MESIKÄMMEN Posted December 25, 2006 Share Posted December 25, 2006 Onko kukaan rakentanut seuraavanlaista laitetta ja onnistuisikohan moinen. Eli tarkoitus olisi laittaa kuplaan juniksen laatikko alennusvaihteineen ja rakentaa maastokelpoinen kupla. Omasta takaa olisi seuraavat palikat -68 ,1500 kupla, -65 juniksen laatikko alennusvaihteineen. Keulaa pitäisi varmaankin nostaa ja tuohon laatikkoon saisi ilmeisesti jonkinlaisen lukonkin. Laitteeseen tulisi vielä ehkä isommat pyörät. Tarkoitus ei ole tehdä tieliikennekelpoista autoa vaan "leikkikalu" jolla voisi pöristellä metsässä ja lumisilla pelloilla. Quote Link to comment
Fileas Posted December 25, 2006 Share Posted December 25, 2006 Kommarit o POP :D Nostat koria 30 senttiä ja isot pyörät alle tms.. Quote Link to comment
Racing Posted December 25, 2006 Share Posted December 25, 2006 Muistelisin että neoretron luettelossa olisi valmis korokepala korin ja pohjalevyn väliin ostettavissa myös? Quote Link to comment
Hebster52 Posted December 25, 2006 Share Posted December 25, 2006 Ei niihin mitään koroke palaa korin ja alustan väliin kannata laittaa... Alennusvaihteilla nostaa perää 7,5cm muuttamatta jousitus geometriaa. Tosin 55 ja uudempien akselit on pitemmät sekä ne ei ole Bolt-on juttu. Vaatii adaptereita. Barndoor taka akseli on taas Bolt-on juttu kuplaan ja antaa saman 7,5 cm noston. Samalla tulee enemmän tilaa lihaville takarenkaille joka lisää maavaraa lisääkin joten yli 10cm on aika helppo saada aikaan. Omaan tulee Barnin taka akseli. Edessä helpoin tapa on tehdä "säätöakseli" vastaavasti kuin kotimadallettu akseli. Tosin sillä geometriat menee vähän huonommiksi. Omaan tulee eteenkin Barndoorin etuolat pienellä kikkailulla.. ;-) Toinen tavallinen ns. Class 11 volkkarin nosto tapa on yksinkertaisesti Irsittää ja nostaa perä silleen. Class 11 Volkkari (=Full fendered Baja) Quote Link to comment
Guest Posted December 25, 2006 Share Posted December 25, 2006 off-road putiikista eteen pidemmat olkavarret, ja akselin saato ylos. Offikkakayttoon alennusvaihteet ei ole paras mahdollinen vaihtoehto pidon kannalta, koska kaasua painettaessa pera nousee ylospain? Painvastoin kuin tavallisella akselilla se painuu alas. Tieda hanta. Ehka hyvakin jos pitaa kiiveta jostain moykysta yli. Itella oli kans osat, mutta en koskaan jaksanu tehda loppuun kun ei ole missaan laillista paikkaa ajella sellasella. Jan Quote Link to comment
Hebster52 Posted December 25, 2006 Share Posted December 25, 2006 Juu, Offroad käyttöön kyllä ihan hyvä vaihtoehto noi alennusvaihteet jos vain ajaa ns. Trialia mutta jos meinaa alkaa hyppää Bajatyyliin niin ei ole yhtä hyvä... Quote Link to comment
Timppa Posted December 25, 2006 Share Posted December 25, 2006 http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1029623 tossa 1 esim,, Quote Link to comment
Fileas Posted December 25, 2006 Share Posted December 25, 2006 toyotako tuo on? :D Quote Link to comment
Sakke Posted December 25, 2006 Share Posted December 25, 2006 eikö se ollu uaz? Quote Link to comment
rimakko Posted December 25, 2006 Share Posted December 25, 2006 KO. laite oli aiemmin myynnissä nettiautossa ja siinä on tosiaan uazin tekniikka. Se näytti seisovan tossa keväällä keimolan nesteen kohdalla tien vieressä ja vesihöyryä tuli niin hemmetisti pellin alta. Quote Link to comment
