Jump to content

Juniksen korin fixailua


Recommended Posts

Sanokaas mistä sais kasijarrukahvan ja Vaihde vivuston tangot jahilut.

Käsijarru kahva tuli vain kappaleina pois ja vaihdevivuston tangot on enemmän kuin huonossa hapess ja helat ja hilut tietenkin uusitaan mutta jos tietää keneltä saa hyviä niin sekin kiinnostaa.

Link to comment

Itse sain käsärin pelastettua sahaamalla käsijarrukahvan akselitapin poikki kahesta kohtaa, ja poraamalla jämät pois. Käsärikahva voi olla metsästettävä käytettynä, mutta muita osia kyllä saa kaupankin hyllystä:

 

https://www.customandcommercial.com/vw-split_screen/splitscreen_interior_parts/splitscreen_gearstick_gearlinkage--and--handbrake_parts/#22

Link to comment

Käsittääkseni ei, hän kyllä piirsi laatikon kuplan tekniikan pääle ja ehdotti että tämmönen mutta oli enemmän insinööri konsepti. Se mitä itse haen muotoilijana on se tyypi joka teki sen ikoniksi muodostuneet kasvot ja pyöreän muodon.

Edited by TF_Osku
Link to comment

Tämä kaveri on tuottanut enimäkseen kirjoja esim ilmajäähy moottoreista ja se on koulutukseltaan insinööri joten uskoisin että tiimissä joku muu on vastannut muotoilusta tosin en voi jälleen kerran olla varma toi tieto on aika suurpiirteistä, pitää varmaan vielä metsästellä ketä muita tossa tiimissä oli.

Edited by TF_Osku
Link to comment

Unohdin katsoa kysymyksen ja kenelle vastaan.Haesner teki sinikopiot sarjavalmistukseen.Tämäkin on jostan historian kopiosta.Nyt kyllä itse saat etsiä ja hamottaa asian. Tuulitunnelimuotoilun teki  Braunsweigin korkeakoulu.Saksaa pitäisi osata.Oikeampaa historiaa löytyy mutkan takaa eli google hakusanalla alfred haesner näyttää pyytämättä Ben Ponin sinikopion.Tästä pääsee eteenpäin  busstopin transporterhistoriaan. Se ei ole ihan väärää tietoa.Flaaminkielen puute haittaa tutkimuksia,saksastakin sain kutosen kun en mennyt tunnille.  

Link to comment

Niin ja kiitos jo tästä tiedosta! 

Olen sitten eilisen ihmetellyt lisää ja en vielä ole saanut varmaa selvyytä asiaan suurin osa siteeraa samoja asioita yhtä epätarkasti.

Ja koska en ole pystynyt vahvistamaan enkä kumoamaan sitä että pää muotoilun olisi tehnyt alfred haesner. Ainakaan en ole pystynyt vakuutamaan itseäni.

Edited by TF_Osku
Link to comment

Löytyskö täältä: https://www.volkswagenag.com/en/group/history.html

 

Jos ei, niin sitten vierailulle em. linkin Corporate archivesiin.

 

Tuossa sama tarina Braunschweigista:

https://de.hoffmann-speedster.com/blog/ben-pon-der-urvater-des-bulli-die-spannende-entstehungsgeschichte-des-transporters-vw-typ-2

Edited by -tipi-
Link to comment
  • 3 years later...
  • 11 months later...

Emäntä vaatii että autossa on vyöt joten mun pitäs vielä nykästä kaks piste vyöt kiinni tuohon ja arvuuttelin mihin kohtaan noi reijät ja kiinnitys lätkät pitäs vetää. Sarja vöitä tuli jo hankittua mutta mitään ohjeita noissa ei ollut. Mulla on edes kuskin penkki ja kahden istutava sohva. Jos on hyväksi havaittuja paikkoja kiinikkeille niin kuvaa kehiin.

Oletan että kiinitys tapa on lantio vyö eikä niin kuin esim. Triumph teki olkapäästä vyötärölle.

Edited by TF_Osku
Link to comment

Kyllä mie ainakin ajattelin ihan kolmepistevyöt junikseen laittaa, kun pääsen projektissa siihen vaiheeseen. Reijät/vahvikkeet/vastamutterit tietenkin siihen kohtaan mikä parhaalta vaikuttaa.

