ekam Posted June 6, 2019 Share Posted June 6, 2019 (edited) Sattuipa eilen ja tänään: suht rauhallista "moottoritie ajelua" eli tietöiden vuoksi keskinopeudella noin 75 noin 30km. Kun jalan nostaa kaasulta, kone hyytyy, rykii ja alkaa paukuttamaan putkeen. Tänään hyytyi kokonaan. Pari minuuttia ihmettelyä ja taas mentiin. Seuraavaan sammutukseen asti, tällä kertaa odoteltiin noin 15min ennen kuin heräsi. Mikäs voi olla? Lämpö varmaan juurisyy (ulkolämpö ehkä +25). Sytytysongelmalta haisee? Jakajana wbx(?) elektroninen ulkoisella älyllä ja siilijäähdytyksellä. Olisiko ideoita missä vika tai miten ehkäistä tämän tyyppistä oireilua tulevaisuudessa? Edited June 6, 2019 by ekam Yksityiskohtia.... Quote Link to comment
hpa Posted June 6, 2019 Share Posted June 6, 2019 Venttiilien säätö ensin, sitten muut moottorin säädöt ja kaikki pellit ja tiivisteet paikoilleen. Vakiokaasuttimen kanssa pitäisi olla käytössä suunnilleen yhteensopiva jakaja, jossa alipaine -ennakko toimii. Quote Link to comment
Tutkija Posted June 6, 2019 Share Posted June 6, 2019 Ennemminkin syynä on bensan ylikuumeneminen kuin sytytyksen puute,eli konehuone kuumenee liikaa. Wbx jakajassa on keskipakosäätöinen ennakonssätö joten ulkopuolella olevissa osissa ei ole kuin vahvistinyksikkö joka yleensä toimii tai sit ei ollenkaan. 1 Quote Link to comment
Art_Zi Posted June 6, 2019 Share Posted June 6, 2019 (edited) Pensalinja tukosa. Toki tuo paukkuminen ei kuulu siihen.... Edited June 6, 2019 by Art_Zi Quote Link to comment
ekam Posted June 6, 2019 Author Share Posted June 6, 2019 4 hours ago, hpa said: Venttiilien säätö ensin, sitten muut moottorin säädöt ja kaikki pellit ja tiivisteet paikoilleen. Vakiokaasuttimen kanssa pitäisi olla käytössä suunnilleen yhteensopiva jakaja, jossa alipaine -ennakko toimii. Venttiilit on säädetty vasta, pellit ja tiivisteet löytyy. Kaasari-jakaja -pari (bocar 34 ja wbx jakaja) taatusti jotain muuta kuin tehdas on suunnitellut, mutta kone on saatu dynossa vapun tienoilla noilla toimimaan hyvin tai ainakin niin hyvin kuin kaasari antaa myöten. Quote Link to comment
ekam Posted June 6, 2019 Author Share Posted June 6, 2019 3 hours ago, Tutkija said: Ennemminkin syynä on bensan ylikuumeneminen kuin sytytyksen puute,eli konehuone kuumenee liikaa. Wbx jakajassa on keskipakosäätöinen ennakonssätö joten ulkopuolella olevissa osissa ei ole kuin vahvistinyksikkö joka yleensä toimii tai sit ei ollenkaan. Tässä vois olla perää. Konehuoneessa ei ollut pelkästään lämmin kun kannen aukaisin. Mistä tai miten tuonne saisi helpoiten lisäjäähdytystä? Kaikkien jäähdytysosien pitäisi olla alkuperäisiä. Quote Link to comment
ekam Posted June 6, 2019 Author Share Posted June 6, 2019 2 hours ago, Art_Zi said: Pensalinja tukosa. Toki tuo paukkuminen ei kuulu siihen.... Itse epäilin että tankkiin ei pääse korvausilmaa mutta korkin aukaisu ei muistuta skumppapullon aukaisua. Ulkolämmön nousu on kuitenkin suurin muuttunut tekijä. Quote Link to comment
peruskallio Posted June 6, 2019 Share Posted June 6, 2019 (edited) Oli tänään ruiskulla varustetussa kuplassa samantapaista murhetta. Polttoainepumpun ääni muistutti lähinnä sirkkeliä ja alkoi menemään laihalle tyhjäkäynnillä. Ei enää afr-mittari näyttänyt kuin viivaa. Muuten kaikki toiminut ok, niin pistin tämän kuuman polttoaineen piikkiin. Ilmeisesti lämmin bensa=laiha seos? Vai laskiko polttoaineen paine kun pumppu alkoi sakkaamaan? Tarpeeksi laihalle kun vetää alkaa paukkumaan putkessa. Tässä ilmeisesti nurkkakaasarit? Epäilen että konehuoneen lämmöllä ei niinkään vaikutusta, vaan lämpö johtuu kansista imusarjoja pitkin. Edited June 6, 2019 by peruskallio Quote Link to comment
