Ketsa Posted December 16, 2018 Posted December 16, 2018 (edited) Kirjoitelkaa projekteistanne topikki on taassa ollut aktiivisena, joten pitää aloittaa vielä yksi uusi topikki omista ajanvietteistä. Putkirunkokiihdytin ei valmistu aikaan ja rahaan liittyvistä syistä mitenkää tulevaksi kesäksi, joten piti alkaa varastolla miettimään miten voisi pitää hauskaa volkkarien ääressä myös sosiaalisesti tulevana kesänä. Mikot jo viimeistelevät tulevan kesän kiihdyttimiä ja herra Mäkikin on valitsemassa nopeinta kattoa omaan autoonsa, joten kyllä tässä on aktivoiduttava itsekkin äkkiä tai joutuu jälleen katselemaan vain muiden hauskanpitoa Tierpissä... Koska tässä on kyse vain välikesän rakennelmasta, niin tavoitteena on lähinnä vain pitää huoli siitä, että homma varastaa mahdollisimman vähän aikaa ja rahaa varsinaiselta kiihdytin projektilta. Eli lähtökohtaisesti pitää pöyhiä nurkista jotain millä päästä toimintaan mukaan Bug Run Classicissa. Ainut kaarellinen koppa varastolla on Urho #50, joten siltä osin aihion valinta oli helppo, möhkösplitillä mennään 🙂 Oikeastaan koppaan ei ole tarkoitus tehdä muuta kuin raksia ylimääräiset osat pois ja hävittää muutamia urhoilun ihmeyksiä, kuten isojen äänenvaimentimien vuoksi kohotettu hanttarin lattia. Tekniikkapuoli sitten mietitytti hiukan pidempään. Urhon OXY:ssä on lohko halki ja sen moottorin osat on muutenkin optimoitu toimimaan pitkään räväkkyyden kustannuksella, joten siitä lähtemällä homma tulisi kalliiksi. Siviiliauton roukkerissa on kiinakampi, joten sitäkään ei viitsi lähteä särkemään. Toissakesän suuressa osakasassa tuli kuitenkin yksi "hyvä kyläkisamoottori" osina ja tuon kokoamisesta olenkin jo haaveillut tovin, joten tästä syntyi ajatus, että perskules! Jokkismotti ja -laatikko Urhoveloon ja Ruotsiin! ------ END OF ALKULÖPINÄ ----- Mikko K. varmaan lopetti tämän topikin lukemisen tuohon, mutta siltä varalta, että joku vielä on kiinnostunut, niin alla ensimmäisen illan tapahtumat moottorin ääressä... Kyläkisamotin lohko oli aarporauskunnossa, joten aloin pöyhimään lohkopinosta sopivia vaihtoehtoja. Voittajaksi päätyi nuoruuden kesken jääneen roukkerirakennelman lohko. Aarporattu ja avattu 90,5/92 putkille, Hooverimodaus ja isot tulpat öljykanavista valmiiksi jengoilla, eli paljon hyvää valmiina. No, olihan myös syyt miksi lohko oli unholaan jäänyt. Päittäinen on hakkaantunut ennen aarporausta niin pahasti, että vaatii prikan ja lohkon kattoon oli tullut roukkeritilaa tehdessä reikä. Internetmaailmassa siis pilallinen lohko, mutta jokkisajatusmaailmalla hyvä ja halpa aihio 😉 Ensimmäinen homma oli siis lohkon katon parsiminen. Esilämmitys puukamiinan päällä, huolellinen putsaus vingulla ja asetonilla, paskan kiehuttamista tigillä, teräsharjaa ja lopulta lisäaineella komea patti aukon päälle. Varastosta löytyi myös uusi 90,5 mm AA putkimäntäsetti. Tosin roukkerille tarkoitettu, joten dekkikorkeuden mittauksella lähinnä oli tarkoitus hakea tietoa siitä kuinka paljon putkia pitää lyhentää. Päädyin siihen, että 4,5 milliä on tarvittava lyhennys. Pari kertaa on tullut tultua koneistamolta posket punottaen kottiin, kun tasapainoitus on jäänyt tekemättä vauhtipyörän liiallisen heiton vuoksi. Joten kantapään kautta tullut oppi on tarkistaa heitto etukäteen. Jokkismotin vauhtis oli kuitenkin sen verran paljon kevennetty, että hiukan mittaus jännittikin. No, kympin luokkaa oli heitto, joten yllättävän hyvä. Näiden touhuiluiden jälkeen olikin jo selvillä