Guest kupla73 Posted August 18, 2006 Share Posted August 18, 2006 minkä kokoinen kompressori pitää olla? Riittääkö pienimmissä malleissa tuotto ja onko säiliön koolla suurta merkitystä? Ja tekeekö halvemman pään ruiskuilla mitään? Tarkotus maalata koko auto. Quote Link to comment
JaniM Posted August 18, 2006 Share Posted August 18, 2006 Halvalla ruiskulla ei tuu ku paha mieli, ovat meinaan niin eri planeetalta jo pelkät sumut. Vedenerotin ehdoton, ihan pienimmällä kompuralla ei tee mitään myöskään. Itellä puolen kuution kompura ja 200 l säiliö, sillä pärjää aika hyvin. Mitä vähemmän käy, sen vähemmän sitä vettäkin tulee. Haulla löytyy hyvin maalauksesta täältä ja yhdistyksen sivulta. Quote Link to comment
Guest Raggare Posted August 18, 2006 Share Posted August 18, 2006 jos maalaa harvoin ja pienel kompural hvlp vs joku bilteman kallein? ylä- vai alasäiliö? tietty joku biltsun halpisvehe on hyvä jos vaikka flakee puhaltaa ni voi porailla suutinta isoks huoletta :D Quote Link to comment
metake Posted August 18, 2006 Share Posted August 18, 2006 Ja mielellään kelvollinen paineensäädin kompuran ja ruiskun väliin. Quote Link to comment
Guest tomp_pa82 Posted August 19, 2006 Share Posted August 19, 2006 itse maalaan työkseni, noin 100€ ((psb) merkkinen oli yllättävän hyvä!) saa ihan kunnon autotalliruiskun ja automaalaamoissa niitä aina välillä jää ylim. "vähän" käytettyjä... kandee kysellä paikalliselta maalien toimittajalta/automaalaamoista, ei mistään bil... ja kandee panostaa ruiskun säätöihin siitä se pinta tulee. Quote Link to comment
Guest kupla73 Posted August 19, 2006 Share Posted August 19, 2006 50l säiliö ja 260l\min... Oisko tuommosella mitään toivoa? Quote Link to comment
NO H2O Posted August 19, 2006 Share Posted August 19, 2006 50l säiliö ja 260l\min... Oisko tuommosella mitään toivoa? Itse olen tuommoisella pikku päkättimellä maalaillut jonkin verran, ihan ok laite kun ottaa sen koon huomioon. Paskoillakin laitteilla saa ihan kelvollista jälkeä kun tarpeeksi harjoittelee laitteiden ominaisuuksia. Itse harjoittelin laitteistollani, joka siis käsitti samankokoisen kompuran+halpis ilmanpaine paketin yläsailiöruiskun, kaikenmaailman maalauksia. Siis maalailin sillä kottikärryjä, yms. pihapiiristä löytyviä juttuja, hain ruiskusta hiljalleen säädöt erilaisille aineille: pohjamaali, yms. Sitten vihdoin uskalsin alkaa maalailemaan pikkuveljen S-korttia, Huom! Kortti oli valkea, ei vihreä kuten yleensä ;-) Pinnasta tuli ihan ok, automaalari pikkaisen ihmetteli ainemenekkiä mutta kun selvitin sitä miten tuon olin maalannut niin kuulemma olisi pitänyt käyttää erilaisia säätöjä ruiskussa. No mene ja tiedä olisko tuolloin tullut parempi? Quote Link to comment
JaniM Posted August 19, 2006 Share Posted August 19, 2006 Kyllähän sitä maalaa vaikka spreillä. Ja sit niillä pilateeman vedenerottimilla tee yhtään mitään. Mut jos meinaa vähänkään maalata enemmän suosittelen ruiskun investointiin ja hyvään vedenerottimeen. Pikku kompurallakin pärjää, mutta pikkasen joutuu venailee välillä. Ja hyvä valaistus on toinen aika ehdoton asia. Pölyt kuriin, tallissa lattia märäksi ja suihkimaan. Näitä vinkkejä kantsii kysellä ennemminkuin oppia kantapään kautta. Tietenkin tapoja on mutta pääpiirteittään samat. Mutta paljon on budjetti? Halvalla kannulla suihkii kyllä pohjavärit ja käy sit pinnan vaikka vedättää maalarilla. Tulee varmaan halvemmaksi, jos ei meinaa enempää maalailla. Quote Link to comment
