Jump to content

Maastokupla


Recommended Posts

Onko kukaan rakentanut seuraavanlaista laitetta ja onnistuisikohan moinen.

Eli tarkoitus olisi laittaa kuplaan juniksen laatikko alennusvaihteineen ja rakentaa maastokelpoinen kupla.

Omasta takaa olisi seuraavat palikat -68 ,1500 kupla, -65 juniksen laatikko alennusvaihteineen.

Keulaa pitäisi varmaankin nostaa ja tuohon laatikkoon saisi ilmeisesti jonkinlaisen lukonkin. Laitteeseen tulisi vielä ehkä isommat pyörät. Tarkoitus ei ole tehdä tieliikennekelpoista autoa vaan "leikkikalu" jolla voisi pöristellä metsässä ja lumisilla pelloilla.

Link to comment

Ei niihin mitään koroke palaa korin ja alustan väliin kannata laittaa...

 

Alennusvaihteilla nostaa perää 7,5cm muuttamatta jousitus geometriaa. Tosin 55 ja uudempien akselit on pitemmät sekä ne ei ole Bolt-on juttu. Vaatii adaptereita.

 

Barndoor taka akseli on taas Bolt-on juttu kuplaan ja antaa saman 7,5 cm noston. Samalla tulee enemmän tilaa lihaville takarenkaille joka lisää maavaraa lisääkin joten yli 10cm on aika helppo saada aikaan. Omaan tulee Barnin taka akseli.

 

Edessä helpoin tapa on tehdä "säätöakseli" vastaavasti kuin kotimadallettu akseli. Tosin sillä geometriat menee vähän huonommiksi. Omaan tulee eteenkin Barndoorin etuolat pienellä kikkailulla.. ;-)

 

Toinen tavallinen ns. Class 11 volkkarin nosto tapa on yksinkertaisesti Irsittää ja nostaa perä silleen. Class 11 Volkkari (=Full fendered Baja)

Link to comment

off-road putiikista eteen pidemmat olkavarret, ja akselin saato ylos.

 

Offikkakayttoon alennusvaihteet ei ole paras mahdollinen vaihtoehto pidon kannalta, koska kaasua painettaessa pera nousee ylospain? Painvastoin kuin tavallisella akselilla se painuu alas. Tieda hanta. Ehka hyvakin jos pitaa kiiveta jostain moykysta yli. Itella oli kans osat, mutta en koskaan jaksanu tehda loppuun kun ei ole missaan laillista paikkaa ajella sellasella.

 

 

Jan

Link to comment
Guest urpopuisto

Moe.

 

Kaikki yhtä vanhat ukot kuin minä varmaan muistaa sipoolaisen keksijäseppävirtuoosin, Glenin maastokuplan.

Ko laite oli toteutettu 1303:sen pohjalta. Eli tässä tapauksessa etupään kikat ei oikein tepsi, mutta perä oli tehty juurikin samoilla alennusvaihteilla. Autossa oli IRS-perä, erikoiset omat vahvistetut tukivarret(leimattu niillä) ja lukkoperä.

Pohjan tasaisuus, isot renkaat(oisko olleet peräti 31 tuumaset mutiaiset takana), lukko jne teki siitä oikeasti aika hyvän pelin maastossa. Kaaret, vinssi ja muuta pientä kivaa siinä oli kanssa.

Auto myytiin kait venäjälle sittemmin. Tästä paljoa apua kenellekään ole, mutta tulipahan muisteltua :)

 

T:Marko

Link to comment

Tarkoitus ei ole tehdä tieliikennekelpoista vaan nimenomaan metsäliikennekelpoinen.

Kyse olisi tuon Antin peltokuplan jatkojalostamisesta.

Jouluna alettiin miettiä noiden alennusvaihteiden laittamista tuohon peltokuplaan.

Tässä ympärillä kun olisi sopivia metsämaastojakin, joissa voisi ajella.

Keskustelusta on tullut sen verran vinkkejä, että eiköhän tuota ainakin kokeilla.

Link to comment
Muutenkin maksimi nosto katosta mittaen on 10cm jos laillisesti meinaa ajaa...

 

Tosin hyvät perustelut niin ei erikoislupahakemus pitäis aiheuttaa mitään ongelmaa...

 

 

Mikas se oli maksimi sallittu katon choppaus.... hehehehe

 

Jan

Link to comment
Guest urpopuisto

Tuosta Glenin härpäkkeestä on jo tosiaan aikaa about 11 vuotta.

Pistähän fotoja MESIKÄMMEN, miltä peli sit näyttää.

Ilman lukkoa jos ajaa, niin pitää ainakin saada pehmeäksi(jousituksen osalta) toi perä, että pysyy pito molemmilla renkailla. Lukko pelastaa ristiriipunnasta tietty.

Etupään vetämättömyys ei ollut ongelma vasta kuin tosi jyrkkien kivien tms. ylityksissä.

Glenin laitteessa oli 1.7 kius joka ei kovasti vääntänyt, se aiheutti vähän kytkimelle huonoja fiiliksiä ryömintänopeuksissa.

 

T:Marko

Link to comment
  • 3 years later...
  • 1 year later...

-09 Kouvolassa painittiin saman asian kanssa -72 1300 kuppelon kanssa. Lopputulos oli että 215/75/15 on isoin mitä tuohon saa laillisesti, sekin tosin on 51,2mm korkeempi kun orggis elikkä umpimulkku katsastusinsinööri vois kieltää viel tuonkin. Kuvittelin että muutoskatsastuksella oisin saanu 235/75/15 kumit leimattua mut vaihtoon meni.

 

Esim. tuolla :http://www.exploroz.com/Vehicle/Tyres/SizeCalc.aspx on kaipaamasi kalkulaattori.

 

ton mukaan 5x16=656,4mm ja 5.6x15=661mm + 51mm =712mm maximi halkasija. Toki noita on leimattu ja otteessakin on merkintä isommasta kumista joillain, mut täällä ei käynyt.

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...