mitä pitää raahata moottorikoneistamolle, josta aluttavasti lupailtiin kohtuullisen nopeaa palvelua, eli ehkäpä tämä runkomotti tästä syntyy vielä ennen uuden vuoden tinoja ja pääsee miettimään polttoaineensyöttöä ja pakosarjaa. Niin ja moottorin kaveriksi tähän rakennelmaan pitäisi laatikkokin saapua jossain kohtaa Kouvolan suunnalta. Laatikonkin osalta luotetaan kohtuuhintaiseen kyläkisatekniikkaan. Ehtipä tämän illan aikaan vielä AC kaupalle ihastelemaan Mikon viimeisintä hankintaakin. Edited December 17, 2018 by Ketsa 13 Quote
mikko k Posted December 17, 2018 Posted December 17, 2018 Luin mä kyllä ihan loppuun asti.. 😄 Peukut tälle! ps. Eka kuva ei näy ainakaan mulla. Quote
Ketsa Posted December 17, 2018 Author Posted December 17, 2018 1 hour ago, mikko k said: ps. Eka kuva ei näy ainakaan mulla. Näkyykö nyt? Quote
mikko k Posted December 17, 2018 Posted December 17, 2018 1 hour ago, Ketsa said: Näkyykö nyt? Jep 1 Quote
Ketsa Posted December 22, 2018 Author Posted December 22, 2018 (edited) Oma joululahja noudettu! Melkein täyden työpäivän verran ja lähes 600 kilsaa sai tänään istua joululiikenteessä ja lumipölyssä. No, jos rakennelmalla pääsee ajamaan ensi kesänä viisi lähtöä kumpanakin päivänä ja aika olisi keskimääräisesti 15 sec, niin kyllähän sen kahden ja puolen minuutin tähden pitää vähän vaivaakin nähdä 🙂 Mutta itse asiaan. Laatikosta tuli aikaisemmin kuva siirtäjien säätövaiheesta ja se kuva kertoo oikeastaan sen mitä tuosta tiedän. Laatikon tekijä voi halutessaan kertoa itse enemmän. Perusspekka latikolle on: - vakio ykkönen - kytkykakkonen vakio rattailla - kolmonen on 1,57 - nelonen 1,32 - perävälitys on 4,125 Käytettävä rengaskoko on vielä arvoitus, eli kokonaisvälitystä voi sitä kautta vielä säätää. Minun hommaksi jäi vain poskistefojen hommaaminen ja niiden asennus. Empin logot stefapaketin päällä pistää kyllä miettimään, että mitenköhän tässä käy, koska yhdestäkään Urhoon asennetusta Empi osasta olisi vielä mitään hyvää seurannut 😕 Uudet synkrot tulivat laatikon mukana paluukuormassa sillä, että laatikkoaihio oli minun harjoitustyöni Lahden laatikkokurssilla. Eli jäi kokeilematta kuinka tee-se-itse-laatikko olisi toiminut... Moottoririntamalla puuhastelut eivät ole vielä päässeet suureen lentoon. Lähinnä Petterillä poiketessa tuli ihmeteltyä jokkismotin nokkaa. Suomihiontaa, imulla nostoa nokalta 10,1 mm ja pako puolella 10,2 mm. Nokan päässä vain meistattuna 46. Petteri mittaili penkissään nokan asteet ja päätyi alla olevaan tulokseen. Tunnistaako joku kepakon ja osaa kertoa lisää? Rivaatillakin saa kertoa, jos salaisuuksia ei halua julkisesti paljastaa. Toivo elää vielä, että välipäivinä pääsee leipomaan moottoria eteenpäin ja ehkäpä kopankin kimppuun ehtii hetkeksi. Hauskaa Joulua ja reippaita tallihetkiä pyhinä ilmavolkkarien ääressä! Edited December 30, 2018 by Ketsa 3 Quote
Ketsa Posted December 29, 2018 Author Posted December 29, 2018 No-niin! Osat saatu moottorikoneistamolta, joten huomenna pääsee suorittamaan kylmäkasauksen ja miettimään haasteita ja osapuutteita. Sitä ennen kuitenkin muutama kuva siitä mitä lohkolle tapahtui joulun pyhinä. Lista siitä mitä lohkosta pitää tarkistaa ja mahdollisesti modata sen kuin kasvaa vuosi vuodelta... Tämä lohko kun oli jo pitkälle tehty, niin suurimman osan listaa pystyi hyppäämään ylitse, mutta syystä tai toisesta kolmospytyn pinnapultin upotusta ja case savereitä en ollut tähän lohkoon tehnyt. Erityisesti kotitallissa