Guest kupla73 Posted August 20, 2006 Share Posted August 20, 2006 pitää varmaan kysellä jostain jos sais vähän käytettynä jonkun hyvän ruiskun. nuo n.20e ruiskut ilmeisesti pohja värille on ihan hyviä.. ja pintaa ilmeisesti ei kannata tuommosella edes kokeilla. Voishan se olla että maalarilla ois halvempi mutta kun tarkotus ois päästä ite kokeilemaan \ harjottelemaan maalaamista. Jos ei eka kerralla onnista niin ainahan voi yrittää uudelleen.. Tekemällä kai tämänkin oppii. Quote Link to comment
joksa Posted August 20, 2006 Share Posted August 20, 2006 Pölyt kuriin, tallissa lattia märäksi ja suihkimaan. pölyttömät ja roskattomat vaatteet - etenkin hihat. Quote Link to comment
JaniM Posted August 20, 2006 Share Posted August 20, 2006 Joo ilman muuta kannattaa ite kokeilla ja pitääkin. Niin on itekin tullut tehtyä ja opittua. Eli meet maalikauppaan ja hankit hyvän kannun pintaa varten. Kyllähän noilla 20 kannuillakin maalaa pintaa, mutta kyllä se on turaamista. Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 28, 2010 Share Posted April 28, 2010 Vanha aihe mutta nostan silti. Enemmän käytäntöä ajatellen. Voiko ripustaa lokarit paikoilleen pitkillä pulteilla n. 5cm irti kopasta maalauksen ajaksi? Quote Link to comment
JaniM Posted April 28, 2010 Share Posted April 28, 2010 Onnistuuhan se sillainkin, mites ovet meinasit? Quote Link to comment
Guest Posted April 28, 2010 Share Posted April 28, 2010 Eikös tehtaalla ole maalattu juuri noin että lokarit on ollu autossa kiinni parin sentin raolla lokarin ja korin värissä? Muisteleisin joskus nähneeni sellaisen kuvan. Quote Link to comment
Ketsa Posted April 28, 2010 Share Posted April 28, 2010 Kuinka siinä kuvassa tehtaalla maalaattiin, dippaamalla? Quote Link to comment
Guest Posted April 28, 2010 Share Posted April 28, 2010 En löytänyt sitä kuvaa, mutta tässä juutuupi-pätkässä on kyllä lokarit kiinni kun maalataan ruiskulla. Pohjien teko dippaamalla alkaa 3:10 paikkeilla. Hyvä filmi. Quote Link to comment
Guest VenaCavaInferior Posted May 7, 2010 Share Posted May 7, 2010 Mä olen ainakin monesti maalaillu kaikenlaista, myös pari autoa. Halvoilla ruiskuilla saa ihan siistin jäljen, mutta kompurassa täytyy olla ilman syöttö tehoa tarpeeksi. Ruiskujen paketeissa monesti on ilmankulutus ilmoitettu, mutta yleensä n. 200l /min on riittävä. Pohjat kun muistaa ja malttaa tehdä huolella ja maalia suihkuttelee ohuita kerroksia useamman niin jälki on oikein hyvää. Harvoin huonon maalausjäljen syynä on huono ruisku, kyllä vika yleensä on maalaajassa tai pohjatöiden tekijässä. Ja käytä 2 K maalia ettet tarvitse lakkaa, lakkaus kun on pirun vaikeeta ja siinä tarvitaan kunnon ruisku. Ja muista treenata johonkin ensi että saat tuntuman ruiskuun ne ovat kovin erilaisia. Quote Link to comment
mikan Posted May 7, 2010 Share Posted May 7, 2010 Terve! Joskus talvella kun kävin maalauskurssilla, niin siellä sanoivat että harrastelijalle joku Sata 2000 tai 3000 hvlp ruisku 1,3 mm olis sopiva pintavärille (vesi) ja lakalle tai joku muu vastaava ruisku. Sitten pohja- ja hiontamaalille kelpaa halpisruisku 1,7-1,8 mm. Tärkeää hyvä vedenerotin ja paineesäädin niin että ruiskulla on oikea paine, luokkaa 2 bar. t. Mika Quote Link to comment
Lasse Posted May 7, 2010 Share Posted May 7, 2010 Pisaraerottimella tee paskaakaan. Pitäis olla kuivain. Iso kumpura auttaa kun ilma ei kuumene niin kuin pikku kompuralla. Kevät on hyvää aikaa malata kun ilma on kuivaa, elokuussa ei kannata edes koittaa kotona. Hyvä ruisku on plussaa, mutta kuinkahan monella sellainen on? Quote Link to comment
