Jump to content

"Uusi" kytkin ei irroita.


Recommended Posts

Tapaus on seuraava, eli uusi kone saatu läjään ja säätöihin niin tulikin ongelma koeajolle lähdössä että kytkin ei irroita. Nyt kone uudestaan irti ja aika miettiä mistä johtuu.

 

Alkutiedot:

-Vaijerin säätö ei auta

-Vaijerin tuottama liike/ käpälän liikerata normali.

-Kytkintuntuma ns. normaali eli palautusjousi ensin ja sitten jäykempänä alueena asetelma. Joskis isäukko oli sitä mieltä että puuttuu semmoinen "loppupään keveneminen"

-Haarukka ehjä

 

-Vähän kevennetty vauhtis.

-Vakio 200mm massalevy ja levy luistaa hyvin laatikon booreilla.

-Vakio käpälämallin lautasjousipaineasetelma josta keskirinkula poistettu.

-Laatikossa miltei uusi ohjuriputki.

-Uusi uudemman mallin painelaakeri.

 

Tönärillä mittailin että vauhtiksessa on 21,7mm kitkapinnasta paineasetelman kiinnityspintaan. Vieressä olevassa vakio vauhtiksessa sama

mitta 23,8mm. Kytkinlevyn paksuus n. 8,44mm.

 

Jostain vm -09 topicista luin että tehtaan arvo tuolle korolle olisi 21,3mm, mutta mitenhän tuo meidän vakio on kuitenkin noin paljon enemmän ja tämä uusikin vähän enemmän?

 

Kuvassa uusi setti kiinni vedettynä. Käpälät menee kyllä aika suoraksi, olisiko ongelma siis että asetelma liian syvällä? 1,5mm shimmiä väliin ja uudestaan nippuun?28b1c216cc6a03898b10c35051dbd3e0.jpg

 

Lähetetty minun NEM-L21 laitteesta Tapatalkilla

 

 

Link to comment
Onhan toi kytkinlevy oikeinpäin?

Mielestäni kyllä, koska muuten ottaa tuo keskitöksi kiinni vauhtiksen pulttiin ennen kuin on lähelläkään kitkapintaa. Tässä kuvassa testinä 1,5mm prikat asetelman ja vauhtiksen välissä jos joku käpälistä jotain näkee. 196b4a781fbb76fb6027863d418910ee.jpg 

Lähetetty minun NEM-L21 laitteesta Tapatalkilla

 

 

 

 

 

Link to comment

Poikkitieteellistä testailua ja mittailua harrastettu.

Vauhtipyörän paineasetelma ura on mittauksieni mukaan noin 2,2-2,4mm syvä.

Ensimmäinen kokeilu 2mm prikoilla asetelman ja pyörän välissä meni muuten hyvin, mutta konetta ei saanut painettua pohjaan asti paikoilleen. Koneen ja laatikon väliin jäi noin 2mm rakoa, joten epäilen että pulteilla vetämällä olisi varmaan oltu jatkuvasti paine painelaakerilla.

Kone uudestaan alas ja 1,5mm prikat väliin. Kone lopsahtaa pohjaan asti ja autoa tallissa työnnellessä kytkin irroittaa, mutta kytkin pohjassa vaihdepäällä konetta käsin pyörittäessä pyrkii koko auto liikkumaan. Vaijeri säädetty testissa ottamaan miltei heti jäykemmälle alueella, eli sitäkin pitäisi päästä vielä enemmän löysälle.

Uskaltaisikohan vaan lyödä vehkeen nippuun ja katsoa palaako kytkin vai painelaakeri. Sisässä kuitenkin uusi levy ja matta/karhea vauhtis, että saattaa kai ne nekin vielä vaikuttaa.

Lähetetty minun NEM-L21 laitteesta Tapatalkilla
 

Edited by Henkar
Link to comment
3 hours ago, Simon Templar said:

Mulla oli ihan sama juttu uudella kytkimellä. Ostin kokonaan uuden setin kun en saanu toimimaan.

