Jump to content

Baja


Recommended Posts

Posted

hupsista, meinasi unohtua peilien kiinnikkeiden virittely ennen kuin ovet lähtevät maalarille. Porailin reiät ja laitoin niittimutterit paikoilleen. 

 

image.thumb.jpeg.e936cb2f7a513916e3fc7fd6ca886c09.jpeg

 

image.thumb.jpeg.b509443a67d074dd302272f7aa40bfd8.jpeg

 

image.thumb.jpeg.c161ce76c0219f6cf998a4133d49ad38.jpeg

 

image.thumb.jpeg.0de55bd47b5aae8963ca2e2b234703fe.jpeg

 

Sit pitäis hinkuttaa nuista peilien kiinnikkeistä maalit pois. Niissä on joku kiinanpulveri vaikka maalamattomat ostin, väri tuntuu olevan kiinni älyttömän piukassa. Muuten hyvä mutta väärä musta eikä uskalla päällekkään uutta pulveria laittaa. Toisesta sain jo suurimman osan maaleista pois, kun vuorokauden läträsin maalinpoistoaineen ja pesutinnerin kanssa, sitten toholla poltin sen mikä suostui palamaan. Sitten käkkäräpäätä ja lopuksi hiekkaa. 

  • Like 2
Posted

Imusarjoista tulikin ihan somat, vielä punainen pulveri pintaan niin ne on sitten siinä. Natsasi tuurilla bussin vakio vivustokin paikoilleen.

 

image.thumb.jpeg.abc6b31f95b00ba61930cb960821485f.jpeg

 

image.thumb.jpeg.e82638abdacaf3d43af074721029d748.jpeg

 

image.thumb.jpeg.f26fe767294ab289a805a933a03cf9d1.jpeg

  • Like 5
Posted (edited)

niin ja se viimeinen sarana kun ei tullut tarpeeksi hyväksi 8,5mm ylikoolla niin kokeilin viimeisenä oljenkortena tätä juniksen 9mm ylikoon tappia. Kupu pois päästä rälläkällä.

 

image.thumb.jpeg.9ada36ca0c13f9108feaa40b07da69ed.jpeg

 

9mm kalvainta saranoille ja uusi tappi sisään. Sitten olikin piru merrassa kun saranatappi jumi viimeisillä milleillä ja saranatappityökalu hajosi käsiin. En tiedä mistä meltoraudasta tuo 8 ball garagen tekemä työkalu on oikein tehty...

Paskartelin paksuun lattaan pienen ulokkeen millä tappia pääsisi painamaan saranan sisään ja vedin tapin paikoilleen normi ulosvetäjällä. Viritys toimi loistavasti ja nyt sarana on huippu hyvä. Nyt jos tuo joskus tulevaisuudessa vielä löystyy niin sitten edessä on koko saranan vaihtaminen uuteen. Mutta se on toivottavasti perikunnan murheita 😁

image.thumb.jpeg.748b6c4f71ab62c67145904d16a455d6.jpeg

image.thumb.jpeg.5d29a8c916327a4a25b87fed0f114460.jpeg

Ens viikon lopulla ovet lähtee maalarille. 

 

 

Edited by KimmoH
  • Like 7
Posted

Ohjauksen prototyyppi eteni siihen pisteeseen että nyt on ratista pyöritellen käännetty renkaat laidasta laitaan hammastangon välityksellä. Ehkä tästä vielä jotain tulee.

 

Askartelin tukilaakerin rintapeltiin rattiakselille.

 

image.thumb.jpeg.c653dd51e3a078632aad618bcade2304.jpeg

 

image.thumb.jpeg.eb3988d20d58b98c0513ae26c9d83280.jpeg

 

 

  • Like 5
  • 2 weeks later...
Posted

Sipaisin rattiakselista vielä 45mm alapäästä pois, niin istuu rojut nätimmin kabiinin puolella. Sitten puhallus ja maali pintaan. 

 

image.thumb.jpeg.bf213262452abc0d7aaf178cd27197f1.jpeg

 

image.thumb.jpeg.015dd9e441e3d6a83990a560cdbb083d.jpeg

 

Sit pitäis keksiä tuohon yläpäähän kaikki sisuskalut ja löytää jostain ehjä ratti. Sovitusratti on niin rotansyömä ettei siitä saa enää kalua. Mittariinkin pitää varmaan vähän nätimpi kromirinkula metsästää.

 

image.thumb.jpeg.a0066650063166b1600d8195cd050aa4.jpeg

 

  • Like 1
Posted

Tupakki-ikkunoiden osat taitaakin olla kaikki pelastettavissa. Lasikuulalla maalit ja ruosteet pois, niin sieltä paljastui priimakuntoiset peltiosat. Ikkunan saranatkin onnistuin vielä uutena löytämään maailmalta. 