oleva pylsäporakone on sen verran lelu, että olen sorvannut hyvin yksinkertaisen poraohjurin tuohon 3 pytyn pinnapultin upotukseen. Eihän tuolla valmista reikää saa, mutta kun on 8 mm reikä suorassa, niin ei se siitä enää sitten niin herkästi vinoon mene. En osaa sanoa kuinka tärkeä tämä modaus on siviiliautoissa, mutta ainakin tässä tulevassa käytössä uskon, että tuo vähentää merkittävästi halkeamisen vaaraa kolmos pytyn takaa, kun pinnapultin aiheuttama kuorma on runkolaakeripukilla, eikä ylempänä heikommassa osuudessa valua. Alla olevassa kuvassa case saver asennettuna. Joulun alla Valtonen pirulainen esitteli minulle lentokonelohkojaan ja laittoi vielä yhden mukaani kulkeutumaan etelää kohden. Aikani kun kiusasin itseäni ajatuksella lentomoottorin keskimmäisen laakeripukin läpipulttauksesta, totesin modauksen olevan tehtävissä omilla työkaluillani ja tämän moottorin olevan aivan loistava kohde kokeilla tuon hyötyjä, koska moottori kokee kovaa kiusausta ja on varmasti pian taassa osina ja paljastaa kokeen tulokset... Homma lähti matkaan runkopukin pinnapulttien poistolla ja läpireikien porauksella poraohjurin avustuksella. Haastavinta kotiverstaalleeni tässä modauksessa oli tämä tilanne, eli toisen reiän puhkeaminen juurikin valun kevennykseen. Tai siis oikeastihan haaste on vain jyrsinkoneen uupuminen 😞 Ongelman ratkaisijaksi syntyi kaikkien takatasaiminen irvikuva - venttiili, johon tein hitsillä ja rälläkällä kaksi hammasta ja hitsasin pultin lautaseen akkuporaan kiinnitystä varten. Eli venttiilin varsi menee lohkossa olevaan poraholkkiin ja ottaa sieltä ohjauksen. Naurattaa itseäkin 🙂 No, tasaus ja upotus syntyivät kuitenkin karusta työkalusta huolimatta. Tosin tästä ei tullut tarkka kopio lentomoottorista, koska alkuperäisessä konstruktiossa tuo upotus ei ole samankeskeinen laakeripukin reiän kanssa, vaan upotus on keskitetty tuohon valun kevennykseen. Oikeassa lentokonemotissa upotukseen on tehty holkki alumiinistä, eikä holkkia ole siten hitsattu kiinni. Itse päätin tehdä holkin magnesiumista ja hitsasta sen pinnasta kiinni. Ei sillä, että hitsille mitään lujuutta voisi laskea, mutta on ainakin (toivottavasti) tiivis ja estää mahdollisen öljyn hikoilun. Holkin valmiin mitan piti olla 22,4 mm +0,03 -0,00 ja täytyy sanoa, että moisen aihion löytäminen lohkosta ei ollut sitten alkuunkaan niin helppoa kuin kuvittelin. No, yhden paikan löysin... Mittailujen mukaan upotuksen ja holkin välille piti jäädä satkusta kolmeen välystä ja vasaralla naputtelemalla holkki upposikin paikoilleen (tosin lohko oli 50 astetta lämpimämpi kuin holkki, eli vähän välys vielä kutistui). Läpipultilla varmistus, että pysyy pohjassa, TIGillä hiukan räkää ympärille ja isommalla tasaimella tasaus. Jossain kohtaa pitää vielä sorvata vahvempi prikka vielä tuohon korialuslaatan tilalle. Prikka kuitenkin kantaa sekä lohkosta itsestään, että tuosta lisätystä holkista, eli pitäisi oikeasti tukea tuota laakeripukkia. Lopuksi vielä kuva lentomoottorin runkolaakeripukin "pinnapultista". Eli lisäosa on vain M10 kokoa ja lohkon kierrekkin säilyy, eli kyseessä ei ole perinteinen läpipulttaus. Tässä tapauksessa tosin perinteinen läpipulttaus olisi ollut helpompi tehdä, koska moottoriin ei tule öljynjäähdytintä ja jäähdyttimelle tulevat kanavat olisi voinut sillä tukkia. Aika näyttää oliko homma vai kivaa puuhastelua, vai onko tästä jotain hyötyäkin. Ja jos on, niin mitä 🙂 8 Quote