Mikähän siinä oli syynä että se ensimmäinen kytkinsetti ei toiminut, kiinnostaa se syy siihen.. Rupee olleen jossain vaiheessa talli täynnä kytkinsettejä jos aina haen uuden setin ku edellinen ei jostain syystä toiminut.  Tuskin noita niinpäin persusta valmistetaan, että setit vaihtelee noin paljon;  toinen sopii, toinen ei. Mutta sekin mahdollista varmaan..

Itselläkin jossain vaiheessa kytkinremontti edessä..

 

Edited by Urbantoy
Link to comment
2 hours ago, Simon Templar said:

Urbantoy, en selvittäny enempää kun vitutti niin paljon.

Ok, onko merkistä muistikuvaa, toimivasta ja toimimattomasta.. Vitutuskäyrän ymmärrän, niitä tulee aina silloin tällöin, taitaa olla normioire tässä sairaudessa (siihen ei onneks kuole), ei tämä mitään harrastusta ole vaan paha sairaus..

Link to comment

Brasilian Sachs on riittävän hyvä paineasetelma normi Kuplaan, jos Janne Välilällä on uusia vastaavanlaisia niin tulen hakemaan ne kaikki että ei niitä tarvitse heittää tunkiolle. Alkuperäiseen ongelmaan kysymys? mistä tuo laahausjälki on tullut vaihdelaatikon puolen kytkinlevyn keskiön pään ulkoreunalle?

Link to comment
3 hours ago, Maasturi said:

Brasilian Sachs on riittävän hyvä paineasetelma normi Kuplaan, jos Janne Välilällä on uusia vastaavanlaisia niin tulen hakemaan ne kaikki että ei niitä tarvitse heittää tunkiolle. Alkuperäiseen ongelmaan kysymys? mistä tuo laahausjälki on tullut vaihdelaatikon puolen kytkinlevyn keskiön pään ulkoreunalle?

Oppirahat maksettu & virheistä opittu. Brasseja ei enää ole, eikä tule... 

Link to comment

Maasturi jäi nyt tän pikagallupin eli joidenkin käyttäjäkokemuksen perusteella kakkoseksi brassi sach:in kanssa.  Niinsanotusti yksin asetelman hyvyyden kanssa, varmaan joku sen kehuukin.. eli teen johtopäätöksen että brassi-sach asetelma ei asetu minun kytkimeen sitten kun vaihdon aika on jossain välissä.. käyttäjäkokemukset kertoo aika paljon.. toivottavasti näitä ei ole kk:n varasto pullollaan, siis brassi sach:ia.. hyvä että tämäkin.selvis tätä kautta, jää se Templar:in saama vitutus multa väliin sach:in kanssa, mutta uusia kohteita löytyy varmaan mikä voi aiheuttaa varmasti aisaa tönöttään suorana otsalohkosta. 

Link to comment

Topikin kytkinkombo ei yksinkertaisesti toimi.Kaikki osat toisiinsa sopimattomia.Itsellä oli käytössä samanlainen kytkinasetelma keskirenkaalla kuten kuuluukin ja jousettomalla levyllä.Hyvin toimii seuraavassakin moottorissa.

  • Like 1
Link to comment
Topikin kytkinkombo ei yksinkertaisesti toimi.Kaikki osat toisiinsa sopimattomia.Itsellä oli käytössä samanlainen kytkinasetelma keskirenkaalla kuten kuuluukin ja jousettomalla levyllä.Hyvin toimii seuraavassakin moottorissa.

Voihan tuo olla. Olen ollut siinä uskossa että jousitettu vs. jousittamaton ovat vaihtokelpoisia, mutta että jousitettu vaan periaatteessa antaisi vähän pehmeämmän kytkennän. Ja muuten en sitten tiedä miten kaikki voi olla yhteen sopimattomia, keskirengas tuon laatikon kanssa nyt ei ainakaan käy.

