68teevee Posted April 26, 2020 Posted April 26, 2020 (edited) Eli kun en pääse mittaamaan/mallaamaan ( eikä kokemusta) nyt niin mistä kohtaa madalletun kuplan eturenkaat YLEENSÄ ottaa kiinni lokasuojan reunaan? ETUREUNA? Lokasuojan muotoilu menossa niin meinasin että jos varmuuden vuoksi tekisin tilaa hieman reunaa muotoa muuttamalla. Edited April 26, 2020 by 68teevee Quote
x-pj Posted April 26, 2020 Posted April 26, 2020 Tuohon vaikuttaa vanteen malli, akselin pituus, mahdolliset droppiolat ja/tai levyjarrut. Kaikki mikä vaikuttaa raideleveyteen. Leveällä raidevälillä rajoittava tekijä on yleensä lokarin ulkoreuna. Pyörää käännettäessä ottaa kiinni. Jos on kavennettu raideleveys pyörä jää keskemmälle ja silloin pääsee alemmas ja pyörällä on enemmän tilaa kääntyä lokasuojan sisällä. Jos oikein alas haluaa, niin sitten voi ottaa jo lampun taustakupuun kiinni. Kuvan autossa on kavennettu raideväliä. Quote
68teevee Posted April 26, 2020 Author Posted April 26, 2020 Joo , tuli väärä kuva . Mut mistä kohtaa ottaa yleensä kiinni? Etureuna/yläetureuna? Ei siis takareuna vai?? Nuo muut asiat ovat tiedossa Quote
68teevee Posted April 26, 2020 Author Posted April 26, 2020 (edited) Selvennyksenä siis vielä. Loksun reuna ainostaan kyseessä, mistä kohdista yleensä eniten ottaa kiinni? Minkä numeroiden kohdalta? Edited April 26, 2020 by 68teevee Quote
Urbantoy Posted April 26, 2020 Posted April 26, 2020 Mulla Empin 5,5 tuumasella kopiovanteella (ET en muista) vakiolevyisellä etuaksellilla vakio olilla repi lokaririn rikki vitosen kohdalta renkaita kääntäessä 1 Quote
x-pj Posted April 26, 2020 Posted April 26, 2020 Mulla yhdessä kuplassa osu muistaakseni noin kuutosen kohdille ennen vanteiden vaihtoa. 1 Quote
68teevee Posted April 26, 2020 Author Posted April 26, 2020 Ilmeisesti oli mitkä renkaat vaan/ym niin ottaa yleensä kiinni ylhäältä eteenpäin 5-8? 🤔 Quote
Tuomo Lehmikangas Posted April 26, 2020 Posted April 26, 2020 (edited) 4 ja 5. Sitten lampun kuupat. Edit: kavennettu akseli, ei droppeja. Edited April 26, 2020 by Tuomo Lehmikangas 1 Quote
Tanhis Posted April 27, 2020 Posted April 27, 2020 Mitä enempi madallettu niin sitä edemmäs eturenkaat menee. Dropit luonnollisesti auttaa ongelmaa mutta ei poista sitä. Jos tästä haluaa eroon on akselin kiinnityspaikkaa siirettävä taaksepäin. Quote
-tipi- Posted April 27, 2020 Posted April 27, 2020 Ehkä isoin merkitys on käytettävällä renkaalla. Jos mennään linttaan, niin mennään linttakumilla, eikä millään traktorin renkaalla. Quote
Urbantoy Posted April 27, 2020 Posted April 27, 2020 16 minutes ago, -tipi- said: Ehkä isoin merkitys on käytettävällä renkaalla. Jos mennään linttaan, niin mennään linttakumilla, eikä millään traktorin renkaalla. Mulla oli niissä Empeissä jotku 155/matalaroffilli rattaa, karmeet ajettavat, niinkuin ois ollut tiiliskivet ja hemmetin uraherkät, mutta silti raapi ratasta käänettäessä.. Mutta ku matalalla piti mennä.. Kavennuksakseliin ois helpottanu, mutta valitsin laiskan vätyksen tien, ostin 4,5 tuumaset fukit ja niille 145set.. helepotti pikkusen Eli miä kyllä suosittelen lokasuojan ernan kannalta sitä akselin kavennusta, kaks tuumanen kavennettu ei vielä näytä kottikärryltä Quote