metake Posted December 29, 2018 Posted December 29, 2018 Tee nyt ihmeessä samalla kertaa ohjainholkit keskimmäiseen runkolaakeripukkiin.Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
Ketsa Posted December 29, 2018 Author Posted December 29, 2018 En ole vielä keksinyt kuinka niiden tekeminen onnistuisi oman tallin työkaluilla. Onko hyviä tee-se-itse ideoita? Quote
Guest konna Posted December 31, 2018 Posted December 31, 2018 nyt on meininkiä! mitä lisäainelankaa oot käyttäny ton lohkon hitsailuun ? tuon holkin tehtävä on siis vahvistaa kolmospukkia jotenkin? Mitkä on nämä ohjainholkit mistä metake puhuu? pitää laittaa loput kysymykset omaan ketjuun että ei huku vastaukset. Quote
aki Posted December 31, 2018 Posted December 31, 2018 Holkeista löytyy kuvia ja tietoa hakusanalla ’shuffle pins’. Kuvassa vain keskimmäisessä laakeripukissa.https://goo.gl/images/F3V85R Quote
Guest konna Posted December 31, 2018 Posted December 31, 2018 23 minutes ago, aki said: Holkeista löytyy kuvia ja tietoa hakusanalla ’shuffle pins’. Kuvassa vain keskimmäisessä laakeripukissa.https://goo.gl/images/F3V85R kiitoksia. eli vissii teräsholkit suht tarkalla mitotuksella. vaatinee linjan porauksen asennuksen jälkeen? Quote
Ketsa Posted December 31, 2018 Author Posted December 31, 2018 6 minutes ago, konna said: kiitoksia. eli vissii teräsholkit suht tarkalla mitotuksella. vaatinee linjan porauksen asennuksen jälkeen? Tässä pari kuvaa yhden toisen projektini lohkosta. Ei tietoa kuinka on käytännössä tehty, mutta ei vaadi runko- ja nokkalinjan aarporausta asennuksen jälkeen. Quote
Ketsa Posted December 31, 2018 Author Posted December 31, 2018 Ja tuolta olen ostanut magnesium lankani http://uniball.fi/cgi-bin/webio2kauppa?Työkalut-&-hitsaustarvikkeet/Tig-langat/TIG-lanka-magnesium-2mm&naytasivu=683&id=0&saitti=rallycorsa Quote
Guest konna Posted December 31, 2018 Posted December 31, 2018 1 hour ago, Ketsa said: Ja tuolta olen ostanut magnesium lankani http://uniball.fi/cgi-bin/webio2kauppa?Työkalut-&-hitsaustarvikkeet/Tig-langat/TIG-lanka-magnesium-2mm&naytasivu=683&id=0&saitti=rallycorsa Kiitos, paljon tuolla 8 eurolla tulee lankaa? Quote
mikko k Posted December 31, 2018 Posted December 31, 2018 Mä kuvittelisin että metrin palan saa. On muutenkin ihan jäätävän hintaista tuo magnesiumlisäainelanka. Ja menekki hitsauksessa melkosen suuri. Quote
mikko k Posted December 31, 2018 Posted December 31, 2018 2 hours ago, konna said: kiitoksia. eli vissii teräsholkit suht tarkalla mitotuksella. vaatinee linjan porauksen asennuksen jälkeen? Holkkeja on turha asennella ellet ole tekemässä kisapuolen konetta. Quote
Ketsa Posted December 31, 2018 Author Posted December 31, 2018 32 minutes ago, mikko k said: Mä kuvittelisin että metrin palan saa. On muutenkin ihan jäätävän hintaista tuo magnesiumlisäainelanka. Ja menekki hitsauksessa melkosen suuri. Joo, about metrin pätkän tuollarahalla saa. Ja menekkiä on, koska jos haluaa siistin hitsin, niin paska valu pitää poistaa ja tehdä pelkästä langasta uusi 😂 1 Quote
mikan Posted December 31, 2018 Posted December 31, 2018 3 hours ago, mikko k said: Holkkeja on turha asennella ellet ole tekemässä kisapuolen konetta. Kyläkisamoottorilla ruotsiin kiihtymään. :-) t. Mika Quote
mikko k Posted December 31, 2018 Posted December 31, 2018 1 hour ago, mikan said: Kyläkisamoottorilla ruotsiin kiihtymään. 🙂 t. Mika Tarkoitin vastaukseni ”konnalle”. Ketsa kyllä tietänee et laittaako vai ei.. 1 Quote