Marko Posted December 26, 2006 Share Posted December 26, 2006 Se näytti seisovan tossa keväällä keimolan nesteen kohdalla tien vieressä ja vesihöyryä tuli niin hemmetisti pellin alta. Kupla pyrki luonnolliseen olotilaan pukkaamalla vedet pihalle:D Quote Link to comment
Guest Posted December 26, 2006 Share Posted December 26, 2006 Ns. hylkimisreaktio?? :) Quote Link to comment
Guest urpopuisto Posted December 26, 2006 Share Posted December 26, 2006 Moe. Kaikki yhtä vanhat ukot kuin minä varmaan muistaa sipoolaisen keksijäseppävirtuoosin, Glenin maastokuplan. Ko laite oli toteutettu 1303:sen pohjalta. Eli tässä tapauksessa etupään kikat ei oikein tepsi, mutta perä oli tehty juurikin samoilla alennusvaihteilla. Autossa oli IRS-perä, erikoiset omat vahvistetut tukivarret(leimattu niillä) ja lukkoperä. Pohjan tasaisuus, isot renkaat(oisko olleet peräti 31 tuumaset mutiaiset takana), lukko jne teki siitä oikeasti aika hyvän pelin maastossa. Kaaret, vinssi ja muuta pientä kivaa siinä oli kanssa. Auto myytiin kait venäjälle sittemmin. Tästä paljoa apua kenellekään ole, mutta tulipahan muisteltua :) T:Marko Quote Link to comment
Hebster52 Posted December 27, 2006 Share Posted December 27, 2006 Näin noi uudempien junkiksien alennusvaihteet voi soveltaa kuplaan: Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted December 27, 2006 Share Posted December 27, 2006 Pohjan tasaisuus, isot renkaat(oisko olleet peräti 31 tuumaset mutiaiset takana), Tänä päivänä vois tulla tuo rengaskoko ongelmaksi. Taitais olla 27 tuumaakin jo liikaa. Quote Link to comment
Hebster52 Posted December 27, 2006 Share Posted December 27, 2006 Muutenkin maksimi nosto katosta mittaen on 10cm jos laillisesti meinaa ajaa... Tosin hyvät perustelut niin ei erikoislupahakemus pitäis aiheuttaa mitään ongelmaa... Quote Link to comment
Guest Posted December 27, 2006 Share Posted December 27, 2006 Ei tainnu mesikämmen halutakkaa tieliikennepeliksi vaan nimenomaan leikkikaluksi. Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted December 27, 2006 Author Share Posted December 27, 2006 Tarkoitus ei ole tehdä tieliikennekelpoista vaan nimenomaan metsäliikennekelpoinen. Kyse olisi tuon Antin peltokuplan jatkojalostamisesta. Jouluna alettiin miettiä noiden alennusvaihteiden laittamista tuohon peltokuplaan. Tässä ympärillä kun olisi sopivia metsämaastojakin, joissa voisi ajella. Keskustelusta on tullut sen verran vinkkejä, että eiköhän tuota ainakin kokeilla. Quote Link to comment
Hebster52 Posted December 27, 2006 Share Posted December 27, 2006 Projektikuvia sitten kun kamat alkaa kasaantua. ;-) Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted December 28, 2006 Share Posted December 28, 2006 En minä sitä meinannutkaan että nyt ei vois isoilla kumeilla tehdä, mutta tuo mitä tuossa lainasin oli onnistuttu katsastamaan joskus aikoinaan. Sitä vaan että tuskin saisi tänäpäivänä samallaisella paketilla kilpiin vaikka haluaisikin. Quote Link to comment