68maatti Posted April 27, 2020 Posted April 27, 2020 5,5x15 kromi mangelsit 185/65/15, matala, rummuilla: piirsi rantua 5-6 välille. Sama akseli levyillä ei enää sopinut noille kumeilla --> 155/15 ja mahtui. Eli osui hivenen pyörännavan etupuolella, ja tässä tapauksessa vasen oli vakavampi kuin oikea... 1 Quote
68teevee Posted April 27, 2020 Author Posted April 27, 2020 (edited) Kun tarkoitus ei ollut levittää etuloksuja niin tein sitten tuollaisen reunamuokkauksen. Alkup kanttauksen poisto toi 2-2,5cm lisää tilaa. Tässävaiheessa oli pieni homma tehä ja aina kaikki millit kotiopäin🙂 Edited April 27, 2020 by 68teevee 7 Quote
Paksu-Tolppa Posted April 27, 2020 Posted April 27, 2020 Miten tuo lokasuojan muokkaus on toteutettu? Pyörötangolla? Tuo sopii kyllä lookiin hyvin. Quote
Urbantoy Posted April 27, 2020 Posted April 27, 2020 Sulla kun tuo hitsauslaitos tuntuu olevan noin helvetin hyvin hallussa, sulle on pikkujuttu kaventaa etuakseli.. Quote
68teevee Posted April 27, 2020 Author Posted April 27, 2020 (edited) 39 minutes ago, Urbantoy said: Sulla kun tuo hitsauslaitos tuntuu olevan noin helvetin hyvin hallussa, sulle on pikkujuttu kaventaa etuakseli.. Etuakseli on vakioleveydellä , on jo melkein valmiiksi pinnoitettu viimeistelyä vailla. Tällä ei ajella minimi korkeudella, sillain hillityllä madalluksella ajetaan. Kumma juttu, mää aattelin että hitsuuhommat on kohta ohi ja tulee vaan kokoajan lisää kaikenlaista ihan pientä🙄😅 Edited April 27, 2020 by 68teevee Quote
Lasse Posted April 28, 2020 Posted April 28, 2020 Kapea vanne kapealla renkaalla niin ei juurikaan ota mihinkään kiinni, riippuu tietysti kuinka matalaksi haluaa. Esim. kuvan kombo et 52, 6” vanne ja 185/55/16 rengas. Ei raapinut mihinkään, kääntöjä tosin joutu rajoittamaan. Quote
68teevee Posted April 28, 2020 Author Posted April 28, 2020 (edited) Entäs takarenkaille jäävä tila? Siis renkaan ja lokasuojan reunan välinen tila? Noin suurinpiirtein jääkö lliiaksikin tilaa? Perhana kun en näitäkään päässyt tutkimaan 🤔Taakse tulee orkis 3cm ulospäin levittävä vanne ja lyhyet vetarit. Renkaina 195/65 15 . Sillä kyselen kun näillä vanteilla mennään... tosin saahan kaikki muutettua sopivaksi . Mut lähinnä mietin eniten sitä että pitäiskö mun vaihtaa pitkät vetarit suosilla? Paljonko vetareilla on pituuseroa?🤔 Edited April 28, 2020 by 68teevee Quote
68teevee Posted April 28, 2020 Author Posted April 28, 2020 Jaahas sainkin kuvan kun nämä vanteet/renkaat on kiinni pitkissä vetareissa. Ei tarvi tietää enää muuta kun paljon on pituuseroa lyhyillä ja pitkillä vetareilla? Quote
Tanhis Posted April 28, 2020 Posted April 28, 2020 (edited) Mitta freedom uniteissa mutta eikös tuosta tarpeeksi selvää saa. Edited April 28, 2020 by Tanhis 1 Quote
Tutkija Posted April 28, 2020 Posted April 28, 2020 (edited) n.15mm Edit korjataan noin 30mm,15mm oli eroa boorituksen pituudessa neli ja viispulttisen välillä... Edited April 29, 2020 by Tutkija 1 Quote
68teevee Posted April 28, 2020 Author Posted April 28, 2020 Kiitoksia, nämä tiedot auttoikin jo tarpeeksi. Quote