Ketsa Posted January 3, 2019 Author Posted January 3, 2019 On 12/31/2018 at 5:01 PM, mikko k said: Ketsa kyllä tietänee et laittaako vai ei.. Juu, motorhomen moottoriin laitetaan, jokkismoottoriin ei 😎 Heti kun sain lohkon pestyä sovittelukokoonpanoa varten, niin huomasin yhden unohtuneen reiän porauksen, joten vielä yksi porausjigi piti kaivaa laatikosta... Tiedä sitten onko tuo keskinmäisen laakeripukin modaus kuinka tarpeellinen, mutta sattui olemaan setti kolbenin laakereita hyllyssä ja niissä kun on alumiininen vauhtiksen puoleinen laakeri, niin joka tapauksessa on ostettava Silverlinen laakerisetti ja Kolbenin setin voi hyödyntää tähän modaukseen. Eli kaikki kolme isoa runkolaakeria on tämän jälkeen teräsvahvistettuja. Sen verran jokkisosia menee poistoon, että venttiileiksi vaihtuu CB halppisrosterit. Samalla imuventtiilin koko kasvoi 35,5 -> 37 milliseksi. Koneistaja kun tunnisti jokkisventtiilien olevan peräisin voorttista ja niihin rakennelmiin en aijo sekaantua pitkällä kepilläkään. Oli muuten eka kerta kun teetin uudet venttii- ja ohjurityöt remontin jäljiltä oleviin kansiin 🙂 No, jos voorttin venttiili olisi katekennut Ruotsissa, niin olisi harmittanut vielä enemmän. Kuvissa vielä pakovenana vakio vw vena, jonka oli ainut käsillä oleva vena siinä kohtaa kun palotilan koko piti mitata. Putkien yläpäähän on tarkoitus laittaa 1,5 mm kuparirenkaat, joten sovittelukasauksen ajaksi sovittelin kanteen 1,5 mm 1600 putken korotusprikan. Sisäreikä täsmäsi suoraan 90,5 mm putkelle ja ulkoreunastakaan ei tarvinnut paljoa pois hioa. Aikansa kun säilöö kaikkea tarpeellista, niin lopulta kaikki löytää paikkansa. OXY lohkoja tehdessä jääneet wasserin pinnapultit osuivat olemaan juuri sopivan pituiset tämän levyiseen moottoriin. Pinnan päässäkin kun kerrotaan matskun olevan kovaa, niin näillä mennään jokkishengessä. Jostain pitäisi vielä keksiä tönärien suojaputket. Ja viimeisen kuvan avulla johdanto seuraavaan vaiheeseen. Komeat asennusjouset syntyivät puuilon jousihyllystä löytyneestä aihiosta. Näiden avulla on helppo lähteä mittailemaan missä kohtaa kammen kierrosta mäntä käy lähimpänä venttiilejä ja että onko sillä kohtaa riittvästi välystä, vai onko merkattava venttiilitaskujen kohdat ja kaivettava jollain karulla työkalulla tarvittavan suuruiset väistöt. Eli seuraavaksi kampikammiota kasaamaan, jotta tulee varmistettua: - virranjakajan akselin päittäisvälyksen tarkistus - öljypumpun päittäisvälysten tarkistus - työntötankojen pituuden selvitys - venttitaskutarpeen selvitys - dekkikorkeuden varmistaminen jokaisesta sylinteristä ja tarvittaessa kiertokankien ja mäntien pituusmittailua ja sekoittelua Ei ihan joululomalla valmistunut, mutta ei tässä enää kauan nokka tuhise. Ennen hiihtolomaa pitää moottorin istua kontissa 😎 3 Quote
DOODAH Posted January 4, 2019 Posted January 4, 2019 meillä jimppu tän jo ennusti jurvassa. muut hämmästeli vanhaa pannua ja jimppu katteli jo muualle. 1 1 Quote
Ketsa Posted January 6, 2019 Author Posted January 6, 2019 (edited) Juu, jos kuskin kypärä on renkaan päällä, niin eihän siitä katselemisen arvoista kilvanajoa synny sitten mitenkään 🙂 Viikonlopun pajotukset alkoivat perjantaina moottorin sovittelukasaamisella. Ensimmäinen homma oli dekkikorkeuden tarkistus ja siinä samallahan on aina hyvä tarkistaa hihnapyörän asteikko pyöräyttämällä moottori kummankin kautta stopparia päin ja katsoa, että asteluku pysähdys hetkellä on sama kummastakin suunnasta. Helppo homma verrattuna dekkikorkeuden