 

No tänään kuitenkin saan koneen taas vaihteeksi käyntikuntoon 1,5mm prikat asetelman ja vauhtipyörän välissä. Saa nähdä miten käy.

 

Mites tämmösessä sitten kun akseli, vauhtipyörä, ja asetelma on tasapainotettu pakettina, niin uusi asetelmahan vaatisi taas tasapainotuksen / kohdistamisen muiden rojujen tasapainoin vai? Aika kenkku homma alkaa tässä vaiheessa tekemään.

 

 

 

Link to comment

Et vastannut kysymykseeni = mistä tuo laahausjälki k.levyn keskiön pooriosan päässä ( näkyy kuvassa kirkkaana jälkenä ) on syntynyt, onko se ollut alun perin ennen asennusta? Kuvassa oleva paineasetelma on ikivanha, syvät laahausjäljet käpälien päässä painelaakerin kohdalla. Joten on turha syyllistää Brasilian Sachsia, toiseksi onkohan asetelma todellisuudessa kuitenkin Made in Germany? Laitappa kuva siitä kohdasta jossa näkyy valmistusmaa..... Brasilian Sachseja olen asentanut kilpureihin ja siviiliautoihin eikä asennusvaiheessa ja alkukäytössä koskaan ole ollut mitään ongelmia ainoat ongelmat ovat tulleet kilpakäytössä kun kytkimen VIRHEELLISEN KÄYTÖN vuoksi painelevy on siirtynyt sivuun muutaman millin ja sitä kiinnipitävät jousilaattalevyt ovat epätasapainon vuoksi revenneet niittauksistaan. Kyllä tuossa tapauksessa on tapahtunut jotakin virhettä jos moottoria ei ole saanut yhdessä vaiheessa edes paikoilleen !!!!. Urbantoyn ja Välilän kommentteihin ei ole tarpeen vastata = sama laulu jatkuu heiltä kuten aiemminkin.

 

Link to comment
Et vastannut kysymykseeni = mistä tuo laahausjälki k.levyn keskiön pooriosan päässä ( näkyy kuvassa kirkkaana jälkenä ) on syntynyt, onko se ollut alun perin ennen asennusta? Kuvassa oleva paineasetelma on ikivanha, syvät laahausjäljet käpälien päässä painelaakerin kohdalla. Joten on turha syyllistää Brasilian Sachsia, toiseksi onkohan asetelma todellisuudessa kuitenkin Made in Germany? Laitappa kuva siitä kohdasta jossa näkyy valmistusmaa..... Brasilian Sachseja olen asentanut kilpureihin ja siviiliautoihin eikä asennusvaiheessa ja alkukäytössä koskaan ole ollut mitään ongelmia ainoat ongelmat ovat tulleet kilpakäytössä kun kytkimen VIRHEELLISEN KÄYTÖN vuoksi painelevy on siirtynyt sivuun muutaman millin ja sitä kiinnipitävät jousilaattalevyt ovat epätasapainon vuoksi revenneet niittauksistaan. Kyllä tuossa tapauksessa on tapahtunut jotakin virhettä jos moottoria ei ole saanut yhdessä vaiheessa edes paikoilleen !!!!. Urbantoyn ja Välilän kommentteihin ei ole tarpeen vastata = sama laulu jatkuu heiltä kuten aiemminkin.

 

Minä enitään erityistä laahausjälkeä ole edes huomannut. Levy on paketista vedetty ja paikalleen laitettu, eli tehtaan jäljiltä taitaa jälki olla jos semmoista on.

 

Asetelmastakaan en ole mitään väittänyt, tuli minulle tämän koneen mukana ja poistin vain keskirinkulan. Valmistusmaata en kuvista äkkiseltään löydä, mutta tuosta erottaa jotain. (Edit väärä kuva, mikä lie pöydällä lojunut asetelma. kuva vaihdettu.)