Link to comment

Ei kai nyt ison rempan jälkeen kannata mitään 50 vuotta vanhoja ja rapeita kiinteitä vöitä sinne ripustaa? Turvallisuuden ja ihan käyttömukavuudenkin nimissä uudet kunnon rullavyöt, sopivaan sävyyn valmistettuna. Takavuosina tällaiset ei olleet edes älykalliita, tuskin nykyäänkään (varsinkaan muihin rempan kustannuksiin verrattuna. https://www.turvavyo.fi/

Link to comment
18 hours ago, -AP- said:

Ei kai nyt ison rempan jälkeen kannata mitään 50 vuotta vanhoja ja rapeita kiinteitä vöitä sinne ripustaa? Turvallisuuden ja ihan käyttömukavuudenkin nimissä uudet kunnon rullavyöt, sopivaan sävyyn valmistettuna. Takavuosina tällaiset ei olleet edes älykalliita, tuskin nykyäänkään (varsinkaan muihin rempan kustannuksiin verrattuna. https://www.turvavyo.fi/

Ei ne vyöt vanhoja ole ne on uudet kaks piste vyöt ja mielestni kolmepiste vyöt on jo lian hifit 60-luvun autoon mulla on trumpasakin 2-piste vyöt. Ja turvallisuus juniksessa on sitä luokkaa että mikään isompi kolari ei pääty hyvin riippumatta vöistä.

Link to comment
Posted (edited)

Se kysymys on ehkä enemmän että mikä on hyväksi havaittu esim putooko ne keski lukot laatikkon keski sohvalta ja niitä etsii aina tehtaan oheessaon toi lisä rauta parantaako tilanetta vai onko parempi ilman kuinka keskelle kannattaa laittaa jotta sivu sohvalla voi oikeasti istua tarvittaessa kaksi ja se silti toimii mukavasti myös yhdellä. Eli kertomukset tyyliin ei näin tämä ärsyttää minua tai minulla on näin ja ollut tyytyväinen.

Ja ei tämä ei ole kustannus kysymys vaan period correct kysymys.

Edited by TF_Osku
  • Like 1
Link to comment

Minulla on Vauxhallissa ('64) sohvapenkki edessäkin ja siihen oli sit mällätty turvavyön kiinnikerauta jälkikäteen keskelle, ei se enää ollut kolmen istuttava sen jälkeen.

 

70-lukuiset vyötkin oli, otin pois kunnes keksitään jotain tilalle. 

 

Todennäköisesti kiinnikelenkki keskitunnelin kiinnikkeeseen, pätkä(t) vyötä penkin läpi ja pari lukkoa penkille, voi ainakin työntää sivuun jos sattuu olemaan niin paljon ihmisiä että tarvitsee keskipaikankin. Modernit lukot ovat kokolailla pieniä verrattuna niihin mitä autossa oli.

Link to comment
15 hours ago, TF_Osku said:

Junis on hengenvaarallinen vaikka sielä olis kuppipenkit ja viispistevyöt se 0.7mm peltiä siinä edessä ei pysäytä mitään polkupyöriliää isompaa.

 

Milloinka on viimeksi joku kuollut junikseen keulakolarissa vs T6 transporter missä on pellit paksut ja vyöt ok?

 

Istuin eilen airbus380 kyydissä ja vyöt oli 2piste vyöt, pellit oli alumiiniä ja henkiin jäin :)

 

"Jesus is (not) my airbag"

Link to comment
Posted (edited)
8 hours ago, PZQ said:

 

Milloinka on viimeksi joku kuollut junikseen keulakolarissa vs T6 transporter missä on pellit paksut ja vyöt ok?

 

Istuin eilen airbus380 kyydissä ja vyöt oli 2piste vyöt, pellit oli alumiiniä ja henkiin jäin :)

 

"Jesus is (not) my airbag"

Nooo.. ehkä ne ajo kilsatkin on ehkä vähän eri ja en puhunut siitä kuinka usein kolariin joudutaan vaan siitä mitä sitten käy. Eiköhän se nyt ole aika selvä että jos polvien edessä on 30cm päässä ainoastan potkupahvi ja 0.7mm peltiä nykyauton puskurin korkeudella niin veikkaan että ei hyvin käy. Mutta totta että se tehoreservi juniksessa auttaa pitämään nopeudet suht kohtuulisina ja kiireen poissa joten siltä osin tietty turvallinen.

Ja ei mitään auto onnettomuuta niinpaljon tapahdu n.200 vuodessa kuolee liikenteessä ja kaikkiaan meitä kuolee vuodessa n. 50k joten en tietenkään halunnut lietsoa hysteriaa jota on jo nyt enemmän kuin liikaa meidän pumpuli yhteiskunnassa. Kommentoin vaan sitä että junis ongelmat turvallisuudessa on mualla kuin siinä onko 2 vai 3 piste vyöt.

Edited by TF_Osku
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...