mittaamiseen ilman männänrenkaita, heilahtaa meinaan mäntä todella herkästi ja mittamies on ihmeissään. Niin, kokoonpanotyökaluna käyttämäni hihniksen asteikko oli justiinsa oikein, mutta moottoriin asennuksen jälkeen kaavailemani pieni pyörä olikin sitten taattua Empiä. Onneksi tuli tarkistettua, olisi voinut olla käsi päässä sytkää säätäessä... Launtaina tuli mailla kokeiltua kiertokankien kevennyssorvausta. Harjoituskappale + pari sarjaa tuli pyyhkäistyä oikeastaan tekemisen ilosta, koska luotettava tietolähde oli jo kertonut, että ei kankien kevennyksellä jokkismoottorissa suuria saavuteta. No, onpa edes yritetty virittää 🙂 Jalmarikin pyörähti lauantaina katsomassa rojektia ja ruuvasi kallistuksen vakaajan irti ja jätti sen killumaan samaan kasaan avon etuakselin kanssa. Herran varttitunnin puuhastelu näkyy varmaan varttimaililla kellossa enemmän kuin minun päivän puuhastelu kankien kanssa... No, tuli sitä lauantaina totuuden nimissä muutakin puuhasteltua, kuin vain kankia kynsittyä. Pajan lattialla lojuneista rojuista tuli väkästettyä ittetehdyn näköinen apuväline kiertokankien tasapainoitukseen. Eihän kukaan luullut tuota tehdastekoiseksi 🤣 Niin ja loppuviimeistelyssä toisen sarjan kevyimmästä kangesta tuli tuollainen millaisena se seisoo alemmassa kuvassa. Pitäisi vielä tehdä kolme saman painoista ja katsoa sitten voiko esim. pulttien seudulta siloitella nuo nysät pois. Tänään tuli sitten ihmeteltyä keinuvipugeometriaa, venttiilien törmäyskohtia mäntään ja nokka-akselia. En löytänyt netistä kuin todella huonon kuvan FK46 nokkakortista, mutta siitä näkyviin arvoihin kun vertailin imupuolta, niin vahvasti tuo keppi vaikuttaa (ainakin imupuolen osalta) FK46:n suomikopiolta. Eli pitää syöttää mielenkiinnosta Pipemaxiin moottorin arvot tuolla FK46:lla. Oikeaoppinen keinuvipugeometria vaatisi keinuvipuakselin nostamista, mutta tulin kokeilujen jälkeen siihen tulokseen, että jätin vain kierroksen verran possutassuun säätövaraa suuremmalle välykselle ja jätin hatut pois venttiilien päistä. Geometria jää silti toispuoleiseksi (erityisesti pakopuolen 1.1:1 vippasilla), mutta silti työntötanko mahtuu hyvin putkeensa ja nostoakin syntyy enemmän nosto alkuvaiheessa. Seuraavaksi kun pääsee sorvin ääreen, niin pitää väsätä 265 mm pitkät työntötangot. Hain pahinta venttiilin ja männän törmäyskohtaa lisäämällä venttiilinvälystä 1/4 kierrosta kerrallaan ja katsomalla hihnapyörästä missä kohtaa liike jumittuu. Tuloksina sain, että imuventtilin törmäys männän kanssa käy "syvimmillään" 8 astetta jälkeen männän yläkuolokohdan ja pakoventtiili on "syvimmillään" männässä 10 astetta ennen yläkuolokohtaa. Noissa asennoissa napautin komealla erikoistyökalullani merkin mäntään. Ihan vaan siltä varalta, että muutun jotenkin jyrsinkoneeksi ja pääsen sillä loveamaan männät. No, todennäköisesti on kuitenkin ikäytettävä jotain han muun näköistä työkalua... Seuraavat hommat ovatkin sitten - kankien tasapainoitus - tönärien lyhennys - suojaputkiksi muuttuminen - onko kennelläkään hyviä budjettiratkaisuja mielessä? - mäntien loveaminen - virranjakajan akselin päittäisvälyksen tarkistaminen - runkolaakerisarjan nouto AC:lta ja päittäisvälyksen haku hehtaarille - kaikkien osien lopulline pesu - ja monia muita pikkujuttuja... 🙂 Edited January 6, 2019 by Ketsa 6 Quote
