sellainen muistikuva tosta classic öljystä, että yhdessä koneessa taisi venttiilit leipoa kiinni ohjureihin. Quote Link to comment
Marko Posted February 18, 2018 Share Posted February 18, 2018 5 hours ago, metake said: Onko näistä kukaan mitannut jäykkyttä, kun jotenkin olen ymmärtänyt että vaikka ovatkin hyviä jousia, niin jousipaineet on ihan jotain muuta kuin "maltilliset"? On mitattu, poistin kyllä maalit ensin asetonilla lähinnä siitä syystä että mittaajalle kaikki näyttävät samalta. Mitatut single jouset olivat kaikki uusia ja käyttämättömiä eikä niissä havaittu mainittavia eroja suuntaan tai toiseen. Käytössä lämpökuormien tullessa mukaan en pysty sanomaan mitään koska tätä ei ollut mahdollista testata. Quote Link to comment
Maasturi Posted February 18, 2018 Share Posted February 18, 2018 Näitä sinisillä värimerkinnöillä olevia v.jousia on testattu ennen lopullista tuotantovaihetta, olen antanut valmistajalle tarkat mitat ja arvot millaisia v.jousia haluan. Valmistaja toimitti 200 kpl. mallijousia testattavaksi, heillä oli itsellään 24 osainen testauspöytäkirja johon olivat merkinneet jousien ominaisuuksia ja laaduntarkkailua. Saatuani ensimmäiset mallijouset testasin niitä ensin Bugbackin vastaavanlaisiin tekemällä kylmätestit kuormitusmittauksineen, sen jälkeen laitoin uunin lämpenemään 150 asteeseen ja puristin kummatkin jouset 30mm:n mittaan , sitten jouset uuniin n. 6 tunnin ajaksi jonka jälkeen samat mittaukset kuin kylmänäkin. Erot olivat melko suuret sinisten hyväksi, seuraavana päivänä vahvistin 10000 kpl. jousen tilauksen valmistajalle. Quote Link to comment
Maasturi Posted February 18, 2018 Share Posted February 18, 2018 12 hours ago, arvuuttaja said: Nokka olikin aika mielenkiintoisesti kulunut, eli nousu ja lasku rampeissa mustaus kulunut vain laidoilta.? Merkitseekö tämä nyt sitä, että kone olisi kasattu alunperinkin kupeille kuluneilla nostimilla.. Noi päättömät nostimet olivat ykkösen, sekä kolmosen imuventtiileillä ja joissa oli tikut hypännyt yli keinuvivuista. Näiden nokka oli sen näköinen, kuin nostin olisi "höylännyt" nokkaa.. Jotenkin on sellainen muistikuva tosta classic öljystä, että yhdessä koneessa taisi venttiilit leipoa kiinni ohjureihin. Jos nostajat ovat olleet std. nokan kanssa ja sen jälkeen ne on laitettu esim. Engle W110 kanssa niin kosketuspinnat ovat eri paikoissa, std.:ssa pienemmällä kehällä, W110:n kehä on laajemmalla alueella. Normaalisti uuden nostajan lautaspinta on keskeltä korkeamalla ( kupera ) jotta nostaja saataisiin pyörimään ja nokan vastinpinta samoin hieman viisto nostopinnan kohdalla, lisäksi nokassa on esinostoalue joka vähentää pintojen toisiinsa iskeytymisvoimaa. 1 Quote Link to comment
-AP- Posted February 18, 2018 Share Posted February 18, 2018 3 hours ago, Maasturi said: Normaalisti uuden nostajan lautaspinta on keskeltä korkeamalla ( kupera ) jotta nostaja saataisiin pyörimään Näin minäkin olen asian mieltänyt ja aina ihmetellyt puheita nostajien 'oikaisemisesta' ... Quote Link to comment
metake Posted February 18, 2018 Share Posted February 18, 2018 6 hours ago, Maasturi said: Normaalisti uuden nostajan lautaspinta on keskeltä korkeamalla ( kupera ) jotta nostaja saataisiin pyörimään 2 hours ago, -AP- said: Näin minäkin olen asian mieltänyt ja aina ihmetellyt puheita nostajien 'oikaisemisesta' ... Miten se pyörii jos keskeltä koittaa pyörittää? Eikö tuon teorian mukaan nostaja pyörisi paljon tehokkaammin jos reunat olisvat korkeammalla ja reunasta pyöritettäisiin? Quote Link to comment
Urbantoy Posted February 18, 2018 Share Posted February 18, 2018 Voisko nämä maasturin aka Hytösen markkinointihorinat heivata pois.. Miks muut yritykset maksaa jos täällä yks touhuaa näin.. kuhan kysyn aikani kuluks.. Quote Link to comment
JM Posted February 18, 2018 Share Posted February 18, 2018 1 hour ago, metake said: Miten se pyörii jos keskeltä koittaa pyörittää? Eikö tuon teorian mukaan nostaja pyörisi paljon tehokkaammin jos reunat olisvat korkeammalla ja reunasta pyöritettäisiin? Ei ihan keskeltä koska nokka on hieman vino. Quote Link to comment
metake Posted February 18, 2018 Share Posted February 18, 2018 8 hours ago, Maasturi said: Näitä sinisillä värimerkinnöillä olevia v.jousia on testattu... Olisiko näistä sinisistä jousista saatavilla dataa, esim. jousen vapaa pituus, jousipaine 10 mm:n painumalla ja jousipaine 20 mm:n painumalla? Helpottaisi asiaa kun seuraavan kerran valitsee sopivia jousia jollekin nokalle. Quote Link to comment
Roope Posted February 18, 2018 Share Posted February 18, 2018 (edited) Jokkis.netin myynti ilmoituksessa oli tälläiset luvut ilmoitettu ulkomitta 32mm. sisämitta 23,5mm. Jousi 1. siniset värimerkinnät - oikeankätinen kierre asennusmitat: 42mm. 40mm. 38mm. 36mm. 34mm. 32mm. 30mm. 28mm. 26mm. jousipaine kg. 51kg. - 58kg. - 66kg. - 74kg. - 81kg. - 90kg. - 99kg. - 108kg. - 116kg. http://www.jokkis.net/phpBB2/viewtopic.php?t=9027&highlight=keiteleen+kone Mittasin vapaa pituuden uusista jousista niin oli n:56mm Edited February 18, 2018 by Roope 2 Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted February 18, 2018 Share Posted February 18, 2018 No mikäs se on tavan T1 1300--1600 koneen jousipaineet /puristuma. alkuperäisillä (ehjillä)jousilla??,,kun noita arvoja katsoo niin olenkohan minä mitannut sököjä jousia omaan koneeseen.... Quote Link to comment
arvuuttaja Posted February 21, 2018 Author Share Posted February 21, 2018 Sallikaa minun, vaikken osaa vastatakkaan Matti-Pekan jouseen liittyvään kysymykseen.. No kuitenkin, Purin taas vaihteeksi yhden jo aiemmin tekemäni kuplan koneen ihan vain päivitystä varten ja sisällöstähän löytyi Engle W-125 nokka, Sekä alavetelistä ostetut "sinisinet" nostimet, jotka aikoinaan Vähälän sorvissa kevensin lautaspuolen takaa.. Tilannehan oli tällä kertaa aika neutraali verrattuna tähän em. tuho koneeseen. Eli, ei silmin havaittavaa kulumista missään kulutusosissa ja nokka, sekä nostimet ainoastaan vain "kiilloittuneet".. Suodatin öljypumppu kendalin öljyjen kera ilman lisä öljyn lauhdutusta.. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.