maza323 Posted June 7, 2019 Share Posted June 7, 2019 (edited) Vähän sama tilanne eilen kun ajelin. Nurkkatuplat ja saatu pysymään seosmittarin mukaan hieman rikkaan puolella ajossa eri tilanteissa. No eilen teki ilmiön iltapäivällä että vetää koko ajan laihalle tasakaasulla ja ainoa millä sai pysymään seokset rikkaalla oli pumppaamalla kaasua eli kiihdytyspumpun avustuksella. Aamulla vielä pelasi ihan hyvin. Ja täyskaasu vedoissa pelasi ihan hyvin että bensaa vissiin kulkee riittävästi muuten. Edited June 7, 2019 by maza323 Lisäinformaatiota Quote Link to comment
ekam Posted June 7, 2019 Author Share Posted June 7, 2019 Yksi bocar 34 keskellä, ei ainakaan vielä tuplia, mutta ehkä vielä joskus... Ja vielä esilämppärit kiinnikin. Ei taida tilannetta ainakaan parantaa... Eli en ole yksin lämpöongelman kanssa. Oma kone kans säädetty hiukan rikkaalle. Nyt alkaa hirvittämään että kone käy taas-ajossa liian laihalla. Ei huvittas konetta sen takia särkeä ja kun ei ole mitään millä seosta mitata... Löytyykö keneltäkään yksinkertaista ratkaisua miten tilannetta voisi parantaa? Quote Link to comment
peruskallio Posted June 7, 2019 Share Posted June 7, 2019 Mahtaisiko auttaa jos konepeltiä raottaisi? Laittaisi kokeeksi vaikka jotain alareunan väliin. Ei ainakaan maksa mitään jos kokeilee. Quote Link to comment
arvuuttaja Posted June 7, 2019 Share Posted June 7, 2019 Ettei vaan kuumalla kelillä seos menisi paksulle.? Putsari veks ja testaamaan.. Yhteen kinkki scootteriin piti kerran pääsuutin porata pienemmäksi, kun oli "kulunut". Quote Link to comment
Timo Suosalmi Posted June 7, 2019 Share Posted June 7, 2019 Kyllä pekästään kuuma ilma voi sekoittaa bensansaantia. Olin menossa Ristiinaan Suomen kuumimpana päivänä 29.7.2010, ennätys 37,2, Mikkelissäkin varmaan 35ast, olin jo ajanut 400km, kun Mikkelissä jouduin odottamaan liikennevaloissa, jolloin moottori tietysti kuumeni entisestään. Jouduin työntämään huoltoasemalle, jossa taas jäähdyttyään käynnistyi. Olin jo saavuttuani ostamassa sähköpumppua, kun vielä kokeilin ja kävi taas, päästiin ilman pysähdystä takaisin, oli 10ast. kylmempi. Täsmällistä syytä en koskaan löytänyt, mutta lämpötila oli tässäkin suurin, ainoa?, muuttuja. Ajokkina tuolloin Saab 96 v.75. Quote Link to comment
multanen Posted June 7, 2019 Share Posted June 7, 2019 Imevä pumppu on huonompi tältä kantilta ja taitaa kaikilla olla sellainen? Kun bensa on melkein kiehumispisteessä niin pumpun alipaine käynnistää kiehumisen. Tankissa tai tankin lähellä matalalla oleva pumppu toiminee parhaiten..? Quote Link to comment
peruskallio Posted June 7, 2019 Share Posted June 7, 2019 Täällä on pumppu tankin alla, mutta tuottoa on yli oman tarpeen. Paineensäädin tulipellissä koneen vieressä ja paluu takaisin tankkiin. Taitaa lämmetä ihan vaan kun kierrättää bensaa turhan kovalla teholla. Omassa tapauksessa säätyvä pumppu (en muista ohjataanko megaruutalla vai säätyykö itse) ratkaisisi ongelman. Quote Link to comment
Tutkija Posted June 7, 2019 Share Posted June 7, 2019 Cool air kittiä vaan konepellin sarantoihin niin ongelma poistuu... nimimerkillä kokemusta on kyseisestä ongelmasta. Umpiluukku ja isompi moottori kuin 1300 on tuhoisa yhdistelmä näillä lämpötiloilla,alkaa bensa kiehumaan. Ei se tehdas turhaan lisännyt aukkoja konepeltiin isommille moottoreille. Quote Link to comment
maza323 Posted June 7, 2019 Share Posted June 7, 2019 Ei ainakaan mulla auttanut mitään vaikka heitin koko kannen mäkeen kun on pikalukoilla kiinni ja nopeasti irroitettavissa. Quote Link to comment
Tutkija Posted June 7, 2019 Share Posted June 7, 2019 Tehokkaammin jäähtyy yläreuna raotettuna kuin luukku kokonaan pois,se ketale ku imee lämpöistä ilmaa takaisin takahelman alta... Quote Link to comment
maza323 Posted June 7, 2019 Share Posted June 7, 2019 Juu näin varmaan onkin mutta kun ei ole saranoita luukussa ollenkaan niin nopeampi heittää vaan takapenkille koko luukku... Quote Link to comment