Tanhis Posted January 7, 2019 Posted January 7, 2019 Ymmärsinkö nyt oikein että empi pyörässä oli 6,5astetta asteikko vinossa. Ja eikös kyläkisamoottorin mäntiin saisi kivasti lovet porakoneella ja ventiilillä mihin on liimattu santapaperia päähän. Varteen kun vielä väsää stopparin joka ottaa venttiiliohjuriin kiinni sopivan syvyyden saavutettuaan niin ei menisi ihan arpomiseksi. Quote
mikan Posted January 7, 2019 Posted January 7, 2019 Yllättävän paljon keveni veivit. Etkä edes porannut reikiä (, jos joku muistaa noin 15 vuoden takaista keskustelua aiheesta). 😆 t. Mika 1 Quote
Ketsa Posted January 7, 2019 Author Posted January 7, 2019 3 hours ago, Tanhis said: Ymmärsinkö nyt oikein että empi pyörässä oli 6,5astetta asteikko vinossa. Ja eikös kyläkisamoottorin mäntiin saisi kivasti lovet porakoneella ja ventiilillä mihin on liimattu santapaperia päähän. Suuruusluokkaa joo, sama lukema pitäisi olla kumpaakin kautta pyörittäen. Mulla on loveamiseen tehtynä kansi, jossa on iso reikä palotilaan (näkee ja voi vaikka paskaa imeä pois) ja siinä vanhoista venttiileistä tehdyt terät. Ei vaan ole oikealle pyttykoolle tuo työkalu. Quote
Ketsa Posted February 22, 2019 Author Posted February 22, 2019 Kiitos kysymästä, hyvää kuuluu. Kunhan ehdin hitsaamaan imusarjat ja sovittamaan ne kanteen, niin sen jälkeen voi kasata koko moottorin liimojen kera. Sitten oikeastaan puuttuu enää kuivasumpun säiliö ja reipas loppukokoonpano auton ääressä. Quote
Ketsa Posted March 17, 2019 Author Posted March 17, 2019 Lopultakin ehdin pajalle tekemään imusarjat tähän mottiin. Minulla ei ollut jokkisimusarjoja/kaasareita tähän moottoriin, joten siitä sai hyvän syyn poiketa "jokkis-spekasta". Kaasareiksi nappasin urhoilumoottorista 40 dellortot 36 sisäkurkuilla ja imariaihioiksi siviilikuplan tuplien imusarjat, jotka ovat yläpäästä 40 mm, mutta alapää oli kaiverrettu D-portaukselle. Imusarjan pituuden yritin päätellä Pipemaxilla siten, että syötin tiedetyt arvot ja sen jälkeen koitin säätää efficiency prosenttia ja jonkin verran max tehon kierroslukua, kunnes lopputulos täsmäsi olemassa olevaan pakosarjaan ja teho oli siinä haarukassa mitä tälläisestä moottorista voisi oikeasti olettaa tulevan. Koska pakosarja on 4-2-1 mallia ja yritetty tehdä lähinnä mahdollisimman lyhyeksi, en pystynyt hyödyntämään ohjelman stepper pakosarjan suunnitteluominaisuuksia, vaan menin virittäjän käsikirjan yksinkertaistetulla ajatuksella ensiöputken pituudesta 4-2-1 pakosarjassa (ensiöputken pituus = ensiöputki + toisioputki). No, noitten pähkäilyjen jälkeen lopputulos oli se, että imusarjaa piti lyhentää noin 30 mm vakio imutorvien kanssa mitattuna ja sillähän pääsi passelisti eroon imusarjan D-porttauksesta :) Nyt olisi sitten lopultakin kaikki osat sillä mallilla, että voi leipoa moottorin lopullisesti kasaan ja alkaa kyselemään kotikylästä säätöaikaa tälle rakennelmalle... 2 Quote
hpa Posted March 17, 2019 Posted March 17, 2019 Nyt sitten tavoitepainoa 1600 paunaa kohti laihduttamaan,tsemppiä. Quote
Ketsa Posted March 17, 2019 Author Posted March 17, 2019 Heh. Kiitoksia, Urhon kopasta ei hirveitä pois saa järkevällä työllä, joten pitää koittaa laihduttaa lähinnä tuota peilissä näkyvää hahmoa... Quote
Racing Posted July 7, 2019 Posted July 7, 2019 Tämä olis kyllä tarvinnut bensapuolelle pitkän kunnollisen omavalmisteisen jokkis kammioimusarjan ja siihen yhden 45mm dellorton päälle.. Quote
Ketsa Posted July 8, 2019 Author Posted July 8, 2019 19 hours ago, Mäki said: Joko olet varannut matkaliput? En, tänään pääsi kesälomalle ja piiiitkästä aikaa mahdollisesti aikaa suoda ajatuksia myös harrastuksille. Eli eiköhän tästä lippujenkin tilaamis vaiheeseen päästä.... Quote