Tutkija Posted April 28, 2020 Posted April 28, 2020 Viispulttisen pitkällä suojaputkella tulee muutaman millin ulommas kun nelipulttisen pitkällä putkella... johtuen laakerinpesän syvyyserosta suojaputkessa. 1 Quote
Tuomo Lehmikangas Posted April 28, 2020 Posted April 28, 2020 Oma muistikuva olisi ollut 30 mm. Tuosta kuvasta kun katselee niin kyllä minun mielestä on yli 15 mm joka tapauksessa. Voi olla että muistelen että 30 mm pitää juniksen straigt axle muutoksessa jatkaa, mutta ehkä näillä on yhteys. 1 Quote
Urbantoy Posted April 28, 2020 Posted April 28, 2020 (edited) Minä tilasin CBeeltä uudet vetarit suojaputkineen.. vetari on käsittääkseni sama, mutta tuolla suojaputken päähän tulevalla klöntillä mihin kiinnitetään iskarit ja jarruhilut tehdään se, onko lyhyt vetari vai pitkä.. siinä tuli paketissa tuli molemmmat klöntit mukana.. Ei ole kyllä ottaa kuvaa ku meni jo eteenpäin ku ei ollut käyttöä.. Eli tuo sarja mulle tuli: https://www.cbperformance.com/product-p/4405.htm Noniin mä sekoilen tas, eli jos on lyhkäsemmät vetarit tuohon sarjaan pitää vaihtaa nuo irrallaan olevat köntit.. mikä liekkään niiden oikea nimitys onkaan.. Sori sekoilu, kannattaa näköjään lukea joskus myyntiimoituksen selvitys asiasta, no tulipahan luettua vaikka ei niitä enää ole.. Edited April 28, 2020 by Urbantoy link added 1 Quote
x-pj Posted April 29, 2020 Posted April 29, 2020 Suunniteluvaiheessa noin 3 cm on varmaan riittävä tieto. Sitten kun ryhtyy osia etsimään ja kasaamaan, täytyy olla tarkempi. Itse suojaputket on tosiaan saman mittaisia, mutta valuosa ulkopäässä erilainen. Niissäkin sitten vielä vuosimalleittain eroja laakeripesän osalta. Laakerikannet vastaavasti erilaiset. Vetareita löytyy myös kolmea eri mallia. Tuolla on aika paljon mittoja https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=597158. 1 Quote
Lasse Posted April 29, 2020 Posted April 29, 2020 Tuli muuten mieleen että tähän peliin vielä vaikuttaa se, että lokasuojat ovat kovin eri muotoisia riippuen valmistajasta. Ero saattaa olla merkittävä ja sitä ei välttämättä huomaa kuin sovittamalla. Omaani jouduin aikoinaan valitsemaan useasta eri lokasuojasta sarjan vähiten huonoja. Alkuperäisiä on saatettu kolhia ja korjata vähän sinne päin ja tarvikkeet tuntuu olevan yksittäiskappaleita. Quote
x-pj Posted April 29, 2020 Posted April 29, 2020 48 minutes ago, Lasse said: Tuli muuten mieleen että tähän peliin vielä vaikuttaa se, että lokasuojat ovat kovin eri muotoisia riippuen valmistajasta. Ero saattaa olla merkittävä ja sitä ei välttämättä huomaa kuin sovittamalla. Omaani jouduin aikoinaan valitsemaan useasta eri lokasuojasta sarjan vähiten huonoja. Alkuperäisiä on saatettu kolhia ja korjata vähän sinne päin ja tarvikkeet tuntuu olevan yksittäiskappaleita. Olen antanut uskotella itselleni, että tarvikeloksut prässätään nipussa, useampi kerralla. En tiedä onko alun perin prässätty yksi kerrallaan tai ohuemmassa nipussa. Peltien määrästä riippuen, nipun päällimmäisen ja alimmaisen ero kasvaa aika suureksi. Valkkaamalla niistä voi tosiaan löytyä kaksi sammallaista. Quote