JaniM Posted May 7, 2010 Share Posted May 7, 2010 Kohtalainen löytyy ja siinä on jo eroa selvästi halppikseen. 150e tais sekin maksaa. Aktiivihiilisuodatin, niin sillä saa öljyn ja veden aika hyvin pois ilmasta, pisaraerottimen jälkeen. Norgrenilla ainakin noita suodattimia ollut. Ja se vedenerotin, kuivain vähän kauemmaksi kompurasta, että ehtii se ilma jäähtyä ja mahdollinen vesi jää sit suotimiin. Quote Link to comment
Hebster52 Posted May 7, 2010 Share Posted May 7, 2010 Mulla on Satajet 2000 Digital HVLP ja 1,4mm käytössä. Joten maalauksen lopputulos riippuu ilmeisesti eniten käyttäjästä... :) Quote Link to comment
Ketsa Posted May 8, 2010 Share Posted May 8, 2010 Liki 20 vuotta tuli harraste- ja käyttökotterot maalattua halppisruiskuilla. Välillä onnistui, välillä ei... Viime kesänä tuli hommattua tuollainen http://www.automaalit.net/epages/Gagar. ... cts/FLG-G5 ja nyt uskon, että ruiskun hinnassa pihistely on ollut yksi typerimmistä hommista mitä on harrastuksen parissa tullut tehtyä :-) Maalausjälki on tietysti pohjinmiltaan maalarista kiinni, mutta esimerkiksi tuollaisen hiukan paremman ruiskun puhdistaminen on huomattavasti helpompi homma ja säädötkin pysyvät paikoillaan. Quote Link to comment
eturauhanen Posted May 15, 2014 Share Posted May 15, 2014 (edited) Tilanne tämä: T2sta alustaa hitsailtu öljysellä pellillä, hiekkapuhallettuja ruosteisia kohtia jne. Mites edetään? Mites paras putsaa ne uudet öljyiset pellit...hiekkapuhallus samalla kun kaikki muukin? Ja sit joku happomaali ja POR15 ja pintamaalia x kerros? Millä näitä nykyään levitetään ja ohennellaan? Mistä kandeis kysellä tuotekokonaisuutta eteläsuomessa päin, kokemuksia automaali.net? Edited May 15, 2014 by eturauhanen Quote Link to comment
Tanhis Posted May 15, 2014 Share Posted May 15, 2014 Tilanne tämä: T2sta alustaa hitsailtu öljysellä pellillä, hiekkapuhallettuja ruosteisia kohtia jne. Mites edetään? Mites paras putsaa ne uudet öljyiset pellit...hiekkapuhallus samalla kun kaikki muukin? Ja sit joku happomaali ja POR15 ja pintamaalia x kerros? Millä näitä nykyään levitetään ja ohennellaan? Mistä kandeis kysellä tuotekokonaisuutta eteläsuomessa päin, kokemuksia automaali.net? En nyt ole ihan perillä miten öjyisellä pellillä hitsataan. Mutta tuollaisen alustan putsaamiseen suosittelisin kuumavesipainepesuria tai höyrypesuria liuottimien kera ja sen jälkeen vasta hiekkapuhallus. Quote Link to comment
PZQ Posted May 16, 2014 Share Posted May 16, 2014 Tilanne tämä: T2sta alustaa hitsailtu öljysellä pellillä, hiekkapuhallettuja ruosteisia kohtia jne. Mites edetään? Mites paras putsaa ne uudet öljyiset pellit...hiekkapuhallus samalla kun kaikki muukin? Jos tarkoitat ohutta varastorasvaa, niin joku "bräk-kliini" etc tai sitten vaan puhaltaa hiekalla vex. Itse en lähtis niin rajuihin toimenpiteisiin, mitä Tanhis ehdotti.. -Pete- Quote Link to comment
eturauhanen Posted May 16, 2014 Share Posted May 16, 2014 Jep, joku varastorasva. Joutu putsaa saumakohdat tinnerillä ennen migii. Lähinnä kiinnostaisi nuo jatkotoimet puhalluksen jälkeen. Quote Link to comment
eturauhanen Posted September 24, 2014 Share Posted September 24, 2014 Troton 2K happomaalista kokemusta? http://www.automaalit.net/epages/Gagar.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/1682/Products/02364 Quote Link to comment
Ketsa Posted September 24, 2014 Share Posted September 24, 2014 Oon käyttänyt tuota niille alueille, joista on joutunut puhaltamaan oikein ruostetta pois. Epoxin olen vetänyt päälle eristemaaliksi. Oikein muuta osaa tuosta sanoa, kuin että kannattaa oikesti odottaa ohjeen mukaisesti maalin "valmistumista" aineiden sekoituksen jälkeen, eikä aloittaa heti ruiskuttamista. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.