 

Lähetetty minun NEM-L21 laitteesta Tapatalkilla

 

 

d319df584c637a10ad303c1bcf3a7154.jpg

Link to comment

Saksalaiselta näyttäis & taitaa olla vielä alkuperäisosakin. Veikkaisin 50 vuotta olevan asetelmalla ikää, voin olla väärässäkin. Jouset kunnossa? 

 

Monesti näkee että vipu mihin kytkinvaijeri tulee on jo lähtötilanteessa reilusti eteenpäin pystylinjasta jolloin painelaakerin liike ei järin optimaalinen asetelmaan. 

Link to comment
Saksalaiselta näyttäis & taitaa olla vielä alkuperäisosakin. Veikkaisin 50 vuotta olevan asetelmalla ikää, voin olla väärässäkin. Jouset kunnossa? 

 

Monesti näkee että vipu mihin kytkinvaijeri tulee on jo lähtötilanteessa reilusti eteenpäin pystylinjasta jolloin painelaakerin liike ei järin optimaalinen asetelmaan. 

Alkuun oli väärä kuva sattunut, nyt vaihdettu oikeaan. Mutta saksalainen kai se tuokin on kun F&S lyöty, vai lie jo 80 luvulla brassikamaa oli seassa. Ja joo ennen kun joku kerkiää niin nuo keskilätkää pitävät langat on irroitettu ennen asennusta.

 

Asetelma on "lautasjousella", liekkö oikea nimitys. En tiedä jousen kunnosta, mutta nyt ainakin haarukankäpälä on lähtötilanteessa melkein pystyssä.

 

Lähetetty minun NEM-L21 laitteesta Tapatalkilla

 

 

 

Link to comment

Sanoisin et kytkinlevyn booriosan ulkomitta niin paksu ja ulospäin tuleva et osuu kiinni uudenmallin painelaakerin keskitysholkkiin. Josta johtuisi kiiltävä jälki levyn booriosan ulkopäässä ja levy laahaa vauhtipyörää vasten keskitysholkin painattamana  vaikka kytkinasetelma irrottaisikin, jolloin kytkin ei tuntuisi irrottavan. Mutta jätä ne 1,5mm rikat silti asetelman ja vauhtipyörän väliin,niillä käpälien asento on oikea tuon paksuisella levyllä. Jos vaihdat levyn ohkaisempaan niin säädä käpälien asento uudestaan oikeeksi.

Edited by Tutkija
  • Like 2
Link to comment

Nyt saatu taas käyntikuntoon ja taitaa taas mennä purettavaksi.

Kytkin laahaa jatkuvasti vaikka pedaali lattiassa. Kolmosen ja nelosen saa kone käydessä päälle, ja jaksaa startata kyllä ykkönen tuvassakin mutta ryömii vaikka kytkin pohjassa. Vaijerin säädöstä ei apua, käpälä lähtötilanteessa melkein pystyssä eli varoja on kyllä, mutta ei vain irroita tarpeeksi.

Voisi sanoa että alkaa vähän jo ketuttamaan tämä jumppa.

Lähetetty minun NEM-L21 laitteesta Tapatalkilla

Link to comment

Vika alkaa selviämään kun kone jälleen lattialla. Keskiholkki menee kyllä boorille, mutta jäljet toisaalla kertovat tarinaa. Lie tässä syy myös miksi vaati shimmiä väliin. f59da33dad7d16083c43aac16d167511.jpgde381f7c962f3375044cc15add304f46.jpg

Lähetetty minun NEM-L21 laitteesta Tapatalkilla

Link to comment

Kannattaisi lueskella tarkemmin niitä ohjeita joita tässä asiassa on annettu. Kytkinpaketin voi testata kun on irrallaan vauhtipyörä - kytkinlevy ja paineasetelma. Vauhtipyörään laitetaan kiinni kytkinlevy ja paineasetelma kuten moottoriinkin. Paketti laitetaan esim. pylväsporakoneen pöytään, painelaakerin paikalle vastaavankokoinen holkki johon painetaan p.porakoneen vivun avulla, silloin kytkinpaketti toimii kuten autossakin käytettäessä. P.porakoneen pöydässä on oltava keskellä reikä jonka läpi laitetaan kytkinakseli ja vastaava asennustyökalu alakautta. Kun painelaakeria vastaavaa holkkia painetaan alaspäin niin silloin p.asetelman painelevy nousee irti kytkinlevystä, samalla pyöritetään kytkinakselia, kytkin irroittaa silloin kun kytkinakseli ja kytkinlevy pyörivät vapaasti.

