metake Posted July 10, 2018 Posted July 10, 2018 Eikös tuo flippipala ole kuitenkin lyhempi kuin reikä johon se tulee, tai ainakin pitäisi olla? Silloin tuolla kartion uppoamisella flippipalaan ei ole merkitystä kunhan se kiristyy sitten kun vedät sen kiinni kääntövarteen.Sent from my iPhone using Tapatalk 1 Quote
Kemin Karavaanari Posted July 11, 2018 Posted July 11, 2018 Flippipalat on aikalailla tasan millin pidemmät kuin reikä johon se tulee. Näissä on ollut myös sitä vitsausta että menevät aika helposti liian syvälle raidetangon pään kartioon ja suojakumi alkaa olemaan ihan lintassa. Myös flippipalan ulkomitta on sellainen että kun kääntövarteen porataan suositeltu 16 (?) mm reikä on se ihan hippasen löysä flippipalaan joka ei sekään ole oikein optimaalinen juttu. Itselläni moiset Karmanissa ja taisin laittaa mutterin alle isoreikäiset rikat jotta kierteet ei loppuneet. Jos flippipalaa lyhentää millin-pari niin kartio sisällä "kasvaa" ja flippipala painuu pohjaan raidetangon suojakumia vasten. Nimim, sekin kokeiltu. 1 Quote
Art_Zi Posted July 11, 2018 Author Posted July 11, 2018 (edited) Joo homma juuri niinku Karavaanari mainitti. Kokeillaan sitte ku sen aika on. Alkanu vähä vastustaan tämä projekti... Etukaselin lattojen kavennuksessa pora lipsunu vähä viereen ja offsettia vänkärin puolella vain 2mm, kun sitä pitäs olla 5-9mm, jotta voi shimmata. Eli latat menee uusiksi. Tänään aloin takapään jarrujen kimppuun. Ensin aloin laittaan käsijarruvaijereita ni vänkärin puolen vaijeriputki tukosa. Noo puol tuntia rassausta ja sieltähä tuli vaijerin säije pihale. Sit uutta ovaalin 1926mm vaijeria paikalleen ja totesin että eipä passaakkaan paksutolpan jarruihin. Liian pitkä... Enkä kyllä keksiny miks se on liian pitkä. Tuleeko se ovaalissa sit takaa päin se vaijeri kilpeen? Ko ei muista miten ne kilvet oli ku purki pois. Noo ei muutaku paksun vaijerit tilaukseen. Sai sitä sentäs putket ja letkut paikalleen tälle illalle. Edited October 9, 2018 by Art_Zi Quote
Art_Zi Posted July 11, 2018 Author Posted July 11, 2018 Ja itse itselle vastataan, että joo ovaalissa se tulee takaapäin se vaijeri ja käsijarrun "vipu" tulee näköjään kilven puolele. Quote
metake Posted July 12, 2018 Posted July 12, 2018 Korjatkaas joku ovaalin vakiopalikoita paremmin tunteva jos menee väärin, mutta eikös käsijarruvaijeri tule takaa -55 saakka ja siitä eteenpäin etupuolelta?Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
Art_Zi Posted July 12, 2018 Author Posted July 12, 2018 (edited) No ainaki noi 55-57:aan tarkotetut 1926mm pitkät vaijerit on aivan liian pitkät noihin....jäävät todella mutkalle ku yritin sovittaa.. Edited July 13, 2018 by Art_Zi Quote
Tanhis Posted July 12, 2018 Posted July 12, 2018 Millos se loppui että ne vaijerit kiertää sieltä keulan kautta. Quote
Virtanen Posted July 13, 2018 Posted July 13, 2018 Vientimalleissa (export) 8/1955 vaijerit tulee kahvaan kiinni eli vuosimalliin 56. Stanuissa vaijerit meni eteen vielä niin kauan kuin niissä oli mekaaniset jarrut. 1 Quote