 

image.thumb.jpeg.9236ce842fc49bacc7b8c47a6fa3ae35.jpeg

 

Ikkunanostimia näytti saavan uustuotantonakin edullisesti mutta puhalsin orggikset puhtaaksi ja nämä ovat ihan soivat pelit. Vähän maalia pintaan ja käyttöön.

 

image.thumb.jpeg.55edc6256bc2d72789bb47fa8f9eb41c.jpeg

 

Liiterin romulootasta kaivelin läjän hapettuneita ja likaisia osia esiin ja vähän soodaa pintaan, niin nämäkin päätyvät takaisin käyttöön 👍

 

image.thumb.jpeg.b648d0c75c442c78ec314bc39f107f24.jpeg

  • Like 2
Posted

Kannattaa todellakin entrata orggisnostimet, niillä tarvikkeilla ei tee yhtään mitään. Tai pitää ainakin momenttiavainta käyttää ikkunaveivinä 

  • Like 1
Posted

Kannatti aikoinaan ährätä orggis etuluukun saranatkin kuituluukkuun. Eilen tökkäsin kokeeksi kaasujouset paikoilleen ja nehän natsas heittämällä. Ovat just sopivan tehokkaat että luukku aukeaa ja sulkeutuu parilla sormella + pysyy auki/kiinni.

 

 image.thumb.jpeg.05b6800eca92215f415e0d66f3508178.jpeg

 

image.thumb.jpeg.b87ea52dfcc46ff1c14de23915bb3bed.jpeg

 

image.thumb.jpeg.60191a730a21ab0bfcf344c23eddc14f.jpeg

 

 

  • Like 11
Posted

Sit alkoi tetriksen pelaaminen. Pitäis TMI:n verhoiluja kaavoina käyttäen leikellä muutamaan kohtaan pikkuisen pidemmät matot, korin korotuksesta johtuen.

 

image.thumb.jpeg.03ddefae716691fcc72044d271e9d20b.jpeg

  • Like 1
Posted

Tänään sain imusarjat pulveroinnista. Nättiä tuli, sit sormet ristiin että tää kombo toimii mieluistasti.

 

image.thumb.jpeg.1988fe01eaf3257d05938c0dda29968e.jpeg

 

image.thumb.jpeg.333a0a0a378e48389ae2bb0a9452d04d.jpeg

 

Sit pitäis askarrella ilmanputsarit. Hyllyssä olis yhdet kivat pyöreät kromi putsarit mutta ne on 52mm vakio Solexien kaulalle. Pitäis saada tuohon 36-40:sten 60mm kaulaan saada sopimaan jollain virityksellä.

 

  • Like 2
Posted (edited)

Sorvaat POMista (tms) sopivat natsat jossa laippareuna, siitä saa vaikka M5 pienillä pulteilla putsarin sisäpuolelta läpi POMiin tehtyihin kierteisiin. Rautasahalla viilto kaulukseen, klemmarilla kii kaasariin. sit veistelee sen orggis kauluksen pois.

Edited by ovaaliheppu
Posted

Näitä tötteröitä löytyy kyllä maailmalta 60mm kaulalle mutta ei kelpaa työnjohdolle 😄 Pitää tehdä uusi kaula ja istuttaa kromiputsareihin. 

 

Hanskalokeron luukku pääsi työjonoon hieman jälkijunassa joten ei ehtinyt mukaan märkämaaliin korin kanssa. Tuumasin sitten että kokeillaampa piruuttaan miltä näyttää samalla struktuuri pulverilla vedettynä millä koneen jäähypelllitkin on värjätty. Meni jatkoon.
 

image.thumb.jpeg.7c3afd24c27ff1ccb2fc94bffc774a7e.jpeg

image.thumb.jpeg.99e19b5687f89703bfd50c9f1032dfcb.jpeg

 

  • Like 5
Posted

Viikko mennyt kaikenlaista enempi vähempi näkymätöntä nykertäessä. Viime sunnuntaina kävin hakemassa ovet maalamosta 👌 Jatketaan käsittelyä omassa tallissa. Ei olis kaukana enää se hetki että saisi purkaa tallin puolikkaasta oman "maalamon" pois ja saisi kaikki neliöt käyttöön.

image.thumb.jpeg.cd00900f7f6ebcf4abeea9c31f4a2183.jpeg

 