ekam Posted June 8, 2019 Author Share Posted June 8, 2019 19 hours ago, Tutkija said: Cool air kittiä vaan konepellin sarantoihin niin ongelma poistuu... nimimerkillä kokemusta on kyseisestä ongelmasta. Umpiluukku ja isompi moottori kuin 1300 on tuhoisa yhdistelmä näillä lämpötiloilla,alkaa bensa kiehumaan. Ei se tehdas turhaan lisännyt aukkoja konepeltiin isommille moottoreille. Onko olemassa kittiä, joka paikoillaan luukun saisi kiinni myös kokonaan? Aircooledin setti jättänee luukun aina yläreunastaan auki? Joskus sadekin pääsee yllättämään ja konehuone saanee liikaakin jäähdytystä (lue vettä) luukun raosta? Quote Link to comment
ekam Posted June 8, 2019 Author Share Posted June 8, 2019 7 hours ago, JM said: On. CSP myy, aika kallis. Näinpä näyttäis olevan... Fiksu mutta turhan kallis. Miten alareunan raottaminen vaikuttaa jäähdytykseen? Kuvittelisin että lukkomekanismiin irrotettavan jatkon värkkääminen vois olla helpompaa vaan onko hyödytöntä? Jotain kiinteasti asennettavia kaupallisia sovelluksia näytti ainakin vanhempiin laitoksiin olevan olemassakin. Quote Link to comment
Tutkija Posted June 8, 2019 Share Posted June 8, 2019 Alareunan raottaminen kuumentaa lisää kun imee kertaalleen lämmitettyä ilmaa uudelleen. Vw:n ilmajäähdytteinen moottori puhaltaa lämmenneen ilman takahelman alta taaksepäin ja se pyörähtää takaisin puhaltimen imuvaikutuksesta johtuen jos alareuna luukusta on auki. Quote Link to comment
Tanhis Posted June 10, 2019 Share Posted June 10, 2019 On 6/8/2019 at 10:36 PM, Tutkija said: Alareunan raottaminen kuumentaa lisää kun imee kertaalleen lämmitettyä ilmaa uudelleen. Vw:n ilmajäähdytteinen moottori puhaltaa lämmenneen ilman takahelman alta taaksepäin ja se pyörähtää takaisin puhaltimen imuvaikutuksesta johtuen jos alareuna luukusta on auki. Tähän alareunan raottamiseen on tehty oikein tuotekkin. https://www.limebug.com/product/view/1054/t1-67-beetle-billet-lower-engine-lid-stand-off-bracket Quote Link to comment
-tipi- Posted June 10, 2019 Share Posted June 10, 2019 Onko Tutkijalla omakohtaista kokemusta tuosta kuumenemisesta? Ainakin mulla alareunan raottaminen noin 5-6cm pudotti matka-ajolämpöjä lämpömittarin mukaan 5°C. Quote Link to comment
Kaaleppi Posted June 10, 2019 Share Posted June 10, 2019 Mulla on paikoillaan tämä vintagespeedin korotus: https://store.vintagespeed.com.tw/W-O-LOCK-50-~-64-VW-BUG-ENGINE-LID-EXTENSION-p108809662 En tiedä huonontaako vai parantaako kun ei ole mittaria. Perjantaina oli ihmellistä oireilua Joensuuhun ajaessa, en tiedä lämpesikö puola vai bensa. Meinasi hyytyä täysin muutaman kerran. Puuttui tuo moottorin takimmainen pelti ja varmaan putki pääsi aika tehokkaasti kuumentamaan konehuonetta. Tipiltä sain viikonloppuna pelti aihion jonka tökkäsin paikallee eikä sunnuntain paluumatkalla ollut yhtään kertaa ongelmia. Kiitos vielä Tipille! 1 Quote Link to comment
toroidi Posted June 10, 2019 Share Posted June 10, 2019 Mulla on kanssa paksutolpassa (umpinainen luukku, 1776 moottori, asiaankuuluvat moottoripellit pl. termarihässäkkä paikallaan) luukku alhaalta raollaan. Luukku kiinni tulee lämpöhuolia, luukku raollaan ok. Öljynlämmöt on olleet nyt n. 90C. Kansien lämmöistä ei havaintoa... Hommasin myös Vintagespeedin korotuspalikan. Se korottaa liikaa, taidan palata tennispallokorotukseen. Quote Link to comment
ekam Posted June 10, 2019 Author Share Posted June 10, 2019 (edited) Mun luetunymmärtämisellä molemmat korokkeet on vanhempiin kupliin. Oma on -74 niin ei taida passata... Tämmönen se tietty pitäis olla, mutta ajattelin että jos yrittäis askarrella osaavan hitsarin avustuksella tämmösen, vaan eipä käykään doghouse kanssa. Instasta löyty edellisen linkin ketjusta nimimerkki Jaison710, joka tekee näitä, vaan tuommosen tekemiseen ei enää kyvyt riitä ja ostamalla tuskin tulee juuri edukkaammaksi kuin tilata csp:ltä... Ja paluu alkuruutuun on todellisuutta mutta mietintä jatkukoon. Edited June 10, 2019 by ekam Romunostoaikeet poistettu Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.