Art_Zi Posted July 31, 2018 Author Posted July 31, 2018 (edited) Tämä ei oo juuri edenny väärien ja pilalle menneiden osien takia. Käsijarruvaijerit tuli tosiaan ostettua eka väärät (aivopieru) ja olkia shimmatessa hokasin että olin kairannu vänkärin ylätukivarren kolon 3mm pieleen (Pora lipsunu jossain kohtaa). Eli ei saanu shimmattua ku offsettiä oli vain 2mm (pitäs olla 5-9mm). Tässä kohtaa meinas alkaa v*tuttaan ja päätin että helpoimmalla pääsee ku ostaa valmiit osat eikä säädä ite vanhojen osien kans. Kemin Karavaanari toi Bif-reissulta uusia osia (alkaa jo v*tuttaan noi postikulut ku oot saanu jotai tilattua ni kohta saa tilata taas jotain). Eilen aloin laittaan uusia jousipakkoja etuakseliin niin vanha rasvatiiviste tukivarren halkes. Ja taas osia tilaukseen 😂😂😂 Ja hieman pisti ihmetyttää noi valmiiks kavennetut jousipakat, ko aika reunaan on kairattu kolot.... Noo kyllä kait ne siellä pysyy. Ootellaan nyt uudet rasvatiivisteet ni saa keulan nippuun. Edited July 31, 2018 by Art_Zi Quote
Art_Zi Posted July 31, 2018 Author Posted July 31, 2018 (edited) Tänään touhusin sorsien vaijerin paikalleen ja kasasin takajarrut. Jotenki se jää kumman mutkalle tuo paksutolpan käsijarruvaijeri, mutta kattoa sit mite se asettuu ku saa käsijarrukahvan paikalleen. Edited July 31, 2018 by Art_Zi Quote
metake Posted July 31, 2018 Posted July 31, 2018 Tollain se käsijarruvaijeri haluu mennä jos vaijeri on irti kahvan päästä.Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
Art_Zi Posted August 2, 2018 Author Posted August 2, 2018 Oppia ikä kaikki...ei mee huonostikkaa nuo paksutolpan vaijerit....alla kuvassa vaijeri löysimmillään. Nähtävästi alustan kärijarruvaijereiden putkissa on eroja ovaali vs paksutolppa... Quote
Art_Zi Posted August 2, 2018 Author Posted August 2, 2018 Onkohan joku oikeasti laittanu ovaaliin paksun jarruja vai onko kaikki mutua? Millä käsijarruvaijeilla tuo pitäs laittaa? Quote
metake Posted August 2, 2018 Posted August 2, 2018 Todella hataran muistikuvan mukaan ovaalin ja paksutolpan käsijarrukahvassa on vaijerin kiinnitykset eri korkeudella. Muistaisko joku paremmin? Quote
Art_Zi Posted August 2, 2018 Author Posted August 2, 2018 (edited) Päädyin (Kemin Karavaanarin kans) laittaa ovaalin vaijerit ja käännettii kilvet puolilta toisille. About 5cm ois tarvinu paksun vaijeriin lisää mittaa, mutta empä viittiny alkaa tilaileen erilaisia ja kokeileen. Katomma miten näillä rokkaa. Edited October 9, 2018 by Art_Zi Quote
Kemin Karavaanari Posted August 2, 2018 Posted August 2, 2018 Ainakin VW Heritage myy samaa kahvaa ovaalista paksutolppaan. Eiköhän se tuolla kilpien käännöllä rokkaa kun on ovaalin kahva ja vaijerit. Quote
metake Posted August 2, 2018 Posted August 2, 2018 Piti oikein katsoa varaosakirjasta. 56 - 62 huhtikuu eri kahva, siitä eteenpäin -65:een eri kahva, mitä eroa niin en tiedä. Vaijerit 56 - 57 oma vaijeri (1920 mm) ja käsittääkseni takaa ylhäältä kilpeen sisälle (voisko joku vahvistaa tän?). 58 - 65 oma vaijeri (1750 mm) ja alhaalta edestä sisälle kilpeen. Sitten uudemmissa vielä vaijerin pituudet 1810, 1775 ja 1772. Quote
Art_Zi Posted August 2, 2018 Author Posted August 2, 2018 Ei taija ylhäältä tulla. Ainaki tässä oli orkkiskilvet paikallaa ja alhaalla niissä oli reikä...ja sylinteri ylhäällä. Quote
Kemin Karavaanari Posted August 3, 2018 Posted August 3, 2018 Orkkiksena ovaalissa lienee vaijeri takaa ylhäältä ja sylinteri alhaalla. Madallettuun mieluisampi takaa alhaalta ja sylinteri ylös niin saa jarrut ilmattuakin ja vaijerille jää elintilaa sorsaan nähden & kulkee suoremman linjan. Quote