Ketsa Posted July 8, 2019 Author Posted July 8, 2019 17 hours ago, Racing said: Tämä olis kyllä tarvinnut bensapuolelle pitkän kunnollisen omavalmisteisen jokkis kammioimusarjan ja siihen yhden 45mm dellorton päälle.. Ei löydy tallista tuo pakosarjan kaveriksi kammiosarjaa, eikä kyllä 45 lortroakaan 😞 Quote
Ketsa Posted July 13, 2019 Author Posted July 13, 2019 (edited) Tämä nytkähti lopultakin tällä viikkoa hiukan eteenpäin. Sitten viime jakson tapahtunutta: - lohko meni vaihtoon, kampi ei pyörinyt riittävän herkästi minun makuun. Joko hitsaukset tai jotain muuta, en ehtinyt pähkimään ja mittailemaan pitkän kaavan kautta. - imuvippaset piti vaihtaa vakioksi, koska espoon rompetorilta ostamani tönärien jousisuojaputket olivat jotain minikokoa ja työntötanko otti kiinni putkeen. - moottori sai ajan säästämisen nimissä cromoly tönäri, koska sellaiset oli hyllyssä lähes sopivan pituisina, eikä aikaa orkkisten lyhennykseen ole löytynyt koko keväänä. - moottorin spekka muuttui märkäsimpuksi kuivasumpun sijaan. ”Uudessa” lohkossa oli tulppa öljykanavassa, enkä sitä kiireessä muistanut, enkä keksinyt kuinka sen saisi kasassa olevasta koneesta pois. - kaikki apulaitteet sovitettu moottorin pälle. - Urhon kopasta purettu lähes kaikki ylimääräinen urhoiluvarustus pois. - Kori sovitettu mahtumaan pakosarjan ympärille. - Uusilla nivelillä olevat vetarit pultattu paikoilleen (toisessa päästä Löbre, toisessa SKF, kumpikohan voittaa). - Hommattu sliksit takapyöriksi, mutta tuskin jää aikaa asentaa line-lockia, joten varmaan vanhoilla urhorenkailla ajetaan tää kesä 🙂 Seuraavaksi: - Korin hitsailua - Öljynjäähdyttimen ja suodattimen paikan haku - Jarrupoljin meni paukahtaen pohjaan varastolta pajalle hinatessa, jotain tarvii varmaan tehdä - Etuloksut ja takaluukku pitää maalata - Oviin väkästellä ikkunapleksit - Saada kone käyntiin ja säätöihin - Asentaa hydraulikäkkäri - Säätää pyöräkulmat. Mitähän tälläiseen pitäisi stripille säätää? Taidan säätää vain takaa pystykallistuman nollaan normikorossa... Myöhemmin näkee sitten oliko tämän virityksen kohde Bug Run Classic vai Kinkku-JM 😆 Edited July 13, 2019 by Ketsa 8 Quote
Ketsa Posted July 25, 2019 Author Posted July 25, 2019 (edited) Kone käytetty kolmesti lämpimäksi ja jostain syystä öljyt ovat pysyneet sisällä, eli kaikki näyttää tänään yllättävän hyvältä. Alla linkki moottorin ensi lämmittelykäytöstä. Videolla esiintyy myös ruokapalkalla apuna ollut mekaanikko (tsähköspesialisti), suuret kiitokset hänelle avusta! Edited July 25, 2019 by Ketsa 5 Quote
Ketsa Posted July 27, 2019 Author Posted July 27, 2019 Pakko puuhastella varastotiloissa, kun pajan lasioveen paistaa aurinko heti aamusta. Hirveästi kaikkea tehtävää, esim. takaloksuja oli pakko nostaa ylemmäksi sen jälkeen kun sääti takakamppperin nollan seudulle. No, torstain aamulaivassa ollaan jossain vaiheessa oleva auto kyytissä 🙂 6 Quote
Ketsa Posted July 28, 2019 Author Posted July 28, 2019 7 minutes ago, Hanttapuli said: Nyt on kyllä komea peli! Thanks. Oikessa kuvakulmassa, sopivassa hämäryydessä ja riittävän kaukaa katsottuna joo 😂 Quote
Hanttapuli Posted July 28, 2019 Posted July 28, 2019 16 minutes ago, Ketsa said: Thanks. Oikessa kuvakulmassa, sopivassa hämäryydessä ja riittävän kaukaa katsottuna joo 😂 Kuvailit juuri tärkeimmät elementit, kun minusta otetaan kuvaa. 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.