Tanhis Posted April 29, 2020 Posted April 29, 2020 44 minutes ago, x-pj said: Olen antanut uskotella itselleni, että tarvikeloksut prässätään nipussa, useampi kerralla. En tiedä onko alun perin prässätty yksi kerrallaan tai ohuemmassa nipussa. Peltien määrästä riippuen, nipun päällimmäisen ja alimmaisen ero kasvaa aika suureksi. Valkkaamalla niistä voi tosiaan löytyä kaksi sammallaista. Eiköhän ne ihan yksittäiskappaleina ole prässätty niin alkuperäiset kuin reprotkin. Reprot vaan on mitä sattuu ja sopivuus on yleensä merkitty 40-luvulta 90-luvulle. Ja niiden reprojen erot selittyy ihan vain useilla muoteilla ja tehtailla missä niitä on tehty. 1 Quote
x-pj Posted April 29, 2020 Posted April 29, 2020 37 minutes ago, Tanhis said: Eiköhän ne ihan yksittäiskappaleina ole prässätty niin alkuperäiset kuin reprotkin. Reprot vaan on mitä sattuu ja sopivuus on yleensä merkitty 40-luvulta 90-luvulle. Ja niiden reprojen erot selittyy ihan vain useilla muoteilla ja tehtailla missä niitä on tehty. Samalta tehtaalata tulee erikokokoisia, muoteissa vika? Quote
Urbantoy Posted April 29, 2020 Posted April 29, 2020 2 hours ago, x-pj said: Samalta tehtaalata tulee erikokokoisia, muoteissa vika? Taitaa ne muotitkin kulua Quote
Tanhis Posted April 29, 2020 Posted April 29, 2020 (edited) 2 hours ago, x-pj said: Samalta tehtaalata tulee erikokokoisia, muoteissa vika? Ajatellaan asia näin että noita on prässätty 70-luvulta lähtien nykypäivään. Ei välttämättä mennä enää ekalla muotilla. Ja mitä tulee saman tehtaan tuotteisiin niin se että siinä on saman valmistajan tarra päällä ei tarkoita sitä että se olisi samalta tehtaalta peräisin. Ja tähän vielä lisänä se että noita on voitu ostaa vaikka mihin varastoihin josta ne ovat sitten liikkuneet kuuluisan kontin purkamisen jälkeen takaisin valikoimiin vuosia valmistamisen jälkeen. Edited April 29, 2020 by Tanhis Quote
x-pj Posted April 29, 2020 Posted April 29, 2020 Se on hyvä, kun tiedätte miten homma menee. Minä en tiedä. Eräs tuttava, joka myy auton peltejä työkseen, tuon "nipputeorian" kertoi. En edes tiedä oliko hänelläkään mitään tietoa vai pelkkää arvailua. Quote
Urbantoy Posted April 29, 2020 Posted April 29, 2020 Tuo muotti homma ei ole ihan pikku homma.. Jos seuraa BBT4VW blogia, siellä on aika paljon tehty töitä ku juniksen pelleille tehty kiinassa muotteja, ja ei todellakaan ole eka kerralla mennyt ku römsöössä.. vaan testikappaleita on joutuneet tekeen ja sitten muottia ymmärtääkseni korjailtu ja sitten taas tehty uus painos.. ja taas kateltu että vastaako orkkista.. Ainakin kuvien perusteella nykyiset pellit ovat lähes täydellisiä.. Viimeisimpänä saivat vihdoin lastin kuplan 53-59 lokasuojia myyntiin.. Tuolta nopeasti kopioitu kuva noista lokareista: https://www.csp-shop.com/en/body/fenders-front-821-021-111b-31104a.html?cache=1588156256&sort=400041 Quote
Tanhis Posted April 29, 2020 Posted April 29, 2020 6 hours ago, x-pj said: Se on hyvä, kun tiedätte miten homma menee. Minä en tiedä. Eräs tuttava, joka myy auton peltejä työkseen, tuon "nipputeorian" kertoi. En edes tiedä oliko hänelläkään mitään tietoa vai pelkkää arvailua. Nipputeoria voi olla ihan pätevä joissain semmoisissa osissa missä pelti pääsee liukumaan yhteen suuntaan jolloin nippu voisi toimiakkin. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.