 

Link to comment
Kannattaisi lueskella tarkemmin niitä ohjeita joita tässä asiassa on annettu. Kytkinpaketin voi testata kun on irrallaan vauhtipyörä - kytkinlevy ja paineasetelma. Vauhtipyörään laitetaan kiinni kytkinlevy ja paineasetelma kuten moottoriinkin. Paketti laitetaan esim. pylväsporakoneen pöytään, painelaakerin paikalle vastaavankokoinen holkki johon painetaan p.porakoneen vivun avulla, silloin kytkinpaketti toimii kuten autossakin käytettäessä. P.porakoneen pöydässä on oltava keskellä reikä jonka läpi laitetaan kytkinakseli ja vastaava asennustyökalu alakautta. Kun painelaakeria vastaavaa holkkia painetaan alaspäin niin silloin p.asetelman painelevy nousee irti kytkinlevystä, samalla pyöritetään kytkinakselia, kytkin irroittaa silloin kun kytkinakseli ja kytkinlevy pyörivät vapaasti.
 
Joka tallissa ei pylväsporia yms. vehkeitä ole millä näitä irtaallaan testata ja luulisi kun näitä kauppiaat melko vapaalla vm. sopivuudella myy että osat myös sopii yhteen keskenään. Itse ostin levyn koneen mukana ja olipa siinä ilmeisesti mennyt kokeneemmallakin harrastajalla kyseinen homma aivan ohi.

Jousittamaton levy ja kyseistä ongelmaa ei olisi ilmennyt, että eikun semmoista tilaamaan.

Lähetetty minun NEM-L21 laitteesta Tapatalkilla

Link to comment
On ‎4‎.‎8‎.‎2018 at 1:21 AM, Urbantoy said:

Maasturi jäi nyt tän pikagallupin eli joidenkin käyttäjäkokemuksen perusteella kakkoseksi brassi sach:in kanssa.  Niinsanotusti yksin asetelman hyvyyden kanssa, varmaan joku sen kehuukin.. eli teen johtopäätöksen että brassi-sach asetelma ei asetu minun kytkimeen sitten kun vaihdon aika on jossain välissä.. käyttäjäkokemukset kertoo aika paljon.. toivottavasti näitä ei ole kk:n varasto pullollaan, siis brassi sach:ia.. hyvä että tämäkin.selvis tätä kautta, jää se Templar:in saama vitutus multa väliin sach:in kanssa, mutta uusia kohteita löytyy varmaan mikä voi aiheuttaa varmasti aisaa tönöttään suorana otsalohkosta. 

Niin... Urbantoy Pete, ko. ongelmahan johtui Sachsin Brassi asetelmista? vai mitenkäs se nyt sitten loppujen lopuksi meni ? Näitä laahausjälkiähän etsittiin ja sieltähän ne sitten löytyivät.

  • Like 2
Link to comment
Tuohon vanhaan käpälämallin asetelmaan kuuluu jousittamaton levy. Kannattaa tilata uuteen jousitettuun levyyn sopiva asetelma.
Siltä näyttää, mutta että mikä asetelma tämmöiseen nyt sitten käy? Menisiköhän ihan tommonen perusmalli http://www.aircooled.fi/tuote/134/kytkinasetelma-vakio-200mm-t123-870180

Onko jousitetussa asetelmassa jotain etua jousittamattomaan nähden vai olisiko turvallisin uusi asetelma ja jousittamaton levy?