Kabiinin puolella rattiongelmat ratkesivat. Täältä palstan kautta löytyi hyväkuntoinen ruori. Putsaus ja kromien kiillotusta yksi ilta, niin siitä tuli hyvä. Rattiakselille löytyi loputkin osat ja enää puuttuisi vilkun viiksi. Totesin että hyllyssä odotellut viiksi olikin 70 -> mallia eikä sopinut. Ilmeisesti tää vaatiikin 67-70 mallisen viiksen.


image.thumb.jpeg.6b48e6178057fb4932bae3a0673d6f08.jpeg
 

 

  • Like 3
Posted

Ompahan ollut mukavat puolitoista viikkoa harrastuksen parissa, valvottuja öitä on varmaan kolmen viikon edestä. Ajatus oli että suit sait sukkelaan maalaan numerot vastamaalattujen ovien kylkeen. No, ekan setin kun ruiskutin valkoista, niin hetken päästä alkoi nousta kraatereita sinne tänne. Seuraavana päivänä selvisi että siirtokalvossa mitä käytin oli sellaista liimaa mikä reagoi maalin kanssa. Sitten taas hiottiin ja aloitettiin alusta. Useamman rasvan/silikonin pesun jälkeen suojattiin ja ruiskuteltiin uudestaan. Nyt ei tullut kraatereita mutta pölyä laskeutui jostain sinne tänne eikä maalikaan ollut tarpeeksi matta tai ainakaan sellainen kuin olin kuvitellut. Sitten taas hiottiin jotta saatiin pinta silmää miellyttäväksi.

 

Mustien kohteiden kanssa ei ollut näitä ongelmia mutta kahden eri sapluunan välille olin jättänyt  tarkoituksella kohdistus varaa mikä kostautui sitten tässä vaiheessa. Kahden maalin rajaa hiottiin ja maalattiin sitten teippauskohdalta useampaan kertaan. Viime yönä kolmelta kun heräsin tätä tuskailemaan, niin päätin jo että hion koko paskan pois ja ovet takaisin maalaamoon pintamaaliin.

 

Aamulla kun kävin suojaukset ja teipit purkamassa, niin ei nää nyt sitten lopulta aivan sysipaskat olleetkaan. Paska maalaus kun on parempi kuin hyvä teippaus niin taidan sittenkin tuijotella näitä hetken ennenkuin annan epäkeskolaikan laulaa ja aloitan ovien maalauksen täysin alusta.

image.thumb.jpeg.8b0ed28bdb26ec778ee9995651ba43a2.jpeg

  • Like 7
Posted

Viikko sitten vannoin etten maalaa enää ikinä mitään. Nyt kun on pari kokonaista yötä nukuttu, niin tartuin härkää sarvista ja teippasin etuluukun, hioin ja ruiskin valkoista pintaan. 

 

image.thumb.jpeg.b31194063308ba7fcf48666763357f54.jpeg

 

image.thumb.jpeg.d22643abeeb42f97b12379a1f5c22fd9.jpeg

 

Huomenna hiotaan kulahtaneen valkoiseksi ja sitten teippaillaan numerot mustalla. 

  • Like 3
Posted

Nonni, nyt olis sekin taputeltu. Sen verran vielä kivisti että numeroiden maalauksen jälkeisenä yönä sanoi tallin ilmalämpöpumppu työsopimuksen irti. Johan se 400 euron Ultimaten pumppu reilu 15 vuotta siellä pyörikin ilman ongelmia. Onneksi ei lämmöt ehtineet tippua kuin 14 asteeseen ja napsautin lattialämmöt päälle. 

image.thumb.jpeg.f5332c4711b7b2fdcf713adf98812927.jpeg

 

Ovissa sapluunat sai kohtuu helposti asennettua mutta etuluukussa kun on näitä muotoja sinne sun tänne, niin siitä syntyi haasteita. Pienen siistimisen jälkeen tuosta kuitenkin tuli ihan kohtuu hyvä. Joskus jos vielä pitää tällaisia askarrella, niin unohdan suosiolla sapluunat ja luotan kynään, pensseliin ja perinteiseen teippaukseen. 

 

image.thumb.jpeg.8cee641d5acdc14227902633aa8cc67c.jpeg

  • Like 19
Posted (edited)

Tänään pääsin kokeilemaan ovia ensimmäistä kertaa paikoilleen. Ei tää nyt ihan ideaali tilanne ollut kun koppa tuli maalattua reilusti ennen kuin sain edes ovien aihiot tontille. Sormet ristiin ja toivottiin parasta. Apukuskin ovi istui kohtuu kivasti, alas vaatii noin millin shimmin saranan ja korin väliin. Askartelin ohuesta alumiinilevystä testi shimmit, tuntuisi olevan toimiva konsti. 