Guest Posted December 28, 2006 Share Posted December 28, 2006 Muutenkin maksimi nosto katosta mittaen on 10cm jos laillisesti meinaa ajaa... Tosin hyvät perustelut niin ei erikoislupahakemus pitäis aiheuttaa mitään ongelmaa... Mikas se oli maksimi sallittu katon choppaus.... hehehehe Jan Quote Link to comment
Hebster52 Posted December 28, 2006 Share Posted December 28, 2006 Chopattu laikkaavo maastokupla... ;-) Quote Link to comment
Guest urpopuisto Posted December 29, 2006 Share Posted December 29, 2006 Tuosta Glenin härpäkkeestä on jo tosiaan aikaa about 11 vuotta. Pistähän fotoja MESIKÄMMEN, miltä peli sit näyttää. Ilman lukkoa jos ajaa, niin pitää ainakin saada pehmeäksi(jousituksen osalta) toi perä, että pysyy pito molemmilla renkailla. Lukko pelastaa ristiriipunnasta tietty. Etupään vetämättömyys ei ollut ongelma vasta kuin tosi jyrkkien kivien tms. ylityksissä. Glenin laitteessa oli 1.7 kius joka ei kovasti vääntänyt, se aiheutti vähän kytkimelle huonoja fiiliksiä ryömintänopeuksissa. T:Marko Quote Link to comment
beetlemania Posted November 12, 2010 Share Posted November 12, 2010 Sama uaz kupla kun tuolla aikasemmin. Vaikka vesijäähyksi tehty, mutta tämähän hylki vettä koneestaan... Quote Link to comment
-Alex- Posted November 12, 2010 Share Posted November 12, 2010 Olka-akseleitahan saa myös Raised spindle versioina, eikä pelkästään dropattuina :) Vähän vaan hintavat.. http://www.mooreparts.com/store/product/5469/AC412025/ Quote Link to comment
Hebster52 Posted November 12, 2010 Share Posted November 12, 2010 No, jos tuommoisiin etuolkiin ollaan taipumaan minä kyllä mieluummin kääntyisin enemmän tähän vaihtoehtoon: Quote Link to comment
Sakke Posted November 12, 2012 Share Posted November 12, 2012 Onko kellään heittää mitkä on 5*16 ja 5,60*15 renkaiden halkaisijat milleinä? STRO:ta en omista ja google ei juurikaan valottanut asiaa myöskään. Saisi hommattua Bajaa oikean kokoiset renkaat. Quote Link to comment
tolvana Posted November 12, 2012 Share Posted November 12, 2012 -09 Kouvolassa painittiin saman asian kanssa -72 1300 kuppelon kanssa. Lopputulos oli että 215/75/15 on isoin mitä tuohon saa laillisesti, sekin tosin on 51,2mm korkeempi kun orggis elikkä umpimulkku katsastusinsinööri vois kieltää viel tuonkin. Kuvittelin että muutoskatsastuksella oisin saanu 235/75/15 kumit leimattua mut vaihtoon meni. Esim. tuolla :http://www.exploroz.com/Vehicle/Tyres/SizeCalc.aspx on kaipaamasi kalkulaattori. ton mukaan 5x16=656,4mm ja 5.6x15=661mm + 51mm =712mm maximi halkasija. Toki noita on leimattu ja otteessakin on merkintä isommasta kumista joillain, mut täällä ei käynyt. 1 Quote Link to comment
kuplatin Posted November 12, 2012 Share Posted November 12, 2012 Tässä ihan tyylikäs ratkaisu ameriikoista: http://tuning.vwcult.com/de/clanky/vw-monster-kafer-6.html Ison veden takana kaikki on helpompaa, ainakin mitä tulee autojen kilvittämiseen katulailliseksi. Quote Link to comment
metake Posted November 13, 2012 Share Posted November 13, 2012 Onko kellään heittää mitkä on 5*16 ja 5,60*15 renkaiden halkaisijat milleinä? STRO sanoo että 5.60-15 normihalkaisija on 650 mm, ja max halkaisija 669 mm. 5.00-16 en löytänyt opuksesta, katselen illemmalla tarkemmin.. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.