Art_Zi Posted August 3, 2018 Author Posted August 3, 2018 (edited) Tuossa omassa 57 oli ainaki vanhat kilvet niin, että sylinteri oli ylhäällä ja reikä alhaalla. Vanhat jarruputket oli myös sylinterissä kii. Ja koska auto on poistettu 76 kilvistä ni epäilen ettei ole jarruremppaa sen jälkeen tehty. Oli ainaki sen verran ruosteiset ja mähmäset noi osat. Early-ovaalissa ne voi olla toisinpäin... Edited August 3, 2018 by Art_Zi Quote
Art_Zi Posted August 21, 2018 Author Posted August 21, 2018 On 8.7.2018 at 1:50 PM, metake said: Vetariputkien päitä on kahdella eri laakeripesän syvyydellä, kuten laakeripesiäkin + muistaakseni IRS kannet vielä omansa. Sent from my iPhone using Tapatalk Takaa on nyt rummut vedetty 350nm tiukkuuteen momenttiavaimella (ja vähän yli että sai sokan paikalleen). Vetarit ja suojaputket+ne kynkät(jossa iskarin kiinnike ja laakeri on) on ovaalin. Jarrukilvet ja rummut paksutolpan. Laakerikannet osanumeron perusteella vm 65-66 ja syvyyttä laakeripesällä 9mm. Tällä kombolla pitäs kaikki olla ok kun netistä ja palstalta asiaa on selvitelly. Renkaat ilmassa välystä ei tunnu, mutta auto renkaillaan klappia tuntuu. Kysymys kuuluukin että mikä tässä kombossa ei nyt mätsää? Vaihtaakko laakeri? Vai laakerikannet? Vai vaihtaako koko laatikko ja vetarit paksutolpasta? Vai myyäkkö koko paska pois :) Quote
APO Posted August 21, 2018 Posted August 21, 2018 Onko laatikossa öljyt? Sillä yleensä häviää viimeinenkin klappi jos osat ok. Quote
Art_Zi Posted August 21, 2018 Author Posted August 21, 2018 Juu laitoin öljyt lootaan ennenku puotin renkailleen. Quote
Tutkija Posted August 21, 2018 Posted August 21, 2018 Vetareita on ainakin viittä eri paksuista "melanpäästä" ja vastaavaati myös tasauspyörästön rattaita ja ne pitää olla samalla mitoituksella/värikoodilla muuten voi jäädä välystä tai olla liian tiukka. Quote
Art_Zi Posted August 21, 2018 Author Posted August 21, 2018 (edited) Hmmm...jostain topikista luin että klappia jää 3mm väärällä laakerikannella. Minusta tuosa ei 3mm klappia ole, vaan sellanen että just ja just erottaa että siellä klappi on. Ei kait se auta ku purkaa pois ja uutta laakeria ja tiivisteitä kehiin.... Edit. Näköjään toi 3mm ei voi tulla tällä lyhkäsillä vetareilla.. Edited August 21, 2018 by Art_Zi Quote
Pasi Posted August 21, 2018 Posted August 21, 2018 Oisko laakeripesä väljä..? laakerilukitteella laakeri paikoilleen. Quote
Art_Zi Posted August 21, 2018 Author Posted August 21, 2018 Lisää tuli käytyä tutkiin ja vänkärin puolella klappia tuntuu ehkä 1mm ko rummusta nitkuttaa. Ja välys on vetarin suuntasesti.... Kuskin puolella välystä tuntuu myös 1-2mm sivuttaisuunnassa...ei akselin suuntasesti.... Quote
Tanhis Posted August 21, 2018 Posted August 21, 2018 Eikös tuollaisen välyksen voi shimmata pois kampuran päittäisen säätö prikoilla laakeripesän kannen välistä. Quote
Art_Zi Posted August 21, 2018 Author Posted August 21, 2018 Just now, Tanhis said: Eikös tuollaisen välyksen voi shimmata pois kampuran päittäisen säätö prikoilla laakeripesän kannen välistä. Joo luin jostai topikista tuostaki, mutta jollaki oli vissii porsinu ne shimmit sinne ni en tiä... Quote