 

image.thumb.jpeg.daafa1f5c504ba3eaa8cdaef6c605ee4.jpeg

 

Sitten pääsikin perkeleitä. Huomasin että se vaivalla korjattu kuskin oven alasarana olikin yläsarana. Vaikka kuinka monta kertaa osia pyörittelin ja mallailin, niin ei sitten puusilmä huomannut että siihen lipsahti sittenkin yläsaranan puolikas missä yksi reikä on eri linjassa. 

 

Hetki happea, sitten porattiin ja senkattiin. Tilanne pelastettu!

 

image.thumb.jpeg.a37a1e6d4224a396921a9c4ae1ba3a5e.jpeg

 

Kuskin puolellekkin ovi istui kohtuu kivasti. Vaatii myös alasaranan alle shimmauksen jotta ovi asettuu suoraan. 

 

image.thumb.jpeg.9be5f6b240ea19923c70b2ddfadd9dd6.jpeg

 

 

Edited by KimmoH
  • Like 13
Posted

Askartelin lopulliset shimmit testailujen perusteella, parin tunnin nykertämisen ja säätämisen jälkeen alkoi kelpaamaan omallekkin silmälle. Ovet on nyt kohdallaan ja ripustelin sivupeilien kiinnikkeetkin paikoilleen. Seuraavaksi alkaa sopivien pyöreiden peilien metsästys.

 

image.thumb.jpeg.b824fea99af21cbfff5d2295d4e663f4.jpeg

 

image.thumb.jpeg.2fa46544902329b072dbfa70ec9435bd.jpeg

 

image.thumb.jpeg.117df9300a4fb33c678f45a70e3fe179.jpeg

  • Like 8
Posted

Tuulilasiksi tulee lämmitetty lasi. Tiivisteen kromilista aiheuttaa hieman päänraapimista. Joko maanantai kappale tai sitten muuten vain laatu ja toiveet eivät kohtaa. Yläreunasta jää aika reilusti vajaaksi, ei tahdo tuo väliklipsu riittää. Itseasiassa kaikki hyllyssä olleet  väliklipsitkin olivat enempi vähempi eri mittaisia. Pisin minkä löysin oli 42mm pitkä ja riittäisi just ja just tuohon väliin mutta ei taida kehdata edes yrittää paikoilleen...

 

image.thumb.jpeg.bdedd0f5415d551a70bd78d2eded8009.jpeg

 

image.thumb.jpeg.16794ab2810902bc4fef2d456272aaa0.jpeg

 

Otetaan aikalisä tuulilasin kanssa. Tilasin jo varuilta yhden "toisen merkkisenkin" kromilistan niin saa vertailla. 

 

Syksyllä löytyneen pyyhkijän moottorin vivustoineen fiksailin tässä odotellessa. Puhallus, maalaus ja jumiutuneiden pyyhkijänakseleiden purku ja herkistely. 

 

image.thumb.jpeg.63e2b9d794bd1d18411f955a9b9352d0.jpeg

 

Uustuotanto hanskalokero on hyllyssä odotellut jo pari kuukautta mutta korista puuttui kiinnityspanta. Pari päivää sitten hoksasin että varhaispalliksen pannan saa passaamaan nätisti kun sitä pikkuisen lyhentää.

 

image.thumb.jpeg.c7e8346758334d9e4798bb0205dd400a.jpeg

 

Sähköjen vetokin edistyi hieman. Sisävalolle vetäisin piuhat valmiiksi ja ruuvailin kauhukahvat ovien pieleen. Ei nuille mitään oikeaa käyttöä ole kun ei tule edes takapenkkiä mutta näyttää hyvältä. 

 

image.thumb.jpeg.1ec9d9b23d82fa8ff8dbf2847a057e5f.jpeg

 

Käytöstä poistettu lämpökanava sai toimia alaosassa johtokouruna. 

 

image.thumb.jpeg.1b28cd6cfde582bba9f0e0edda057a13.jpeg

 

Postipoika toi eilen dollyt renkaiden alle. Helpottaa eloa pienessä tallissa, nyt saa helposti työnneltyä autoa mihin haluaa. 

 

image.jpeg.d4d663d767ce4611cad7682c89f18a6b.jpeg

 

Posted

Kannatti malttaa. Maailmalta tilattu uusi koristelista saapui tänään, pussin kyljessä oli tällä kertaa Wolfsburg Westin tarrat ja tässä riittää hienosti pituus. Saattaa jopa joutua trimmaamaan lyhyemmäksikin. Aivan identtistä alumiinilistaahan nuo näyttävät olevan mutta tuo edellinen "nimettömän valmistajan" malli oli vain liian lyhyt. 

 

image.thumb.jpeg.452d728ecec8eef4b5f2db5075e4f9a6.jpeg

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...