Lähetetty minun NEM-L21 laitteesta Tapatalkilla

Link to comment

Mikä ero on jousitetulla ja jousittamattomalla asetelmalla?  Älä ihmeessä osta tuota aircooledin myymää paineasetelmaa, sehän on Kiinan kopio Brassi Sachs:sta  joka haukuttiin täällä aiemmin roskistavaraksi kahden ASIANTUNTIJAN = Janne Välilän ja Petri Urbantoy  Väätäisen toimesta.

Edited by Maasturi
Link to comment

Juha "maasturi" / "keiteleen kone" Hytöselle tiedoksi jos lukutaito tai muu vika rajoittaa ymmärrystä:

En ole maininnut sanaakaan Kiinalaisista tai muistakaan kopioista. Vaan ainoastaan omien kokemuksien perusteella suositellut unohtamaan Brasilialaiset Sachs asetelmat & suositellut Germany Sachseja.

Edited by Janne Välilä
Link to comment

Ei se Maasturi/KK/Hytönen saa mua silti brassi Sach:ia asetelmaa siltikään laittamaan.. Onneks itse ihan sen saa valita mitä omiin laittaa..

Sori ku ei ole kerennyt komentoimaan, mutta sehän varmaan on maasturia sapettanut. Joutuu välillä olemaan reissun päällä ja ei tule netissä silloin käytyä..

Mutta hyvä että alkuperäinen ongelma selvis.. 

 

Edit: Vai selviskö sittenkään.. 

Edited by Urbantoy
Typöja korjattu, kaks sormijärjestelmälläkään ei näköjään osaa kirjoitella
  • Like 1
Link to comment
13 hours ago, Maasturi said:

Mikä ero on jousitetulla ja jousittamattomalla asetelmalla?  Älä ihmeessä osta tuota aircooledin myymää paineasetelmaa, sehän on Kiinan kopio Brassi Sachs:sta  joka haukuttiin täällä aiemmin roskistavaraksi kahden ASIANTUNTIJAN = Janne Välilän ja Petri Urbantoy  Väätäisen toimesta.

 

Tässä on lukutaitoa näille kahdelle: sehän on Kiinan kopio Brassi Sachs:sta …….. huom !  Brassi Sachs:sta ...joka haukuttiin täällä aiemmin roskistavaraksi kahden ASIANTUNTIJAN = Janne Välilän ja Petri Urbantoy Väätäisen toimesta. 

Link to comment

Kyllä Maasturia/KK/Hytöstä nyt sieppaa ku en laita sitä Brassi Sachs:ia vieläkään.. Ja en ole sitä ollenkaan haukkunut, mutta Maasturilla on ihan selviä ongelmia ymmärtää lukemaansa. Mutta todella hyvää markkinointia tää KK:n suuntaan on, ihan selvästi kohta paukkuu tilauksia brassi asetelmasta.. Mutta ei multa ku itse saa päättää..

Laitoin poppareita tulemaa ku tämä ihan ilmiselv'ästi tulee jatkumaan.. Mutta Maasturi/KK/Hytösen markkinointitaktiikat on ihan omanlaisensa.. Taitaa näkyä myös tuloksessa eli kauppa käy hyvin.. 

On se hienoa ku tässä on jo asiantuntijaksi nostettu vaikka ite pitää itteä ihan tavantallaajana mutta kyllä se tuntuu hienolta

Edited by Urbantoy
  • Haha 2
Link to comment

Myydään varaosat osastossa jake1986 myy oivan näköistä asetelmaa, siitä vaan tinkaamaan hintaa, taitaa olla turha tuota enää shimmata kun on varmaan sen lähemmäs 50 vuotta ollut pännissä. Tohon Jake:n asetelmaan kun pistää etäisyys mitaksi 21.7-22 niin johan tulee erinomaisen tunnokas kytkin. Saksan inssi on pistänyt mitan alakanttiin jotta kytkin pitää pitempään

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...