Art_Zi Posted August 24, 2018 Author Posted August 24, 2018 (edited) Keula ois nipussa ja jarrulinjat valamiit. Kuskin puolen takapää menee lie monennenko kerran uusiks, ku saa haettua Skellefteån reissulla tiivisteitä. Pieni välys/kuluma tuosa laakerissa on, mutta vielä pähkäilyssä vaihtaako vaiko ei. Samanlainen välys on uudessa kiinalaakerissa, joka tuli auton mukana, mutta pitänee käyä Etrassa kokeileen onko laatulaakereissa tuntuvaa välystä. Laitoin tosiaan lootaan öljyt ja yön jälkeen oli lammikko kuskin puolen rummun alla ja rumpu ja kengät märkänä. Oma vika ku kilvet vaihdettii puolelta toiselle ja ei näköjään jaksanu tarpeeks tarkkaan putsata vanhoja liimoja pois. Nyt jos kokeilis ihan pelkällä tiivisteellä. Öljyt tuli siis ulos kilven ja laakerin kannen välistä.... Edited October 9, 2018 by Art_Zi Quote
Art_Zi Posted August 24, 2018 Author Posted August 24, 2018 12 minutes ago, sleepercooler said: Mites paljon kavensit keulaa? 50 mm Quote
sleepercooler Posted August 24, 2018 Posted August 24, 2018 25 minutes ago, Art_Zi said: 50 mm Ok, kavensitkos niitä iskaritolppia?? Quote
Art_Zi Posted August 24, 2018 Author Posted August 24, 2018 (edited) Juu ne vedettiin tasalle eli oisko siitä lähteny vajaa 10mm? Sit piti vielä torneja siirtää 10mm ulospäin että sai paikallee. Edited August 29, 2018 by Art_Zi Quote
Art_Zi Posted September 4, 2018 Author Posted September 4, 2018 Viikonloppuna tuli haettua Skellefteån reissulla Maurilta tiivistesarja taakse. Spotifyki löys tutun biisin, jonka soidessa oli mukava niputtaa takapäätä. Jarrukilpeä putsatessa huomasin pienen kolon/montun siinä kilven keskireiän ja kiinnityspultin reiän välissä. Hieman mietitytti, johtuiko tuo aiempi vuoto siitä....todella kevyt liimaus ja uus tiiviste ja nippuun. Ei ole ainakaan vielä vuotanu... Sopiva korkeus haetaan sitte ko kevätaurinko paistaa. Täyskorkeilla renkailla maavaraa jää 5 cm akselin säädön ollessa alimmillaan. Toki autossa ei ole paljoa painoakaan, joten ehkä tuo vielä pari senttiä laskee. Ihan maata raapivaks tätä ei ole tarkoitus laittaa... Eturenkaat tulee todennäköisesti olemaan 145/60 tai 155/60, ettei mene ihan kivireeksi. Kuvassa maavaraa 8 cm... 2 Quote
Urbantoy Posted September 4, 2018 Posted September 4, 2018 Ihanan helppoa Artzilla.. Nyt talvi aikaa väkertää Skellen retkelle ovulaari valmiiks.. Saahaan kännitunneli vuorattua kuplilla ku Vintae Garage raahaa kaikki rojut Sveamammam maalle kans.. 1 Quote
Art_Zi Posted September 5, 2018 Author Posted September 5, 2018 11 hours ago, Art_Zi said: Jarrukilpeä putsatessa huomasin pienen kolon/montun siinä kilven keskireiän ja kiinnityspultin reiän välissä. Hieman mietitytti, johtuiko tuo aiempi vuoto siitä....todella kevyt liimaus ja uus tiiviste ja nippuun. Ei ole ainakaan vielä vuotanu... Vituralleenhan se meni. Illalla kävin vielä kurkkaan ja rumpu märkänä. Onneks en laittanu jarruhelyjä sinne sisälle vielä. Laakerikannen alempien pulttien kohdalta se tulee. Eli noissa kohdissa oli montut... Uutta kilpeä tilaukseen... Quote
Kemin Karavaanari Posted September 5, 2018 Posted September 5, 2018 Tarkista vielä ootellessas lasin päällä ettei laakerikansi ole ihan kieroksi kiristetty. Meleko työmaa on nämä jarrut kyllä olleet. 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.